Kan je vrijwilligerswerk als gift zien?

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Canon
Verkenner
Verkenner
Berichten: 7
Lid geworden op: 07 feb 2018 23:51

Kan je vrijwilligerswerk als gift zien?

Berichtdoor Canon » 06 sep 2018 21:05

Hallo allemaal,

Soms denk ik wel eens, ik geef helemaal niet zo heel veel giften. 'Uiteraard' wel wat, maar geen honderden euro's.
In de bijbel spreekt men over 10% geloof ik. wat maandelijks toch wel €150+ zou moeten zijn. Ik kom op €30,- per maand maximaal denk ik.

Ik werk in de zorg, waarvan je zeker niet rijk wordt, ben alleen (geen relatie). Dus ik bulk niet van de centen.
Voor mij een reden om geen honderden euro's te geven, anders kan ik in Nederland amper rond komen (ik snap dat ik nog steeds veel te rijk ben als je het vergelijkt op de wereld, maar ik wil toch ook een huis hebben).

Wat ik wel doe, is regelmatig vrijwilligers werk. bij de kerk, bij mijn sportvereniging (waarbij ik de kwetsbare mensen ook behulpzaam wil zijn) en in de zorg maakt het mij ook niet zoveel uit als ik 15 minuten of 20 minuten langer door werk, in mijn eigen tijd (het wordt niet echt gewaardeerd als je elke keer uren bij schrijft). Puur zodat ik mijn werk goed kan doen, en de cliënten hopelijk wat gelukkig worden.

Dit voelt goed voor mij. Als ik alle bovenstaande uren niet in vrijwilligerswerk zou zetten, maar 1 dag in de week extra zou werken voor geld zou ik dat ook kunnen doneren, wat dus wel heel wat meer zou zijn.

En zoals Dagobert Duck zeg, tijd is geld. Dus ik doneer tijd (even zakelijk gezegd, en doe het met veel passie).
Ik zie dit als het zelfde.

Wat is jullie mening hier over? Doen jullie vrijwilligers werk omdat dat goed voelt, ook vanuit je geloof?
Of geven jullie veel geld, en leven jullie daardoor zelf soms wat krapper?

Yoshi

Re: Kan je vrijwilligerswerk als gift zien?

Berichtdoor Yoshi » 06 sep 2018 21:09

Zeker kan je vrijwilligerswerk als gift zien. Een hele waardevolle ook lijkt mij.

Die 10% overschreden we allemaal overigens ruimschoots. Op je loon wordt al meer dan 40% ingehouden en bij alles wat je uitgeeft zit zo'n 21%. ;)

Veendam
Majoor
Majoor
Berichten: 1510
Lid geworden op: 18 sep 2017 20:15

Re: Kan je vrijwilligerswerk als gift zien?

Berichtdoor Veendam » 06 sep 2018 22:32

Canon schreef:Hallo allemaal,

Soms denk ik wel eens, ik geef helemaal niet zo heel veel giften. 'Uiteraard' wel wat, maar geen honderden euro's.
In de bijbel spreekt men over 10% geloof ik. wat maandelijks toch wel €150+ zou moeten zijn. Ik kom op €30,- per maand maximaal denk ik.

Ik werk in de zorg, waarvan je zeker niet rijk wordt, ben alleen (geen relatie). Dus ik bulk niet van de centen.
Voor mij een reden om geen honderden euro's te geven, anders kan ik in Nederland amper rond komen (ik snap dat ik nog steeds veel te rijk ben als je het vergelijkt op de wereld, maar ik wil toch ook een huis hebben).

Wat ik wel doe, is regelmatig vrijwilligers werk. bij de kerk, bij mijn sportvereniging (waarbij ik de kwetsbare mensen ook behulpzaam wil zijn) en in de zorg maakt het mij ook niet zoveel uit als ik 15 minuten of 20 minuten langer door werk, in mijn eigen tijd (het wordt niet echt gewaardeerd als je elke keer uren bij schrijft). Puur zodat ik mijn werk goed kan doen, en de cliënten hopelijk wat gelukkig worden.

