Ben zegt:
zoals eerder gezegd maak ik daar dan van: 'mag er staan wat er staat?'
Hallo Ben, natuurlijk mag er staan wat er staat. Maar let op het vervolg: wat zegt de overige Schrift ervan?
Ik verwijs naar Zach.14 en stelde deze vraag:
Vraag:
Als Zach.14 handelt over de eindtijd-strijd voorafgaande aan het 1000-jarige rijk, gebeurt dan ditzelfde aan het einde van dat 1000-jarige rijk nog een keer? (Op.20).
Vergelijk die 2 eens: Zach.14 en Op 20: beide vertellen in grote lijn hetzelfde. Merkwaardig toch: dat moet te denken geven. Het een voorafgaand aan het milennium, en het ander aan het slot van het milennium.
Tenzij Johannes hier Zach.14 meeneemt in zijn schets, en via een visionaire omweg hetzelfde zegt.
Ben zegt:
Mag ik u uitnodigen om er ook voor te kiezen Schriftkritiek in de vuilnisbak te gooien?
Dat mag, maar ik doe dat niet, om de volgende zwaarwegende reden, die jou ook aan moet spreken:
Spreuken 14:15 NBV
Wie onnozel is, hecht aan ieder woord geloof, wie verstandig is, let op elke stap.
Spreuken 14:15 NBG
De onverstandige gelooft elk woord, maar de schrandere geeft acht op zijn gang.
1 Johannes 2:27 NBV
Wat uzelf betreft: de zalving die u van hem ontvangen hebt is blijvend, u hebt geen leraar nodig. Zijn zalving leert u alles naar waarheid, zonder bedrog. Blijf daarom in hem, zoals zijn zalving u geleerd heeft.
Ik heb van de Heer zelf uit zijn Woord geleerd hoe belangrijk het is om ieder woord/gedachte/idee kritisch te beoordelen. Doe daar eens een bijbelstudie over. De Bijbel zelf zit boordevol godsdienstkritiek. De duivel hanteert de Bijbel(tekst) ook graag. Er zijn vele Jezussen. Wees dus niet naief, wees vooral kritisch.
1Johannes2:27 zegt het misschien wat zwart-wit (zoals alles in die brieven en veel in de bijbel, het is ook een schrijfstijl-vorm), maar het betekent toch dat jij zelf kritisch moet zijn en niet van iedereen zomaar van alles moet aannemen.
En dan, wat ik ook van belang vindt: het geschreven woord is niet identiek aan Het Woord, maar getuigt daarvan. Wij hebben dus de vrijheid om ook de bijbel kritisch te beluisteren. Daar wijst Johannes, de briefschrijver op.
Johannes en de andere apostelen, samen met Jezus, hebben wat te stellen gehad met volksgenoten die de Heilige Schrift, de Tora, zo goed konden lezen en uitleggen: zij lazen die Tekst, dat woord, zo goed, dat zij de Messias niet herkenden.
Joh.5:39, 40
U bestudeert de Schriften en u denkt daardoor eeuwig leven te hebben. Welnu, de Schriften getuigen over mij,
maar bij mij wilt u niet komen om leven te ontvangen.
Ds Kuitert is inderdaad een tragisch voorbeeld van een persoonlijke geloofsontwikkeling bergafwaarts (hij vindt w.s. van niet). Toch lijdt hij er zelf niet onder, geloof ik. Zijn laatste boek over de Kerk als constuctiefout is humorvol, leest prettig, maar vind ik niet echt hoopgevend voor de toekomst van de Kerk.
Ben zegt:
Staan er dan geen foute dingen in onze Bijbel? Dat zou best eens mogelijk kunnen zijn hoor. Hoewel allen welke daar studie van hebben gemaakt, zich verwonderden over hoe wonderlijk heel de boodschap door de eeuwen heen is gebleven.
Persoonlijk denk ik niet dat er veel "fouten" in de bijbel staan. Dat schriftwoord is zevenvoudig gelouterd in een smeltoven.
Hoe wij lezen en uitleggen: daar zitten veel fouten in. De Schriftgeleerden en Farizeeen uit Jezus' tijd kenden elke tittel en jota, maar waren blind voor het Licht voor hun ogen. Onze bijbellezing en uitleg garandeert niets, want die tegenstanders van Jezus waren echt niet dom, zij waren vroom, gelovig, wetsgetrouw en intelligent.
Psalmen 12:6
De woorden des HEREN zijn zuivere woorden, gedegen zilver, in een smeltoven in de aarde zevenvoudig gelouterd.
Daarom: laten wij toch maar wel kritisch zijn, en ook wat je zegt, ootmoedig, nederig, want dat is de eerste regel voor een gelukkig leven (Mt.5:3).
groet
Aad