Intro & Dilemma

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23592
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Intro & Dilemma

Berichtdoor Marnix » 07 feb 2024 00:30

CIC1982 schreef:Ja, bij beide gemeentes voelen we ons wel verbonden, We voelen ons geliefd & hebben ook zeker die wederzijdse betrokkenheid. Zelf actief deelnemen proberen we ook, maar vooral ikzelf ben nog behoorlijk zoekende in: wat zijn nu mijn talenten die ik kan gebruiken tot eer & glorie van Jezus. Het dienende aspect vind ik wel fijn: wat klusjes, stofzuigen andere gemeenteleden helpen met praktische dingen (verhuis, pc-dingen, etc...), maar ik vraag me vaak af of het dat nu is wat God voor mij gepland heeft.

Ik weet dat de tienden oudtestamentisch zijn, maar ik vind het toch een belangrijk iets. Een van mijn vroegere voorganger zei: "jazeker, tienden zijn oudtestamentisch, maar in het nieuwe testament gaven ze alles, verkochten zelfs hun huis om te kunnen geven". Maar als je nu 10% als maatstaf neemt. En je deelt dit door 2, heb je slechts 5% per gemeente (en 50% van je totale tienden), terwijl die mensen daar zich wel 100% inzetten voor ons & de andere gemeenteleden. Dat is net zo'n beetje als dat ik mezelf 50% aan Jezus geef, terwijl Hij 100% gedaan heeft voor mij.


Nee hoor, als jij je tienden over twee gemeenten verdeelt geef je niet 50% aan Jezus maar 100%. 50% plus 50% aan Zijn gemeente is samen 100%. Dus als je samen niet kan kiezen tussen beide gemeenten is het prima om het zo te doen en als me meer kwijt kan mag je dat natuurlijk altijd geven. Ik zou me daar totaal niet schuldig over voelen als je naar vermogen bijdraagt. Het is ook heel belangrijk dat je samen met plezier naar je gemeente of gemeenten gaat.

Dat sluit dan weer naadloos aan bij het volgende punt, ik ben inderdaad heel erg bezig met dierbare mensen rondom mij niet voor de borst te stoten of te kwetsen, mezelf daarbij verloochenend soms. Maar eigenlijk moet ik daar veel meer focussen op Jezus.


Klopt. Ik moet soms denken aan het verhaal van Maria en Martha. Misschien moet je een poosje iets meer Maria worden en iets minder Martha en dan ontdek je vanzelf ook wel hoe je God kan dienen, welke dingen je kan doen.

Ik vind de gemeenschap met anderen wel fijn, het elkaar bemoedigen, aansporen tot verbetering, ondersteunen (zowel door woord als daad), het leren van elkaar
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Yada
Mineur
Mineur
Berichten: 111
Lid geworden op: 06 aug 2016 20:37

Re: Intro & Dilemma

Berichtdoor Yada » 07 feb 2024 18:28

woutersebel schreef:Klein vraagje tussendoor als het mag, Marnix?

Begrijp ik het correct als je het woord 'gemeente' gebruikt als synoniem met 'kerk'?
Moet ik dan begrijpen dat de kerk functioneert voor de gemeente, daar onderdeel van is of vice versa?
Hoe moet ik de relatie tussen kerk en gemeente zien volgens jou?

Als iemand zegt:
- "Ik ga vanavond naar de kerk" dan wordt er eigenlijk een gebouw bedoeld. (maar implicitiet ook wel de dienst etc.)
- "Wij hebben vanavond kerk" dan wordt er een kerkdienst bedoeld.
- "Bij ons in de gemeente is er ..." dan wordt er een (vaste) verzameling van mensen bedoeld die regelmatig samenkomt op één plek.
- "Zij begonnen met een huisgemeente ..." dan wordt er bedoeld dat er gelovigen samenkomen/ kerk houden in een woonhuis.
- "De kerk zegt dit of dat ..." is vaak een uitspraak van een Rooms Katholiek die de kerk als instituut ziet. Met de paus (en zijn bischoppen etc.), als plaatsvervanger van Christus hier op aarde. De paus regeert. Eigenlijk noemen ze vaak de kerkregering: 'kerk'.
- "De leer/het eigene van ons kerkverband is ..." daarmee wordt bedoeld dat gemeenten uit verschillen de plaatsen samen een verband/verbinding/relatie vormen/hebben met dezelfde geloofsbelijdenis, leer en regels. Afgevaardigen, uit de plaatselijke gemeentes, worden naar een overkoepelende vergadering gestuurd waar bepaalde zaken worden besproken die de regering van alle gemeentes aangaan. Zo kunnen ze ook op elkaar toezien en elkaar helpen. Als het niet goed lijkt te gaan met een bepaalde gemeente kan er vanuit andere gemeenten gewaarschuwd worden. Andersom kan ook... wanneer er op de overkoepelende vergadering verkeerde dingen besproken worden dan kunnen ze die opleggen aan alle gemeentes.

Kerk: Kyriakè, Dat wat van de Heere is.
Gemeente: Ekklèsia, Eruit geroepen / bijeen vergaderd (een deel van gelovigen op één plek). (en ook weer verstrooid)

Soms kun je het verschil niet zien... maar een uiterlijke kerk is meestal een mengsel van:
a. mensen die echt met hun hart bij de kerk horen. (Die dus de kerk zijn)
b. mensen die alleen uiterlijk (of met hun mond) bij de kerk horen. (Die dus naar een kerk gaan)

Maar zij die écht kerk zijn, en tot dé Gemeente behoren die zalig wordt, zijn van Boven geboren. Uit God geboren… In een nieuw Huisgezin. Door Hem geroepen. Ze is verpreidt over alle plaatsen, alle volken, alle tijden en in verschillende soorten kerken. Sommigen zijn (nog) geen deel van de uiterlijke kerk/een gemeente maar de Heere Jezus, de Goede Herder, zal ze daar brengen want ze zijn Zijn eigendom. Zeker als er tijden van vervolging komen. En als je daar komt ben je verbaasd omdat het zo’n bij elkaar geraapt zooitje zondaren is. Dat had je zelf zo nooit kunnen bedenken… En toch is het een kunstwerk van de Bouwmeester. Niemand heeft het zelf gezocht of elkaar uitgekozen. Maar de Heere bewees genade. Hij moest hen hebben. Uitverkoren om het beeld van Zijn Zoon gelijkvormig te worden. En Hij doet ze in wegen wandelen die ze niet gekend hebben.

In de Bijbel wordt vaak gesproken over:
a. Het Lichaam van Christus (Christus is het Hoofd en Hij behoudt Zijn Lichaam; Dat de man het hoofd is van zijn vrouw is er een schaduw van.)
b. Gods Huisgezin (met de Vader, de oudste Broer (Jezus), de Trooster (Heilige Geest) en veel broertjes en zusjes van verschillende leeftijden uit heel veel landen en eeuwen. Ook zijn sommigen broers en zussen zijn ook vaders en moeders in de genade. Die heeft de Heere meer geleerd want het is ook de plek waar je je opvoeding krijgt. Ook voor zeer moeilijk lerende kinderen.)
c. De Bruid van Christus. (Ze is een onvruchtbare die toch vrolijk mag/moet zingen omdat er vruchten/kinderen geboren zullen worden waneer Christus gemeenschap heeft met haar/hen (en er onderling liefde woont); daarom wordt de kerk ook wel eens een 'moeder' genoemd Maar aleen de vrije, het Jeruzalem uit de hemel.)
d. De Herberg (Daar waar de Heere zorgt dat er (geestelijk) voor jouw wordt gezorgd en waar Hij zorgt dat jij voor anderen gaat zorgen; Daarom wordt de kerk óók wel eens een moeder genoemd. Todat hij terugkomt.)
e. Een Woonstede van God (In de Geest. Gebouwd op het Fundament (de Rots: Heere Jezus Christus en Zijn Offer), met allemaal levende stenen(nieuwe rmensen) die tegen de uiterste Hoeksteen (de Heere Jezus) aanliggen.)

In de Bijbel zie je dat er na Pinksteren allemaal kleine gemeentes gevormd werden in gewone huizen. Soms waren er meerdere gemeentes per stad omdat ze niet in één huis pasten. Maar ze behoren toch tot die ene Gemeente. Als er mensen tot de Gemeente werden toegedaan (zich bekeerden en gelovigen werden) werden ze gedoopt, ondergegaan in het watergraf en opgestaan in een nieuw godzalig leven, en zo zichtbaar ingelijfd in de zichtbare gemeente/het Gezin van God. Als je opnieuw geboren/uit God geboren bent heb je dus allemaal dezelfde oudste Broeder als Middelaar, en met Hem allemaal dezelfde verzoende Vader in de hemel, en allemaal dezelfde Heilige Geest als een Onderpand (Eigendomsbewijs/stempel) Die ook in hun hart woont. Zo krijg je hier op aarde ook een nieuw gezin waar je bij hoort. En je krijgt ze lief en spreekt met je hart dezelfde taal (Een gezin... daarom mag een gemeente ook niet te groot zijn. Bij honderd tezamen en bij vijftig tezamen)

Je hebt een nieuw Thuis (een Erfenis die bewaard wordt) gekregen in de hemel maar soms duurt het nog een poosje voordat jij daar ook écht bent. Dan moet je nog door dit leven om bereidt te worden om opgenomen te worden in Zijn heerlijkheid. Je wordt een pelgrim moet/mag nog meer leren van Wie Christus is, wie je zelf bent en blijft, wat je in Hem ontvangen hebt en hoe je Zijn stem zult horen, jezelf verloochenen en Hem zult volgen tot nut van Zijn Lichaam en tot roem van Zijn Vader. De Heere Jezus heeft ze allemaal opgezocht in hun hart, hen schoongewassen van hun zonden met Zijn bloed, Zijn Heilige Geest geven en daarna in een Herberg (de kerk) gebracht waar Hij voor hen laat zorgen todat Hij terug komt.

