Theorie van Trinity

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

woutersebel
Mineur
Mineur
Berichten: 149
Lid geworden op: 27 aug 2023 16:13

Re: Theorie van Trinity

Berichtdoor woutersebel » 18 nov 2023 15:01

Marnix schreef:God is ook een persoon, we hadden toch geconcludeerd dat hij niet de appel is omdat hij de boom is? Zo is hij als Schepper ook niet de schepping, maar kan je zijn hand er wel in zien.


Persoonlijk denk ik dat God best als mens zou kunnen optreden. Wel onder een hive-mind/poppenkast idee achtig iets. Op zich verhalen genoeg toch, over engelen die verschijnen aan mensen in de bijbel? Misschien zijn we allemaal appels van de boom/god. Uiteraard speculatie dit.

Marnix schreef:Het zijn geen twee woorden die hetzelfde betekenen. God is de eenheid en de Vader, Zoon en Geest zijn de drie personen die die eenheid vormen. Je zou kunnen zeggen: God de Vader, God de Zoon en God de Heilige Geest. En samen zijn ze God.


Zo las ik inderdaad dat de trinity theorie in eerste instantie in elkaar zat. Helaas snap ik dan nog niet helemaal het verschil en de overeenkomsten tussen god/vader en de geest. Beiden zijn overal en tot alles in staat, begrijp ik? Of hoe moet ik dat zien?

Gebruikersavatar
Pcrtje
Majoor
Majoor
Berichten: 1929
Lid geworden op: 14 mei 2012 15:48

Re: Leer der drie-eenheid

Berichtdoor Pcrtje » 18 nov 2023 18:25

woutersebel schreef:trinity theorie
Het is dus drie-eenheid. Als je per se iets met "tri" wilt zeggen, gebruik dan triniteit. Dat is ook een Nederlands woord. En het is ook geen theorie, maar een leerstelling of een dogma.

woutersebel schreef:Een boek bevat heel veel standpunten om over te discussiëren. Kan je misschien aangeven welk standpunt je aanhaalt in deze discussie?
Je vraagt naar de aard van God, waaruit Hij bestaat (materie/substantie, fysiek of geestelijk). Welnu, dan moet je te rade bij theologen en filosofen die daar in de afgelopen eeuwen over nagedacht hebben. Het heeft geen zin om even een samenvattinkje te lezen als je zulke diepe vragen stelt. Een boek bevat inderdaad vaak meerdere punten, maar meestal is er wel één hoofdzaak of hoofdvraag. Als je dus wilt weten wat de aard van God is, zou je dus met de Monadologie kunnen beginnen. (Ik weet dat dit boek ook toegankelijk is voor mensen die er nog niet diep in zitten.) Maar je kunt ook beginnen met Griekse filosofie (Plato, Aristoteles), aangezien het hele Westerse denken en dus ook het Westerse christendom in Grieks denken en Griekse categorieën uitgewerkt is. Of probeer Augustinus, maar zijn werken vond ik wat minder toegankelijk om als leek spontaan te lezen. Je kunt ook een inleidend boek op het Nieuwe Testament lezen, daar staan vast ook antwoorden in. Tip: begin eens met deze podcast. Daarin komen je vragen ook aan bod.

Je vraagt naar antwoorden op vragen die systematische theologie betreffen, dan moet je ook de moeite nemen om systematische theologie tot je te nemen. ;-)

woutersebel schreef: Helaas snap ik dan nog niet helemaal het verschil en de overeenkomsten tussen god/vader en de geest. Beiden zijn overal en tot alles in staat, begrijp ik? Of hoe moet ik dat zien?
Volgens de drie-eenheidsleer die in de Westerse kerk is uitgewerkt, zijn er drie Personen die alledrie God zijn, alledrie van dezelfse substantie zijn, alledrie qua hiërarchie gelijk aan elkaar zijn en alledrie al eeuwig bestaan. Alledrie zijn ook alomtegenwoordig en almachtig. Het zijn dus drie aparte Goden, maar toch is het er maar één God. Onderling zijn ze in volkomen overeenstemming, maar toch zijn er wel enige verschillen , met name in werkzaamheden: God de Vader is de Schepper en Bestuurder, God de Zoon is het middel waardoorheen God de Vader schept en de manier waarop God zich aan mensen openbaart en God de Geest is de onzichtbare kracht van God die bijvoorbeeld mensen aanzet tot verandering en bekering.

