Wij geloven immers ‘de ene heilige katholieke apostolische kerk'

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Gebruikersavatar
Teus
Majoor
Majoor
Berichten: 2406
Lid geworden op: 15 dec 2011 13:14

Re: Wij geloven immers ‘de ene heilige katholieke apostolische kerk'

Berichtdoor Teus » 29 jan 2024 16:01

Alleen al de tekstl is best sneu.
Wij geloven immers ‘de ene heilige katholieke apostolische kerk'
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

Gebruikersavatar
Teus
Majoor
Majoor
Berichten: 2406
Lid geworden op: 15 dec 2011 13:14

Re: Wij geloven immers ‘de ene heilige katholieke apostolische kerk'

Berichtdoor Teus » 29 jan 2024 16:06

Het onderwerp alleen al is best sneu.
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

Gebruikersavatar
Prisma23
Kapitein
Kapitein
Berichten: 804
Lid geworden op: 02 aug 2016 19:29
Locatie: Republiek der Verenigde Nederlanden
Contacteer:

Re: Wij geloven immers ‘de ene heilige katholieke apostolische kerk'

Berichtdoor Prisma23 » 29 jan 2024 18:10

Teus schreef:Het onderwerp alleen al is best sneu.


@Teus, ik hoop dat het oké is dat ik dit vraag, maar ik merk dat je het onderwerp als 'best wel sneu' beschouwt. Ik ben nieuwsgierig naar jouw perspectief en zou graag willen begrijpen waarom je dat gevoel hebt. Geen druk, ik waardeer gewoon jouw mening."

Gebruikersavatar
Teus
Majoor
Majoor
Berichten: 2406
Lid geworden op: 15 dec 2011 13:14

Re: Wij geloven immers ‘de ene heilige katholieke apostolische kerk'

Berichtdoor Teus » 29 jan 2024 19:54

Prisma23 schreef:@Teus, ik hoop dat het oké is dat ik dit vraag, maar ik merk dat je het onderwerp als 'best wel sneu' beschouwt. Ik ben nieuwsgierig naar jouw perspectief en zou graag willen begrijpen waarom je dat gevoel hebt. Geen druk, ik waardeer gewoon jouw mening."

Beste Prisma, je mag me alles vragen.
Ik bedoel ermee dat het sneu is o.a. een kerkgenootschap te vertrouwen, want dat is geloven.
Het geloof, dat niet uit ons is maar ontvangen van God, stellen op iets of wat dan ook buiten God of Jezus Christus is, is op den duur buitengewoon teleurstellend.
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23591
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Wij geloven immers ‘de ene heilige katholieke apostolische kerk'

Berichtdoor Marnix » 29 jan 2024 20:32

Teus schreef:Beste Prisma, je mag me alles vragen.
Ik bedoel ermee dat het sneu is o.a. een kerkgenootschap te vertrouwen, want dat is geloven.
Het geloof, dat niet uit ons is maar ontvangen van God, stellen op iets of wat dan ook buiten God of Jezus Christus is, is op den duur buitengewoon teleurstellend.


Volgens mij mis je het punt even. Het onderwerp komt uit de apostolische geloofsbelijdenis waarvan de eerste versie al zo’n 170 na Jezus geboorte verscheen, die zo ongeveer door alle kerken van alle tijden en plaatsen wordt gezien als de samenvatting van het evangelie, die katholieken en protestanten verbindt.


Ik geloof in God den Vader, den Almachtige, Schepper des hemels en der aarde.
En in Jezus Christus, Zijn eniggeboren Zoon, onzen Heere;
die ontvangen is van den Heilige Geest, geboren uit de maagd Maria;
Die geleden heeft onder Pontius Pilatus, is gekruisigd, gestorven en begraven,
nedergedaald ter helle; ten derde dage wederom opgestaan van de doden;
opgevaren ten hemel, zittende ter rechterhand Gods, des almachtigen Vaders;
vanwaar Hij komen zal om te oordelen de levenden en de doden.
Ik geloof in den Heilige Geest.
Ik geloof één heilige, algemene, christelijke kerk, de gemeenschap der heiligen;
vergeving der zonden;
wederopstanding des vleses;
en een eeuwig leven.
Amen


Daar wordt in de topictitel naar verwezen: moeten we niet weer geen samenwerken als protestanten en katholieken, we geloven immers niet in menselijke kerkverbandjes maar in één katholieke = algemene kerk, het lichaam van Christus, Zijn gemeente. Juist daarom wil men van die kerkgenootschappen af, weer samen gaan werken. Dat is toch juist het tegenovergestelde van sneu?
Laatst gewijzigd door Marnix op 30 jan 2024 12:29, 1 keer totaal gewijzigd.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

woutersebel
Mineur
Mineur
Berichten: 149
Lid geworden op: 27 aug 2023 16:13

Re: Wij geloven immers ‘de ene heilige katholieke apostolische kerk'

Berichtdoor woutersebel » 30 jan 2024 11:43

Marnix schreef:Dat is ook zo. Een voorzet op de leerstelling van de drie-eenheid wordt al gegeven in de geloofsbelijdenis van Nicea (325) en in de geloofsbelijdenis van Athanasius (rond 333) concreet benoemd en definitief vastgesteld op het Concilie van Chalcedon in (451). Dat was ver voordat er een scheiding kwam tussen katholieken en protestanten. Op het punt van de drie-eenheid is er later ook niets veranderd, iedere katholieke dienst begint ook met de vredegroet in naam van de Vader, Zoon en Heilige Geest. Katholieken geloven ook dat Jezus offer ons vrijkoopt, schoonwast en dus redt, in tegenstelling tot wat Benefietdiner beweert.