Na de eerste Pinksterdag hielden ze samenkomsten/kerk in een vast woonhuis omdat ze Zijn stem weer wilden horen. Ze hadden honger naar meer onderwijs en zagen meer van Christus' werk in elkaar, hadden elkaar lief en zorgden voor elkaar. De Heere geeft hen allen Zelf gaven omdat Hij zorg draagt voor Zijn gemeente. Ze zijn allemaal leden/lidmaten van Zijn Lichaam. Handen, voeten, baarmoeder, ogen, oren en een mond of spiertjes... Dat kan zijn in één gemeente maar sommigen zijn nodig voor/tussen meerdere gemeentes omdat er in al die verschillende gemeentes mensen zijn die het eigendom zijn van de Heere Jezus. Wat heeft de Heere het druk hè? Als je het NT leest zie je Petrus, Paulus, Johannes, Fillipus, Stefanus, Barnabas, Timotheus, Appolos, Áquila en Priscilla, Lydia, de Stokbewaarder, Tabítha en Febe, Onesíforus, Appia, Onésimus en Filemon. Ieder met een eigen taak en weg. De Heere zei vanochtend: …het werk dat Gij Mij gegeven hebt om te doen… Ja, zo is het ook voor ons, zonder om de bocht te kunnen kijken, elke dag stap voor stap zien wat Hij doet. (Ach, Petrusje vanbinnen)

In de/een gemeente:
- was/is de Heere Jezus Koning. Hij heeft het er voor het zeggen als de Gezalfde van de Vader. Dus dat betekent dat niet meer onze eigen gedachten regeren.

- werden/worden de gelovigen christenen genoemd. Dat komt omdat ze volgelingen van Christus zijn. Christus komt van het Griekse woord voor Messias. Dat betekent: Gezalfde. De Heere Jezus is de Christus. Hij is de Gezalfde. Hij is door Zijn Vader gezalfd met de Heilige Geest. Gezalfd zijn betekent dat je bekwaam gemaakt bent om de taak die je gekregen hebt uit te voeren. In het Oude Testament werd iedereen die een ambt kreeg gezalfd. De Heere Jezus kreeg 3 ambten:
a. Allerhoogste Profeet/Leraar
b. Hogepriester (zonder begin en einde)
c. Koning (der koningen)
Christenen zijn ook gezalfd met de Heilige Geest. Ze heten eigenlijk gezalfden... Maar de één heeft meer ontvangen van Christus dan de ander. Alleen Christus Zelf is gezalfd met de volheid van de Heilige Geest.

- was/is de Heere in het midden want Hij heeft beloofd dat waar 2 of 3 in Zijn naam vergaderd zijn, Hij er Zelf zal zijn. Op Zijn opstandingsdag en het liefst ook nog elke andere dag van de week.
- was/is er eerbied, kinderlijke vrees voor God en geen mensenvrees, ontzag voor het Woord en het gewicht van de Heere merkbaar.
- vierden/vieren ze (elke week) het Heilig Avondmaal om de dood van hun Heere te gedenken.
- werden/worden ze onderwezen in de leer van de Heere Jezus er werden brieven van de apostelen voorgelezen die aan de gemeentes gericht waren tot opbouw van de gemeente.

- stelde/stelt de Heere opzieners aan over de delen van Zijn kerk. Mannen die eerst dwalende schapen waren maar nu bekeerd tot de Herder en Opziener van hun zielen. Mannen, vol van de Heilige Geest, die de mensen konden/kunnen onderwijzen en vermanen. De Goede Herder zorgt ervoor dat het deel van de kudde geleidt wordt om te eten in de grazige weiden van Zijn beloften/Woord. Hij wil hen beschermen tegen de wolven (dat zijn alles en iedereen die je willen scheiden van Christus) in de wereld en in de kerk. De opzieners/ouderlingen en diakenen zijn gegeven om te dienen, niet om te heersen. Ze zijn ook geen plaatsvervanger (anti-christ) van Christus hier op aarde. Ze moeten toezien op de heiligheid van de gemeente. En haar als een reine maagd aan één Man, Christus, willen voorstellen. Niet hebbende haar eigengerechtigheid. Het is Christus Zelf die de voorgangers/ouderlingen in Zijn rechterhand houdt en Zelf tussen de gemeentes (kandelaren) doorwandelt.

- spraken/spreken ze met elkaar over Wie de Heere is. Over welke een volkomen Gave ze van hun Vader gekregen hebben. Over Zijn schoonheid, over wat ze van Hem ondervonden hebben en over Zijn gangen zo vol roem en eer. Over diepten en over hoogten. Over Zijn wonderen en trouw, over Zijn toekomst, over Zijn beloften, over Zijn betrouwbaarheid.

- gaf/geeft Hij broers en zussen om naar elkaar om te zien en elkaar op te scherpen. Allereerst geestelijk maar ook praktisch. Dat je in gemeenschap met anderen leeft maakt ook dat je jezelf tegenkomt. Juist in relaties tot anderen geeft de Heere voortgaande ontdekking. En een ieder heeft zijn/haar eigen plek en gaven tot opbouw van het Lichaam van Christus in liefde naar de mate van de gave van Christus. (Efezebrief)
- ze beleden/belijden elkaar de zonden. Want het bloed van Jezus Christus reinigt van alle zonden.
- als de één struikelde/struikelt richt(e) de Heere hem door een ander weer op.

- liet/laat Hij zaaien en oogsten om steeds weer uit het geoogste te zaaien... (Hij leert de manier van werken in Zijn Wijngaard in het Hooglied.)
- werden/worden zonen opgevoed die door de Heere als pijlen met het Evangelie de wereld in worden geschoten.

- baden/bidden ze samen. Niet alleen in een dienst voorgegaan door een voorganger. Nee, ook in de huizen, samen op de knieën, iedereen hardop en eendrachtig. Met dankzegging.

- zongen/zingen ze samen. Een nieuw lied. Hoge en soms ook weer wat lage tonen. Omdat de Heere Zich een volk geformeerd heeft om Zijn lof te verkondigen, de onvruchtbare gebiedt vrolijk te zingen omdat Hij zaad zal zien en haar Maker haar Man is Wiens naam HEERE der heirscharen is. Wat toonde de Heere in de coronatijd toch waarom de kerkdeuren dichtgingen en het zingen gestopt werd. Het Evangelie klonk in holle kerken en Hij woont op de lofzangen... waar waren die gebleven?

- kwamen/komen er ook dwalingen, verdeeldheid en scheidingen. Om te leren wie wij zijn en blijven. Om wakker te schudden want soms moeten er ook ketterijen zijn om de waarheid weer helder daartegenover te kunnen stellen zodat er een scheiding in de gemeente zichtbaar wordt. Om op Zijn tijd een zuivering te geven. Niet iedereen hoeft dus koste wat kost vastgehouden te worden.

- was/is te zien dat het Koninkrijk van Christus komende is. Naar je toekomt. Een gemeente is als een vooruitgeschoven post van het Koninkrijk van God. Ze staat in de branding (in zware of minder zware vervolging) van het woeden van de volken en de haat tegen de HEERE en Zijn Gezalfde. De vrouw met het Kind moeten de woestijn in vluchten. Een geestelijke strijd tegen de duivel (de vorst van deze eeuw), tegen je eigen 'ik' (dat zich niet wil onderwerpen aan de Heere Jezus als Koning en het ook niet kan.) En voor hen die nog in het andere koninkrijk (van de duisternis) leven.

- namen/nemen ze hun kruis op en mochten/mogen ze het vrolijk achter Hem aan dragen. Ze volgen het bloedspoor van Christus. Die gezegd heeft: “Mijn juk is zacht en Mijn last is licht.”, “Mijn geboden zijn niet zwaar…”, “ Vader,ze zijn niet van de wereld!”, “Ze hebben Mij gehaat en zullen ook u haten...”, “Maar nu kom Ik tot U, en spreek dit in de wereld,‭ opdat zij Mijn blijdschap‭ vervuld mogen hebben in zichzelven.‭” en
"Een iegelijk dan die Mij belijden zal voor de mensen, dien zal Ik ook belijden voor Mijn Vader, Die in de hemelen is."

Wat zegt u...? Was dit christenleven, dit gemeenteleven alleen toen mogelijk?
De Heere is Dezelfde... Heeft Hij je niet gekocht uit het slavenhuis? En wie is waardig om geloofd te worden? Jozua/Yeshua en Zijn hondje of de andere 10 verspieders? Het ongeloof moe(s)t sterven in de woestijn...

Komt dan, en laat ons tezamen rechten, zegt de HEERE; al waren uw zonden als scharlaken, zij zullen wit worden als sneeuw; al waren zij rood als karmozijn, zij zullen worden als witte wol. Indien gijlieden willig zijt en hoort, zo zult gij het goede dezes lands eten. Maar indien gij weigert en wederspannig zijt, zo zult gij van het zwaard gegeten worden; want de mond des HEEREN heeft het gesproken. Hij kent onze krankheden en wil ons genezen. Door Zijn striemen. Beproeft Mij nu daarin, zegt de HEERE der heirscharen, of Ik u dan niet opendoen zal de vensteren des hemels, en u zegen afgieten, zodat er geen schuren genoeg wezen zullen.

(De strijdende kerk is hier op aarde. In de hemel hoeven geen reuzen meer overwonnen te worden.)
Laatst gewijzigd door Yada op 15 feb 2024 18:51, 1 keer totaal gewijzigd.

