Hemel

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Gebruikersavatar
DeDwaler
Luitenant
Luitenant
Berichten: 703
Lid geworden op: 13 okt 2015 16:45
Contacteer:

Re: Hemel

Berichtdoor DeDwaler » 17 sep 2023 16:04

KR38 schreef:In de Bijbel staat dat God in het begin de hemel en aarde geschapen heeft.
In mijn kerk wordt gepreekt dat God in de hemel woont.
Maar waar woonde Hij voordat Hij de hemel schiep?
En ik snap nog steeds niet goed het verschil tussen de nieuwe hemel en de nieuwe aarde.
Zijn hier veel verschillende meningen over?


Je hebt hemel en hemel. De hemelen waar God is en het hemelgewelf: de lucht en het uitspansel. Als er staat dat God de hemel en de aarde geschapen heeft dan wordt daarmee de lucht, het uitspansel en de aarde bedoeld. Zie Genesis 1:6-8.

De nieuwe hemel en de nieuwe aarde is een herschepping van de huidige hemel en aarde, want die gaan voorbij op de dag van de Heere (en niet door het klimaat).
.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23607
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Hemel

Berichtdoor Marnix » 17 sep 2023 21:19

DeDwaler schreef:Hoe zie ik waarheen ik loop? Hoe ga ik naar Hem toe? Wat moet ik dan doen?


Dat is niet zo relevant. Bekeren is omkeren. De andere kant op dan waar je geen ging. In Handelingen 2 wordt deze vraag ook gesteld en het antwoord is duidelijk genoeg. En ja, dat doe je niet zelf, het is God die aan je trekt, Zijn Geest die in je werkt. Het stellen van die vragen is daar een duidelijk teken van.

Dat laatste klopt, maar ik had het over de mensheid, alle mensen, het vlees, de wereld, iedereen. De waarheid is dat de natuurlijke mens God niet kent, zoals Jezus ook zegt:

"Alle dingen zijn Mij overgegeven door Mijn Vader; en niemand kent de Zoon dan de Vader, en niemand kent de Vader dan de Zoon, en hij aan wie de Zoon het wil openbaren."
(Mattheüs 11:27)

Dat God Zich openbaart aan Wie Hij wil en Zich ontfermt over Wie Hij wil is genade.


Heb ik ooit anders beweerd dan?



Wat is een zondaar? Ik weet wat ik zelf onder al die termen versta, maar ik weet niet wat jij eronder verstaat.


Iemand die God wil niet doet en schuldig staat tegenover God.


Voor mij was het wel een intens en magisch moment (bovennatuurlijke ervaring) en het overkwam me als een bliksem bij heldere hemel. God toonde me mijn verloren, zondige staat en de duisternis waarin ik gevangen zat en ik kon en wilde niet anders meer dan Jezus om genade en redding smeken (me bekeren). Als ik al iets deed dan deed ik het omdat God het in me deed, zelfs de woorden die ik uitsprak kwamen van Hem. God deed alles en Hij doet alles en is alles.


Klopt. En toen werd bekering een werkwoord. Werk je zaligheid met vreze en beven, want God is het die het willen en het werken in je werkt.


Ja, maar doen we dat ook? Of doen we het niet en moet de Heere Jezus het voor ons doen?[/quote3]

Dat is geen of/of. Hij werkt en Hij roept jou ertoe op en daar kan je gehoor aan geven. Hij moet het doen en wij kunnen niet blijven stilzitten.




Precies.
Laatst gewijzigd door Marnix op 18 sep 2023 07:52, 1 keer totaal gewijzigd.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
DeDwaler
Luitenant
Luitenant
Berichten: 703
Lid geworden op: 13 okt 2015 16:45
Contacteer:

Re: Hemel

Berichtdoor DeDwaler » 18 sep 2023 02:32

Marnix schreef:Precies.


Ja, precies.

Had je haast, Marnix? Moest je de trein halen? Ik vergeet ook weleens een haakje ergens, maar hier kan ik echt helemaal niets mee. Mocht je je nu de volgende keer weer in een dergelijke (gehaaste) gemoedstoestand bevinden, bespaar je dan alsjeblieft de moeite om mij te beantwoorden. Bedankt.
.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23607
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Hemel

Berichtdoor Marnix » 18 sep 2023 07:49

DeDwaler schreef:Ja, precies.

