RD stuk betreffende droogte

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Sander64
Verkenner
Verkenner
Berichten: 3
Lid geworden op: 30 jul 2018 09:13

RD stuk betreffende droogte

Berichtdoor Sander64 » 30 jul 2018 09:22

Beste mensen,

Ik zal mij allereerst even voorstellen vanwege mijn eerste post. Mijn naam is Sander, ben 21 jaar oud, en kom uit Rijssen. Ik kom uit een gelovig gezin, maar doe niets met het geloof. Ik vind het echter wel zeer interessant, en ga er graag over in discussie.

In het RD van zaterdag 28 Juli stond een stuk over de afgelopen droogte. 3 dominee's gaven hierover hun mening. Algemeen oordeel: De droogte is deels een oorzaak van de ontkerkelijking, en wij als Nederland moeten meer tijd investeren in het geloof, en onze zonden belijden.

Ik was nogal verbaasd over dit stuk. Als ontkerkelijking droogte tot gevolg heeft, wat moeten de bewoners van de derde wereldlanden wel niet op hun kerfstok hebben? Of alle aanslagen, oorlogen en rampen. Ik vind het bijna "oneerbiedig" om te stellen dat het gebrek aan berouw tonen tot gevolg heeft dat we een weekje geen regen hebben, terwijl er elders in de wereld zoveel leed en ellende is.

Ben vaak van mening dat God egoïstisch is, en dit bevestigd het weer. Wij moeten naar zijn poppen dansen, en hij geeft ons regen.

Wat maken jullie van dit bericht?

PS: Ik probeer zo respectvol mogelijk te zijn op dit forum.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23544
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: RD stuk betreffende droogte

Berichtdoor Marnix » 30 jul 2018 09:38

Sander64 schreef:Beste mensen,

Ik zal mij allereerst even voorstellen vanwege mijn eerste post. Mijn naam is Sander, ben 21 jaar oud, en kom uit Rijssen. Ik kom uit een gelovig gezin, maar doe niets met het geloof. Ik vind het echter wel zeer interessant, en ga er graag over in discussie.

In het RD van zaterdag 28 Juli stond een stuk over de afgelopen droogte. 3 dominee's gaven hierover hun mening. Algemeen oordeel: De droogte is deels een oorzaak van de ontkerkelijking, en wij als Nederland moeten meer tijd investeren in het geloof, en onze zonden belijden.

Ik was nogal verbaasd over dit stuk. Als ontkerkelijking droogte tot gevolg heeft, wat moeten de bewoners van de derde wereldlanden wel niet op hun kerfstok hebben? Of alle aanslagen, oorlogen en rampen. Ik vind het bijna "oneerbiedig" om te stellen dat het gebrek aan berouw tonen tot gevolg heeft dat we een weekje geen regen hebben, terwijl er elders in de wereld zoveel leed en ellende is.

Ben vaak van mening dat God egoïstisch is, en dit bevestigd het weer. Wij moeten naar zijn poppen dansen, en hij geeft ons regen.

Wat maken jullie van dit bericht?

PS: Ik probeer zo respectvol mogelijk te zijn op dit forum.


Ik snap je kritiek wel. Laatst noemde iemand het vergeelde gras de straf van God. In tal van landen (Afrika, Europese landen aan de Middellandse Zee) etc is dit ieder jaar het geval. Zijn de mensen daar dan zo slecht dat jaarlijks gestraft worden? En wij nog wel aardig bezig dat we een keer in de 40 jaar zo'n droog jaar hebben? Het is veel te makkelijk om een periode van droogte maar gelijk af te doen als straf van God. Zeker als je in een welvarend land leeft waar we nauwelijk wat merken van de droogte. Misschien worden producten iets duurder binnenkort maar meer is het ook niet. Nou ja behalve de boeren dan.... die zullen wel extra straf verdiend hebben..... [-X Het is net zoiets als dat de discipelen Jezus vragen of een blinde man blind is omdat hij heeft gezondigd of omdat zijn ouders hebben gezondigd. Het antwoord van Jezus is: Beiden niet...