Yada
Mineur
Mineur
Berichten: 111
Lid geworden op: 06 aug 2016 20:37

Re: Intro & Dilemma

Berichtdoor Yada » 12 feb 2024 21:31

O, aan dit onderwerp gerelateerd heb ik ooit nog een vraag gekregen en beantwoord.
Misschien is het nog tot nut voor iemand daarom zal ik hem ook plaatsen:

Hey,

Een vraagje dat je misschien niet van mij verwacht. Waar vinden wij de strijdende Kerk? Op aarde? Ik vraag dit omdat ik een discussie had met een vriend van mij die dacht dat hij niet meer naar de kerk hoefde en toch naar de hemel kon gaan.


Hej,

Helaas kan ik niet kort zijn dus vergeef me...

Ja, op aarde is er nog strijd. Er zijn twee soorten strijd:
1. In het ene kamp ben je aan de kant van God gebracht. Dan zijn je vijanden: jezelf, de duivel en de wereld.
2. In het andere kamp strijd je tegen God en ben je nog vriend van jezelf, de duivel en de wereld. Het leven is een strijd en een reis. Ja, dat is het voor iedereen… je eindbestemming weet je diep in je hart….

Wanneer je door de Heere Jezus gekocht bent met Zijn bloed dan ben je niet meer van jezelf (of van de duivel). Je bent dan het eigendom van de Heere. Hij kocht je vrij, raapte je op en zorgt voor je. Hij bidt/trekt je naar Huis. Naar een beter Vaderland, de Stad die fundamenten heeft. Lees Johannes 17 en Hebreeën 11 maar eens.

Je snapt dat een pelgrim dus hier op aarde geen thuis heeft en ook vermoeid kan raken van de reis. Of…. de weg kwijt kan raken.
Nu noemt de Heere Zichzelf ook wel de Goede Herder. Hij weet dat Zijn schapen niet op eigen kracht die reis kunnen volbrengen. Hij zorgt heel goed voor hen. Hij geeft ons precies wat nodig is op precies de juiste tijd. dat doet Hij o.a in de kerk.

Maar het gaat niet alleen over naar de kerk gaan in de zin van in de bank gaan zitten, luisteren en zingen en weer wegwezen. Hij geeft nog meer om Zijn kinderen onderweg te voeden en te leiden. Markus 10: 28-30 Als je alles verlaat om Christus te volgen dan krijg je een nieuwe familie. En in
die familie (één lichaam met Christus als Hoofd) geeft de Heere door de Heilige Geest iedereen gaven om Zijn lichaam (de Kerk) te onderhouden en te stichten. Te stichten, te bouwen: vaster te maken, te troosten, te kastijden, te groeien in de kennis en genade en uit te breiden.

Een ander beeld dat de Heere geeft van hoe het leven met de Heere is: Het huwelijk. De mooiste Bruidegom Jezus en Zijn zwarte bruid. Hij heeft haar van Zijn Vader gekregen. En Hij wil met haar samen zijn en neemt al haar zwartheid op Zich om haar te bekleden met Zijn schoonheid. Ja, Hij kreeg Zelfs Zijn bruid als hulpe tegenover Hem. Die Trouwe Bruidegom heeft zo’n ontrouwe bruid. Maar Hij zegt: Die in Mij blijft draagt veel vrucht. Daar zorgt Hij Zelf voor want dat is het doel van de wedergeboorte. Johannes 15. En er moeten nog nieuwe Koningskinderen geboren worden.

Dus Hij geeft niet alleen de voorgangers en opzichters (hoewel die heel belangrijk zijn) maar ieder lid heeft een eigen taak. (1 Kor 12-14) Bidders, uitleggers en helpende ogen en handen. Om daar profijt van te kunnen hebben moet je wel met elkaar omgaan (gemeenschap hebben). Ze gaan ook hier al een klein beetje op Hem lijken. Dan kunnen we de Heere Jezus een klein beetje in anderen zien. De ene persoon leert bijv. meer van Zijn lijden dan een ander. Terwijl die ander weer meer leert van Zijn opstandingskracht. Weer een ander ondervindt meer van Zijn blijdschap en de volgende meer van Zijn trouw. Zo geeft de Heere Zijn kinderen aan elkaar om elkaar te ondersteunen op de pelgrimsreis.

Naast Zijn Woord geeft Hij ook Zijn sacramenten. Doop en Heilig Avondmaal. In de doop laat Hij je (steeds opnieuw) letterlijk zien wat er gebeurd is toen Hij hij je opraapte. Hoe je met Hem stierf én weer met Hem opstond. Hoe Hij je naam op Zijn hart droeg toen Hij onderging in de toorn van Zijn Vader en hoe Hij je naam nog steeds op Zijn hart droeg toen Hij opstond. Hij herinnert je er aan dat je wandel nu al in de hemel moet zijn waar Hij is en voor jou bidt en dankt.

Het Heilig Avondmaal is de Tafel waar de Vader Zijn Zoon zichtbaar uitdeelt, waar Christus je van Hemzelf te eten geeft. Je neemt het Brood en de Wijn zelfs op in je eigen lichaam. Zo bevestigd Hij dat je echt deel hebt aan Zijn lijden en sterven. Dat Hij het deed om jou zonden. Eten moet je geregeld doen anders bezwijk je onderweg. Zo vaak als je van Hem eet en drinkt mag je rusten in Zijn volkomen werk. Dan geeft Hij Zijn vrede en liefde, gebrokenheid en blijdschap in je hart. Of het nu onder de preek is of aan de Tafel. Dan proef je al een beetje hoe het in de hemel zal zijn. En dan maakt Hij dat je meer verlangt om daar voor altijd te zijn. Wat moet je vriend eigenlijk in de hemel doen als Hij daar hier op aarde geen behoefte aan had?

Eigenlijk gaat het in de Bijbel overal over gemeenschap hebben. Vaak wordt daar in het Oude Testament het woord (be)kennen voor gebruikt. In Johannes 17 zegt de Heere Jezus: Dit is het eeuwige leven dat zij U kennen en Uw Zoon Jezus Christus, Die Gij gezonden hebt. Het gaat niet over ‘koud’ geloven. Nee, Hij is de levende God en in het dagelijks leven is er een warme, intieme omgang met Hem in de Heere Jezus. Zijn bloed is een levende en verse weg. Zoals het in de hemel volmaakt zal zijn.

Wanneer je van iemand houd dan wil je ook graag en heel vaak bij iemand zijn. De Heere Jezus houd heel veel van Zijn Bruid en wil haar ook graag dicht bij Zich hebben. En nog iets: Je weet hoe kinderen verwekt en geboren worden, hè? Nu is het scheppingsdoel van God geweest dat de hele aarde vervult moest worden met beelddragers van Hem die Zijn lof zingen. Dat hebben wij met de val onmogelijk gemaakt. (Toen hebben we ons een gesnedene gemaakt zoals de moorman. Omdat we voor onze carrière wilde gaan.) Maar nu zegt de HEERE: Uw Maker is uw Man. Hij zal kinderen krijgen. Deze Koning ZAL onderdanen krijgen. Dan zullen er kinderen geboren die Zijn lof zingen. Wederomgeboren/ van Boven geboren. Zijn Bruid is dus niet één persoon maar al Zijn kinderen bij elkaar. En ze is nog steeds niet compleet... Hij roept nog totdat Hij terug komt: Kom! Drink van Mijn water dan zul je leven!

Hij geeft onderweg op de reis naar Huis de verkondiging van Zijn Woord om te:
a1. Onderwijzen (Leraar)
b1. Wassen, zegenen, bidden en danken (Priester)
c1. Te regeren, bekeren/heiligen (Koning)

a2. Als het goed is kom je in het dagelijks leven zoveel dingen tegen die vragen oproepen. En als het goed is breng je die bij de Heere. In de kerk wil Hij vaak antwoord geven op waarom iets gebeurd of waartoe. En Hij wijst steeds op Zichzelf: Ik ben de Weg! Hij leert je wat je in Hem ontvangen hebt.

b2. Elke dag opnieuw maak je vuile voeten. Steeds opnieuw moeten ze gewassen worden en moet je er aan herinnert worden hoe Hij je helemaal gewassen heeft. Je hebt elke dag Zijn voorbidding nodig opdat je geloof niet zou ophouden.

c2. De Vader kastijdt je ook om Zijn heiligheid deelachtig te worden. Daarom zegt Christus: Ik zal maken dat je in Zijn wegen wandelt. Dat doet Hij door Zijn liefde. Zijn banier is blank en rood. En Hij draagt hem boven 10.000en.

Je ziet in de punten a, b en c de drie ambten van de Heere Jezus Christus. Zijn Vader heeft Hem, Die ene Held, aan Hemzelf én aan Zijn Koninkrijk verbonden. De Vader heeft Hem daarom gezalfd met de Heilige Geest. Christus (dat betekent de Gezalfde) zorgt voor het Koninkrijk door Zijn
taken/ambten goed uit te voeren.

Echte christenen zijn mensen die van Christus zijn en net als Hij gezalfd zijn met Zijn Heilige Geest. De Heilige Geest die Christus niet met mate had en Die ál Zijn kinderen gekregen hebben. De Heilige Geest brengt ook bij elkaar. Ze hebben dezelfde Vader, dezelfde oudste Broeder en hetzelfde Reisdoel.

Voor mijzelf weet ik hoe de Heere mij jaren trok/trekt naar Zijn kerk. Om twee uur ‘s middags kon ik het vaak al bijna niet meer houden zo graag wilde ik naar de kerk. Maar ik herinner me ook van een keer dat ik met hoofdpijn, rugpijn en buikpijn in de auto zat, door de politie onderzocht op drugsdealen, en dacht: "Wat doe je hier? Waar ben je toch mee bezig? Ga lekker naar huis, joh!" Maar dat de Heere zoveel liefde in het hart gaf en geeft. "Dit is je huis. Het huis van je Vader." Hij ziet je graag. "Mijn duive, toon Mij uw gedaante en doe Mij uw stem horen." Maar het kan ook zijn dat je eigenlijk geen zin hebt of er tegen opziet vanwege de soort prediker en dat Hij je toch een onverwachte en zo’n onverdiende zegen geeft. Maria, had het beste deel uitgekozen. Dat zou van haar niet afgenomen worden.