Had je haast, Marnix? Moest je de trein halen? Ik vergeet ook weleens een haakje ergens, maar hier kan ik echt helemaal niets mee. Mocht je je nu de volgende keer weer in een dergelijke (gehaaste) gemoedstoestand bevinden, bespaar je dan alsjeblieft de moeite om mij te beantwoorden. Bedankt.


Wow, ik neem op zondagavond nog even de tijd om op je te reageren klap daarna de laptop dicht en zie nu dat ik ergens 1 haakje ben vergeten. En dan is dit je reactie? Mocht je je volgende keer weer in een dergelijke gemoedstoestand bevinden nadat je midden in de nacht bent wakker geworden, tel dan eerst even tot tien of slaap eerst even verder voordat je reageert....


Edit ik heb het leesteken goedgezet waardoor de reactie nu weer volledig is. Maar als dit je manier van discussieren wordt heb ik liever dat je ermee stopt, ik praat graag met mensen als ze dat op een normale manier willen doen.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

woutersebel
Mineur
Mineur
Berichten: 149
Lid geworden op: 27 aug 2023 16:13

Re: Hemel

Berichtdoor woutersebel » 18 sep 2023 08:29

KR38 schreef:In de Bijbel staat dat God in het begin de hemel en aarde geschapen heeft.
In mijn kerk wordt gepreekt dat God in de hemel woont.
Maar waar woonde Hij voordat Hij de hemel schiep?
En ik snap nog steeds niet goed het verschil tussen de nieuwe hemel en de nieuwe aarde.
Zijn hier veel verschillende meningen over?


Volgens mij staat er in de bijbel dat er in het begin niks was.
Voordat de aarde en hemel gecreëerd werden, zou er volgens de bijbel dus niks bestaan.
Meer kan ik er eigenlijk ook niet over zeggen.

Over bovenstaande zullen denk ik ook wel veel verschillende meningen zijn. Maar dat is in ieder geval wat er in de bijbel staat.

Eigenlijk begrijp ik niet goed wat je bedoelt met 'nieuwe hemel' en 'nieuwe aarde'. Bedoel je hiermee gewoon 'hemel' en 'aarde'?.
Ach ja, volgens de bijbel is de hemel een plaats waar je bent zonder vlees en bloed, waar alles perfect is geregeld wat betreft personen en materie.
Ook dat is slechts wat er in de bijbel staat (rembrandt versie iig).

Achja, soms kan een down-to-earth mentaliteit handig zijn. Op aarde kan je er ook een soort van hemel van proberen te maken.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23607
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Hemel

Berichtdoor Marnix » 18 sep 2023 08:38

KR38 schreef:In de Bijbel staat dat God in het begin de hemel en aarde geschapen heeft.
In mijn kerk wordt gepreekt dat God in de hemel woont.
Maar waar woonde Hij voordat Hij de hemel schiep?
En ik snap nog steeds niet goed het verschil tussen de nieuwe hemel en de nieuwe aarde.
Zijn hier veel verschillende meningen over?


Ik denk ook niet dat het relevant is om verschillen te zoeken, je leest in Openbaring juist dat ze bij elkaar horen. De hemel is de plek waar God woont en de aarde is de plek waar mensen wonen. En daar is afstand tussen, verwijderen, scheiding. Maar als Johannes een soort sneak preview van de toekomst krijgt ziet hij een nieuwe hemel en een nieuwe aarde en dat die verenigd is, Gods woonplaats is bij de mensen.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23607
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Hemel

Berichtdoor Marnix » 18 sep 2023 08:46

woutersebel schreef:Volgens mij staat er in de bijbel dat er in het begin niks was.
Voordat de aarde en hemel gecreëerd werden, zou er volgens de bijbel dus niks bestaan.
Meer kan ik er eigenlijk ook niet over zeggen.


Ik weet niet of we dit ooit helemaal gaan begrijpen maar ik lees niet dat er in het begin niets was. Het eerste vers in de Bijbel is:

"In het begin schiep God de hemel en de aarde"

Er staat dus niet: Er was heel lang niets en toen kwam er opeens een moment dat God in zeven dagen even alles maakte. De hemel en de aarde werden in het begin gemaakt. Niet toen alles in de zeven dagen werd geschapen. Want het tweede vers in de Bijbel is:

"de aarde was woest en doods, duisternis lag over de oervloed en over het water zweefde Gods geest."

