Inzichten over oordelen en goede daden

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

JimBeta
Verkenner
Verkenner
Berichten: 13
Lid geworden op: 30 sep 2018 22:11

Inzichten over oordelen en goede daden

Berichtdoor JimBeta » 30 sep 2018 22:25

Vele mensen zoeken het oordelen in wat een ander doet. Zij richten zich met hun ogen op een ander, maar zelf doen zij vele dingen mis. Het is logisch, dat zij dit na een tijdje niet meer inzien, omdat hun ogen altijd en enkel gericht zijn op een ander. Als ik naar links kijk en er gebeuren dingen rechts van mij, dan kan ik dat nooit zien. Zo horen wij ons meermaals op ons zelf te richten. Wanneer wij een ander zien zondigen, dan horen wij onze ogen op onszelf te richten. Wij horen dan niet te oordelen over die andere, want dan oordelen wij enkel over onszelf, zoals geschreven staat. Dat is pure waarheid. Wij zijn immers allemaal mensen. Als wij over een ander mens oordelen, dan oordelen wij over onszelf want wij zijn ook mens. Als wij over een ander mens zijn zonden oordelen, dan oordelen wij enkel over diezelfde zonde, die misschien een andere uiting heeft bij onszelf, in onszelf. Het is waar, er staat geschreven dat wij horen een ander op zijn zonde te wijzen want dat dat beter is dan in liefde te zwijgen. Het spijt me, dat kan ik niet. Mijn ogen zijn niet gericht, alleen op wat andere doen, maar ook op wat ik zelf doe. Ik raad ieder aan, wat ook geschreven staat, dat wanneer men iemand ziet zondigen dat men dan moet bidden tot God om vergeving van deze zonde. En God zal dan de zonde ook vergeven en de persoon het leven geven. Maar in deze tijd is dat niet meer belangrijk. Het is niet meer belangrijk dat God ons vergeeft. Neen, wij benadrukken liever de zonde in een ander, dan om te bidden voor vergeving. Het is vele malen belangrijker om andere te wijzen op de zonde in hunzelf, dan om vergeving te bidden ervoor. Ik kan daar niet mee om. Ik vind dat zeer vleselijk gedrag. Daar is niks geestelijks aan. Wijzen op de zonde zou een goed iets kunnen zijn, wanneer dat in volledige en pure liefde gebeurt. Maar dat is in deze tijd niet zo. Wij kunnen dat niet meer. Wij zijn te ver op vleselijk gebied. De zonde heeft lelijk huisgehouden in ons en waar wij vroeger misschien nog iets of wat goedheid in ons hadden, geloof ik dat vele mensen zo vergiftigd zijn door de zonden dat ze, zelfs wanneer ze het trachten, nooit het goede kunnen doen. Zij kunnen wel goeds doen maar het heeft allemaal egoïstische redenen. In zulke daden zit geen goedheid, al kan men er andere mee verblijden, er zit enkel goedheid in daden die onzelfzuchtig zijn. Er zit enkel goedheid in die daden, waar we zelf niks aan hebben. Wanneer ik andere elkaar op de zonde zie wijzen dan zie ik waar dat in ontaard. Het ontaardt in een discussie tussen beide partijen, waar niemand goed uitkomt. Het wijzen op de zonde is een wapen geworden van het kwade. Wij zouden daar beter mee stoppen, want wij kunnen het niet. Wij kunnen het niet, omdat wij het recht niet hebben. Er kunnen mensen zijn die dat recht wel hebben en het dus ook kunnen, maar 95% van diegene die het doen, en allen die ik het heb zien doen, kunnen het niet. Beide partijen richten zich tot elkaar als verslindende beesten. Waarvan het ene beest denkt dat het groter is dan het andere beest. In werkelijkheid zijn het twee beesten die aan niks anders denken dan de vernieling van de ander. Let op, zo begint het misschien niet altijd, maar zo eindigt het wel. De moraal van de waarheid is ver te zoeken. De moraal van de waarheid is liefde. En als wij niet op de zonde kunnen wijzen van een ander, zonder begrip en liefde te tonen, dan is het beter dat wij bidden voor die persoon om vergeving, want daarin zit liefde en begrip. Dus ja, er staat geschreven: het is beter elkaar te wijzen op de zonde dan te zwijgen uit liefde, maar ik zeg: het is beter om te zwijgen over de zonde van een ander, te kijken naar uzelf en begrip te oogsten. Te weten dat uzelf vergeving nodig heeft en vervolgens tot God te bidden, om vergeving van de andere zijn zonde. Dat is vele malen beter dan de stok te nemen die het kwaad voor u legt. Wij horen die stok niet op te pakken en ermee te slagen want de stok slaagt door. Zo slagen wij op een ander ermee maar telkens kaatst de stok terug en raken wij onszelf. Wij vernielen elkaar daarmee.

