Belangstelling voor Oud Gereformeerde Gemeente

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Compagner
Verkenner
Verkenner
Berichten: 3
Lid geworden op: 24 dec 2023 16:10

Belangstelling voor Oud Gereformeerde Gemeente

Berichtdoor Compagner » 24 dec 2023 19:31

Hallo allen.

Ik ben nieuw op dit forum. Ik wilde dit bericht plaatsen in 'religie algemeen', maar ondanks dat ik ben ingelogd lukt het me niet daar een bericht te plaatsen (weet iemand hoe dit kan). Maar dit terzijde.


Hoewel dit een jongerenforum is, stel ik mijn vraag als 'oudere jongere :D ' toch maar hier omdat ik niet weer waar ik anders terecht kan.

Mijn grootouders waren lid van de Oud Gereformeerde Gemeente. Ik ken vooral hun 'uiterlijke' gebruiken omdat wij niet veel contact hadden met mijn grootouders. Ze woonden niet om de hoek en mijn vader (hun zoon) en moeder werden lid van de Jehova's Getuigen. Daar heb ik enige Bijbelkennis opgedaan maar zoals velen wel weten hebben zij een eigen Bijbel en een nogal afwijkende geloofsleer.

Mijn man (sinds een aantal jaren ben ik weduwe) kwam ook uit de gerefomeerde (mildere) hoek maar deed daar niets mee. Kinderen hebben wij helaas nooit gekregen. Wij hebben eigenlijk altijd atheïstisch geleefd, als ik het zo mag noemen.

Sinds een aantal maanden word ik voel ik mij erg getrokken worden naar de Oud Gereformeerde Gemeente. Wellicht vreemd na zoveel jaren zonder geloof te hebben geleefd. Ik probeer e.e.a. uit te zoeken via internet, maar het wordt eerder onduidelijk dan duidelijk. Ik lees bijvoorbeeld over de predestinatie, uitverkoren zijn, bidden om een nieuw hart etc. Begrippen die ik niet helder krijg. Ik dacht altijd heel zwart/wit: wie volgens de Bijbel leeft gaat naar de hemel en wie zondigt en geen berouw heeft naar de hel. Ik vind de hel wel een heel beangstigend 'concept'. Maar de begrippen die ik noemde wijzen toch naar iets anders. Misschien zijn er mensen die e.e.a. voor mij kunnen uitleggen? Of mensen die zelf bij de Oud Gereformeerde Gemeente kerken? Ik zou best wel eens een dienst bij willen wonen (Staphorst is voor mij dichtbij) maar de gemeenschap komt mij toch gesloten over en ik weet niet of men wel zit te wachten op een geinteresseerde?

Ik hoop wat reacties te krijgen.

Vriendelijke groet, Adriana Compagner

Gebruikersavatar
Pcrtje
Majoor
Majoor
Berichten: 1928
Lid geworden op: 14 mei 2012 15:48

Re: Belangstelling voor Oud Gereformeerde Gemeente

Berichtdoor Pcrtje » 24 dec 2023 19:41

Hoi Compagner, (op fora wordt je over het algemeen met je forumnaam aangesproken)

Dat is in enkele zinnen een heel levensverhaal. Je bent uiteraard van harte welkom om hier met ons van gedachten te wisselen. Je stelt wel een nogal algemene vraag, dus ik vind het moeilijk om gericht antwoord te geven. Over de onderwerpen die je noemt zijn overigens al bibliotheken volgeschreven en veel christenen verschillen onderling ook van mening over de precieze betekenis en invulling van concepten als uitverkiezing (predestinatie). Als je de zoekfunctie gebruikt kun je vinden wat er hier al eerder over geschreven is. Of je moet even een iets gerichtere vraag stellen. ;-)

Wat betreft het "gesloten forum": een deel van dit forum is alleen toegankelijk voor mensen die een aantal extra regels onderschrijven. Als je even zoekt kun je dat wel vinden. Het is uiteraard niet erg dat je je bericht in dit forumgedeelte hebt geplaatst.

Ik wil je er graag nog op wijzen dat dit weliswaar een reformatorisch forum is, maar er volgens mij niemand van ons van de Oud GerGem lid is. Je zou het ook op Reforum kunnen proberen. Daar zitten wel leden van dit kerkverband. Het klopt dat de Oud GerGem een relatief gesloten kerkverband is, maar ze zullen je heus niet wegsturen als je eens een kijkje komt nemen. Wel moet je je even op hun kledingvoorschriften inlezen. (Samenvatting: als vrouw hoed, rok en zwart).

