Geen woorden maar daden

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Muhealth
Verkenner
Verkenner
Berichten: 4
Lid geworden op: 12 feb 2013 00:42

Geen woorden maar daden

Berichtdoor Muhealth » 01 feb 2024 11:32

Jarenlang ben ik de organist geweest van een Vrij-Evangelische gemeente en heb diverse keren "Jezus voor en Jezus na" moeten aanhoren.
Dit waren de woorden van vele christenen. De daden kwamen vaak neer op het aanpassen aan een materiële wereld. Ik heb christenen gekend
die er een auto, boot, motor op nahielden, nog niet te spreken over de kostbare vakanties naar zelfs de andere kant van de wereld.
De "Jezus verheerlijkende woorden"verwijzen mij altijd naar het Bijbelgedeelte waarin Jezus zijn discipel "Petrus" terecht wijst aangaande deze
verheerlijking van zijn naam. Hij ergert zich er zelfs aan! Eveneens mag ik U verwijzen naar zijn uitspraak: "Wie mijn woorden hoort en ze DOET
gelijkt op een man die zijn huis bouwde op de rotsgrond enz, enz.
Wat zou dat DOEN dan moeten zijn? Welnu! Dat heeft hij in diverse teksten te kennen gegeven waarvan de essentie telkens weer neerkwam op
de ontkenning (of zelfverloochening zoals U wilt) van het zelf.
Hier wil ik het eerst bij laten en de voortgang van hetgeen ik weet laat ik afhangen van de reacties.

Muhealth

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23591
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Geen woorden maar daden

Berichtdoor Marnix » 01 feb 2024 12:12

Muhealth schreef:Jarenlang ben ik de organist geweest van een Vrij-Evangelische gemeente en heb diverse keren "Jezus voor en Jezus na" moeten aanhoren.
Dit waren de woorden van vele christenen. De daden kwamen vaak neer op het aanpassen aan een materiële wereld. Ik heb christenen gekend
die er een auto, boot, motor op nahielden, nog niet te spreken over de kostbare vakanties naar zelfs de andere kant van de wereld.
De "Jezus verheerlijkende woorden"verwijzen mij altijd naar het Bijbelgedeelte waarin Jezus zijn discipel "Petrus" terecht wijst aangaande deze
verheerlijking van zijn naam. Hij ergert zich er zelfs aan! Eveneens mag ik U verwijzen naar zijn uitspraak: "Wie mijn woorden hoort en ze DOET
gelijkt op een man die zijn huis bouwde op de rotsgrond enz, enz.
Wat zou dat DOEN dan moeten zijn? Welnu! Dat heeft hij in diverse teksten te kennen gegeven waarvan de essentie telkens weer neerkwam op
de ontkenning (of zelfverloochening zoals U wilt) van het zelf.
Hier wil ik het eerst bij laten en de voortgang van hetgeen ik weet laat ik afhangen van de reacties.

Muhealth


Welkom! Welke kant wil je precies op? Wat we moeten doen? Of we als christenen rijk mogen zijn en zo ja, in welke mate? Hier vind je denk ik ook wel christenen die een auto of twee hebben of geregeld in het vliegtuig zitten.

Je sluit af met zelfverloochening, wat houdt dat voor je in? Hoe komt het in de praktijk tot uiting?
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Muhealth
Verkenner
Verkenner
Berichten: 4
Lid geworden op: 12 feb 2013 00:42

Re: Geen woorden maar daden

Berichtdoor Muhealth » 01 feb 2024 13:21

Vervolg Geen woorden maar daden.