God is niet egoistisch. Hij laat de zon opkomen over goede en slechte mensen....
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Veendam
Majoor
Majoor
Berichten: 1510
Lid geworden op: 18 sep 2017 20:15

Re: RD stuk betreffende droogte

Berichtdoor Veendam » 30 jul 2018 10:06

Sander64 schreef:Beste mensen,

Ik zal mij allereerst even voorstellen vanwege mijn eerste post. Mijn naam is Sander, ben 21 jaar oud, en kom uit Rijssen. Ik kom uit een gelovig gezin, maar doe niets met het geloof. Ik vind het echter wel zeer interessant, en ga er graag over in discussie.

In het RD van zaterdag 28 Juli stond een stuk over de afgelopen droogte. 3 dominee's gaven hierover hun mening. Algemeen oordeel: De droogte is deels een oorzaak van de ontkerkelijking, en wij als Nederland moeten meer tijd investeren in het geloof, en onze zonden belijden.

Ik was nogal verbaasd over dit stuk. Als ontkerkelijking droogte tot gevolg heeft, wat moeten de bewoners van de derde wereldlanden wel niet op hun kerfstok hebben? Of alle aanslagen, oorlogen en rampen. Ik vind het bijna "oneerbiedig" om te stellen dat het gebrek aan berouw tonen tot gevolg heeft dat we een weekje geen regen hebben, terwijl er elders in de wereld zoveel leed en ellende is.

Ben vaak van mening dat God egoïstisch is, en dit bevestigd het weer. Wij moeten naar zijn poppen dansen, en hij geeft ons regen.

Wat maken jullie van dit bericht?

PS: Ik probeer zo respectvol mogelijk te zijn op dit forum.


Het is inderdaad precies zoals je zegt: 3 dominees geven hun mening !
Dit is echter niet wat God zegt in Zijn Woord.

Wanneer je de Bijbel leest dan kan je zien dat Elia zegt dat er 3 jaar geen regen zal vallen als oordeel van God, maar dat was TOEN en heeft net 1 op 1 de zelfde betekenis als het hier niet gaat regenen.
Dan is na drie jaar een fikse regenbui dus een zegen, voor het land en voor de mensen.
Dan zou je als je dat 1 op 1 overgezet dus de conclusie moeten trekken dat hoe meer regen er gaat vallen des te meer dat land en die mensen gezegend worden. Maar wees eens eerlijk, als dat je mening is dan is het toch vreemd dat er bij grote regenbuien overstromingen komen en mensen er alles door kwijtraken. Is dat dan dus toch de extra zegen ? Is zon straf en regen dan zegen nu vandaag hier in ons land ?
Als je dit zo leest dan kom je tot dezelfde conclusie als ik, het is de mening van 3 dominees (die niet nagedacht hebben voor ze hier wat over zeiden denk ik) en het is niet zoals God het bedoeld heeft.

Is het dan zo dat Nederland ontkerkelijkt en dat dit dan de reden zou zijn van de droogte ?
Nee ook dat is niet zo.

Maar om nu te zeggen dat God egoïstisch is, is niet een uitspraak die ik zou doen over een God die alles wat Hij heeft gegeven heeft voor ons mensen die alles totaal hebben verklo.....
Op het moment dat je dat erkent, dat God IN JEZUS alles heeft gegeven voor jou, dan wil je graag met Hem dansen de rest van je leven in diepe intiminteit. Wellicht wordt jouw reageren op dat artikel over droogte wel voor jou een bron van levend water die vanuit je binnenste komt stromen.

Yoshi

Re: RD stuk betreffende droogte

Berichtdoor Yoshi » 30 jul 2018 10:07

Als gelovige denk ik dat deze droogte gewoon een regulier natuurverschijnsel is. Overigens valt onze droogte in het niet bij enkele andere landen die al eeuwen last van droogte hebben. Vroeger, toen er van ontkerkelijking nog geen sprake was kenden we ook droge periodes of juist veel wateroverlast. Dat doet deze argumentatie (als je het al zo kan noemen) mijn inziens teniet.