Dat is de eerste fase. En daarna komt ergens de tweede fase, waarbij God orde gaat aanbrengen in de chaos, water gaat scheiden van land, dag van nacht, licht van donker enz. Want God zegt: "Laat er licht zijn" en dan is er licht, dat is de eerste scheppingsdag.


Achja, soms kan een down-to-earth mentaliteit handig zijn. Op aarde kan je er ook een soort van hemel van proberen te maken.


Dat zou je kunnen proberen maar er is nog niemand in geslaagd om er maar een beetje in de buurt te komen.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
DeDwaler
Luitenant
Luitenant
Berichten: 703
Lid geworden op: 13 okt 2015 16:45
Contacteer:

Re: Hemel

Berichtdoor DeDwaler » 18 sep 2023 22:07

Marnix schreef:Wow, ik neem op zondagavond nog even de tijd om op je te reageren klap daarna de laptop dicht en zie nu dat ik ergens 1 haakje ben vergeten. En dan is dit je reactie? Mocht je je volgende keer weer in een dergelijke gemoedstoestand bevinden nadat je midden in de nacht bent wakker geworden, tel dan eerst even tot tien of slaap eerst even verder voordat je reageert....


Nou, het was meer een opsomming van jouw reacties in een citaat van mij en waartussen mijn teksten geheel ontbraken. Toen zag ik dat je welgeteld 9 minuten over het antwoord had gedaan en toen dacht ik: ja, wat moet ik hiermee... Zoals je al aangeeft: met 'nog even reageren' bewijs je mij geen dienst en jezelf ook niet.

Je vat wat ik vervolgens schrijf als naar op, maar zo is het helemaal niet bedoeld. Neem de tijd, broeder, dat doe ik ook.

Hoe dan ook, ik ben vaak tijden bezig met een antwoord omdat ik recht probeer te doen aan wat mensen schrijven. Enige zorg en zorgvuldigheid verwacht ik van anderen ook, want dat mis ik namelijk nogal eens in deze haastige tijd. Vandaar mijn appèl.

Dat ik soms midden in de nacht reageer heeft te maken met mijn gezondheidssituatie. Daardoor is er nogal eens sprake van een verstoord dag- en nachtritme. Het liefst sta ik vroeg op en ga op tijd naar bed, maar dat lukt helaas niet altijd. Één ding kun je van me aannemen en dat is dat ik hier nooit met een verhit gemoed achter het toetsenbord zit. Mocht ik merken dat dat wel het geval is, dan doe ik exact wat je me aanraadt: tot tien tellen of morgen weer verder (Deo volente).

Marnix schreef:Edit ik heb het leesteken goedgezet waardoor de reactie nu weer volledig is. Maar als dit je manier van discussieren wordt heb ik liever dat je ermee stopt, ik praat graag met mensen als ze dat op een normale manier willen doen.


Dank!
.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23607
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Hemel

Berichtdoor Marnix » 18 sep 2023 22:20

DeDwaler schreef:Nou, het was meer een opsomming van jouw reacties in een citaat van mij en waartussen mijn teksten geheel ontbraken. Toen zag ik dat je welgeteld 9 minuten over het antwoord had gedaan en toen dacht ik: ja, wat moet ik hiermee... Zoals je al aangeeft: met 'nog even reageren' bewijs je mij geen dienst en jezelf ook niet.

Je vat wat ik vervolgens schrijf als naar op, maar zo is het helemaal niet bedoeld. Neem de tijd, broeder, dat doe ik ook.

Hoe dan ook, ik ben vaak tijden bezig met een antwoord omdat ik recht probeer te doen aan wat mensen schrijven. Enige zorg en zorgvuldigheid verwacht ik van anderen ook, want dat mis ik namelijk nogal eens in deze haastige tijd. Vandaar mijn appèl.