Ëén reactie op mijn stellingen is voor mij ruim voldoende hierop te reageren.
Mijn dank hiervoor. Maar laat ik eens wat dieper ingaan op de vraag: "Wat te doen?"
Ooit heb ik in verband met een studie "koordirectie" een aantal modules moeten bestuderen die de logopedie behelste.
Een boek geschreven door een zekere Eelco Hekster behandelde o.a. de werking van het menselijke brein. Het kwam er in het kort
gezegd op neer dat het denken DISCRIMiNEREND werkt en dit niet in de negatieve zin van het woord maar veeleer in de zin van
onderscheid maken. In het dagelijkse leven kennen wij dit als bijvoorbeeld: Geluk en Ongeluk. Rijkdom en armoede. Oorlog en Vrede
en vul het verder zelf maar in. Het denken dat zich als geniaal voordoet blijkt echter de oorzaak te zijn van strijd in het algemeen.
Kijk maar eens naar de enorme verdeeldheid op politiek of religieus gebied. De enorme verschillen op diverse vlakken hebben echter
één grote overeenkomst en dit betreft het eindeloos geratel in onze hoofden. Stilte? Wat is dat in werkelijkheid?
Maar een stapje verder. Het altijd vergelijkende denken schept mede door zijn vermogen zich dingen te herrinneren WERELDEN of
BEELDEN zoals U wilt. Ook een zelfbeeld behoort tot dit rijk. Aangezien het overgrote deel van de wereldbevolking niet of nauwelijks
bezig is met deze materie zal duidelijk zijn hoe weinig zelfkennis wij hebben en dat bij het ontbreken van deze zelfkennis er ook
geen sprake kan zijn van zelfverloochening. We zullen ons zelf moeten leren kennen.

wordt vervolgt.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23591
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Geen woorden maar daden

Berichtdoor Marnix » 01 feb 2024 13:37

Ik snap er geen hout van. Maak het eens concreet door antwoord te geven op mijn vraag?
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Muhealth
Verkenner
Verkenner
Berichten: 4
Lid geworden op: 12 feb 2013 00:42

Re: Geen woorden maar daden

Berichtdoor Muhealth » 01 feb 2024 15:13

Is het zo moeilijk in te zien dat meningen/overtuigingen het resultaat zijn van het eeuwig durende geratel in ons hoofd?
Klaarblijkelijk hebben wij ons zelf maar weinig onder de loup gehouden.
Maar nogmaals. U kunt niet anders denken dan in termen van onderscheid. Het denken werkt altijd met het getal "2".
Voorbeelden zijn er te over. Waar voorspoed wordt ervaren wordt er ook tegenspoed ervaren. Waar euforie wordt gevoeld, wordt er ook
droefheid beleefd. Waar hoge toppen worden bereikt, komen er ook diepe dalen en dit alles bent Uzelf. Het zijn onze eigen verwachtingspatronen
die dit bewerkstelligen. Kortom, bent U het allemaal zelf! U bent zelf de grote schepper van Uw eigen belevingen en het enige dat U kunt doen
is er naar te kijken als naar een film die niet van U is. Zodra U ze bevecht, komen de gedachten en ook de gevoelens vertienvoudigd terug.

woutersebel
Mineur
Mineur
Berichten: 149
Lid geworden op: 27 aug 2023 16:13

Re: Geen woorden maar daden

Berichtdoor woutersebel » 01 feb 2024 16:39

Muhealth schreef:Jarenlang ben ik de organist geweest van een Vrij-Evangelische gemeente en heb diverse keren "Jezus voor en Jezus na" moeten aanhoren.
Dit waren de woorden van vele christenen. De daden kwamen vaak neer op het aanpassen aan een materiële wereld. Ik heb christenen gekend
die er een auto, boot, motor op nahielden, nog niet te spreken over de kostbare vakanties naar zelfs de andere kant van de wereld.
De "Jezus verheerlijkende woorden"verwijzen mij altijd naar het Bijbelgedeelte waarin Jezus zijn discipel "Petrus" terecht wijst aangaande deze
verheerlijking van zijn naam. Hij ergert zich er zelfs aan! Eveneens mag ik U verwijzen naar zijn uitspraak: "Wie mijn woorden hoort en ze DOET
gelijkt op een man die zijn huis bouwde op de rotsgrond enz, enz.
Wat zou dat DOEN dan moeten zijn? Welnu! Dat heeft hij in diverse teksten te kennen gegeven waarvan de essentie telkens weer neerkwam op
de ontkenning (of zelfverloochening zoals U wilt) van het zelf.
Hier wil ik het eerst bij laten en de voortgang van hetgeen ik weet laat ik afhangen van de reacties.

