Het grondgebied van Israël (of niet)

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Gebruikersavatar
607
Verkenner
Verkenner
Berichten: 58
Lid geworden op: 14 aug 2023 18:47
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Het grondgebied van Israël (of niet)

Berichtdoor 607 » 05 nov 2023 15:19

Vanochtend las ik in de kanttekeningen van de Statenvertaling iets wat me verbaasde. Bij 2 Kronieken 20:7:
Hebt Gij niet, onze God, de inwoners dezes lands van voor het aangezicht van Uw volk Israël verdreven, en dat aan het 12zaad van Abraham, Uw liefhebber, 13tot in eeuwigheid gegeven?

13 Dat is, tot de toekomst van den Messias en de vervulling der wet. Zie Gen. 13 op vers 15.

De aantekening waarnaar verwezen wordt luidt als volgt:
Dat is, een langen tijd, te weten, totdat de Messias, het Zaad der zegening, uit uw vlees geboren zijnde, het werk der verlossing op aarde zal volbracht hebben. Het Hebreeuwse woord wordt onder andere betekenissen dikwijls genomen voor den gansen tijd der wet. Zie Gen. 17:13; 48:4. Ps. 132:14. Of: eigenlijk in eeuwigheid ten aanzien van het geestelijk Kanaän en het geestelijk zaad.

Deze aantekeningen geven mij het idee dat de Statenvertalers niet de opvatting hadden dat het bedoelde gebied in het Midden-Oosten voor altijd van de Joden zou zijn. Ik heb het idee dat dat voor de meeste christenen wel geldt, ook in de spanning rondom de huidige oorlog in Gaza.
Hoe lezen jullie dit? Ten eerste zou ik graag weten of ik hier misschien iets anders dan bedoeld opvat, en of iemand meer weet over de opvatting van de vertalers alsmede de huidige gereformeerde opvatting. Ik kan me voorstellen dat er daarna(ast) een discussie ontstaat over onze eigen opvattingen hierover en andere mogelijke zienswijzen, hier sta ik niet negatief tegenover. Ik zag zo een-twee-drie geen andere onderwerpen met hetzelfde (algemenere) onderwerp, al vermoed ik dat die er wel geweest zijn.
PS: Ik had moeite met de verwoording van de titel van het onderwerp. Voel je vrij om het aan te passen.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23592
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Het grondgebied van Israël (of niet)

Berichtdoor Marnix » 05 nov 2023 22:51

607 schreef:Vanochtend las ik in de kanttekeningen van de Statenvertaling iets wat me verbaasde. Bij 2 Kronieken 20:7:


De aantekening waarnaar verwezen wordt luidt als volgt:

Deze aantekeningen geven mij het idee dat de Statenvertalers niet de opvatting hadden dat het bedoelde gebied in het Midden-Oosten voor altijd van de Joden zou zijn. Ik heb het idee dat dat voor de meeste christenen wel geldt, ook in de spanning rondom de huidige oorlog in Gaza.
Hoe lezen jullie dit? Ten eerste zou ik graag weten of ik hier misschien iets anders dan bedoeld opvat, en of iemand meer weet over de opvatting van de vertalers alsmede de huidige gereformeerde opvatting. Ik kan me voorstellen dat er daarna(ast) een discussie ontstaat over onze eigen opvattingen hierover en andere mogelijke zienswijzen, hier sta ik niet negatief tegenover. Ik zag zo een-twee-drie geen andere onderwerpen met hetzelfde (algemenere) onderwerp, al vermoed ik dat die er wel geweest zijn.
PS: Ik had moeite met de verwoording van de titel van het onderwerp. Voel je vrij om het aan te passen.


Het pro-Israel-denken in de christelijke kerken wel iets recents is. De tijd van de Statenvertaling en de kanttekeningen is wat dat betreft wel een andere tijd. In de tijd van de Reformatie en lang daarna was men helemaal niet zo pro-Israel. Van Luther is bekend dat hij er soms een antisemitische houding op na hield. En daarin was hij geen uitzondering. Leest [url]https://www.kerkenisrael.nl/verbonden/verbonden60-1b.php] dit[/url] bijvoorbeeld even door.

De “huidige visie” ontstond pas in de vorige eeuw en werd door de terugkeer van de staat Israel na WW2 pas echt weer heel populair.

