Heilige Geest

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

BasH91
Verkenner
Verkenner
Berichten: 14
Lid geworden op: 19 aug 2023 18:32

Heilige Geest

Berichtdoor BasH91 » 19 aug 2023 20:42

Op dit moment, met de Bijbelstudie, (ik kerk bij de Mozaiek) behandelen we de Heilige Geest. Ook kwam de Zonde tegen de Heilige Geest aan bod.
Ondanks dat het een moeilijk en ingewikkeld onderwerp is waren we het over één ding een allemaal eens, dit is een zonde die je niet per ongeluk doet maar juist zeer bewust. Bijbels voorbeeld, Judas wandelde met Jezus, zag Zijn wonderen, hoorde Zijn preken, enz. toch verraden hij Zijn Leermeester.
Ik ben benieuwd naar jullie meningen/antwoorden op de volgende vragen:
Kan je, als gelovige, (lees, overtuigend christen) deze zonde begaan?
Zijn wij als christenen niet te bang, moeten wij niet meer vertrouwen op God dat hij ons bewaard voor deze zonde?
Zijn de kerken niet te weinig bezig met het werk van de Heilige Geest?

(ik ben nieuw hier, als dit in het verkeerde topic sta, let me know)
Let earth and heavenly saints proclaim
The power and might of His great Name
Let us exalt on bended knee
Praise God, the Holy Trinity

Gebruikersavatar
Pcrtje
Majoor
Majoor
Berichten: 1929
Lid geworden op: 14 mei 2012 15:48

Re: Heilige Geest

Berichtdoor Pcrtje » 19 aug 2023 21:40

De zonde tegen de Heilige Geest is zo'n onderwerp waar van alles over rondgaat en dat steeds weer andere vormen aanneemt. Zoals meestal het geval is, is het behulpzaam om even de tijd te nemen de omliggende tekst rustig door te nemen en even een reconstructie van de enscenering te maken. Jezus reageert op mensen die van mening zijn dat hij uit naam van Beëlzebul geesten uitdrijft. Jezus is nu juist van mening dat het onvergeeflijk is, te beweren dat zijn autoriteit van het kwaad afkomstig is.

Daarmee is ook meteen je vraag beantwoord. Het lijkt me een contradictio in terminis om dat te zeggen en jezelf ook christen te noemen.
"Een libelle zweeft over het water..."

Gebruikersavatar
DeDwaler
Luitenant
Luitenant
Berichten: 703
Lid geworden op: 13 okt 2015 16:45
Contacteer:

Re: Heilige Geest

Berichtdoor DeDwaler » 20 aug 2023 12:08

BasH91 schreef:Op dit moment, met de Bijbelstudie, (ik kerk bij de Mozaiek) behandelen we de Heilige Geest. Ook kwam de Zonde tegen de Heilige Geest aan bod.
Ondanks dat het een moeilijk en ingewikkeld onderwerp is waren we het over één ding een allemaal eens, dit is een zonde die je niet per ongeluk doet maar juist zeer bewust. Bijbels voorbeeld, Judas wandelde met Jezus, zag Zijn wonderen, hoorde Zijn preken, enz. toch verraden hij Zijn Leermeester.
Ik ben benieuwd naar jullie meningen/antwoorden op de volgende vragen:
Kan je, als gelovige, (lees, overtuigend christen) deze zonde begaan?
Zijn wij als christenen niet te bang, moeten wij niet meer vertrouwen op God dat hij ons bewaard voor deze zonde?
Zijn de kerken niet te weinig bezig met het werk van de Heilige Geest?


Lees in dit verband wat o.a. Paulus erover schrijft:

"Want als wij willens en wetens zondigen, nadat wij de kennis van de waarheid ontvangen hebben, blijft er geen slachtoffer voor de zonden meer over, maar slechts een verschrikkelijke verwachting van oordeel en verzengend vuur, dat de tegenstanders zal verslinden.

Als iemand de wet van Mozes tenietgedaan heeft, moet hij sterven zonder barmhartigheid, op het woord van twee of drie getuigen.

Hoeveel te zwaarder straf, denkt u, zal hij waard geacht worden die de Zoon van God vertrapt heeft en het bloed van het verbond, waardoor hij geheiligd was, onrein geacht heeft en de Geest van de genade gesmaad heeft?
"
(Hebreeën 10:26-29)

Er zijn twee soorten 'gelovigen', namelijk valse en ware gelovigen (onkruid en tarwe). Ware gelovigen kunnen deze zonde niet begaan. Je spreekt immers geen kwaad van iemand die je liefhebt en die jou liefheeft.

