Laten we bij het begin beginnen: hoe weten X, Y en Z dat er een Heilige Geest is?naamloos schreef:De 1 is door de H.G. overtuigt dat X waar is, de volgende dat Y waar is, weer een ander dat Z de waarheid is ... enz, en allemaal ervaren ze de waarheid ervan in hun hart. Dat zou nog niet eens zo'n punt zijn zolang de overtuigingen niet tegenstrijdig zijn.
Dat lijkt me een eenvoudige vraag, toch?
Er is maar 1 godsdienst die het over de Heilige Geest heeft en die godsdienst heeft bovendien maar 1 algemeen gezaghebbend boek waar dat in vermeld wordt.
Het zal waar zijn dat X, Y en Z het over veel dingen oneens zijn, maar blijkbaar zijn ze het tenminste over deze hoofdzaak wel eens, namelijk dat de Heilige Geest bestaat en werkzaam is. Daarbij baseren ze zich direct of indirect op de Bijbel.
Dat is voor jou niet duidelijk, maar voor Jezus wel (Joh. 5:39), waarbij Hij opmerkt: "als je de Schriften niet gelooft, hoe zul je dan Mijn woorden geloven?" (Joh. 5:47). Volgens Jezus is Zijn eigen optreden vervulling van de Schrift (Matth. 26:56, Mark. 14:49, Luk. 24:27). Dat was ook duidelijk voor Petrus (Hand. 1:16, Hand. 2(zijn hele preek)), Stefanus (Hand. 7, zijn hele preek), Paulus (Hand. 17:2-3, 1 Kor. 15:3-4 enz. enz.), Apollos (Hand. 18:28) en eigenlijk alle discipelen/apostelen. Steeds weer lazen ze het Oude Testament en ontdekten ze daarin Jezus terug.naamloos schreef:Zo'n overduidelijke onderlinge bevestiging van de Bijbelboeken zie ik niet.
Op meer of minder belangrijke onderdelen spreken ze elkaar juist behoorlijk tegen. Dat is voor de hoofdlijnen cruciaal.
Dan gaat het niet alleen over zijn eigenschappen, maar ook over 'zondeval, erfzonde, offeren, vergeving, redding ...
En de manier waarop in het NT het OT wordt gebruikt als toepassing en bewijs ... nee zo helder als glas is dat niet.
Dan kun jij wel zeggen: "ik zie dat niet". Tja, dat zal wel, maar je hebt dan wel alle apostelen en profeten die dat anders zien, plus 2000 jaar christendom. Die miljoenen mensen zagen en zien het wel. Nu kun je natuurlijk zeggen dat jij het bij het goede eind hebt en al die miljoenen christenen niet, maar dan moet je wel met verdraaid goede argumenten komen.
Die zie ik dan weer niet.
Een conclusie over een bepaald onderwerp is over het algemeen sterker als die breder gedragen wordt. Daarom zijn de 12 artikelen van het christelijk geloof ook zo belangrijk in de christelijke kerk. Want hoeveel onderlinge verdeeldheid er ook mag zijn, over deze 12 artikelen zijn feitelijk alle christenen van alle tijden en plaatsen het eens. In die artikelen zit bovendien alles vervat wat we nodig hebben om te weten.
Daarmee wordt je geloof een allerindividueelst ding. Nu is geloof persoonlijk, maar niet individueel, want anders is het een geloof dat als het gras is: het is er voor een tijd en dan is het weg. Maar het enige wat waarde heeft, is ook wat er altijd geweest is en er altijd zal zijn. Dan blijft het geloof in de ene ware God over, Die er altijd was en er altijd zal zijn.naamloos schreef:De vraag is voor mij niet zozeer of de H.G. mensen kan inspireren, maar het gaat erom of het waar is dat mensen die die zeggen geïnspireerd te zijn door de H.G. dat ook werrkelijk zijn. Alle tegenstrijdigheden en andere moeilijkheden helpen niet echt om het geloofwaardig te maken.
Dan hoef je de hele Bijbel niet hoofdschuddend aan de kant te leggen, je kunt ook waarde-gezag geven aan de dingen die wel duidelijk zijn en waar je in gelooft.
Jouw hoofdlijnen zijn deels (misschien wel grotendeels) de mijne niet, en dingen die jij alleen maar problematisch noemt horen voor mij wel bij de hoofdlijn. Iemands karatereigenschappen, zijn doen en laten ... en alles wat we normaal in r.l. belangrijk vinden om met iemand een relatie te hebben.
De Bijbel is feitelijk een brief van God aan ons. Je zegt: als iemand die brief niet heeft, maar wel liefheeft, die kent God beter dan mensen die hem gelezen hebben en er niets mee doen. Daar zit wel een kern van waarheid in, maar toch is het niet de bedoeling. Want wie die brief heeft gelezen en er uit en naar leeft, is altijd nog veel beter af dan degene die de Bijbel niet kent. Iemand die de Bijbel niet kent, zal toch van alles missen, hoe goed die persoon andere mensen ook liefheeft. Die persoon zal dat ook als gemis ervaren, omdat hij/zij God niet (voldoende) kent. Tenminste als hij/zij verstandig is. Dat zeg ik niet, dat zegt de Franse filosoof Pascal: "er zijn 2 soorten mensen die we verstandig kunnen noemen: zij die verheugd zijn omdat ze God kennen en zij die Hem zoeken, omdat ze bedroefd zijn omdat ze God nog niet kennen".naamloos schreef:Oneens. Het zou wel eens andersom kunnen zijn: iemand die de Bijbel niet kent maar wel de liefde kent en leeft, zou God wel eens beter kunnen kennen dan iemand die de Bijbel uit zijn hoofd kent. In ieder geval heeft die geen last van de 'problematische' dingen.
De kamerling uit Morenland was ook op zoek naar God. Wat deed hij? Hij kocht een bijbelrol. Dat was op zich niet voldoende, want hij begreep er niets van. Maar het was wel verstandig dat hij die bijbelrol had gekocht: hij zocht in de goede richting. Want dat was voor Filippus een uitgelezen aanknopingspunt om deze man over Jezus te vertellen. Want het ging in die bijbelrol (Jes. 53) ook over Jezus. Zo functioneert de Bijbel ook in het leven van de gelovige: die Bijbel wijst ons naar Jezus en bovendien is de hele Schrift door God ingegeven en daarom nuttig voor de gelovige (2 Tim. 3:14-17).
Ik ken mijn vrouw als geen ander, maar toch begrijp ik haar niet altijd helemaal. Is dat erg? Nee, dat betekent dat ik een relatie met haar heb en dat er kanten aan haar zijn die ik nog moet ontdekken. Zo is het ook met God, waarbij ook nog eens geldt dat we Hem beter zullen leren kennen. We begrijpen Hem niet altijd (dat zegt de Bijbel ook trouwens!), maar we kennen Hem door Zijn Zoon Jezus Christus. Ook de apostel Paulus zegt dat we nu soms nog in een spiegel kijken en dat dingen duister voor ons zijn (1 Kor.13), maar dat we straks God ten volle zullen zien en kennen.naamloos schreef:En bovendien zeg je zelf dat niemand alles begrijpt, daar maak ik uit op dat dan ook niemand God echt helemaal kent, toch?