coby6
Majoor
Majoor
Berichten: 1536
Lid geworden op: 01 apr 2018 19:00

Re: Inzichten over oordelen en goede daden

Berichtdoor coby6 » 01 okt 2018 12:21

Nee je moet niet zwijgen. Dat is liefdeloos om iemand niet te waarschuwen. Veroordelen is iets anders dan oordelen. Je moet niet hypocriet veroordelen, maar als een ander jou hypocriet veroordeelt, kun je 'm best waarschuwen dat ie zelf verblind is. Sterker nog, als de rest te bang is om het te doen, doe ik het. Jeremia moest waarschuwen, anders zou God zijn bloed van zijn handen eisen.

Liekels
Mineur
Mineur
Berichten: 174
Lid geworden op: 25 jul 2018 17:09

Re: Inzichten over oordelen en goede daden

Berichtdoor Liekels » 02 okt 2018 13:23

JimBeta ik begrijp jouw intentie voor dit topic denk ik wel. Dat de manier waarop je iets over wilt brengen op de ander in eerste instantie vanuit goedheid wordt gedaan om de ander te beschermen tegen zonde, maar uiteindelijk vaak resulteert in ruzie, gevecht en onbegrip. Wat ik inmiddels geleerd heb op dit forum is dat men het juist als een plicht ziet om de ander erop te wijzen zoals Coby6 hierboven beschrijft.

Ik denk dat het vooral gaat om de manier waarop het overgebracht wordt. Als iemand een ander waarschuwt omdat deze persoon iets doet wat averechts staat op alles waar jij in gelooft en voor staat, is dat alleen maar mooi en liefdevol. Tenminste ik ga ervan uit dat dit de intentie is als je wilt voorkomen dat iemand een misstap begaat. De kunst is denk ik om dit over te brengen op een respectvolle manier, niet gelijk wijzen met dat vingertje, bijbelteksten gooien, dreigen met hel en verdoemenis en zeggen "hoe het zit". Dat schrikt af en krijg je een ander niet snel met je, maar eerder tegen je wat juist niet de bedoeling was. Daarnaast zou het mooi zijn als je iemand vanuit liefde op een respectvolle manier wijst op iets, uiteindelijk ook zou kunnen respecteren dat de ander, ondanks jouw waarschuwing, toch zijn/haar weg volgt waar hij/zij in gelooft. Dan heb jij gedaan wat je kon en gedaan waar je voor staat. Als deze persoon niet meegaat in jouw weg (of voor jou jouw weg van god) dan is veroordelen ook niet nodig. Ik snap wel dat dit moeilijk is, maar wel de weg naar een mooiere samenleving naar mijn idee.

Liekels
Mineur
Mineur
Berichten: 174
Lid geworden op: 25 jul 2018 17:09

Re: Inzichten over oordelen en goede daden

Berichtdoor Liekels » 10 okt 2018 22:13

Wat jammer dat hier niet op gereageerd wordt....

Gebruikersavatar
elburger
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1112
Lid geworden op: 14 mar 2016 14:59

Re: Inzichten over oordelen en goede daden

Berichtdoor elburger » 10 nov 2018 08:56

Het is zo menselijk om te oordelen en om te veroordelen.
God weet dat, Hij kent een ieder van ons door en door.
Liekels schreef

Wat jammer dat hier niet op gereageerd wordt....


Onze handelingen zijn zichtbaar voor Hem, als ook voor onze naasten.
Onze woorden zijn hoorbaar voor Hem en ook voor onze naasten.
Echter, onze gedachten kunnen wij mensen voor ons zelf houden,, maar God kent ze al.
En ook ik oordeel over andere mensen, ook hier op de topics van refoweb, bijvoorbeeld.
Dat hoor ik niet te doen, maar het komt omdat ik een zwakke geest heb.
Het oordeel volgt wel als wij voor de Troon van de Drie-enig God moeten verschijnen.
Wij mensen hebben hier helemaal niets mee van doen.
O, natuurlijk kun je veroordeeld worden door een aardse rechter, en het is goed dat zulks gebeurd.
Maar de eindafrekening volgt voor de Troon.
en wat betreft goede daden, daar wil ik dit over zeggen.
Wie goed doet, goed ontmoet.
Maar persoonlijk wil ik niet te koop lopen met mijn goede daden.
Dat is toch nergens voor nodig?!
Diegene die je ermee hebt geholpen is er blij mee, ik doe het niet om "verheerlijkt" te worden.
Ten eerste wil ik niet in het middelpunt van de belangstelling staan.
Laat mij mijn eigen leven maar leiden, er valt nog genoeg aan mijzelf te verbeteren.
O ja, ik kan een "farizeeër" wezen voor de buitenwacht, dat kunnen er zovelen, maar dat wat het oog der mensen ziet.
Ik vind het veel belangrijker wat God ziet. en dat ik daar vrede mee kan hebben.
En dan nog moet ik beschaamd toegeven dat er weer een dag voorbij is gegaan waarin ik Hem verdriet gedaan heb.
Ik oordeel dus het liefst niet over anderen en beoordeel ook niet iemands goede daden.
Daar prijs ik hem mee, omdat hij/zij iets goeds gedaan heeft.
Dat is meer dan genoeg eer..