Veel protestanten hebben nog altijd een negatieve houding tov de Katholieke kerk vanwege de strijd in het verleden (en dat is vat ook wederzijds), ten tijde van de Reformatie en vanwege een aantal zaken waar de protestantse kerken mee gebroken hebben: De Paus die als hij ex cathedra spreekt onfeilbaar zou zijn (bij protestanten is dat vervangen door onfeilbare geschriften van reformatoren en oudvaders) en het bidden tot heiligen als tussenpersonen naar God toe maar daarom wordt er nog geregeld bewust een verkeerd beeld van de andere groep geschetst. Maar uiteindelijk geloven ze allemaal wel in de drieeenheid, het reddende offer van Jezus Christus en de oproep tot heiliging.


Dank voor de informatie Marnix. Zal het topic verder niet kapen, aangezien voor de drie-eenheidsleer weer aan ander topic is.

Gebruikersavatar
Prisma23
Kapitein
Kapitein
Berichten: 804
Lid geworden op: 02 aug 2016 19:29
Locatie: Republiek der Verenigde Nederlanden
Contacteer:

Re: Wij geloven immers ‘de ene heilige katholieke apostolische kerk'

Berichtdoor Prisma23 » 21 feb 2024 10:55

Teus schreef:Beste Prisma, je mag me alles vragen.
Ik bedoel ermee dat het sneu is o.a. een kerkgenootschap te vertrouwen, want dat is geloven.
Het geloof, dat niet uit ons is maar ontvangen van God, stellen op iets of wat dan ook buiten God of Jezus Christus is, is op den duur buitengewoon teleurstellend.


Nu begrijp je lijn Teus. Het gaat inderdaad om Ik geloof één heilige, algemene, christelijke kerk, de gemeenschap der heiligen;. De basis is dus de gemeenschap der heiligen en deze gemeenschap noemen wij dan "kerk"

Gemeenschap der heiligen ervaar ik in ontmoetingen met zowel katholieke als protestantse zusters en broeders.

Daar vind ik het initiatief om de dialoog op te pakken van https://www.platform-romereformatie.nl/ zo mooi. Het zal nog wel even duren, maar toch...

“Wij geloven dat de schatten die God de kerk in de afgelopen 500 jaar heeft gegeven thuishoren in de kerk die verbonden is met de oorsprong, de kerk van de apostelen, waarvan Christus de hoeksteen is.”

https://www.rkkerk.nl/platform-rome-ref ... r-eenheid/

https://www.destentor.nl/zwolle/katholi ... ~abd75bf4/

Gebruikersavatar
Teus
Majoor
Majoor
Berichten: 2406
Lid geworden op: 15 dec 2011 13:14

Re: Wij geloven immers ‘de ene heilige katholieke apostolische kerk'

Berichtdoor Teus » 21 feb 2024 12:26

Prisma23 schreef:
Gemeenschap der heiligen ervaar ik in ontmoetingen met zowel katholieke als protestantse zusters en broeders.

Mag ik vragen wat je dan ervaart, als gemeenschap der heiligen.
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

Neon
Mineur
Mineur
Berichten: 140
Lid geworden op: 20 dec 2023 19:35

Re: Wij geloven immers ‘de ene heilige katholieke apostolische kerk'

Berichtdoor Neon » 29 feb 2024 17:36

Teus schreef:Mag ik vragen wat je dan ervaart, als gemeenschap der heiligen.


Goeie vraag.

Ook ben ik benieuwd naar die schatten. ''“Wij geloven dat de schatten die God de kerk in de afgelopen 500 jaar heeft gegeven thuishoren in de kerk die verbonden is met de oorsprong, de kerk van de apostelen, waarvan Christus de hoeksteen is.”

Gebruikersavatar
Prisma23
Kapitein
Kapitein
Berichten: 804
Lid geworden op: 02 aug 2016 19:29
Locatie: Republiek der Verenigde Nederlanden
Contacteer:

Re: Wij geloven immers ‘de ene heilige katholieke apostolische kerk'

Berichtdoor Prisma23 » 01 mar 2024 19:20

Teus schreef:Mag ik vragen wat je dan ervaart, als gemeenschap der heiligen.


In gesprekken met RK zusters en broeders gaat het ook vaak over "grenade" , " de vreze des Heeren" , "God grootheid" , " het koninkrijk", het gebed en je persoonlijke relatie met God op manier die wat betreft beleving en diepgang zeker niet minder is dan wat ik ervaar in contacten met protestantse zusters en broeders.