woutersebel schreef: Hoewel het voor mij nog niet helemaal duidelijk is.
Als het je ooit helemaal duidelijk is, weet je zeker dat je het verkeerd begrepen hebt. ;-)

Marnix schreef:De Geest gaat van de Vader en de Zoon uit
Hangt ervan af of je het een Westerse of niet-Westerse christen vraagt...
"Een libelle zweeft over het water..."

woutersebel
Mineur
Mineur
Berichten: 149
Lid geworden op: 27 aug 2023 16:13

Re: Leer der drie-eenheid

Berichtdoor woutersebel » 18 nov 2023 19:34

Pcrtje schreef:Je vraagt naar de aard van God, waaruit Hij bestaat (materie/substantie, fysiek of geestelijk). Welnu, dan moet je te rade bij theologen en filosofen die daar in de afgelopen eeuwen over nagedacht hebben. Het heeft geen zin om even een samenvattinkje te lezen als je zulke diepe vragen stelt. Een boek bevat inderdaad vaak meerdere punten, maar meestal is er wel één hoofdzaak of hoofdvraag. Als je dus wilt weten wat de aard van God is, zou je dus met de Monadologie kunnen beginnen. (Ik weet dat dit boek ook toegankelijk is voor mensen die er nog niet diep in zitten.) Maar je kunt ook beginnen met Griekse filosofie (Plato, Aristoteles), aangezien het hele Westerse denken en dus ook het Westerse christendom in Grieks denken en Griekse categorieën uitgewerkt is. Of probeer Augustinus, maar zijn werken vond ik wat minder toegankelijk om als leek spontaan te lezen. Je kunt ook een inleidend boek op het Nieuwe Testament lezen, daar staan vast ook antwoorden in. Tip: begin eens met deze podcast. Daarin komen je vragen ook aan bod.

Je vraagt naar antwoorden op vragen die systematische theologie betreffen, dan moet je ook de moeite nemen om systematische theologie tot je te nemen. ;-)


Ik zal de Monadologie proberen te onthouden. Op dit moment met Plato bezig en nog even te gaan, dus zal nog even duren helaas.
Op zich handig al die teksten inderdaad, ze bevatten veel nuttige tips en informatie. De broodnodige informatie zal altijd wel op de juiste plek ergens vandaan komen waarschijnlijk. Hartelijk dank voor de aanbevelingen.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23592
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Theorie van Trinity

Berichtdoor Marnix » 19 nov 2023 00:11

woutersebel schreef:


Zo las ik inderdaad dat de trinity theorie in eerste instantie in elkaar zat. Helaas snap ik dan nog niet helemaal het verschil en de overeenkomsten tussen god/vader en de geest. Beiden zijn overal en tot alles in staat, begrijp ik? Of hoe moet ik dat zien?


Uiteraard want ze zijn beiden God en als je God bent kan heel veel. Maar tegelijkertijd hebben ze dus verschillende rollen. Zo zijn ze drie en één.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4556
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Theorie van Trinity

Berichtdoor naamloos » 19 nov 2023 14:51

woutersebel schreef:Daar heb je eigenlijk gelijk in moet ik zeggen. Wel een juiste conclusie is om te schrijven dat als de kosmos materieel is, dat de schepper dan in contact moet zijn geweest met het materiële. En als we er vanuit gaan dat de schepper tot op heden elke activiteit binnen de kosmos in gang stelt, dan kunnen we schrijven dat hij of alles van tevoren heeft gepland, of dat hij nog steeds in constant contact moet zijn met het materiele. Wat voor argumenten dit zijn weet ik niet. Wel hoor ik het graag als je kunt schrijven dat bovenstaande niet correct is.