Dat ik soms midden in de nacht reageer heeft te maken met mijn gezondheidssituatie. Daardoor is er nogal eens sprake van een verstoord dag- en nachtritme. Het liefst sta ik vroeg op en ga op tijd naar bed, maar dat lukt helaas niet altijd. Één ding kun je van me aannemen en dat is dat ik hier nooit met een verhit gemoed achter het toetsenbord zit. Mocht ik merken dat dat wel het geval is, dan doe ik exact wat je me aanraadt: tot tien tellen of morgen weer verder (Deo volente).



Dank!


Mooi. Ik had dus een fout in een stukje quotering gemaakt waardoor mijn reactie tussen quotes was komen te staan en de stukken van jou waarop ik reageerde waren weggevallen. Dat was het enige wat er gebeurd is. Overigens zit ik ook nooit geirriteerd achter mijn toetsenbord.

Wel werden je vragen zo algemeen (wat is bekering, hoe zie ik waar ik heenloop enz) dat ik me wel genoodzaakt voelde om iets bondiger te reageren want anders zouden het wel hele epistels worden. Zoveel tijd heb ik ook niet dus heb ik geprobeerd kort maar krachtig je vragen te beantwoorden.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
DeDwaler
Luitenant
Luitenant
Berichten: 703
Lid geworden op: 13 okt 2015 16:45
Contacteer:

Re: Hemel

Berichtdoor DeDwaler » 19 sep 2023 00:17

Marnix schreef:Mooi. Ik had dus een fout in een stukje quotering gemaakt waardoor mijn reactie tussen quotes was komen te staan en de stukken van jou waarop ik reageerde waren weggevallen. Dat was het enige wat er gebeurd is. Overigens zit ik ook nooit geirriteerd achter mijn toetsenbord.


Oké, helder :wink:

Marnix schreef:Wel werden je vragen zo algemeen (wat is bekering, hoe zie ik waar ik heenloop enz) dat ik me wel genoodzaakt voelde om iets bondiger te reageren want anders zouden het wel hele epistels worden. Zoveel tijd heb ik ook niet dus heb ik geprobeerd kort maar krachtig je vragen te beantwoorden.


Ik stel je al die (algemene) vragen om inzichtelijk te krijgen hoe je de dingen precies ziet. Waar we het eerder over hadden: onder dezelfde termen kunnen mensen iets anders verstaan, zoals een kerkganger die de oproep tot bekering als excuus aanvoert om niks te doen en jij die zegt dat het een werkwoord is.

Wat moet de mens doen met alle oproepen in de Schrift? Die vraag kom je continu tegen. Het ontbreekt schijnbaar aan een bevredigend antwoord.

Ps. Ik zal in mijn beantwoording aan jou wat concreter proberen te zijn.
.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23607
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Hemel

Berichtdoor Marnix » 19 sep 2023 08:59

DeDwaler schreef:Oké, helder :wink:



Ik stel je al die (algemene) vragen om inzichtelijk te krijgen hoe je de dingen precies ziet. Waar we het eerder over hadden: onder dezelfde termen kunnen mensen iets anders verstaan, zoals een kerkganger die de oproep tot bekering als excuus aanvoert om niks te doen en jij die zegt dat het een werkwoord is.

Wat moet de mens doen met alle oproepen in de Schrift? Die vraag kom je continu tegen. Het ontbreekt schijnbaar aan een bevredigend antwoord.

Ps. Ik zal in mijn beantwoording aan jou wat concreter proberen te zijn.


Bedankt. En wat de mens moet doen met alle oproepen in de Schrift? Er gehoor aan geven. Kan hij dat? Ja, maar niet uit zichzelf. Geen bekeerd mens zal achteraf zeggen: "Ik heb me zelf bekeerd." maar "God heeft me gered".

Ik vind dat een bevredigend antwoord, op deze manier is de uitverkiezing geen karikatuur, geen dogma die leidt tot stilzittende vroomheid of tot een "ik kan het niet totdat God wat gaan doen" en krijgt God alle eer.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

woutersebel
Mineur
Mineur
Berichten: 149
Lid geworden op: 27 aug 2023 16:13

Re: Hemel

Berichtdoor woutersebel » 20 sep 2023 12:43

Marnix schreef:Ik weet niet of we dit ooit helemaal gaan begrijpen maar ik lees niet dat er in het begin niets was. Het eerste vers in de Bijbel is:

"In het begin schiep God de hemel en de aarde"

Er staat dus niet: Er was heel lang niets en toen kwam er opeens een moment dat God in zeven dagen even alles maakte. De hemel en de aarde werden in het begin gemaakt. Niet toen alles in de zeven dagen werd geschapen. Want het tweede vers in de Bijbel is:

"de aarde was woest en doods, duisternis lag over de oervloed en over het water zweefde Gods geest."

