Vragen over het bouwen van een relatie tot God?

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Neon
Mineur
Mineur
Berichten: 141
Lid geworden op: 20 dec 2023 19:35

Re: Vragen over het bouwen van een relatie tot God?

Berichtdoor Neon » 16 apr 2024 11:33

Marnix schreef:Dat geldt dan ook voor wie tot Hem bidt om de Geest toch? Hoe kan het antwoord op de vraag: "Wat moet ik doen om opnieuw geboren te worden" dan ooit zijn: Je kan niets doen, bidt maar om de Geest dat Hij dat doet?

Wat ik al zei, geloof en wedergeboorte gaan hand in hand. Wij hoeven ons niet druk te maken om de vraag hoe we opnieuw geboren worden maar worden opgeroepen om te geloven en Hem te volgen en ontdekken dan steeds meer dat Hij al lang in ons aan het werk was.

Als je kijkt naar Petrus op de PInksterdag is de vraag van de luisteraars die worden geraakt door wat Petrus vertelt: Wat moeten we doen om behouden te worden. Het antwoord is niet iets van "je moet wedergeboren worden, bid daar maar om" maar: "Bekeer u, laat u dopen, vraag vergeveng van je zonden, laat je schoonwassen laat u redden!" En dagelijks werden er toegevoegd aan de kring van mensen die behouden werden, en werden die mensengezien en aangesproken als opnieuw geboren mensen. Wedergeboorte is dus niet te scheiden van geloof en bekering maar ze horen bij elkaar.


Het proces van wedergeboren worden is m.i. inderdaad dan ook een bewust worden van Hem in ons, dat is het tot geloof komen. Het geloof van Jezus Christus.

Of Hij al lang in ons aan het werk was.. De Bijbel schrijft over een duisternis waarin wij dolen, de doden onder de doden, totdat men tot het geloof komt, omdat dan pas het Leven zich gaat roeren in die mens.

Betreft Petrus schreef hij wat er bij het gegeven/verkregen zijn van het geloof, er een gevolg moet komen. Daarin zie ik het reinigen met water en veel later de godsvrucht en de meer en meer gevende Liefde doorheen die mens.

Dus het schoonwassen en redden, kan in die tekst van 2 Petrus teruggevonden worden, evenzo het Joh. de Doper en Jezus verhaal; naast elkaar maar niet mét elkaar. Het ene lost op ten gunste van de Ander.

aan degenen, die even dierbaar geloof met ons verkregen hebben, door de rechtvaardigheid van onzen God en Zaligmaker, Jezus Christus;

5 En gij, tot hetzelve ook alle naarstigheid toebrengende, voegt bij uw geloof deugd, en bij de deugd kennis,

6 En bij de kennis matigheid, en bij de matigheid lijdzaamheid, en bij de lijdzaamheid godzaligheid,

7 En bij de godzaligheid broederlijke liefde, en bij de broederlijke liefde, liefde jegens allen.

8 Want zo deze dingen bij u zijn, en in u overvloedig zijn, zij zullen u niet ledig noch onvruchtbaar laten in de kennis van onzen Heere Jezus Christus.


En deze ook, van Paulus; Rom.3sv


22 Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.

23 Want zij hebben allen gezondigd, en derven de heerlijkheid Gods;

24 En worden om niet gerechtvaardigd, uit Zijn genade, door de verlossing, die in Christus Jezus is;

25 Welken God voorgesteld heeft tot een verzoening, door het geloof in Zijn bloed, tot een betoning van Zijn rechtvaardigheid, door de vergeving der zonden, die te voren geschied zijn onder de verdraagzaamheid Gods;

26 Tot een betoning van Zijn rechtvaardigheid in dezen tegenwoordigen tijd; opdat Hij rechtvaardig zij, en rechtvaardigende dengene, die uit het geloof van Jezus is.



Het proces van tot geloof komen tot het moment van daadwerkelijke godsvrucht ( mooi woord toch), en uiteindelijk de Liefde is het proces van reiniging en heiliging en zie ik als bouwen van de relatie.. van God, met de ingekeerde mens.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23593
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Vragen over het bouwen van een relatie tot God?