Mijn conclusie was dat als de schepping, de kosmos, materie is daar niet uit volgt dat de schepper ook materieel is.
Over wat er vóór de schepping, de big bang was valt niks te bewijzen. (Dus andersom ook niet, zelfs niet dat je alleen maar tussen materieel en immaterieel kunt kiezen, weten wij veel ...)
Je kunt er in ieder geval de natuurwetten van de kosmos niet op toepassen voor zover wij weten.

Als God de schepper van de materie is stond hij volgens de wetten van de kosmos natuurlijk niet vooraf in contact met het materiële, anders hoefde hij het niet meer te scheppen.
Je kunt verder natuurlijk wel dingen aannemen, maar meer dan een aanname is het niet.
Zelf doe ik geen stellingen die niet wetenschappelijk bewezen zijn (en dan nog onder voorbehoud van 'voor zover we nu weten').
Ik ga niet verder dan dat ik iets het meest aannemelijk vind met de kennis van nu, of dat ik iets geloof.

woutersebel schreef:Met je argument dat alles een oorzaak moet hebben ben ik het eens, maar met de conclusie niet. Er is op zich geen reden om aan te nemen dat de schepper niet van dezelfde materie als de zoon zou kunnen zijn. En ook geen reden dat dit wel zo zou zijn. Materie zou altijd al bestaan kunnen hebben, onze kosmos kan ook ontstaan zijn door materie uit een ander universum, of een andere kosmos. Blijkbaar hebben de stellingen dat God bestaat uit materie of bestaat uit het niet-materiele zowel voor- als tegenstanders. Ach ja, iedereen zo z'n mening


Ik gaf een citaat van E Rutten. Die zei overigens ''alles wat BEGINT te ontstaan heeft een oorzaak.
Over de oorzaak van een oneindige God (of wat dan ook van alles vóór de Big Bang) en of dat wel of geen materie is valt niets te bewijzen.

woutersebel schreef:Op zich hoeft de bijbel niet met de realiteit te botsen, toch? Het kan helpen om bepaalde vragen te beantwoorden.
De voorbeelden die je uit de bijbel geeft zijn eigenlijk best behulpzaam als het gaat om het duidelijk krijgen van de trinity theorie.
Hoewel het voor mij nog niet helemaal duidelijk is.


Als je de Bijbel letterlijk neemt en het als een wetenschappelijk boek gebruikt kom je zeker in botsing met de realiteit.
Natuurlijk kan de Bijbel bepaalde vragen beantwoorden, maar het is geen boek dat bedoelt is voor natuurkunde, biologie ... en noem maar op.

En de drie-eenheid, de Bijbel leert dat de Heer God een enig Heer is: Hoor, Israël! de HEERE, onze God, is een enig HEERE!
Ik zie dat zoiets als: er is 1 meneer X. Meneer X heeft kinderen is dus hij is een vader, meneer X is ook een leraar, en hij kan ook goed timmeren dus trekt hij z'n werk-kloffie aan en gaat als timmerman aan de slag.
Neem gerust andere of meerdere voorbeelden, dat maakt voor het principe niet uit, meneer X is gewoon 1 persoon.
Wat Jezus betreft is mijn mening dat zijn vlees, zijn menszijjn Gods werk-kleding was wat hij nodig had ons te laten zien hoe hij (God) is.
In de Bijbel staat dat Jezus het uitgedrukte beeld van God is, dat zijn leven een voorbeeld voor ons is om na te volgen.
De H. G. is meer onze leraar die ons hart en geweten leert. Maar dat alles is gewoon 1 en dezelfde God.

woutersebel schreef: Op zich zou je inderdaad kunnen stellen dat het lichaam of het uiterlijk (in dit geval de wind?) niks te maken heeft met genegenheid voor iemand voelen. Desondanks is bepaalde kennis essentieel voor relaties. Als je elke ochtend de wind uitscheld onderweg naar werk op de fiets, terwijl je niet weet dat het eigenlijk je relatie is die je uitscheld, schiet je jezelf behoorlijk in de voeten.


