Leiding van de Heilige Geest

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

JimBeta
Verkenner
Verkenner
Berichten: 13
Lid geworden op: 30 sep 2018 22:11

Leiding van de Heilige Geest

Berichtdoor JimBeta » 30 sep 2018 22:26

Vele zien te veel naar wat de Schrift zegt en te weinig naar wat de Heilige Geest zegt, ik heb daar iets over geschreven eerder, en gedeeld op het internet, ik zal het hier ook delen:

Onder Leiding van de Heilige Geest.


Sommige mensen leren de Bijbel vanbuiten en denken dat ze dan alles weten. Toch heeft God ons nog de Heilige Geest gestuurd. Er is maar 1 Leraar, Jezus Christus, en die werkt door de Heilige Geest vermoed ik om ons dingen te leren. Er staat geschreven dat wij gered zijn door ons geloof, maar er staat ook geschreven dat wij horen Christus te gehoorzamen en doen wat Hij zegt. Ik zal zeggen: proberen te doen wat Hij zegt. Wanneer wij immers vallen horen wij niet ontmoedigt te blijven liggen. Want wanneer wij zondigen dan verdedigt Christus ons bij de Vader. Wat wil ik nu zeggen. Velen wijzen naar dingen die in de Bijbel geschreven staan en zeggen: als je dat niet doet dan ben je niet gehoorzaam aan Christus. Deze mensen lijken te vergeten dat wij de Heilige Geest hebben ontvangen, die ons leidt. Wij horen ons door de Geest te laten leiden, niet door de Bijbel. Ja het is waar. Er staan vele goede richtlijnen in de Bijbel die wij zeker horen proberen te volgen maar als men zich enkel op de Bijbel toespitst dan vergeet men de leiding van de Heilige Geest. Er staat geschreven: voor hen die onder de leiding van de Heilige Geest vallen, is er geen wet meer. Er staat niet geschreven: voor hen die onder de leiding van het Schrift vallen, is er geen wet. Dat zou dom zijn, want de gehele Schrift is gebaseerd op wetten. Wat wil ik hiermee zeggen. Christus vraagt ons om Hem te gehoorzamen. De ene denkt dat men de sabbat moet houden, en haalt dat uit de Schrift. De andere denkt dat men als volwassene gedoopt moet worden, en haalt dat uit de Schrift. Weer een ander denkt dat geloof alleen genoeg is, en haalt dat uit de Schrift. Zo zijn er nog vele voorbeelden. Zij worden geleid door de Schrift. Wanneer zij een ander datgene niet zien doen dat ze zelf doen, dan denken zij dat zij mogen oordelen over hen. Zij vergeten dan de leiding van de Heilige Geest. Wat is deze leiding? Wel deze leiding, gaat verder dan de Schrift. Als dat niet zo was, dan hadden wij de Heilige Geest niet nodig want dan kon men alles vinden in de Schrift. De Heilige Geest leidt ons en vraagt ons dingen. Door de Heilige Geest vraagt Christus ons dingen. Ik zal een voorbeeld geven. Ik geloof dat Christus mij gevraagd heeft om het goede nieuws te verkondigen. Ik heb dat niet uitgemaakt door de Schrift, maar ik geloof dat Christus mij dat, door de Heilige Geest, gevraagd heeft. Ik hoor Hem daarin te gehoorzamen. Ik kwam niet tot dat besluit door de Schrift te lezen, neen, ik kreeg een gedacht dat mij dat opdroeg en nu doe ik het. Ik moest ook stoppen met marihuana te roken. Dat kwam ook niet uit de Schrift maar was wederom een gedacht dat ik kreeg waarvan ik geloof dat het de Heilige Geest is. Wat Christus ons vraagt kan voor ieder van ons anders zijn. Bij de ene vraagt hij misschien minder te liegen en bij de andere om minder alcohol te drinken. Christus wilt een persoonlijke relatie met ons en zoals duidelijk is, is niet ieder persoon hetzelfde. Christus zal ook nooit zulke laste op ons leggen, dat wij eronder gebukt gaan en ze niet kunnen dragen. Nee integendeel, de last die Christus op ons ligt is zeer licht. Wanneer wij naar andere kijken, en verlangen dat zij hetzelfde doen als ons, dan ontkennen wij dat Christus met ieder van ons, door de Heilige Geest, een persoonlijke relatie heeft. Dan ontkennen wij dat ieder van ons, doormiddel van die Heilige Geest, door Christus geleid wordt. Dan bevestigen wij, dat wijzelf worden geleid door de Schrift en niet noodzakelijk door de Heilige Geest. Als wij gehoorzaam aan Christus konden zijn, door simpelweg te doen wat er geschreven stond, dan hadden wij geen leiding nodig van de Heilige Geest. Denk daaraan als u iemand ziet, die niet noodzakelijk gedoopt is als volwassene of de sabbat houdt, of naar de Kerk gaat elke zondag, of eender wat dat u zelf wel doet omdat de Schrift het zegt. Want die persoon kan onder de leiding van de Heilige Geest staan en doen wat deze hem gevraagd heeft. Dingen die je misschien niet ziet of weet. Neem het voorbeeld van een alcoholist. Je kan deze persoon leren kennen wanneer hij het niet meer is omdat de Heilige Geest hem gevraagd heeft te stoppen met drinken. Maar hij is niet gedoopt als volwassene, houd de sabbat niet of doet eender welk ding niet dat in de Schrift staat. Je kan dan snel denken dat hij niet gehoorzaam is aan Christus. Maar hij heeft wel gedaan wat de Heilige Geest hem vroeg. Laten wij daarom ophouden, elkaar te beoordelen op de Schrift en laat ons aan elkaar vragen, wat wij doen, dat de Heilige Geest ons opgedragen heeft. En wanneer wij elkaar daarop kunnen beantwoorden, dan weten wij dat wij broeders en zusters zijn. Niet door de Schrift, maar door de Heilige Geest.

Tot daar wat ik gedeeld heb op het internet. Vele laten zich leiden door de Schrift, waarop zich niks verkeerd mee is, maar als men zicht niet alsook laat leiden door de Geest dan is men niet meer dan een Farizeeër. De Geest immers is Waarheid en God is liefde. Men moet dus telkens de liefde voorop laten staan. Ik zou graag hebben, het zou mij verblijden, als wij stoppen met zaken uit de Schrift te gebruiken om elkaar op te beoordelen. Farizeeërs deden immers hetzelfde, maar wat het belangrijkst was ontbrak hen zei Christus, namelijk de liefde. Zij hielden zich steenhard, in zake van andere beoordelen, op wat geschreven stond. Zij hadden een stenen hart. Zij dachten waarschijnlijk dat ze het goede deden maar ze deden het niet. De wet van Mozes is immers gemaakt om elkaar lief te hebben, wanneer wij andere erdoor niet gaan liefhebben, mist de wet zijn effect. Zij begrepen niet dat men de liefde moest laten voorop staan. Het is goed elkaar te wijzen op zonden, als u die gave hebt omdat te doen maar het is zeer slecht andere te straffen terwijl wij elkaar moeten leren vergeven.

Liekels
Mineur
Mineur
Berichten: 174
Lid geworden op: 25 jul 2018 17:09

Re: Leiding van de Heilige Geest

Berichtdoor Liekels » 02 okt 2018 14:05

Ik ben benieuwd of er reacties komen, ik kan me wel vinden in hetgeen je schrijft.

Veendam
Majoor
Majoor
Berichten: 1510
Lid geworden op: 18 sep 2017 20:15

Re: Leiding van de Heilige Geest

Berichtdoor Veendam » 02 okt 2018 15:22

Het artikel is naar mijn mening zeer onevenwichtig.

Het suggereert namelijk dat we de Bijbel niet meer hoeven te houden als richtsnoer maar ons moeten laten leiden door de Heilige Geest.
Alleen dat laatste is waar en dat eerste stukje dus niet.

De Bijbel is namelijk de toetssteen waaraan wij kunnen toetsen of iets is uit God of niet.
Je kunt je namelijk ook laten leiden door je eigen emoties of gevoelens of een verdraaide theologische leer, maar dat betekend dan niet dat het de Heilige Geest is, ook al zeg je van het voelt wel zo dat het de Heilige Geest is.

Ja je moet je laten leiden door de Heilige Geest, en als dat niet tegen het Woord van God in gaat dan komt er nooit een probleem van.
Als het echter wel tegen het Woord van God in gaat dan is het DUS de Heilige Geest NIET !

In de Bijbel staat niet dat ze Farizeeërs dachten dat ze het goed deden, maar dat ze wisten dat ze fout zaten en desondanks toch het foute bleven doen.

Je schreef: Bij de ene vraagt hij misschien minder te liegen en bij de andere om minder alcohol te drinken.

Nou ik weet 1 ding wel heel erg zeker, en dat is dat we niet minder moeten gaan liegen maar dat we daar helemaal mee moeten stoppen.
Dat is niet voor sommigen van toepassing maar voor iedereen.

CITAAT: Door de Heilige Geest vraagt Christus ons dingen. Ik zal een voorbeeld geven. Ik geloof dat Christus mij gevraagd heeft om het goede nieuws te verkondigen. Ik heb dat niet uitgemaakt door de Schrift, maar ik geloof dat Christus mij dat, door de Heilige Geest, gevraagd heeft. Ik hoor Hem daarin te gehoorzamen. Ik kwam niet tot dat besluit door de Schrift te lezen, neen, ik kreeg een gedacht dat mij dat opdroeg en nu doe ik het.

Commentaar hierop: In principe staat dat ale gelovigen het goede nieuws moeten verkondigen. Niemand is hiervan vrijgesteld. Wel kan de Heilige Geest iets bevestigen maar dan is de opdracht nog steeds in basis naar de schriften ! Jezus citeerde ook veelvuldig de schriften en zei ook niet van alleen de Heilige Geest leidt mij daarin. Toch is het gevaarlijk om bij iedere gedachte het maar gewoon te doen zonder na te denken omdat gedachten ook van je zelf vanuit je eigen verlangens of hartstochten of van het rijk der duisternis kunnen komen.

Liekels
Mineur
Mineur
Berichten: 174
Lid geworden op: 25 jul 2018 17:09

Re: Leiding van de Heilige Geest

Berichtdoor Liekels » 02 okt 2018 18:20

Ik denk juist dat het verfrissend zou zijn voor de Christenen hier op het forum ook meer vanuit hun hart te spreken, want ik geloof ook in de goedheid van de mens die ook zonder alle opgelegde regels het goede kunnen doen. Waarom hebben wij een geest, hart en geweten? Alleen als test om niet toe te geven aan zonde? Dat zou juist zonde zijn. Ik denk dat sommigen Christenen zich ook misschien niet in alle citaten uit de bijbel kunnen vinden. Maar zijn ze daarom slechter, is degene die zich in alles kan vinden eerlijk tegenover zichzelf? Of doet je gevoel er niet toe en is het toch de waarheid omdat het geschreven staat? Voor ons als mens is het toch niet gek om soms vraagtekens te hebben bij sommige bijbelteksten en ook logisch ipv alles klakkeloos aannemen omdat het geschreven staat. Verlies je daar ook niet misschien jezelf soms door? Zou god nooit een discussie willen aangaan omdat iemand toch andere gedachtes heeft? Of ben je dan een eigenlijk een zondaar? Heeft god alleen iets met hen die hem alleen maar kunnen citeren of zou Hij het juist waarderen dat je ernaar vraagt en eerlijk bent?

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Leiding van de Heilige Geest

Berichtdoor MoesTuin » 02 okt 2018 18:53

want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Liekels
Mineur
Mineur
Berichten: 174
Lid geworden op: 25 jul 2018 17:09

Re: Leiding van de Heilige Geest

Berichtdoor Liekels » 02 okt 2018 19:14

Beste Moestuin ik heb een aantal van de reacties gelezen. Evengoed ben ik benieuwd naar antwoord op mijn vragen hierboven.

Overigens denk ik dat jijzelf het beste kunt beoordelen of wat jouw ingegeven werd goed of slecht is refererend aan jouw bericht. Wat ik van je gelezen heb, kun je naar mijn idee dat zelf heel goed beoordelen en heb je "gestuurde reacties naar een bepaalde weg" niet nodig.

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: Leiding van de Heilige Geest

Berichtdoor Johan100 » 04 okt 2018 03:56

JimBeta schreef:Vele zien te veel naar wat de Schrift zegt en te weinig naar wat de Heilige Geest zegt ...

Hoe kun je nu te veel zien naar wat de Schrift zegt? De Schriften zijn het die van Hem (de Heer Jezus) getuigen. Toen satan de Heere Jezus verzocht weerstond Jezus de duivel met het Woord.
'Staat er niet geschreven?' 'Ga weg satan, want er staat geschreven ...' Matth.4.

De Heilige Geest was op Jezus. Hij zei de Waarheid en Hij is De Waarheid en Het vleesgeworden Woord. We zagen Hem dus de de duivel weerstaan met het Woord, door de Geest. Het is dus Woord en Geest.

De Heilige Geest gaat niet buiten het Woord om. Velen beroepen zich op de Geest, maar intussen is het hun gevoel wat ze bedriegt. Of een engel van satan die zich voordoet als een engel van het licht. Dat blijkt uit het feit dat ze tegen het Woord ingaan.

En zonder de Geest verstaan we het Woord niet. We mogen Deze twee dus niet van elkaar scheiden.
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Gebruikersavatar
mona
Majoor
Majoor
Berichten: 1990
Lid geworden op: 04 mei 2012 21:06

Re: Leiding van de Heilige Geest

Berichtdoor mona » 04 okt 2018 10:51

JimBeta schreef: Vele laten zich leiden door de Schrift, waarop zich niks verkeerd mee is, maar als men zicht niet alsook laat leiden door de Geest dan is men niet meer dan een Farizeeër.


Je laten leiden door de Schrift, zonder wedergeboorte, is een uiterlijke godsdienst. Dan ben je geen christen, want je volgt Christus niet uit liefde.
De Heilige Geest is geen los Individu, maar het is de Geest van Christus Zelf, die je ontvangt bij de wedergeboorte. Dan woont Christus in mij. Hij woont in mij door Zijn Geest.
Christus is ook het Vleesgeworden Woord (zoals Johannes zovaak zegt). Daarom zijn Woord en Geest één.
JimBeta schreef:Wij horen ons door de Geest te laten leiden, niet door de Bijbel.
Woord en Geest zijn één. Want het Woord is Christus. Echter je kunt alleen werkelijk naar het Woord leven als je wedergeboren bent.
Jij maakt steeds het Woord van de Geest los. En dat is niet zoals het in de Bijbel staat.
Daarom moet je ook alles toetsen aan de Bijbel wat je op internet leest. Dat betekent dat je de bijbel biddend moet bestuderen. Neem niet alles klakkeloos aan Jim, maar doe onderzoek.
En vraag aan de Heere Jezus of Hij met Zijn Geest wil schijnen op je blinde vlekken. Want die kunnen we van onszelf niet zien, jij niet en ik niet.
Spiegeltje, spiegeltje aan de wand,
hoe staat het met mijn binnenkant?

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8804
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: Leiding van de Heilige Geest

Berichtdoor elbert » 04 okt 2018 12:06

In dit verband een citaat om op te kauwen:
Want met een wederkerige band heeft de Heere de zekerheid van zijn Woord en zijn Geest onderling verbonden, opdat een welgegronde eerbied voor het Woord post vatte in onze harten, wanneer de Geest ons tegenschittert, die ons daar Gods aanschijn doet aanschouwen; opdat wij aan de andere zijde zonder enige vrees voor dwaling de Geest omhelzen, wanneer wij Hem in zijn beeld, dat is in het Woord, herkennen. Ja zo is het. God heeft het Woord niet onder de mensen gebracht om het korte tijd te vertonen en dan plotseling bij de komst zijns Geestes te doen verdwijnen, maar Hij heeft dezelfde Geest, door wiens kracht Hij het Woord had verschaft, gezonden, om zijn werk door de krachtdadige bevestiging des Woords te voltooien. Op deze wijze opende Christus aan de twee discipelen (Luc. 24:27) hun verstand; niet opdat ze, met verwerping van de Schriften, bij zichzelf wijs zouden zijn, maar opdat ze de Schriften zouden begrijpen.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Yoshi

Re: Leiding van de Heilige Geest

Berichtdoor Yoshi » 04 okt 2018 12:18

Waarom is mijn positieve en aanmoedigende reactie verwijderd? Mag ik het niet eens zijn met de Topicstarter of moet een reactie verplicht voorzien zijn van wat azijn?

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: Leiding van de Heilige Geest

Berichtdoor Johan100 » 04 okt 2018 14:21

mona schreef:
De Heilige Geest is geen los Individu, maar het is de Geest van Christus Zelf, die je ontvangt bij de wedergeboorte. Dan woont Christus in mij. Hij woont in mij door Zijn Geest.
Ja, de Geest gaat uit van de Vader en de Zoon en Zij vormen een drie-eenheid. Ze doen niets zonder elkaar.
@Elbert, mooi citaat!
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Liekels
Mineur
Mineur
Berichten: 174
Lid geworden op: 25 jul 2018 17:09

Re: Leiding van de Heilige Geest

Berichtdoor Liekels » 10 okt 2018 22:31

mona schreef:Je laten leiden door de Schrift, zonder wedergeboorte, is een uiterlijke godsdienst. Dan ben je geen christen, want je volgt Christus niet uit liefde.
De Heilige Geest is geen los Individu, maar het is de Geest van Christus Zelf, die je ontvangt bij de wedergeboorte. Dan woont Christus in mij. Hij woont in mij door Zijn Geest.
Christus is ook het Vleesgeworden Woord (zoals Johannes zovaak zegt). Daarom zijn Woord en Geest één.
Woord en Geest zijn één. Want het Woord is Christus. Echter je kunt alleen werkelijk naar het Woord leven als je wedergeboren bent.
Jij maakt steeds het Woord van de Geest los. En dat is niet zoals het in de Bijbel staat.
Daarom moet je ook alles toetsen aan de Bijbel wat je op internet leest. Dat betekent dat je de bijbel biddend moet bestuderen. Neem niet alles klakkeloos aan Jim, maar doe onderzoek.
En vraag aan de Heere Jezus of Hij met Zijn Geest wil schijnen op je blinde vlekken. Want die kunnen we van onszelf niet zien, jij niet en ik niet.


Maar als je volgens de bijbel leeft en toch over bv homosexualiteit of euthanasie eigenlijk anders denkt of voelt. En niet omdat je er zelf beter van wordt, want de situatie heeft geen betrekking op jezelf, dus geen eigenbelang, maar omdat je het oprecht zo voelt en eigenlijk een ander wilt steunen, niet om aardig gevonden te worden, maar omdat je oprecht vanuit je hart voelt dat het goed is. Wat zou je dan moeten doen?

Gebruikersavatar
elburger
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1112
Lid geworden op: 14 mar 2016 14:59

Re: Leiding van de Heilige Geest

Berichtdoor elburger » 07 dec 2018 15:35

Liekels schreef:

Ik denk juist dat het verfrissend zou zijn voor de Christenen hier op het forum ook meer vanuit hun hart te spreken, want ik geloof ook in de goedheid van de mens die ook zonder alle opgelegde regels het goede kunnen doen. Waarom hebben wij een geest, hart en geweten? Alleen als test om niet toe te geven aan zonde? Dat zou juist zonde zijn. Ik denk dat sommigen Christenen zich ook misschien niet in alle citaten uit de bijbel kunnen vinden. Maar zijn ze daarom slechter, is degene die zich in alles kan vinden eerlijk tegenover zichzelf? Of doet je gevoel er niet toe en is het toch de waarheid omdat het geschreven staat? Voor ons als mens is het toch niet gek om soms vraagtekens te hebben bij sommige bijbelteksten en ook logisch ipv alles klakkeloos aannemen omdat het geschreven staat. Verlies je daar ook niet misschien jezelf soms door? Zou god nooit een discussie willen aangaan omdat iemand toch andere gedachtes heeft? Of ben je dan een eigenlijk een zondaar? Heeft god alleen iets met hen die hem alleen maar kunnen citeren of zou Hij het juist waarderen dat je ernaar vraagt en eerlijk bent?


God de Vader, Jezus de Zoon en de Heilige Geest.
De Drie-eenheid.
Iedere christen kent dat.
Maar als je de boeken erop bestudeert is het "net iets anders".
Het is God de Vader, Jezus de Zoon door den Vader en de Heilige Geest van den Zoon door den Vader.

Als je aan de mensen vraag wat is de Heilige Gest dan weten ze het wel ongeveer te vertellen.
Maar als je zegt dat je geloofd in God, en in Jezus en in de Heilige Geest, dan moet je toch terdege weten wat de Heilige Geest is.
En daar schort het velen aan.
De Geest is zoveel meer en zonder de Geest kun je nog zoveel geloven als je wilt, maar ben je een ongelovige.
Als je met de Geest leeft, spreek je met je hart, om te komen op jouw openingszin.
ongerechtigheden hadden de overhand over mij, maar onze overtredingen die verzoent Gij

Liekels
Mineur
Mineur
Berichten: 174
Lid geworden op: 25 jul 2018 17:09

Re: Leiding van de Heilige Geest

Berichtdoor Liekels » 14 dec 2018 16:08

Yoshi schreef:Waarom is mijn positieve en aanmoedigende reactie verwijderd? Mag ik het niet eens zijn met de Topicstarter of moet een reactie verplicht voorzien zijn van wat azijn?


Ik ben nu wel benieuwd wat jouw reactie was.


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 35 gasten