Muhealth


Terechte kritiek Muhealth, maar zoals Marnix zegt inderdaad; bepaalde theorieën van Jezus zijn soms moeilijk de praktijk te brengen.
Op de manier dat eigenlijk de hele samenleving met geld leeft, waardoor de theorie van Jezus (zonder geld leven) lastig te implementeren is.

Ontkenning en zelfverloochening van het zelf zijn overigens wel twee heel verschillende zaken.
Kan me niet voorstellen dat iets zeggen, waar je het eigenlijk zelf niet mee eens ben, iets is wat Jezus adviseert.
Vanuit psychologisch perspectief is het niet verstandig om inconsistentie met jezelf te praktiseren moet ik zeggen, net zoals materialisme overigens.
Staat dat wel ergens geschreven, dat hij dit heeft gezegd?

Ontkenning van het zelf, tsja, als je iets ontleed blijft er niks van over, zowel fysiek als psychologisch/mentaal.
Eigenlijk meer een soort van constatering van een bepaald feit wat gebruikt kan worden als zijnotitie.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23591
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Geen woorden maar daden

Berichtdoor Marnix » 01 feb 2024 16:54

Muhealth schreef:Is het zo moeilijk in te zien dat meningen/overtuigingen het resultaat zijn van het eeuwig durende geratel in ons hoofd?
Klaarblijkelijk hebben wij ons zelf maar weinig onder de loup gehouden.
Maar nogmaals. U kunt niet anders denken dan in termen van onderscheid. Het denken werkt altijd met het getal "2".
Voorbeelden zijn er te over. Waar voorspoed wordt ervaren wordt er ook tegenspoed ervaren. Waar euforie wordt gevoeld, wordt er ook
droefheid beleefd. Waar hoge toppen worden bereikt, komen er ook diepe dalen en dit alles bent Uzelf. Het zijn onze eigen verwachtingspatronen
die dit bewerkstelligen. Kortom, bent U het allemaal zelf! U bent zelf de grote schepper van Uw eigen belevingen en het enige dat U kunt doen
is er naar te kijken als naar een film die niet van U is. Zodra U ze bevecht, komen de gedachten en ook de gevoelens vertienvoudigd terug.


Sorry maar ik heb 3x om een praktische toepassing gevraagd maar krijg alleen maar vage antwoorden terug, het geratel in jouw hoofd (met alle respect hoor) kan ik niet volgen dus ik trek me terug. Misschien dat er iemand anders is die je wel begrijpt
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Yada
Mineur
Mineur
Berichten: 111
Lid geworden op: 06 aug 2016 20:37

Re: Geen woorden maar daden

Berichtdoor Yada » 01 feb 2024 17:04

Ik denk dat je praat over gedeeldheid/gebrokenheid Muhealth?
Onze gedachten zijn niet meer heel. Geen eenheid meer zoals we geschapen zijn in het paradijs.
Toen kende we het kwaad niet. Alles was alleen maar goed. Alles was één. Geen gedeelheid.

Nu is er ons gevoel/gedachten/leven:
- naast geluk altijd ongeluk
- naast vrede altijd onvrede
- naast voorspoed altijd tegenspoed
En wat weet je van rijkdom als je geen armoede kent?

Je zegt dat we, door onze verwachtingspatronen/onze standaarden van wát geluk is en van wát voorspoed is, meteen ook bepalen wát geluk dus níet is en wát voorspoed níet is. We zijn een god in onze gedachten geworden. Wij bepalen wat goed en wat kwaad is. Juist in onze eeuw waar bijna alles mogelijk lijkt en digitaal/op een afstandje idealen hooggehouden kunnen worden. Dus: Hoe hoger onze doelen hoe groter ook onze teleurstellingen als de doelen niet bereikt worden... Hoe hoger we staan... hoe groter onze val...
"Kortom, bent U het allemaal zelf! U bent zelf de grote schepper van Uw eigen belevingen en het enige dat U kunt doen
is er naar te kijken als naar een film die niet van U is. Zodra U ze bevecht, komen de gedachten en ook de gevoelens vertienvoudigd terug."


