Geen woorden maar daden

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Neon
Mineur
Mineur
Berichten: 141
Lid geworden op: 20 dec 2023 19:35

Re: Geen woorden maar daden

Berichtdoor Neon » 02 feb 2024 09:44

Yada schreef:"Wat zou dat DOEN dan moeten zijn? Welnu! Dat heeft hij in diverse teksten te kennen gegeven waarvan de essentie telkens weer neerkwam op
de ontkenning (of zelfverloochening zoals U wilt) van het zelf."


Ja, het leven met de Heere Jezus doortrekt niet alleen je hart, gedachten en woorden maar je hele leven! En in de brief aan de Hebreeën zie je dat mensen door het geloof zich anders gaan gedragen dan de wereld om hen heen. Ze gaan (een beetje) opvallen want ze kijken niet meer zoveel naar wat er vlak voor hun snuffert gebeurd maar hun ogen staren in de verte... Wat zien ze toch?
Ze zien iets in de verte wat andere mensen niet zien... Ze zijn op reis naar een Stad met Fundamenten en zien de Onzienlijke! Daardoor worden de dingen van het hier en nu iets onbelangrijker... En zo komt het lijden ook in een ander perspectief. De Rijkdom van Christus wordt je meer waard dan al de schatten van deze wereld. Paulus jaagt erna alsof hij alles kon grijpen want hij was van Christus gegerepen.




Ja, Paulus was een Gnosticus zogezegd; had weet van het innerlijk weten; de leer van Christus.


Yada schreef:Tegelijkertijd is er iets met het DOEN... Want juist in de brieven aan de gemeentes laat de Heilige Geest, door Paulus, vaak zien dat heel veel DOEN, heel veel 'zelfverloochening' juist een bevestigen is van je eigen 'ik'. Johannes zegt: "Hij moet wassen en 'ik' minder worden." Johannes moest van het podium verdwijnen. Dat betekent dat je meer ziet op Jezus Christus en weet dat je in Hem verborgen bent. En dat je in Hem volmaakt bent en dat alles wat jij zelf doet bevlekt is met je onheilige bedoelingen/gedachten. Dan mag je je laten leiden door Hem. Hij zal het uitwerken voor jou omdat het het om Zijn eer gaat. Want jij bent toch gestorven aan de wet toen je zag wat jouw (goede)werken met Jezus gedaan hebben? Je kunt vanbinnen (en soms vanbuiten) merken of je zelf jezelf aan het verloochenen bent of dat de Heere dat geeft. Dan merk je vanbinnen bijv. ergernis aan anderen, nijdigheid... En dan is er geen oprecht gebed voor anderen die zichzelf niet zo verloochenen zoals jij denkt dat Jezus het bedoelde.


Is het in Hem 'verborgen' zijn, of is het in Hem geborgen zijn; verzekerd zijn, veilig. Ik schrijf wel eens; alles dóór Hem in ons, uit Hem, door Hem en ook weer tót Hem. En dan is het verbergen geen verbergen in Hem, maar inderdaad het verdwenen zijn, de kennis van goed en kwaad doorleefd en verlaten, óm Hem; de oude mens die geraakt is door de Geest, Johannes de Doper, moet verdwijnen/oplossen van het podium door de overgave aan Hem. Wat dán verder gaat is de Verlosser zelf, de wedergeboren/ontwaakte ziel, het Licht, de Christus in ons. Save our soul is een diepgaande uitroep van hetgeen die tekst al aangaf in Col; Want in Hem‭²⁹‭ woont al‭³⁰‭ de volheid‭³¹‭ der Godheid lichamelijk;‭³² Het gaat inderdaad om Hem, maar in ons, de Zoon zelf, het Kind van God.

Yada schreef:Zie je, zo zijn er geen strikte regels voor wat wel en niet mag als het gaat om bezit of om levensstijl... Maar ben je verliefd op Jezus en ben je Zijn eigendom geworden? De Geest van Christus leidt jou dan i.p.v. dat jij de Heilige Geest probeert te gebruiken als een 'instrument' om te voldoen aan de wet(liefhebben). Dan gaat het écht om Jezus. Niet alleen Jezus voor en na terwijl de kracht ervan gemist wordt. Maar Jezus die mijn drinkbeker nam, en in mijn plaats boog: "Mijn Vader, indien het mogelijk is, laat dezen drinkbeker van Mij voorbijgaan; doch niet gelijk Ik wil, maar gelijk Gij wilt." Die Zijn volkomen Zelfverloochening bij het kruis aflegde om die mij om te doen. (En in dat alles ook doorging in de diepste Zelfverloochening tot Hij zei: het is volbracht!) Maar ook de Heere Jezus Die leeft en voor Mij bidt: "Vader, zij zijn niet van de wereld, gelijkerwijs Ik van de wereld niet ben." en "En Ik heb hun Uw Naam bekendgemaakt en zal hem bekendmaken, opdat de liefde waarmede Gij Mij liefgehad hebt, in hen zij, en Ik in hen."


Ik denk dat dit laatste nu juist het punt van Muhealth is 'Jezus voor en Jezus na', terwijl het de Zoon zelf is in de mens wat tot deze ontwikkeling moet komen dat Jezus vóórgeleefd heeft in de wandel. ''Volg Mij''; doe als Ik heb gedaan. Je schreef al; Hij moet groeien en ik kleiner worden.

Maar het is snel geschreven, maar een lange weg door de woestijn inderdaad, tot het moment van het Hem ontmoeten zoals Joh. de Doper Hem ontmoette, en begreep dat zijn rol als getuigen óver het Licht uitgelopen is, de weg voorbereid.

En wat verder gaat in de mens is het Licht, de Zoon zelf, en pas dan het Woord gaat/kan verkondigen. ''Ik in hen''..

m.i. is hieronder de passende tekst voor dit groeiproces van het kind in ons wat moet groeien, én het moment van Joh. de Doper en Jezus bij de Jordaan, en waarbij zij toch samen tegelijkertijd 'leefden of bestonden', maar elkaar niet 'kenden'. Het is de metafoor voor het proces in de mens die tot het geloof is gekomen en waarin het werk begonnen is, de wandel aangevangen; het oude gaat voorbij, het nieuwe is gekomen.
1 Kor. 13sv
11 Toen ik een kind was, sprak ik als een kind, was ik gezind als een kind, overlegde ik als een kind; maar wanneer ik een man geworden ben, zo heb ik te niet gedaan hetgeen eens kinds was.

12 Want wij zien nu door een spiegel in een duistere rede, maar alsdan zullen wij zien aangezicht tot aangezicht; nu ken ik ten dele, maar alsdan zal ik kennen, gelijk ook ik gekend ben.

13 En nu blijft geloof, hoop en liefde, deze drie; doch de meeste van deze is de liefde.

Gebruikersavatar
Yada
Mineur
Mineur
Berichten: 114
Lid geworden op: 06 aug 2016 20:37

Re: Geen woorden maar daden

Berichtdoor Yada » 02 feb 2024 19:20

woutersebel schreef:Wat ik vaak lees, zijn woorden als 'rust voor je ziel', 'terugkeren naar onze schepper' en 'verwijderen van kennis/filosofie'.
Daar heb ik wel begrip voor. In ons mensenleven is overbelasting een wereldwijde normaliteit geworden.
Waar we wel voorzichtig mee moeten zijn, is dat we dan eigenlijk met andere woorden zeggen dat dit leven op aarde beëindigd wordt.
Zou het niet raar zijn om tegen onze maker te zeggen, dat zijn creatie zo slecht is dat het verwijdert moet worden?