1. Als je de wind niet uitscheld maar er wel een hekel aan hebt, dan is dat laatste doorslaggevend voor je 'relatie' met de wind.
De Bijbel leert dat God je hart aanziet, dat alles wat er in je hart is je rein of onrein maakt, naar gelang het goed of slecht is.
2. Waarom zou je eigenlijk de wind willen hebben en dienen als je er een hekel aan hebt en er alleen maar ongemak bij ervaart?
Ik zou zeggen: wegwezen bij die wind, anders schiet je júist jezelf in de voet.
Van iemand houden en er tegelijk een slechte relatie mee hebben (als dat al zou kunnen) werkt niet m.i.
3. Ik geloof niet dat God zo kinderachtig is om iemand af te rekenen op (in dit geval) een natuurlijke reactie op iets onaangenaams.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

woutersebel
Mineur
Mineur
Berichten: 149
Lid geworden op: 27 aug 2023 16:13

Re: Theorie van Trinity

Berichtdoor woutersebel » 19 nov 2023 17:52

naamloos schreef:Mijn conclusie was dat als de schepping, de kosmos, materie is daar niet uit volgt dat de schepper ook materieel is.
Over wat er vóór de schepping, de big bang was valt niks te bewijzen. (Dus andersom ook niet, zelfs niet dat je alleen maar tussen materieel en immaterieel kunt kiezen, weten wij veel ...)
Je kunt er in ieder geval de natuurwetten van de kosmos niet op toepassen voor zover wij weten.

Als God de schepper van de materie is stond hij volgens de wetten van de kosmos natuurlijk niet vooraf in contact met het materiële, anders hoefde hij het niet meer te scheppen.
Je kunt verder natuurlijk wel dingen aannemen, maar meer dan een aanname is het niet.
Zelf doe ik geen stellingen die niet wetenschappelijk bewezen zijn (en dan nog onder voorbehoud van 'voor zover we nu weten').
Ik ga niet verder dan dat ik iets het meest aannemelijk vind met de kennis van nu, of dat ik iets geloof.

Ik gaf een citaat van E Rutten. Die zei overigens ''alles wat BEGINT te ontstaan heeft een oorzaak.
Over de oorzaak van een oneindige God (of wat dan ook van alles vóór de Big Bang) en of dat wel of geen materie is valt niets te bewijzen.


Helemaal met je eens dat het mogelijk is dat God uit een iets andere materie bestaat dan wij gewend zijn.
Toch lijkt het woordenspelletje soms uit de hand te lopen vind ik persoonlijk.
Als we zeggen dat God is, en dat het materiele alles is wat is, dan zou god per definitie materieel moeten zijn.
Maar misschien hebben jij en ik verschillende opvattingen over de definities van materieel en immaterieel.
Zelf zie ik namelijk ook zaken zonder ruimtetijd etc. als materieel, maar dan met andere regels.

naamloos schreef:Als je de Bijbel letterlijk neemt en het als een wetenschappelijk boek gebruikt kom je zeker in botsing met de realiteit.
Natuurlijk kan de Bijbel bepaalde vragen beantwoorden, maar het is geen boek dat bedoelt is voor natuurkunde, biologie ... en noem maar op.


Het valt inderdaad niet onder dezelfde categorie als de schoolboeken die we gewend zijn :-k
Persoonlijk ben ik helaas gaan twijfelen aan de correctheid van sommige schoolboeken, nadat ik het bestaan van God opmerkte.
Bepaalde theorieën zoals biologische groei, zwaartekracht, etc., worden blijkbaar anders gepraktiseerd dan in eerste instantie aangeleerd.
Nu moet ik zeggen dat ik pas net uit de schoolbanken/kantoor kom. Dan verifieer je de aangeleerde stof en blijkt het niet correct/compleet.
Even wennen en aanpassen helaas.

naamloos schreef:1. Als je de wind niet uitscheld maar er wel een hekel aan hebt, dan is dat laatste doorslaggevend voor je 'relatie' met de wind.
De Bijbel leert dat God je hart aanziet, dat alles wat er in je hart is je rein of onrein maakt, naar gelang het goed of slecht is.
2. Waarom zou je eigenlijk de wind willen hebben en dienen als je er een hekel aan hebt en er alleen maar ongemak bij ervaart?
Ik zou zeggen: wegwezen bij die wind, anders schiet je júist jezelf in de voet.
Van iemand houden en er tegelijk een slechte relatie mee hebben (als dat al zou kunnen) werkt niet m.i.
3. Ik geloof niet dat God zo kinderachtig is om iemand af te rekenen op (in dit geval) een natuurlijke reactie op iets onaangenaams.


