Intro & Dilemma

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

CIC1982
Verkenner
Verkenner
Berichten: 2
Lid geworden op: 05 feb 2024 12:35

Intro & Dilemma

Berichtdoor CIC1982 » 05 feb 2024 15:14

Hallo,
Ik ben nieuw hier. Ik was op zoek naar ondersteuning bij een bepaald onderwerp & deze site kwam met vele resultaten terug in Google.
Nu heb ik heel veel van die resultaten doorgenomen & geen enkele lijkt mijn dilemma te vergemakkelijken of beantwoorden.

Ik ben een 41-jarige man, wonende in België. Sinds zowat 10 jaar getrouwd & sinds zo'n 14 jaar tot bekering gekomen. Ik ben tot bekering gekomen in/bij een gemeente zonder naam of duidelijke stroming, in Nederland. Ik heb veel geleerd van de voorganger aldaar, maar omwille van meerdere redenen ben ik daar na 1,5 weggegaan.
Daarna ben ik zowat 2 jaar nauwelijks met geloof bezig geweest. Dan, in 2013, ging ik langs bij een lessenreeks van Jan Zijlstra, in een plaatselijke gemeente in mijn woonplaats. Mijn vrouw ging daar toen ook al naar de gemeente & ik kende haar ook al voorheen. In 2014 zijn we door de voorganger van die lokale gemeente ingezegend in het huwelijk.
Een tijdje later begon mijn vrouw zich daar niet meer thuis te voelen & hoewel ik geen probleem zag in de redenen die zij daarvoor aanhaalde, zijn we daar toch weggegaan. Het is immers niet goed als een man & vrouw elk naar een verschillende kerk gaan, zo redeneerden we toen (en nog steeds eigenlijk).
Daarna hebben we een tijdje geen gemeente bezocht.
Ergens 2016 zijn we weer op zoek gegaan naar een lokale gemeente & zijn we uiteindelijk terechtgekomen in een Evangelische gemeente in een stad hier 30km vandaan. Dat op zich zou geen probleem mogen zijn, maar gezien wij op openbaar vervoer aangewezen zijn, was dat niet vanzelfsprekend.
Na zowat een jaar werd het pendelen naar Bijbelstudies & samenkomsten ons toch wat teveel & zijn we weer op zoek gegaan naar iets dichterbij de deur.
In 2019 kwamen we zo in een baptistenkerk terecht hier niet zo ver vandaan.
Daar gaan we sindsdien bijna wekelijks naartoe, ook voor Bijbelstudies & andere activiteiten.
Zo'n jaar geleden kwam mijn vrouw op een conferentie een oude vriendin tegen die naar een gemeente gaat waar mijn vrouw jaren geleden, voor ons huwelijk ook naartoe ging. Ze was daar toen weggegaan omwille van het openbaar vervoer waardoor ze er niet meer kon geraken.
Ondertussen was die gemeente wel verhuisd & nog steeds niet bereikbaar met het openbaar vervoer, maar die vriendin suggereerde dat we toch maar eens mee moesten gaan met haar.
Die gemeente (evangelisch/Pinksteren) houd samenkomst op zaterdagavond. De baptisten op zondagmorgen. We voelen ons bij beiden goed.
Nu is er iemand die ons dierbaar is die ons zegt dat het niet goed is dat je naar 2 verschillende kerken gaat, dat je ergens thuis moet zijn & op die plaats ook je tienden geeft.
Los van wat nu al dan niet de juiste leer is (de ene heeft bepaalde ideeën waar de ander niet mee akkoord gaat & vice versa, maar beiden lijken dit te onderbouwen door hun bijbel).

Mijn dilemma: Heeft deze dierbare gelijk? Of zijn we gewoon vrij om naar beide te gaan? En hoe met tienden?

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23591
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Intro & Dilemma

Berichtdoor Marnix » 05 feb 2024 16:15

CIC1982 schreef:Hallo,
Ik ben nieuw hier. Ik was op zoek naar ondersteuning bij een bepaald onderwerp & deze site kwam met vele resultaten terug in Google.
Nu heb ik heel veel van die resultaten doorgenomen & geen enkele lijkt mijn dilemma te vergemakkelijken of beantwoorden.

