Wie heeft het kerkelijk ambt ingesteld?
Die vraag is daar verwijderd vanwege off topic....
Maar ik ben heel benieuwd naar reacties op deze vraag en vandaar in een nieuw topic met onderstaande toelichting hierop ook.
Wie heeft het ambt zo hoog en heilig gemaakt?
Het is hoog tijd dat er bezinning komt op de tradities rond het ambt van predikant.
Een hbo’er kan ook een goede pastor zijn, naast de academicus.
Iets wat eeuwenlang bestaat krijgt soms een heilige sfeer, haast onaantastbaar, alsof het door God zelf ingesteld is.
Dit lijkt het geval te zijn bij de rechterflank van de PKN die het toelaten van hbo’ers als predikant een verkwanseling vindt van het hoogheilig ambt.
Zij huldigen het oude idee van Calvijn, van een dominee die namens Christus tot de gemeente spreekt.
Het is echter gevaarlijk, en vreemd, om een koppeling te maken tussen Christus, predikant en ambt.
Niet alleen omdat het mogelijk is dat een predikant slecht functioneert en fouten maakt, ook is het moeilijk vol te houden dat door een predikant Christus tot de gemeente spreekt.
Het kan toch niet zo zijn dat Christus verschillende en tegenstrijdige visies heeft, of exclusief via sommige kerkelijke stromingen spreekt?
Eveneens is voor het spreken namens Christus geen academische scholing of ambt nodig.
Een predikant heeft theologie gestudeerd, een vak dat zich bezighoudt met vragen ontstaan binnen, door en rondom religie.
Dat maakt de predikant een deskundige om de Bijbel te interpreteren, en te vertalen naar onze tijd.
Bij angst voor verkwanseling van het hoogheilig ambt is het verstandig de vraag te stellen wie het ambt zo hoog en heilig heeft gemaakt.
Alle gewoontes en afspraken in de kerk zijn door mensen bedacht en ingevoerd.
Die afspraken kunnen ook door mensen veranderd worden als het daar de tijd voor is.
Dat geldt voor de kerkelijke leerstelligheden die eeuwenlang hun nut gehad hebben, maar voor velen hun waarde beginnen te verliezen.
Eenzelfde bezinning kan op gang komen ten aanzien van de kerkelijke ambtsleer.
Die sluit niet meer aan bij de tijd en de situatie van mondige mensen van nu.
Het blijkt overigens dat de rechterflank van de PKN, de hbo’ers óók wil weren om van de problematische thematiek met vrouwelijke kerkelijk werkers verlost te zijn.
Maar Jezus zelf gaf destijds een ander voorbeeld.
Hij verscheen na zijn opstanding het eerst aan Maria Magdalena.
Het commentaar van Trouw stelt dat een traditie van eeuwen niet achteloos opzij geschoven mag worden. Maar een traditie van eeuwen achteloos in stand houden, mag evenmin.
Eerlijke bezinning op de traditie is zinvol.
Het probleem dat dreigt om dat nog weinig mensen kiezen voor een academische theologische studie, lost zich misschien vanzelf op.
De kerkverlating zal de komende jaren vermoedelijk veel groter zijn dan de kerk nu denkt.
Er zijn in de toekomst veel minder predikanten nodig dan nu gedacht wordt.
Maar ook juist dan is het van belang dat er in de protestantse kerken een bezinning komt op de traditie. Misschien speelt de eeuwenoude traditie van de kerk, waar de ambtsleer een onderdeel van is, een rol bij zowel het predikantstekort als de kerkverlating.
Misschien zijn deze beide fenomenen te beschouwen als een signaal van de kloof tussen deze eeuwenoude traditie en mensen van deze tijd.
bron: Trouw