Groet, Pcrtje
"Een libelle zweeft over het water..."

Compagner
Verkenner
Verkenner
Berichten: 3
Lid geworden op: 24 dec 2023 16:10

Re: Belangstelling voor Oud Gereformeerde Gemeente

Berichtdoor Compagner » 24 dec 2023 20:23

Hoi Pcrtje,

Hartelijk dank dat je al zo snel een reactie geeft.
Bij bekijken van de reacties had ik al de indruk dat er niet alleen gereageerd wordt op dit forum door mensen uit de bevindelijke hoek.
Dat vind ik alleen maar een toevoeging: wat dan hoor je ook nog het e.e.a. vanuit een ander (christelijk) perspectief!

Ik heb mijn 'vragen' wat ongestructureerd 'gedumpt' merk ik. Ik zal proberen het wat te verhelderen.
Zoals geschreven is wat ik weet uit de Bijbel vooral ingegeven door mijn jeugd bij de Jehova's getuigen. Hun leer is dat men bij de dood 'in het herinneringingsgraf' komt en dat wanneer Jezus terug op aarde komt: er een opstanding mogelijk is. In de tussentijd is de mens zich van niets bewust.
(Er bestaan ook nog 144.000 getuigen die naar de hemel gaan, maar daar zal ik het verder niet over hebben.)

De algemene protestants-christelijke leer (zoals ik die geinterpreteerd heb) is dat men bij het overlijden naar de hel of naar de hemel gaat. Het concept 'hel' vind ik dan ook erg eng. Afhankelijk van of je zondig hebt geleefd of niet. Wat ik heb begrepen van de 'uitverkiezing' is dat alleen de uitverkorenen naar de hemel gaan en dat God dit vooraf heeft besloten (predestinatie). Daarbij moet er daadwerkelijk een 'ervaring' zijn waardoor je weet dat je uitverkoren bent. Als je dat dus niet zeker weet, betekent dat dan dat je naar de hel gaat, onafhankelijk van hoe je geleefd hebt? Het komt mij wat vreemd voor omdat het dan niet meer uitmaakt of je volgens de Bijbel leeft of in zonde: je lot ligt toch al vast. Maar ik weet niet of ik het juist interpreteer? Ik hoop dat mijn vraag enigszins duidelijk is?

Groet, Compagner

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23591
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Belangstelling voor Oud Gereformeerde Gemeente

Berichtdoor Marnix » 25 dec 2023 09:15

Compagner schreef:Hallo allen.

Ik ben nieuw op dit forum. Ik wilde dit bericht plaatsen in 'religie algemeen', maar ondanks dat ik ben ingelogd lukt het me niet daar een bericht te plaatsen (weet iemand hoe dit kan). Maar dit terzijde.


Hoewel dit een jongerenforum is, stel ik mijn vraag als 'oudere jongere :D ' toch maar hier omdat ik niet weer waar ik anders terecht kan.

Mijn grootouders waren lid van de Oud Gereformeerde Gemeente. Ik ken vooral hun 'uiterlijke' gebruiken omdat wij niet veel contact hadden met mijn grootouders. Ze woonden niet om de hoek en mijn vader (hun zoon) en moeder werden lid van de Jehova's Getuigen. Daar heb ik enige Bijbelkennis opgedaan maar zoals velen wel weten hebben zij een eigen Bijbel en een nogal afwijkende geloofsleer.

Mijn man (sinds een aantal jaren ben ik weduwe) kwam ook uit de gerefomeerde (mildere) hoek maar deed daar niets mee. Kinderen hebben wij helaas nooit gekregen. Wij hebben eigenlijk altijd atheïstisch geleefd, als ik het zo mag noemen.

