Hoe beleef jij God?

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Dutchresearcher
Verkenner
Verkenner
Berichten: 9
Lid geworden op: 25 sep 2018 13:51

Hoe beleef jij God?

Berichtdoor Dutchresearcher » 25 sep 2018 14:18

Hallo, ik heb me net aangemeld en begin dan maar gelijk met een vraag, wat wellicht vloeken in de Kerk zou kunnen zijn.

Hoe beleef je God? Is God ‘iets’ of ‘iemand’ wat ergens boven ons zit (niet in ons) en op ons toeziet? Dat zou dan ook betekenen dat de hemel en hel ook ‘aanwijsbare’ plaatsen zijn in de zin dat die zich ergens in het universum bevinden? Daarnaast zou bij een ‘externe God’ dan de hypothetische situatie kunnen ontstaan dat je, om Gods Woord te volgen, je tegen je geweten in moet handelen, omdat er dan 2 belangen zijn. Alleen kan ik me geen situatie voor de geest halen waarbij de wil van God en het geweten tegenstrijdig zouden zijn.

Of zit God in het hoofd van een ieder van ons en kun je hemel en hel dus ook in jezelf vinden? En is God hetzelfde als ons geweten? Als je dan zondig leeft, dan creër je je eigen hel, doordat je vereenzaamt, wroeging hebt, mensen een hekel aan je krijgen,... En als je naar je geweten handelt, goed doet, wordt je leven ook steeds prettiger (= hemel)?

Ik ben heel benieuwd naar de antwoorden.

lanfy

Re: Hoe beleef jij God?

Berichtdoor lanfy » 25 sep 2018 16:42

Leuke vraag. Persoonlijk heb ik geen God of goden nodig om een gelukkig leven te hebben. En om goede dingen te doen heb je in mijn ogen ook helemaal geen God of goden nodig. Doe wel en zie niet om kan net zo goed zonder een god. En daarbij, mensen met een god kunnen net zo ongelukkig zijn (hel) als mensen zonder god en andersom geld dat natuurlijk ook.

coby6
Majoor
Majoor
Berichten: 1536
Lid geworden op: 01 apr 2018 19:00

Re: Hoe beleef jij God?

Berichtdoor coby6 » 25 sep 2018 19:54

Iemand buiten en gelijktijdig in je. Geweten is van God.

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3460
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: Hoe beleef jij God?

Berichtdoor benefietdiner » 25 sep 2018 21:01

Dutchresearcher schreef:Hallo, ik heb me net aangemeld en begin dan maar gelijk met een vraag, wat wellicht vloeken in de Kerk zou kunnen zijn.

Hoe beleef je God? Is God ‘iets’ of ‘iemand’ wat ergens boven ons zit (niet in ons) en op ons toeziet? Dat zou dan ook betekenen dat de hemel en hel ook ‘aanwijsbare’ plaatsen zijn in de zin dat die zich ergens in het universum bevinden? Daarnaast zou bij een ‘externe God’ dan de hypothetische situatie kunnen ontstaan dat je, om Gods Woord te volgen, je tegen je geweten in moet handelen, omdat er dan 2 belangen zijn. Alleen kan ik me geen situatie voor de geest halen waarbij de wil van God en het geweten tegenstrijdig zouden zijn.

Of zit God in het hoofd van een ieder van ons en kun je hemel en hel dus ook in jezelf vinden? En is God hetzelfde als ons geweten? Als je dan zondig leeft, dan creër je je eigen hel, doordat je vereenzaamt, wroeging hebt, mensen een hekel aan je krijgen,... En als je naar je geweten handelt, goed doet, wordt je leven ook steeds prettiger (= hemel)?

Ik ben heel benieuwd naar de antwoorden.

Als wij de catechismus van de Rooms-katholieke kerk ter hand nemen, dan zien wij in de artikelen 1776 tot en met 1802 een hele verhandeling over het morele geweten dat de moeite waard is.
viewtopic.php?t=26294

Het morele geweten
1776 "In het diepste van zijn geweten ontdekt de mens een wet, die hij zichzelf niet stelt, maar waaraan hij moet gehoorzamen, en waarvan de stem, die hem steeds weer oproept om het goede te beminnen en het kwade te vermijden, op het juiste moment doorklinkt in de oren van zijn hart. (...) Want de mens heeft de door God geschreven wet in zijn hart. Het geweten is de meest verborgen kern en het heiligdom van de mens, waarin hij alleen is met God, wiens stem in hem weerklinkt".

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Hoe beleef jij God?