Gebruikersavatar
Teus
Majoor
Majoor
Berichten: 2406
Lid geworden op: 15 dec 2011 13:14

Re: Wij geloven immers ‘de ene heilige katholieke apostolische kerk'

Berichtdoor Teus » 02 mar 2024 12:35

Prisma23 schreef:In gesprekken met RK zusters en broeders gaat het ook vaak over "grenade" , " de vreze des Heeren" , "God grootheid" , " het koninkrijk", het gebed en je persoonlijke relatie met God op manier die wat betreft beleving en diepgang zeker niet minder is dan wat ik ervaar in contacten met protestantse zusters en broeders.


Wat je noemt dat besproken wordt ligt ongeveer voor de hand maar je werkelijke beleving, de gemeenschap der heiligen, lees ik nog niet.
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

Neon
Mineur
Mineur
Berichten: 140
Lid geworden op: 20 dec 2023 19:35

Re: Wij geloven immers ‘de ene heilige katholieke apostolische kerk'

Berichtdoor Neon » 02 mar 2024 15:28

Prisma23 schreef:In gesprekken met RK zusters en broeders gaat het ook vaak over "grenade" , " de vreze des Heeren" , "God grootheid" , " het koninkrijk", het gebed en je persoonlijke relatie met God op manier die wat betreft beleving en diepgang zeker niet minder is dan wat ik ervaar in contacten met protestantse zusters en broeders.



Waar beleving en diepgang onder heiligen aan zou refereren is niets anders dan; ''waar 2 of meer vergaderen in Mijn naam (de enige kerk) daar ben Ik in het midden.''

Wat heilig is, is geheeld, hersteld. Wat geheeld is, is uit God.

Het geloven in een 'kerk' is díe innerlijke beleving ervaren dat de ware Kerk een innerlijk bouwwerk is.

Gebruikersavatar
Teus
Majoor
Majoor
Berichten: 2406
Lid geworden op: 15 dec 2011 13:14

Re: Wij geloven immers ‘de ene heilige katholieke apostolische kerk'

Berichtdoor Teus » 03 mar 2024 10:53

Neon schreef:Waar beleving en diepgang onder heiligen aan zou refereren is niets anders dan; ''waar 2 of meer vergaderen in Mijn naam (de enige kerk) daar ben Ik in het midden.''

Wat heilig is, is geheeld, hersteld. Wat geheeld is, is uit God.

Het geloven in een 'kerk' is die innerlijke beleving ervaren dat de ware Kerk een innerlijk bouwwerk is.



Wanneer Jezus zegt "In Mijn Naam" betekent dat niet de "enige kerk", kerk komt niet in de Schrift voor.
De Bijbel spreekt over "De gemeente des Heeren" bedoelt als geheiligde mensen.
"In Jezus' Naam" betekent "overeenkomstig Zijn wil".
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

Neon
Mineur
Mineur
Berichten: 140
Lid geworden op: 20 dec 2023 19:35

Re: Wij geloven immers ‘de ene heilige katholieke apostolische kerk'

Berichtdoor Neon » 03 mar 2024 11:04

Teus schreef:Wanneer Jezus zegt "In Mijn Naam" betekent dat niet de "enige kerk", kerk komt niet in de Schrift voor.
De Bijbel spreekt over "De gemeente des Heeren" bedoelt als geheiligde mensen.
"In Jezus' Naam" betekent "overeenkomstig Zijn wil".


Juist.

En daarom; vergaderen in Mijn naam (de enige kerk); samenkomen.

Omdat daardoor, met Hem in het midden, de boodschap uitgedragen wordt. En "Hem'' is daarin het heilige, het geheelde, dat wat uit God is in de mens.

1 Petrus 2sv

15 Maar gelijk Hij, Die u geroepen heeft, heilig is, zo wordt ook gijzelven heilig in al uw wandel;

16 Daarom dat er geschreven is: Zijt heilig, want Ik ben heilig.

Gebruikersavatar
Teus
Majoor
Majoor
Berichten: 2406
Lid geworden op: 15 dec 2011 13:14

Re: Wij geloven immers ‘de ene heilige katholieke apostolische kerk'

Berichtdoor Teus » 03 mar 2024 21:04

Neon schreef:Juist.

En daarom; vergaderen in Mijn naam (de enige kerk); samenkomen.

Omdat daardoor, met Hem in het midden, de boodschap uitgedragen wordt. En "Hem'' is daarin het heilige, het geheelde, dat wat uit God is in de mens.

1 Petrus 2sv

15 Maar gelijk Hij, Die u geroepen heeft, heilig is, zo wordt ook gijzelven heilig in al uw wandel;

16 Daarom dat er geschreven is: Zijt heilig, want Ik ben heilig.

Als jij en ik bij elkaar zijn voor een bak koffie, kunn we ook bijeen zijn in Jezus' Naam wanneer we bijvoorbeeld getuigen van Gods Grootheid.
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 93 gasten