Ik snap dat je zegt; wegwezen bij een omgeving/relatie die je als ongemakkelijk ziet. Een andere reactie zou kunnen zijn; red een relatie. Als je ruzie hebt met je vrouw met wie je getrouwd bent ga je er toch ook niet vandoor? In ons geval zou het zelfs gezien kunnen worden als de enige optie. Aangezien in ons geval de relatie met de realiteit zelf is. Nu moet ik toegeven, alsof je mijn gedachten kunt lezen, dat ik een almachtige wind en mensen in mooie gewaden maar ongemakkelijk vindt. Ach ja, het is even wennen. Persoonlijk hoef ik de wind ook niet te dienen. Maar samenleven met de realiteit, met God, is helaas noodzakelijk.

Gebruikersavatar
Pcrtje
Majoor
Majoor
Berichten: 1929
Lid geworden op: 14 mei 2012 15:48

Re: Leer der drie-eenheid

Berichtdoor Pcrtje » 19 nov 2023 19:45

woutersebel schreef:Persoonlijk ben ik helaas gaan twijfelen aan de correctheid van sommige schoolboeken, nadat ik het bestaan van God opmerkte.
Bepaalde theorieën zoals biologische groei, zwaartekracht, etc., worden blijkbaar anders gepraktiseerd dan in eerste instantie aangeleerd.
Even een zijspoortje hoor, maar op welke theorieën en andere in schoolboeken geleerde zaken doel je? En wat bedoel je met "biologische groei"? Bedoel je daarmee hoe celdeling werkt, hoe planten en dieren groeien of misschien de evolutietheorie? En wat wordt er verkeerd over zwaartekracht geleerd?
"Een libelle zweeft over het water..."

woutersebel
Mineur
Mineur
Berichten: 149
Lid geworden op: 27 aug 2023 16:13

Re: Leer der drie-eenheid

Berichtdoor woutersebel » 19 nov 2023 20:44

Pcrtje schreef:Even een zijspoortje hoor, maar op welke theorieën en andere in schoolboeken geleerde zaken doel je? En wat bedoel je met "biologische groei"? Bedoel je daarmee hoe celdeling werkt, hoe planten en dieren groeien of misschien de evolutietheorie? En wat wordt er verkeerd over zwaartekracht geleerd?


Met biologische groei bedoel ik inderdaad celdeling; hoe planten en dieren groeien.

Niet om je vragen te ontwijken, maar eigenlijk vraag je nu aan mij hoe het kan dat de man in de bijbel een struik zag die in brand stond maar niet verteerde. Het is lastig om te oordelen wat er wel en niet klopt als er eenmaal tovenarij in het spel aanwezig blijkt te zijn.

De struik zou een goed argument zijn om te beweren dat biologie/scheikunde, niet correct is. Maar God, of hele slimme wetenschappers, zouden er wel in kunnen slagen, ook met behulp van bio/scheikunde.

Hetzelfde is het geval in mijn situatie. Als ik bomen zie die in 20 jaar geen cm zijn gegroeid, zou dat een argument zijn dat biologische groei door celdeling niet correct is. Echter zou God, of wetenschappers, heel simpel overal kunstbomen kunnen plaatsen of het groeiproces op pauze hebben gezet.
Laatst las ik ook een tekst uit Plato waarin stond dat het universum grotendeels stil staat.
Helaas kan ik zelf dus geen conclusies met 100% zekerheid trekken.

Overigens zijn er ook veel zaken die wijzen op de correctheid van bio/scheikunde/natuurkunde, tot op een zekere hoogte.