In Hooglied zie je het verlangen van de bruid op steeds bij haar Bruidegom te zijn. En het grotere verlangen van de Bruidegom om bij haar te zijn. Hij kusse mij met de kussen van Zijn mond. (Zijn lippen= het Woord). Als ze Hem kwijt is dan zegt Hij: "Ga uit op de voetstappen van de schapen en weid uw geiten bij de woningen der herderen." En wat denk je van de psalmen? Psalm 27, 42 en 84 etc.

Als de Heere dan je Liefste geworden is. Kun je dan wegblijven bij alles wat Hij je wil geven? Weet Hij niet hoe Hij je het beste door deze aardse woestijn naar Huis kan leiden? Hij redt mij keer op keer.

Conclusie:
Nee, niemand die in de hemel komt wil hier op aarde iets missen dat daar alvast een voorproefje van kan geven. Er zijn heel soms omstandigheden dat het onmogelijk is om niet te gaan maar het verlangen (groter naarmate de ondervinding en kennis van Zijn Woord) zal er zijn. Daarom zal er alles aan gedaan worden om in de gemeenschap van de Heere en Zijn kerk te zijn. Om Zijn rust te proeven.

PS Zie je nu hoe erg het is wat er gebeurde in de kerken tijdens de corona? In vele kerken gingen de deuren zo makkelijk dicht, of op een kier gingen. De sacramenten gingen niet door. (Terwijl de overheid eigenlijk binnen de kerken officieel geen recht heeft om dat te eisen.) Dat geeft de geestelijk toestand aan in de kerken van Nederland.


De tweede wijn is beter dan de eerste wijn...
Laatst gewijzigd door Yada op 22 feb 2024 08:43, 1 keer totaal gewijzigd.

Lalage
Generaal
Generaal
Berichten: 8205
Lid geworden op: 13 sep 2002 15:39
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Intro & Dilemma

Berichtdoor Lalage » 13 feb 2024 18:12

@Yada denk je echt dat iemand dat allemaal gaat lezen...?

Yada
Mineur
Mineur
Berichten: 111
Lid geworden op: 06 aug 2016 20:37

Re: Intro & Dilemma

Berichtdoor Yada » 14 feb 2024 10:18

Lalage schreef:@Yada denk je echt dat iemand dat allemaal gaat lezen...?
Ik denk wel dat iemand dat doet. Iedereen? Nee... maar dat moeten ze zelf weten. :) Ik ga ze niet dwingen.

Gebruikersavatar
hans0166
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1472
Lid geworden op: 28 dec 2012 15:30

Re: Intro & Dilemma

Berichtdoor hans0166 » 15 feb 2024 19:57

Yada schreef:- "De kerk zegt dit of dat ..." is vaak een uitspraak van een Rooms Katholiek die de kerk als instituut ziet. Met de paus (en zijn bischoppen etc.), als plaatsvervanger van Christus hier op aarde. De paus regeert. Eigenlijk noemen ze vaak de kerkregering: 'kerk'.


bij je eerste .de kerk zegt dit.. is niet het instituut maar het Leergezag van de kerk

de leiding van de kerk is geen kerk, maar een onderdeel; de Curie ( in het Nederlands komt het het dichtste bij Ministeries die de regering vormen)
de Paus is kerkleider en Staatshoofd van Vaticaanstad

Parochie is kerk
het gebouw is kerk
de plaatselijke gemeenschap is kerk
de vergadering van gelovigen is kerk
het Volk van God is kerk
en alles tezamen is kerk
en ga zo maar even door.

De betekenis hangt af van de context, en als die ontbreekt dien je echt aan de uitspreker te vragen wat hij bedoelt.

Yada
Mineur
Mineur
Berichten: 111
Lid geworden op: 06 aug 2016 20:37

Re: Intro & Dilemma

Berichtdoor Yada » 16 feb 2024 17:46

hans0166 schreef:bij je eerste .de kerk zegt dit.. is niet het instituut maar het Leergezag van de kerk

de leiding van de kerk is geen kerk, maar een onderdeel; de Curie ( in het Nederlands komt het het dichtste bij Ministeries die de regering vormen)
de Paus is kerkleider en Staatshoofd van Vaticaanstad

Parochie is kerk
het gebouw is kerk
de plaatselijke gemeenschap is kerk
de vergadering van gelovigen is kerk
het Volk van God is kerk
en alles tezamen is kerk
en ga zo maar even door.

De betekenis hangt af van de context, en als die ontbreekt dien je echt aan de uitspreker te vragen wat hij bedoelt.

Dag Hans,
Dank voor de aanvulling/verbetering. Ik sprak uit wat ik hoorde hoe mensen/leken uit mij omgeving het uitspreken/beleven. Ze zien de leiding van de kerk niet als onderdeel van de kerk maar echt meer als de kerk waar je achteraan gaat. Dat is natuurlijk niet hoe het officieel verwoord wordt. Daarom zei ik: Eigenlijk noemen ze vaak...

  • Mijn Vlaamse collega, opgegroeid in de Roomse kerk, haar kind laten dopen omdat het bij de cultuur hoort, spreekt zo over de kerk.
    Ze spreekt er nog over als een cultuuriets dat vroeger heel normaal was. Herinnert zich nog wat standaard gebeden en zinnetjes die ze als kind zo vaak gehoord heeft dat het nooit meer weggaat. Het verbaasde haar dat er in protestante gemeentes in Nederland, waar wij over spraken, eigenlijk bijna geen standaard gebeden zijn. Ze wist te vertellen dat er meestal wel in het Nederlands gepreekt werd maar zodra er 'luxere' diensten waren in 'luxere' kathedralen dat er dan ook meer in het latijn gesproken werd. En ze was onder de indruk en sprak veel over een documentaire die pas in België op de TV was. Het ging over de velen die misbruikt zijn. Toen ik vroeg wat zij geleerd had over de Drie-eenheid wist ze te vertellen er met de drie-vuldigheid toch de Vader, het Kind Jezus en Maria bedoeld werd? Ze was verbaasd dat in onze gemeente de ouderlingen en diakenen niet betaald krijgen want in België wordt de Roomse kerk door de staat betaald.
  • Een ander oud-collegaatje ging 15x per jaar mee naar de kerk omdat dat het aantal missen was dat ze gratis kregen van de 'kerk' voor haar gestorven opa. Maar ze deed het alleen voor haar oma verder had ze er niets meer mee. O, en de diensten waren wel in het Nederlands. Ik geloof door een priester uit India want er waren niet zoveel Nederlandse priesters meer. En de preken duurden niet heel erg lang.
  • Ver nog een oud-collega die rooms is opgevoed. Niet zoveel meer van de 'kerk' moest hebben om wat 'ze' gedaan hadden maar wel 'geloofde'. En hij was een goed mens zei hij. Had altijd goed gedaan aan zijn buren etc. Het zou wel goed komen met hem dacht hij.
Ik heb wel wat gelezen over de leer van de Roomse kerk. Waarbij opviel de pracht een praal van een aards koninkrijk. Het vermengen van een geestelijk koninkrijk met een aards koninkrijk. Ook veel verdriet gehad over de plaats die Maria inneemt en de de plaats die de paus krijgt waarbij er over Christus gesproken word maar er in de praktijk voor Hem en Zijn Geest geen plaats is. En hoe er zo wereldwijdt zo verschrikkelijk veel mensen misleidt worden. In de praktijk zie ik eigenlijk altijd terug dat de Bijbel zelf eigenlijk ver weg gehouden werd bij de 'gewone' mensen. De collega's en oud- studenten, die ik sprak, hebben allemaal een opvoeding gekregen in de roomse kerk, maar wisten zelf eigenlijk zo goed als niets van de Bijbel.

Maar dat kom ik niet alleen daar tegen. Ook een collega, uit de beste reformatorische kerk, goed op de hoogte van de regels, zuivere predikers en bijv. de standpunten van de SGP, zei: "Dat is te ingewikkeld, dat kan ik niet uitleggen..." Op de vraag wat de rechtvaardiging inhield. Toen vroeg ik hem naar de eenvoudige en inhoudelijke betekenis van de Doop en van het Avondmaal want dat is eigenlijk hetzelfde... Weer bestefte hij dat hij dat niet kon. Ook ikzelf wist veel van de 'leer' maar ten diepste niet van het Woord Zelf, de Inhoud van het Woord, Immanuel.