Ik merk zelf dat ik het wel lastig vind. Israel is aan de ene kant Gods uitgekozen volk en heeft zodoende een bijzondere, heilige positie. En tegelijkertijd ontkennen de meesten de Messias. Moeilijk om daar veel over te zeggen maar ik denk dat er ergens wel een synergie moet zitten tussen die status en de “verbondseis” en de beloften. Die zijn ergens aan elkaar gekoppeld. En tegelijkertijd is Gods liefde niet gebonden aan ons gedrag. Ik vind het wel ingewikkeld.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3472
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: Het grondgebied van Israël (of niet)

Berichtdoor benefietdiner » 06 nov 2023 10:26

607 schreef:Vanochtend las ik in de kanttekeningen van de Statenvertaling iets wat me verbaasde. Bij 2 Kronieken 20:7:


De aantekening waarnaar verwezen wordt luidt als volgt:

Deze aantekeningen geven mij het idee dat de Statenvertalers niet de opvatting hadden dat het bedoelde gebied in het Midden-Oosten voor altijd van de Joden zou zijn. Ik heb het idee dat dat voor de meeste christenen wel geldt, ook in de spanning rondom de huidige oorlog in Gaza.
Hoe lezen jullie dit? Ten eerste zou ik graag weten of ik hier misschien iets anders dan bedoeld opvat, en of iemand meer weet over de opvatting van de vertalers alsmede de huidige gereformeerde opvatting. Ik kan me voorstellen dat er daarna(ast) een discussie ontstaat over onze eigen opvattingen hierover en andere mogelijke zienswijzen, hier sta ik niet negatief tegenover. Ik zag zo een-twee-drie geen andere onderwerpen met hetzelfde (algemenere) onderwerp, al vermoed ik dat die er wel geweest zijn.
PS: Ik had moeite met de verwoording van de titel van het onderwerp. Voel je vrij om het aan te passen.

Eens ment de kanttekenaren van de statenvertalers.
Ik ben het dus niet eens met het Zionisme.

Gebruikersavatar
607
Verkenner
Verkenner
Berichten: 58
Lid geworden op: 14 aug 2023 18:47
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Het grondgebied van Israël (of niet)

Berichtdoor 607 » 06 nov 2023 18:46

Marnix schreef:Het pro-Israel-denken in de christelijke kerken wel iets recents is. De tijd van de Statenvertaling en de kanttekeningen is wat dat betreft wel een andere tijd. In de tijd van de Reformatie en lang daarna was men helemaal niet zo pro-Israel. Van Luther is bekend dat hij er soms een antisemitische houding op na hield. En daarin was hij geen uitzondering. Leest dit bijvoorbeeld even door.

De “huidige visie” ontstond pas in de vorige eeuw en werd door de terugkeer van de staat Israel na WW2 pas echt weer heel populair.

Ik merk zelf dat ik het wel lastig vind. Israel is aan de ene kant Gods uitgekozen volk en heeft zodoende een bijzondere, heilige positie. En tegelijkertijd ontkennen de meesten de Messias. Moeilijk om daar veel over te zeggen maar ik denk dat er ergens wel een synergie moet zitten tussen die status en de “verbondseis” en de beloften. Die zijn ergens aan elkaar gekoppeld. En tegelijkertijd is Gods liefde niet gebonden aan ons gedrag. Ik vind het wel ingewikkeld.

Een goed artikel, maar volgens mij niet geheel relevant. In ons land zijn op dit moment veel mensen racistisch (wellicht de meesten, ik herken in mezelf in ieder geval wel racistische gedachtegangen) en toch zie ik hiervan geen uitwerking op beschreven of gepredikte leer. Daarnaast, of bovendien, herken ik in de kanttekeningen van de Statenvertalers geen antisemitisme. Het betreft hier een bepaalde opvatting over de toekomst en de plek van Israël, en die kan verbonden zijn aan liefde of afgunst jegens Joden, maar staat daar niet aan gelijk.

benefietdiner schreef:Eens ment de kanttekenaren van de statenvertalers.
Ik ben het dus niet eens met het Zionisme.