Voer zat voor discussie zou ik zeggen.
ongerechtigheden hadden de overhand over mij, maar onze overtredingen die verzoent Gij

Liekels
Mineur
Mineur
Berichten: 174
Lid geworden op: 25 jul 2018 17:09

Re: Inzichten over oordelen en goede daden

Berichtdoor Liekels » 22 nov 2018 23:58

elburger schreef:
Voer zat voor discussie zou ik zeggen.


Haha nou toch niet schijnbaar :) dus of iedereen is het eens wat je zegt en zo klaar als een klontje hoeft niets aan toegevoegd te worden of het is zo'n onzin dat discussie niet nodig maakt haha.

Persoonlijk vind ik het mooi wat je schrijft en ook jammer dat men het niet de moeite waard vindt misschien te reageren. Volgens mij kan dit de wereld iets mooier maken, maar men zit hier soms zo vast in wat goed of slecht vanuit eigen perspectief. Juist een discussie met iemand die anders denkt kan je wijzer maken, niet om hetzelfde te denken uiteindelijk, maar om een andere gedachtegang beter te begrijpen. Er zijn hier mensen die liever alleen praten of discussiëren met gelijkgestemden, dat is jammer, je kunt nog zoveel teksten uit de bijbel kennen en gelezen hebben, maar uiteindelijk blijf je onwetend in zaken die juist zo belangrijk zijn. Het gaat niet om kennis....het gaat om lief zijn voor elkaar en als je dit alleen voor gelijkgestemden kunt ben je eigenlijk heel arm.

lekkerbek
Luitenant
Luitenant
Berichten: 520
Lid geworden op: 10 mei 2012 09:28

Re: Inzichten over oordelen en goede daden

Berichtdoor lekkerbek » 26 nov 2018 07:08

Het klinkt allemaal mooi maar ook de topicstarter oordeelt over anderen. Hij of zij wijst mensen erop die vaak oordelen, hij of zij doet dit niet maar ziet alleen wat hij of zij zelf fout doet.
Dan hoef je m.i. dit topic ook niet te starten, dan zie je toch niet dat de ander wel oordeelt?
Zo zie je maar, niemand is er vrij van!
En inderdaad, één vinger naar de ander wijzend is vier vingers naar onszelf!
Maar indien een broeder of zuster zondigt.......etc, we zijn wel verplicht om de ander in liefde te waarschuwen. En ik denk dat het bij mij daar wel aan schort, ik word fel.
Ook hier mogen we om bidden, of de Heere ons de liefde in ons hart geeft en de hoogmoed weghaalt.

Gebruikersavatar
Prisma23
Kapitein
Kapitein
Berichten: 800
Lid geworden op: 02 aug 2016 19:29
Locatie: Republiek der Verenigde Nederlanden
Contacteer:

Re: Inzichten over oordelen en goede daden

Berichtdoor Prisma23 » 26 nov 2018 11:02

lekkerbek schreef:Het klinkt allemaal mooi maar ook de topicstarter oordeelt over anderen.


Was ook mijn eerste gedachte toen ik dit las. Het blijft hangen in een cirkelredenering die gaat over het gedrag van anderen. Het is niet aan mij (ons) over anderen te oordelen. Je kan het gedrag van iemand overigens wel degelijk beïnvloeden/veranderen. Maar de enig iemand waarmee je veranderingen kan bereiken ben je zelf. Kortom, wees altijd kritisch op je eigen gedrag en probeer het te verbeteren. Naar anderen toe kan je niets meer dan een voorbeeld geven. De enig optie voor de topicstarter is dus deze cirkel te doorbreken. (zoek maar eens op "begging the question "of "circulus in probando" )