Deze zonde moet ook niet zozeer worden beschouwd als een enkele daad die men (onbewust of per ongeluk) begaat, maar meer als een levenshouding, verhard en de waarheid vijandelijk gezind. Het is niet altijd evident, maar feit is wel, dat hoe feller het licht schijnt, des te duidelijker tekent zich af wat in de duisternis is.
.

BasH91
Verkenner
Verkenner
Berichten: 14
Lid geworden op: 19 aug 2023 18:32

Re: Heilige Geest

Berichtdoor BasH91 » 20 aug 2023 19:38

Lees in dit verband wat o.a. Paulus erover schrijft:

"Want als wij willens en wetens zondigen, nadat wij de kennis van de waarheid ontvangen hebben, blijft er geen slachtoffer voor de zonden meer over, maar slechts een verschrikkelijke verwachting van oordeel en verzengend vuur, dat de tegenstanders zal verslinden.

Als iemand de wet van Mozes tenietgedaan heeft, moet hij sterven zonder barmhartigheid, op het woord van twee of drie getuigen.

Hoeveel te zwaarder straf, denkt u, zal hij waard geacht worden die de Zoon van God vertrapt heeft en het bloed van het verbond, waardoor hij geheiligd was, onrein geacht heeft en de Geest van de genade gesmaad heeft?"
(Hebreeën 10:26-29)

Er zijn twee soorten 'gelovigen', namelijk valse en ware gelovigen (onkruid en tarwe). Ware gelovigen kunnen deze zonde niet begaan. Je spreekt immers geen kwaad van iemand die je liefhebt en die jou liefheeft.

Deze zonde moet ook niet zozeer worden beschouwd als een enkele daad die men (onbewust of per ongeluk) begaat, maar meer als een levenshouding, verhard en de waarheid vijandelijk gezind. Het is niet altijd evident, maar feit is wel, dat hoe feller het licht schijnt, des te duidelijker tekent zich af wat in de duisternis is.


Dit maakt het wel iets duidelijker. samengevat, als ik het goed begrijp, is het meer een proces dan een daad die je van het ene moment op het andere moment begaat? Dan is de belangrijkste vraag voor ons, zijn wij het kaf of het koren?
Let earth and heavenly saints proclaim
The power and might of His great Name
Let us exalt on bended knee
Praise God, the Holy Trinity

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23592
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Heilige Geest

Berichtdoor Marnix » 20 aug 2023 21:23

BasH91 schreef:Dit maakt het wel iets duidelijker. samengevat, als ik het goed begrijp, is het meer een proces dan een daad die je van het ene moment op het andere moment begaat? Dan is de belangrijkste vraag voor ons, zijn wij het kaf of het koren?


Het is inderdaad belangrijker om je daar druk om te maken. In geestelijk pastoraat komt dit nog wel eens terug omdat mensen nog wel eens bang zijn dat ze deze zonde hebben begaan. Wat mij altijd geleerd is, is dat zolang je je daar druk om maakt, dat niet het geval kan zijn want dan zou je je helemaal niet meer druk maken om of God je nog wil vergeven. Dat sluit denk ik ook wel aan bij bovenstaande antwoorden over de context waarin Jezus dit zegt. Bedroeft iedereen die God de rug toekeert de Geest niet? Is ten diepste de zonde tegen de Geest niet bij een ieder die Zijn reddende hand blijft afwijzen?
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

BasH91
Verkenner
Verkenner
Berichten: 14
Lid geworden op: 19 aug 2023 18:32

Re: Heilige Geest

Berichtdoor BasH91 » 20 aug 2023 23:09

Bedroeft iedereen die God de rug toekeert de Geest niet? Is ten diepste de zonde tegen de Geest niet bij een ieder die Zijn reddende hand blijft afwijzen?
, Ik voeg een artikel van de EO bij, die geeft het antwoord;-). https://bijbel.eo.nl/geloofsvragen/zond ... lige-geest
Het gaat dus iets dieper, het werk van de Heilige Geest toewijzen aan het kwade.
Let earth and heavenly saints proclaim
The power and might of His great Name
Let us exalt on bended knee
Praise God, the Holy Trinity

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23592
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Heilige Geest

Berichtdoor Marnix » 21 aug 2023 13:22

BasH91 schreef:, Ik voeg een artikel van de EO bij, die geeft het antwoord;-). https://bijbel.eo.nl/geloofsvragen/zond ... lige-geest
Het gaat dus iets dieper, het werk van de Heilige Geest toewijzen aan het kwade.