Dus als ik je goed begrijp zeg je: je maakt je eigen wet. Wanneer je dan aan je eigen wet moet voldoen, terwijl je niet meer kunt voldoen of niet meer wilt voldoen, dan worden de gedachten/gevoelens 10x erger?
Helpt het als dit duidelijk wordt: Waarom bevecht je ze dan?
Laatst gewijzigd door Yada op 16 feb 2024 16:14, 1 keer totaal gewijzigd.

Yada
Mineur
Mineur
Berichten: 111
Lid geworden op: 06 aug 2016 20:37

Re: Geen woorden maar daden

Berichtdoor Yada » 01 feb 2024 18:18

"Wat zou dat DOEN dan moeten zijn? Welnu! Dat heeft hij in diverse teksten te kennen gegeven waarvan de essentie telkens weer neerkwam op
de ontkenning (of zelfverloochening zoals U wilt) van het zelf."


Ja, het leven met de Heere Jezus doortrekt niet alleen je hart, gedachten en woorden maar je hele leven! En in de brief aan de Hebreeën zie je dat mensen door het geloof zich anders gaan gedragen dan de wereld om hen heen. Ze gaan (een beetje) opvallen want ze kijken niet meer zoveel naar wat er vlak voor hun snuffert gebeurd maar hun ogen staren in de verte... Wat zien ze toch?
Ze zien iets in de verte wat andere mensen niet zien... Ze zijn op reis naar een Stad met Fundamenten en zien de Onzienlijke! Daardoor worden de dingen van het hier en nu iets onbelangrijker... En zo komt het lijden ook in een ander perspectief. De Rijkdom van Christus wordt je meer waard dan al de schatten van deze wereld. Paulus jaagt erna alsof hij alles kon grijpen want hij was van Christus gegerepen.

Tegelijkertijd is er iets met het DOEN... Want juist in de brieven aan de gemeentes laat de Heilige Geest, door Paulus, vaak zien dat heel veel DOEN, heel veel 'zelfverloochening' juist een bevestigen is van je eigen 'ik'. Johannes zegt: "Hij moet wassen en 'ik' minder worden." Johannes moest van het podium verdwijnen. Dat betekent dat je meer ziet op Jezus Christus en weet dat je in Hem verborgen bent. En dat je in Hem volmaakt bent en dat alles wat jij zelf doet bevlekt is met je onheilige bedoelingen/gedachten. Dan mag je je laten leiden door Hem. Hij zal het uitwerken voor jou omdat het het om Zijn eer gaat. Want jij bent toch gestorven aan de wet toen je zag wat jouw (goede)werken met Jezus gedaan hebben? Je kunt vanbinnen (en soms vanbuiten) merken of je zelf jezelf aan het verloochenen bent of dat de Heere dat geeft. Dan merk je vanbinnen bijv. ergernis aan anderen, nijdigheid... En dan is er geen oprecht gebed voor anderen die zichzelf niet zo verloochenen zoals jij denkt dat Jezus het bedoelde.

Zie je, zo zijn er geen strikte regels voor wat wel en niet mag als het gaat om bezit of om levensstijl... Maar ben je verliefd op Jezus en ben je Zijn eigendom geworden? De Geest van Christus leidt jou dan i.p.v. dat jij de Heilige Geest probeert te gebruiken als een 'instrument' om te voldoen aan de wet(liefhebben). Dan gaat het écht om Jezus. Niet alleen Jezus voor en na terwijl de kracht ervan gemist wordt. Maar de Jezus die mijn drinkbeker nam, en in mijn plaats boog: "Mijn Vader, indien het mogelijk is, laat dezen drinkbeker van Mij voorbijgaan; doch niet gelijk Ik wil, maar gelijk Gij wilt." Die Zijn volkomen Zelfverloochening bij het kruis aflegde om die mij om te doen. (En in dat alles ook doorging in de diepste Zelfverloochening tot Hij zei: het is volbracht!) Maar ook de Heere Jezus Die leeft en voor mij bidt: "Vader, zij zijn niet van de wereld, gelijkerwijs Ik van de wereld niet ben." en "En Ik heb hun Uw Naam bekendgemaakt en zal hem bekendmaken, opdat de liefde waarmede Gij Mij liefgehad hebt, in hen zij, en Ik in hen."
Laatst gewijzigd door Yada op 16 feb 2024 16:15, 4 keer totaal gewijzigd.