Dit voelt goed voor mij. Als ik alle bovenstaande uren niet in vrijwilligerswerk zou zetten, maar 1 dag in de week extra zou werken voor geld zou ik dat ook kunnen doneren, wat dus wel heel wat meer zou zijn.

En zoals Dagobert Duck zeg, tijd is geld. Dus ik doneer tijd (even zakelijk gezegd, en doe het met veel passie).
Ik zie dit als het zelfde.

Wat is jullie mening hier over? Doen jullie vrijwilligers werk omdat dat goed voelt, ook vanuit je geloof?
Of geven jullie veel geld, en leven jullie daardoor zelf soms wat krapper?


In de Bijbel wordt inderdaad gesproken over tienden.
Het punt is alleen dat deze tienden van toepassing waren in de tijd van het Oude Testament.
Niet voor de tijd van het Nieuwe Testament dus.
Een heel ander punt is de vraag waar de tienden uit bestaan, dat is namelijk dus NIET UIT GELD, maar 10 % van de opbrengst van de akkers bijvoorbeeld. Het waren dus GOEDEREN en OPBRENGST van het land.
Er is maar 1 ander Bijbel gedeelte in het oude testament dat gaat over GELD MEENEMEN naar Jeruzalem.
Dat was als iemand te ver woonde om de goederen mee te kunnen nemen, omdat het anders kapot zou gaan van de warmte bijvoorbeeld.
Dan moesten ze het verkopen en dat geld meenemen naar Jeruzalem en dat geld uitgeven aan FEEST VIEREN inclusief drank !

De norm in het nieuwe testament voor geven is dat ALS JE GEEFT je dit MET VREUGDE moet doen, dus niet uit dwang of regel of opgelegde wet.
En dan is het ook nog dat je dat dan geeft UIT JE OVERVLOED !
Stel dus dat iemand een lening gaat nemen om geld te geven onder het mom dat het tienden zijn, dan stelt deze zich weer onder de wet door het tienden te noemen en daarom te geven, maar is het ook nog zo dat het niet gegeven is UIT JE OVERVLOED.

Als ik nu lees dat je als dagobert duck zit te rekenen omdat tijd dan geld is dan ben je aan het compenseren op een regel die helemaal niet op jou is gelegd. Stop daar dus maar snel mee. Stop met geld geven aan de kerk omdat het moet.


Wil je vrijwilligerswerk doen dan mag dat, maar de het dan met vreugde.
Wil je dan alsnog geld geven aan de kerk, doe het dan met vreugde uit je eigen overvloed.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Kan je vrijwilligerswerk als gift zien?

Berichtdoor Marnix » 06 sep 2018 22:35

Natuurlijk kan dat, ik denk dat tijd investeren voor veel mensen moeilijker is dan geld geven omdat ze dat laatste minder missen. In jouw geval ligt dat wat anders maar tijd investeren is nog steeds heel waardevol. En kijk, als je er dan een heel luxe leven op nahoudt en je geeft weinig weg van je geld heb je stof tot nadenken. Als je je geld verantwoord uitgeeft en er blijft niet zoveel over, dan zal niemand zeggen dat je meer moet geven. Krijg je een partner, ga je meer verdienen of wat dan ook, dan kan daar ook wat in veranderen. Doorgaans geven mensen meer weg naarmate ze ouder worden. Goed dat je tijd investeert in vrijwilligerswerk!
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Canon
Verkenner
Verkenner
Berichten: 7
Lid geworden op: 07 feb 2018 23:51

Re: Kan je vrijwilligerswerk als gift zien?

Berichtdoor Canon » 08 sep 2018 19:35

Bedankt voor de reactie's en de extra informatie!

Dat van Dagobert Duck is natuurlijk een grapje.

Ik doe het vrijwilligerswerk inderdaad 'met vreugde', anders houd je het ook geen jaren vol denk ik.

krid
Sergeant
Sergeant
Berichten: 329
Lid geworden op: 26 jun 2015 10:06

Re: Kan je vrijwilligerswerk als gift zien?

Berichtdoor krid » 08 sep 2018 22:48

Veendam schreef:Stel dus dat iemand een lening gaat nemen om geld te geven onder het mom dat het tienden zijn, dan stelt deze zich weer onder de wet door het tienden te noemen en daarom te geven.


