Kiest u voor namaak of wilt u liever het origineel?

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Neon
Mineur
Mineur
Berichten: 140
Lid geworden op: 20 dec 2023 19:35

Re: Kiest u voor namaak of wilt u liever het origineel?

Berichtdoor Neon » 18 jan 2024 15:54

Marnix schreef:





Over de schepping van hemel en aarde, waar de mens als hij gemaakt wordt die taak krijgt om de aarde te "onderwerpen".



''De mens als hij gemaakt wordt''.. dit klinkt mythisch, zoals in 1 Kor. 15sv waar dit mij aan doet denken. Maar daar staat mens met een hoofdletter, een nieuwe Schepping. En in wezen de Verlosser in de mens.


19 Indien wij alleenlijk in dit leven op Christus zijn hopende, zo zijn wij de ellendigste van alle mensen.

20 Maar nu, Christus is opgewekt uit de doden, en is de Eersteling geworden dergenen, die ontslapen zijn.

21 Want dewijl de dood door een mens is, zo is ook de opstanding der doden door een Mens.

22 Want gelijk zij allen in Adam sterven, alzo zullen zij ook in Christus allen levend gemaakt worden.


Het is die innerlijke verandering.

Verderop in de tekst inderdaad het ''onderwerpen'';


23 Maar een iegelijk in zijn orde: de eersteling Christus, daarna die van Christus zijn, in Zijn toekomst.

24 Daarna zal het einde zijn, wanneer Hij het Koninkrijk aan God en den Vader zal overgegeven hebben; wanneer Hij zal te niet gedaan hebben alle heerschappij, en alle macht en kracht.

25 Want Hij moet als Koning heersen, totdat Hij al de vijanden onder Zijn voeten zal gelegd hebben.

26 De laatste vijand, die te niet gedaan wordt, is de dood.


En dan als laatste;


27 Want Hij heeft alle dingen Zijn voeten onderworpen. Doch wanneer Hij zegt, dat Hem alle dingen onderworpen zijn, zo is het openbaar, dat Hij uitgenomen wordt, Die Hem alle dingen onderworpen heeft.

28 En wanneer Hem alle dingen zullen onderworpen zijn, dan zal ook de Zoon Zelf onderworpen worden Dien, Die Hem alle dingen onderworpen heeft, opdat God zij alles in allen.



Dat laatste is dan de opstanding na of juist door 'het is volbracht' en totaal sterven van het lichaam van vlees en bloed.., en dan de 'hemelvaart' van de Zoon.

Opdat God zij alles in allen; Joh.1; 4 In Hetzelve was het Leven, en het Leven was het Licht der mensen.

Maar wellicht bedoel je het anders. Toch fijn dit te mogen schrijven :wink:

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23591
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Kiest u voor namaak of wilt u liever het origineel?

Berichtdoor Marnix » 18 jan 2024 16:49

Neon schreef:''De mens als hij gemaakt wordt''.. dit klinkt mythisch, zoals in 1 Kor. 15sv waar dit mij aan doet denken. Maar daar staat mens met een hoofdletter, een nieuwe Schepping. En in wezen de Verlosser in de mens.


19 Indien wij alleenlijk in dit leven op Christus zijn hopende, zo zijn wij de ellendigste van alle mensen.

20 Maar nu, Christus is opgewekt uit de doden, en is de Eersteling geworden dergenen, die ontslapen zijn.

21 Want dewijl de dood door een mens is, zo is ook de opstanding der doden door een Mens.

22 Want gelijk zij allen in Adam sterven, alzo zullen zij ook in Christus allen levend gemaakt worden.


Het is die innerlijke verandering.

Verderop in de tekst inderdaad het ''onderwerpen'';


23 Maar een iegelijk in zijn orde: de eersteling Christus, daarna die van Christus zijn, in Zijn toekomst.

24 Daarna zal het einde zijn, wanneer Hij het Koninkrijk aan God en den Vader zal overgegeven hebben; wanneer Hij zal te niet gedaan hebben alle heerschappij, en alle macht en kracht.

25 Want Hij moet als Koning heersen, totdat Hij al de vijanden onder Zijn voeten zal gelegd hebben.

26 De laatste vijand, die te niet gedaan wordt, is de dood.


En dan als laatste;


27 Want Hij heeft alle dingen Zijn voeten onderworpen. Doch wanneer Hij zegt, dat Hem alle dingen onderworpen zijn, zo is het openbaar, dat Hij uitgenomen wordt, Die Hem alle dingen onderworpen heeft.

28 En wanneer Hem alle dingen zullen onderworpen zijn, dan zal ook de Zoon Zelf onderworpen worden Dien, Die Hem alle dingen onderworpen heeft, opdat God zij alles in allen.



Dat laatste is dan de opstanding na of juist door 'het is volbracht' en totaal sterven van het lichaam van vlees en bloed.., en dan de 'hemelvaart' van de Zoon.

Opdat God zij alles in allen; Joh.1; 4 In Hetzelve was het Leven, en het Leven was het Licht der mensen.

Maar wellicht bedoel je het anders. Toch fijn dit te mogen schrijven :wink:


Zo mythisch is het niet. Je kan gewoon Genesis 1-3 lezen en dan weet je wat ik bedoel. Daar staat toch dat God hemel en aarde maakt, zon maan en sterren, bloemen, bomen, vogels, vissen, landdieren en tenslotte de mens. Dan lees je over Adam en Eva die naar Gods beeld worden gemaakt en de opdracht krijgen over de aarde te heersen dwz haar te besturen, ervoor te zorgen, te bevolken, bewerken enz. En in hoofdstuk 3 lees je hoe de zonde in de wereld komt.