Berichtdoor Chaya » 26 sep 2018 10:36

lanfy schreef:Leuke vraag. Persoonlijk heb ik geen God of goden nodig om een gelukkig leven te hebben. En om goede dingen te doen heb je in mijn ogen ook helemaal geen God of goden nodig. Doe wel en zie niet om kan net zo goed zonder een god. En daarbij, mensen met een god kunnen net zo ongelukkig zijn (hel) als mensen zonder god en andersom geld dat natuurlijk ook.

Je kunt inderdaad heel prima leven zonder EEN god.
Want dat is niets anders dan een beeldje in de tuin of afgebeeld op een poster.
Dutchresearcher schreef:Of zit God in het hoofd van een ieder van ons en kun je hemel en hel dus ook in jezelf vinden? En is God hetzelfde als ons geweten? Als je dan zondig leeft, dan creër je je eigen hel, doordat je vereenzaamt, wroeging hebt, mensen een hekel aan je krijgen,... En als je naar je geweten handelt, goed doet, wordt je leven ook steeds prettiger (= hemel)?

Nee, nee, nee, nee, nee. Al deze vragen moeten met nee worden beantwoord.

God is geen vaag begrip en de hemel is niet ergens, of in jezelf.
God is de Schepper van alles, dus ook van jou!
En wie God oprecht zoekt, zal Hem vinden.

Maar in je voorsteltopic las ik dat jij daar geen behoefte aan hebt. Dat is jammer.
Waarom heb je je dan aangemeld op dit forum?
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Veendam
Majoor
Majoor
Berichten: 1510
Lid geworden op: 18 sep 2017 20:15

Re: Hoe beleef jij God?

Berichtdoor Veendam » 26 sep 2018 14:34

Dutchresearcher schreef:
Of zit God in het hoofd van een ieder van ons en kun je hemel en hel dus ook in jezelf vinden? En is God hetzelfde als ons geweten? Als je dan zondig leeft, dan creër je je eigen hel, doordat je vereenzaamt, wroeging hebt, mensen een hekel aan je krijgen,... En als je naar je geweten handelt, goed doet, wordt je leven ook steeds prettiger (= hemel)?

Ik ben heel benieuwd naar de antwoorden.


Je kunt de hemel en de hel op drie verschillende manieren bekijken:
de eerste manier is dat het een fysieke plek is (in de Bijbel staat de vermelding van een fysieke plaats)
de tweede manier is zien op de omgevingsfactoren die zorgen voor een bepaalde gemoedstoestand, namelijk A: Vredig en goed toeven op die plek, omdat je vlak bij God bent en de eigenschap van God is dat Hij Zelf goed is. en B: de hel, dat is pijniging en wroeging, omdat God daar niet is maar enkel de slechte dingen.
de derde manier is als vergelijking om een toestand te beschrijven in het nu als uitdrukking, hij voelde zich de hemel zo blij, of zijn leven is als 1 grote hel.

Vroeger werden Hemel en hel beschreven als 1 plek waarbij de ene kant vergelijkbaar met de hemel de schoot van abraham genoemd werd en de andere kant was het dodenrijk waar het slecht toeven was. Daar tussen in zat een onoverbrugbare kloof zodat je niet van de ene naar de andere kant kon. Het aparte was dat je wel van de foute kant kon kijken naar de kant waar het wel goed was. Zo lijkt mij dat nu nog steeds met de hemel en de hel. Iemand die dus niet in de hemel mag komen omdat hij daar geen sleutel voor heeft kan dus wel in de hemel zien dat het daar goed is, en dan krijgt die persoon inderdaad wroeging dat ze zelf niet een sleutel hebben bemachtigd. Dan denken ze, had ik nu maar die sleutel dan was ik van deze laats weg vol pijniging.

Dutchresearcher
Verkenner
Verkenner
Berichten: 9
Lid geworden op: 25 sep 2018 13:51

Re: Hoe beleef jij God?

Berichtdoor Dutchresearcher » 26 sep 2018 18:20

Hoi Chaya? Ik heb me met name aangemeld om te luisteren en leren, niet om in discussie te gaan. Dus mijn mening wil ik eigenlijk niet naar voren schuiven, want daar gaat het mij niet om. Al is het wel apart dat jij zegt dat bv. de hemel niet ergens bestaat en in de reactie van Veendam eronder lees ik dat de hemel wel ergens fysiek bestaat. Dat lijkt me niet verenigbaar. Maar dat terzijde.

