Doodse stilte voor de macht van islam

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7930
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Doodse stilte voor de macht van islam

Berichtdoor StillAwake » 03 nov 2020 15:27

elbert schreef:De KKK is inderdaad niet christelijk, ook qua oorsprong niet. De KKK heeft zijn oorsprong in de slavernijpraktijk van het zuiden van de VS, de verloren burgeroorlog en blanken die de afschaffing van de slavernij niet konden verteren. Met het christelijk geloof heeft dat niets uit te staan. Dat is bij IS, Al Qaida en andere groeperingen wel anders. Die pretenderen de meest zuivere vorm van de islam te verkondigen, de enige manier waarop je volgens hen een goede moslim kunt zijn. Iets dergelijks is bij de KKK nooit het geval geweest.
Ik doelde op de tweede Klan (opgericht in 1915). Excuses, dat had ik inderdaad iets duidelijker moeten stellen.
elbert schreef:Als je het dan toch over christelijke extremisten wil hebben, dan denk ik eerder aan de IRA, hoewel dat eerder weer een nationalistische achtergrond heeft dan een religieuze.
Zo bekeken is IS ook een twijfelgeval, omdat het Kalifaat ook nationalistische trekjes had.
elbert schreef:Ik vond het toen opvallend stil en de wereldwijde beelden van dansende mensen op straat staan me nog goed bij.
dat jij het opvallend stil vond betekent niet dat het dat ook was. En natuurlijk krijgen de extremen meer airplay op radio en televisie. Daarmee is het echter niet gezegd dat dat het hele plaatje was.
elbert schreef: Dat geeft tevens aan dat deze terreurorganisaties niet op zichzelf staan. Iedereen heeft het over eenlingen. Er zijn inmiddels duizenden "eenlingen" die minstens evenzoveel doden op hun geweten hebben. Feit is dat eenlingen nooit op zichzelf opereren, maar dat er altijd een culturele achtergrond bestaat waarbinnen ze hun denkbeelden kunnen ontwikkelen en waarbij die denkbeelden niet alleen getolereerd maar ook aangemoedigd worden.
Dat klopt. Maar hetzelfde kan gezegd worden van Anders Breivik. Ook zijn actie haalde bij extreem rechts aardig wat "likes". En juist dat werd naar voren gebracht. Omdat het risico daar zat, en niet omdat iedere niet-socialist deze moordpartij goedkeurde.
elbert schreef:Waarom wordt er tot in Pakistan en Bangladesh tegen Frankrijk gedemonstreerd momenteel en niet tegen die "eenlingen"? Simpelweg om dat ze het met die eenlingen eens zijn.
Daar heb je een punt, maar besef wel dat de rol van de media daarin zeker zo sterk is als die van de religie die men aanhangt.
elbert schreef:Het is voor sommige moslimjongeren (ook in het westen) stoer en aantrekkelijk om jihadstrijder te worden, zelfs al gaan ze zelf niet zover dat ze er eentje worden. Er is te weinig afremmend en zelfregulerend vermogen in de moslimgemeenschap als geheel om te zeggen: "je moet nooit en te nimmer jihadstrijder worden die ongelovigen het hoofd afhakt". Het is namelijk zo dat er in de islam teksten zijn die dat goedkeuren en aanmoedigen.
Exact hetzelfde is over Jodendom en Christendom te zeggen. Bovendien, als je de hoofdstromingen van de Islam naast elkaar legt op dit vlak zit daar ook een wereld van verschil.
elbert schreef: Echte verandering is dus alleen mogelijk als de moslimgemeenschap een soort van verlichting doormaakt die zegt: "die gewelddadige jihadteksten, dat kan nu niet meer". Ik zie dat nog niet gebeuren.
Dat laatste is geheel juist. Dat is ook de reden dat er nogal eens wordt gezegd dat de Islam een paar honderd jaar achterloopt.
elbert schreef:Tussen de migranten zitten inderdaad ook vluchtelingen, dat klopt. Maar dat is geen argument om iedereen dus maar in Europa toe te laten, zeker niet als die migranten eerst in andere landen (zoals Turkije, Jordanie enz.) veilig opgevangen kunnen worden.
Dus: we gooien als rijke westen onze vluchtelingenproblematiek maar lekker over de schutting van landen in die regio die toch al niet zo stabiel zijn?
elbert schreef: Bovendien moet je als EU ook een effectief uitzetbeleid op touw zetten, waarmee je duidelijk maakt dat men niet zomaar Europa in kan komen.
Daar heb je zeker een punt, maar dat staat redelijk los van deze problematiek. Daarnaast zouden vluchtelingen ook kansen moeten krijgen in onze maatschappij, zonder in de armen van extremistische groeperingen gedreven te worden.
elbert schreef:In Australie is men daarover een stuk duidelijker: zij willen alleen de mensen binnenlaten die ze als aanwinst zien en anderen kunnen maar beter naar hun huis terugkeren om daar hun eigen land op te bouwen. Dat is misschien hard, maar schept wel duidelijkheid.
Is dat echt wat je wilt? Een muur om Europa en je niks aantrekken van de problemen buiten die muur? Je mag alleen binnenkomen als je van toegevoegde waarde bent, en anders stik je maar lekker in je kansloze situatie?