woutersebel
Mineur
Mineur
Berichten: 149
Lid geworden op: 27 aug 2023 16:13

Re: Geen woorden maar daden

Berichtdoor woutersebel » 01 feb 2024 20:37

.
Laatst gewijzigd door woutersebel op 01 feb 2024 20:42, 1 keer totaal gewijzigd.

woutersebel
Mineur
Mineur
Berichten: 149
Lid geworden op: 27 aug 2023 16:13

Re: Geen woorden maar daden

Berichtdoor woutersebel » 01 feb 2024 20:42

Yada schreef:Je zegt dat we, door onze verwachtingspatronen/onze standaarden van wát geluk is en van wát voorspoed is, meteen ook bepalen wát geluk dus níet is en wát voorspoed níet is. We zijn een god in onze gedachten geworden. Wij bepalen wat goed en wat kwaad is.


Dante Alighieri beschrijft bijv. in Inferno objectieve zaken waardoor een individu hevig komt te lijden, kwaad ervaart, of met andere woorden; zich in de hel bevindt. Zaken die hij noemt zijn geweld, ketterij, fraude, gierigheid, woede, vraatzucht, lust en verraad. Dan vraag ik me toch af, of deze zaken niet voor iedereen slecht zijn? Op de manier dat ook out of the box, niet op aarde, niet door mensen, ondanks iemand zijn subjectiviteit, het ervaren van dergelijke zaken negatief zijn? Kunnen we, door dit te schrijven, het statement van 'wij bepalen wat goed en wat kwaad is' niet ontkrachtten?

Yada schreef:"Kortom, bent U het allemaal zelf! U bent zelf de grote schepper van Uw eigen belevingen en het enige dat U kunt doen
is er naar te kijken als naar een film die niet van U is."


Helemaal met je eens met wat je zegt. Persoonlijk soms best wel een beetje moeite mee; het opmerken van goddelijke invloeden op onze realiteit doet soms inderdaad denken aan een film die niet van mij (of onszelf) is. Stellen dat het een eenheid is en dat daarom de film en de creatie ervan onze eigen wil en kunnen is geweest, is een schrale troost.

Yada schreef:Dus: Hoe hoger onze doelen hoe groter ook onze teleurstellingen als de doelen niet bereikt worden... Hoe hoger we staan... hoe groter onze val...


Advies om voor altijd bij ons te dragen =D>

Yada
Mineur
Mineur
Berichten: 111
Lid geworden op: 06 aug 2016 20:37

Re: Geen woorden maar daden

Berichtdoor Yada » 01 feb 2024 22:27

woutersebel schreef:
"Kortom, bent U het allemaal zelf! U bent zelf de grote schepper van Uw eigen belevingen en het enige dat U kunt doen
is er naar te kijken als naar een film die niet van U is. Zodra U ze bevecht, komen de gedachten en ook de gevoelens vertienvoudigd terug."


Helemaal met je eens met wat je zegt. Persoonlijk soms best wel een beetje moeite mee; het opmerken van goddelijke invloeden op onze realiteit doet soms inderdaad denken aan een film die niet van mij (of onszelf) is. Stellen dat het een eenheid is en dat daarom de film en de creatie ervan onze eigen wil en kunnen is geweest, is een schrale troost.