Sinds een aantal maanden word ik voel ik mij erg getrokken worden naar de Oud Gereformeerde Gemeente. Wellicht vreemd na zoveel jaren zonder geloof te hebben geleefd. Ik probeer e.e.a. uit te zoeken via internet, maar het wordt eerder onduidelijk dan duidelijk. Ik lees bijvoorbeeld over de predestinatie, uitverkoren zijn, bidden om een nieuw hart etc. Begrippen die ik niet helder krijg. Ik dacht altijd heel zwart/wit: wie volgens de Bijbel leeft gaat naar de hemel en wie zondigt en geen berouw heeft naar de hel. Ik vind de hel wel een heel beangstigend 'concept'. Maar de begrippen die ik noemde wijzen toch naar iets anders. Misschien zijn er mensen die e.e.a. voor mij kunnen uitleggen? Of mensen die zelf bij de Oud Gereformeerde Gemeente kerken? Ik zou best wel eens een dienst bij willen wonen (Staphorst is voor mij dichtbij) maar de gemeenschap komt mij toch gesloten over en ik weet niet of men wel zit te wachten op een geinteresseerde?

Ik hoop wat reacties te krijgen.

Vriendelijke groet, Adriana Compagner


Welkom!

- kerkdiensten zijn toegankelijk, dus ik zou gewoon een keer gaan kijken wat er gebeurt, of je welkom bent (hou even rekening met de kleding / hoofdbedekking die men er gewoon is. Als het goed is is men blij dat je er bent, zo niet, dan weet je dat je daar niet moet zijn.

- als je een bezoek aan de kerk zelf lastig vindt kan je ook eens een livestream luisteren, hier vind je een overzicht:

https://oggin.jouwweb.nl/kerkdiensten-luisteren

- Wat de basics van de leer betreft kan je op internet wel een hoop vinden.

Als je vragen hebt over kerken, wil doorpraten over de dienst, de leer enz en over het volgen van Jezus zijn hier op het forum vast mensen (weinig jongeren trouwens nog :-)) die willen reageren op je vragen!

Een goed kerstfeest gewenst.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

woutersebel
Mineur
Mineur
Berichten: 149
Lid geworden op: 27 aug 2023 16:13

Re: Belangstelling voor Oud Gereformeerde Gemeente

Berichtdoor woutersebel » 25 dec 2023 16:03

Hallo compagner,

Veel mensen (ikzelf meegerekend) geloven inderdaad in een voorbestemd lot; een vastgelegd plan dat door God is bedacht (demon van Laplace).
Op zich zou je kunnen beargumenteren dat het niet uit maakt wat er na je dood gebeurt; hemel of hel.
Bepaalde eigenschappen van het leven maakt dat je het leven zelf als een hemel of een hel ervaart.
Een aantal eigenschappen zijn bijvoorbeeld, met links en rechts de uiteinden van het spectrum van deze eigenschap:
gierigheid < -- > vrijgevigheid
Gemeen < -- > Goedaardig
Opgesloten < -- > vrijheid
Stres < -- > rust

En ga zo maar door. Zeggen dat het een niet beter is dan het ander, of dat jouw handelingen niet uitmaken, is geen correct statement. Er is immers een groot verschil in jouw beleving van dit leven als mensen aardig tegen jou doen, of aan de andere kant gemeen tegen jou doen.

Klein vraagje overigens voor mijzelf. Betekent reformatie dat je het vormsel hebt doorlopen (de scholen, etc.)? Of hoe moet ik dit zien?

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3471
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: Belangstelling voor Oud Gereformeerde Gemeente

Berichtdoor benefietdiner » 25 dec 2023 21:36

Beste weduwe Adriana Compagner,
Ik begrijp dat je vragen heb over de uitverkiezing en hoe de Oud gereformeerde Gemeente in Nederland (een reformatorische denominaties) hier over denken.
Ik wil je graag verwijzen naar het vragenboekje van Ds. Abraham Hellenbroek. In de denominatie die jij noemt worden de kinderen onderwezen uit dat vragen boekje en waar het gaat over de Predestinatie.