Zo vaag is dat toch niet?
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Neon
Mineur
Mineur
Berichten: 140
Lid geworden op: 20 dec 2023 19:35

Re: Kiest u voor namaak of wilt u liever het origineel?

Berichtdoor Neon » 18 jan 2024 17:01

Marnix schreef:Zo mythisch is het niet. Je kan gewoon Genesis 1-3 lezen en dan weet je wat ik bedoel. Daar staat toch dat God hemel en aarde maakt, zon maan en sterren, bloemen, bomen, vogels, vissen, landdieren en tenslotte de mens. Dan lees je over Adam en Eva die naar Gods beeld worden gemaakt en de opdracht krijgen over de aarde te heersen dwz haar te besturen, ervoor te zorgen, te bevolken, bewerken enz. En in hoofdstuk 3 lees je hoe de zonde in de wereld komt.

Zo vaag is dat toch niet?


Tja.. als je de rest van mijn betoog weglaat in je reactie is het zo simpel als wat.

Maar wat dan betreffende het Evangelie? Wat in hemelsnaam (..) is dan het goede nieuws van het NT?

Waarom moet de mens dan gered worden en waarvan..

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23591
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Kiest u voor namaak of wilt u liever het origineel?

Berichtdoor Marnix » 18 jan 2024 17:22

Neon schreef:Tja.. als je de rest van mijn betoog weglaat in je reactie is het zo simpel als wat.

Maar wat dan betreffende het Evangelie? Wat in hemelsnaam (..) is dan het goede nieuws van het NT?

Waarom moet de mens dan gered worden en waarvan..


Over de rest was ik het wel met je eens dus daar had ik geen aanvullingen op :-)
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Neon
Mineur
Mineur
Berichten: 140
Lid geworden op: 20 dec 2023 19:35

Re: Kiest u voor namaak of wilt u liever het origineel?

Berichtdoor Neon » 18 jan 2024 17:25

Marnix schreef:Over de rest was ik het wel met je eens dus daar had ik geen aanvullingen op :-)


Die rest is het mythische.. of beter; de Mystiek :wink:

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23591
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Kiest u voor namaak of wilt u liever het origineel?

Berichtdoor Marnix » 18 jan 2024 17:46

Neon schreef:Die rest is het mythische.. of beter; de Mystiek :wink:


precies maar jij zei:

"'De mens als hij gemaakt wordt''.. dit klinkt mythisch," maar ik doelde daar dus gewoon op de schepping in het paradijs zoals beschreven in Genesis.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Neon
Mineur
Mineur
Berichten: 140
Lid geworden op: 20 dec 2023 19:35

Re: Kiest u voor namaak of wilt u liever het origineel?

Berichtdoor Neon » 18 jan 2024 18:00

Marnix schreef:precies maar jij zei:

"'De mens als hij gemaakt wordt''.. dit klinkt mythisch," maar ik doelde daar dus gewoon op de schepping in het paradijs zoals beschreven in Genesis.


Ah oké. Maar dat is inderdaad genesis 1-3. ''

Zo krijgt de mens als beeltenis van God ook de opdracht om de aarde te ontdekken, te besturen, er over te regeren en er zo voor te zorgen.'' schreef je eerder. Maar dit kwam op mij over als regeren over het huidige systeem.

Daarom deed ik mijn relaas.

Gebruikersavatar
hans0166
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1472
Lid geworden op: 28 dec 2012 15:30

Re: Kiest u voor namaak of wilt u liever het origineel?

Berichtdoor hans0166 » 19 jan 2024 08:30

Neon schreef:Die rest is het mythische.. of beter; de Mystiek :wink:


kun je dit een beetje uitleggen? Die woorden komen totaal niet overeen, of zelfs maar in de buurt van hun wederzijdse betekenis.

Neon
Mineur
Mineur
Berichten: 140
Lid geworden op: 20 dec 2023 19:35

Re: Kiest u voor namaak of wilt u liever het origineel?

Berichtdoor Neon » 19 jan 2024 08:54

hans0166 schreef:kun je dit een beetje uitleggen? Die woorden komen totaal niet overeen, of zelfs maar in de buurt van hun wederzijdse betekenis.


Het vervolg op genesis 1 na de uitwijzing van de mens, of de val, is de terugkeermogelijkheid die door het NT is getoond; de innerlijke weg.

Wanneer ik betekenissen van de woorden mythisch en mystiek vergelijk, vind ik mythisch goed bij genesis passen, maar inderdaad alleen mystiek bij het NT.

Vandaar ook dat ik schreef dat het beter is Mystiek te gebruiken bij de verandering van de mens naar Mens.

Hieronder twee mogelijke betekenissen;

Een mythe is een verhaal over de daden van goddelijke wezens uit een ver vervlogen tijd, dat een verklaring biedt voor belangrijke verschijnselen van de natuur en het menselijke leven.

Mystiek (bijvoeglijk naamwoord; van het Griekse μυστικός, mystikos, geheimzinnig) is het hartstochtelijk streven naar een persoonlijke vereniging van de ziel met God. De term mystiek verwijst ook naar de achterliggende leer over kennis en persoonlijke ervaringen van toestanden van bewustzijn voorbij de normale menselijke perceptie.


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 102 gasten