Dat is de eerste fase. En daarna komt ergens de tweede fase, waarbij God orde gaat aanbrengen in de chaos, water gaat scheiden van land, dag van nacht, licht van donker enz. Want God zegt: "Laat er licht zijn" en dan is er licht, dat is de eerste scheppingsdag.

Dat zou je kunnen proberen maar er is nog niemand in geslaagd om er maar een beetje in de buurt te komen.


Ahja, goed opgemerkt. Vraag me ook af of er iets uit niets kan ontstaan. Vermoedelijk zullen de details achterwege blijven.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23607
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Hemel

Berichtdoor Marnix » 20 sep 2023 14:27

woutersebel schreef:Ahja, goed opgemerkt. Vraag me ook af of er iets uit niets kan ontstaan. Vermoedelijk zullen de details achterwege blijven.


Nee dat kan niet. Daarom weet de wetenschap ook niet wat er voor de oerknal was. Ze kunnen ver terug maar weten niet wat het echte begin was. En als christenen geloven we dat God er in het begin al was en alles wat er is uit Hem is voortgekomen. En dan blijven er altijd dingen onduidelijk omdat we dat niet kunnen weten / begrijpen. Maar daar moet je ergens beslissen wat je gelooft.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
DeDwaler
Luitenant
Luitenant
Berichten: 703
Lid geworden op: 13 okt 2015 16:45
Contacteer:

Re: Hemel

Berichtdoor DeDwaler » 22 sep 2023 20:55

Marnix schreef:En wat de mens moet doen met alle oproepen in de Schrift? Er gehoor aan geven. Kan hij dat? Ja, maar niet uit zichzelf. Geen bekeerd mens zal achteraf zeggen: "Ik heb me zelf bekeerd." maar "God heeft me gered".

Ik vind dat een bevredigend antwoord, op deze manier is de uitverkiezing geen karikatuur, geen dogma die leidt tot stilzittende vroomheid of tot een "ik kan het niet totdat God wat gaan doen" en krijgt God alle eer.


Kan hij dat? Ja, maar niet uit zichzelf. Dat is tegenstrijdig.

A: Kun je vliegen?
B: Ja, maar niet uit mezelf.
A: Dus je kunt zelf niet vliegen!?
B: Jawel.

Dat klopt niet. Het moet zijn: Nee. Nee, ik kan niet vliegen, tenzij iemand mij vleugels geeft. Dat is logica:

"En Jezus zei tegen hen: Ik ben het Brood des levens; wie tot Mij komt, zal beslist geen honger hebben, en wie in Mij gelooft, zal nooit meer dorst hebben. Maar Ik heb u gezegd dat u Mij wel gezien hebt, en toch gelooft u niet. Alles wat de Vader Mij geeft, zal tot Mij komen; en wie tot Mij komt, zal Ik beslist niet uitwerpen."

"Niemand kan tot Mij komen, tenzij de Vader, Die Mij gezonden heeft, hem trekt; en Ik zal hem doen opstaan op de laatste dag."

"En Hij zei: Daarom heb Ik u gezegd dat niemand tot Mij komen kan, tenzij het hem door Mijn Vader gegeven is."

"Johannes antwoordde en zei: Een mens kan niets aannemen, als het hem niet uit de hemel gegeven is."
Johannes 6:35-37, 44, 65, Johannes 3:27


Het Woord doet precies wat het moet doen: de mens van zijn illusies ontdoen en onderwerpen aan God. De mens is onderworpen aan God en Zijn wil en niet andersom.

De mens kan niet tot Jezus komen, tenzij de Vader, Die Hem gezonden heeft, hem trekt. Dat komt o.a. door wat Jezus zegt in Johannes 6:36: "Maar Ik heb u gezegd dat u Mij wel gezien hebt, en toch gelooft u niet."