Is dat zo? Abraham gaf een tiende. Abraham leefde niet onder de wet. Bedieningen moeten ergens van betaald worden. We ontvangen om niet, we geven om niet, dat is waar. Echter, zalen kosten geld, vliegtickets ook. Mensen moeten werken. Zou het zo kunnen zijn dat God een tiende als richtlijn heeft gegeven, niet als wet, maar als richtlijn? Bedenk dat we in Zijn Koninkrijk leven, en niet in de wereld. Het is maar een gedachte; ik sluit zeker niet uit dat in de vertegenwoordiging van Zijn Koninkrijk deze tiende niet willekeurig gekozen is.

Overigens geloof ik zeker dat wat we zaaien, we ook zullen oogsten. De vraag is nu wat we willen oogsten!? Geeft en u zult gegeven worden, geldt in alle opzichten. Investeer in het evangelie, en je zult gegeven worden. Het is niet de motivatie, maar wel het logische gevolg.
Wij verkondigen het evangelie, en Christus bevestigt het Woord door tekenen, genezingen en wonderen!

Veendam
Majoor
Majoor
Berichten: 1510
Lid geworden op: 18 sep 2017 20:15

Re: Kan je vrijwilligerswerk als gift zien?

Berichtdoor Veendam » 08 sep 2018 23:12

krid schreef:Is dat zo? Abraham gaf een tiende. Abraham leefde niet onder de wet. Bedieningen moeten ergens van betaald worden. We ontvangen om niet, we geven om niet, dat is waar. Echter, zalen kosten geld, vliegtickets ook. Mensen moeten werken. Zou het zo kunnen zijn dat God een tiende als richtlijn heeft gegeven, niet als wet, maar als richtlijn? Bedenk dat we in Zijn Koninkrijk leven, en niet in de wereld. Het is maar een gedachte; ik sluit zeker niet uit dat in de vertegenwoordiging van Zijn Koninkrijk deze tiende niet willekeurig gekozen is.

Overigens geloof ik zeker dat wat we zaaien, we ook zullen oogsten. De vraag is nu wat we willen oogsten!? Geeft en u zult gegeven worden, geldt in alle opzichten. Investeer in het evangelie, en je zult gegeven worden. Het is niet de motivatie, maar wel het logische gevolg.


Als iemand een lening moet nemen om daar geld van op te nemen dan is dat niet goed.
Als iemand al wat wil geven dan moet dat zijn van zaken die van hem zelf zijn.
Een lening nemen zegt meer van het uitgavenpatroon van een mens die een lening neemt.
Daarbij komt dan de maandelijkse rente en aflossing en daardoor blijft er per maand nog minder over oftewel het tekort wordt steeds groter.
Nee een lening nemen is nooit de fundamenteel juiste Bijbelse wijze van geven.

Ik heb niet gezegt dat iemand niets mag geven en ik heb ok niet gezegt dat iemand geen 10 % van zijn inkomen mag geven.
Over Abraham en Melchisedek staat er: En hij gaf hem de tiende van alles.
Daar staat niet dat Abraham een tiende van zijn geld gaf.
Het betrof dus goederen waarvan de tiende gegeven werd.
Nu ben ik persoonlijk niet zo van grote kerkgebouwen en dure programma 's die door sommige kerken gedaan worden omdat ik denk dat het ook anders kan maar dat is een heel ander punt.

Wil iemand een richtlijn hebben om te geven dan vind ik het prima dat ze 10 % aanhouden, maar wat voor de ene 10 % is kan weinig zijn en wat voor de ander 10 % is kan veel zijn voor de gever. Daarom zeg ik dat de Bijbelse richtlijn niet 10 % is van je inkomen, maar dat God een ieder als rentmeester geld heeft toevertrouwd en dat God recht heeft op 100 % van een ieder als persoon en dat alles wat een mens heeft ook van God is.
Maar dat mogen we ook gebruiken om zelf van te leven en een deel daarvan mogen we geven voor Gods werk.
Laat dan een ieder die geeft dat doen met vreugde, dus niet vanuit dwang of wet, en laat hen dat dan geven vanuit hun overvloed.