Bedankt voor de term, die was ik vergeten. Ik vraag me wel af of het overeenkomt met de overtuiging dat het volk Israël weer terecht zal komen op de bedoelde plek, of ook (of zelfs meer) met de overtuiging dat we eraan mee moeten werken dat dit op dit moment gebeurt. Ik las ergens dat de meeste Joden aan het begin van de vorige eeuw geloofden dat ze hun grondgebied pas terug zouden krijgen wanneer de Messias zou komen. Zou je zo als christelijke Zionist ook kunnen geloven dat Israël hun grondgebied pas (rechtmatig) terugkrijgt na de wederkomst?

Een paar jaar geleden heb ik het boek De God van Abraham, Isaak én Ishmaël gelezen. Het boek is erg slecht geredigeerd, maar de beargumenteerde opvatting vond ik wel interessant: de strekking was (als ik me niet vergis) dat de Palestijnse en Arabische volken van Ismaël afstammen, waarvan ook is gezegd dat hij tot een groot volk zal worden. De verwachting van de schrijver Jaap Bönker is dat God de 'halfbroers', en daarmee bedoelt hij de verschillende volkeren in het gebied, zal verzoenen, en dat ze er samen zullen wonen.

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3472
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: Het grondgebied van Israël (of niet)

Berichtdoor benefietdiner » 06 nov 2023 19:27

607 schreef:Bedankt voor de term, die was ik vergeten. Ik vraag me wel af of het overeenkomt met de overtuiging dat het volk Israël weer terecht zal komen op de bedoelde plek, of ook (of zelfs meer) met de overtuiging dat we eraan mee moeten werken dat dit op dit moment gebeurt. Ik las ergens dat de meeste Joden aan het begin van de vorige eeuw geloofden dat ze hun grondgebied pas terug zouden krijgen wanneer de Messias zou komen. Zou je zo als christelijke Zionist ook kunnen geloven dat Israël hun grondgebied pas (rechtmatig) terugkrijgt na de wederkomst?

Een paar jaar geleden heb ik het boek De God van Abraham, Isaak én Ishmaël gelezen. Het boek is erg slecht geredigeerd, maar de beargumenteerde opvatting vond ik wel interessant: de strekking was (als ik me niet vergis) dat de Palestijnse en Arabische volken van Ismaël afstammen, waarvan ook is gezegd dat hij tot een groot volk zal worden. De verwachting van de schrijver Jaap Bönker is dat God de 'halfbroers', en daarmee bedoelt hij de verschillende volkeren in het gebied, zal verzoenen, en dat ze er samen zullen wonen.

misschien goed om dit filmpje eens te bekijken voor deze ingewikkelde materie

misschien heeft Willem gelijk met zijn derde stelling 'landsbelofte' het land waar hun vaderen gewoond hebben. Ik weet het eerlijk gezegd ook niet.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23592
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Het grondgebied van Israël (of niet)

Berichtdoor Marnix » 06 nov 2023 23:00

607 schreef:Een goed artikel, maar volgens mij niet geheel relevant. In ons land zijn op dit moment veel mensen racistisch (wellicht de meesten, ik herken in mezelf in ieder geval wel racistische gedachtegangen) en toch zie ik hiervan geen uitwerking op beschreven of gepredikte leer. Daarnaast, of bovendien, herken ik in de kanttekeningen van de Statenvertalers geen antisemitisme. Het betreft hier een bepaalde opvatting over de toekomst en de plek van Israël, en die kan verbonden zijn aan liefde of afgunst jegens Joden, maar staat daar niet aan gelijk.


Ik zeg niet dat het antisemitisch is maar wilde uitleggen dat de visie op Israel in die tijd anders was dan wat nu de gangbare visie is. Dat is gewoon een stukje geschiedenis omdat veel mensen denken dat de huidoge visie altijd de gangbare visie is geweest.

Bedankt voor de term, die was ik vergeten. Ik vraag me wel af of het overeenkomt met de overtuiging dat het volk Israël weer terecht zal komen op de bedoelde plek, of ook (of zelfs meer) met de overtuiging dat we eraan mee moeten werken dat dit op dit moment gebeurt. Ik las ergens dat de meeste Joden aan het begin van de vorige eeuw geloofden dat ze hun grondgebied pas terug zouden krijgen wanneer de Messias zou komen. Zou je zo als christelijke Zionist ook kunnen geloven dat Israël hun grondgebied pas (rechtmatig) terugkrijgt na de wederkomst?.