Liekels
Mineur
Mineur
Berichten: 174
Lid geworden op: 25 jul 2018 17:09

Re: Inzichten over oordelen en goede daden

Berichtdoor Liekels » 27 nov 2018 16:57

Ik denk juist dat dit een mooi topic is om onder de aandacht te brengen. En iedereen oordeelt inderdaad. Ik oordeel ook over mensen die oordelen over een ander, dat maakt bijna niemand zondevrij in deze. Toch is er een verschil in oordelen. Er zijn mensen die over mensen oordelen die niet denken zoals ze zelf doen en deze mensen direct als onwetend verklaren en de rug toekeren. Er zijn ook mensen die meer openstaan voor andere gedachtes en ideeën zonder daar gelijk over te oordelen, ieder mens is tenslotte anders en heeft een andere achtergrond. We moeten juist mensen aanspreken op bepaalde acties, dus ook hierover dan toch? Dat maakt jezelf niet zondevrij, want vanuit jouw oordeel wil je dit met een ander delen, maar dat geldt voor alles waar je een ander voor wilt behoeden.

Ik vind dat hier op het forum ook soms snel geoordeeld wordt en dat had ik juist hier niet verwacht. En natuurlijk oordeel ik als ik dat zeg of denk, maar daarom mag het wel gezegd worden. Gelukkig zijn er ook mensen hier die dat niet doen ondanks andere gedachtes. Heb ook paar pb gehad van mensen die zelfs soms eigen gedachtes niet meer melden ivm de veroordelende reacties, dat kan toch niet de bedoeling zijn van een forum. Het is toch juist de bedoeling dat je jouw visie hier kunt delen en daar met respect voor elkaar over kunt discussiëren al denk je nog zo anders. Als je respectloos of op een denigrerende manier daarop wordt aangevallen is het heel lastig om niet oordelend te zijn over die persoon, omdat je wordt veroordeeld omdat je anders denkt, maar daar mag je dan niets van zeggen, omdat dit dan ook oordelend is, dat is wel heel makkelijk gedacht naar mijn idee. Als je hier een mening geeft, is dat niet om een ander te kwetsen. Als je diegene dan laagdunkend en minachtend bericht omdat jezelf anders denkt, dan is dat wel bewust om die persoon te kwetsen. Dat is naar mijn idee anders oordelen. Ik ben de wijsheid nog niet vaardig om het te laten gaan en reageer er ook op, maar dit komt ook omdat ik het jammer vind en niet nodig op die manier en als niemand dat durft te zeggen zal het nooit veranderen.

Gebruikersavatar
elburger
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1112
Lid geworden op: 14 mar 2016 14:59

Re: Inzichten over oordelen en goede daden

Berichtdoor elburger » 27 nov 2018 18:26

@Liekels, JimBeta, Coby en al die anderen

Wil toch graag nog wel even iets kwijt, betreffende deze topic.

Het valt mij op dat hier inderdaad niet/nauwelijks gereageerd wordt, terwijl er op andere topics gereageerd wordt waarbij je denkt: "kan het niet wat minder"?
Het is nogal eens gebeurd dat mensen, "aanvallend" reageren op iemands bijdrage, of oordelen.
Persoonlijk vind ik dat spijtig.
Zoals ik wel eens eerder heb aangegeven, ben ik hier mede om te leren van mijn medemensen.
Daar mag men smalend op reageren, maar ik weet dat ik nog zoveel kan leren van mijn medemensen en ook van de mensen hier.
En als ik bekend ben als "die zware", of wat dan ook, dan doet mij dat even pijn.
Maar dan trek ik mij op aan hetgeen geschreven staat in de Bijbel, waarin wordt gesproken dat zij die geloven beproeft zullen worden.
Dus ja, ieder mens wordt beproeft,
Of het nu is door ziekten, laster, bespotting, vervolging, hongersnood, oorlog, rouw, dat allen kan jou en mij ieder moment zo maar overkomen.
Wees dan een "schouder", geef een troostend woord, maar ga niet veroordelen/beoordelen.
Ik ben niet als een ieder hier een mens van vlees en bloed.
Een ding hebben wij zeker gemeen, wij zijn zondaren.
Ik hoop dat wij nog 1 overeenkomst hebben en dat is dat wij leven naar de Geest.
Want men kan nog zo christelijk leven, naar de kerk gaan, aangaan aan de tafel des Heeren, Bijbelstudies volgen, maar als je niet leeft naar de Geest, dan zal men nimmer de zaligheid en genade Gods ontvangen.
ongerechtigheden hadden de overhand over mij, maar onze overtredingen die verzoent Gij


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 18 gasten