groep in PKN over band met Jodendom

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

ereunao

Re: groep in PKN over band met Jodendom

Berichtdoor ereunao » 24 sep 2018 21:43

Heilshistorisch Zijn christen – en jodendom idd. aan elkaar verbonden omdat Jezus een Jood was en is. Maar dat is zuiver naar het vlees; geloofsmatig is de chr.kerk aan Hem verbonden in Zijn opstandingsleven. En dat is een nieuwe schepping. Daarom zegt Paulus:
2 Kor.5:16 ‘Zo dan, wij kennen van nu aan niemand naar het vlees; en indien wij ook Christus naar het vlees gekend hebben, nochtans kennen wij Hem nu niet meer naar het vlees.
17 Zo dan, indien iemand in Christus is, die is een nieuw schepsel; het oude is voorbijgegaan, ziet, het is alles nieuw geworden’.

ereunao

Re: groep in PKN over band met Jodendom

Berichtdoor ereunao » 04 okt 2018 16:43

jesaja40 schreef:
Wat ik aangehaald heb is de vertaalfout aangaande het aantal. Er is nog steeds veel ruis op de lijn aangaande de vertaalfouten, die als deze aangewezen worden als minder storend worden ervaren. Op geen enkele wijze heb ik daar een nationale bekering naar voren gebracht maar wel het door de vertalers gebagatelliseerde aantal. Mijn felle reactie daarop past naar u, wetende dat u een groot kenner bent van de schriften. Wij zitten echt niet altijd op een en dezelfde lijn. Daar reageer ik weer op vanuit de Joodse visie, die naar ik hoop dichter bij de bron staat.

Verder is het zo dat als Joden Messiasbelijdend zijn geworden niet tot de Gemeente behoren Zij zijn en blijven gewoon gelovige Joden. Waarom moeten wij met elkaar vermengd worden vraag ik mij af. Het heeft ook niets te maken met het Messiaanse vrederijk.


De positie van den gelovige Joden is enigszins dubbel in dit leven. Enerzijds blijven zij na hun bekering voluit Joden, Maar hun positie in Christus is dezelfde als die van de gelovigen uit de heidenen. Precies zo is er in Chr. noch mam noch vrouw terwijl wij dit onderscheid in dit leven toch handhaven. Je kunt in dit leven de Messias niet belijden zonder tot de Gemeente te behoren. Want allen zijn door een Geest tot een lichaam gedoopt en door hert kruis ook in een lichaam met God verzoend Ef. 2.Dat is een eenheid die boven alle aardse verschillen uitgaat. Je hebt intussen wel gelijk wat die vertaling betreft, maar dat is geen reden om het Huis van Israël op de plaats van de Gemeente te zetten. Meest daarom niet omdat de Gemeente een heel andere relatie met dezelfde Messias heeft als Israël. En dat heeft weer alles met de eigen positie van Israël in het messiaanse rijk op aarde te maken. Want Israël is het aardse volk en de Gemeente de hemelse bruid van de Koning. shalpm ereunao
( je schreef dit op een andere topic, maar omdat die discussie daar off-tpic is plaats ik dit bericht hier)
Laatst gewijzigd door ereunao op 04 okt 2018 16:46, 1 keer totaal gewijzigd.

Yoshi

Re: groep in PKN over band met Jodendom

Berichtdoor Yoshi » 04 okt 2018 16:45

En dit heeft wat met de pkn en haar huidige omgang met het jodendom te maken?

ereunao

Re: groep in PKN over band met Jodendom

Berichtdoor ereunao » 04 okt 2018 17:57

Yoshi:
En dit heeft wat met de pkn en haar huidige omgang met het jodendom te maken?


Ja, dat heeft idd.alles met de relatie jodendom –christendom te maken!
Want ik mag toch aannemen dat ook het deel P.K.N. tot het christendom gerekend mag worden!

Yoshi

Re: groep in PKN over band met Jodendom

Berichtdoor Yoshi » 04 okt 2018 18:01

ereunao schreef:Yoshi:


Ja, dat heeft idd.alles met de relatie jodendom –christendom te maken!
Want ik mag toch aannemen dat ook het deel P.K.N. tot het christendom gerekend mag worden!

Je kan er van alles bijtrekken jho. Maar je reactie is gewoon je stokpaardje in een andere verpakking en hier behoorlijk offtopic.

ereunao

Re: groep in PKN over band met Jodendom

Berichtdoor ereunao » 04 okt 2018 19:56

Yoshi:
Je kan er van alles bijtrekken jho. Maar je reactie is gewoon je stokpaardje in een andere verpakking en hier behoorlijk offtopic.


Dat kan ik niet inzien, het valt toch onder de relatie jodendom-christendom? En jesaja 40 ageerde tegen mijn opmerking dat de bekering van Israël uitbleef op de prediking van de apostelen. Maar nu stelt hij dat hij op geen enkele wijze die 10000 den als een nationale bekering van Israël ziet.

Yoshi

Re: groep in PKN over band met Jodendom

Berichtdoor Yoshi » 04 okt 2018 20:15

ereunao schreef:Yoshi:


Dat kan ik niet inzien, het valt toch onder de relatie jodendom-christendom?

Het gaat nergens in, ook niet zijdelings, op hetgeen in de OP staat. Met jouw redenatie dan kan ik een Italiaanse peperoni pizza van de lokale pizzaboer nog aan het topic koppelen.


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Huisje_op_de_hei en 27 gasten