Wil je echt beweren dat je de Australische methode humaan, beschaafd, christelijk of wenselijk vindt?
elbert schreef: In Afrika stijgt de bevolking de komende tientallen jaren naar zo'n 4 miljard mensen. Stel dat velen van hen op het idee komen dat ze beter naar Europa kunnen trekken? Dat kan ons continent simpelweg niet aan. Dan moet je daar ook beleid op maken.
Dat klopt, maar dat doe je niet door te doen alsof de grote boze buitenwereld niet bestaat, en je grenzen dicht te houden zonder alternatieven te bieden.
elbert schreef:Er is een goede reden waarom men direct in deze kramp schiet als mensen naar de uitwassen van extremisme wijzen (en ik zie dat ook in jouw antwoord terug):
De Tweede Wereldoorlog die als sjabloon wordt gelegd over alle conflicten, zeker in Nederland. Uiteindelijk wordt alles herleid tot de vraag of je goed of fout zou zijn geweest in die oorlog. Dus mag je niet kritisch zijn op moslims, want dat zijn volgens die redenatie de nieuwe joden. Dat zo'n manier van denken helemaal niet zo logisch is als het misschien lijkt, daar wordt niet bij stilgestaan. De Tweede Wereldoorlog is niet het conflict waarmee je alle andere conflicten kunt verklaren en aan kunt pakken. Was het maar zo simpel. De massale immigratie en de problemen die dat met zich mee brengt (zoals moslimextremisme) zijn totaal niet te vergelijken met de problemen die voortvloeiden uit de nasleep van de Eerste Wereldoorlog en de opkomst van een revanchistische antisemitische ideologie (het nazisme) die erop uit was om de heerschappij in Europa te vestigen. Je kunt wel een paar lessen uit WO2 trekken, maar zeker niet alle in alle omstandigheden.
Dat klopt, linksom en rechtsom wordt de WO2-kaart wat gemakkelijk getrokken.
Toch zijn er wel parallellen. Mensen die door een grote groep niet als volwaardig burgen gezien worden, de extremisten die aan beide zijden van het conflict de aandacht gaan opeisen en een groter wordende kloof tussen arm en rijk, deels langs etnische grenzen ingedeeld.
Natuurlijk moet je niet te snel vergelijken, maar ook de overduidelijke parallellen niet uit de weg gaan
elbert schreef:Maar helaas kozen politici er wel voor om met die historische bagage naar moslimextremisme te kijken. Bang als men was om voor rechtsextremist (of nazi) uitgemaakt te worden, verkoos men om in plaats van de problemen aan te pakken, de discussie te verleggen naar discriminatie. Je ziet het nog steeds in praatprogramma's: wie kritiek heeft op immigratie, of die dat anders wil regelen, is verdacht, want die persoon flirt met extreemrechts en is dus een potentiele nazi.
Dat henagt er nogal vanaf. Er zijn zat mensen, politieke stromingen en levensbeschouwelijke groepen die best kritisch naar immigratie kijken. De makkelijke en domme antwoorden als het Australische model, dichte grenzen en opvang in de regio (lees: in landen waar ze het werkelijk niet neer aan kunnen) komen echter vooral uit extreem rechtse hoek.
elbert schreef: Dat je er ook op een heel nuchtere manier naar kunt kijken, zonder die historische bagage, dat durfde men vaak niet aan.
Kijken naar de toekomst zonder lessen getrokken te hebben uit het verleden: je veroordeelt jezelf dan om die hele geschiedeins, met zl zijn rafelrandjes en zwarte bladzijden volledig opnieuw door te maken.
elbert schreef: Zonder de lessen van de Tweede Wereldoorlog te veronachtzamen, is het denk ik goed om kritisch naar immigratie te kijken en daar dus ook paal en perk aan te stellen: dit willen we wel en dat accepteren we niet. Er is niets mis met goede grenzen die je ook handhaaft. Je wordt er echt niet minder menselijk van als je dat doet, waarbij je dus echt goed kunt samenleven met je Turkse of Marokkaanse buren die geen vlieg kwaad doen, maar waarbij je wel bij de grens goed kijkt of degenen die daar aankomen een aanwinst vormen voor je land en je ze de toegang weigert als dat niet zo is.
Daarmee prevaleert dus eigenbelang (voornamelijk economisch) boven menselijkheid. Lijkt me niet de christelijke weg...
Dat we in Nederland op dat gebied een beetje een probleem hebben met onze Christelijke partijen (CDA en CU die streven naar regeringsverantwoordelijkheid en daarin wat makkelijk consessies doen, en een SGP die op dit vlak niet eens christelijk te noemen is, maar tegen extreem-rechts aanschurkt) is inderdaad problematisch. Ik weet dan ook echt nog niet welke partij bij de komende verkiezing mijn stem gaat krijgen..
elbert schreef: Bovendien mag je van degenen die hier zijn komen wonen ook verwachten dat ze integreren: leer de taal, zoek werk, maak dit land tot je nieuwe huis, accepteer de verscheidenheid en laat je niet aansturen door dictators in het land van herkomst.

Absoluut.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8821
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: Doodse stilte voor de macht van islam

Berichtdoor elbert » 04 nov 2020 16:06

StillAwake schreef:Zo bekeken is IS ook een twijfelgeval, omdat het Kalifaat ook nationalistische trekjes had.
Nee, het kalifaat heeft als doel de wereldverovering van de islam. Nationalisme gaat uit van het concept van de natiestaat, wat een relatief modern verschijnsel is en vanuit de religie gezien een vreemd concept is.
StillAwake schreef:dat jij het opvallend stil vond betekent niet dat het dat ook was. En natuurlijk krijgen de extremen meer airplay op radio en televisie. Daarmee is het echter niet gezegd dat dat het hele plaatje was.
Je hebt het over "het overgrote deel van de moslims". Dat overgrote deel heb ik niet gezien. Ik heb geen demonstraties in bijv. Pakistan of Bangladesh gezien waarbij mensen met honderdduizenden de straat op gingen om te demonstreren tegen de aanslagen. Jij wel?
StillAwake schreef:Dat klopt. Maar hetzelfde kan gezegd worden van Anders Breivik. Ook zijn actie haalde bij extreem rechts aardig wat "likes". En juist dat werd naar voren gebracht. Omdat het risico daar zat, en niet omdat iedere niet-socialist deze moordpartij goedkeurde.
Ik heb het niet over splintergroeperingen zoals extreem-rechtse clubjes zonder echte voedingsbodem in de maatschappij (die extreemrechtse terreur immers vrijwel universeel afwijst), maar over gemeenschappen die een grote mate van cohesie vertonen. Bijvoorbeeld een stadswijk waar overwegend moslims wonen (zoals de Haagse Schilderswijk of Amsterdam-West). Als je een vergelijkbare gemeenschap van extreem-rechtse mensen in Nederland weet te vinden, houd ik me aanbevolen, maar ik zie die niet. Het gaat mij dus vooral om het verschijnsel van de parallelle samenleving.
StillAwake schreef:Dat is ook de reden dat er nogal eens wordt gezegd dat de Islam een paar honderd jaar achterloopt.
Maak daar maar gerust 1400 jaar van. Ik zie eerder teruggang dan vooruitgang. Iemand als Macron (toch niet bepaald een rechtse jongen) zegt dat de islam in een crisis verkeert. Daar zit wat in.
StillAwake schreef:Dus: we gooien als rijke westen onze vluchtelingenproblematiek maar lekker over de schutting van landen in die regio die toch al niet zo stabiel zijn?
We hebben geen vluchtelingenproblematiek, maar een migratieproblematiek. Vluchtelingen moeten opgevangen worden, waarbij volgens het vluchtelingenverdrag de opvang van vluchtelingen vooral aan de orde is in de eigen regio. Migratie is iets wat je kunt en moet reguleren.
StillAwake schreef:Daar heb je zeker een punt, maar dat staat redelijk los van deze problematiek. Daarnaast zouden vluchtelingen ook kansen moeten krijgen in onze maatschappij, zonder in de armen van extremistische groeperingen gedreven te worden.
Ik denk niet dat vluchtelingen in het westen een gebrek aan kansen krijgen.
StillAwake schreef:Is dat echt wat je wilt? Een muur om Europa en je niks aantrekken van de problemen buiten die muur? Je mag alleen binnenkomen als je van toegevoegde waarde bent, en anders stik je maar lekker in je kansloze situatie?