Zijn creatie was goed maar wij zijn gevallen. Adam en Eva, onze eerste ouders, heben in volmaakte harmonie geleeft met hun Maker. Maar waar is die creatie nu dan? Daarom vroeg ik je: Waar ben je?! Mijn mens, waar ben jij zoals Ik je gemaakt hebt?! Wat antwoord jij je Maker dan woutersebel?

Onze Schepper had ook beloofd dat wij de dood zouden sterven als we ongehoorzaam zouden zijn. Dan zouden we ons zelf al losscheuren van Hem en dan zou Hij, Die volmaakt is, niet meer met ons kunnen leven. Wíj hebben 'de mens' (zoals Hij ons geschapen heeft) vernietigd. Hij is niet meer. "Mens, waar ben je?" Weg... dan moet Hij ons wegdoen. In het graf begraven. De enige oplossing is dat er recht gedaan wordt aan onze Schepper. Dat er betaald wordt voor de schade en dat er een nieuwe mens komt. Een nieuw schepsel. Het kan niet dat we zomaar doorgaan met een habbiebabbie schepsel dat niet meer aan zijn/Zijn doel voldoet. Een schepsel dat Hem nu vijandig gezint is. En een schepsel dat ook niet meer te repareren valt... De bron is vervuilt. Er komt niets goeds meer uit. Denk maar aan een Pottenbakker die een kruik maakt. Als Hij merkt dat er een hard stukje in zit en het niet geschikt is voor Zijn doel dan zal Hij het weer vernietigen en opnieuw beginnen.

Maar dat is inderdaad niet het enige wat Hij ons zegt. Zoals ik je al eerder schreef: Direct na onze val kwam onze Schepper naar ons vragen. Hij was in rouw omdat Zijn mens, Zijn vermaak, niet meer was. En Hij toont meteen ook hoe bewogen Hij is met Zijn schepsel. Namelijk zo bewogen dat Hij Zelf weer zal omkeren wat onomkeerbaar leek. Waar ben je Mijn mens? In Zichzelf heeft Hij gezocht. Toen zei de Zoon: "Zie hier ben Ik!" de Heere Jezus Christus is dé nieuwe Mens geworden. Die het leven op aarde zo geleefd heeft zoals wij moe(s)ten leven. Hij droeg dat heilige Beeld van God in Zijn binnenste. Vanaf het begin van Zijn leven in de buik van Maria af totdat Hij Zijn leven aflegde als een volwassen Man. In het afleggen van Zijn leven nam Hij mijn oude mens op Zich om die mét Zichzelf te doden aan het kruis. Zo lief heeft Hij Zijn Vader. Hij streed voor Zijn recht en voor Zijn eer. Want zo lief heeft God de wereld gehad. Dat Hij Zijn enig geboren Zoon gegeven heeft. Gegeven aan en in de plaats van vijanden. Gegeven in de dood. Het behaagde de HEERE om Hem te verbrijzelen. Maar de dood kon Hem ook niet houden want Hij heeft geen zonden gedaan en Hij heeft alles gedaan wat bij Zijn Vader te doen was. Zijn Gezalfde moet verhoogd worden en Koning worden van onderdanen. De vijandschap moest teniet gedaan worden. Hij moet regeren. En zoals de dood door één mens (Adam) is zo is ook de opstanding uit de doden door één Mens (Christus Jezus). Een nieuwe Mens. En daarom is iedereen die mét Hem gestorven is en ook mét Hem opgestaan is ook een nieuw schepsel. Dat noem je opnieuw geboren. Van Boven geboren. Een nieuwe schepping in Christus Jezus.

Sommigen zeggen dat je eerst opnieuw geboren wordt en dat daarna het geloof komt. Maar in de wedergeboorte zie je op Christus zoals die mensen die gebeten zijn door de slang (en zijn wij dat niet allemaal? Of we het nu weten, voelen of niet?) op de verhoogde slang moesten zien. Zijn kop vermorzeld. Want als jij al gestorven bent en als jij aan alles voldaan hebt wat heeft de wet, wat heeft de dood en wat heeft de duivel dan nog over jou te zeggen? Daarom vraagt Nicodemus dan ook aan de Heere Jezus: Hoe? Hoe kunnen deze dingen geschieden? Dan gaat de Heere Jezus hem uitleggen hoe die dingen kunnen geschiedden...

En Diezelfde Heere Jezus zien we nu niet meer hier op de aarde. Want Hij is opgevaren. Hij heeft Zijn troon al gekregen bij Zijn Vader. Om gaven uit te delen zelfs aan rebellen. Hij is gezet over het Koninkrijk en Hij en Zijn Vader werken naar dat volkomen Koninkrijk toe. Er moeten er nog steeds opnieuw geboren worden. In Sion geboren worden. (Aan de noorderzij... daar waar het Altaar stond) En dan zal Hij straks de aarde, zijn schepping louteren. Alles wat tegen Hem is zal er aangaan. Want Hij komt om de wereld te richten in gerechtigheid. Dan zal al het geweld, alle onoprechtheid, al het ongeloof, alle opstand tegen Hem weggedaan worden van deze aarde. Het zal verwijdert worden in de eeuwige buitenste duisternis. Om daarna de scheiding tussen hemel en de aarde helemaal weg te nemen. Een nieuwe hemel en een nieuwe aarde.
En Hij kan het hoor dat oordelen. Hij is waardig om te oordelen. "Daarom dat Hij een dag gesteld heeft, op welken Hij den aardbodem rechtvaardiglijk zal oordelen door een Man Dien Hij daartoe geordineerd heeft, verzekering daarvan doende aan allen, dewijl Hij Hem uit de doden opgewekt heeft."

En dit is ook een antwoord aan Neon en Wuhealth: "Want wij allen moeten geopenbaard worden voor den rechterstoel van Christus, opdat een iegelijk wegdrage hetgeen door het lichaam geschiedt, naar dat hij gedaan heeft, hetzij goed, hetzij kwaad." (Ook Kolossenzen 3 en Mattheüs 25 horen hier bij...) Je leven met Christus verborgen in God. Verborgen is helemaal opgeborgen in Zijn volkomen gerechtigheid en in Zijn volkomen heiligheid. Bedekt alsof jij nooit zonde hebt gedaan en alles wat Hij heeft volbracht, zelf volbracht zou hebben. En zo ben je dus ook ook veilig. Al door het oordeel heen. Hij is al in de hemel en als je door het geloof IN Hem bent, ben jij ook al. Alleen zeggen ‘Jezus voor en Jezus na’ helpt inderdaad niet. Want door het kruis van mijn Heere Jezus Christus, is de wereld mij gekruisigd, en wordt je ook door de wereld gekruisigd. Daar krijg je Hem zo lief omdat Hij deed wat jij niet deed en ook niet kon. Omdat Hij Die volkomen Gave van de Vader is Die Hij in jouw ellende openbaarde."Want in Christus Jezus heeft noch besnijdenis enige kracht, noch voorhuid, maar een nieuw schepsel."
Laatst gewijzigd door Yada op 05 feb 2024 12:11, 4 keer totaal gewijzigd.
..En wij hebben het profetische Woord, dat zeer vast is, en gij doet wel dat gij daarop acht hebt, als op een licht schijnende in een duistere plaats..