Ach ja, de bijbel schrijft zelf dat met God alles mogelijk is. Soortgelijk geval met andere zaken trouwens. Gaat om het achterliggende idee.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23592
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Theorie van Trinity

Berichtdoor Marnix » 19 nov 2023 21:00

woutersebel schreef:Toch lijkt het woordenspelletje soms uit de hand te lopen vind ik persoonlijk.


Ik denk bij jouw reacties soms precies hetzelfde. ;-)

Helemaal met je eens dat het mogelijk is dat God uit een iets andere materie bestaat dan wij gewend zijn.
Toch lijkt het woordenspelletje soms uit de hand te lopen vind ik persoonlijk.
Als we zeggen dat God is, en dat het materiele alles is wat is, dan zou god per definitie materieel moeten zijn.
Maar misschien hebben jij en ik verschillende opvattingen over de definities van materieel en immaterieel.
Zelf zie ik namelijk ook zaken zonder ruimtetijd etc. als materieel, maar dan met andere regels.


Het is wat menselijk gedacht. God is de schepper, de maker van alles. Hij bedacht en creëerde alle materiaal. Hij staat er boven. Hij maakte tijd, ruimte, dimensie. Hij is zoveel groter dan we kunnen bevatten, dat nadenken over van welk materiaal Hij gemaakt zou zijn (hij is niet gemaakt, hij is de Maker) misschien wat zinloos is.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4556
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Theorie van Trinity

Berichtdoor naamloos » 20 nov 2023 00:51

naamloos schreef:Als je de Bijbel letterlijk neemt en het als een wetenschappelijk boek gebruikt kom je zeker in botsing met de realiteit.
Natuurlijk kan de Bijbel bepaalde vragen beantwoorden, maar het is geen boek dat bedoelt is voor natuurkunde, biologie ... en noem maar op.

woutersebel schreef:Het valt inderdaad niet onder dezelfde categorie als de schoolboeken die we gewend zijn
Persoonlijk ben ik helaas gaan twijfelen aan de correctheid van sommige schoolboeken, nadat ik het bestaan van God opmerkte.
Bepaalde theorieën zoals biologische groei, zwaartekracht, etc., worden blijkbaar anders gepraktiseerd dan in eerste instantie aangeleerd.
Nu moet ik zeggen dat ik pas net uit de schoolbanken/kantoor kom. Dan verifieer je de aangeleerde stof en blijkt het niet correct/compleet.
Even wennen en aanpassen helaas.

De wetenschap wordt aangepast als iets niet blijkt te kloppen.
Als de realiteit anders blijkt te zijn dan zaken die in de Bijbel worden beschreven zou ik eerder aan de Bijbel gaan twijfelen, of aan de manier waarop de Bijbel gelezen wordt.
De Bijbel is een een verzameling boeken van verschillende schrijvers en kent verschillende genres zoals profetie, poëzie, wijsheidboeken, wetten, historie, apocalypiek, mytische verhalen, gelijkenissen; vaak met gebruik van metaforisch taalgebruik en hyperbool.

Draait de zon om de aarde? Is de hemel, aarde, zee, mens en dieren in zes dagen gemaakt? Verteerd een struik als ie in brand staat? Zak je als gelovige door het water als je erop loopt? Zijn er geen mensen die meer te verdragen krijgen dan ze aankunnen? Komt iemand die op God hoopt er altijd goed doorheen zodat hij niet moe en mat wordt, het vuur hem niet zal verteren en de vlammen hem niet zullen verschroeien. Wordt een (ernstig) ziek mens beter van een vieze zweetdoek of als er gelovig voor gebeden wordt?
Ga het eens na en probeer het eens uit voor zover mogelijk. De oplossing is niet dat alles wat niet met de realiteit overeenkomt toverij is, maar je leest de Bijbel verkeerd. Een mythe is geen historie of wetenschap, poëzie en profetie zijn geen leerstellingen, gelijkenissen zijn geen wetten.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

woutersebel
Mineur
Mineur
Berichten: 149
Lid geworden op: 27 aug 2023 16:13

Re: Theorie van Trinity

Berichtdoor woutersebel » 20 nov 2023 10:12

Marnix schreef:Ik denk bij jouw reacties soms precies hetzelfde. ;-)