Van Gods Besluiten
1. V. Zijn Gods besluiten iets onderscheiden van God?
A. Neen; zij zijn de besluitende God zelf, zoals Zijn verstand en wil zich uitlaten tot het bepalen der dingen buiten Hem.
2. V. Wanneer heeft God Zijn besluiten genomen?
A. Van eeuwigheid. Hand. 15 : 18. Gode zijn al Zijn werken van eeuwigheid bekend.
3. V. Zijn het vrije besluiten?
A. Ja. Matth. 11 : 26. Ja, Vader, want alzo is geweest het welbehagen voor U.
4. V. Zijn het ook wijze besluiten?
A. Ja. Rom. 11 : 33. 0, diepten des rijkdoms, beide der wijsheid en der kennisse Gods! hoe ondoorzoekelijk zijn Zijn oordelen, en onnaspeurlijk Zijn wegen.
5. V. Zijn Zijn besluiten ook veranderlijk?
A. Neen, onveranderlijk. Jes. 46 : 10. Mijn raad zal bestaan en Ik zal al Mijn welbehagen doen.
6. V Waarover gaan Gods besluiten?
A. Over alle dingen. Ef. 1 : 11b. Die alle dingen werkt naar de raad Zijns willens.
7. V. Zijn er ook nog besluiten onder een voorwaarde, die afhangt van des mensen vrije wil?
A. Neen; maar wel onder een voorwaarde, die God mede besloten heeft en die Hij Zelf zekerlijk werkt. Dus had God besloten Petrus zalig te maken, onder voorwaarde van geloof en bekering, maar tegelijk had God besloten, geloof en bekering in de tijd in hem te werken en heeft ze ook dadelijk gewrocht.

Van de Predestinatie
1. V. Heeft God ook besloten wie er zalig zal worden en wie niet?
A. Ja.
2. V. Hoe noemt men dat besluit?
A. Predestinatie of voorverordinering. Rom. 8 : 30. En die Hij tevoren verordineerd heeft, deze heeft Hij ook geroepen.
3. V. Hoeveel delen of daden Gods moet men daarin onderscheiden?
A. Twee: de verkiezing en de verwerping. 1 Thess. 5 : 9. Want God heeft ons niet gesteld tot toom, maar tot verkrijging der zaligheid.
4. V. Wanneer is de verkiezing geschied? A. Van eeuwigheid. Ef. 1 : 4. Gelijk Hij ons uitverkoren heeft in Hem voor de grondlegging der wereld.
5. V. Is zij algemeen, zijn alle mensen verkoren?
A.' Neen; het minste getal. Matth. 20 : 16b. Velen zijn geroepen, maar weinigen uitverkoren.
6. V. Gaat zij ook over zekere met name bij God bekende personen?
A. Ja. Rom. 9 : 13. Jacob heb Ik lief gehad en Ezau heb Ik gehaat.
7. V. Wat is de reden dat God de ene verkoren heeft en de andere niet?
A. Alleen Gods vrij en souverein welbehagen. Rom. 9 : 18. Zo ontfermt Hij Zich dan diens Hij wil en verhardt die Hij wil.
8. V. Is het dan niet om een voorgezien geloof, of goede werken?
A. Neen. Rom. 9 : 16. Zo is het dan niet dergenen die wil, noch desgenen die loopt, maar des ontfermenden Gods.
9. V. Is daar geen hardheid of onrechtvaardigheid in? A. Neen; want God had rechtvaardig alle mensen kunnen laten verloren gaan.
10. V. Is die verkiezing veranderlijk?
A. Neen; onveranderlijk. Rom. 9 : 11. Opdat het voornemen Gods, dat naar de verkiezing is, vast bleve.
11. V. Vloeit daaruit niet, dat het dan evenveel is hoe men leeft?
A. Neen; want God heeft de middelen tot het einde meteen besloten. Rom. 8 : 29, 30.
12. V. Zo eens een uitverkorene weigerde de middelen te gebruiken, wat dan?
A. God geeft hem hart en lust om te willen. Fil. 2 : 13.
13. V. Welke zijn de tekenen der verkiezing?
A. Geloof, hoop en liefde. 1 Thess. 1 ; 3, 4.
14. V. Waartoe dient dit leerstuk der voorverordening?
A. Het dient om God te verheerlijken in Zijn oppermacht, onafhankelijkheid, wijsheid, genade, rechtvaardigheid en waarheid. Rom.11:33. En om de mens te vernederen. Rom. 9 : 20 en 1 Cor. 4 : 7.