Als God overigens Schepper is van alles, dan is hij ook schepper van vreselijke ziektes als ebola (mensen moeten dood, maar waarom zo gruwelijk?), personen zoals Hitler, Stalin, Baghdadi, Pol-Pot,..., en hij schept ook relatief veel kansloze levens (kansloos in de zin dat deze kinderen nooit een kans op een enigszins goed leven zullen hebben) in sloppenwijken zoals bij Ewout in ‘beruchte sloppenwijken. Zo zal de bevolking van Nigeria naar verwachting van 160.000.000 mensen nu groeien naar zo’n 900.000.000 in 2100. Als de bevolking het daar nu al zo moeilijk heeft, waarom dan kiezen voor een vervijfvoudiging wat de problemen van dit land en de wereld exponentieel zal laten groeien? En hij is de Schepper van oneindig veel lege, voor levensvormen totaal onbruikbare planeten en sterren. Hoe kijk je hiertegen aan? :)

Dutchresearcher
Verkenner
Verkenner
Berichten: 9
Lid geworden op: 25 sep 2018 13:51

Re: Hoe beleef jij God?

Berichtdoor Dutchresearcher » 26 sep 2018 18:25

Overigens, iedereen, die tot nu toe heeft gereageerd, bedankt voor de moeite zo’n uitgebreid antwoord te formuleren. Ik vind het wel erg interessant om te lezen. :D

Gebruikersavatar
hans0166
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1466
Lid geworden op: 28 dec 2012 15:30

Re: Hoe beleef jij God?

Berichtdoor hans0166 » 26 sep 2018 18:47

Dutchresearcher schreef: Ik heb me met name aangemeld om te luisteren en leren, niet om in discussie te gaan.


natuurlijk is dat je goed recht, maar niet de werkelijke opzet van een forum natuurlijk.
Als het je alleen om leren gaat, wat luisteren ook impliceerd, kun je net zo goed de RK (of andere) Catechismus ter hand nemen, dan heb je tenminste ook maar één richting te gaan. Omdat je je oorspronkelijke achtergrond noemt, zou ik me eerst daar eens in verdiepen voor je het ergens anders zoekt. Het is een echte refo opvatting dat je kerkt waar je geplaatst bent en woont.

Hier zul je meerdere opvattingen tegenkomen, zoals de opmerking over de hemel al laat zien. En dat stel je dan min of meer wel zelf ter discussie door het expliciet uit te lichten. Er is niet één reformatorische opvatting, het verschilt zelfs van dorp tot dorp. De reformatorische nederlandse forumulieren van eenheid, hebben alleen maar verdeeldheid gebracht, ieder interpreteert ze op zijn/haar wijze, zo ook met de bijbel.
Je vind hier opvatting van uiterst vrijzinnig, tot uiterst orthodox.

Ik vind het overigens erg bevreemdend te lezen in je andere topic dat je in Limburg geen levend Katholicisme hebt. Het is er wel zeker, alleen denk ik doordat je het buiten jezelf plaatst, op afstand zet niet herkend en je het niet ziet.

Dutchresearcher
Verkenner
Verkenner
Berichten: 9
Lid geworden op: 25 sep 2018 13:51

Re: Hoe beleef jij God?

Berichtdoor Dutchresearcher » 26 sep 2018 19:58

De reden dat ik, bij mijn voorstelbeurt, heb aangegeven dat het katholicisme nagenoeg dood is, blijkt ook hieruit: https://www.ad.nl/binnenland/aartsbissc ... ~a898a56e/

Als je van zo’n 280 naar 15 kerken gaat in 10 jaar tijd, is het over en uit. Een vergelijkbaar iets zal in onze regio ook wel gebeuren. Daar ik in een dorp woon, zal die kerk dus ook vroeg of laat gesloten worden. En naar de stad, zal niemand gaan doen. En in een stad wonen relatief weinig gelovigen. Er zijn wel kleine groepjes katholieke jongeren, maar ze zijn nagenoeg onzichtbaar op het net en in de maatschappij. Zo is er bijvoorbeeld ook geen katholieke politieke partij (dat was het CDA ooit, vroegen). Onder de 50 gaat hier niemand naar de kerk, tenzij het iets bijzonders is. Zelfs met de mis op Kerstavond, zit de kerk nog maar halfvol en is 80% bejaard. Het enige wat rest, is de folklore: de Sint-Maartenprocessie, Carnaval,...). Dit in tegenstelling tot de reformatorische gemeenschap, die wat beter tegen dit fenomeen bestand lijkt te zijn. En dat is dus wat ik interessant vind. Natuurlijk kan ik ook een boek pakken, Googlen, e.d., maar daar zal ik waarschijnlijk niet de antwoorden vinden die ik zoek op vragen zoals de bovenstaande (om weer on topic te komen). En dat brengt me hier.