Sorry, dat zeg ik niet. Ik quote Muhealth…

Yada
Mineur
Mineur
Berichten: 111
Lid geworden op: 06 aug 2016 20:37

Re: Geen woorden maar daden

Berichtdoor Yada » 01 feb 2024 23:27

woutersebel schreef:Dante Alighieri beschrijft bijv. in Inferno objectieve zaken waardoor een individu hevig komt te lijden, kwaad ervaart, of met andere woorden; zich in de hel bevindt. Zaken die hij noemt zijn geweld, ketterij, fraude, gierigheid, woede, vraatzucht, lust en verraad. Dan vraag ik me toch af, of deze zaken niet voor iedereen slecht zijn? Op de manier dat ook out of the box, niet op aarde, niet door mensen, ondanks iemand zijn subjectiviteit, het ervaren van dergelijke zaken negatief zijn? Kunnen we, door dit te schrijven, het statement van 'wij bepalen wat goed en wat kwaad is' niet ontkrachtten?

Natuurlijk bepalen wij niet écht wat goed en kwaad is en dat zie inderdaad aan de gevolgen. We dénken alleen dat we dat doen. We geloven (nog) steeds in de belofte van de vader der leugenen:
Genesis 3:4-5 / STV
4 ‭Toen zeide de slang tot de vrouw: Gijlieden‭⁸‭ zult den dood niet sterven;5 ‭Maar God weet, dat, ten dage als gij daarvan eet, zo zullen uw ogen geopend worden, en gij zult als God wezen,‭¹⁰‭ kennende‭¹¹‭ het goed en het kwaad.

Steeds denken we op een bepaald moment:
- Dit is nu goed voor mij…
- Hier wordt ik nu gelukkig van…
- Ik wil mij eigen zin doen…
- Ik begeer nu…
- Ik voel me zo dus…
- Ik hou van…
- Ik ben biologisch gezien dit maar ik voel me dat…

En de gevolgen spreken een andere taal… fout… kapot… steeds verder kapot… mens kapot, omgeving kapot, maatschappij kapot… wereld kapot. Steeds verder, steeds hogere golven. We hebben vingers te weinig om de gaten in de waterton te dichten. Ggz-wachtlijsten van hier tot Tokio.

Zie je nu wel dat de duivel gelogen heeft? Zie je nu wel dat onze Schepper het goede met ons voor heeft? Zoals een vader zijn kinderen weerhoudt om te veel snoepjes te eten omdat hij weet dat dat slecht voor je is.

Wat Dante zegt kan mij eigenlijk niet zoveel schelen.:ddd Waarom zou ik er zoveel moeite in stoppen om met mijn arme verstandje te proberen volgen wat een duister schepsel zegt, als de Schepper Zelf tot ons spreekt door en in Zijn Woord? Het Woord door/voor Wie alle dingen gemaakt zijn... En onze Schepper zegt: Wie God verlaat heeft smart op smart te vrezen.

Hoe komt het weer goed? Kan ik weer terugkomen bij mijn Schepper? Wie zal mij terugbrengen? Waarom zou ik me bezig houden met een duister menselijk brein dat in kringetjes draait terwijl onze Maker zo direct naar de kern gaat? “Ik zal het weer omdraaien. IK ZAL vijandschap zetten tussen het Zaad van de vrouw en tussen het slangenzaad…”
Colossenzen 2:8-9 / STV
8 ‭Ziet toe,‭²³‭ dat niemand u als een roof‭²⁴‭ vervoere door de filosofie,‭²⁵‭ en ijdele verleiding, naar de overlevering‭²⁶‭ der mensen, naar de eerste beginselen‭²⁷‭ der wereld, en niet naar Christus;‭²⁸9 ‭Want in Hem‭²⁹‭ woont al‭³⁰‭ de volheid‭³¹‭ der Godheid lichamelijk;‭³²