De meeste mensen die de EU proberen binnen te komen zijn geen vluchtelingen, maar migranten. Iemand uit hartje Afrika leeft over het algemeen niet in een kansloze situatie: de economische en politieke ontwikkeling in de meeste landen in Afrika is behoorlijk bemoedigend te noemen. Als mensen uit die landen naar Europa komen (en dat gebeurt volop) dan is dat omdat ze voldoende middelen hebben om een nog betere omgeving (nl. Europa) te zoeken. Maar daarvoor is het vluchtelingenverdrag niet bedoeld. Dat is er alleen voor diegenen die daadwerkelijk voor vervolging, oorlog e.d. hebben te vrezen. Daarover heb ik het dus niet. Het rucksichtslos importeren van willekeurig wie dan ook is schadelijk voor de eigen maatschappij. Wie dat wenselijk vindt, moet ook uitleggen waarom het destabiliseren van je eigen samenleving nou zoveel beter is dan de problemen buiten de eigen samenleving aan te pakken.
Want om de problemen uit een andere omgeving naar je eigen maatschappij verplaatsen, lost uiteindelijk niets op. Het gaat erom dat die opgelost worden zonder dat je extra problemen veroorzaakt.
Als je elke migrant opneemt, neemt het draagvlak om echte vluchtelingen op te nemen, af. Juist om plek aan echte vluchtelingen te kunnen geven, moet je die plekken niet in laten nemen door gelukszoekers.
StillAwake schreef:Kijken naar de toekomst zonder lessen getrokken te hebben uit het verleden
Waar raad ik dat aan? Je moet toch echt beter lezen: ik zeg dat we de lessen uit WO2 niet moeten veronachtzamen (lees maar terug), maar ook dat WO2 geen sjabloon is om met migratie om te gaan.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7930
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Doodse stilte voor de macht van islam

Berichtdoor StillAwake » 05 nov 2020 09:33

elbert schreef:Je hebt het over "het overgrote deel van de moslims". Dat overgrote deel heb ik niet gezien. Ik heb geen demonstraties in bijv. Pakistan of Bangladesh gezien waarbij mensen met honderdduizenden de straat op gingen om te demonstreren tegen de aanslagen. Jij wel?
Dat soort demonstraties zijn er niet geweest denk ik, maar die beelden van "feestende moslims na 9-11" waren ook slechts een paar uitschieters, waar de meeste moslims (in Quatar, waar ik kort daarna een poos gezeten heb, in Nederland waar ik op het moment van de aanslag was en in Rusland (waar ik op dat moment woonde)) de aanslag ten stelligste veroordeelden.
elbert schreef:Ik heb het niet over splintergroeperingen zoals extreem-rechtse clubjes zonder echte voedingsbodem in de maatschappij (die extreemrechtse terreur immers vrijwel universeel afwijst), maar over gemeenschappen die een grote mate van cohesie vertonen. Bijvoorbeeld een stadswijk waar overwegend moslims wonen (zoals de Haagse Schilderswijk of Amsterdam-West). Als je een vergelijkbare gemeenschap van extreem-rechtse mensen in Nederland weet te vinden, houd ik me aanbevolen, maar ik zie die niet. Het gaat mij dus vooral om het verschijnsel van de parallelle samenleving.
Het klopt dat groeperingen die voornamelijk uit "autochtone bevolking" bestaan wat minder gevoelig ijn voor Ghetto-vorming, maar extreem rechts is in plaatsen als Urk springlevend.
elbert schreef:Waar raad ik dat aan? Je moet toch echt beter lezen: ik zeg dat we de lessen uit WO2 niet moeten veronachtzamen (lees maar terug), maar ook dat WO2 geen sjabloon is om met migratie om te gaan.

