Moderators: henkie, elbert, Moderafo's
Maar God bedient zich in deze strijd tegen de satan en zijn rijk van verschillende heilsorganen en de Kerk is daar slechts een van. Het is dus niet zo dat God het heil uitsluitend door de Kerk kan bemiddelen. Het is puur anachronisme om het hele O.T. door de kerkelijke bril te lezen en overal het etiket Kerk op te plakken....
Maar de Kerk, ik spreek hier liever over de Gemeente v.Chr. was er nog niet en kon er niet zijn om de eenvoudige reden dat Chr. toen nog niet opgestaan was en de H.Geest had uitgestort had .
de Kerk is de Bron van heil voor alle mensen, en zal plaatsvervangend lijden voor een ongelovige wereld: dat is haar taak en roeping.
De Kerk heiligt een vijandige wereld (vijandig vanuit Israël en de heidenen).
en dat wordt dan verdedigt met:De Kerk, het volk van God, is van alle tijden omdat ook de Opstanding van Jezus Christus een eeuwige opstanding is
en met:Joh. 17:24: “Gij hebt Mij liefgehad voor de grondlegging der wereld."
en dan nog meer van zulks.Opb 13:8: “…het Lam, dat geslacht is sedert de grondlegging der wereld.”;
Het oude volk van Israel, evenals wij heidenen, zal de aarde be-erven door zachtmoedigheid. Hij is de Koning van de wereld, van de Joden/Israel en van de heidenen. Wie de Koning van de aarde/het land heeft, heeft de aarde/het land. Dat geldt voor Israel en de heidenen. Wie de Koning niet heeft, heeft het leven niet, zie 1Joh.5:12.
Ben zegt:
Zullen we maar gewoon de BGT weer aan het woord laten, voor wat er dus wel staat?:
"Alle mensen zullen het beest vereren. Iedereen, behalve de mensen van wie de namen in het boek van het leven staan. Dat boek bestaat al vanaf het begin van de wereld en het is van het Lam dat geslacht is."
Ben zegt:
Want de nog toekomstige bekering zal geen inlijving in de Gemeente, maar tot zijn Messias als theocratisch Koning zijn Hos.3;Ezech.37:24,25.
De vertaling van dit vers, Op.13:8, mag dan op verschillende wijze mogelijk zijn, maar dat doet aan dit geestelijke feit niets af: dat Christus' verlossing een eeuwige verlossing is, dat zijn opstanding een eeuwige opstanding is, en dat zijn dood een eeuwige dood is.
Ben zegt:
Want de nog toekomstige bekering zal geen inlijving in de Gemeente, maar tot zijn Messias als theocratisch Koning zijn Hos.3;Ezech.37:24,25.
dan zou Jezus als rechtmatige theocratische koning op een troon in Jeruzalem gezeten hebben
Aad zegt:
dan zou Jezus als rechtmatige theocratische koning op een troon in Jeruzalem gezeten hebben
Ben zegt:
exact Aad !! En omdat de profetieën daar vol mee staan, laat de Allerhoogste Zich dat natuurlijk niet afnemen - Gods Woord houdt stand in eeuwigheid en zal geen duimbreed wijken - en hebben we dat dus nog tegoed!
Nou dáár gaat hoofdstuk 20 dus over en Zach.14 en nog heel veel profetieën meer.
Koop daar maar eens een boek met Bijbeluitleg over, bij Het Zoeklicht bijvoorbeeld.
Rom.3:23:
God maakt geen verschil tussen Joden en niet -Joden.
Want alle mensen doen verkeerde dingen. Daardoor leeft niemand dicht bij God.
Maar God wil de mensen redden, zomaar, voor niets. Hij vergeeft de zonden van iedereen die gelooft in Jezus Christus. Zo goed wil God voor ons zijn.
Ben, Ben, jouw redeneneringen doen mij gewoon zeer.