BasLaaitjeer

Re: RD stuk betreffende droogte

Berichtdoor BasLaaitjeer » 30 jul 2018 10:09

Sander64 schreef:Beste mensen,

Ik zal mij allereerst even voorstellen vanwege mijn eerste post. Mijn naam is Sander, ben 21 jaar oud, en kom uit Rijssen. Ik kom uit een gelovig gezin, maar doe niets met het geloof. Ik vind het echter wel zeer interessant, en ga er graag over in discussie.

In het RD van zaterdag 28 Juli stond een stuk over de afgelopen droogte. 3 dominee's gaven hierover hun mening. Algemeen oordeel: De droogte is deels een oorzaak van de ontkerkelijking, en wij als Nederland moeten meer tijd investeren in het geloof, en onze zonden belijden.

Ik was nogal verbaasd over dit stuk. Als ontkerkelijking droogte tot gevolg heeft, wat moeten de bewoners van de derde wereldlanden wel niet op hun kerfstok hebben? Of alle aanslagen, oorlogen en rampen. Ik vind het bijna "oneerbiedig" om te stellen dat het gebrek aan berouw tonen tot gevolg heeft dat we een weekje geen regen hebben, terwijl er elders in de wereld zoveel leed en ellende is.

Ben vaak van mening dat God egoïstisch is, en dit bevestigd het weer. Wij moeten naar zijn poppen dansen, en hij geeft ons regen.

Wat maken jullie van dit bericht?

PS: Ik probeer zo respectvol mogelijk te zijn op dit forum.

Hallo Sander welkom!

'Algemeen oordeel: De droogte is deels een oorzaak van de ontkerkelijking, en wij als Nederland moeten meer tijd investeren in het geloof, en onze zonden belijden'


Mijn eerste/primaire reactie: :schaterlach:

Zou de opwarming van de Aarde/het broeikaseffect en alle menselijke vervuiling wellicht ook iets met de droogte te maken kunnen hebben? En het feit dat het sowieso warmer is in landen die dichter bij de evenaar liggen?

Los hiervan: onze zon is nu nog een gele dwerg maar wordt ooit een rode reus en dan kan al het leven op aarde het wel schudden. Dit is niet bijbels maar wetenschappelijk.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Zon#Rode_reus

Vriendelijke groet van Bas

Sander64
Verkenner
Verkenner
Berichten: 3
Lid geworden op: 30 jul 2018 09:13

Re: RD stuk betreffende droogte

Berichtdoor Sander64 » 30 jul 2018 10:12

Het viel mij zomaar op, de mening van de predikanten. Als zij de mening vertolken van de rest van de gemeente, dan vind ik dat men zich wel erg laat leiden door de Bijbel. Misschien is het goed dat mensen ook eens buiten de Bijbel hun mening vormen.

Zoals jullie wel merken, ben ik over het algemeen zeer kritisch over de Bijbel. Dit is mede ontstaan doordat ik in het Christelijke Rijssen woon, en ik vaak de hypocrisie ervaar die met het geloof in Rijssen gemoeid gaat. Ik ben hier dan ook om te discussiëren over allerlei zaken.

Gebruikersavatar
gravo
Majoor
Majoor
Berichten: 2017
Lid geworden op: 12 jan 2009 23:20

Re: RD stuk betreffende droogte

Berichtdoor gravo » 30 jul 2018 10:12

Sander64 schreef:Beste mensen,

Ik zal mij allereerst even voorstellen vanwege mijn eerste post. Mijn naam is Sander, ben 21 jaar oud, en kom uit Rijssen. Ik kom uit een gelovig gezin, maar doe niets met het geloof. Ik vind het echter wel zeer interessant, en ga er graag over in discussie.