Let wel: Overvloed betekend niet dat je 2500 euro moet overhouden per maand als alles voldaan is, maar overvloed is alles wat je hebt als je basiszaken voldaan zijn.

Aan de andere kant is het principe van zaaien en oogsten wel van toepassing, maar het is niet zo dat we een percentage moeten zaaien van 10 %.
Wat we zaaien is een keuze die wij zelf ieder persoonlijk moeten maken. Als ik 10 % van mijn inkomsten geef aan het werk des Heren, om het maar even algemeen te zeggen, dan betaal ik niet mijn tiende !
Dan zaai ik uit vrije wil en met vreugde.
Dan is het dus de vraag voor een ieder persoonlijk: Betaal jij je verplichte tiende ??? Of behoor jij tot de zaaiers die zaaien met gejuich ?
Ik kies voor de laatste !

(aan de andere kant vind ik het lastig om te geven en daar dan zegen voor terug te verwachten van God. Het is niet zo dat ik God voor mijn karretje kan spannen om Hem te verplichten mij geld te fixen omdat ik zaai. Ik heb dat geld helemaal niet nodig omdat ik ruimschoots voorzien ben van alles wat God mij maar kan schenken. Alles wat ik geef daar verwacht ik niets van terug als tegenprestatie. Het mag wel, maar ik ben zo blij wat Jezus allemaal al voor mij gedaan heeft en elke dag nog steeds doet voor en door mij, dat denken aan geld terug verwachten van God helemaal niet eens bij mij opkomt. God voorziet in al mijn noden dat blijft voor mij als paal boven water staan, en als er geen nood is dan heeft Hij de overvloed ook aan mij geschonken)

coby6
Majoor
Majoor
Berichten: 1536
Lid geworden op: 01 apr 2018 19:00

Re: Kan je vrijwilligerswerk als gift zien?

Berichtdoor coby6 » 08 sep 2018 23:39

Veendam schreef:Als iemand een lening moet nemen om daar geld van op te nemen dan is dat niet goed.
Als iemand al wat wil geven dan moet dat zijn van zaken die van hem zelf zijn.
Een lening nemen zegt meer van het uitgavenpatroon van een mens die een lening neemt.
Daarbij komt dan de maandelijkse rente en aflossing en daardoor blijft er per maand nog minder over oftewel het tekort wordt steeds groter.
Nee een lening nemen is nooit de fundamenteel juiste Bijbelse wijze van geven.
of wet, en laat hen dat dan geven vanuit hun overvloed.

Oh en als degenen met duizenden spaargeld op de bank zeggen: nou nee hoor voorganger je krijgt niks, jammer dat je niks te bikken hebt, maar ik vind het zonde van mijn centen. Dan zal er toch iemand geld moeten gaan lenen.
Die weduwe gaf niet van haar overvloed, maar haar ganse levensonderhoud en die andere weduwe moest eerst een koek voor Elia bakken.
We hebben een man in de kerk. Die was vroeger dakloos en aan de drank. Hij had 230.000 schuld. We hadden een encounter weekend. Dan moest je die kamer betalen waar je in zat. Hij weigerde om zomaar mee te gaan en dat wij het betaalden. Toen bad ie en hij tilde z'n vuilnisemmer op en er lag 100 euro onder. Dus dat gaf ie toen. Hij kreeg het weer terug. Later gingen we bidden voor die schuld en het was gewoon weg. Hij had nog maar 230 schuld. Later nog een keer een man. 89000 schuld. Net voordat ie ervoor moest gaan zitten, hoep weg. Onvindbaar.

Veendam
Majoor
Majoor
Berichten: 1510
Lid geworden op: 18 sep 2017 20:15

Re: Kan je vrijwilligerswerk als gift zien?

