Jezelf bedriegen

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4557
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Jezelf bedriegen

Berichtdoor naamloos » 26 apr 2024 09:50

benefietdiner schreef:Als een refodominee exegese toepast met de regel: ‘Schrift met Schrift vergelijken’ is het juist wat hij gezegd heeft.
Dat er verschillende meningen zijn komt door het hierboven omstevenen.


De exegese van een aantal teologische (refo)dogma's kun je er alleen maar uithalen als ze er eerst zijn ingelegd:eisegese dus.
En de refo-mening is maar 1 van de vele. Ook andere meningen doen aan Schrift met Schrift vergelijkingen en eisegese.

benefietdiner schreef:Vandaar dat onze belijdenisgeschriften zich daarop baseren mét bronvermelding. Voordeel daarvan is dat zij veel vragen waar gelovigen meer worstelen behandelen en hebben uitgelegd met de Bijbel in de hand.

Met de Bijbel in je hand kun je letterlijk alles beweren. Wat dat betreft is het net het alfabet.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4557
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Jezelf bedriegen

Berichtdoor naamloos » 26 apr 2024 10:12

benefietdiner schreef:Zeker is de Bijbel de meest betrouwbare bron als het gaat over moraal of zeden.


Nou, dat is niet precies wat ik zei en ik zeg het je niet na ook.
Er staan ook aardig wat immorele opdrachten/wetten/straffen/gebruiken in de Bijbel.
Het humanisme als bron vind ik tot nog toe betrouwbaarder dan de Bijbel.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Neon
Mineur
Mineur
Berichten: 141
Lid geworden op: 20 dec 2023 19:35

Re: Jezelf bedriegen

Berichtdoor Neon » 26 apr 2024 17:14

benefietdiner schreef:Zeker ook wel. Het gaat ook om letterlijk en figuurlijk lezen. Het figuurlijke wordt niet toegepast of ontdekt.


Ik kom er maar niet uit wat je hier nu mee bedoelt in relatie met het eerst jezelf kennen om jezelf te kunnen bedriegen.

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3477
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: Jezelf bedriegen

Berichtdoor benefietdiner » 27 apr 2024 07:37

naamloos schreef:Het humanisme als bron vind ik tot nog toe betrouwbaarder dan de Bijbel.
Begrijp ik. Maar de Bijbel is ook een humanistisch boek en humanisme is uit het christendom ontstaan. Menselijk, menslievend en redelijk proclameert de Bijbel ook met te term bekeerd u want de mens is dat niet uit zich zelf. Als je dat niet krijgt in te zien bedrieg je jezelf.

Gebruikersavatar
Cicero
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3402
Lid geworden op: 01 okt 2004 14:06
Locatie: Holland

Re: Jezelf bedriegen

Berichtdoor Cicero » 27 apr 2024 10:15

Neon schreef:Ik kom er maar niet uit wat je hier nu mee bedoelt in relatie met het eerst jezelf kennen om jezelf te kunnen bedriegen.

Er is ook geen relatie. Het is een passief-aggressieve opmerking richting o.a. mij. Bij gebrek aan argumenten.

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4557
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Jezelf bedriegen

Berichtdoor naamloos » 27 apr 2024 10:45

benefietdiner schreef:Begrijp ik. Maar de Bijbel is ook een humanistisch boek en humanisme is uit het christendom ontstaan. Menselijk, menslievend en redelijk proclameert de Bijbel ook met te term bekeerd u want de mens is dat niet uit zich zelf. Als je dat niet krijgt in te zien bedrieg je jezelf.


Zeker heeft het christendom ontzettend veel goeds gebracht, maar het is te kort door de bocht om te stellen dat de Bijbel een humanistisch boek is en het humanisme (alleen) uit het christendom is ontstaan.
Socrates, die leefde in de 5de eeuw voor Christus, geldt algemeen als grondlegger van het westerse humansime.
Christenen zijn er in soorten en maten en humanisten ook: rationalisten, spiritualisten, agnostici en atheïsten.
Het humanisme waar ik in geloof staat voor zelfbeschikking, gelijkwaardigheid, verantwoordelijkheid, verdraagzaamheid, solidariteit, redelijkheid, rechtvaardigheid en menselijke vrijheid en vooruitgang.