In het RD van zaterdag 28 Juli stond een stuk over de afgelopen droogte. 3 dominee's gaven hierover hun mening. Algemeen oordeel: De droogte is deels een oorzaak van de ontkerkelijking, en wij als Nederland moeten meer tijd investeren in het geloof, en onze zonden belijden.

Ik was nogal verbaasd over dit stuk. Als ontkerkelijking droogte tot gevolg heeft, wat moeten de bewoners van de derde wereldlanden wel niet op hun kerfstok hebben? Of alle aanslagen, oorlogen en rampen. Ik vind het bijna "oneerbiedig" om te stellen dat het gebrek aan berouw tonen tot gevolg heeft dat we een weekje geen regen hebben, terwijl er elders in de wereld zoveel leed en ellende is.

Ben vaak van mening dat God egoïstisch is, en dit bevestigd het weer. Wij moeten naar zijn poppen dansen, en hij geeft ons regen.

Wat maken jullie van dit bericht?

PS: Ik probeer zo respectvol mogelijk te zijn op dit forum.


Dag Sander64,

Ik ben ook heel wantrouwig als het gaat om het maken van directe koppelingen tussen onze werkelijkheid en Gods werkelijkheid. Het gevaar is dat je dan mensen nodig begint te hebben die omstandigheden en gebeurtenissen voor je gaan duiden. Dit is van God, dat is van God. Ze fungeren als een medium tussen God en onze werkelijkheid in. Ze bekleden daarmee een machtspositie. Je moet op hen wachten om te weten wat iets nu te zeggen heeft.
Vaak zie je dan ook dat dit soort duidingen te maken hebben met hele negatieve zaken. Ongelukken, tegenslagen, verdriet, rampen of periodes van droogte (zoals in dit geval). Dat is wel verklaarbaar. Want alleen in die wanhopige situaties doet de machtige positie namelijk zijn werk: de duiding gaat dan altijd gepaard met een advies om aan al dat negatieve te ontkomen.
In dit geval is deze trits ook duidelijk:
1. De negatieve aanleiding (een periode van droogte)
2. De duiding (de droogte komt van God, het is een straf voor de ontkerkelijking)
2. Het advies: wij moeten onze zonden belijden en meer tijd investeren in het geloof.

Waar zit nu het machtselement? Wel, precies in de koppeling, in de oorzaak-gevolg-relatie die er gelegd wordt tussen ons gedrag en Gods handelen. Iemand wijst ons als schuldige aan, de droogte dient als bewijs daarvoor en dus kun je je eigenlijk niet meer aan het oordeel en daarmee ook niet aan het advies onttrekken.
Je zit in de tang, als je hier serieus op in gaat.
Je zou ook kunnen zeggen: de dominee heeft je handig op de plek gekregen waar hij je zo graag wil hebben, namelijk op de plek waar je vanuit angst of schuldbesef precies gaat doen wat hij graag wil.


Het meest duidelijk wordt het wanneer je de zaak in een positieve context zou zetten. Wanneer onze welvaart, onze vrede, onze veiligheid, onze gezondheid, al de zegeningen van het wonen in een land als Nederland, gezien zouden worden als een rechtstreekse beloning van God voor ons goede gedrag.
Voor onze rechtstaat, ons waterbeheer, onze orde-handhaving, onze democratische beginselen, onze aandacht voor zorg, onderwijs, hygiëne of andere prachtige dingen die ons land te bieden heeft (niet voor niets zou de halve wereld wel hier willen wonen).

Onze ordelijke en goede samenleving wordt kennelijk gezegend door God en het advies is dan ook: zet deze lijn voort, verander het niet.
Je doet het goed en God beloont het. Kijk maar, het regent weer!

Maar dat hoor je nooit. Terwijl het toch op precies dezelfde gedachtengang gestoeld zou zijn.