Het is wat menselijk gedacht. God is de schepper, de maker van alles. Hij bedacht en creëerde alle materiaal. Hij staat er boven. Hij maakte tijd, ruimte, dimensie. Hij is zoveel groter dan we kunnen bevatten, dat nadenken over van welk materiaal Hij gemaakt zou zijn (hij is niet gemaakt, hij is de Maker) misschien wat zinloos is.


Geloof ik graag haha. Zal er proberen op te letten. Misschien heb je gelijk in dat laatste gedeelte. Geen idee.

naamloos schreef:De wetenschap wordt aangepast als iets niet blijkt te kloppen.
Als de realiteit anders blijkt te zijn dan zaken die in de Bijbel worden beschreven zou ik eerder aan de Bijbel gaan twijfelen, of aan de manier waarop de Bijbel gelezen wordt.
De Bijbel is een een verzameling boeken van verschillende schrijvers en kent verschillende genres zoals profetie, poëzie, wijsheidboeken, wetten, historie, apocalypiek, mytische verhalen, gelijkenissen; vaak met gebruik van metaforisch taalgebruik en hyperbool.

Draait de zon om de aarde? Is de hemel, aarde, zee, mens en dieren in zes dagen gemaakt? Verteerd een struik als ie in brand staat? Zak je als gelovige door het water als je erop loopt? Zijn er geen mensen die meer te verdragen krijgen dan ze aankunnen? Komt iemand die op God hoopt er altijd goed doorheen zodat hij niet moe en mat wordt, het vuur hem niet zal verteren en de vlammen hem niet zullen verschroeien. Wordt een (ernstig) ziek mens beter van een vieze zweetdoek of als er gelovig voor gebeden wordt?
Ga het eens na en probeer het eens uit voor zover mogelijk. De oplossing is niet dat alles wat niet met de realiteit overeenkomt toverij is, maar je leest de Bijbel verkeerd. Een mythe is geen historie of wetenschap, poëzie en profetie zijn geen leerstellingen, gelijkenissen zijn geen wetten.


Tovenarij bedoel ik inderdaad niet letterlijk. Ze noemden de wetenschappers van de farao uit Egypte ook tovenaars, terwijl het volgens mij gewoon slimme wetenschappers waren. Maar ook hen herkenden in sommige activiteiten van hun leven eigenschappen die aan God toegerekend kunnen worden.

Als ik op alles uit je post een reactie geef, moet ik een boek schrijven volgens mij. Is er een bepaald punt wat je specifiek naar voren wilt halen?

We gaan overigens wel heel erg off topic. Maar dat terzijde natuurlijk.
Laatst gewijzigd door woutersebel op 20 nov 2023 15:26, 1 keer totaal gewijzigd.

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4556
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Theorie van Trinity

Berichtdoor naamloos » 20 nov 2023 13:50

woutersebel schreef:Als ik op alles uit je post een reactie geef, moet ik een boek schrijven volgens mij. Is er een bepaald punt wat je specifiek naar voren wilt halen?

Oehh, niet doen! :D
Ik noemde een aantal voorbeelden om aan te tonen dat de Bijbel wel degelijk botst met de realiteit als je hem letterlijk en/of als wetenschappelijk boek gebruikt. Dit omdat jij daarop zei dat de Bijbel op zich niet hoeft te botsen met de realiteit.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23592
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Theorie van Trinity

Berichtdoor Marnix » 20 nov 2023 14:34

.
Laatst gewijzigd door Marnix op 20 nov 2023 18:49, 1 keer totaal gewijzigd.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

woutersebel
Mineur
Mineur
Berichten: 149
Lid geworden op: 27 aug 2023 16:13

Re: Theorie van Trinity

Berichtdoor woutersebel » 20 nov 2023 15:32

naamloos schreef:Oehh, niet doen! :D
Ik noemde een aantal voorbeelden om aan te tonen dat de Bijbel wel degelijk botst met de realiteit als je hem letterlijk en/of als wetenschappelijk boek gebruikt. Dit omdat jij daarop zei dat de Bijbel op zich niet hoeft te botsen met de realiteit.