Ik ben een 41-jarige man, wonende in België. Sinds zowat 10 jaar getrouwd & sinds zo'n 14 jaar tot bekering gekomen. Ik ben tot bekering gekomen in/bij een gemeente zonder naam of duidelijke stroming, in Nederland. Ik heb veel geleerd van de voorganger aldaar, maar omwille van meerdere redenen ben ik daar na 1,5 weggegaan.
Daarna ben ik zowat 2 jaar nauwelijks met geloof bezig geweest. Dan, in 2013, ging ik langs bij een lessenreeks van Jan Zijlstra, in een plaatselijke gemeente in mijn woonplaats. Mijn vrouw ging daar toen ook al naar de gemeente & ik kende haar ook al voorheen. In 2014 zijn we door de voorganger van die lokale gemeente ingezegend in het huwelijk.
Een tijdje later begon mijn vrouw zich daar niet meer thuis te voelen & hoewel ik geen probleem zag in de redenen die zij daarvoor aanhaalde, zijn we daar toch weggegaan. Het is immers niet goed als een man & vrouw elk naar een verschillende kerk gaan, zo redeneerden we toen (en nog steeds eigenlijk).
Daarna hebben we een tijdje geen gemeente bezocht.
Ergens 2016 zijn we weer op zoek gegaan naar een lokale gemeente & zijn we uiteindelijk terechtgekomen in een Evangelische gemeente in een stad hier 30km vandaan. Dat op zich zou geen probleem mogen zijn, maar gezien wij op openbaar vervoer aangewezen zijn, was dat niet vanzelfsprekend.
Na zowat een jaar werd het pendelen naar Bijbelstudies & samenkomsten ons toch wat teveel & zijn we weer op zoek gegaan naar iets dichterbij de deur.
In 2019 kwamen we zo in een baptistenkerk terecht hier niet zo ver vandaan.
Daar gaan we sindsdien bijna wekelijks naartoe, ook voor Bijbelstudies & andere activiteiten.
Zo'n jaar geleden kwam mijn vrouw op een conferentie een oude vriendin tegen die naar een gemeente gaat waar mijn vrouw jaren geleden, voor ons huwelijk ook naartoe ging. Ze was daar toen weggegaan omwille van het openbaar vervoer waardoor ze er niet meer kon geraken.
Ondertussen was die gemeente wel verhuisd & nog steeds niet bereikbaar met het openbaar vervoer, maar die vriendin suggereerde dat we toch maar eens mee moesten gaan met haar.
Die gemeente (evangelisch/Pinksteren) houd samenkomst op zaterdagavond. De baptisten op zondagmorgen. We voelen ons bij beiden goed.
Nu is er iemand die ons dierbaar is die ons zegt dat het niet goed is dat je naar 2 verschillende kerken gaat, dat je ergens thuis moet zijn & op die plaats ook je tienden geeft.
Los van wat nu al dan niet de juiste leer is (de ene heeft bepaalde ideeën waar de ander niet mee akkoord gaat & vice versa, maar beiden lijken dit te onderbouwen door hun bijbel).

Mijn dilemma: Heeft deze dierbare gelijk? Of zijn we gewoon vrij om naar beide te gaan? En hoe met tienden?


Welkom hier. Je stelt interessante vragen.

Allereerst, laat je door mensen geen slavenjuk opleggen als Christus je heeft vrijgekocht, menselijke voorschriften waar je je aan zou moeten houden. Je bent vrij om zoveel kerkgenootschappen te bezoeken als je wil. Wat denk ik bedoeld wordt is dat het goed is om een gemeente te hebben met mensen die je kent, die om je geven, voor je bidden als dat nodig is, je ondersteunen als je het lastig hebt en blij met je zijn als je dat zelf bent. Dat is een belangrijke functie van de kerk maar dat kan ook als je twee gemeenten bezoekt, of via kleine kringen vanuit een van die gemeenten. Wat dat betreft is het denk ik belangrijk dat je niet alleen op twee plaatsen de diensten bezoekt om de zingen en te luisteren naar Gods woorden, maar dat je ook op minstens een van beide plekken actief deelneemt, maar dat sluit het bezoeken van die diensten op zaterdagavond absoluut niet uit.