Waarom hoor je dat nooit? Omdat hier vanuit invloed en macht geen bonus te halen is. Je veroordeelt mensen namelijk niet, maar je prijst hen. Er ontstaat geen schuldgevoel, maar gepaste trots, geen angst, maar dankbaarheid. En mensen die niet bang zijn en zich ook niet schuldig voelen zijn niet vatbaar voor dreigende taal of mogelijke machtsmiddelen.

De les is mijns inziens: wees zeer voorzichtig met direct koppelingen tussen wat wij zien en wat wij geloven.

Al gauw worden we vanuit eerzucht of vanuit de hang naar macht heel selectief in onze duidingen en gebruiken we deze duidingen als ons instrument om de verhouding tussen God en een ander te problematiseren. Het goede advies dat we dan in huis hebben is eigenlijk niets anders dan morele gevangenschap, geestelijke chantage.

De relatie tussen wat we zien en wat we geloven is door ons niet één op één te duiden. Voor onszelf niet, maar ook niet voor een ander.

Zoals iemand anders al zei: Enerlei wedervaart de rechtvaardige en de goddeloze

gravo
'Von Gott wissen wir nichts. Aber dies Nichtwissen ist Nichtwissen von Gott'
(Franz Rosenzweig, Der Stern der Erlösung)

Veendam
Majoor
Majoor
Berichten: 1510
Lid geworden op: 18 sep 2017 20:15

Re: RD stuk betreffende droogte

Berichtdoor Veendam » 30 jul 2018 10:42

Sander64 schreef:Het viel mij zomaar op, de mening van de predikanten. Als zij de mening vertolken van de rest van de gemeente, dan vind ik dat men zich wel erg laat leiden door de Bijbel. Misschien is het goed dat mensen ook eens buiten de Bijbel hun mening vormen.

Zoals jullie wel merken, ben ik over het algemeen zeer kritisch over de Bijbel. Dit is mede ontstaan doordat ik in het Christelijke Rijssen woon, en ik vaak de hypocrisie ervaar die met het geloof in Rijssen gemoeid gaat. Ik ben hier dan ook om te discussiëren over allerlei zaken.


Stel dat de predikanten wel de mening vertolken van de rest van de Gemeente (wat niet zo is, omdat ze dan alleen maar na papagaaien) dan laten ze zich dus niet leiden door de Bijbel. Ze laten zich dan leiden door een verkeerde interpretatie van iets uit de Bijbel.
om dan te zeggen dat mensen ook eens buiten de Bijbel om hun mening zouden moeten gaan vormen dan sla je de plank mis.
Iemand zijn mening ontstaat namelijk door het totaal van alle zaken die inwerken in het leven van een individu, terwijl deze toch midden in de samenleving staat. 1 aspect daar uit weghalen is niet mogelijk.

Je kunt ook niet zeggen dat jouw vrijheid om 130 te rijden op de snelweg ook best kan gelden als je binnen de bebouwde kom bij een school langs gaat rijden.

Sander64
Verkenner
Verkenner
Berichten: 3
Lid geworden op: 30 jul 2018 09:13

Re: RD stuk betreffende droogte

Berichtdoor Sander64 » 30 jul 2018 10:55

Veendam schreef:Stel dat de predikanten wel de mening vertolken van de rest van de Gemeente (wat niet zo is, omdat ze dan alleen maar na papagaaien) dan laten ze zich dus niet leiden door de Bijbel. Ze laten zich dan leiden door een verkeerde interpretatie van iets uit de Bijbel.
om dan te zeggen dat mensen ook eens buiten de Bijbel om hun mening zouden moeten gaan vormen dan sla je de plank mis.
Iemand zijn mening ontstaat namelijk door het totaal van alle zaken die inwerken in het leven van een individu, terwijl deze toch midden in de samenleving staat. 1 aspect daar uit weghalen is niet mogelijk.

Je kunt ook niet zeggen dat jouw vrijheid om 130 te rijden op de snelweg ook best kan gelden als je binnen de bebouwde kom bij een school langs gaat rijden.