Neon
Mineur
Mineur
Berichten: 141
Lid geworden op: 20 dec 2023 19:35

Re: Geen woorden maar daden

Berichtdoor Neon » 02 feb 2024 21:39

Yada schreef:Zijn creatie was goed maar wij zijn gevallen. Adam en Eva, onze eerste ouders, heben in volmaakte harmonie geleeft met hun Maker. Maar waar is die creatie nu dan? Daarom vroeg ik je: Waar ben je?! Mijn mens, waar ben jij zoals Ik je gemaakt hebt?! Wat antwoord jij je Maker dan woutersebel?

Onze Schepper had ook beloofd dat wij de dood zouden sterven als we ongehoorzaam zouden zijn. Dan zouden we ons zelf al losscheuren van Hem en dan zou Hij, Die volmaakt is, niet meer met ons kunnen leven. Wíj hebben 'de mens' (zoals Hij ons geschapen heeft) vernietigd. Hij is niet meer. "Mens, waar ben je?" Weg... dan moet Hij ons wegdoen. In het graf begraven. De enige oplossing is dat er recht gedaan wordt aan onze Schepper. Dat er betaald wordt voor de schade en dat er een nieuwe mens komt. Een nieuw schepsel. Het kan niet dat we zomaar doorgaan met een habbiebabbie schepsel dat niet meer aan zijn/Zijn doel voldoet. Een schepsel dat Hem nu vijandig gezint is. En een schepsel dat ook niet meer te repareren valt... De bron is vervuilt. Er komt niets goeds meer uit. Denk maar aan een Pottenbakker die een kruik maakt. Als Hij merkt dat er een hard stukje in zit en het niet geschikt is voor Zijn doel dan zal Hij het weer vernietigen en opnieuw beginnen.

Maar dat is inderdaad niet het enige wat Hij ons zegt. Zoals ik je al eerder schreef: Direct na onze val kwam onze Schepper naar ons vragen. Hij was in rouw omdat Zijn mens, Zijn vermaak, niet meer was. En Hij toont meteen ook hoe bewogen Hij is met Zijn schepsel. Namelijk zo bewogen dat Hij Zelf weer zal omkeren wat onomkeerbaar leek. Waar ben je Mijn mens? In Zichzelf heeft Hij gezocht. Toen zei de Zoon: "Zie hier ben Ik!" de Heere Jezus Christus is dé nieuwe Mens geworden. Die het leven op aarde zo geleefd heeft zoals wij moe(s)ten leven. Hij droeg dat heilige Beeld van God in Zijn binnenste. Vanaf het begin van Zijn leven in de buik van Maria af totdat Hij Zijn leven aflegde als een volwassen Man. In het afleggen van Zijn leven nam Hij mijn oude mens op Zich om die mét Zichzelf te doden aan het kruis. Zo lief heeft Hij Zijn Vader. Hij streed voor Zijn recht en voor Zijn eer. Want zo lief heeft God de wereld gehad. Dat Hij Zijn enig geboren Zoon gegeven heeft.


Er zijn stromingen, die het lijden en sterven van Jezus aan het kruis geen lijden noemen, maar een verheugde overgang doordat de dood overwonnen is. Een viering. Wat sterft daarbij, of beter afgelegd, zijn de wikkels, waarin de Zoon bij de geboorte in het vlees mee omwikkeld is geworden. Innerlijke beeldspraak voor het proces in het lichaam van vlees en bloed waarin de Geest werkzaam is, door de aanname van het geloof van de Zoon. En het lichaam van vlees en bloed wat uiteindelijk door het opstandingslichaam wordt vervangen; de rups, die doorheen de popfase uiteindelijk de vlinder is geworden.
Er is hierdoor geen ''sterven aan het vlees'' mogelijk, als er niet eerst een opstandingslichaam aanwezig is. Daarom; het is aan de mens om maar 1 keer te sterven. Je schreef het al; ''En zoals de dood door één mens (Adam) is zo is ook de opstanding uit de doden door één Mens (Christus Jezus). Een nieuwe Mens.'' Of zoals 1 Kor. 15 het dan schrijft; 21 Want dewijl de dood door een mens is, zo is ook de opstanding der doden door een Mens.
22 Want gelijk zij allen in Adam sterven, alzo zullen zij ook in Christus allen levend gemaakt worden.
Het is maar net waar de klemtoon ligt. In mijn beleving bij de m van mens, en de M van Mens, en niet bij ''één''. Zeker gezien het '' zij allen '' in de tekst. Het gaat om het proces van Hem in ons, allen..(even nog ter toelichting bijgevoegd)

Jezus toonde voor het sterven al dit lichtgewaad of opstandingslichaam bij de verheerlijking op de berg, maar moest op dat moment nog niet bekend worden gemaakt omdat het simpelweg nog niet de tijd daarvoor was.

15 Opdat een iegelijk, die in Hem gelooft, niet verderve, maar het eeuwige leven hebbe.

16 Want alzo lief heeft God de wereld gehad, dat Hij Zijn eniggeboren Zoon gegeven heeft, opdat een iegelijk die in Hem gelooft, niet verderve, maar het eeuwige leven hebbe.


In wezen dragen we allemaal het beeld van God in ons. Echter, we moeten ons bewust worden, tot geloof komen, van deze Natuur, de goddelijke, en ons daaraan overgeven.





Yada schreef:Gegeven aan en in de plaats van vijanden. Gegeven in de dood. Het behaagde de HEERE om Hem te verbrijzelen.


Ik lees juist in Joh. 17 over de Liefde die er was of is. Waar is de Liefde in het behagen om de Zoon te verbrijzelen? Wat een Thuiskomst bij de hemelvaart :mrgreen:

23 Ik in hen, en Gij in Mij; opdat zij volmaakt zijn in een, en opdat de wereld bekenne, dat Gij Mij gezonden hebt, en hen liefgehad hebt, gelijk Gij Mij liefgehad hebt.

24 Vader, Ik wil, dat waar Ik ben, ook die bij Mij zijn, die Gij Mij gegeven hebt; opdat zij Mijn heerlijkheid mogen aanschouwen, die Gij Mij gegeven hebt; want Gij hebt Mij liefgehad, voor de grondlegging der wereld.

25 Rechtvaardige Vader, de wereld heeft U niet gekend; maar Ik heb U gekend, en dezen hebben bekend, dat Gij Mij gezonden hebt.

26 En Ik heb hun Uw Naam bekend gemaakt, en zal Hem bekend maken; opdat de liefde, waarmede Gij Mij liefgehad hebt, in hen zij, en Ik in hen.