Dat zegt Jezus in Johannes 6, vers 60 niet tegen een paar Farizeeën (die Hem naar het leven staan) maar tegen Zijn discipelen. Ze nemen aanstoot aan Jezus' Woorden en velen gaan vanaf dan niet meer met Hem mee. Op de vraag van Jezus aan de twaalf (apostelen) of ze ook niet willen weggaan, antwoord Petrus tot Wie ze anders moeten gaan en dat zij geloofd en erkend hebben dat Jezus de Christus is en de Zoon van God. Daarop zegt Jezus: "Heb Ik u, de twaalf, niet uitgekozen? En een van u is een duivel.".

De mens en zijn (zondige) wil en werk wordt door het Woord uitgeschakeld, opdat het alleen door genade (overeenkomstig de verkiezing van de genade) van God is. Zo krijgt God alle eer.

Door het voor de mens (zogenaamd) 'mogelijk' te maken, maak je de uitverkiezing juist tot een karikatuur (onzinnig).

Zoals een dove niet kan horen en een blinde niet kan zien, zo kan een zondaar (ongelovige) niet tot Jezus komen, tenzij...

Het geloof van de mens is het resultaat van het werk van God in de mens. Het geloof heeft fundament (vaste grond) nodig, anders houdt het geen stand; zoals een huis op zand geen standhoudt wanneer de stormen komen en de regens neerslaan. Daarom komt het geloof uit God voort (door Zijn genade, door Zijn Woord en Zijn Geest) en houdt Hij het in stand en draagt de gelovige, zoals de wijnstok en de ranken.
.

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3482
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: Hemel

Berichtdoor benefietdiner » 23 sep 2023 08:15

DeDwaler schreef:Kan hij dat? Ja, maar niet uit zichzelf. Dat is tegenstrijdig.

A: Kun je vliegen?
B: Ja, maar niet uit mezelf.
A: Dus je kunt zelf niet vliegen!?
B: Jawel.

Dat klopt niet. Het moet zijn: Nee. Nee, ik kan niet vliegen, tenzij iemand mij vleugels geeft. Dat is logica:



Het Woord doet precies wat het moet doen: de mens van zijn illusies ontdoen en onderwerpen aan God. De mens is onderworpen aan God en Zijn wil en niet andersom.

De mens kan niet tot Jezus komen, tenzij de Vader, Die Hem gezonden heeft, hem trekt. Dat komt o.a. door wat Jezus zegt in Johannes 6:36: "Maar Ik heb u gezegd dat u Mij wel gezien hebt, en toch gelooft u niet."

Dat zegt Jezus in Johannes 6, vers 60 niet tegen een paar Farizeeën (die Hem naar het leven staan) maar tegen Zijn discipelen. Ze nemen aanstoot aan Jezus' Woorden en velen gaan vanaf dan niet meer met Hem mee. Op de vraag van Jezus aan de twaalf (apostelen) of ze ook niet willen weggaan, antwoord Petrus tot Wie ze anders moeten gaan en dat zij geloofd en erkend hebben dat Jezus de Christus is en de Zoon van God. Daarop zegt Jezus: "Heb Ik u, de twaalf, niet uitgekozen? En een van u is een duivel.".

De mens en zijn (zondige) wil en werk wordt door het Woord uitgeschakeld, opdat het alleen door genade (overeenkomstig de verkiezing van de genade) van God is. Zo krijgt God alle eer.

Door het voor de mens (zogenaamd) 'mogelijk' te maken, maak je de uitverkiezing juist tot een karikatuur (onzinnig).

Zoals een dove niet kan horen en een blinde niet kan zien, zo kan een zondaar (ongelovige) niet tot Jezus komen, tenzij...

Het geloof van de mens is het resultaat van het werk van God in de mens. Het geloof heeft fundament (vaste grond) nodig, anders houdt het geen stand; zoals een huis op zand geen standhoudt wanneer de stormen komen en de regens neerslaan. Daarom komt het geloof uit God voort (door Zijn genade, door Zijn Woord en Zijn Geest) en houdt Hij het in stand en draagt de gelovige, zoals de wijnstok en de ranken.
Jou betoog is ‘bevindelijk gereformeerd’.
Volgens bevindelijk gereformeerden bestaat er ook geen 'aanbieding van genade' onderschrijf jij dat ook?


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten