Vragen over de wederkomst van Jezus.

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Liekels
Mineur
Mineur
Berichten: 174
Lid geworden op: 25 jul 2018 17:09

Vragen over de wederkomst van Jezus.

Berichtdoor Liekels » 26 okt 2018 13:25

Als eerste wil ik laten weten dat ik dit niet post omdat ik dit in twijfel trek of dit ter discussie wil brengen.

Wat ik me steeds afvraag over de terugkeer van Jezus is het volgende, ik zou daar graag reacties over willen lezen.

Wat ik gezien heb op het forum is dat de meningen en ideeën best heel erg verschillend zijn en de meesten toch Christenen zijn. Sommigen Christenen geven aan waarin te geloven en sommigen weten het absoluut zeker, ondanks de verschillen gelooft men vanuit de basis eigenlijk hetzelfde, maar interpeteren toch op veel punten totaal verschillend, waardoor discussies soms hoogoplopen, teksten uit de Bijbel worden gestuurd en de ander soms zelfs gezegd wordt niet gelovig of onwetend te zijn, omdat er een andere visie wordt gedeeld over bepaalde onderwerpen. Het zeker weten voor jezelf is niets mis mee, het blijft een geloof en de ander is net zo sterk overtuigd van de waarheid, terwijl de gedachtes soms totaal haaks op elkaar staan. Dat geeft ook niet daar is dit forum juist interessant voor.

Mijn vraag is, als Jezus terugkeert en je praat met Hem over deze onderwerpen en stel dat hij de ander gelijk geeft over een bepaalde discussie, of misschien hadden beiden het niet helemaal juist. De overtuigingen zijn soms totaal tegenovergesteld hoewel men hetzelfde geloof heeft. Als Hij aangeeft hoe het zit en dat is op sommige punten niet waarin jij altijd zo stellig geloofde, geloof je dan dat Hij het is, want met tegenovergestelde overtuigingen moet iemand gelijk hebben en de ander dus niet. Of is het dat beiden het direct weten dat Hij het is en maken deze verschillende gedachtes dan niet meer uit, omdat alles liefde en vrede is. Als dit zo is dan zijn sommige felle discussies nu eigenlijk niet eens nodig en zou ieder in zijn waarde gelaten kunnen worden. Worden beiden door Hem omarmd, omdat beiden in hun eigen overtuiging alles hebben gedaan en gegeven om te leven zoals Hij dit heeft aangegeven?

Is dit juist misschien ook waarom het "geloof" wordt genoemd? Omdat er zoveel verschillende overtuigingen zijn, zelfs in dezelfde Godsdienst waar de "echte" waarheid dan blijkbaar toch nog niet helemaal duidelijk blijkt te zijn. Ik vraag me af hoe hier over gedacht wordt, zeker door degenen die andere gedachtes over bv dezelfde Bijbelteksten afkeuren. Als de ander ook leeft met de volle overtuiging van de Bijbel  en naar hetgeen wat God verlangt, maar sommige overtuigingen komen totaal niet met die van jou overheen, wordt deze persoon dan terechtgewezen, als zondaar gezien? Uiteindelijk is diegene ook een overtuigend Christenen, alleen soms met een andere interpetatie over wat geschreven staat. Alleen de ware Christenen worden opgehaald, wie zijn dan de ware als de overtuigingen zo uiteenlopend zijn?

Is elkaar op een nare of kleinerende manier aangeven wat volgens jou de absolute waarheid is eigenlijk ook een zonde?

Wat ik neerzet is geen oordeel, terechtwijzing of waarheid. Het zijn vragen die me soms bezighouden bij het lezen van het forum en ik zou graag willen weten hoe hier over gedacht wordt.

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Vragen over de wederkomst van Jezus.

Berichtdoor MoesTuin » 27 okt 2018 22:51

kinderen van de Vader zijn we
kinderen zijn nogal eens ondeugend of eigenwijs of denken het beter te weten of niet.
Zal dat het zijn?
Als we God als Vader kunnen en mogen zien, dan mogen we er op vertrouwen dat hij het geheel en al overziet.
Als kinderen van de Vader mogen we leven in de Hoop en Verwachting en vooral het Geloof in Hem.
Daar gaat het ten diepste om, eigenlijk alleen om.
Om met ons geheel en al, al de fouten en tekorten in Hem verzoend te zijn uit genade alleen, door de dood en opstanding van onze Heer Jezus Christus.
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Gebruikersavatar
Pcrtje
Majoor
Majoor
Berichten: 1920
Lid geworden op: 14 mei 2012 15:48

Re: Vragen over de wederkomst van Jezus.

Berichtdoor Pcrtje » 27 okt 2018 23:33

liekels schreef:Wat ik gezien heb op het forum is dat de meningen en ideeën best heel erg verschillend zijn en de meesten toch Christenen zijn. Sommigen Christenen geven aan waarin te geloven en sommigen weten het absoluut zeker, ondanks de verschillen gelooft men vanuit de basis eigenlijk hetzelfde, maar interpeteren toch op veel punten totaal verschillend
Dat is niet alleen op het forum zo, hoor. ;) Als je heel breed kijkt zijn er nauwelijks dogma's waar álle christenen het over eens zijn. Er zijn christenen die niet in drieëenheid geloven, christenen die geloven dat er wel een drieëenheid is maar daarin Jezus een ondergeschikte positie heeft ten opzichte van de Vader of dat juist alle personen der drieëenheid gelijk zijn; er zijn kerken die een tweenaturenleer aanhangen, andere weer een eennatuurleer; er zijn verzoeningsleren die uitgaan van 'vrijkopen van Satan' maar ook een verzoening door middel van goeddoening aan de Vader; sommige christenen denken dat de wereld binnenkort zal vergaan, andere denken dat het nog honderden jaren kan duren (en sommigen dachten dat het in 1000 AD zou zijn); vervangingstheologie; (semi-)Pelagianisme, Nestorianisme, supra- en infralapsarisme, enzovoorts, enzovoorts, enzovoorts. We hebben te maken met een heilig, weliswaar goddelijk geïnspireerd boek, dat nochtans geen theologische verhandeling is. De Bijbel is eigenlijk een verzameling van een grote verscheidenheid aan geschriften van minstens evenveel schrijvers die allemaal hun duit in het zakje hebben gedaan. Uiteraard allemaal onder de inspiratie des heiligen Geestes, maar alsnog zeer verschillend in standpunten, gedachtewerelden en zienswijzen.

Toen er eenmaal enige overeenstemming was over welke boeken er nou wel tot de Bijbel behoren en welke niet - daar zijn christenen trouwens ook nog steeds niet over uit - rezen er nieuwe vraagstukken die in de tijd van de Bijbelschrijvers helemaal niet aan de orde waren. Op sommige plaatsen in de Bijbel staat dat Jezus menselijke dingen deed, op andere weer dat hij goddelijke dingen deed. Maar dat doet de vraag rijzen of Jezus dan toch vooral mens was, of misschien toch meer goddelijk, of misschien wel beide. En stel dat hij beide is, zijn die menselijke en goddelijke naturen dan gemengd of in zijn lichaam gescheiden aanwezig? Kijk, zo diep gaat de Bijbel er niet op in maar dit zijn wel wezenlijke vragen die rijzen wanneer men in de loop der tijd steeds meer over Jezus nadenkt.

Wat je kunt doen is de Bijbel heel nauwkeurig bestuderen, reconstrueren wat de oorspronkelijke schrijvers destijds bedoeld hebben, vertalen, interpreteren, nog weer nadenken, met elkaar discussiëren, Bijbelteksten onderling vergelijken... en dan uitkomen op een bepaalde leerstelling terwijl een ander met diens eigen achtergrond, kaders en zienswijzen dit ook allemaal doet maar op een andere leerstelling uitkomt. Dan kunnen we er weer verder over discussiëren, praten en vergaderen. Ten slotte komt dan toch de vraag op: moeten we de ene leerstelling verwerpen en de andere aannemen of laten we de verschillende stellingen naast elkaar staan? In de geschiedenis zijn er concilies (soort internationale kerkvergadering waar belangrijke kerkleiders vergaderen) geweest waar men over sommige leerstellingen besloot of ze al dan niet juist waren. Mensen die het met dat besluit oneens waren stapten uit de kerk of ze werden eruit gezet. En zo gaat het al eeuwen. Sommige groepen zijn in de afgelopen tweeduizend jaar uitgestorven, andere zijn vrijwillig of onder dwang bekeerd. Tegenwoordig zijn we dankzij de Verlichting iets milder geworden met fysieke bekeringsdrang en doen we dit veeleer met foldertjes en op internetfora.

liekels schreef:Mijn vraag is, als Jezus terugkeert en je praat met Hem over deze onderwerpen en stel dat hij de ander gelijk geeft over een bepaalde discussie, of misschien hadden beiden het niet helemaal juist. De overtuigingen zijn soms totaal tegenovergesteld hoewel men hetzelfde geloof heeft. Als Hij aangeeft hoe het zit en dat is op sommige punten niet waarin jij altijd zo stellig geloofde, geloof je dan dat Hij het is, want met tegenovergestelde overtuigingen moet iemand gelijk hebben en de ander dus niet. Of is het dat beiden het direct weten dat Hij het is en maken deze verschillende gedachtes dan niet meer uit, omdat alles liefde en vrede is.
Interessante vraag waar we vast goede gesprekken over kunnen voeren maar waarschijnlijk geen duidelijk antwoord uit zal komen. De Bijbel spreekt hier niet over. Bovendien zullen over deze vraag de meningen ook weer sterk verdeeld zijn, dus dan blijven we in een kringetje lopen. ;-)

liekels schreef:Als dit zo is dan zijn sommige felle discussies nu eigenlijk niet eens nodig en zou ieder in zijn waarde gelaten kunnen worden.
In een discussie móét je elkaar in waarde laten, anders is het ook geen discussie meer. Een felle discussie vind ik leuk en ik kan het prima met iemand oneens zijn en daarbij de ander in z'n waarde laten.

liekels schreef:Als de ander ook leeft met de volle overtuiging van de Bijbel en naar hetgeen wat God verlangt, maar sommige overtuigingen komen totaal niet met die van jou overheen, wordt deze persoon dan terechtgewezen, als zondaar gezien? Uiteindelijk is diegene ook een overtuigend Christenen, alleen soms met een andere interpetatie over wat geschreven staat. Alleen de ware Christenen worden opgehaald, wie zijn dan de ware als de overtuigingen zo uiteenlopend zijn?
Ook hier zijn de meningen over verdeeld. Sommige christenen hebben een ruime blik, anderen hebben een smallere blik. Zijn mensen in de PKN christenen? De meesten zullen van wel zeggen. Rooms-katholieken dan? Daar twijfelen sommige gereformeerden wel over. Jehovahs getuigen dan? En Mormonen? Sommigen vinden dat dat wel ware christenen zijn, anderen vinden dat zij christenen met een dwaalleer zijn, weer anderen vinden dat dat geen christenen zijn. Het is inderdaad heel verwarrend; maar het werkt ontnuchterend door zelf te kijken wat de Bijbel erover te melden heeft. Vrij weinig, kan ik je vertellen, want heel veel stromingen bestonden in de tijd van de Bijbelschrijvers nog niet.

Het is weer een lang bericht geworden. Sorry daarvoor. Het bevat helaas niet zoveel antwoorden; veeleer wat gedachten mijnerzijds over de vragen die je stelt. Heb je er iets aan?
"Een libelle zweeft over het water..."

Veendam
Majoor
Majoor
Berichten: 1510
Lid geworden op: 18 sep 2017 20:15

Re: Vragen over de wederkomst van Jezus.

Berichtdoor Veendam » 28 okt 2018 09:16

Toen ik de vraag las kwam bij mij naar boven dat Jezus de vragen stelde aan Petrus.
Hij zei niet van ben je wel recht in de leer (geweest) maar Hij vroeg: Heb je Mij waarlijk lief.

Liekels
Mineur
Mineur
Berichten: 174
Lid geworden op: 25 jul 2018 17:09

Re: Vragen over de wederkomst van Jezus.

Berichtdoor Liekels » 28 okt 2018 22:01

Juist bedankt dat je de moeite neemt om zo uitgebreid te reageren en eigenlijk te lezen dat er niet maar 1 waarheid duidelijk aanwezig is. Ik was bang dat mijn vraag als onwetend werd beschouwd, maar er zijn dus voor velen diverse antwoorden hierop vanuit verschillende zienswijze, wat ik zelf ook al had gezien. Maakt het voor een nog zoekend iemand wel moeilijk te beoordelen denk ik.

Liekels
Mineur
Mineur
Berichten: 174
Lid geworden op: 25 jul 2018 17:09

Re: Vragen over de wederkomst van Jezus.

Berichtdoor Liekels » 28 okt 2018 22:05

Veendam schreef:Toen ik de vraag las kwam bij mij naar boven dat Jezus de vragen stelde aan Petrus.
Hij zei niet van ben je wel recht in de leer (geweest) maar Hij vroeg: Heb je Mij waarlijk lief.


Daarom ook de vraag of het uiteindelijk misschien niet inhoudelijk zo zwart/wit gezien hoeft te worden, omdat het uiteindelijk gaat om Hem onvoorwaardelijk lief te hebben.
Laatst gewijzigd door Liekels op 31 okt 2018 23:57, 1 keer totaal gewijzigd.

coby6
Majoor
Majoor
Berichten: 1536
Lid geworden op: 01 apr 2018 19:00

Re: Vragen over de wederkomst van Jezus.

Berichtdoor coby6 » 29 okt 2018 00:33

Liekels schreef:Als eerste wil ik laten weten dat ik dit niet post omdat ik dit in twijfel trek of dit ter discussie wil brengen.

Wat ik me steeds afvraag over de terugkeer van Jezus is het volgende, ik zou daar graag reacties over willen lezen.

Wat ik gezien heb op het forum is dat de meningen en ideeën best heel erg verschillend zijn en de meesten toch Christenen zijn. Sommigen Christenen geven aan waarin te geloven en sommigen weten het absoluut zeker, ondanks de verschillen gelooft men vanuit de basis eigenlijk hetzelfde, maar interpeteren toch op veel punten totaal verschillend, waardoor discussies soms hoogoplopen, teksten uit de Bijbel worden gestuurd en de ander soms zelfs gezegd wordt niet gelovig of onwetend te zijn, omdat er een andere visie wordt gedeeld over bepaalde onderwerpen. Het zeker weten voor jezelf is niets mis mee, het blijft een geloof en de ander is net zo sterk overtuigd van de waarheid, terwijl de gedachtes soms totaal haaks op elkaar staan. Dat geeft ook niet daar is dit forum juist interessant voor.

Mijn vraag is, als Jezus terugkeert en je praat met Hem over deze onderwerpen en stel dat hij de ander gelijk geeft over een bepaalde discussie, of misschien hadden beiden het niet helemaal juist. De overtuigingen zijn soms totaal tegenovergesteld hoewel men hetzelfde geloof heeft. Als Hij aangeeft hoe het zit en dat is op sommige punten niet waarin jij altijd zo stellig geloofde, geloof je dan dat Hij het is, want met tegenovergestelde overtuigingen moet iemand gelijk hebben en de ander dus niet. Of is het dat beiden het direct weten dat Hij het is en maken deze verschillende gedachtes dan niet meer uit, omdat alles liefde en vrede is. Als dit zo is dan zijn sommige felle discussies nu eigenlijk niet eens nodig en zou ieder in zijn waarde gelaten kunnen worden. Worden beiden door Hem omarmd, omdat beiden in hun eigen overtuiging alles hebben gedaan en gegeven om te leven zoals Hij dit heeft aangegeven?

Is dit juist misschien ook waarom het "geloof" wordt genoemd? Omdat er zoveel verschillende overtuigingen zijn, zelfs in dezelfde Godsdienst waar de "echte" waarheid dan blijkbaar toch nog niet helemaal duidelijk blijkt te zijn. Ik vraag me af hoe hier over gedacht wordt, zeker door degenen die andere gedachtes over bv dezelfde Bijbelteksten afkeuren. Als de ander ook leeft met de volle overtuiging van de Bijbel  en naar hetgeen wat God verlangt, maar sommige overtuigingen komen totaal niet met die van jou overheen, wordt deze persoon dan terechtgewezen, als zondaar gezien? Uiteindelijk is diegene ook een overtuigend Christenen, alleen soms met een andere interpetatie over wat geschreven staat. Alleen de ware Christenen worden opgehaald, wie zijn dan de ware als de overtuigingen zo uiteenlopend zijn?

Is elkaar op een nare of kleinerende manier aangeven wat volgens jou de absolute waarheid is eigenlijk ook een zonde?

Wat ik neerzet is geen oordeel, terechtwijzing of waarheid. Het zijn vragen die me soms bezighouden bij het lezen van het forum en ik zou graag willen weten hoe hier over gedacht wordt.

Ja dat is zonde en ook zonde, jammer, want dan komt je punt niet door.
Tsja de wederkomst. Ik heb er vroeger wel over gediscussieerd op een forum, maar het was zo'n zinloze bezigheid.

Gebruikersavatar
Pcrtje
Majoor
Majoor
Berichten: 1920
Lid geworden op: 14 mei 2012 15:48

Re: Vragen over de wederkomst van Jezus.

Berichtdoor Pcrtje » 29 okt 2018 07:32

Liekels schreef:Juist bedankt dat je de moeite neemt om zo uitgebreid te reageren en eigenlijk te lezen dat er niet maar 1 waarheid duidelijk aanwezig is.
Even voor de goede orde: ik zeg dus niet dat er niet een waarheid Is, maar alleen dat het lastig kan zijn om die te vinden wegens - in veel gevallen - gebrek aan bewijs.
"Een libelle zweeft over het water..."

Veendam
Majoor
Majoor
Berichten: 1510
Lid geworden op: 18 sep 2017 20:15

Re: Vragen over de wederkomst van Jezus.

Berichtdoor Veendam » 29 okt 2018 11:09

Liekels schreef:Daarom ook de vraag of het uiteindelijk misschien niet inhoudelijk zo zwart/wit gezien hoeft te worden, omdat het uiteindelijk gaat om Hem voorwaardelijk lief te hebben.


ONVOORWAARDELIJK bedoel je neem ik aan.
De Farizeërs bekeken de letterlijke regeltjes, maar Jezus laat zien wat de achterliggende gedachte is bij de regeltjes.
Jezus zegt bijvoorbeeld wanneer iemand een vrouw aanziet om haar te begeren dan heeft hij al overspel gepleegd.
Dat is wat anders dan zeggen van ik doe alles maar ik houd mijn broek nog net aan.

Wel is het zo dat zwart nu zwart is en morgen ook zwart is en dus nooit wit zal worden.
Goed blijft goed en fout blijft dus ook fout wil ik daar maar mee zeggen.
Dat witte en zwarte is ook eigenlijk nooit het echte probleem, maar alles wat tussen zwart en wit zit daar zit het probleem omdat daarvan niet letterlijk staat bijvoorbeeld: Gij zult alleen maar een TV hebben wanneer gij die aandoet op Nederland 1 of weet ik wat voor extra regels.
Bij alles wat dus niet duidelijk goed of duidelijk fout is komt je eigen verantwoordelijkheid om de hoek kijken.
Dan is het aan jou om in te schatten of Jezus dan tegen jou zal zeggen: Goed gedaan..... of ga uit in de duisternis.
Nu is dit even een voorbeeld omdat Jezus niet zal zeggen dat je de duisternis in moet omdat je een TV hebt of zo, maar wel zeggen ik dat er tussen het GOED GEDAAN en het GA UIT in de duisternis GEEN tussenliggende ruimte ligt.
Misschien allemaal wat technisch zo, maar ik hoop dat het overkomt wat ik "probeer" te zeggen.
Moeilijk duidelijk te maken zeg maar omdat het heel nauw steekt maar niet zo heel zwart wit is, of is het nu dat het wel heel zwart wit is maar niet zo nauw steekt ?

Liekels
Mineur
Mineur
Berichten: 174
Lid geworden op: 25 jul 2018 17:09

Re: Vragen over de wederkomst van Jezus.

Berichtdoor Liekels » 01 nov 2018 00:00

Pcrtje schreef:Even voor de goede orde: ik zeg dus niet dat er niet een waarheid Is, maar alleen dat het lastig kan zijn om die te vinden wegens - in veel gevallen - gebrek aan bewijs.


Ik hoef ook geen bewijs, ik vraag alleen om reacties. Dus als er wel 1 waarheid is voor jou wil ik die graag horen ( lezen in dit geval).

Liekels
Mineur
Mineur
Berichten: 174
Lid geworden op: 25 jul 2018 17:09

Re: Vragen over de wederkomst van Jezus.

Berichtdoor Liekels » 01 nov 2018 00:15

Veendam schreef:ONVOORWAARDELIJK bedoel je neem ik aan.
De Farizeërs bekeken de letterlijke regeltjes, maar Jezus laat zien wat de achterliggende gedachte is bij de regeltjes.
Jezus zegt bijvoorbeeld wanneer iemand een vrouw aanziet om haar te begeren dan heeft hij al overspel gepleegd.
Dat is wat anders dan zeggen van ik doe alles maar ik houd mijn broek nog net aan.

Wel is het zo dat zwart nu zwart is en morgen ook zwart is en dus nooit wit zal worden.
Goed blijft goed en fout blijft dus ook fout wil ik daar maar mee zeggen.
Dat witte en zwarte is ook eigenlijk nooit het echte probleem, maar alles wat tussen zwart en wit zit daar zit het probleem omdat daarvan niet letterlijk staat bijvoorbeeld: Gij zult alleen maar een TV hebben wanneer gij die aandoet op Nederland 1 of weet ik wat voor extra regels.
Bij alles wat dus niet duidelijk goed of duidelijk fout is komt je eigen verantwoordelijkheid om de hoek kijken.
Dan is het aan jou om in te schatten of Jezus dan tegen jou zal zeggen: Goed gedaan..... of ga uit in de duisternis.
Nu is dit even een voorbeeld omdat Jezus niet zal zeggen dat je de duisternis in moet omdat je een TV hebt of zo, maar wel zeggen ik dat er tussen het GOED GEDAAN en het GA UIT in de duisternis GEEN tussenliggende ruimte ligt.
Misschien allemaal wat technisch zo, maar ik hoop dat het overkomt wat ik "probeer" te zeggen.
Moeilijk duidelijk te maken zeg maar omdat het heel nauw steekt maar niet zo heel zwart wit is, of is het nu dat het wel heel zwart wit is maar niet zo nauw steekt ?


Nee niet zo duidelijk voor mij. Dat betekent dus dat je dat zelf moet invullen naar je eigen gedachtes? Ik begreep juist hier dat je dit juist niet moet doen. Met zwart/wit bedoelde ik de tegenovergestelde overtuigingen over hetgeen wat waarheid is of juist niet.

Van wat je zegt over overspel bij de gedachte raak ik ook in de war, omdat ik juist begreep dat iemand die homosexueel is, deze manier van zijn op zich oké is, zolang er maar niets mee gedaan wordt. Maar hier geef je aan dat de gedachte ook al zonde is. Ik zeg dit niet om tegendraads te reageren of negatief te doen, maar raak hier wel door in de war.

Veendam
Majoor
Majoor
Berichten: 1510
Lid geworden op: 18 sep 2017 20:15

Re: Vragen over de wederkomst van Jezus.

Berichtdoor Veendam » 01 nov 2018 01:20

Liekels schreef:Nee niet zo duidelijk voor mij. Dat betekent dus dat je dat zelf moet invullen naar je eigen gedachtes? Ik begreep juist hier dat je dit juist niet moet doen. Met zwart/wit bedoelde ik de tegenovergestelde overtuigingen over hetgeen wat waarheid is of juist niet.

Van wat je zegt over overspel bij de gedachte raak ik ook in de war, omdat ik juist begreep dat iemand die homosexueel is, deze manier van zijn op zich oké is, zolang er maar niets mee gedaan wordt. Maar hier geef je aan dat de gedachte ook al zonde is. Ik zeg dit niet om tegendraads te reageren of negatief te doen, maar raak hier wel door in de war.


Wanneer je kijkt naar de Wet en de 10 geboden dan zie je heel veel dingen die je moet en dingen die je niet moet.
Dit is echter naar de letter, dus je ziet dat er in de tijd van Jezus het Judaïsme ontstaat.
Met regels zie je dat ieder mens de grenzen wil opzoeken.
Zo ken je in bijvoorbeeld de psychologie de onderzoeken die gedaan zijn met een grote vijver waar geen vis in zit en niemand gaat daar zitten vissen. Na verloop van tijd zetten ze een advertentie in de krant dat er in die ene vijver absoluut niet gevist mag worden en bij de vijver komen grote borden te staan met: Verboden te vissen.
Op dat moment gaan de mensen ineens daar zitten te vissen. Omdat de regeltjes er zijn om te overtreden.
Dat is de menselijke reaktie, die zegt van ik bepaal zelf wel wat ik wel of niet doe.

Jezus laat echter zien in de dingen die Hij zegt en doet, dat het niet om de letter gaat, maar om wat er achter zit als doel en hoe mensen tot overtreding komen van de regels.
Iedereen snapt dat overspel zonde is.
Kijk ik bij het voorbeeld van niet begeren de vrouw van je naaste dan zie je daar de begeerte om de hoek komen, maar er ligt wat veel groters achter.
Die begeerte komt uit je gedachten en als die bevrucht wordt dan baardt dat de zonde.
De grotere gedachter erachter is dat die gevolgen niet goed voor je zijn omdat de zonde de dood voortbrengt zegt Gods Woord.
Jezus wijst de mensen er dus op dat alles in je gedachten de oorsprong vind. De gedachte en het aanzien om te begeren is dus ook al zonde.
Daarom zegt Paulus ook dat we vernieuwd moeten worden in ons denken.

Ons denken moet op orde komen en dat kan je vergelijken met een sleutelmaker.
Wanneer jij een sleutel hebt waar teveel metaal aanzit dan past die niet, dus die moet op maat geslepen worden.
Je hebt dan wel een perfecte sleutel nodig om jouw sleutel passend te krijgen voor het slot.
De sleutelmaker zet de perfecte sleutel vast en de andere sleutel daar gaat steeds een beete af tot het exact het zelfde er uit ziet als de goede echte sleutel.

JIJ bent zelf de sleutelmaker en de perfecte sleutel is Jezus en de machine die slijpt is het Woord van God. Door jouw denken te veranderen in wat God wil dan pas je de Bijbelteksten toe op je eigen leven en die laat je inwerken in jouw gedachten. De beste manier is om die Bijbelteksten gewoon elke dag hardop uit te spreken. Er gaat dan steeds meer van het verkeerde denken van de sleutel af totdat jij exact hetzelfde er uit ziet als Jezus in Zijn denken en doen en laten.

Niet jouw denken is dus de norm, maar wat God er van denkt.
Gelukkig kan je lezen wat God denkt, omdat het namelijk gewoon te lezen is in Gods Woord.

Als je meer verduidelijking wilt dan zeg het maar, dan zal ik kijken of ik je daar verder mee kan helpen.

Gebruikersavatar
Teus
Majoor
Majoor
Berichten: 2406
Lid geworden op: 15 dec 2011 13:14

Re: Vragen over de wederkomst van Jezus.

Berichtdoor Teus » 01 nov 2018 10:57

Liekels schreef:Als eerste wil ik laten weten dat ik dit niet post omdat ik dit in twijfel trek of dit ter discussie wil brengen.

Wat ik me steeds afvraag over de terugkeer van Jezus is het volgende, ik zou daar graag reacties over willen lezen.

Wat ik gezien heb op het forum is dat de meningen en ideeën best heel erg verschillend zijn en de meesten toch Christenen zijn. Sommigen Christenen geven aan waarin te geloven en sommigen weten het absoluut zeker, ondanks de verschillen gelooft men vanuit de basis eigenlijk hetzelfde, maar interpeteren toch op veel punten totaal verschillend, waardoor discussies soms hoogoplopen, teksten uit de Bijbel worden gestuurd en de ander soms zelfs gezegd wordt niet gelovig of onwetend te zijn, omdat er een andere visie wordt gedeeld over bepaalde onderwerpen. Het zeker weten voor jezelf is niets mis mee, het blijft een geloof en de ander is net zo sterk overtuigd van de waarheid, terwijl de gedachtes soms totaal haaks op elkaar staan. Dat geeft ook niet daar is dit forum juist interessant voor.

Mijn vraag is, als Jezus terugkeert en je praat met Hem over deze onderwerpen en stel dat hij de ander gelijk geeft over een bepaalde discussie, of misschien hadden beiden het niet helemaal juist. De overtuigingen zijn soms totaal tegenovergesteld hoewel men hetzelfde geloof heeft. Als Hij aangeeft hoe het zit en dat is op sommige punten niet waarin jij altijd zo stellig geloofde, geloof je dan dat Hij het is, want met tegenovergestelde overtuigingen moet iemand gelijk hebben en de ander dus niet. Of is het dat beiden het direct weten dat Hij het is en maken deze verschillende gedachtes dan niet meer uit, omdat alles liefde en vrede is. Als dit zo is dan zijn sommige felle discussies nu eigenlijk niet eens nodig en zou ieder in zijn waarde gelaten kunnen worden. Worden beiden door Hem omarmd, omdat beiden in hun eigen overtuiging alles hebben gedaan en gegeven om te leven zoals Hij dit heeft aangegeven?

Is dit juist misschien ook waarom het "geloof" wordt genoemd? Omdat er zoveel verschillende overtuigingen zijn, zelfs in dezelfde Godsdienst waar de "echte" waarheid dan blijkbaar toch nog niet helemaal duidelijk blijkt te zijn. Ik vraag me af hoe hier over gedacht wordt, zeker door degenen die andere gedachtes over bv dezelfde Bijbelteksten afkeuren. Als de ander ook leeft met de volle overtuiging van de Bijbel  en naar hetgeen wat God verlangt, maar sommige overtuigingen komen totaal niet met die van jou overheen, wordt deze persoon dan terechtgewezen, als zondaar gezien? Uiteindelijk is diegene ook een overtuigend Christenen, alleen soms met een andere interpetatie over wat geschreven staat. Alleen de ware Christenen worden opgehaald, wie zijn dan de ware als de overtuigingen zo uiteenlopend zijn?

Is elkaar op een nare of kleinerende manier aangeven wat volgens jou de absolute waarheid is eigenlijk ook een zonde?

Wat ik neerzet is geen oordeel, terechtwijzing of waarheid. Het zijn vragen die me soms bezighouden bij het lezen van het forum en ik zou graag willen weten hoe hier over gedacht wordt.


In alles hebben we de God nodig.
Wanneer we vanuit een eigen geloof of mening of zelfs een mening die opgelegd is door anderen willen plaatsen als waarheid en zekerheid kan het heel lastig worden. Ook al zijn er Bijbelteksten die het ogenschijnlijk bevestigen. Ogenschijnlijk, omdat veelal de tekst zo gelezen wordt dat hij de mening overeind kan houden terwijl hij ook anders te lezen is of gelezen dient te worden. En zelfs daarbij andere Bijbelteksten ook verbogen moeten worden om een eigen mening gestalte te geven.
Soms kan een andere uitleg door iemand je levenspatroon of gedachte aan het twijfelen brengen en je aan het zoeken brengen of het waar is. Zo zou je kunnen groeien in het geloof.
Als het voor jou aannemelijk is kun je het geloven maar wil niet zeggen dat het goed is. Beter kun je er mee naar God gaan.
We hebben vaak een eigen of ons opgelegde mening en die mag je uiten en wanneer je ziet dat een ander het anders kan ervaren zou dat ook te accepteren moeten zijn met de wetenschap en het vertrouwen dat God De Waarheid is en dus weet wat waar is.
We kunnen niet alleen de Bijbel hanteren, we hebben ook de Heilige Geest nodig, Woord en Geest.


Wanneer we het over gelovigen hebben (dan wordt geloven zekerheid) en we komen iets te weten door het geloof, dus van God door de Heilige geest, dan kunnen we dat met een absolute zekerheid meenemen in een gesprek. Maar...die zekerheid geldt voor die persoon en hoeft ook niet altijd voor iedereen te gelden, God heeft voor ieder gelovige een eigen bedeling. Dat is zo bijzonder, dat God voor een ieder persoonlijk wil geven wat hij of zij nodig heeft.
Toch kan het de ander aan het denken zetten en dichter bij God brengen.


Wel zijn er absolute feiten die nodig zijn in een mensenleven om bijvoorbeeld wedergeboren te worden, een relatie met God en Jezus te krijgen en in de autoriteit van Jezus te kunnen gaan staan.
Als ik b.v. zeg “ik ben een kind van God maar heb niet zoveel met Jezus” Dan kun jij al met zekerheid zeggen dat het niet mogelijk is. Niet alleen dat, maar dat je jezelf en nog veel belangrijker, God een leugenaar maakt. Je begrijpt dat dit voor deze persoon niet makkelijk te verteren zal zijn wanneer hij of zij er van overtuigt was een oprecht christen te zijn. Zo kunnen frustraties ontstaan.

Wat betreft de wederkomst van Jezus. Ik ben van mening, dat wanneer je Jezus oprecht lief hebt boven alles ook onophoudelijk verlangt naar zijn wederkomst. Dan zijn er geen beweringen die wel zo kunnen zijn maar niet in de weg staan van “ja, er moeten nog meer mensen bekeerd worden” of “mijn kinderen zijn nog niet bekeerd”. Of zijn het andere zaken die we niet los kunnen laten, Jezus zegt: Wie Mij niet lief heeft boven alles, is Mij niet waard. Het is niet vanuit een opdracht om Jezus lief te hebben boven alles of een bepaalde gedachtegang, nee het is een gave van de Heilige Geest, die ontvang je wanneer je Jezus oprecht lief hebt.
Jezus zegt: “Want, waar uw schat is, daar zal ook uw hart zijn” Daarom, er is in deze aarde geen grotere schat te vinden dan in Jezus Christus.
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

Liekels
Mineur
Mineur
Berichten: 174
Lid geworden op: 25 jul 2018 17:09

Re: Vragen over de wederkomst van Jezus.

Berichtdoor Liekels » 02 nov 2018 00:23

Veendam schreef:Wanneer je kijkt naar de Wet en de 10 geboden dan zie je heel veel dingen die je moet en dingen die je niet moet.
Dit is echter naar de letter, dus je ziet dat er in de tijd van Jezus het Judaïsme ontstaat.
Met regels zie je dat ieder mens de grenzen wil opzoeken.
Zo ken je in bijvoorbeeld de psychologie de onderzoeken die gedaan zijn met een grote vijver waar geen vis in zit en niemand gaat daar zitten vissen. Na verloop van tijd zetten ze een advertentie in de krant dat er in die ene vijver absoluut niet gevist mag worden en bij de vijver komen grote borden te staan met: Verboden te vissen.
Op dat moment gaan de mensen ineens daar zitten te vissen. Omdat de regeltjes er zijn om te overtreden.
Dat is de menselijke reaktie, die zegt van ik bepaal zelf wel wat ik wel of niet doe.

Jezus laat echter zien in de dingen die Hij zegt en doet, dat het niet om de letter gaat, maar om wat er achter zit als doel en hoe mensen tot overtreding komen van de regels.
Iedereen snapt dat overspel zonde is.
Kijk ik bij het voorbeeld van niet begeren de vrouw van je naaste dan zie je daar de begeerte om de hoek komen, maar er ligt wat veel groters achter.
Die begeerte komt uit je gedachten en als die bevrucht wordt dan baardt dat de zonde.
De grotere gedachter erachter is dat die gevolgen niet goed voor je zijn omdat de zonde de dood voortbrengt zegt Gods Woord.
Jezus wijst de mensen er dus op dat alles in je gedachten de oorsprong vind. De gedachte en het aanzien om te begeren is dus ook al zonde.
Daarom zegt Paulus ook dat we vernieuwd moeten worden in ons denken.

Ons denken moet op orde komen en dat kan je vergelijken met een sleutelmaker.
Wanneer jij een sleutel hebt waar teveel metaal aanzit dan past die niet, dus die moet op maat geslepen worden.
Je hebt dan wel een perfecte sleutel nodig om jouw sleutel passend te krijgen voor het slot.
De sleutelmaker zet de perfecte sleutel vast en de andere sleutel daar gaat steeds een beete af tot het exact het zelfde er uit ziet als de goede echte sleutel.

JIJ bent zelf de sleutelmaker en de perfecte sleutel is Jezus en de machine die slijpt is het Woord van God. Door jouw denken te veranderen in wat God wil dan pas je de Bijbelteksten toe op je eigen leven en die laat je inwerken in jouw gedachten. De beste manier is om die Bijbelteksten gewoon elke dag hardop uit te spreken. Er gaat dan steeds meer van het verkeerde denken van de sleutel af totdat jij exact hetzelfde er uit ziet als Jezus in Zijn denken en doen en laten.

Niet jouw denken is dus de norm, maar wat God er van denkt.
Gelukkig kan je lezen wat God denkt, omdat het namelijk gewoon te lezen is in Gods Woord.

Als je meer verduidelijking wilt dan zeg het maar, dan zal ik kijken of ik je daar verder mee kan helpen.


Bedankt voor je uitgebreide reactie!

Liekels
Mineur
Mineur
Berichten: 174
Lid geworden op: 25 jul 2018 17:09

Re: Vragen over de wederkomst van Jezus.

Berichtdoor Liekels » 02 nov 2018 00:27

Teus schreef:In alles hebben we de God nodig.
Wanneer we vanuit een eigen geloof of mening of zelfs een mening die opgelegd is door anderen willen plaatsen als waarheid en zekerheid kan het heel lastig worden. Ook al zijn er Bijbelteksten die het ogenschijnlijk bevestigen. Ogenschijnlijk, omdat veelal de tekst zo gelezen wordt dat hij de mening overeind kan houden terwijl hij ook anders te lezen is of gelezen dient te worden. En zelfs daarbij andere Bijbelteksten ook verbogen moeten worden om een eigen mening gestalte te geven.
Soms kan een andere uitleg door iemand je levenspatroon of gedachte aan het twijfelen brengen en je aan het zoeken brengen of het waar is. Zo zou je kunnen groeien in het geloof.
Als het voor jou aannemelijk is kun je het geloven maar wil niet zeggen dat het goed is. Beter kun je er mee naar God gaan.
We hebben vaak een eigen of ons opgelegde mening en die mag je uiten en wanneer je ziet dat een ander het anders kan ervaren zou dat ook te accepteren moeten zijn met de wetenschap en het vertrouwen dat God De Waarheid is en dus weet wat waar is.
We kunnen niet alleen de Bijbel hanteren, we hebben ook de Heilige Geest nodig, Woord en Geest.


Wanneer we het over gelovigen hebben (dan wordt geloven zekerheid) en we komen iets te weten door het geloof, dus van God door de Heilige geest, dan kunnen we dat met een absolute zekerheid meenemen in een gesprek. Maar...die zekerheid geldt voor die persoon en hoeft ook niet altijd voor iedereen te gelden, God heeft voor ieder gelovige een eigen bedeling. Dat is zo bijzonder, dat God voor een ieder persoonlijk wil geven wat hij of zij nodig heeft.
Toch kan het de ander aan het denken zetten en dichter bij God brengen.


Wel zijn er absolute feiten die nodig zijn in een mensenleven om bijvoorbeeld wedergeboren te worden, een relatie met God en Jezus te krijgen en in de autoriteit van Jezus te kunnen gaan staan.
Als ik b.v. zeg “ik ben een kind van God maar heb niet zoveel met Jezus” Dan kun jij al met zekerheid zeggen dat het niet mogelijk is. Niet alleen dat, maar dat je jezelf en nog veel belangrijker, God een leugenaar maakt. Je begrijpt dat dit voor deze persoon niet makkelijk te verteren zal zijn wanneer hij of zij er van overtuigt was een oprecht christen te zijn. Zo kunnen frustraties ontstaan.

Wat betreft de wederkomst van Jezus. Ik ben van mening, dat wanneer je Jezus oprecht lief hebt boven alles ook onophoudelijk verlangt naar zijn wederkomst. Dan zijn er geen beweringen die wel zo kunnen zijn maar niet in de weg staan van “ja, er moeten nog meer mensen bekeerd worden” of “mijn kinderen zijn nog niet bekeerd”. Of zijn het andere zaken die we niet los kunnen laten, Jezus zegt: Wie Mij niet lief heeft boven alles, is Mij niet waard. Het is niet vanuit een opdracht om Jezus lief te hebben boven alles of een bepaalde gedachtegang, nee het is een gave van de Heilige Geest, die ontvang je wanneer je Jezus oprecht lief hebt.
Jezus zegt: “Want, waar uw schat is, daar zal ook uw hart zijn” Daarom, er is in deze aarde geen grotere schat te vinden dan in Jezus Christus.


Bedankt voor je mooie en duidelijke tekst! Eigenlijk geef je hier met andere bewoording wel hetzelfde weer. Dat het uiteindelijk gaat om Hem lief te hebben, ook al is dat soms op een andere manier dan een ander, die de tekst uit de bijbel anders ziet. Wat ik ook mooi vind is dat jij ook spreekt over de Heilige Geest en het belang hiervan. Wij zijn het niet altijd eens en zien niet alles hetzelfde, maar het is wel met respect en ik heb inmiddels na veel reacties en berichten veel respect voor jou voor jouw inzicht en jouw benadering naar anderen.
Laatst gewijzigd door Liekels op 03 dec 2018 16:07, 1 keer totaal gewijzigd.


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 18 gasten