Uiteindelijk is er alleen redding door Jezus Christus en geloof in Hem. Dat is volgens mij wel een Bijbelse voorwaarde. Ook voor het volk Israel. Dus dat de redding ook zal komen voor Israel zoals we duidelijk lezen in het boeiende Romeinen 9-11 klopt maar dan zullen ze Jezus ook erkennen als hun Messias.

En volgens mij komt er als Jezus terugkomt een nieuwe hemel en aarde en een nieuw Jeruzalem. En is er op geen enkele manier meer onderscheid tussen Joden en niet-Joden die in Hem geloven. Het beloofde land is dan ook voor hen net als voor ons het nieuwe Jeruzalem.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Cahier
Mineur
Mineur
Berichten: 170
Lid geworden op: 20 aug 2007 09:38

Re: Het grondgebied van Israël (of niet)

Berichtdoor Cahier » 23 nov 2023 12:04

607 schreef:Hoe lezen jullie dit?


1) De landbelofte is profetie. Omdat het een belofte is van God, kunnen we evenzeer spreken van een profetie. Profetie heeft in de bijbel de neiging gelijktijdig dingen te zien die in de tijd dichtbij zijn, maar ook die in de tijd verder weg liggen. Het gaat daarbij dan om gelijksoortige gebeurtenissen, waarbij de latere gebeurtenis (vaak) van groter belang of heerlijkheid is. Een goed voorbeeld hiervan is bijvoorbeeld de profetie in 1 Kronieken 17 met betrekking tot Davids zaad. Deze profetie gaat over Salomo, dichtbij in de tijd, maar ook over de Heere Jezus, ver weg in tijd. We kunnen bijvoorbeeld ook denken aan de Jezus rede over de laatste dingen, waarin enerzijds de val van Jeruzalem in 70 n.Chr. wordt voorspeld, en waarbij anderzijds heel de tijd tussen opstanding en wederkomst wordt samengevat. Vleselijke mensen willen daarvan niet weten. Jezus wordt dan niet voorspeld in het Oude Testament en Hij zat er naast in de toekomstverwachting. We moeten de Bijbel daarom met een geestelijk oog zorgvuldig lezen.

2) De landbelofte werd gedaan aan Abraham (Gen. 13:15) , Izak (Gen. 26:3) en Jakob (Gen. 28:13), dat zij het land in bezit zouden nemen. De aartsvaders hebben echter het land niet in bezit genomen. In de Talmoed wordt door een rabbi daarom de landbelofte (met name zoals verwoord in Ex. 6:3) een bewijs voor de opstanding uit de doden genoemd. Kortom zolang Abraham, Izak en Jakob het land niet in bezit hebben genomen, kan de landbelofte niet vervuld heten. De apostel neemt dit al even letterlijk als hij schijft (Hebr. 11: 13-16): ‘Deze allen zijn in het geloof gestorven, de beloften niet verkregen hebbende, maar hebben dezelve van verre gezien, en geloofd, en omhelsd, en hebben beleden, dat zij gasten en vreemdelingen op de aarde waren. Want die zulke dingen zeggen, betonen klaarlijk, dat zij een vaderland zoeken. En indien zij aan dat vaderland gedacht hadden, van hetwelk zij uitgegaan waren, zij zouden tijd gehad hebben, om weder te keren; Maar nu zijn zij begerig naar een beter, dat is, naar het hemelse. Daarom schaamt Zich God hunner niet, om hun God genaamd te worden; want Hij had hun een stad bereid.’

3) De landbelofte werd gedaan aan Christus. ‘Nu zo zijn de beloftenissen tot Abraham en zijn zaad gesproken. Hij zegt niet: En den zaden, als van velen; maar als van een: En uw zade; hetwelk is Christus.’ Gal. 3:16. De woord zaad wordt door Paulus letterlijk genomen en hij spreekt over beloftenissen in meervoud. Daarom gaat het niet enkel over de belofte dat in Jezus Christus alle geslachten des aardbodems gezegend zullen worden, maar ook over de landbelofte. De landbelofte is dus vanaf het begin een messiaanse belofte / profetie geweest.