Berichtdoor Veendam » 09 sep 2018 07:22

coby6 schreef:Oh en als degenen met duizenden spaargeld op de bank zeggen: nou nee hoor voorganger je krijgt niks, jammer dat je niks te bikken hebt, maar ik vind het zonde van mijn centen. Dan zal er toch iemand geld moeten gaan lenen.

als je dan gaat lenen dan is het geven van dat geld niet uit vrije wil en al helemaal niet vanuit de overvloed die je hebt ontvangen van God. Door een lening te nemen dan, dan laat je jezelf leiden door omstandigheden en door je gevoelens.

coby6 schreef:Die weduwe gaf niet van haar overvloed, maar haar ganse levensonderhoud en die andere weduwe moest eerst een koek voor Elia bakken.

Die eerste weduwe die je noemde wist dat het niet ging om een tiende, maar koos er voor om volledig afhankelijk te zijn van God in alles en beschouwde alles wat ze had als de overvloed die God haar gaf. God had immers als wet ingesteld dat iedereen zich moest bekommeren om de weduwen en wezen!
Die tweede weduwe is een heel ander "geval". Daar geeft God de opdracht aan een weduwe dat deze voor de profeet moet zorgen, terwijl het eigenlijk andersom had moeten zijn volgens de "kerkrechtelijke regels" van toen.
En wat is het principe dat van toepassing is als je zorgt voor de dienstknechten Gods ??
Dat dit je zaaigoed is dat vrucht zal dragen voor jou.
Kijk eens bij die andere geschiedenis, van Elisa met man en vrouw die geen zoon hadden, die kozen er bewust voor om een gedeelte bij hun huis aan te laten bouwen voor Elisa omdat ze gezegend werden als ze Elisa onderdak aanboden.


coby6 schreef:We hebben een man in de kerk. Die was vroeger dakloos en aan de drank. Hij had 230.000 schuld. We hadden een encounter weekend. Dan moest je die kamer betalen waar je in zat. Hij weigerde om zomaar mee te gaan en dat wij het betaalden. Toen bad ie en hij tilde z'n vuilnisemmer op en er lag 100 euro onder. Dus dat gaf ie toen. Hij kreeg het weer terug.

Van die man kan ik mij dat goed voorstellen, dat is zijn eer te na en gaat tegen zijn gevoelens van trots in. Maar wat doet hij met die gevoelens, hij gaat er mee naar de juiste Persoon, die bevestigde dat Hij JA en AMEN is en nog steeds voor hem zorgt.


coby6 schreef:Later gingen we bidden voor die schuld en het was gewoon weg. Hij had nog maar 230 schuld. Later nog een keer een man. 89000 schuld. Net voordat ie ervoor moest gaan zitten, hoep weg. Onvindbaar.

Dat is mogelijk, en dat is inderdaad veel vaker het geval geweest, niet alleen in het buitenland maar ook in Nederland.
Maar daarom is het nog niet zo dat je dan maar een lening moet gaan nemen en er dan van uit gaan dat het later onvindbaar is.

Veendam
Majoor
Majoor
Berichten: 1510
Lid geworden op: 18 sep 2017 20:15

Re: Kan je vrijwilligerswerk als gift zien?

Berichtdoor Veendam » 09 sep 2018 07:25

Yoshi schreef:Zeker kan je vrijwilligerswerk als gift zien. Een hele waardevolle ook lijkt mij.

Die 10% overschreden we allemaal overigens ruimschoots. Op je loon wordt al meer dan 40% ingehouden en bij alles wat je uitgeeft zit zo'n 21%. ;)


Het gaat om geld voor Gods Koninkrijk en niet om geld dat we geven (niet echt uit vrije wil en al helemaal niet met blijdschap) voor het werk van het koninkrijk der Nederlanden.

Yoshi

Re: Kan je vrijwilligerswerk als gift zien?

Berichtdoor Yoshi » 09 sep 2018 07:35

Het een sluit het ander niet uit natuurlijk. Met belastingsgeld wordt ook goed werk verricht.

krid
Sergeant
Sergeant
Berichten: 329
Lid geworden op: 26 jun 2015 10:06

Re: Kan je vrijwilligerswerk als gift zien?

Berichtdoor krid » 09 sep 2018 09:56

*Verwijderd i.v.m. off topic*
Wij verkondigen het evangelie, en Christus bevestigt het Woord door tekenen, genezingen en wonderen!