De hel is eeuwig verlaten zijn van God zonder enig uitzicht op verandering. Terwijl we hier, in de tijd en op deze aarde, nooit compleet verlaten zijn van onze Maker. Wees daarom voorzichtig met het gebruik van het woord: hel. Al mag je wel zien dat het hier inderdaad al in meerdere of mindere mate geproefd kan worden van wat dat zal wezen. Maar daar zal een worm eeuwig aan je knagen in het eeuwige vuur van de rechtvaardige toorn van je eeuwige Maker.
Romeinen 1:16-26 / STV
16 ‭Want ik schaam mij des Evangelies van Christus niet;‭³²‭ want het is een kracht Gods tot zaligheid‭³³‭ een iegelijk, die gelooft, eerst den Jood,‭³⁴‭ en ‭ook‭ den Griek.17 ‭Want de rechtvaardigheid Gods‭³⁵‭ wordt in hetzelve geopenbaard uit geloof tot geloof;‭³⁶‭ gelijk geschreven is: Maar de rechtvaardige‭³⁷‭ zal uit het geloof leven.18 ‭Want de toorn Gods wordt‭³⁸‭ geopenbaard van den hemel over alle goddeloosheid,‭³⁹‭ en ongerechtigheid der mensen,‭⁴⁰‭ ‭als‭ die de waarheid‭⁴¹‭ in ongerechtigheid‭⁴²‭ ten onder houden.‭⁴³19 ‭Overmits hetgeen van God kennelijk is,‭⁴⁴‭ in hen openbaar is;‭⁴⁵‭ want God heeft het hun geopenbaard.‭⁴⁶20 ‭Want Zijn onzienlijke dingen worden,‭⁴⁷‭ van de schepping der wereld aan, uit de schepselen verstaan‭⁴⁸‭ en doorzien, beide Zijn eeuwige kracht‭⁴⁹‭ en Goddelijkheid,‭⁵⁰‭ opdat zij niet te verontschuldigen zouden zijn.‭⁵¹21 ‭Omdat zij, God kennende,‭⁵²‭ ‭Hem‭ als God niet hebben verheerlijkt of gedankt;‭⁵³‭ maar zijn verijdeld geworden‭⁵⁴‭ in hun overleggingen en hun onverstandig hart is verduisterd geworden;

22 ‭Zich uitgevende voor wijzen,‭⁵⁵‭ zijn zij dwaas geworden;

23 ‭En hebben de heerlijkheid des onverderfelijken Gods‭⁵⁶‭ veranderd‭⁵⁷‭ in de gelijkenis eens beelds van een verderfelijk mens, en van gevogelte, en van viervoetige en kruipende ‭gedierten‭.24 ‭Daarom heeft God‭⁵⁸‭ hen ook overgegeven‭⁵⁹‭ in de begeerlijkheden hunner harten‭⁶⁰‭ tot onreinigheid, om hun lichamen onder elkander te onteren;‭⁶¹25 ‭Als‭ die de waarheid Gods‭⁶²‭ veranderd hebben in de leugen,‭⁶³‭ en het schepsel geëerd en gediend hebben boven den Schepper,‭⁶⁴‭ Die te prijzen is in der eeuwigheid, amen.26 ‭Daarom heeft God hen overgegeven tot oneerlijke bewegingen;‭⁶⁵‭ want ook hun vrouwen hebben het natuurlijk gebruik veranderd in het ‭gebruik‭ tegen nature;

We zijn zo veelbelovend geschapen…in Zijn Beeld naar Zijn gelijkenis. Daarom is onze val zo groot…

Je Maker vraagt: Waar ben je?! Waar ben je Mijn mens zoals Ik je gemaakt hebt?! Wat antwoord jij je Maker dan woutersebel?
Laatst gewijzigd door Yada op 02 feb 2024 16:29, 8 keer totaal gewijzigd.

Yada
Mineur
Mineur
Berichten: 111
Lid geworden op: 06 aug 2016 20:37

Re: Geen woorden maar daden

Berichtdoor Yada » 01 feb 2024 23:35

woutersebel schreef:Advies om voor altijd bij ons te dragen =D>

:D Ja, hoewel ik zo hardleers ben.
Maar neem dat niet alleen mee.
De Wijsheid zegt:
Mattheüs 11:29 / STV
29 ‭Neemt Mijn juk op u,‭³⁸‭ en leert van Mij, dat Ik zachtmoedig ben en nederig van hart; en gij zult rust vinden voor uw zielen.