Misschien had ik aan het lijstje moeten toevoegen:
  • In de gemeente worden ze ondergedompeld in het Woord in het besef van onze eigen onkunde, blindheid en dwaasheid. Afhankelijk van de Heilige Geest waardoor dat besef alleen maar groeit. Zodat ze dieper geworteld worden in de liefde en trouw van de Heere Jezus Christus. De getrouwe Getuige. Die voor hen gebeden heeft: Heilig hen in Uw waarheid; Uw Woord is de waarheid.
    Door welke ons de grootste en dierbare beloften geschonken zijn, opdat gij door dezelve der Goddelijke natuur deelachtig zoudt worden, nadat gij ontvloden zijt het verderf dat in de wereld is door de begeerlijkheid. De roeping en verkiezing vastmaken En gij tot hetzelve ook alle naarstigheid toebrengende, voegt bij uw geloof deugd, en bij de deugd kennis, En bij de kennis matigheid, en bij de matigheid lijdzaamheid, en bij de lijdzaamheid godzaligheid, En bij de godzaligheid broederlijke liefde, en bij de broederlijke liefde liefde jegens allen. Want zo deze dingen bij u zijn en in u overvloedig zijn, zij zullen u niet ledig noch onvruchtbaar laten in de kennis van onzen Heere Jezus Christus.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23592
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Intro & Dilemma

Berichtdoor Marnix » 16 feb 2024 22:46

De katholieke kerk kent een groot verval en veel papieren leden, nog veel meer dan de protestantse kerken. Maar zo te zien heb je nog niet met serieuze katholieken gesproken, alleen met mensen die dat meer uit gewoonte zijn. Terecht merk je op dat de nadruk er veel minder op kennis ligt en dat is soms wel een gemis. Maar de nadruk ligt wel weer op andere dingen die bij ons wel eens in de vergetelheid zijn geraakt en zo kunnen we wel van elkaar leren. Goed om daar ook eens naar te kijken! Want ook daar zitten veel mensen die zich van Jezus Christus, Zijn liefde en Zijn offer afhankelijk weten. En dat maakt ons dan dus ook broers en zusssen.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4555
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Intro & Dilemma

Berichtdoor naamloos » 17 feb 2024 12:10

Yada schreef:Ik heb wel wat gelezen over de leer van de Roomse kerk. Waarbij opviel de pracht een praal van een aards koninkrijk. Het vermengen van een geestelijk koninkrijk met een aards koninkrijk. Ook veel verdriet gehad over de plaats die Maria inneemt en de de plaats die de paus krijgt waarbij er over Christus gesproken word maar er in de praktijk voor Hem en Zijn Geest geen plaats is. En hoe er zo wereldwijdt zo verschrikkelijk veel mensen misleidt worden. In de praktijk zie ik eigenlijk altijd terug dat de Bijbel zelf eigenlijk ver weg gehouden werd bij de 'gewone' mensen. De collega's en oud- studenten, die ik sprak, hebben allemaal een opvoeding gekregen in de roomse kerk, maar wisten zelf eigenlijk zo goed als niets van de Bijbel.


Ik heb wel aardig wat gelezen van de reformatorische leer. Nou wil ik niet generaliseren hoor, maar wat me regelmatig opvalt is de 'pracht en praal' van dure auto's, kleding, vakanties e.d. Zou je dat ook vermenging van een aards en geestelijk koninkrijk noemen?
Eigenlijk vind ik dat protestanten, en zeker de gereformeerden de paus hebben ingeruild voor een 'papieren paus' (Bijbel).
Er wordt ook over Christus gesproken, maar in de praktijk wordt er aan de letter zo'n grote plaats gegeven dat de Geest eraan onderworpen is.
Die schijnt niet in staat te zijn om zonder papieren paus te werken, de Geest moet zich bovendien aan de spelregels van 'de leer' houden.
Het is me toch wat, al die arme misleide mensen die de 'juiste leer' niet kennen en niet zoveel van de Bijbel kennen.
Het maakt allemaal niet uit hoor zolang ze door hun daden bewijzen dat de wet in hun hart geschreven is. (dat vindt Paulus ook)
R.K, protestants, gereformeerd, boeddhisme, humanist/seculier ...vul em maar in: Wees niemand iets schuldig dan elkaar lief te hebben; want wie de ander liefheeft, heeft de wet vervuld. In 1 woord, het gaat om LIEFDE, niet om de wet, letter, paus of weet ik wat voor religie. God is liefde!
Zelf vind ik mensen die geloven dat het geloof in de juiste leer en/of Bijbel cruciaal is, juist zij misleidt zijn.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Gebruikersavatar
hans0166
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1472
Lid geworden op: 28 dec 2012 15:30

Re: Intro & Dilemma

Berichtdoor hans0166 » 17 feb 2024 22:28

Yada schreef: De collega's en oud- studenten, die ik sprak, hebben allemaal een opvoeding gekregen in de roomse kerk, maar wisten zelf eigenlijk zo goed als niets van de Bijbel.


dat niet kennen van hun eigen traditie, of richting, van het christendom ligt geheel bij de ouders die in hun opvoeding op dit gebied, terwijl het verder best goede ouders kunnen zijn(!) ernstig tekort geschoten zijn in het leren kennen van hun geloof.
De kerkelijke organisatie, leer en voorgangers kun je dat niet kwalijk nemen, die ouders hebben hun kroost er vandaan gehouden.

Dat is net zo'n fout als het andersom doen, het wettisch opdringen van leer, instituut en voorgangers. Volg bijvoorbeeld maar de strijd die momenteel in de gereformeerde hoek aan de gang is door de kritiek ds van den Brink.

Hou bij alles maar het onderschrift in gedachten wat je hier bij de post van "naamloos" kan vinden.

Yada
Mineur
Mineur
Berichten: 111
Lid geworden op: 06 aug 2016 20:37

Re: Intro & Dilemma

Berichtdoor Yada » 19 feb 2024 18:30

Marnix schreef:De katholieke kerk kent een groot verval en veel papieren leden, nog veel meer dan de protestantse kerken. Maar zo te zien heb je nog niet met serieuze katholieken gesproken, alleen met mensen die dat meer uit gewoonte zijn. Terecht merk je op dat de nadruk er veel minder op kennis ligt en dat is soms wel een gemis. Maar de nadruk ligt wel weer op andere dingen die bij ons wel eens in de vergetelheid zijn geraakt en zo kunnen we wel van elkaar leren. Goed om daar ook eens naar te kijken! Want ook daar zitten veel mensen die zich van Jezus Christus, Zijn liefde en Zijn offer afhankelijk weten. En dat maakt ons dan dus ook broers en zusssen.

Ik hoop er echt ooit nog tegen te komen.
Wat zijn volgens jou de goede dingen?

Yada
Mineur
Mineur
Berichten: 111
Lid geworden op: 06 aug 2016 20:37

Re: Intro & Dilemma

Berichtdoor Yada » 19 feb 2024 20:58

naamloos schreef:Ik heb wel aardig wat gelezen van de reformatorische leer. Nou wil ik niet generaliseren hoor, maar wat me regelmatig opvalt is de 'pracht en praal' van dure auto's, kleding, vakanties e.d. Zou je dat ook vermenging van een aards en geestelijk koninkrijk noemen?

Dat merk je goed op dat dat niet klopt. Alleen zou ik de "dure auto's, kleding, vakanties e.d." niet direct aan een kerk opzich koppelen. Het past ook absoluut niet bij de gereformeerde leer. Een aards + geestelijk koninkrijk is meer gelinkt aan de enorme prachtige sobere kerkgebouwen met de beste voorzieningen en het (wereldse) management van gemeentes. "Dure auto's, kleding, vakanties e.d." is daar een gevolg van en van een soort vermomd welvaartsevangelie in de reformatorische kerken. Ongeloof en verwachtingsloosheid doen mensen alleen hoop hebben op een zegen in het zogenaamde 'leven' van het hier en nu i.p.v. het jagen naar het doelwit en voor Hem te leven. Hij wacht om genadig te zijn. En voor zijn kinderen beloofd Hij: Ik zal hun boelen wegnemen...

naamloos schreef:Eigenlijk vind ik dat protestanten, en zeker de gereformeerden de paus hebben ingeruild voor een 'papieren paus' (Bijbel). Er wordt ook over Christus gesproken, maar in de praktijk wordt er aan de letter zo'n grote plaats gegeven dat de Geest eraan onderworpen is.
Die schijnt niet in staat te zijn om zonder papieren paus te werken, de Geest moet zich bovendien aan de spelregels van 'de leer' houden.

Ik vind dat protestanten over het algemeen het (gehele) Woord geen groot genoege (hoe schrijf je dat? :wink:) plaats geven. Maar ergens begrijp ik denk ik wat je bedoeld. Velen gaan aan de haal met het Woord zonder de Inhoud van het Woord. Maar voor de rest gruw ik van je woorden. Echt.

Hoe zou je de Inhoud van het Woord leren kennen zonder het Woord? En aangezien de Heilige Geest de Auteur van de Schriften is... zou de Schrift iets anders zeggen dan Hij zegt? Zou God in Zichzelf verdeeld kunnen zijn? Bovendien hanteert de Heere Jezus Zelf het Zwaard van de Heilige Geest, het Woord, tijdens Zijn de verzoeking in de woestijn: "Er staat geschreven!" Ik heb Hem nooit zo horen spreken over de Bijbel zoals jij dat doet hoor. Nee, Hij heeft geen enkel Woord van Zijn Vader op de aarde laten vallen in de zin dat Hij er niet zeer zorgvuldig mee omgegaan is. De Heere Jezus zegt dat de Heilige Geest IN alle Waarheid zal leiden... niet dat de Schriften gelogen zijn. Nee Hij zegt:
"Meent niet dat Ik gekomen ben om de Wet of de Profeten te ontbinden; Ik ben niet gekomen om die te ontbinden, maar te vervullen."
Zou Hij anders spreken en leiden* dan zoals Hij Zich in het Woord laat kennen? Zou Hij het niet uit Christus, het Woord, nemen? Het is de Geest van Christus Die sprak door de profeten in het OT. Nee, geschreven woorden zijn opzich niet onze 'papa'/paus. Maar wij hebben een levende Vader in de hemel en Hij openbaard ons door Zijn Woord en Geest Wie Zijn Zoon is. Daarom zegt de Heere Jezus Zelf: Je moet van Boven geboren worden. Uit God geboren worden. Anders kun je Gods Koninkrijk niet zien en niet ingaan. Heb jij dan het Woord dan niet hartelijk lief als dat het zaad is waardoor Christus in je hart geboren is? Toen Hij verkondigd werd?... Een volle Christus... Het levende Woord. Dat Woord dat met Zijn woorden je hart bloot gelegd heeft. Christus Die met Zijn licht in je vuile hart ging schijnen. Het Woord vol van Christus, de Vader en de Heilige Geest? Zijn woorden zijn zuiver goud. Gelouterd. Het is je grootste schat hier op aarde. Soms moet je het wel kussen toch?