Dat klopt dat je dat zegt, maar in wat je schrijft komt dat vooral zo niet over...
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8821
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: Doodse stilte voor de macht van islam

Berichtdoor elbert » 05 nov 2020 10:49

StillAwake schreef: Het klopt dat groeperingen die voornamelijk uit "autochtone bevolking" bestaan wat minder gevoelig ijn voor Ghetto-vorming, maar extreem rechts is in plaatsen als Urk springlevend.
Ik ken de situatie op Urk bijzonder goed en kan je zeggen dat er geen extreemrechtse ghetto's of groepen zijn. Mocht je het niet geloven, dan wil ik je graag meenemen om daar eens een kijkje te komen nemen en wat mensen te spreken.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7930
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Doodse stilte voor de macht van islam

Berichtdoor StillAwake » 05 nov 2020 13:02

elbert schreef:Ik ken de situatie op Urk bijzonder goed en kan je zeggen dat er geen extreemrechtse ghetto's of groepen zijn. Mocht je het niet geloven, dan wil ik je graag meenemen om daar eens een kijkje te komen nemen en wat mensen te spreken.

Het zijn inderdaad geen ghetto's (wat ik teruglezend ook nergens gesteld heb), maar extreem rechts is er relatief groot.
Met extreem rechts doel ik in dezen op PVV, en een met de PVV sympathiserende poot van de SGP.
Een kristallnacht o.i.d. zie ik daar voorlopig niet ontstaan hoor :D
Lijkt me overigens erg gezellig om er, na corona, eens een biertje te drinken en een visje te eten. Afspraak staat wat mij betreft (tenzij je het als een glasharde voorwaarde ziet dat ik je niet geloof, daar voldoe ik namelijk niet aan... :wink: ).
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8821
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: Doodse stilte voor de macht van islam

Berichtdoor elbert » 06 nov 2020 07:31

StillAwake schreef:Het zijn inderdaad geen ghetto's (wat ik teruglezend ook nergens gesteld heb), maar extreem rechts is er relatief groot.
Met extreem rechts doel ik in dezen op PVV, en een met de PVV sympathiserende poot van de SGP.
Een kristallnacht o.i.d. zie ik daar voorlopig niet ontstaan hoor :D
Onder extreem rechts versta ik meer iets als de Nederlandse Volksunie, daar zitten echte neo-nazi's.
Overigens heeft de PVV op Urk iets van 11% aanhang, dat is minder dan in bijv. Rotterdam (15,7% bij de laatste Tweede Kamerverkiezingen) of heel Limburg (13%).

Maar ik herhaal hier: waarschuwen voor extreemrechts als reactie op waarschuwingen tegen moslimextremisme is hetzelfde als waarschuwen tegen het verbranden in de zon terwijl het winter is en het pijpestelen regent.
De gevaren van extreemrechts zijn op dit moment nauwelijks aan de orde. De gevaren van moslimextremisme zijn momenteel aan de orde van de dag. Dat kunnen we zien aan de aanslagen die er om de haverklap plaatsvinden.
Voor alles is een tijd en het is nu 2020, niet 1933.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3472
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: Doodse stilte voor de macht van islam

Berichtdoor benefietdiner » 06 nov 2020 09:23

elbert schreef:Maar ik herhaal hier: waarschuwen voor extreemrechts als reactie op waarschuwingen tegen moslimextremisme is hetzelfde als waarschuwen tegen het verbranden in de zon terwijl het winter is en het pijpestelen regent.
De gevaren van extreemrechts zijn op dit moment nauwelijks aan de orde. De gevaren van moslimextremisme zijn momenteel aan de orde van de dag. Dat kunnen we zien aan de aanslagen die er om de haverklap plaatsvinden.
Voor alles is een tijd en het is nu 2020, niet 1933.

Ofwel laten we weer on-topic gaan.

In vervolg op de topicvraag wil ik stellen: ‘is de islam de antichrist’.

Ik heb gezocht in topics die die deze stelling al hadden maar het is niet duidelijk gekomen of de islam werkelijk de antichrist is.

