Moderators: henkie, elbert, Moderafo's
Marnix schreef:Gelukkig is de Geest uitgestort, die geeft ons veel liefde en geduld en dat hebben we hier soms wel even nodig
Raymond60 schreef:(...) Net als goederen heb je tevens verschillende onderwerpen in uw Bijbel die niet origineel zijn, maar namaak. (...)
Raymond60 schreef:Leuk dat je reageert Marnix, maar zoals je kan lezen is deze topic (meer) bedoelt voor mensen die nog vragen hebben en volgens mij heb jij je 'merk' al gekozen.
Maar je geeft wel precies aan wat het verschil is met de Bijbel en de gewoonlijke kerkelijke visie.
De HG en Zijn uitstorting was er al voor de schepping begon. Het was vanaf dag 1 de bedoeling dat ieder mens vervult was met Gods Geest.
De Bijbel staat vol van mensen die vol waren van de HG en als zodanig lieten zien wa het betekende om met God te wandelen.
Nieuwe testament niets nieuws aan maar terug naar wat Israël was kwijtgeraakt.
Marnix schreef:Dit is een christelijk forum en de meesten hier hebben we bewuste keuzes gemaakt ja. En dan komt er iemand die zegt: wat jullie hebben gekozen is nep, ik zal het echte verhaal even uitleggen, ik weet hoe het wel zit en jullie niet. Ik snap het wel want ik ben ook zo geweest maar heb het licht gezien en ga het jullie nu brengen. Doorgaans is dat een slechte basis voor een goed gesprek omdat je alleen maar wil zenden en niet ontvangen.
gravo schreef:Een heel verhaal, maar onderstaande quote lijkt mij de kern te bevatten:
Daar gaan ook precies mijn vragen over:
A. Welke onderwerpen in mijn Bijbel zijn "niet origineel"? Zijn die onderwerpen dan "namaak"?
B. Slaat "origineel" op onvervalste inhoud (tegenover kwalijke nep-teksten die dan als namaak in mijn Bijbel zouden zijn terechtgekomen)
of heb je het meer over de redactie van de tekst, waarbij sommige gedeelten later aan een eerdere versie van de Bijbeltekst zijn toegevoegd en zo één geheel zijn gaan vormen. Datzelfde heb je met gedeelten die een kopie zijn van een eerder Bijbelgedeelte en dan met geringe aanpassingen kopieën tweemaal in de Bijbel te vinden zijn.
gravo
Prisma23 schreef:Kiest u voor de verbeterde versie of wilt u liever een oud exemplaar?
hans0166 schreef:....
Interpretatie veranderd gedurende de tijd wegtikt, geloof veranderd..., mensen veranderen... onze opvattingen over God veranderd.. OF... leren we Hem beter kennen?
Raymond60 schreef:Hoe deed Eusebius dat? Wel ik vond het altijd al vreemd dat een boek geschreven door in Torah gelovige (doeners) Hebreeërs, welke Hebreeuws spraken en wonende in een Hebreeuws land. Dat er soms vreemde uitspraken in het nieuwe testament staan zoals; “een feest van de Joden”. Het vreemde hieraan is dat deze feesten Gods feesten zijn voor ieder die bij God hoort. Niemand van de schrijvers zou 1 van Gods feesten ooit als een feest der Joden beschrijven, diegene die dat doen zijn toen en nu alleen maar de religieuzen. Deze zin staat er een paar keer in en op een zodanige manier dat je weet dat geen gelovige in Gods Woord dit heeft neergezet.
Raymond60 schreef: Yeshua
gravo schreef:Aha, ik begin het te begrijpen.
A) Je richt je vooral tegen christenen, omdat ze de uitleg van de Thora niet machtig zijn (vanwege o.a. de gebrekkig kennis van het Hebreeuws) en je bedenkingen betreffen vooral de Bijbelgedeelten uit het Nieuwe Testament.
Mag ik nog twee vragen aan mijn eerdere toevoegen?
B) 1. Is het geoorloofd dat christenen hun geloof en hun interpretatie van wat zij het Oude Testament noemen vrijelijk op een christelijk forum uiten? Uiteraard is dat een andere interpretatie dan de joodse overlevering en uitleg van de Thora, maar dat zou je in de context van een christelijk forum wel moeten respecteren denk ik, hoe verkeerd je het verder ook vindt.
C) 2. Hoe sta jij tegenover de verhouding tussen jodendom en christendom. Noem jij jezelf christen, messias-belijdend christen misschien of joods of anders? Over het algemeen is openheid over deze kwestie wel verhelderend.
En verder nog twee opmerkingen:
D) 1. Ik heb best wel wat kennis van de joodse zienswijze op de Bijbel, ik heb enige kennis van het Hebreeuws, ik ken de geschiedenis van de joodse Bijbeluitleg, van Simon de Rechtvaardige, via Sjammai en Hillel , Rasji tot de Zohar, ik weet dus wat van de uitleg traditie van de Thora. Maar die kennis combineer ik met een christelijk geloof en een christelijke belijdenis. Ik heb geen behoefte om joodse gelovigen op hun nummer te zetten, omdat zij echt een andere kijk op ongeveer dezelfde dingen hebben.
Kun jij dat ook richting anders gelovigen? Je toon is nu erg misprijzend en afwijzend. Weet jij wel voldoende van de rijke christelijke traditie, vraag ik me af.
E) 2. Hoewel we onze strijd over hoe we de bijbel moeten lezen (langs joodse of langs christelijke weg) nog lang kunnen volhouden, is er eigenlijk iets dat mij veel meer interesseert en dat is het groot aantal overeenkomsten tussen de joodse en de christelijke waarden, als we ze niet alleen op het uiterlijk beschouwen, maar veelmeer op het innerlijk. Op de diepste grondslagen van de God van Israël. Dan bespeur ik dat het hart van jodendom en christendom in feite om hetzelfde gaat. Daar zouden we het ook over kunnen hebben. Ik vind het juist een uiterst pijnlijke zaak dat jodendom en christendom zo ver van elkaar verdreven zijn. Iets van die pijn merk je in het NT ook. De verwachtingen waren zo anders, maar de verwijdering heeft gewonnen.
Voor ik met je verder praat, zou ik graag een reactie krijgen op bovenstaande vragen en opmerkingen.
gravo
Terug naar “[Religie] - Open forum”
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 17 gasten