Want de rechtvaardigheid Gods wordt in hetzelve geopenbaard uit geloof tot geloof; gelijk geschreven is: Maar de rechtvaardige zal uit het geloof leven.
Want het Woord Gods is levend en krachtig, en scherpsnijdender dan enig tweesnijdend zwaard, en gaat door tot de verdeling der ziel en des geestes, en der samenvoegselen en des mergs, en is een oordeler der gedachten en der overleggingen des harten;
Doen wij dan de wet teniet door het geloof? Dat zij verre; maar wij bevestigen de wet.
Hebbende dan uw zielen gereinigd in de gehoorzaamheid der waarheid, door den Geest, tot ongeveinsde broederlijke liefde, zo hebt elkander vuriglijk lief uit een rein hart; Gij die wedergeboren zijt, niet uit vergankelijk, maar uit onvergankelijk zaad, door het levende en eeuwigblijvende Woord Gods. Want alle vlees is als gras, en alle heerlijkheid des mensen is als een bloem van het gras. Het gras is verdord en zijn bloem is afgevallen; Maar het Woord des Heeren blijft in der eeuwigheid. En dit is het Woord dat onder u verkondigd is.


Hoe zou je over Christus spreken zonder de Schriften? Is dat een Christus van je eigen verbeelding? Aangezien het Woord! vlees geworden is... Dat Jezus de Christus, de Zoon van de levende God, dat openbaard de Vader Die in de hemel maar Hij heeft dat niet gedaan zonder aankondigingen! Christus Zelf zegt: Onderzoek de Schriften, zij zijn het die van Mij getuigen! En Hij zegt in Zijn gelijkenis van de 'rijke' en 'arme' Lazarus dat de vader aller gelovigen zegt: "Indien zij Mozes en de Profeten niet horen, zo zullen zij ook, al ware het dat er iemand uit de doden opstond, zich niet laten gezeggen..."

Petrus mag zeggen: Het profetische Woord is geen fabeltje! Het is zelfs vaster dan de Stem uit de hemel die Petrus gehoord heeft en wat hij gezien heeft op de berg der verheerlijking. Onze Maker heeft niet gelogen, Hij heeft Zijn Woord/Zijn beloften waar gemaakt. De genade en waarheid is door Jezus Christus geworden. En al die beloften in het OT zijn IN Jezus Christus ja en amen.

Want wij zijn geen kunstiglijk verdichte fabelen nagevolgd, als wij u bekendgemaakt hebben de kracht en toekomst van onzen Heere Jezus Christus, maar wij zijn aanschouwers geweest van Zijn majesteit. Want Hij heeft van God den Vader eer en heerlijkheid ontvangen, als zodanig een stem van de hoogwaardige Heerlijkheid tot Hem gebracht werd: Deze is Mijn geliefde Zoon, in Denwelken Ik Mijn welbehagen heb. En deze stem hebben wij gehoord, als zij van den hemel gebracht is geweest, toen wij met Hem op den heiligen berg waren. En wij hebben het profetische Woord, dat zeer vast is, en gij doet wel dat gij daarop acht hebt, als op een licht schijnende in een duistere plaats, totdat de dag aanlichte en de Morgenster opga in uw harten; Dit eerst wetende, dat geen profetie der Schrift is van eigen uitlegging; Want de profetie is voortijds niet voortgebracht door den wil eens mensen, maar de heilige mensen Gods, van den Heiligen Geest gedreven zijnde, hebben ze gesproken.

Ik Jezus... (Hoor je Zijn stem? ...lief hè?)
Hij beveelde aan Johannes om te schrijven... Om woorden op papier te zetten en zo wil Hij zorgen voor Zijn gemeenten.
Schrijf Johannes... Schrijf! Schrijf aan de gemeenten... Zalig zijn zij die deze woorden bewaren. En rampzalig ben je als je nog meer woorden er aan toevoegd of als je er aan afdoet! Het is niet zomaar een woord. Het is Zijn Woord. Aan jou gegeven.
En hij zeide tot mij: Deze woorden zijn getrouw en waarachtig; en de Heere, de God der heilige profeten, heeft Zijn engel gezonden, om Zijn dienstknechten te tonen hetgeen haast moet geschieden. Zie, Ik kom haastelijk; zalig is hij die de woorden der profetie dezes boeks bewaart. En ik, Johannes, ben degene die deze dingen gezien en gehoord heb. En toen ik ze gehoord en gezien had, viel ik neder om aan te bidden voor de voeten des engels die mij deze dingen toonde. En hij zeide tot mij: Zie dat gij het niet doet; want ik ben uw mededienstknecht, en uwer broederen, der profeten, en dergenen die de woorden dezes boeks bewaren; aanbid God. En hij zeide tot mij: Verzegel de woorden der profetie dezes boeks niet; want de tijd is nabij. Die onrecht doet, dat hij nog onrecht doe; en die vuil is, dat hij nog vuil worde; en die rechtvaardig is, dat hij nog gerechtvaardigd worde; en die heilig is, dat hij nog geheiligd worde. En zie, Ik kom haastelijk; en Mijn loon is met Mij, om een iegelijk te vergelden, gelijk zijn werk zal zijn. Ik ben de Alfa en de Omega, het Begin en het Einde, de Eerste en de Laatste. Zalig zijn zij die Zijn geboden doen, opdat hun macht zij aan den Boom des levens, en zij door de poorten mogen ingaan in de stad. Maar buiten zullen zijn de honden, en de tovenaars, en de hoereerders, en de doodslagers, en de afgodendienaars, en een iegelijk die de leugen liefheeft en doet. Ik, Jezus, heb Mijn engel gezonden, om ulieden deze dingen te getuigen in de gemeenten. Ik ben de Wortel en het Geslacht Davids, de blinkende Morgenster. En de Geest en de bruid zeggen: Kom. En die het hoort, zegge: Kom. En die dorst heeft, kome; en die wil, neme het water des levens om niet. Want Ik betuig aan een iegelijk die de woorden der profetie dezes boeks hoort: Indien iemand tot deze dingen toedoet, God zal over hem toedoen de plagen die in dit boek geschreven zijn; En indien iemand afdoet van de woorden des boeks dezer profetie, God zal zijn deel afdoen uit het boek des levens, en uit de heilige stad, en uit hetgeen in dit boek geschreven is. Die deze dingen getuigt, zegt: Ja, Ik kom haastelijk. Amen. Ja, kom, Heere Jezus. De genade van onzen Heere Jezus Christus zij met u allen. Amen.


naamloos schreef:Het is me toch wat, al die arme misleide mensen die de 'juiste leer' niet kennen en niet zoveel van de Bijbel kennen.
Het maakt allemaal niet uit hoor zolang ze door hun daden bewijzen dat de wet in hun hart geschreven is. (dat vindt Paulus ook)
R.K, protestants, gereformeerd, boeddhisme, humanist/seculier ...vul em maar in: Wees niemand iets schuldig dan elkaar lief te hebben; want wie de ander liefheeft, heeft de wet vervuld. In 1 woord, het gaat om LIEFDE, niet om de wet, letter, paus of weet ik wat voor religie. God is liefde!
Zelf vind ik mensen die geloven dat het geloof in de juiste leer en/of Bijbel cruciaal is, juist zij misleidt zijn.

Dat schrijft Paulus helemaal niet. Paulus zegt dat zij in hun geweten weten wat het recht van God is en dat ze dus zelfs zonder de geschreven wet al in hun geweten veroordeeld worden. Dus jij wilt beweren dat je door de wet (in je hart geschreven) kunt zalig worden? Dat je door 'lief' te hebben de wet kunt vervullen? Heb maar volmaakt lief dan... elk moment... Wees precies zoals Jezus was. Die het recht beminde en de goddeloosheid haatte. En weer zeg ik: Je hebt het Woord en Zijn Geest als liniaal nodig om er jouw betekenis van het woord 'liefde' langs te leggen. Jij hebt het steeds over de 'letter' maar je gebruikt het woordje 'liefde' zelf als letter... Het 1e en grote gebod is God liefhebben boven alles. Hoe kun je die ware God nou liefhebben als je Hem niet kent? En hoe kun je je naaste liefhebben vanuit Zijn liefde? Jezus zegt de ware aanbidders zullen de Vader aanbidden in Geest én in waarheid. Het gaat er om dat je echt Zijn liefde voor jou kent. Zoals Hij Zelf van die vrouw zei die met tranen Zijn voeten waste en met haar haren Zijn voeten droogde. Zij heeft veel lief want haar is veel vergeven. Daarom zegt de Heere Jezus in Mattheus 25 dat Zijn schapen zoveel zij 'iets' gedaan hebben, aan één van de Zijnen, ze het aan Hem gedaan hebben.

Paulus schrijft nog meer, onderwezen, door de Geest van Christus, in de Schriften: Onze Maker heeft naar beneden gekeken er er was er niet één die goed deed... Jezus heeft ons God verklaard. Hij heeft ons Zijn liefde verklaard. En daarom bevestigen wij pas door het geloof in de Heere Jezus Christus dat de wet goed is. Dat de wet volmaakt/perfect is. Want die onderschrijft dat de wet goed is zal verbrijzeld moeten worden. God is zuivere Liefde. En als die één keer onbeantwoord blijft ben je vervloekt.