Maar.... Deze predikanten hebben wel deze mening. En deze vormen ze uit de religie. Deze predikanten zijn ook de mensen die de gemeente onderwijzen in deze religie.

Veendam
Majoor
Majoor
Berichten: 1510
Lid geworden op: 18 sep 2017 20:15

Re: RD stuk betreffende droogte

Berichtdoor Veendam » 30 jul 2018 11:19

Sander64 schreef:Maar.... Deze predikanten hebben wel deze mening. En deze vormen ze uit de religie. Deze predikanten zijn ook de mensen die de gemeente onderwijzen in deze religie.


Die predikanten hebben klaarblijkelijk wel deze mening ja.
Ze vormen het vanuit religie. Daar zit nu juist de fout.
Je mag nooit je mening laten vormen vanuit een religieus systeem.
De mensen kiezen er voor om onderwezen te worden door iemand die het SYSTEEM uitlegt en onderwijst.

Ik zie geloven niet als een religieus systeem, maar het hebben va een relatie met God.
God is mijn Vader en ik ben dus Zijn zoon, Jezus is de eersteling der broeders en ik ben niet groter dan Hij maar Hij is dus wel mijn grote Broer.
De Heilige Geest onderwijst mij en wijst mij de weg samen met het Woord.
En ja, wat staat er dan in de Bijbel geschreven ?

En het is niet nodig dat iemand u lere .......
Het kerkelijk systeem maakt de mens AFHANKELIJK van mensen die dan ook niet zelf leren denken en beslissen.
Lees maar eens wat voor vragen er allemaal staan bij de rubriek VRAGEN op refoweb.
Mag ik wel dit of mag ik wel dat ? En dan graag wel een antwoord van dominee 1 van kerk 2. (dan kan ik mij daarmee verdedigen als iemand commentaar heeft op mij)
Soms denk ik wel ..... maar dat is toch niet goed ??? Graag een pastoraal antwoord (dus bekritiseer mij niet, aai me alleen over mijn bol)

Er is maar 1 waar wij van afhankelijk moeten leren zijn en dat is van God Zelf !

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23544
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: RD stuk betreffende droogte

Berichtdoor Marnix » 30 jul 2018 12:27

Sander64 schreef:Maar.... Deze predikanten hebben wel deze mening. En deze vormen ze uit de religie. Deze predikanten zijn ook de mensen die de gemeente onderwijzen in deze religie.


Laten we ermee beginnen dat er nogal wat stromingen zijn binnen de christelijke kerken. Dat er predikanten zijn die dit zo stellen wil niet zeggen dat het algemeen christelijk gedachtegoed is. Het is hooguit het gedachtegoed binnen een bepaalde stroming in de christelijke kerk. Wat ook wel wil zeggen dat er niet zoveel grond is om te stellen dat droogte per definitie een straf is. Als dat zo was waren de christenen het er wel massaal over eens geweest. Dat is niet het geval. Ik had deze uitleg nog nergens gehoord verder. Overigens kan ik het artikel dat je aanhaalt nergens vinden. Heb je een linkje?
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

coby6
Majoor
Majoor
Berichten: 1536
Lid geworden op: 01 apr 2018 19:00

Re: RD stuk betreffende droogte

Berichtdoor coby6 » 30 jul 2018 12:36

Sander64 schreef:Beste mensen,

Ik zal mij allereerst even voorstellen vanwege mijn eerste post. Mijn naam is Sander, ben 21 jaar oud, en kom uit Rijssen. Ik kom uit een gelovig gezin, maar doe niets met het geloof. Ik vind het echter wel zeer interessant, en ga er graag over in discussie.

In het RD van zaterdag 28 Juli stond een stuk over de afgelopen droogte. 3 dominee's gaven hierover hun mening. Algemeen oordeel: De droogte is deels een oorzaak van de ontkerkelijking, en wij als Nederland moeten meer tijd investeren in het geloof, en onze zonden belijden.

