Marnix schreef:Dat geldt dan ook voor wie tot Hem bidt om de Geest toch? Hoe kan het antwoord op de vraag: "Wat moet ik doen om opnieuw geboren te worden" dan ooit zijn: Je kan niets doen, bidt maar om de Geest dat Hij dat doet?
Wat ik al zei, geloof en wedergeboorte gaan hand in hand. Wij hoeven ons niet druk te maken om de vraag hoe we opnieuw geboren worden maar worden opgeroepen om te geloven en Hem te volgen en ontdekken dan steeds meer dat Hij al lang in ons aan het werk was.
Als je kijkt naar Petrus op de PInksterdag is de vraag van de luisteraars die worden geraakt door wat Petrus vertelt: Wat moeten we doen om behouden te worden. Het antwoord is niet iets van "je moet wedergeboren worden, bid daar maar om" maar: "Bekeer u, laat u dopen, vraag vergeveng van je zonden, laat je schoonwassen laat u redden!" En dagelijks werden er toegevoegd aan de kring van mensen die behouden werden, en werden die mensengezien en aangesproken als opnieuw geboren mensen. Wedergeboorte is dus niet te scheiden van geloof en bekering maar ze horen bij elkaar.
Het proces van wedergeboren worden is m.i. inderdaad dan ook een bewust worden van Hem in ons, dat is het tot geloof komen. Het geloof van Jezus Christus.
Of Hij al lang in ons aan het werk was.. De Bijbel schrijft over een duisternis waarin wij dolen, de doden onder de doden, totdat men tot het geloof komt, omdat dan pas het Leven zich gaat roeren in die mens.
Betreft Petrus schreef hij wat er bij het gegeven/verkregen zijn van het geloof, er een gevolg moet komen. Daarin zie ik het reinigen met water en veel later de godsvrucht en de meer en meer gevende Liefde doorheen die mens.
Dus het schoonwassen en redden, kan in die tekst van 2 Petrus teruggevonden worden, evenzo het Joh. de Doper en Jezus verhaal; naast elkaar maar niet mét elkaar. Het ene lost op ten gunste van de Ander.
aan degenen, die even dierbaar geloof met ons verkregen hebben, door de rechtvaardigheid van onzen God en Zaligmaker, Jezus Christus;
5 En gij, tot hetzelve ook alle naarstigheid toebrengende, voegt bij uw geloof deugd, en bij de deugd kennis,
6 En bij de kennis matigheid, en bij de matigheid lijdzaamheid, en bij de lijdzaamheid godzaligheid,
7 En bij de godzaligheid broederlijke liefde, en bij de broederlijke liefde, liefde jegens allen.
8 Want zo deze dingen bij u zijn, en in u overvloedig zijn, zij zullen u niet ledig noch onvruchtbaar laten in de kennis van onzen Heere Jezus Christus.
En deze ook, van Paulus; Rom.3sv
22 Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.
23 Want zij hebben allen gezondigd, en derven de heerlijkheid Gods;
24 En worden om niet gerechtvaardigd, uit Zijn genade, door de verlossing, die in Christus Jezus is;
25 Welken God voorgesteld heeft tot een verzoening, door het geloof in Zijn bloed, tot een betoning van Zijn rechtvaardigheid, door de vergeving der zonden, die te voren geschied zijn onder de verdraagzaamheid Gods;
26 Tot een betoning van Zijn rechtvaardigheid in dezen tegenwoordigen tijd; opdat Hij rechtvaardig zij, en rechtvaardigende dengene, die uit het geloof van Jezus is.
Het proces van tot geloof komen tot het moment van daadwerkelijke godsvrucht ( mooi woord toch), en uiteindelijk de Liefde is het proces van reiniging en heiliging en zie ik als bouwen van de relatie.. van God, met de ingekeerde mens.