4) De landbelofte omvat de hele wereld.
We hebben in de landbelofte enerzijds de mindere vervulling in Kanaän: ‘van de rivier van Egypte af, tot aan die grote rivier, de rivier Frath’ (Gen.15:18). De grenzen van het land Kanaän waren meer gespecificeerd: ‘van de zee Suf tot aan de zee der Filistijnen, en van de woestijn tot aan de rivier’ (Ex. 23:31).
Anderzijds staat er: ‘Hef uw ogen op, en zie van de plaats, waar gij zijt noordwaarts en zuidwaarts, en oostwaarts en westwaarts. Want al dit land, dat gij ziet, zal Ik u geven, en aan uw zaad, tot in eeuwigheid.’ (Gen. 13:14-15). Vanwaar Abraham keek, zal hij niet zowel de Eufraat als de Schelfzee hebben gezien. Dat hem hier slechts land binnen een straal van 20 km wordt beloofd (of hoe groot het visuele uitzicht maar geweest moge zijn) neemt niemand aan. Wie hier letterlijk leest kan hier lezen dat de vier hoeken van de aarde in het vooruitzicht worden gesteld: Noord, Zuid, Oost en West (zie ook Gen. 28:14). Dat is onbegrensd (en inclusief Kanaän). En vervolgens staat er in vers 15 ‘all dit land’, zonder nadere grens. Het woord 'erets' betekent zowel land als aarde. 'Al dit land' is daarom woordelijk gelijk aan 'de ganse aarde' (Gen. 11:8-9). De belofte is dus heel ruim op te vatten.
Later in de bijbel lezen we van het grondgebied van het Messiaanse rijk: ‘En hij zal heersen van de zee tot aan de zee, en van de rivier tot aan de einden der aarde.’ (Ps. 72:8 en Zach. 9:9-10). Daar zien we de landbelofte opnieuw in haar heerlijke betekenis. Vergelijk deze profetie met de landsgrens van Ex. 23:31. Niet een begrensd land tot aan de woestijn of tot aan de rivier van Egypte, maar onbegrensd tot aan de einden der aarde.
Dat de wereld beloofd werd aan Abraham is daarom niet christelijke inlegkunde of een vondst van Paulus (Rom. 4:13) en dat nergens op slaat. Ja, zelfs tijdens de bedeling van het Oude Testament was dit al een bestaande opvatting. In het apocriefe boek Jezus Sirach (Sirach 44:21-23) lezen we het terug: ‘In zijn [Abrahams] vlees heeft de Heere het verbond opgericht, en in de verzoeking werd hij getrouw bevonden. Daarom heeft hij hem met een eed beloofd, dat hij de volken zou zegenen in zijn zaad; En hem zou vermenigvuldigen gelijk het stof der aarde; en dat zij een erfdeel zouden bezitten van de ene zee tot aan de andere, en van de rivier tot aan het uiterste der aarde’ (voor de betekenis uiterste der aarde vergelijk Mark. 13:27).
Kortom de landbelofte gaat over het Koninkrijk Gods (Dan. 2:44), het betere vaderland (Hebr. 11:16).

5) De landbelofte wordt vervuld in Christus aan de gelovigen. ‘Want die zijn niet allen Israël, die uit Israël zijn. Noch omdat zij Abrahams zaad zijn, zijn zij allen kinderen; maar: In Izaak zal u het zaad genoemd worden. Dat is, niet de kinderen des vleses, die zijn kinderen Gods; maar de kinderen der beloftenis worden voor het zaad gerekend’ (Rom. 9:8). Vervolgens schrijft Paulus elders: ‘Want gij zijt allen kinderen Gods door het geloof in Christus Jezus. […] Daarin is noch Jood noch Griek; […] En indien gij van Christus zijt, zo zijt gij dan Abrahams zaad, en naar de beloftenis erfgenamen.’ Kortom: Christenen zijn kinderen van de beloftenis en Abrahams zaad. Christenen zullen dus ook het aardrijk beërven.