Bron: https://theologienet.nl/bestanden/helle ... boekje.pdf

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23591
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Belangstelling voor Oud Gereformeerde Gemeente

Berichtdoor Marnix » 25 dec 2023 21:38

woutersebel schreef:Hallo compagner,

Veel mensen (ikzelf meegerekend) geloven inderdaad in een voorbestemd lot; een vastgelegd plan dat door God is bedacht (demon van Laplace).
Op zich zou je kunnen beargumenteren dat het niet uit maakt wat er na je dood gebeurt; hemel of hel.
Bepaalde eigenschappen van het leven maakt dat je het leven zelf als een hemel of een hel ervaart.
Een aantal eigenschappen zijn bijvoorbeeld, met links en rechts de uiteinden van het spectrum van deze eigenschap:
gierigheid < -- > vrijgevigheid
Gemeen < -- > Goedaardig
Opgesloten < -- > vrijheid
Stres < -- > rust

En ga zo maar door. Zeggen dat het een niet beter is dan het ander, of dat jouw handelingen niet uitmaken, is geen correct statement. Er is immers een groot verschil in jouw beleving van dit leven als mensen aardig tegen jou doen, of aan de andere kant gemeen tegen jou doen.

Klein vraagje overigens voor mijzelf. Betekent reformatie dat je het vormsel hebt doorlopen (de scholen, etc.)? Of hoe moet ik dit zien?


Off-topic. En als er een hemel en een hel zijn als fysieke plek en je na dit leven naar een van beiden uitkomt maakt het nogal uit of je op de ene plek of op de andere plek terecht komt. Beargumenteren dat het niey uitmaakt is natuurlijk onzin. Als je erover door wil praten, open maar een nieuw topic :-)
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Prisma23
Kapitein
Kapitein
Berichten: 804
Lid geworden op: 02 aug 2016 19:29
Locatie: Republiek der Verenigde Nederlanden
Contacteer:

Re: Belangstelling voor Oud Gereformeerde Gemeente

Berichtdoor Prisma23 » 26 dec 2023 17:38

Beste Compagner,

Zelf ken ik de Oud Gereformeerde Gemeenten, zowel een aantal gemeenten als een aantal gemeenteleden, al sinds mijn lagere schooltijd.
Ik vind het één van de sympathiekste kerkgenootschappen, al ben ik lid van een andere kerk.

De Oud Gereformeerde Gemeente leven heel dicht bij de Bijbel en bij wat de Heilige Geest hen leert. Zijn kennen weinig tot geen uitgewerkt leerstellingen en zij zullen zich nooit afzetten tegen andere kerken.

De diensten en het gemeenteleven worden zo ingericht zoals zij denken dat God het bedoeld heeft.

Omdat de Oud Gereformeerde Gemeenten nooit zullen zeggen dat zij het beter weten dan anderen vind ik hen zo sympathiek.

Het is zeker aan te raden om verder kennis te maken met de Oud Gereformeerde Gemeenten.

woutersebel
Mineur
Mineur
Berichten: 149
Lid geworden op: 27 aug 2023 16:13

Re: Belangstelling voor Oud Gereformeerde Gemeente

Berichtdoor woutersebel » 27 dec 2023 15:29

Marnix schreef:Off-topic. En als er een hemel en een hel zijn als fysieke plek en je na dit leven naar een van beiden uitkomt maakt het nogal uit of je op de ene plek of op de andere plek terecht komt. Beargumenteren dat het niey uitmaakt is natuurlijk onzin. Als je erover door wil praten, open maar een nieuw topic :-)


Inderdaad off-topic. Maar op zich wel een terechte vraag vind ik.
Waarom zwoegen voor een resultaat wat tevoorschijn kan worden getoverd in geen tijd.
Maar goed, in elke omstandigheid, blijft het een objectieve waarheid dat jou levensbeleving voor jou van belang is.
Of de beleving zelf bestaat subjectieve onzin, wat eigenlijk niet correct is, maakt eigenlijk niet uit.

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3471
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: Belangstelling voor Oud Gereformeerde Gemeente

Berichtdoor benefietdiner » 29 dec 2023 16:18

Marnix schreef:- als je een bezoek aan de kerk zelf lastig vindt kan je ook eens een livestream luisteren, hier vind je een overzicht:

https://oggin.jouwweb.nl/kerkdiensten-luisteren

Er is er niet één na te luisteren Marnix.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23591
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Belangstelling voor Oud Gereformeerde Gemeente

Berichtdoor Marnix » 29 dec 2023 23:56

Maar wel live toch? Of is alles afgeschermd?
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Teus en 112 gasten