Yada schreef:Maar de dood kon Hem ook niet houden want Hij heeft geen zonden gedaan en Hij heeft alles gedaan wat bij Zijn Vader te doen was. Zijn Gezalfde moet verhoogd worden en Koning worden van onderdanen. De vijandschap moest teniet gedaan worden. Hij moet regeren. En zoals de dood door één mens (Adam) is zo is ook de opstanding uit de doden door één Mens (Christus Jezus). Een nieuwe Mens.


Juist, geen behagen in verbrijzeling, maar een hemels lichaam.


Yada schreef:En daarom is iedereen die mét Hem gestorven is en ook mét Hem opgestaan is ook een nieuw schepsel. Dat noem je opnieuw geboren. Van Boven geboren. Een nieuwe schepping in Christus Jezus.


Daar schrijft 1 Kor. 15 prachtig over. Maar dat is een heel proces voor elk mens, men noemt dat de Weg. De Weg van het Leven.

Yada schreef:Sommigen zeggen dat je eerst opnieuw geboren wordt en dat daarna het geloof komt. Maar in de wedergeboorte zie je op Christus zoals die mensen die gebeten zijn door de slang (en zijn wij dat niet allemaal? Of we het nu weten, voelen of niet?) of de verhoogde slang moesten zien. Zijn kop vermorzeld. Want als jij al gestorven bent wat heeft de wet en wat heeft de duivel dan nog over jou te zeggen? Daarom vraagt Nicodemus dan ook aan de Heere Jezus: Hoe? Hoe kunnen deze dingen geschieden? Dan gaat de Heere Jezus hem uitleggen hoe die dingen kunnen geschiedden...

En Die Zelfde Heere Jezus zien we nu niet meer hier op de aarde. Maar Hij is opgevaren. Hij heeft Zijn troon al gekregen bij Zijn Vader. Om gaven uit te delen zelf aan rebellen. Hij is gezet over het Koninkrijk en Hij en Zijn Vader werken naar dat volkomen Koninkrijk toe. Er moeten er nog steeds opnieuw geboren worden. In Sion geboren worden. (Aan de noorderzij... daar waar het Altaar stond)


Paulus heeft het over ons lichaam als Gods tempel. Mijns inziens is daarom het fundament van deze Tempel het geloof. En het geloof is van Jezus Christus schrijft Paulus dan ook (in de sv). Wat herboren wordt, is die verandering van ons lichaam van een aards, in een hemels lichaam. Dat is het ware Tempelwerk; afbreken wat niet van Hem is, en opbouwen wat van Hem is. Uit Hem, door Hem en tot Hem. In ons.


Yada schreef:En dan zal Hij straks de aarde, zijn schepping louteren. Alles wat tegen Hem is zal er aangaan. Want Hij komt om de wereld te richten in gerechtigheid. Dan zal al het geweld, alle onoprechtheid, al het ongeloof, alle opstand tegen Hem weggedaan worden van deze aarde. Het zal verwijdert worden in de buitenste duisternis. Om daarna de hemel en de aarde samen te brengen door het doek weg te rollen. En Hij kan het hoor dat oordelen. Hij is waardig om te oordelen. "Daarom dat Hij een dag gesteld heeft, op welken Hij den aardbodem rechtvaardiglijk zal oordelen door een Man Dien Hij daartoe geordineerd heeft, verzekering daarvan doende aan allen, dewijl Hij Hem uit de doden opgewekt heeft."

En dit is ook een antwoord aan Neon en Wuhealth: "Want wij allen moeten geopenbaard worden voor den rechterstoel van Christus, opdat een iegelijk wegdrage hetgeen door het lichaam geschiedt, naar dat hij gedaan heeft, hetzij goed, hetzij kwaad." (Ook Kolossenzen 3 en Mattheüs 25 horen hier bij...) Je leven met Christus verbrgen in God. Verborgen is helemaal opgeborgen in Zijn volkomen gerechtigheid en in Zijn volkomen heiligheid. Bedekt alsof jij nooit zonde hebt gedaan en alles wat Hij heeft volbracht, zelf volbracht zou hebben. En zo ben je dus ook ook veilig. Hij is al in de hemel en als je door het geloof IN Hem bent, jij ook al. Jezus voor en Jezus na helpt inderdaad niet. Want door het kruis van mijn Heere Jezus Christus, is de wereld mij gekruisigd, en wordt je ook door de wereld gekruisigd. Daar krijg je Hem zo lief omdat Hij deed wat jij niet deed en ook niet kon. Omdat Hij Die volkomen Gave van de Vader is."Want in Christus Jezus heeft noch besnijdenis enige kracht, noch voorhuid, maar een nieuw schepsel."


Openbaring 3 heeft daarover een mooie tekst en zeker in relatie met 1 Kor. 15sv;
20 Zie, Ik sta aan de deur, en Ik klop; indien iemand Mijn stem zal horen, en de deur opendoen, Ik zal tot hem inkomen, en Ik zal met hem avondmaal houden, en hij met Mij.
21 Die overwint, Ik zal hem geven met Mij te zitten in Mijn troon, gelijk als Ik overwonnen heb, en ben gezeten met Mijn Vader in Zijn troon.


En die laatste zin plaatst voor mij het ge-heel wederom in het ge-heel. :wink:

woutersebel
Mineur
Mineur
Berichten: 149
Lid geworden op: 27 aug 2023 16:13

Re: Geen woorden maar daden

Berichtdoor woutersebel » 03 feb 2024 12:03

Reagerende op onderstaande:
Yada schreef:Zijn creatie was goed maar wij zijn gevallen. Adam en Eva, onze eerste ouders, heben in volmaakte harmonie geleeft met hun Maker. Maar waar is die creatie nu dan? Daarom vroeg ik je: Waar ben je?! Mijn mens, waar ben jij zoals Ik je gemaakt hebt?! Wat antwoord jij je Maker dan woutersebel?



Yada schreef:Zijn creatie was goed maar wij zijn gevallen.
Adam en Eva, onze eerste ouders, heben in volmaakte harmonie geleeft met hun Maker.

Dit bedoelde ik dus met wat ik in m'n vorige bericht schreef; woorden zoals terugkeren naar onze maker, vrede voor je ziel, afwezigheid van oorlog (i.e. harmonie). Persoonlijk denk ik dat dergelijke woorden provocerend zijn richting ongewenste gedragingen zoals meditatie, zelfdoding, etc.

Yada schreef:Maar waar is die creatie nu dan?

De creatie is er nu nog steeds, elke dag weer.

Yada schreef:Daarom vroeg ik je: Waar ben je?! Mijn mens, waar ben jij zoals Ik je gemaakt hebt?! Wat antwoord jij je Maker dan woutersebel?

Persoonlijk woon ik ergens in zuid-holland, zoals hij mij gemaakt heeft.

Neon
Mineur
Mineur
Berichten: 141
Lid geworden op: 20 dec 2023 19:35

Re: Geen woorden maar daden

Berichtdoor Neon » 03 feb 2024 12:35

woutersebel schreef:

Persoonlijk woon ik ergens in zuid-holland, zoals hij mij gemaakt heeft.


De vraag van Yada doet mij denken aan de 1e regels van Joh. 1. Eigenlijk hét item van het Evangelie; ''Hij zoekt de Zijnen, en het Zijne.''

Het ''waar ben je'' is m.i. gerelateerd aan de vraag; wie ben ik.