Wat de tienden betreft, het geven van tienden is een oud testamentisch principe. Het was voor de tempeldienst, voor de zorg voor armen in een andere tijd. (je had geen dingen als hypotheken, alles was op je eigen land en regio gericht enz) En nou is het absoluut goed en belangrijk om te delen van je overvloed, maar ik zou niet alles wat je wil geven afdragen aan je kerk. Er zijn tal van organisaties die zich inzetten voor ontwikkelingswerk, behoud van de schepping, evangelisatie enzovoorts. Ook daar kan je tegenwoordig aan geven. Dus als jij op zo'n manier ook deelt van je rijkdom is het totaal niet relevant of je 10% van je inkomen geeft aan een specifieke gemeente waar je lid van bent.

Ik denk dat een deel van je boodschap dit in het stukje "die ons dierbaar is". Daarom wil je die persoon misschien niet kletsen of teleurstellen, is het lastig om er tegenin te gaan. Maar bespreek het met God en als Hij je vertelt dat het zo goed is, kan je dat met een gerust hart terugkoppelen aan die persoon.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

woutersebel
Mineur
Mineur
Berichten: 149
Lid geworden op: 27 aug 2023 16:13

Re: Intro & Dilemma

Berichtdoor woutersebel » 05 feb 2024 16:57

Marnix schreef: Dus als jij op zo'n manier ook deelt van je rijkdom is het totaal niet relevant of je 10% van je inkomen geeft aan een specifieke gemeente waar je lid van bent.


Klein vraagje tussendoor als het mag, Marnix?

Begrijp ik het correct als je het woord 'gemeente' gebruikt als synoniem met 'kerk'?
Moet ik dan begrijpen dat de kerk functioneert voor de gemeente, daar onderdeel van is of vice versa?
Hoe moet ik de relatie tussen kerk en gemeente zien volgens jou?

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23591
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Intro & Dilemma

Berichtdoor Marnix » 05 feb 2024 17:06

woutersebel schreef:Klein vraagje tussendoor als het mag, Marnix?

Begrijp ik het correct als je het woord 'gemeente' gebruikt als synoniem met 'kerk'?
Moet ik dan begrijpen dat de kerk functioneert voor de gemeente, daar onderdeel van is of vice versa?
Hoe moet ik de relatie tussen kerk en gemeente zien volgens jou?


Gemeente is behoorlijk synoniem voor kerk ja. Sommigen noemen zich liever gemeente dan kerk maar het komt aardig op hetzelfde neer, een groep mensen die iets gemeen heeft, namelijk dat ze een gemeenschap willen vormen die in God gelooft, in Jezus Christus en die samen Hem wil dienen.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Lalage
Generaal
Generaal
Berichten: 8205
Lid geworden op: 13 sep 2002 15:39
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Intro & Dilemma

Berichtdoor Lalage » 05 feb 2024 17:07

Het is fijn als je een thuiskerk hebt, maar natuurlijk kan je daarnaast ook andere vieringen bezoeken. En het is helemaal niet raar als je als echtpaar een andere keus maakt daarin, structureel of incidenteel. Het is mooi om samen naar de kerk te gaan, maar er kunnen periodes zijn waarin je behoeftes daarin niet hetzelfde zijn. Het zou toch jammer zijn als de ene dan thuisblijft vanwege de ander. Of dat je ergens heengaat waar je je verveelt of je zit te ergeren.
Mijn ervaring is dat het in de loop van je leven kan veranderen waar je je thuis voelt, wat je mooi vindt, wat je aanspreekt, wie je wilt ontmoeten.

Wat zijn voor jou de belangrijkste redenen om naar een kerk te gaan?

woutersebel
Mineur
Mineur
Berichten: 149
Lid geworden op: 27 aug 2023 16:13

Re: Intro & Dilemma

Berichtdoor woutersebel » 05 feb 2024 19:56

Marnix schreef:Gemeente is behoorlijk synoniem voor kerk ja. Sommigen noemen zich liever gemeente dan kerk maar het komt aardig op hetzelfde neer, een groep mensen die iets gemeen heeft, namelijk dat ze een gemeenschap willen vormen die in God gelooft, in Jezus Christus en die samen Hem wil dienen.