Op zich zie ik persoonlijk niet direct een reden waarom het zou botsen met de realiteit.

Wel ben ik met je eens dat een aantal wetenschappelijke theorieën, zoals o.a. de oerknal, botst met theorieën uit de bijbel (Genesis).
Ach ja, over alles hebben mensen verschillende meningen. Beste wat we kunnen doen is observeren, evalueren en aanpassen.

PS: aangepast Marnix

Broeder
Sergeant
Sergeant
Berichten: 266
Lid geworden op: 10 feb 2022 17:02

Re: Theorie van Trinity

Berichtdoor Broeder » 24 nov 2023 22:18

woutersebel schreef:Wel ben ik met je eens dat een aantal wetenschappelijke theorieën, zoals o.a. de oerknal, botst met theorieën uit de bijbel (Genesis).
Ach ja, over alles hebben mensen verschillende meningen. Beste wat we kunnen doen is observeren, evalueren en aanpassen.


Goeie griebels, dit topic is ontspoord zeg, sinds de laatste keer dat ik keek. Slechte metaforen (bomen en appels) en weinig behulpzame ideeën over de Bijbel en wat dit boek zegt over natuurwetenschap en claims over de realiteit.

Beste woutersebel, ik ga even een hele andere denkrichting met je proberen, want ik zie dat je continu alles in een mooie logica probeert onder te brengen en daarin vastloopt.

Als we spreken over God, komt ons spreken altijd tekort. Dus als we spreken over de Drie-eenheid dan heeft elke leerstelling, elk dogma, elke theorie als disclaimer: dit klopt niet helemaal.
God overstijgt continu ons denken en onze ervaring. Als hij eeuwig is, hoe zou een mens dat kunnen ervaren? Wij zijn tijdelijke mensen, hebben geen ervaring met eeuwigheid als zodanig.
Zelfs als we zeggen: God is schepper. Dan hebben we niet de flauwste notie van wat "schepping" nu eigenlijk is, welke krachten daarbij in het geding zijn. Hooguit kunnen we wat labels plakken op het resultaat van de scheppingsdaad, maar niet op de de daad van schepping zelf.

God is groter. Dus elk spreken over God is onvolkomen. Daarom krijgt elk spreken over God al snel een figuurlijke lading, iets poëtisch of symbolisch of metaforisch of... Nou ja, iets dat niet compleet letterlijk te nemen valt. Daarom zeggen we dingen als: "De Heer is mijn herder." Is God als een herder? Ja, er zijn elementen van een herder die van toepassing zijn op Gods leiding en zorg. Maar tegelijk: nee, God is geen herder. God is God.

Terug naar de Drie-eenheid: als we zeggen dat God zowel drie te onderscheiden personen is alsook één is, dan hebben we eigenlijk geen idee wat we zeggen. Want God is God. Maar God heeft zich op een manier laten kennen, op de meest bepalende manier in de persoon van Jezus, zo leert de christelijke traditie. En die manier waarop God zich heeft laten kennen, daarvan getuigen mensen, op hun gebrekkige manier, met hun gebrekkige taal.

Dus: mijn advies is vooral om de poëzie van de Bijbel te leren waarderen die iets invoelbaar probeert te maken van wie God is, die God waar je blijkbaar een relatie mee kan aangaan. Want als je alleen probeert God in een logisch verband vast te zetten kom je altijd uit op iets dat niet klopt.

(Theologie wordt niet voor niets samengevat met: geloof op zoek naar inzicht. Het begint bij geloof, een vertrouwen in die God waarvan christenen getuigen. Tegelijk: laat je nooit wijsmaken dat je geen vragen mag stellen. Want het is niet zo dat "je moet het maar gewoon geloven" het einde is van je zoektocht. Nee, dat is nu juist het begin.)


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 119 gasten