Gedeeltelijk maar ik lees verder in het artikel ook: "God wil elke zonde, groot of klein, vergeven. Maar het moedwillig en volhardend je blijven verzetten tegen de heilige Geest, zorgt ervoor dat iemand niet vergeven kan worden. Hoe graag God deze persoon ook zou willen vergeven! Vergeving van zonden in mogelijk door het offer van Jezus. Als iemandniet gelooft dat Jezus dit heeft gedaan, kan hij niet vergeven worden. Iemand luistert dan niet naar de heilige Geest die overtuigt van zonde.

Volgens mij sluit dat wel wat aan dat als je God blijvend de rug toekeert en afwijst als Hij door Zijn Geest roept, je de Geest bedroeft.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
607
Verkenner
Verkenner
Berichten: 58
Lid geworden op: 14 aug 2023 18:47
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Heilige Geest

Berichtdoor 607 » 22 aug 2023 13:24

Ik sluit me aan bij wat gezegd is door onder andere Marnix.
Als kind dacht ik dat de zonde tegen de Geest vloeken was. Ik weet niet hoe ik daarbij kwam, maar ben dezelfde opvatting later tegengekomen bij iemand op een Engelstalig forum.

Gebruikersavatar
Pcrtje
Majoor
Majoor
Berichten: 1929
Lid geworden op: 14 mei 2012 15:48

Re: Heilige Geest

Berichtdoor Pcrtje » 22 aug 2023 18:09

DeDwaler schreef:Lees in dit verband wat o.a. Paulus erover schrijft:

"Want als wij willens en wetens zondigen, nadat wij de kennis van de waarheid ontvangen hebben, blijft er geen slachtoffer voor de zonden meer over, maar slechts een verschrikkelijke verwachting van oordeel en verzengend vuur, dat de tegenstanders zal verslinden.

Als iemand de wet van Mozes tenietgedaan heeft, moet hij sterven zonder barmhartigheid, op het woord van twee of drie getuigen.

Hoeveel te zwaarder straf, denkt u, zal hij waard geacht worden die de Zoon van God vertrapt heeft en het bloed van het verbond, waardoor hij geheiligd was, onrein geacht heeft en de Geest van de genade gesmaad heeft?
"
(Hebreeën 10:26-29)

Deze zonde moet ook niet zozeer worden beschouwd als een enkele daad die men (onbewust of per ongeluk) begaat, maar meer als een levenshouding.
Het probleem van je citaat is dat het daar niet over de zonde tegen de heilige Geest gaat, maar over het "willens en wetens zondigen" nadat er kennis over de waarheid is verkregen. M.a.w. iemand die bewust zondigt nadat hij christen geworden is. Je kunt dit citaat niet zomaar gebruiken om de zonde tegen de Heilige Geest uit te leggen.
"Een libelle zweeft over het water..."

Gebruikersavatar
DeDwaler
Luitenant
Luitenant
Berichten: 703
Lid geworden op: 13 okt 2015 16:45
Contacteer:

Re: Heilige Geest

Berichtdoor DeDwaler » 22 aug 2023 18:56

Pcrtje schreef:Het probleem van je citaat is dat het daar niet over de zonde tegen de heilige Geest gaat, maar over het "willens en wetens zondigen" nadat er kennis over de waarheid is verkregen. M.a.w. iemand die bewust zondigt nadat hij christen geworden is.


Nee, de vorm van zondigen waar Paulus het over heeft gaat veel verder dan dat. Het gaat over de Zoon van God vertrappen en Zijn bloed onrein achten, de Geest van God smaden en belasteren. Struikelen en in allerlei zonden vervallen doen we allemaal vele malen, ook willens en wetens.
.

BasH91
Verkenner
Verkenner
Berichten: 14
Lid geworden op: 19 aug 2023 18:32

Re: Heilige Geest

Berichtdoor BasH91 » 22 aug 2023 20:13

https://www.refoweb.nl/vragenrubriek/48 ... ge-geest-/

Een oud artikel, maar bevat ongetwijfeld het antwoord.
al blijft het altijd een beetje 'mysterieus'
Let earth and heavenly saints proclaim
The power and might of His great Name
Let us exalt on bended knee
Praise God, the Holy Trinity


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google Adsense [Bot] en 105 gasten