Ahh ok. Maar op zich heeft het gemeentehuis en veel van hen taken, zoals belasting en zo, niks met religie te maken, toch?
Heb wel eens gesolliciteerd bij een gemeente, en daar werd geen woord over religie gezegd.

On topic: persoonlijk zou ik het niet gek vinden als iemand eens een andere kerk bezoekt, vooral als het is om iemand te vergezellen.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23591
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Intro & Dilemma

Berichtdoor Marnix » 06 feb 2024 00:03

woutersebel schreef:Ahh ok. Maar op zich heeft het gemeentehuis en veel van hen taken, zoals belasting en zo, niks met religie te maken, toch?
Heb wel eens gesolliciteerd bij een gemeente, en daar werd geen woord over religie gezegd.

On topic: persoonlijk zou ik het niet gek vinden als iemand eens een andere kerk bezoekt, vooral als het is om iemand te vergezellen.


Die auteur ging naar een evangelische gemeente. Dat is geen geen overheidsinstantie of zo maar een kerk. Een dominee begint vaak de preek met “beste gemeente”. En als bijbellezer weet je vast dat het woord “gemeente” heel vaak in de Bijbel (in vrijwel alle Nederlandse vertalingen) voorkomt. Heel veel kerkverbanden heten ook zo, het staat bijna op elk kerkgebouw. Hoe vaak kom je daar eigenlijk dat je dat niet weet?

https://nl.m.wiktionary.org/wiki/gemeente
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Lalage
Generaal
Generaal
Berichten: 8205
Lid geworden op: 13 sep 2002 15:39
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Intro & Dilemma

Berichtdoor Lalage » 06 feb 2024 07:12

Je zou gemeente ook kunnen opvatten als het plaatselijke filiaal van een kerk(genootschap). En bij gemeente denk ik meer aan de mensen, bij kerk ook aan het gebouw. Bij katholieken heet dit overigens geen gemeente maar parochie.

woutersebel
Mineur
Mineur
Berichten: 149
Lid geworden op: 27 aug 2023 16:13

Re: Intro & Dilemma

Berichtdoor woutersebel » 06 feb 2024 07:37

Marnix schreef:Die auteur ging naar een evangelische gemeente. Dat is geen geen overheidsinstantie of zo maar een kerk. Een dominee begint vaak de preek met “beste gemeente”. En als bijbellezer weet je vast dat het woord “gemeente” heel vaak in de Bijbel (in vrijwel alle Nederlandse vertalingen) voorkomt. Heel veel kerkverbanden heten ook zo, het staat bijna op elk kerkgebouw. Hoe vaak kom je daar eigenlijk dat je dat niet weet?

https://nl.m.wiktionary.org/wiki/gemeente


Een gemeente is toch juist een overheidsinstantie? In een gemeentehuis gebeurt helemaal niks met religie voor zover ik weet.
Maar als we de definitie van wiktionary gebruiken, is het volgens mij een bepaald leefgebied, of regio.
Uiteraard gaat een gemeente ook over een bepaalde regio, dus eigenlijk klopt dat wel.
Is het volgens jou ook zo dat een kerk aan een bepaalde regio gebonden is?

Persoonlijk bezoek ik 1x per week een kerk in een andere gemeente, aan niks gemerkt dat het gebonden is aan een gemeente/regio.

Gebruikersavatar
Psalm
Verkenner
Verkenner
Berichten: 66
Lid geworden op: 22 jan 2024 20:46

Re: Intro & Dilemma

Berichtdoor Psalm » 06 feb 2024 08:39

woutersebel schreef:Een gemeente is toch juist een overheidsinstantie? In een gemeentehuis gebeurt helemaal niks met religie voor zover ik weet.
Maar als we de definitie van wiktionary gebruiken, is het volgens mij een bepaald leefgebied, of regio.
Uiteraard gaat een gemeente ook over een bepaalde regio, dus eigenlijk klopt dat wel.
Is het volgens jou ook zo dat een kerk aan een bepaalde regio gebonden is?