Berichtdoor Marnix » 16 apr 2024 12:51

Neon schreef:Het proces van wedergeboren worden is m.i. inderdaad dan ook een bewust worden van Hem in ons, dat is het tot geloof komen. Het geloof van Jezus Christus.


Toch zegt Petrus in het stuk in Handelingen: Kom tot inkeer, laat je dopen, dan zal de Heilige Geest u geschonken worden. En niet: De Hij woont al door Zijn Geest in je maar daar moet je je nog bewust van worden. Dan geldt later, als we tot geloof zijn gekomen maar nog in het proces van kind van God zijn mogen / moeten groeien en vruchtdragen. Op die manier mogen we inderdaad ontdekken dat we heilig zijn, een tempel waar Hij in woont en als we ons daar meer bewust van worden gaan we daar ook meer naar leven.

Of Hij al lang in ons aan het werk was.. De Bijbel schrijft over een duisternis waarin wij dolen, de doden onder de doden, totdat men tot het geloof komt, omdat dan pas het Leven zich gaat roeren in die mens.


Dat klopt, maar als ik bijvoorbeeld terugdenk aan hoe het vroeger bij me ging, ontdekte ik nadat ik echt ging geloven dat God voor die tijd al lang aan het werk was. Allicht ook omdat ik ben opgegroeid in een christelijk gezin en altijd naar de kerk ging en daar een basis werd gelegd maar het in mijn hart niet leefde, ik er in de praktijk weinig mee deed, maar ik hoor ook wel van andere mensen die terugkijken op hun bekering en zeiden: Maar God begon al jaren daarvoor aan me te trekken en liet me niet los, ging door totdat ik me aan Hem overgaf, Hij me stilzette en veranderde.

Betreft Petrus schreef hij wat er bij het gegeven/verkregen zijn van het geloof, er een gevolg moet komen. Daarin zie ik het reinigen met water en veel later de godsvrucht en de meer en meer gevende Liefde doorheen die mens.

Dus het schoonwassen en redden, kan in die tekst van 2 Petrus teruggevonden worden, evenzo het Joh. de Doper en Jezus verhaal; naast elkaar maar niet mét elkaar. Het ene lost op ten gunste van de Ander.

aan degenen, die even dierbaar geloof met ons verkregen hebben, door de rechtvaardigheid van onzen God en Zaligmaker, Jezus Christus;

5 En gij, tot hetzelve ook alle naarstigheid toebrengende, voegt bij uw geloof deugd, en bij de deugd kennis,

6 En bij de kennis matigheid, en bij de matigheid lijdzaamheid, en bij de lijdzaamheid godzaligheid,

7 En bij de godzaligheid broederlijke liefde, en bij de broederlijke liefde, liefde jegens allen.

8 Want zo deze dingen bij u zijn, en in u overvloedig zijn, zij zullen u niet ledig noch onvruchtbaar laten in de kennis van onzen Heere Jezus Christus.


En deze ook, van Paulus; Rom.3sv


22 Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.

23 Want zij hebben allen gezondigd, en derven de heerlijkheid Gods;

24 En worden om niet gerechtvaardigd, uit Zijn genade, door de verlossing, die in Christus Jezus is;

25 Welken God voorgesteld heeft tot een verzoening, door het geloof in Zijn bloed, tot een betoning van Zijn rechtvaardigheid, door de vergeving der zonden, die te voren geschied zijn onder de verdraagzaamheid Gods;

26 Tot een betoning van Zijn rechtvaardigheid in dezen tegenwoordigen tijd; opdat Hij rechtvaardig zij, en rechtvaardigende dengene, die uit het geloof van Jezus is.



Het proces van tot geloof komen tot het moment van daadwerkelijke godsvrucht ( mooi woord toch), en uiteindelijk de Liefde is het proces van reiniging en heiliging en zie ik als bouwen van de relatie.. van God, met de ingekeerde mens.