Dat er allerlei stromingen zijn, van streng tot gematigd, had ik al ontdekt. Maar het is toch interessant om van diverse kanten wat input te krijgen? En door te vragen (en daar is een forum dan weer wel geschikt voor), leer je ook veel. Dus ik hoop dat ik nog wat meer vragen mag stellen in een later stadium? 8-[

lanfy

Re: Hoe beleef jij God?

Berichtdoor lanfy » 26 sep 2018 21:22

Maar dat vind plaats binnen elke religie! Secularisatie is juist een gegeven dat religie steeds minder belangrijk wordt. En een universele religie is al helemaal niet uit te leggen wat betreft de vele denominaties binnen een geloof. Religie en geloof is leuk zolang je het binnen je eigen huisdeuren houd! Je buurman die toevallig naar dezelfde kerk gaat kan er heel anders over nadenken. Ik blijf erbij: op de 8e dag schiep de mens God!

krid
Sergeant
Sergeant
Berichten: 329
Lid geworden op: 26 jun 2015 10:06

Re: Hoe beleef jij God?

Berichtdoor krid » 26 sep 2018 21:53

Dutchresearcher schreef:Hoe beleef je God? Is God ‘iets’ of ‘iemand’ wat ergens boven ons zit (niet in ons) en op ons toeziet?


Kernwoord: relatie. God is mijn Hemelse Vader. Kunnen we misschien iets dieper op in gaan?

Dutchresearcher schreef:Dat zou dan ook betekenen dat de hemel en hel ook ‘aanwijsbare’ plaatsen zijn in de zin dat die zich ergens in het universum bevinden?


Klopt. Vergeet niet dat deze "aanwijsbare" plaatsen in de geestelijke dimensie zijn, maar, het zijn feitelijke plaatsen.

Dutchresearcher schreef:Daarnaast zou bij een ‘externe God’ dan de hypothetische situatie kunnen ontstaan dat je, om Gods Woord te volgen, je tegen je geweten in moet handelen, omdat er dan 2 belangen zijn. Alleen kan ik me geen situatie voor de geest halen waarbij de wil van God en het geweten tegenstrijdig zouden zijn.


Goed punt. De mens bestaat uit een fysiek deel (lichaam), ziels deel (wil, verstand, emoties) en een geestelijk deel. Wanneer een mens voor God kiest, is de mens in feite wedergeboren, ofwel een nieuwe schepping. Het geweten van de mens en de wil van God zijn in dat opzicht niet tegenstrijdig. Wanneer we de zielse mens beschouwen, kunnen we niet anders dan concluderen dat deze nog wel tegen God in gaat. In dat opzicht kunnen "normen en waarden" tegen Gods wil in gaan.

Dutchresearcher schreef:Of zit God in het hoofd van een ieder van ons en kun je hemel en hel dus ook in jezelf vinden? En is God hetzelfde als ons geweten? Als je dan zondig leeft, dan creër je je eigen hel, doordat je vereenzaamt, wroeging hebt, mensen een hekel aan je krijgen,... En als je naar je geweten handelt, goed doet, wordt je leven ook steeds prettiger (= hemel)?


Het antwoord op je eerste vraag luidt nadrukkelijk NEE. God is een feitelijk Persoon. Het kenmerk van een Persoon is dat je er een relatie mee kan hebben. Misschien is dat een interessante uitdaging???
Wij verkondigen het evangelie, en Christus bevestigt het Woord door tekenen, genezingen en wonderen!

Gebruikersavatar
BroerKobijn
Verkenner
Verkenner
Berichten: 45
Lid geworden op: 17 aug 2016 06:00

Re: Hoe beleef jij God?

Berichtdoor BroerKobijn » 28 sep 2018 22:01

Leuk topic.

Ikzelf met mijn antwoord: Ik heb een geluksolifantje gekregen, een Boeddha -beeldje, een zeeppompje in de vorm van een Space-Alien, en een asbak uit New York. Dus het zit wel goed met mijn beleving van God...(ahem, haha).