Ik was nogal verbaasd over dit stuk. Als ontkerkelijking droogte tot gevolg heeft, wat moeten de bewoners van de derde wereldlanden wel niet op hun kerfstok hebben? Of alle aanslagen, oorlogen en rampen. Ik vind het bijna "oneerbiedig" om te stellen dat het gebrek aan berouw tonen tot gevolg heeft dat we een weekje geen regen hebben, terwijl er elders in de wereld zoveel leed en ellende is.

Ben vaak van mening dat God egoïstisch is, en dit bevestigd het weer. Wij moeten naar zijn poppen dansen, en hij geeft ons regen.

Wat maken jullie van dit bericht?

PS: Ik probeer zo respectvol mogelijk te zijn op dit forum.

God was heel boos op ons. Daarom hadden we het 2 hele dagen heet. Hij vindt ons aardiger dan de Amerikanen, want die krijgen altijd een hurricane als ze ook maar iets fout doen.

coby6
Majoor
Majoor
Berichten: 1536
Lid geworden op: 01 apr 2018 19:00

Re: RD stuk betreffende droogte

Berichtdoor coby6 » 30 jul 2018 12:38

Er was een dorp waar het wel regende. Ik ging wel gelijk opzoeken of die misschien heel christelijk waren moet ik toegeven.

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: RD stuk betreffende droogte

Berichtdoor Chaya » 30 jul 2018 12:53

Hoi Sander, allereerst welkom op het forum.

Ik vind dat je een kritische, maar interessante vraag stelt. Persoonlijk vind ik het een te korte bocht, om te stellen dat de droogte de straf is op de ontkerkelijking.
Maar........ nood dient ons uit te drijven naar God. Zo moet je dit artikel lezen.
Als God ons voor alle zonden zou straffen, zou het leven hier op aarde ondraaglijk worden.

Droogte en hitte zijn van alle tijden, in de Bijbel zuchtte het volk Israël toen ze gedurende 40 jaren door de woestijn moesten trekken. Niet op een gebaande weg langs de zee, maar dwars door de onmogelijke weg door het heetste gedeelte.
Er werd toen ook geklaagd en gemopperd, men verloor regelmatig het vertrouwen in God en hun leider Mozes.
Sander64 schreef:Ben vaak van mening dat God egoïstisch is, en dit bevestigd het weer. Wij moeten naar zijn poppen dansen, en hij geeft ons regen.

Je zei dat je respectvol wil zijn, maar dit is echt een ongepaste opmerking.
God is niet egoïstisch, hoe kom je daarbij? En wij dansen niet als Zijn poppen. Ook geeft Hij dan geen regen als beloning.

De oorzaak ligt bij de mens zelf! Die vernietigt de aarde en daarom zijn de seizoenen aan het veranderen.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

BasLaaitjeer

Re: RD stuk betreffende droogte

Berichtdoor BasLaaitjeer » 30 jul 2018 13:34

Marnix schreef:Laten we ermee beginnen dat er nogal wat stromingen zijn binnen de christelijke kerken. Dat er predikanten zijn die dit zo stellen wil niet zeggen dat het algemeen christelijk gedachtegoed is. Het is hooguit het gedachtegoed binnen een bepaalde stroming in de christelijke kerk. Wat ook wel wil zeggen dat er niet zoveel grond is om te stellen dat droogte per definitie een straf is. Als dat zo was waren de christenen het er wel massaal over eens geweest. Dat is niet het geval. Ik had deze uitleg nog nergens gehoord verder. Overigens kan ik het artikel dat je aanhaalt nergens vinden. Heb je een linkje?

Omdat Sander nog niet heeft gereageerd en ik het artikel meen te hebben gevonden:

https://www.rd.nl/kerk-religie/bij-bidden-om-regen-hoort-belijden-van-schuld-1.1503555

(https://www.rd.nl/zoeken?q=droogte)


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 22 gasten