En daarmee start de (innerlijke) zoektocht.

woutersebel
Mineur
Mineur
Berichten: 149
Lid geworden op: 27 aug 2023 16:13

Re: Geen woorden maar daden

Berichtdoor woutersebel » 03 feb 2024 14:11

Neon schreef:De vraag van Yada doet mij denken aan de 1e regels van Joh. 1. Eigenlijk hét item van het Evangelie; ''Hij zoekt de Zijnen, en het Zijne.''

Het ''waar ben je'' is m.i. gerelateerd aan de vraag; wie ben ik.

En daarmee start de (innerlijke) zoektocht.


Ah, ja daar heb je gelijk in. In dat geval dekt het eerste deel van m'n bericht ook deze vraag.

Maar moet zeggen, als iemand tegen mij in het echt zou zeggen; 'waar ben je?', dan zou dit ongeveer mijn reactie zijn.

Gebruikersavatar
Yada
Mineur
Mineur
Berichten: 114
Lid geworden op: 06 aug 2016 20:37

Re: Geen woorden maar daden

Berichtdoor Yada » 03 feb 2024 16:50

woutersebel schreef:Dit bedoelde ik dus met wat ik in m'n vorige bericht schreef; woorden zoals terugkeren naar onze maker, vrede voor je ziel, afwezigheid van oorlog (i.e. harmonie). Persoonlijk denk ik dat dergelijke woorden provocerend zijn richting ongewenste gedragingen zoals meditatie, zelfdoding, etc.
:) Het lijkt wel alsof je maar een heel klein stukje van m’n vorige reactie gelezen hebt. Maar misschien was ik te uitgebreid of te moeilijk. Ik zal het proberen nog eenvoudiger te vertellen.

woutersebel schreef: De creatie is er nu nog steeds, elke dag weer.
woutersebel schreef: Persoonlijk woon ik ergens in zuid-holland, zoals hij mij gemaakt heeft.

Ok, :) nou je bent in ieder geval gemaakt… das mooi. Dat betekent dat je jezelf niet gemaakt hebt. En dat jij minder bent dan je Maker. Een maaksel kan zijn Maker niet dienen alsof Hij ons (of iets van ons) nodig zou hebben. Want Hij geeft ons allen het leven, de adem en alle dingen.

Jij neemt waar dat de creatie er elke dag weer is. Dat is waar. Dus geloof je dat jouw Schepper je elk moment draagt samen met de rest van Zijn schepping? Is dat alleen al niet genoeg bewijs dat Hij wíl dat we leven? Anders zou Hij toch geen ‘moeite’ doen om ons te dragen? Dan zou Hij toch geen moeite doen om ons de adem in de longen te geven? Elk moment van de tijd besluit Hij nog dat jij moet leven. En niet alleen jij maar alle mensen op deze aarde én alle dieren, alle planten, de zon de maan, de sterren, de seizoenen. Alles word door Hem op zijn plaats en op Zijn tijd in leven gehouden. Maar het leven zoals je geboren bent is dat wel écht leven? En behaagd jouw manier van leven je Maker?

Je Schepper weet dat dit niet het echte leven is. Maar de Wijsheid, door Wie koningen regeren, Die er bij was toen wij (het menselijk geslacht) geschapen zijn en Die Zich vermaakte met de mensen kinderen, zegt: Spreuken 8:35 / STV 35 ‭Want die Mij vindt, vindt het leven, en trekt‭⁷¹‭ een welgevallen van den HEERE. Hij is niet ver van ons. Maar ons hart is ver van Hem. Wij leven op voet van oorlog met Hem. Maar nu komt onze Schepper om dat wat van Hem is te zoeken. Jezus de Christus bidt in Zijn Hogepriesterlijke gebed: Johannes 17:2-3 / STV 2 ‭Gelijkerwijs Gij Hem macht gegeven hebt over alle vlees,‭⁴‭ opdat al wat Gij Hem gegeven hebt,‭⁵‭ Hij hun het eeuwige leven geve.3 ‭En dit is het eeuwige leven,‭⁶‭ dat zij U kennen, den enigen‭⁷‭ waarachtigen God, en Jezus Christus, Dien Gij gezonden hebt.‭⁸

Je Maker weet hoe Hij het menselijke geslacht gemaakt heeft. Goed. Maar ben jij nog hetzelfde zoals Hij je eerste vader gemaakt heeft in je kennen, je denken, je voelen en je doen? Wat is de liniaal waarlangs jou leven gelegd zal worden als de rekening komt? Is het de liniaal van je Maker of is het een liniaal van andere mensen? Of je eigen liniaal? Dat moet je weten! Als je hier op aarde voor de rechter moet verschijnen moet je toch wel weten waar je aan moet voldoen. Toch? Want je Maker is ook je Rechter…

Wat is recht? Het doel van je leven dat leven dat Hij jouw nog geeft) is dat je Hem zoeken zou of je Hem ook immers tasten en vinden mocht… Hij verkondigd alle mensen (dus ook woutersebel) dat ze zich bekeren zouden!

Hij geeft er ook nog een reden bij: Omdat Hij de aardbodem rechtvaardiglijk (langs een kaarsrechte liniaal) zal oordelen. Er zijn dus maar 2 vragen belangrijk in ons leven: Wie bent U? Wat wilt U?

Handelingen 17:23-31 / STV
23 ‭Want ‭de‭ ‭stad‭ doorgaande, en aanschouwende uw heiligdommen,‭⁴⁸‭ heb ik ook een altaar gevonden, op hetwelk een opschrift‭⁴⁹‭ stond: DEN ONBEKENDEN GOD.‭⁵⁰‭ Dezen dan, Dien gij niet kennende‭⁵¹‭ dient, verkondig ik ulieden.24 ‭De God, Die de wereld gemaakt heeft en alles wat daarin is; Deze, zijnde een Heere des hemels en der aarde, woont niet in tempelen met handen gemaakt;25 ‭En wordt ook van mensenhanden niet gediend, ‭als‭ iets behoevende,‭⁵²‭ alzo Hij Zelf allen het leven, en den adem, en alle dingen geeft;26 ‭En heeft uit een bloede‭⁵³‭ het ganse geslacht der‭⁵⁴‭ mensen gemaakt, om op den gehelen‭⁵⁵‭ aardbodem te wonen, bescheiden hebbende de tijden te voren geordineerd, en de bepalingen van hun woning;27 ‭Opdat zij den Heere zouden zoeken, of zij Hem immers‭⁵⁶‭ tasten en vinden‭⁵⁷‭ mochten; hoewel Hij niet verre is van een iegelijk van ons.28 ‭Want in Hem leven‭⁵⁸‭ wij, en bewegen ons, en zijn wij;‭⁵⁹‭ gelijk ook enigen van uw‭⁶⁰‭ poëten gezegd hebben: Want wij zijn ook Zijn geslacht.‭⁶¹29 ‭Wij dan, zijnde Gods geslacht, moeten niet menen, dat de Godheid‭⁶²‭ goud, of zilver, of steen gelijk zij, welke door mensenkunst‭⁶³‭ en bedenking gesneden zijn.30 ‭God dan, de tijden der onwetendheid‭⁶⁴‭ overzien hebbende,‭⁶⁵‭ verkondigt nu allen mensen alom, dat zij zich bekeren.31 ‭Daarom dat Hij een dag gesteld heeft, op welken Hij den aardbodem‭⁶⁶‭ rechtvaardiglijk‭⁶⁷‭ zal oordelen, door een Man,‭⁶⁸‭ Dien Hij ‭daartoe‭ geordineerd heeft, verzekering‭⁶⁹‭ ‭daarvan‭ doende aan allen, dewijl Hij Hem uit de doden opgewekt heeft.
..En wij hebben het profetische Woord, dat zeer vast is, en gij doet wel dat gij daarop acht hebt, als op een licht schijnende in een duistere plaats..