Gebruikersavatar
Teus
Majoor
Majoor
Berichten: 2406
Lid geworden op: 15 dec 2011 13:14

Re: Kan je vrijwilligerswerk als gift zien?

Berichtdoor Teus » 09 sep 2018 14:18

Canon schreef:Hallo allemaal,

Soms denk ik wel eens, ik geef helemaal niet zo heel veel giften. 'Uiteraard' wel wat, maar geen honderden euro's.
In de bijbel spreekt men over 10% geloof ik. wat maandelijks toch wel €150+ zou moeten zijn. Ik kom op €30,- per maand maximaal denk ik.

Ik werk in de zorg, waarvan je zeker niet rijk wordt, ben alleen (geen relatie). Dus ik bulk niet van de centen.
Voor mij een reden om geen honderden euro's te geven, anders kan ik in Nederland amper rond komen (ik snap dat ik nog steeds veel te rijk ben als je het vergelijkt op de wereld, maar ik wil toch ook een huis hebben).

Wat ik wel doe, is regelmatig vrijwilligers werk. bij de kerk, bij mijn sportvereniging (waarbij ik de kwetsbare mensen ook behulpzaam wil zijn) en in de zorg maakt het mij ook niet zoveel uit als ik 15 minuten of 20 minuten langer door werk, in mijn eigen tijd (het wordt niet echt gewaardeerd als je elke keer uren bij schrijft). Puur zodat ik mijn werk goed kan doen, en de cliënten hopelijk wat gelukkig worden.

Dit voelt goed voor mij. Als ik alle bovenstaande uren niet in vrijwilligerswerk zou zetten, maar 1 dag in de week extra zou werken voor geld zou ik dat ook kunnen doneren, wat dus wel heel wat meer zou zijn.

En zoals Dagobert Duck zeg, tijd is geld. Dus ik doneer tijd (even zakelijk gezegd, en doe het met veel passie).
Ik zie dit als het zelfde.

Wat is jullie mening hier over? Doen jullie vrijwilligers werk omdat dat goed voelt, ook vanuit je geloof?
Of geven jullie veel geld, en leven jullie daardoor zelf soms wat krapper?


Laten we voorop stellen dat het niet om onze of jou mening gaat, het gaat er om wat God er van vindt. Het gaat ook niet om het goede wat we doen maar hoe God er op antwoordt

Enerzijds zegt God in Zijn woord dat we 10 e van alles moeten geven. Dus niet alleen geld maar ook goederen en tijd. Het is je verschuilen wanneer iemand zegt dat hij al belasting betaald en verder vrij van deze verplichting ben. Het gaat om de opbrengst, dat wat wij overhouden.

Anderzijds ben ik absoluut van mening dat wanneer je een afhankelijk leven hebt, een leven hebt waardoor je je laat leiden door God. Dat elke dag “Leer mij naar Uw wil te handelen” je oprechte gebed is, je open staat voor wat God wil dat je doet. Misschien moet je wel de helft of alles geven.

We denken dat we een gedeelte van wat wij hebben moeten geven en vinden het vaak lastig maar wanneer je beseft dat alles wat je bezit van God is wordt het al veel makkelijker om te geven, je doet het dan zelfs graag, er komt vreugde uit omdat God het zegent. Het kan dan wel eens gebeuren dat je veel meer gaat geven dan 10%. Wellicht heb je de neiging om wat te geven terwijl er een moment is dat God zegt “Nee, nu niet.”

Het geldt ook wanneer je iets uitleent. Wanneer je iets uitleent uit vrijmoedigheid dat God geeft dan doe je dat met vreugde ongeacht wat het is. Of ben je bang om je nieuwe auto uit te lenen? Hij is niet van jou, je hebt hem in beheer gekregen en ben er verantwoordelijk voor. Hij is van God en je zondigt als je hem verwaarloosd, ook als je hem niet uit wil lenen omdat je bang bent dat er iets mee gebeurd zondig je.