Nu iets serieuzer: Ik zoek in God een neutrale persoon, rechter alsmede advocaat.
Omdat er genoeg rotzooi in de wereld is, zoek ik neutraliteit. Geen westerse opvatting, geen Joodse of Romeinse, niet Orthodox of Afrikaans, ook geen Aziatische wijsheidsgoeroe.
Ik geloof wel in God, en heb al dingen geleerd via de bijbel...Maar ook dat is beladen. Waarom is de vraag, met mijn volgende antwoord: Het lijkt alsof de wereldvrede wel belooft wordt, maar dat gaat via een apocalyptische gebeurtenis. En dat is in de moderne tijd niet eens zo heel gek, met woorden en begrippen zoals: Terrorisme, oorlog, overbevolking, armoe, honger, ziekte en natuurrampen. Alles lijkt talrijker te worden. Ik word daar niet vrolijker van.

De neutraliteit van Christus als verlosser geloof ik ook: Het wordt alleen onderschat in deze tijd. Het is niet langer zo of je vóór Israël als natie bent of juist tegen, het gaat erom of je je geloof in God en zijn engelen (de hemel) een plaats kunt geven in je eigen geloof.
Dat is mijn inbreng in dit topic, hier ben ik dus mee bezig. De zoektocht naar Zijn ware weg.

En het zal wel even kunnen duren voordat ik 'er' ben.

De groeten van BroerKobijn.
Come as you are

Veendam
Majoor
Majoor
Berichten: 1510
Lid geworden op: 18 sep 2017 20:15

Re: Hoe beleef jij God?

Berichtdoor Veendam » 28 sep 2018 23:07

BroerKobijn schreef:Leuk topic.

Ikzelf met mijn antwoord: Ik heb een geluksolifantje gekregen, een Boeddha -beeldje, een zeeppompje in de vorm van een Space-Alien, en een asbak uit New York. Dus het zit wel goed met mijn beleving van God...(ahem, haha).

Nu iets serieuzer: Ik zoek in God een neutrale persoon, rechter alsmede advocaat.
Omdat er genoeg rotzooi in de wereld is, zoek ik neutraliteit. Geen westerse opvatting, geen Joodse of Romeinse, niet Orthodox of Afrikaans, ook geen Aziatische wijsheidsgoeroe.
Ik geloof wel in God, en heb al dingen geleerd via de bijbel...Maar ook dat is beladen. Waarom is de vraag, met mijn volgende antwoord: Het lijkt alsof de wereldvrede wel belooft wordt, maar dat gaat via een apocalyptische gebeurtenis. En dat is in de moderne tijd niet eens zo heel gek, met woorden en begrippen zoals: Terrorisme, oorlog, overbevolking, armoe, honger, ziekte en natuurrampen. Alles lijkt talrijker te worden. Ik word daar niet vrolijker van.

De neutraliteit van Christus als verlosser geloof ik ook: Het wordt alleen onderschat in deze tijd. Het is niet langer zo of je vóór Israël als natie bent of juist tegen, het gaat erom of je je geloof in God en zijn engelen (de hemel) een plaats kunt geven in je eigen geloof.
Dat is mijn inbreng in dit topic, hier ben ik dus mee bezig. De zoektocht naar Zijn ware weg.

En het zal wel even kunnen duren voordat ik 'er' ben.

De groeten van BroerKobijn.


Jezus Christus is echt niet neutraal, maar heeft juist duidelijk kant gekozen.
God is ook niet neutraal, daarom stierf Jezus juist voor de mensen.
God zei niet van: Ik ben neutraal dus zoek het allemaal maar uit, want Ik trek mijn handen er van af omdat ik neutraal ben.

Gebruikersavatar
BroerKobijn
Verkenner
Verkenner
Berichten: 45
Lid geworden op: 17 aug 2016 06:00

Re: Hoe beleef jij God?

Berichtdoor BroerKobijn » 29 sep 2018 07:46

Veendam schreef:Jezus Christus is echt niet neutraal, maar heeft juist duidelijk kant gekozen.
God is ook niet neutraal, daarom stierf Jezus juist voor de mensen.

Mee eens, denk ik. God kan kiezen voor degenen die in Hem geloven...

Veendam schreef:God zei niet van: Ik ben neutraal dus zoek het allemaal maar uit, want Ik trek mijn handen er van af omdat ik neutraal ben.

Dat beweer ik niet. Hij zei niet zoals Theo Maassen (cabaretier) beweerde: "Het is wel goed zo".
Misschien begrijp ik het niet goed. Met neutraal bedoelde ik eigenlijk dat het heilzaam zou kunnen zijn als de onderlinge oorlog van mensen in het niet zou vallen.
Ik vind het nog steeds moeilijk om in wereldvrede te geloven. Als ideaal dan.
Zou het geloof in God anders kunnen zijn?
Come as you are


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 30 gasten

cron