woutersebel
Mineur
Mineur
Berichten: 149
Lid geworden op: 27 aug 2023 16:13

Re: Geen woorden maar daden

Berichtdoor woutersebel » 03 feb 2024 20:18

Yada schreef:Ok, :) nou je bent in ieder geval gemaakt… das mooi. Dat betekent dat je jezelf niet gemaakt hebt. En dat jij minder bent dan je Maker. Een maaksel kan zijn Maker niet dienen alsof Hij ons (of iets van ons) nodig zou hebben. Want Hij geeft ons allen het leven, de adem en alle dingen.

Daar moet ik je helemaal gelijk in geven, zou nogal apart zijn voor een appel om de boom te dienen.
Hoewel we misschien, op de een of andere manier, toch een bepaalde functie voor de boom verrichten.
Soms zeggen mensen dingen zoals; 'laat God mij als instrument gebruiken voor zijn werk'.
Maar ik snap wat je bedoelt. Zou raar zijn als God perse een mens nodig zou hebben voor bepaald werk.

Yada schreef:Jij neemt waar dat de creatie er elke dag weer is. Dat is waar. Dus geloof je dat jouw Schepper je elk moment draagt samen met de rest van Zijn schepping? Is dat alleen al niet genoeg bewijs dat Hij wíl dat we leven? Anders zou Hij toch geen ‘moeite’ doen om ons te dragen? Dan zou Hij toch geen moeite doen om ons de adem in de longen te geven? Elk moment van de tijd besluit Hij nog dat jij moet leven. En niet alleen jij maar alle mensen op deze aarde én alle dieren, alle planten, de zon de maan, de sterren, de seizoenen. Alles word door Hem op zijn plaats en op Zijn tijd in leven gehouden. Maar het leven zoals je geboren bent is dat wel écht leven? En behaagd jouw manier van leven je Maker?

Dat zijn verbazingwekkend mooie woorden Yada, dat is wel ongeveer hoe ik er ook over denk.

Of mijn manier van leven, zoals ik geboren ben, behaagd wordt door christenen en de maker weet ik niet zeker helaas.
Uiteraard zou ik veel gaten kunnen schieten. Maar goed, dan zou ik wel streng zijn denk ik.

Yada schreef:Je Maker weet hoe Hij het menselijke geslacht gemaakt heeft. Goed. Maar ben jij nog hetzelfde zoals Hij je eerste vader gemaakt heeft in je kennen, je denken, je voelen en je doen?


Eerlijk gezegd weet ik niet zeker wie de eerste persoon was en hoe hij dacht en deed.
Daarom kan ik mezelf ook lastig met diegene vergelijken.
De discussie over Adam's appel en de slang heb ik wel eens eerder gevoerd.
Als ik het goed begrijp, had Adam geen of incomplete kennis, maar ik kan me vergissen.
Kunnen we een apart topic voor aanmaken vermoed ik :-k

Yada schreef:Wat is de liniaal waarlangs jou leven gelegd zal worden als de rekening komt? Is het de liniaal van je Maker of is het een liniaal van andere mensen? Of je eigen liniaal? Dat moet je weten! Als je hier op aarde voor de rechter moet verschijnen moet je toch wel weten waar je aan moet voldoen. Toch? Want je Maker is ook je Rechter…


Goede vraag, persoonlijk weet ik niet zeker of er een verschil is tussen de maker, de rechter en andere mensen, gezien de eenheid.
Lastig om te bepalen wat de beste liniaal is met incomplete kennis en ervaring.
Maar goed, de wet van de overheid, de geboden van God, de woorden van Jezus/Mohammed, etc. , lijken me goede richtlijnen.

Yada schreef:Wat is recht? Het doel van je leven dat leven dat Hij jouw nog geeft) is dat je Hem zoeken zou of je Hem ook immers tasten en vinden mocht… Hij verkondigd alle mensen (dus ook woutersebel) dat ze zich bekeren zouden!

Ah ja, bekering en een goede relatie met omgeving/God hebben is inderdaad een belangrijk onderdeel van het leven :)

Yada schreef:Hij geeft er ook nog een reden bij: Omdat Hij de aardbodem rechtvaardiglijk (langs een kaarsrechte liniaal) zal oordelen. Er zijn dus maar 2 vragen belangrijk in ons leven: Wie bent U? Wat wilt U?

Grappig stukje uit de film 'the hitchhiker's guide to the galaxy', waar een supercomputer gevraagd wordt naar het doel van het leven.
Na duizenden jaren berekening werd het antwoord '42' gegeven, wat volgens sommigen in ASCII vertaling betekent 'whatever you want'.

Gebruikersavatar
Yada
Mineur
Mineur
Berichten: 114
Lid geworden op: 06 aug 2016 20:37

Re: Geen woorden maar daden

Berichtdoor Yada » 04 feb 2024 00:00

woutersebel schreef:Daar moet ik je helemaal gelijk in geven, zou nogal apart zijn voor een appel om de boom te dienen.
Hoewel we misschien, op de een of andere manier, toch een bepaalde functie voor de boom verrichten.
Soms zeggen mensen dingen zoals; 'laat God mij als instrument gebruiken voor zijn werk'.
Maar ik snap wat je bedoelt. Zou raar zijn als God perse een mens nodig zou hebben voor bepaald werk.

Het is goed dat je het voorbeeld van die boom gebruikt. Want hoewel Hij het niet nodig heeft van onze handen gediend te worden. Heeft Hij ons wel gemaakt om Hem tot Zijn dienst. Hij heeft onze boom gemaakt om vruchten te dragen. Om Hem te eren. De Heere Jezus vertelde vaak een gelijkenis om duidelijk te maken wat er van ons verwacht wordt en hoe wij het er vanaf brengen. Fout, En Hij zeide tot hen: Het is u gegeven te verstaan de verborgenheid van het Koninkrijk Gods; maar dengenen die buiten zijn, geschieden al deze dingen door gelijkenissen; Opdat zij ziende zien en niet bemerken, en horende horen en niet verstaan; opdat zij zich niet te eniger tijd bekeren en hun de zonden vergeven worden. Lukas 13:6-9 / STV
6 ‭En Hij zeide deze gelijkenis: Een zeker ‭man‭ had een vijgeboom, geplant in zijn wijngaard; en hij kwam en zocht vrucht daarop, en vond ze niet.7 ‭En hij zeide tot den wijngaardenier: Zie, ik kome nu drie jaren, zoekende vrucht op dezen vijgeboom, en vind ze niet; houw hem uit; waartoe beslaat hij ook onnuttelijk de aarde?‭⁵8 ‭En hij, antwoordende, zeide tot hem: Heer, laat hem ook ‭nog‭ dit jaar, totdat ik om hem gegraven en mest gelegd zal hebben;9 ‭En indien hij vrucht zal voortbrengen, ‭laat‭ ‭hem‭ ‭staan‭; maar indien niet, zo zult gij hem namaals uithouwen.