Als je vrijwilligerswerk doet omdat het goed voelt ben ik bang dat het niet is zoals God het wil.
Het gaat niet om ons en als we het doen omdat we ons er gemakkelijker bij voelen, niet meer voelen dat we iets nalaten te doen, dan gaat het om ons eigen belang. Daarom is het belangrijk in relatie en afhankelijk met God te leven dat je kan weten wat Hij wil dat je doet. Dat het om Hem gaat en niet wat prettig is voor ons. Dan pas kun je zeggen, ik doe het voor Vader. Uiteindelijk weet Hij alleen het beste wie wat nodig heeft.

“Wat je zaait dat oogst je” geldt ook in dit geval volop, ook in het leven van een kind van God. Doe je het voor God , je oogst dat Hij het zeker zal zegenen.

Uiteindelijk wil God dat we alles aan Hem teruggeven, op welke manier dan ook.
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

coby6
Majoor
Majoor
Berichten: 1536
Lid geworden op: 01 apr 2018 19:00

Re: Kan je vrijwilligerswerk als gift zien?

Berichtdoor coby6 » 12 sep 2018 11:03

Veendam schreef:als je dan gaat lenen dan is het geven van dat geld niet uit vrije wil en al helemaal niet vanuit de overvloed die je hebt ontvangen van God. Door een lening te nemen dan, dan laat je jezelf leiden door omstandigheden en door je gevoelens.


Die eerste weduwe die je noemde wist dat het niet ging om een tiende, maar koos er voor om volledig afhankelijk te zijn van God in alles en beschouwde alles wat ze had als de overvloed die God haar gaf. God had immers als wet ingesteld dat iedereen zich moest bekommeren om de weduwen en wezen!
Die tweede weduwe is een heel ander "geval". Daar geeft God de opdracht aan een weduwe dat deze voor de profeet moet zorgen, terwijl het eigenlijk andersom had moeten zijn volgens de "kerkrechtelijke regels" van toen.
En wat is het principe dat van toepassing is als je zorgt voor de dienstknechten Gods ??
Dat dit je zaaigoed is dat vrucht zal dragen voor jou.
Kijk eens bij die andere geschiedenis, van Elisa met man en vrouw die geen zoon hadden, die kozen er bewust voor om een gedeelte bij hun huis aan te laten bouwen voor Elisa omdat ze gezegend werden als ze Elisa onderdak aanboden.



Van die man kan ik mij dat goed voorstellen, dat is zijn eer te na en gaat tegen zijn gevoelens van trots in. Maar wat doet hij met die gevoelens, hij gaat er mee naar de juiste Persoon, die bevestigde dat Hij JA en AMEN is en nog steeds voor hem zorgt.



Dat is mogelijk, en dat is inderdaad veel vaker het geval geweest, niet alleen in het buitenland maar ook in Nederland.
Maar daarom is het nog niet zo dat je dan maar een lening moet gaan nemen en er dan van uit gaan dat het later onvindbaar is.

Lenen is niet iets wat je stelselmatig moet doen. Soms is het nodig omdat mensen gratis les willen krijgen en in een verwarmd gebouw zitten, maar de laatste keer dat ik over mijn hart streek, zei ik: dan gaan ze maar reizen en opgepropt in een huiskamer zitten als ze te beroerd zijn om te betalen. Toen was het ook afgelopen met die gein.

Veendam
Majoor
Majoor
Berichten: 1510
Lid geworden op: 18 sep 2017 20:15

Re: Kan je vrijwilligerswerk als gift zien?

Berichtdoor Veendam » 12 sep 2018 12:29

coby6 schreef:Lenen is niet iets wat je stelselmatig moet doen. Soms is het nodig omdat mensen gratis les willen krijgen en in een verwarmd gebouw zitten, maar de laatste keer dat ik over mijn hart streek, zei ik: dan gaan ze maar reizen en opgepropt in een huiskamer zitten als ze te beroerd zijn om te betalen. Toen was het ook afgelopen met die gein.


Soms is iets niet echt noodzakelijk terwijl iedereen wel roept dat het noodzakelijk is.
Vooral als iets geld kost of tijd en dat aan iemand gevraagd wordt dan ineens is het klaarblijkelijk niet meer zo noodzakelijk (omdat het de ander dan zelf iets kost)


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 24 gasten