Persoonlijk bezoek ik 1x per week een kerk in een andere gemeente, aan niks gemerkt dat het gebonden is aan een gemeente/regio.


Ja, maar gemeente kan ook een christelijke kerk betekenen. Dus een christelijke samenkomst. Een gemeenschap op "gemene" gronden.

Gebruikersavatar
Cicero
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3400
Lid geworden op: 01 okt 2004 14:06
Locatie: Holland

Re: Intro & Dilemma

Berichtdoor Cicero » 06 feb 2024 08:50

'Gemeente' is een protestants (gereformeerd) woord. In het zuiden en bij katholieken heet de plaatselijke geloofsgemeenschap 'kerk'.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23591
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Intro & Dilemma

Berichtdoor Marnix » 06 feb 2024 09:46

woutersebel schreef:Een gemeente is toch juist een overheidsinstantie? In een gemeentehuis gebeurt helemaal niks met religie voor zover ik weet.
Maar als we de definitie van wiktionary gebruiken, is het volgens mij een bepaald leefgebied, of regio.
Uiteraard gaat een gemeente ook over een bepaalde regio, dus eigenlijk klopt dat wel.
Is het volgens jou ook zo dat een kerk aan een bepaalde regio gebonden is?

Persoonlijk bezoek ik 1x per week een kerk in een andere gemeente, aan niks gemerkt dat het gebonden is aan een gemeente/regio.


Sorry maar als ik zie wat voor woorden je gebruikt en wie je citeert enzovoorts kan ik niet begrijpen dat je zo'n gangbaar woord niet kent. ALs je nog een keer op Wiktionary kijkt: Het woord "gemeente" heeft verschillende betekenissen:

1. bestuurlijke eenheid in een staat, onder bestuur van een raad, een burgemeester en wethouders of schepenen
In zijn eigen gemeente is de burgemeester uitzonderlijk populair.

2. de gezamenlijke gelovigen van een bepaald kerkgenootschap of in een bepaalde kerk bijeen
De pastoor deed zijn uiterste best om aan de behoeften van zijn gemeente te voldoen.
▸ Op zondagochtend fietste ik richting onbekende kerkklokken om te zien of de gemeente en de sfeer daar iets voor mij was.

We hebben het nu dus niet over optie 1 maar over optie 2.

Een kerk is aan een regio gebonden in de zin dat de gemeenteleden uit een bepaalde regio komen, in die regio samenkomen, in de wijken waar ze wonen actief zijn enz.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
meribel
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3826
Lid geworden op: 24 jan 2011 14:15

Re: Intro & Dilemma

Berichtdoor meribel » 06 feb 2024 09:53

Meteen even gekeken hoe groot mijn gemeente is. Oef 110.000 ‘leden’. Das een flink avondmaal :lol:

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23591
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Intro & Dilemma

Berichtdoor Marnix » 06 feb 2024 10:01

meribel schreef:Meteen even gekeken hoe groot mijn gemeente is. Oef 110.000 ‘leden’. Das een flink avondmaal :lol:


Dan heb je wel hele lange tafels nodig :-)
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

CIC1982
Verkenner
Verkenner
Berichten: 2
Lid geworden op: 05 feb 2024 12:35

Re: Intro & Dilemma

Berichtdoor CIC1982 » 06 feb 2024 20:24

Marnix schreef:Welkom hier. Je stelt interessante vragen.

Allereerst, laat je door mensen geen slavenjuk opleggen als Christus je heeft vrijgekocht, menselijke voorschriften waar je je aan zou moeten houden. Je bent vrij om zoveel kerkgenootschappen te bezoeken als je wil. Wat denk ik bedoeld wordt is dat het goed is om een gemeente te hebben met mensen die je kent, die om je geven, voor je bidden als dat nodig is, je ondersteunen als je het lastig hebt en blij met je zijn als je dat zelf bent. Dat is een belangrijke functie van de kerk maar dat kan ook als je twee gemeenten bezoekt, of via kleine kringen vanuit een van die gemeenten. Wat dat betreft is het denk ik belangrijk dat je niet alleen op twee plaatsen de diensten bezoekt om de zingen en te luisteren naar Gods woorden, maar dat je ook op minstens een van beide plekken actief deelneemt, maar dat sluit het bezoeken van die diensten op zaterdagavond absoluut niet uit.