6) Het bezit van het land Kanaän behoorde tot de schaduwen van de wet. Aangezien de landbelofte in de eerste plaats ging over het koninkrijk Gods is het logisch en volstrekt normaal om het land Kanaän slechts tot de schaduwen te rekenen. Hiervan zegt de apostel: ‘Als Hij zegt: Een nieuw verbond, zo heeft Hij het eerste oud gemaakt; dat nu oud gemaakt is en verouderd, is nabij de verdwijning.’ De tempeldienst is verdwenen en het land heeft de Joden uitgespuugt. Het huidige Israël is net zozeer vervulling als het priesterschap in de ordening van Jerobeam (1 Kon. 13:33) vervulling was van Ex. 19:6.

rijk12345
Verkenner
Verkenner
Berichten: 1
Lid geworden op: 12 aug 2023 11:42

Re: Het grondgebied van Israël (of niet)

Berichtdoor rijk12345 » 24 nov 2023 21:22

De positie van Israël in de Bijbel. Door die vreselijk oorlog wordt er veel over Israël gesproken in de kerk en weinig over de Palestijnen. De exclusiviteit-gedachte m.b.t. Israël t.a.v. een aparte belofte en een claim op het beloofde land berust echter niet op het Woord. Het gaat niet over Israël in OT maar over de Beloofde Zoon aan Adam/Abraham. Deze verwachting op de Komende Zoon loopt door het hele testament. De profeten profeteren van Hem. Zie ook Jesaja 53.

Waarom moest deze Zoon komen? Omdat de mens in het paradijs ongehoorzaam is geweest aan God en wij zijn in Adams ongehoorzaamheid begrepen. Ik snap die overdreven aandacht niet voor Israël. Zij hebben net als wij gezondigd en hebben dezelfde Middelaar en Verlosser nodig. God wil dat de zonde gestraft wordt. Maar er was geen mens die de straf kon dragen. God gaf het liefste dat Hij had, Zijn eigen Kind Jezus. En die ene heilsgeschiedenis Is bekend. Die loopt uit in de Opstanding van Jezus.

Is er nu nog een aparte heilsweg voor Israël? Nee. Ook de teksten in NT wijzen niet in die richting. Het Offer van Christus is volmaakt genoeg tegen de zonde van het hele menselijke geslacht. Er zijn veel theologen gelukkig in binnen en buitenland die zo mogen denken. Dat is ook een gavevan God. Uiteindelijk is het een geloofs-zaak. Daarbuiten is er altijd een vruchteloze discussie.

Broeder
Sergeant
Sergeant
Berichten: 266
Lid geworden op: 10 feb 2022 17:02

Re: Het grondgebied van Israël (of niet)

Berichtdoor Broeder » 24 nov 2023 22:00

Ik ben altijd uiterst voorzichtig om Bijbelteksten zomaar op het heden te plakken. Zeker omdat veel van de Bijbelteksten politiek geladen waren op het moment dat ze werden geschreven. Ik zou er niet zomaar Gods goedkeuring aan verbinden als wordt gezegd: in de BIjbel staat dat Kanaän van Israël is (en wie is Israël vandaag de dag dan, zou dan nog weer de vraag zijn, maar die laat ik even liggen) en dus geldt die goddelijke claim ook nu nog.

Maar...

Als je dan al die kant op wil denken, dan is het verbond met Israël ook aan voorwaarden gebonden. "Houd je aan Mijn bepalingen." En wie zonder aanziens des persoons bombardeert kon weleens ontdekken: grutjes, dat kon weleens tegen de bepalingen van God ingaan.

Gebruikersavatar
607
Verkenner
Verkenner
Berichten: 58
Lid geworden op: 14 aug 2023 18:47
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Het grondgebied van Israël (of niet)

Berichtdoor 607 » 13 dec 2023 18:22

benefietdiner schreef:misschien goed om dit filmpje eens te bekijken voor deze ingewikkelde materie

misschien heeft Willem gelijk met zijn derde stelling 'landsbelofte' het land waar hun vaderen gewoond hebben. Ik weet het eerlijk gezegd ook niet.

Ik heb vandaag de uitzending bekeken. Professor Ouweneel is er niet merkbaar ouder op geworden sinds ik zes jaar geleden les van hem had...
Ik heb een aantal dingen geleerd, maar verwacht die gauw weer te vergeten. De meeste misvattingen kende ik niet. Ik heb bijvoorbeeld niet eerder het idee gehoord dat er een Palestijnse staat geweest zou zijn, geloof ik.
Het afsluitende gebed kon ik me in vinden.


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 126 gasten