woutersebel
Mineur
Mineur
Berichten: 149
Lid geworden op: 27 aug 2023 16:13

Re: Geen woorden maar daden

Berichtdoor woutersebel » 02 feb 2024 09:38

Yada schreef:Natuurlijk bepalen wij niet écht wat goed en kwaad is en dat zie inderdaad aan de gevolgen. We dénken alleen dat we dat doen. We geloven (nog) steeds in de belofte van de vader der leugenen:
Steeds denken we op een bepaald moment:
- Dit is nu goed voor mij…
- Hier wordt ik nu gelukkig van…
- Ik wil mij eigen zin doen…
- Ik begeer nu…
- Ik voel me zo dus…
- Ik hou van…
- Ik ben biologisch gezien dit maar ik voel me dat…

En de gevolgen spreken een andere taal… fout… kapot… steeds verder kapot… mens kapot, omgeving kapot, maatschappij kapot… wereld kapot. Steeds verder, steeds hogere golven. We hebben vingers te weinig om de gaten in de waterton te dichten. Ggz-wachtlijsten van hier tot Tokio.

Zie je nu wel dat de duivel gelogen heeft? Zie je nu wel dat onze Schepper het goede met ons voor heeft? Zoals een vader zijn kinderen weerhoudt om te veel snoepjes te eten omdat hij weet dat dat slecht voor je is.

Wat Dante zegt kan mij eigenlijk niet zoveel schelen.:ddd Waarom zou ik er zoveel moeite in stoppen om met mijn arme verstandje te proberen volgen wat een duister schepsel zegt, als de Schepper Zelf tot ons spreekt door en in Zijn Woord? Door Wie alle dingen gemaakt zijn. En onze Schepper zegt: Wie God verlaat heeft smart op smart te vrezen.

Hoe komt het weer goed? Kan ik weer terugkomen bij mijn Schepper? Wie zal mij terugbrengen? Waarom zou ik me bezig houden met een duister menselijk brein dat in kringetjes draait terwijl onze Maker zo direct naar de kern gaat? “Ik zal het weer omdraaien. IK ZAL vijandschap zetten tussen het Zaad van de vrouw en tussen het slangenzaad…”

De hel is eeuwig verlaten zijn van God zonder enig uitzicht op verandering. Terwijl we hier, in de tijd en op deze aarde, nooit compleet verlaten zijn van onze Maker. Wees daarom voorzichtig met het gebruik van het woord: hel. Al mag je wel zien dat het hier inderdaad al in meerdere of mindere mate geproefd kan worden van wat dat zal wezen. Maar daar zal een worm eeuwig aan je knagen in het eeuwige vuur van de rechtvaardige toorn van je eeuwige Maker.

We zijn zo veelbelovend geschapen…in Zijn Beeld naar Zijn gelijkenis. Daarom is onze val zo groot…

Je Maker vraagt: Waar ben je?! Waar ben je Mijn mens zoals Ik je gemaakt hebt?! Wat antwoord jij je Maker dan woutersebel?


Wat ik vaak lees, zijn woorden als 'rust voor je ziel', 'terugkeren naar onze schepper' en 'verwijderen van kennis/filosofie'.
Daar heb ik wel begrip voor. In ons mensenleven is overbelasting een wereldwijde normaliteit geworden.
Waar we wel voorzichtig mee moeten zijn, is dat we dan eigenlijk met andere woorden zeggen dat dit leven op aarde beëindigd wordt.
Zou het niet raar zijn om tegen onze maker te zeggen, dat zijn creatie zo slecht is dat het verwijdert moet worden?

Naja, op zich verteld Dante eigenlijk zaken die niet veel verschillen van de onderwerpen die Jezus predikt.
Als Jezus bijvoorbeeld predikt dat de dienaar van de munt verwerpelijk is, en als Dante zegt dat gierigheid en materialisme slecht zijn, zeggen ze eigenlijk hetzelfde. Dante is geen rare filosofie, eigenlijk gewoon psychologische feiten onderzocht door de kerk. Hier niet naar luisteren, zou dat niet gelijk staan aan het negeren van woorden/advies die komen uit de richting van onze maker?

PS: Ik ben ook hardleers moet ik zeggen. Sommige woorden zijn lastig in daden om te zetten. Bijv. de kennis dat vraatzucht slecht voor men is. Kan persoonlijk moeilijk van kaakjes/fruit afblijven enzo :(


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 136 gasten