Wat de tienden betreft, het geven van tienden is een oud testamentisch principe. Het was voor de tempeldienst, voor de zorg voor armen in een andere tijd. (je had geen dingen als hypotheken, alles was op je eigen land en regio gericht enz) En nou is het absoluut goed en belangrijk om te delen van je overvloed, maar ik zou niet alles wat je wil geven afdragen aan je kerk. Er zijn tal van organisaties die zich inzetten voor ontwikkelingswerk, behoud van de schepping, evangelisatie enzovoorts. Ook daar kan je tegenwoordig aan geven. Dus als jij op zo'n manier ook deelt van je rijkdom is het totaal niet relevant of je 10% van je inkomen geeft aan een specifieke gemeente waar je lid van bent.

Ik denk dat een deel van je boodschap dit in het stukje "die ons dierbaar is". Daarom wil je die persoon misschien niet kletsen of teleurstellen, is het lastig om er tegenin te gaan. Maar bespreek het met God en als Hij je vertelt dat het zo goed is, kan je dat met een gerust hart terugkoppelen aan die persoon.


Ja, bij beide gemeentes voelen we ons wel verbonden, We voelen ons geliefd & hebben ook zeker die wederzijdse betrokkenheid. Zelf actief deelnemen proberen we ook, maar vooral ikzelf ben nog behoorlijk zoekende in: wat zijn nu mijn talenten die ik kan gebruiken tot eer & glorie van Jezus. Het dienende aspect vind ik wel fijn: wat klusjes, stofzuigen andere gemeenteleden helpen met praktische dingen (verhuis, pc-dingen, etc...), maar ik vraag me vaak af of het dat nu is wat God voor mij gepland heeft.

Ik weet dat de tienden oudtestamentisch zijn, maar ik vind het toch een belangrijk iets. Een van mijn vroegere voorganger zei: "jazeker, tienden zijn oudtestamentisch, maar in het nieuwe testament gaven ze alles, verkochten zelfs hun huis om te kunnen geven". Maar als je nu 10% als maatstaf neemt. En je deelt dit door 2, heb je slechts 5% per gemeente (en 50% van je totale tienden), terwijl die mensen daar zich wel 100% inzetten voor ons & de andere gemeenteleden. Dat is net zo'n beetje als dat ik mezelf 50% aan Jezus geef, terwijl Hij 100% gedaan heeft voor mij.

Dat sluit dan weer naadloos aan bij het volgende punt, ik ben inderdaad heel erg bezig met dierbare mensen rondom mij niet voor de borst te stoten of te kwetsen, mezelf daarbij verloochenend soms. Maar eigenlijk moet ik daar veel meer focussen op Jezus.

Lalage schreef:Het is fijn als je een thuiskerk hebt, maar natuurlijk kan je daarnaast ook andere vieringen bezoeken. En het is helemaal niet raar als je als echtpaar een andere keus maakt daarin, structureel of incidenteel. Het is mooi om samen naar de kerk te gaan, maar er kunnen periodes zijn waarin je behoeftes daarin niet hetzelfde zijn. Het zou toch jammer zijn als de ene dan thuisblijft vanwege de ander. Of dat je ergens heengaat waar je je verveelt of je zit te ergeren.
Mijn ervaring is dat het in de loop van je leven kan veranderen waar je je thuis voelt, wat je mooi vindt, wat je aanspreekt, wie je wilt ontmoeten.

Wat zijn voor jou de belangrijkste redenen om naar een kerk te gaan?

Ik vind de gemeenschap met anderen wel fijn, het elkaar bemoedigen, aansporen tot verbetering, ondersteunen (zowel door woord als daad), het leren van elkaar


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 88 gasten