"De Kerk is slechts een van de heilsorganen": ik zie dat niet terug in de heilige Schrift. Er is 'een lichaam en een Geest', een hoop, een geloof en een doop en een Here (Ef.4:4) Er is een Kerk, en die Kerk is de Bron van het heil in Christus Jezus. Jij beweegt mee in de geest van deze tijd die de betekenis van de ene Kerk tracht te miniseren. De Kerk is niet zo belangrijk, doet er niet zoveel toe, het volk van Israel is Gods oogappel. Maar Christus is de oogappel van God, naar Hem moeten wij luisteren, Hij is De Zoon, en Israel zal in Hem haar heil vinden. En Hij is (het hoofd van) de Kerk: de bron van heil en zegen voor de mensen, dat is voor Israel en de volkeren. Wie niet gelooft, gaat die naar de hel? De Kerk heeft dezelfde roeping als haar Heer: de Kerk is de Bron van heil voor alle mensen, en zal plaatsvervangend lijden voor een ongelovige wereld: dat is haar taak en roeping. Moge God ons sterken en leiden op die be-angstigende weg, de messiaanse weg van Jezus. Door jouw geloof in Hem zal de ongelovige leven, zoals ook jij leeft door Christus, die het oordeel van ons afgewend heeft. De Kerk heiligt een vijandige wereld (vijandig vanuit Israel en de heidenen).
Jij maakt de Schriften nodeloos ingewikkeld en brengt scheidingen aan die er helemaal niet zijn.
De Kerk, het volk van God, is van alle tijden omdat ook de Opstanding van Jezus Christus een eeuwige opstanding is (Joh. 17:24: “Gij hebt Mij liefgehad voor de grondlegging der wereld.”; Opb 13:8: “…het Lam, dat geslacht is sedert de grondlegging der wereld.”; 1Petr. 1:20: “Hij was van tevoren gekend, voor de grondlegging der wereld…”). Zijn Naam is eeuwig, zijn verlossing is een eeuwige verlossing, Hebr.9:12, en Hij heeft zijn volk geroepen vroeg en ook laat, dichtbij en veraf. Israel is de voorafbeelding van de Kerk van Christus: de verzameling van Israelieten en heidenen in de Messias Jezus. Toen Israel uit Egypte trok ging er een menigte van allerlei slag met hen mee: Gods Volk onder de ene wet van de Heer, die gold voor geboren Israeliet en de vreemdelng (Ex.12:38,49).
Het oude volk van Israel, evenals wij heidenen, zal de aarde be-erven door zachtmoedigheid. Hij is de Koning van de wereld, van de Joden/Israel en van de heidenen. Wie de Koning van de aarde/het land heeft, heeft de aarde/het land. Dat geldt voor Israel en de heidenen. Wie de Koning niet heeft, heeft het leven niet, zie 1Joh.5:12
Ben heeft ze grotendeels voor mij beantwoord, hoewel ik niet alles wat hij zegt voor mijn rekening kan nemen.
maar de wijze waarop jij soms de dingen verwoord, zoals b.v. over het N.Jeruzalem, komt bij mij soms zo profaan over dat het mij tegenstaat
"Waarom zou je het moeilijk zeggen, als het makkelijk kan?"
Deze gedachte ligt ten grondslag aan de vertaling (.....) die u nu in handen heeft. Sommige mensen zullen dit liever een parafrase (ophelderende omschrijving met andere woorden) noemen, omdat hier niet woord voor woord, maar gedachte voor gedachte vertaald is.
De taal hoeft geen belemmering te vormen om kennis te maken met de Heere Jezus Christus, over wie zij met zoveel enthousiasme schrijven.
ben db bd schreef:Hoelang geven we het 'theologisch interpreteren' (waarvan het nut m.i. hier nog niet is aangetoond) nog?
Ik denk dat het interpreteren en niet letterlijk lezen van Jesaja 19:1 Zie, de HEERE rijdt op een snelle wolk en komt in Egypte. wel nuttig is.
Terug naar “[Religie] - Algemeen”
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 15 gasten