Verder is de Bijbel niet alleen maar humanistisch. Zoals gezegd staan er ook aardig wat immorele opdrachte/wetten/straffen/gebruiken in.
Het N.T. vind ik zeker een vooruitgang in vergelijking met het O.T, maar veel christenen staan niet open voor verdere vooruitgang en blijven hangen daar waar de Bijbel stopt (hoewel Jezus heel duidelijk was over de morele uitgangspunten waarmee we in onze cultuur gewoon verder kunnen).
Er zijn christenen die in theorie wel gelijkwaardigheid leren, maar in de praktijk mag je er vooral niet naar handelen. (bijv. vrouwen en homo's)
Ze zijn niet redelijk, verdraagzaam, willen mensen binden aan hun visie en regels, hebben een nogal vreemde opvatting -blijkens hun leer- van rechtvaardigheid en vrijheid.

En wat bekeren betreft, dat moet je alleen doen als je verkeerd bezig bent in doen en/of denken.
Johannes de doper, die de bekering tot vergeving van zonden preekte, noemde man en paard toen hem gevraagd werd waarvan ze zich moesten bekeren.
Maar er zijn voorgangers die elke preek oproepen tot bekering en er tegelijk bijzeggen dat je dat zelf niet kunt, niet wilt en niet eens kan zien wat je onbekeerdheid inhoudt. Zulke predikers helpen aardig mee aan (zelf)bedrog m.i.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Neon
Mineur
Mineur
Berichten: 141
Lid geworden op: 20 dec 2023 19:35

Re: Jezelf bedriegen

Berichtdoor Neon » 27 apr 2024 12:06

Cicero schreef:Er is ook geen relatie. Het is een passief-aggressieve opmerking richting o.a. mij. Bij gebrek aan argumenten.


Hmm..

Het is m.i. een diepgaande opmerking richting de algemene mens, als de vraag; wie ben ik.

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3477
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: Jezelf bedriegen

Berichtdoor benefietdiner » 27 apr 2024 16:11

naamloos schreef:Zeker heeft het christendom ontzettend veel goeds gebracht, maar het is te kort door de bocht om te stellen dat de Bijbel een humanistisch boek is en het humanisme (alleen) uit het christendom is ontstaan.
Socrates, die leefde in de 5de eeuw voor Christus, geldt algemeen als grondlegger van het westerse humansime.
Christenen zijn er in soorten en maten en humanisten ook: rationalisten, spiritualisten, agnostici en atheïsten.
Het humanisme waar ik in geloof staat voor zelfbeschikking, gelijkwaardigheid, verantwoordelijkheid, verdraagzaamheid, solidariteit, redelijkheid, rechtvaardigheid en menselijke vrijheid en vooruitgang.

Verder is de Bijbel niet alleen maar humanistisch. Zoals gezegd staan er ook aardig wat immorele opdrachte/wetten/straffen/gebruiken in.
Het N.T. vind ik zeker een vooruitgang in vergelijking met het O.T, maar veel christenen staan niet open voor verdere vooruitgang en blijven hangen daar waar de Bijbel stopt (hoewel Jezus heel duidelijk was over de morele uitgangspunten waarmee we in onze cultuur gewoon verder kunnen).
Er zijn christenen die in theorie wel gelijkwaardigheid leren, maar in de praktijk mag je er vooral niet naar handelen. (bijv. vrouwen en homo's)
Ze zijn niet redelijk, verdraagzaam, willen mensen binden aan hun visie en regels, hebben een nogal vreemde opvatting -blijkens hun leer- van rechtvaardigheid en vrijheid.

En wat bekeren betreft, dat moet je alleen doen als je verkeerd bezig bent in doen en/of denken.
Johannes de doper, die de bekering tot vergeving van zonden preekte, noemde man en paard toen hem gevraagd werd waarvan ze zich moesten bekeren.
Maar er zijn voorgangers die elke preek oproepen tot bekering en er tegelijk bijzeggen dat je dat zelf niet kunt, niet wilt en niet eens kan zien wat je onbekeerdheid inhoudt. Zulke predikers helpen aardig mee aan (zelf)bedrog m.i.

Dus... het is niet jou ervaring (meer) dat je jezelf bedriegt, het humanisme is de waarheid?

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4557
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Jezelf bedriegen

Berichtdoor naamloos » 28 apr 2024 06:27

benefietdiner schreef:Dus... het is niet jou ervaring (meer) dat je jezelf bedriegt, het humanisme is de waarheid?

Apparte reactie! Vindt je dat ik zou moeten ervaren dat ik mezelf bedrieg?
Ik zal best wel eens wat geloven wat niet klopt, zodra ik daar achter kom stel ik m'n mening gewoon bij.
Het humanisme waar ik in geloof kun je ook gewoon in de Bijbel vinden, en dat probeer ik waar te maken in mijn levenspraktijk.
Het is gewoon een levensovertuiging waarvan ik overtuigt ben dat ie goed is voor mezelf en anderen.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 23 gasten