Wat dan? Zijn wij uitnemender? Ganselijk niet; want wij hebben tevoren beschuldigd beide Joden en Grieken, dat zij allen onder de zonde zijn,

Gelijk geschreven is: Er is niemand rechtvaardig, ook niet één; Er is niemand die verstandig is, er is niemand die God zoekt; Allen zijn zij afgeweken, tezamen zijn zij onnut geworden; er is niemand die goed doet, er is ook niet tot één toe. Hun keel is een geopend graf; met hun tongen plegen zij bedrog; slangenvenijn is onder hun lippen; Welker mond vol is van vervloeking en bitterheid; Hun voeten zijn snel om bloed te vergieten; Vernieling en ellendigheid is in hun wegen; En den weg des vredes hebben zij niet gekend. Er is geen vreze Gods voor hun ogen.

Wij weten nu dat al wat de wet zegt, zij dat spreekt tot degenen die onder de wet zijn; opdat alle mond gestopt worde en de gehele wereld voor God verdoemelijk zij. Daarom zal uit de werken der wet geen vlees gerechtvaardigd worden voor Hem; want door de wet is de kennis der zonde.

Maar nu is de rechtvaardigheid Gods geopenbaard geworden zonder de wet, hebbende getuigenis van de Wet en de Profeten: Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen en over allen die geloven; want er is geen onderscheid. Want zij hebben allen gezondigd, en derven de heerlijkheid Gods, En worden om niet gerechtvaardigd, uit Zijn genade, door de verlossing die in Christus Jezus is; Welken God voorgesteld heeft tot een Verzoening door het geloof in Zijn bloed, tot een betoning van Zijn rechtvaardigheid, door de vergeving der zonden die tevoren geschied zijn onder de verdraagzaamheid Gods, Tot een betoning van Zijn rechtvaardigheid in dezen tegenwoordigen tijd; opdat Hij rechtvaardig zij, en rechtvaardigende dengene die uit het geloof van Jezus is.

Waar is dan de roem? Hij is uitgesloten. Door wat wet? Der werken? Neen, maar door de wet des geloofs. Wij besluiten dan dat de mens door het geloof gerechtvaardigd wordt, zonder de werken der wet. Is God een God der Joden alleen? En is Hij het niet ook der heidenen? Ja, ook der heidenen; Nademaal Hij een enig God is, Die de besnijdenis rechtvaardigen zal uit het geloof, en de voorhuid door het geloof.

Doen wij dan de wet teniet door het geloof? Dat zij verre; maar wij bevestigen de wet.
Laatst gewijzigd door Yada op 20 feb 2024 09:50, 3 keer totaal gewijzigd.

Yada
Mineur
Mineur
Berichten: 111
Lid geworden op: 06 aug 2016 20:37

Re: Intro & Dilemma

Berichtdoor Yada » 19 feb 2024 21:04

hans0166 schreef:dat niet kennen van hun eigen traditie, of richting, van het christendom ligt geheel bij de ouders die in hun opvoeding op dit gebied, terwijl het verder best goede ouders kunnen zijn(!) ernstig tekort geschoten zijn in het leren kennen van hun geloof.
De kerkelijke organisatie, leer en voorgangers kun je dat niet kwalijk nemen, die ouders hebben hun kroost er vandaan gehouden.

Deels is dat waar en het geldt ook voor de reformatorische kring zoals ik in een eerdere reactie aan je schreef. Toch hebben de meesten van die collega's als kind wel elke zondag in de kerk gezeten. Kregen ze cathechese, namen deel aan de eerste communie, vormsel en waren misdienaar. Los van waar je sommige dingen in de Bijbel kunt vinden: Voldoende kans om hen te onderwijzen zou je zeggen.

hans0166 schreef:Dat is net zo'n fout als het andersom doen, het wettisch opdringen van leer, instituut en voorgangers. Volg bijvoorbeeld maar de strijd die momenteel in de gereformeerde hoek aan de gang is door de kritiek ds van den Brink.

Het wettisch opdringen van een leer, instituut en voorgangers is inderdaad niet goed. Maar dat er überhaupt een discussie is, in de gereformeerde hoek, komt omdat alles getoets moet worden aan het Woord. Want: "zo zij niet spreken naar dit Woord, het zal zijn dat zij geen dageraad zullen hebben." Echter gaat het (van beide zijdes) gepaard met bijten en vereten dan zie je dus dat er op een vleeselijke manier gediscussieerd wordt.

Mijn Heere Jezus waarschuwt ernstig dat er dwaalleeraars de gemeenten in zullen komen. Wolven in schaapskleren. Het 'halve' NT staat vol met waarschuwingen en oproepen om er tegen te waken. Dus van beide kanten is het goed dat er tegengas is. De Heere zegt dat er soms ketterijen moeten komen zodat de Waarheid des te helderder kan uitkomen. Alleen lijkt er van beide kanten geen kritisch onderzoeken van eigen leer en praktijk te zijn voor het aangezicht van de levende God. Als vd Brink signaleert dat er over het algemeen iets mis is met de prediking in de GG(iN), en er zoveel tijd aan besteed, dan is het zaak om voor de aangeklaagden om zichzelf te onderzoeken bij het Woord. Om eerlijk te zijn: preken wij het Evangelie zoals de Heere het bedoeld? Zitten we in de lijn van Petrus en Paulus die vol waren van de Heilige Geest? Want wie het ook is die waarschuwt... de voorgangers zullen straks voor de troon van de Zoon des mensen staan en rekenschap moeten afleggen van de verantwoording die ze kregen (of namen :shock: ) voor de zielen. Aan de andere kant: signaleren dat van den Brink een Arminiaan is zonder dat hij het door heeft dat mag ook. Maar wijs dat dan helder en in liefde aan vanuit het Woord. Dat zal dan voor velen nuttig zijn. En ook hij heeft het dan te onderzoeken voor het aangezicht van de levende God.

(Waar twee honden vechten om een been gaat de derde er mee heen. Ik heb flarden uit de discussie meegekregen, nog niet echt de tijd gehad om het goed te lezen, te begrijpen en verwoorden wat iedereen nu echt zegt. Ja, ik geloof dat vd Brink iets aanwijst in de prediking dat fout is maar ik geloof ook dat vd Brink dwaalt en anderen helpt te dwalen. Maar ik zal er nog mee bij mijn Heere zijn om Zijn onderwijs hierin.)


hans0166 schreef:Hou bij alles maar het onderschrift in gedachten wat je hier bij de post van "naamloos" kan vinden.

1. Kuitert is dood*...
2. Jezus leeft :)
Naar Wie zou ik luisteren denk je?

Het gras verdort, de bloem valt af, als de Geest des HEEREN daarin blaast; voorwaar, het volk is gras.
Het gras verdort, de bloem valt af; maar het Woord onzes Gods bestaat in der eeuwigheid.

* Maar niet zoals hij hoopte. Hij wilde dat zijn gedachten dan zouden ophouden. Nooit meer iets weten dat leek hem heerlijk. Dat maakt dat ik denk dat hij toch al wel last had van zijn 'weten'. Dat er iets knaagde. Maar de Heere Jezus zegt dat de worm niet sterft... Hij is eeuwig aan het sterven en aan het 'weten'.
Laatst gewijzigd door Yada op 20 feb 2024 09:27, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23592
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Intro & Dilemma

Berichtdoor Marnix » 19 feb 2024 22:34

Yada schreef:Ik hoop er echt ooit nog tegen te komen.
Wat zijn volgens jou de goede dingen?


- Er is vaak meer ruimte voor stilte en bezinning. Je ziet langzaam het dat daar in de protestantse en evangelische kerken ook weer iets meer aandacht komt. Retraites, meditatie, Lectio Divina enzovoorts.

- hetzelfde geldt bijvoorbeeld voor bepaalde symboliek, denk aan bijvoorbeeld aan de paaskaars waar je weer andere kaarsen aan aansteekt, kaarsjes aansteken met allerzielen / eeuwigheidszondag voor mensen die overleden zijn.

Im de protestantse kerken ligt de nadruk vaak op de verkondiging, de theorie en dus ook op het vergaren van Bijbelkennis en zo wat heel goed is, maar we slaan er soms ook wel eens in door en door alles te willen beredeneren en verklaarbaar maken. En in de wat progressievere protestantse kerken en evangelische kerken is er soms niet zoveel ruimte voor stilte, overdenking, reflectie enz. Dus op die vlakken kunnen we denk ik wel van de katholieke kerk leren. En die kunnen van de protestantse kerken vast ook wel weer veel leren, daarom ben ik blij als ze elkaar wat meer opzoeken. Zeker in een tijd dat de kerk, zowel katholiek als protestants steeds kleiner wordt.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4555
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Intro & Dilemma

Berichtdoor naamloos » 20 feb 2024 11:44

Yada schreef:Dat merk je goed op dat dat niet klopt. Alleen zou ik de "dure auto's, kleding, vakanties e.d." niet direct aan een kerk opzich koppelen. Het past ook absoluut niet bij de gereformeerde leer. Een aards + geestelijk koninkrijk is meer gelinkt aan de enorme prachtige sobere kerkgebouwen met de beste voorzieningen en het (wereldse) management van gemeentes. "Dure auto's, kleding, vakanties e.d." is daar een gevolg van en van een soort vermomd welvaartsevangelie in de reformatorische kerken. Ongeloof en verwachtingsloosheid doen mensen alleen hoop hebben op een zegen in het zogenaamde 'leven' van het hier en nu i.p.v. het jagen naar het doelwit en voor Hem te leven. Hij wacht om genadig te zijn. En voor zijn kinderen beloofd Hij: Ik zal hun boelen wegnemen...


De Bijbel leert dat gelovigen zelf de tempel/de Gemeente/kerk zijn waar de Geest in woont.
Een gebouw is maar een gebouw, een kerkgebouw of een huis ... wat maakt het uit.
Op zich vind ik het prima om daar aandacht aan te besteden en het mooi te maken met wat 'pracht en praal' al moet je wel prioriteiten stellen en het moet geen hoofdzaak worden.
Is dat aards? Jazeker, maar we leven hier dan ook en ik zou niet weten wat er mis mee is en/of waarom het afbreuk zou doen aan het koninktijk van God. Die twee kunnen prima naast elkaar bestaan zolang je er op een normale manier mee ongaat.

Yada schreef:Ik vind dat protestanten over het algemeen het (gehele) Woord geen groot genoege (hoe schrijf je dat? ) plaats geven. Maar ergens begrijp ik denk ik wat je bedoeld. Velen gaan aan de haal met het Woord zonder de Inhoud van het Woord. Maar voor de rest gruw ik van je woorden. Echt.


Dat ook, aan de haal gaan met de letter (lees de vragenrubriek eens :shock: ), maar vooral ook het opsluiten van de H.G. tussen die 2 kaften.
Hij zal en moet de Bijbel gebruiken, en dan ook nog op de manier waarop wij em interpreteren.
Uit die Bijbel is een leer in elkaar gezet leunend op teksten die her en der uit de Bijbel geplukt zijn (die soms totaal niks met de leerstelling te maken hebben), maar de Geest dient die leer wel te respecteren en te hanteren.
Als het helemaal bont gemaakt wordt is de volgorde en de gevoelens/beleving van de personen in wie hij werkt ook van levensbelang.
En welke van al die honderden verschillende 'leren' uit verschillende stromingen moet er gevolgt worden?
Ze gebruiken allemaal de Bijbel en claimen allemaal het licht van de H.G. te hebben ontvangen over zaken waar ze dan toch weer heel verschillend over denken. Hoe ga je ooit weten dat je de enige juiste leer te pakken hebt? (nou ja, zo blijft de vragenrubriek in stand).

Yada schreef:Hoe zou je de Inhoud van het Woord leren kennen zonder het Woord? En aangezien de Heilige Geest de Auteur van de Schriften is... zou de Schrift iets anders zeggen dan Hij zegt?


Aha, ik voel hem al weer aankomen, de circelredenering: de Bijbel is waar omdat er in de Bijbel staat dat de Bijbel waar is.
Of zoals in een discussie met @Elbert laatst waarin hij zei: "ik geloof omdat de Heilige Geest in mijn hart getuigt dat de Bijbel Gods woord is'' om vervolgens te stellen dat er een H.G. is omdat dat in de Bijbel staat; en daarom is de Bijbel gezaghebbend.
En dan ook met droge ogen zeggen dat dat geen cirkelredenering is.
Misschien dat je het niet ziet als je in die cirkel zit, maar zodra je er 1 stap buiten zet kun je dat echt niet meer volhouden.

De Bijbel is niet uit de hemel komen vallen en ondertekend door de H.G.
Het zijn mensen geweest die gezegd hebben dat God tegen hen zei dat "......" (vul maar in).
Het zijn mensen geweest die het 1 wel geloofden en het andere niet, uiteraard alles onder de leiding van de H.G. naar eigen zeggen.
Het zijn mensen geweest die daarom uiteindelijk hebben vastgesteld wat wel of niet canoniek is, en vervolgens is het Gods woord geworden.
Dat mag je allemaal uiteraard gewoon geloven, maar doe niet alsof het een te bewijzen feit is.
Kuitert mag dan wel dood zijn, maar wat hij zei is daarmee niet opeens onwaar. Een waarheidsclaim hangt niet af van iemands leven of dood.

Yada schreef:Hoe zou je over Christus spreken zonder de Schriften?


Als er niet over hem geschreven was zouden we hem niet kennen, dat klopt.
Dat wil dan natuurlijk weer niet zeggen dat we dan nooit de inhoud van zijn gedachtengoed zouden kunnen kennen.
Mensen kunnen gewoon onafhankelijk van elkaar dezelfde mening, normen en waarden hebben.

Het zou verder ook wel een beetje zielig zijn voor al die mensen zijn die nooit een Bijbel hebben gehad toen die er nog niet was, of omdat die buiten hun bereik was, of omdat ze niet konden lezen ofzo. Die zijn allemaal verloren zeker?

Yada schreef:Ik Jezus... (Hoor je Zijn stem? ...lief hè?)
Hij beveelde aan Johannes om te schrijven... Om woorden op papier te zetten en zo wil Hij zorgen voor Zijn gemeenten.
Schrijf Johannes... Schrijf! Schrijf aan de gemeenten... Zalig zijn zij die deze woorden bewaren. En rampzalig ben je als je nog meer woorden er aan toevoegd of als je er aan afdoet! Het is niet zomaar een woord. Het is Zijn Woord. Aan jou gegeven.


Je weet dat dat over het boek Openbaring gaat?

Yada schreef:Dat schrijft Paulus helemaal niet. Paulus zegt dat zij in hun geweten weten wat het recht van God is en dat ze dus zelfs zonder de geschreven wet al in hun geweten veroordeeld worden. Dus jij wilt beweren dat je door de wet (in je hart geschreven) kunt zalig worden? Dat je door 'lief' te hebben de wet kunt vervullen? Heb maar volmaakt lief dan... elk moment... Wees precies zoals Jezus was. Die het recht beminde en de goddeloosheid haatte.


Paulus (en hij niet alleen) zegt dat mensen worden geoordeeld naar hun daden.
Dat heidenen die de wet niet hebben maar wel het goede doen eeuwig leven zullen ontvangen.

Verder beweer ik nergens dat iemand altijd en alleen maar volmaakt het goede doet.
Het lijkt me vrij duidelijk dat dat gaat over 'mensen die doorgaans het goede doen, die bekent staan vanwege hun naastenliefde'.
Hoe kun je liefhebben en goeddoen als je 'de liefde' en 'het goede' niet kent?
Als God liefde en goed is, en iemand leeft een liefdevol goed leven, dan kent hij God. Misschien niet in zijn bewustzijn, wel in zijn hart.
En laat het God nou net om het hart gaan, en laat hij nou ook nog eens vergevingsgezind zijn!!
Een liefdevolle, rechtvaardige én vergevingsgezinde God zal de onvolmaaktheid van hen die het goede doen vergeven.

Yada schreef:En weer zeg ik: Je hebt het Woord en Zijn Geest als liniaal nodig om er jouw betekenis van het woord 'liefde' langs te leggen.


Weer zeg ik dat Jezus aangegeven heeft welke liniaal hij gebruiken zal: met de maat waarmee wij meten worden we zelf gemeten. Markus 4.

Yada schreef:Jij hebt het steeds over de 'letter' maar je gebruikt het woordje 'liefde' zelf als letter... Het 1e en grote gebod is God liefhebben boven alles. Hoe kun je die ware God nou liefhebben als je Hem niet kent? En hoe kun je je naaste liefhebben vanuit Zijn liefde? Jezus zegt de ware aanbidders zullen de Vader aanbidden in Geest én in waarheid. Het gaat er om dat je echt Zijn liefde voor jou kent. Zoals Hij Zelf van die vrouw zei die met tranen Zijn voeten waste en met haar haren Zijn voeten droogde. Zij heeft veel lief want haar is veel vergeven. Daarom zegt de Heere Jezus in Mattheus 25 dat Zijn schapen zoveel zij 'iets' gedaan hebben, aan één van de Zijnen, ze het aan Hem gedaan hebben.


Jij weet helemaal niets van mijn levenspraktijk, liefde is voor mij geen ''letter''.
Verder: Als iemand zegt: 'Ik heb God lief,' maar hij haat zijn broeder of zuster, is hij een leugenaar. Want iemand kan onmogelijk God, die hij nooit gezien heeft, liefhebben als hij de ander, die hij wel ziet, niet liefheeft.
We hebben dan ook dit gebod van God gekregen: wie God liefheeft, moet ook de ander liefhebben.
Naar mijn mening werkt dat andersom ook zo: ieamand die zijn naaste liefheeft heeft ook God lief."

Yada schreef:Paulus schrijft nog meer, onderwezen, door de Geest van Christus, in de Schriften: Onze Maker heeft naar beneden gekeken er er was er niet één die goed deed... Jezus heeft ons God verklaard. Hij heeft ons Zijn liefde verklaard. En daarom bevestigen wij pas door het geloof in de Heere Jezus Christus dat de wet goed is. Dat de wet volmaakt/perfect is. Want die onderschrijft dat de wet goed is zal verbrijzeld moeten worden. God is zuivere Liefde. En als die één keer onbeantwoord blijft ben je vervloekt.


Eenzijdig Bijbelgebruik. Over de nakomeling van Jerobeam staat dat God wat goeds in hem gevonden had 1 Kon. 14: 13.
En wat vind je hiervan: Psalm 18 De Heer deed dit voor mij, omdat ik onschuldig ben. Hij beloonde me ervoor dat ik nooit iets slechts had gedaan. Want ik heb me altijd gehouden aan de wetten van de Heer. Ik heb mijn God nooit verlaten. Altijd gehoorzaamde ik zijn leefregels. Ik deed wat Hij van me vroeg. Ik leefde zoals Hij het wil en was Hem nooit ongehoorzaam.Ja, de Heer beloonde me omdat ik onschuldig ben. Hij beloonde me omdat Hij had gezien dat ik nooit iets slechts had gedaan. Als mensen trouw zijn aan U, bent U trouw aan hen.
U bent goed voor mensen die goed leven. Aan mensen die eerlijk zijn, laat U zien dat U een eerlijk God bent. Maar aan mensen die slecht zijn,
laat U zien dat U hun vijand bent.
Laatst gewijzigd door naamloos op 20 feb 2024 11:53, 1 keer totaal gewijzigd.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 112 gasten