Gezien de bedreigingen, die er ook nu weer zijn op leeraren van scholen en de reeksen aanslagen vind ik de stelling dat de islam de antichrist is hoe langer hoe duidelijker worden, maar is dat juist?
Ik zeg dit o.a. op grond van de Bijbel uit 2 Tessalonicensen 2
Daar zegt de Apostel in de context in vers 6 dat ter zijner tijd de antichrist zal geopenbaard worden (zie de kanttekeningen van de Statenvertaling). Hij zegt dus ‘antichrist’ niet dat het de islam is. Die invulling antichrist<>islam geef ik er zelf aan en meerdere christenen met mij maar is dat waar? Omdat de islam in de tijd van de Apostelen nog niet bestond kan hij mohammed ook nog niet benoemen. In de vorige eeuw zagen christenen dat de Rooms Katholieke Kerk de antichrist was enz. maar wie is het nou echt.

Letterlijk betekend antichrist in de plaats van Christus.

Het is niet zo dat het woord ‘anti’ in dit verband alleen ‘tegenstander’ betekent. Volgens de christelijke leer kan het ook de ultieme manifestatie van het kwaad in een menselijk wezen betekenen. Het begrip komt in de Bijbel voor in de brieven van Johannes. In de Openbaring van Johannes, het laatste boek uit het Nieuwe Testament, komt het woord antichrist niet voor, maar naar de overtuiging van sommige christelijke denominaties wordt de persoon daarin wel beschreven en het beest genoemd.

Het is niet zo eenvoudig om te stellen dat islam de antichrist is wie kan dit wel of niet bevestigen en onderbouwen.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23592
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Doodse stilte voor de macht van islam

Berichtdoor Marnix » 06 nov 2020 12:33

benefietdiner schreef:Ofwel laten we weer on-topic gaan.

In vervolg op de topicvraag wil ik stellen: ‘is de islam de antichrist’.

Ik heb gezocht in topics die die deze stelling al hadden maar het is niet duidelijk gekomen of de islam werkelijk de antichrist is.

Gezien de bedreigingen, die er ook nu weer zijn op leeraren van scholen en de reeksen aanslagen vind ik de stelling dat de islam de antichrist is hoe langer hoe duidelijker worden, maar is dat juist?
Ik zeg dit o.a. op grond van de Bijbel uit 2 Tessalonicensen 2
Daar zegt de Apostel in de context in vers 6 dat ter zijner tijd de antichrist zal geopenbaard worden (zie de kanttekeningen van de Statenvertaling). Hij zegt dus ‘antichrist’ niet dat het de islam is. Die invulling antichrist<>islam geef ik er zelf aan en meerdere christenen met mij maar is dat waar? Omdat de islam in de tijd van de Apostelen nog niet bestond kan hij mohammed ook nog niet benoemen. In de vorige eeuw zagen christenen dat de Rooms Katholieke Kerk de antichrist was enz. maar wie is het nou echt.

Letterlijk betekend antichrist in de plaats van Christus.

Het is niet zo dat het woord ‘anti’ in dit verband alleen ‘tegenstander’ betekent. Volgens de christelijke leer kan het ook de ultieme manifestatie van het kwaad in een menselijk wezen betekenen. Het begrip komt in de Bijbel voor in de brieven van Johannes. In de Openbaring van Johannes, het laatste boek uit het Nieuwe Testament, komt het woord antichrist niet voor, maar naar de overtuiging van sommige christelijke denominaties wordt de persoon daarin wel beschreven en het beest genoemd.

Het is niet zo eenvoudig om te stellen dat islam de antichrist is wie kan dit wel of niet bevestigen en onderbouwen.


Er wordt vaak de fout gemaakt om de “antichrist” te zoeken in een specifieke persoon of groep terwijl de Bijbel heel duidelijk is. Allereerst dat de antichrist al in de tijd van de eerste gemeenten bestaat (1 Joh 2:18,19 en nog duidelijker in 1 Joh 4:3) (en dus kan het nooit specifiek over de islam gaan want die bestond inderdaad nog niet)

In de gedeelden waar ik naar verwijs lees je duidelijk dat het gaat over iedereeen die Jezus Christus niet erkent. (Zie ook 2 Joh 1:7) Wie niet voor Hem is is tegen Hem. Daarin kan je geen onderscheid maken tussen moslims en atheisten.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 109 gasten