Prima.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Neon
Mineur
Mineur
Berichten: 141
Lid geworden op: 20 dec 2023 19:35

Re: Vragen over het bouwen van een relatie tot God?

Berichtdoor Neon » 16 apr 2024 14:00

Marnix schreef:Toch zegt Petrus in het stuk in Handelingen: Kom tot inkeer, laat je dopen, dan zal de Heilige Geest u geschonken worden. En niet: De Hij woont al door Zijn Geest in je maar daar moet je je nog bewust van worden. Dan geldt later, als we tot geloof zijn gekomen maar nog in het proces van kind van God zijn mogen / moeten groeien en vruchtdragen. Op die manier mogen we inderdaad ontdekken dat we heilig zijn, een tempel waar Hij in woont en als we ons daar meer bewust van worden gaan we daar ook meer naar leven.


Later, schrijf je, als we tot geloof zijn gekomen..
Maar het tot geloof komen is eerst, en voeg daarbij enz. Het proces komt, of ontstaat vanuit het geloof, wat het fundament is van het bouwwerk, de Tempel Gods wat wij zijn, maar, wat afgebroken wordt, moet worden, is de tempel die we menen te zijn voor Hem, het vlees en bloed met zijn wil, kennis en wijsheid. Vandaar dat er wel gesproken wordt van transfiguratie. Of zoals Petrus in die tekst aangeeft; ''4 Door welke ons de grootste en dierbare beloften geschonken zijn, opdat gij door dezelve der goddelijke natuur deelachtig zoudt worden, nadat gij ontvloden zijt het verderf, dat in de wereld is door de begeerlijkheid.''

Het tot geloof komen, is het bewust worden van Hem in ons, en het geloof IN Hem ontstaat dan, omdat het fundament ont-dekt is, ''gewekt'' zogezegd; het Leven gewekt in de mens.

Hij komt tot het Zijne en de Zijnen, schrijft Joh. 1, maar wordt niet ''begrepen''. Dan; 12 Maar zovelen Hem aangenomen hebben, dien heeft Hij macht gegeven kinderen Gods te worden, namelijk die in Zijn Naam geloven;

13 Welke niet uit den bloede, noch uit den wil des vleses, noch uit den wil des mans, maar uit God geboren zijn.
Het aannemen is zoals Joh. 17 schrijft; 6 Ik heb Uw Naam geopenbaard den mensen, die Gij Mij uit de wereld gegeven hebt. Zij waren Uw, en Gij hebt Mij dezelve gegeven; en zij hebben Uw woord bewaard.

7 Nu hebben zij bekend, dat alles, wat Gij Mij gegeven hebt, van U is.


Het is die oer-her-innering wat bekent; Hij is Ik in mij; Ik ben, is het Zijne en de Zijnen. En dat is gewekt worden, en weder-geboren worden. En dan begint de innerlijke weg van de Zoon terug naar Huis. Daarom spreken die teksten mij zo aan; het gaat om Hem die Wij waren en weer kunnen Zijn.


Marnix schreef:Dat klopt, maar als ik bijvoorbeeld terugdenk aan hoe het vroeger bij me ging, ontdekte ik nadat ik echt ging geloven dat God voor die tijd al lang aan het werk was. Allicht ook omdat ik ben opgegroeid in een christelijk gezin en altijd naar de kerk ging en daar een basis werd gelegd maar het in mijn hart niet leefde, ik er in de praktijk weinig mee deed, maar ik hoor ook wel van andere mensen die terugkijken op hun bekering en zeiden: Maar God begon al jaren daarvoor aan me te trekken en liet me niet los, ging door totdat ik me aan Hem overgaf, Hij me stilzette en veranderde.


Ja, idem Marnix. Dan 30 jaar lang niets met God te maken willen hebben, en dan toch gaan zoeken.. en op een gegeven (..) moment; bam.. :mrgreen:

De Roep is altijd daar, maar het gehoor moet ervoor open gaan staan.


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 37 gasten