En deze: (Hoewel deze gelijkenis in eerste instantie bedoeld is voor het volk van de Joden. Dat volk wat onze Maker speciaal heeft uitgekozen om Zijn volk te zijn. Hij heeft hen wel heel speciaal verzorgd en hun Zijn Woorden toevertrouwd. Maar hoe verzorgd Hij ook jou zodat je Hem zou leren kennen?…) Markus 12:1-9 / STV
1 ‭En Hij begon door gelijkenissen tot hen te zeggen:‭¹‭ Een mens plantte een wijngaard,‭²‭ en zette een tuin daarom,‭³‭ en groef een wijnpersbak,‭⁴‭ en bouwde een toren, en verhuurde dien‭⁵‭ aan de landlieden,‭⁶‭ en reisde buiten ‘s lands.2 ‭En als het de tijd was,‭⁷‭ zond hij een dienstknecht tot de landlieden, opdat hij van de landlieden ontving van de vrucht des wijngaards.3 ‭Maar zij namen en sloegen hem, en zonden ‭hem‭ ledig heen.4 ‭En hij zond wederom een anderen dienstknecht tot hen, en dien stenigden zij, en wondden hem het hoofd, en zonden ‭hem‭ henen, schandelijk behandeld zijnde.‭⁸5 ‭En wederom zond hij een anderen, en dien doodden zij; en vele anderen, ‭waarvan‭ zij sommigen sloegen, en sommigen doodden.6 ‭Als hij dan nog een zoon had, die hem lief was, zo heeft hij ook dien ten laatste tot hen gezonden,‭⁹‭ zeggende: Zij zullen immers mijn zoon ontzien.7 ‭Maar die landlieden zeiden onder elkander: Deze is de erfgenaam; komt, laat ons hem doden, en de erfenis zal onze zijn.8 ‭En zij namen en doodden hem, en wierpen ‭hem‭ uit, buiten den wijngaard.9 ‭Wat zal dan de heer des wijngaards doen? Hij zal komen,‭¹⁰‭ en de landlieden verderven, en den wijngaard aan anderen geven.


Dat zijn verbazingwekkend mooie woorden Yada, dat is wel ongeveer hoe ik er ook over denk.

Of mijn manier van leven, zoals ik geboren ben, behaagd wordt door christenen en de maker weet ik niet zeker helaas.
Uiteraard zou ik veel gaten kunnen schieten. Maar goed, dan zou ik wel streng zijn denk ik.
De rechter oordeelt toch niet of jij je aan je eigen regels hebt gehouden? Of dat jij je aan de wet van Wit-Rusland hebt gehouden?

Eerlijk gezegd weet ik niet zeker wie de eerste persoon was en hoe hij dacht en deed.
Daarom kan ik mezelf ook lastig met diegene vergelijken.
De discussie over Adam's appel en de slang heb ik wel eens eerder gevoerd.
Als ik het goed begrijp, had Adam geen of incomplete kennis, maar ik kan me vergissen.
Kunnen we een apart topic voor aanmaken vermoed ik :-k
Voordat Adam voor het eerst opzettelijk ongehoorzaam was kende hij alleen maar goed. Hij kende zijn Maker, hij sprak met Hem en hij diende Hem met hoofd, hart en hand. Hij had Hem lief boven alles en Eva als zichzelf. Zoals al eerder in dit topic geschreven: Kijk eens naar het leven en naar het hart (dat zich uit in Zijn daden) van Jezus. Want Hij is de 2e Adam. Hij heeft geen zonden gedaan. Niet één. Niet één keer Zijn doel gemist. De nieuwe Schepping. Dan zie je wie jij hoort te zijn. Hij is onze Liniaal.

Goede vraag, persoonlijk weet ik niet zeker of er een verschil is tussen de maker, de rechter en andere mensen, gezien de eenheid.
Lastig om te bepalen wat de beste liniaal is met incomplete kennis en ervaring.
Maar goed, de wet van de overheid, de geboden van God, de woorden van Jezus/Mohammed, etc. , lijken me goede richtlijnen.

Hoe kan er nu geen verschil zitten tussen je Maker en andere mensen? Zij zijn toch ook schepselen? Hoe kan het ene kapotte schepsel het andere kapotte schepsel oordelen naar z’n eigen kapotte maatstaven? Alleen de Pottenbakker kan oordelen over Zijn maaksel. Hij is de Maatstaf. Was Mohammed een mens? Een schepsel? Een zondig schepsel? Één ding hebben ze trouwens goed begrepen in de islam: Jezus was zondeloos en Hij komt terug om te oordelen.
Ah ja, bekering en een goede relatie met omgeving/God hebben is inderdaad een belangrijk onderdeel van het leven :)
Hoe kun je een goede relatie met God hebben als je Hem niet kent? En als je niet weet wat Hij van jou wil?

Grappig stukje uit de film 'the hitchhiker's guide to the galaxy', waar een supercomputer gevraagd wordt naar het doel van het leven.
Na duizenden jaren berekening werd het antwoord '42' gegeven, wat volgens sommigen in ASCII vertaling betekent 'whatever you want'.
Je hoeft niet in de hemel op te klimmen of in in de afgrond neer te dalen. Maar het Woord is dichtbij. En het Woord is vlees geworden en heeft onder ons gewoond…
Laatst gewijzigd door Yada op 13 feb 2024 16:04, 1 keer totaal gewijzigd.
..En wij hebben het profetische Woord, dat zeer vast is, en gij doet wel dat gij daarop acht hebt, als op een licht schijnende in een duistere plaats..

woutersebel
Mineur
Mineur
Berichten: 149
Lid geworden op: 27 aug 2023 16:13

Re: Geen woorden maar daden

Berichtdoor woutersebel » 04 feb 2024 09:53

Yada schreef: De rechter oordeelt toch niet of jij je aan je eigen regels hebt gehouden? Of dat jij je aan de wet van Wit-Rusland hebt gehouden?


Dat ligt eraan denk ik, wie de rechter precies is. De rechter van Wit-Rusland zou mensen wel beoordelen volgens de wet van dat land.
Afhankelijk van wat men als z'n eigen regels bedenkt, en afhankelijk van wie de rechter is, kan er wel of geen oordeel over getrokken worden.
Toch? Of schrijf ik hier iets wat incorrect is?

Yada schreef:Hoe kan er nu geen verschil zitten tussen je Maker en andere mensen? Zij zijn toch ook schepselen? Hoe kan het ene kapotte schepsel het andere kapotte schepsel oordelen naar z’n eigen kapotte maatstaven? Alleen de Pottenbakker kan oordelen over Zijn maaksel. Hij is de Maatstaf. Was Mohammed een mens? Een schepsel? Een zondig schepsel? Één ding hebben ze trouwens goed begrepen in de islam: Jezus was zondeloos en Hij komt terug om te oordelen.
Hoe kun je een goede relatie met God hebben als je Hem niet kent? En als je niet weet wat Hij van jou wil?


Op zich wordt deze discussie gevoerd in het topic 'theorie van trinity'.
Wel terechte vragen overigens, zelf weet ik ook nog niet zeker wat de definitie van een persoon precies inhoud.
Eigenlijk zou er geen verschil zijn tussen de maker en zijn schepselen (andere mensen) als we de vergelijking van de boom en de appel gebruiken.
Voor de IT'ers kan de vergelijking dienen dat de realiteit eigenlijk een distributed cloud computing systeem is, waar wij deel van uitmaken.
Adam had voor de appel nog geen eigen CPU en RAM memory, maar had dat na de appel waarschijnlijk wel.
Maar goed, als wij een bestand zijn op de harde schijf die God is, dan kan men redetwisten of dat bestand nou wel of niet God is.
Je begrijpt wat ik bedoel hopelijk. Vermoedelijk kunnen we deze discussie beter in het andere topic voortzetten.

Persoonlijk ken ik God nog niet bijzonder goed inderdaad, en weet ik ook niet wat hij precies wil.
Dat is een puntje dat bij mij nog ontwikkeld moet worden denk ik.
Op zich zou je kunnen zeggen, dat gezien de eenheid, de wil van God de wil de van de zoon is en vice versa.
Dus dan zouden we kunnen schrijven; als ik zin heb om te schaken, dan is dat ook de wil van God.
Maar goed, uiteraard valt hier ook veel op aan te merken. Beter naar het trinity topic verplaatsen denk ik.

Neon
Mineur
Mineur
Berichten: 141
Lid geworden op: 20 dec 2023 19:35

Re: Geen woorden maar daden

Berichtdoor Neon » 04 feb 2024 10:22

woutersebel schreef: Beter naar het trinity topic verplaatsen denk ik.


Het komt er wel op neer inderdaad dat de werkzaamheid van de drie-eenheid in de mens, datgene bereikt wat zich hierin kan vinden, of het kan bekennen zoals Joh. 17 schrijft. Herkennen wat uit Hem is, waar door de her-verbinding de mens tot inkeer komt en Hem in zichzelf ont-dekken kan/moet.

De haaks op elkaar werkende naturen kunnen niet samenwerken, dan alleen door overgave van de aardse aan de goddelijke natuur. Wanneer ik het ben, is het niet de Geest.

En wanneer Ik het Woord brengt, is het de Geest doorheen de Zoon, Die de Vader toont.

Niets meer van onszelf bij.
4 Kinderkens, gij zijt uit God, en hebt hen overwonnen; want Hij is meerder, Die in u is, dan die in de wereld is.

woutersebel
Mineur
Mineur
Berichten: 149
Lid geworden op: 27 aug 2023 16:13

Re: Geen woorden maar daden

Berichtdoor woutersebel » 04 feb 2024 13:31

Neon schreef:De haaks op elkaar werkende naturen kunnen niet samenwerken, dan alleen door overgave van de aardse aan de goddelijke natuur. Wanneer ik het ben, is het niet de Geest.

En wanneer Ik het Woord brengt, is het de Geest doorheen de Zoon, Die de Vader toont.

Niets meer van onszelf bij.
4 Kinderkens, gij zijt uit God, en hebt hen overwonnen; want Hij is meerder, Die in u is, dan die in de wereld is.


Mag ik vragen wat je onder aardse en goddelijke natuur verstaat?

Spreken de statements 'wanneer ik het ben, is het niet de geest' en 'wanneer u het woord brengt, is het de Geest doorheen de Zoon' elkaar niet tegen?

Waar ik wel heel nieuwsgierig naar ben, zijn de woorden 'die in u is'.
Wil je daarmee zeggen dat de geest/vader in ons lichaam zit, en niet daarbuiten? Of hoe moet ik dat zien?

Gebruikersavatar
hans0166
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1478
Lid geworden op: 28 dec 2012 15:30

Re: Geen woorden maar daden

Berichtdoor hans0166 » 04 feb 2024 14:48

Neon schreef:Ik denk dat dit laatste nu juist het punt van Muhealth is


misschien die een kans geven om te reageren?

nu lijkt dit topic vooral gekaapt door het gewelles niettus van een paar anderen.

Neon
Mineur
Mineur
Berichten: 141
Lid geworden op: 20 dec 2023 19:35

Re: Geen woorden maar daden

Berichtdoor Neon » 04 feb 2024 15:43

hans0166 schreef:misschien die een kans geven om te reageren?

nu lijkt dit topic vooral gekaapt door het gewelles niettus van een paar anderen.


Je mag best meedoen hoor Hans :)

Wat denk jij? Is het het punt van Muhealth? ''Het Jezus voor en Jezus na'' in de verkondiging van de Vrije-Evangelische gemeenten waar het om gaat?

En wat van wat Muhealth schreef in het openingstopic; ''Welnu! Dat heeft hij in diverse teksten te kennen gegeven waarvan de essentie telkens weer neerkwam op de ontkenning (of zelfverloochening zoals U wilt) van het zelf.''

Wat is jouw visie hierin?

Neon
Mineur
Mineur
Berichten: 141
Lid geworden op: 20 dec 2023 19:35

Re: Geen woorden maar daden

Berichtdoor Neon » 04 feb 2024 18:32

woutersebel schreef:Mag ik vragen wat je onder aardse en goddelijke natuur verstaat?

Spreken de statements 'wanneer ik het ben, is het niet de geest' en 'wanneer u het woord brengt, is het de Geest doorheen de Zoon' elkaar niet tegen?

Waar ik wel heel nieuwsgierig naar ben, zijn de woorden 'die in u is'.
Wil je daarmee zeggen dat de geest/vader in ons lichaam zit, en niet daarbuiten? Of hoe moet ik dat zien?


Er is een stroming waarin de mens het woord 'ik' vermijdt tijdens hun spreken. Diep voelend wordt er begrepen dat dit tweeledig gezien kan worden; het ik van de wereldse natuur, de 'heerser van deze wereld'. En daarbij hetgeen wat voor dood in de mens is, zeg maar latent aanwezig, het Ik, de Verlosser, het Licht, de Christus- of goddelijke natuur; dat wat gewekt/weder-geboren moet worden, uit God is.

Ik (..) kan mij in die visie wel vinden in dat niet uitspreken van 'ik'. Het 'wie ben ik', wordt hierdoor een bewust moment van zwijgen ipv spreken, een moment van stilte in plaats van ruis veroorzaken.

Er zijn laatst diverse teksten langsgekomen waar specifiek op die 2 naturen, de 2 'ikken' wordt gewezen, continu eigenlijk. Joh. 1, Joh. 17, 1 Kor. 15, Romeinen 8, 1 Joh. 4, en 5, Openb. 3:20 Steeds dezelfde teksten over dit fenomeen van de 2 naturen.

Het gaat dan uiteraard over het fenomeen in de mens zelf, wat Jezus voorgeleefd heeft, en voor ons allen binnen handbereik is omdat het onze ziel, ons hart, ons verstand en ons lichaam aangaat. En al dat 'ons'.. veranderen zal in 'Ons', wanneer het 'ik' zich overgeeft aan Hem die in ons is.


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten