RD stuk betreffende droogte

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Gebruikersavatar
hans0166
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1466
Lid geworden op: 28 dec 2012 15:30

Re: RD stuk betreffende droogte

Berichtdoor hans0166 » 31 jul 2018 12:39

Jesaja40 schreef:wat wij nu waarnemen wordt steeds extremer.


wat je beweert gewoonweg niet waar. Deze soort zomers hebben we een aantal maal in een eeuw. Er is totaal geen regelmaat in te bespeuren, een ook geen toename vergeleken met afgelopen paar jaar, de zomer waren zelfs erg gemiddeld. En nee ik loochen de klimaatveranderingen niet, maar ze gaan zeker niet zoals hier nu door sommigen geetaleerd worden als bijbelse plaag.
Je spant god hiermee voor je eigen agenda/karretje.

Je invulling over eindtijd en wat nog meer... de bijbel leert juist, dat het níet zal zijn wat je denkt dat het zal zijn. Leef nu, niet morgen.

Gebruikersavatar
Jesaja40
Kapitein
Kapitein
Berichten: 957
Lid geworden op: 27 jun 2017 10:38
Locatie: Het Gooi

Re: RD stuk betreffende droogte

Berichtdoor Jesaja40 » 31 jul 2018 13:04

Gravo citeert:

Bereid je liever voor op je eigen dood, en doe wat je hand vindt om te doen in diensten van barmhartigheid, in plaats van koortsachtige hoge verwachtingen te koesteren over imaginaire abstracties zoals de eindtijd waarin je je eigen wereld zo graag ziet omkomen. Leef, bouw, wees een rentmeester, doe het goede, steek je handen uit, ontvlucht de werkelijkheid niet. Leef het leven dat je is gegeven en wees dankbaar voor die realiteit.
Virtual Reality, je kunt er verslaafd aan raken.


Een hele rare reactie Gravo.
U neemt zonder meer aan dat ik comfortabel achterover geleund zit te kijken naar een rampenscenario? Als overlevende van de Shoa weet ik drommels goed dat mijn leven ten einde loopt. Ik zit echt niet te wachten op een wereld die onleefbaar is voor mijn nageslacht. Toch gaat het wel die kant uit. Bouwen en bewaren van deze aarde is met de paplepel bij mij ingegoten. Ook het rentmeesterschap beoefen ik zo goed mogelijk uit.

Blijkbaar zit het u erg dwars als ik de vinger bij de zere plek heb gelegd.
Ik kreeg niets waar ik om vroeg. Ik kreeg alles wat ik nodig had.

Gebruikersavatar
Jesaja40
Kapitein
Kapitein
Berichten: 957
Lid geworden op: 27 jun 2017 10:38
Locatie: Het Gooi

Re: RD stuk betreffende droogte

Berichtdoor Jesaja40 » 31 jul 2018 13:07

hans0166 citeert:

Je invulling over eindtijd en wat nog meer... de bijbel leert juist, dat het níet zal zijn wat je denkt dat het zal zijn. Leef nu, niet morgen
.

Ik heb uitsluitend een tekst aangedragen, ook dat leert de Bijbel ons.
Ik kreeg niets waar ik om vroeg. Ik kreeg alles wat ik nodig had.

Gebruikersavatar
mona
Majoor
Majoor
Berichten: 1990
Lid geworden op: 04 mei 2012 21:06

Re: RD stuk betreffende droogte

Berichtdoor mona » 31 jul 2018 13:17

gravo schreef:
De klimaat-problematiek is een gevolg van menselijk handelen. Die koppeling zou ik willen maken. Ten diepste krijgen we de rekening gepresenteerd van ons egoïstische gedrag. In die zin is het een religieus thema. Net zoals gevangenissen, veiligheidsmaatregelen, politie en instituten als rechtsspraak er ons aan herinneren dat er een kwaad in de mensheid schuilt.
Maar we moeten oppassen om een direct verband te leggen tussen omstandigheden en individuele of lokale mensen / gemeenschappen. Als iemand iets overkomt kun je hem ook niet verwijzen naar het feit dat de mens (nu eenmaal) in zonden ontvangen en geboren is. God laat het ook niet bij dergelijke algemene abstracte waarheden om Zich daarna onverschillig van mensen af te keren.
God laat de zon schijnen over bozen en goeden. Dat moet ons weerhouden van al te directe oorzaak-gevolg duidingen.

Om dezelfde reden moeten tragische gebeurtenissen ook niet vereenzelvigd worden met metabegrippen / abstracte, virtuele toekomstvisioenen als "de eindtijd" of "processen die richting Openbaring 6:6 gaande zijn". Daar proef ik veel te veel dat typische eindtijd-verkneukelen in waar ik zo'n hekel aan heb. Hoi, hoi, hoi, het gaat beginnen. Jongens.....hoera!...de ellende begint. Fijn. Prachtig. Hè, hè, eindelijk!

Lekker (gegarandeerd van de goede afloop voor jezelf) comfortabel op de eerste rij zitten om te zien hoe de hele wereld naar de kloten gaat.
Dat werk. Hopend op de catastrofe. Slingers, feest en bier, omdat ik de eintijdhorror vier. Dat is toch een soort van je eigen klaagliederen schrijven (en daarbij niet vermelden dat het eigenlijk, stiekem, een rondedansje is van vreugde om de teloorgang van alles wat leeft). Wat een godsdienst mensen. Wat een doods-cultus (zolang het anderen aangaat).
En ondertussen geen poot uitsteken natuurlijk. Want dat is het gevolg van dit denken. Al die ellende, hongersnood, overstromingen, armoede, oorlog, overbevolking....niets aan doen, want het past precies in het plaatje dat we hadden. We geven het een goddelijk zegel. God wil het. Openbaringen voorspelt het. Dus: afblijven, lekker laten gebeuren. D'r is toch niets mee aan te doen (schouder ophalen).

Ben je dan christen? Nee, niet meer. Dan ben je volgeling van Jezus af, want je hebt de barmhartigheid verloochend. De 'zonde tegen de Heilige Geest' zou je dat in navolging van het verhaal van Ananias en Safira kunnen noemen. Net doen alsof je het goed meent, maar ondertussen.

Bereid je liever voor op je eigen dood, en doe wat je hand vindt om te doen in diensten van barmhartigheid, in plaats van koortsachtige hoge verwachtingen te koesteren over imaginaire abstracties zoals de eindtijd waarin je je eigen wereld zo graag ziet omkomen. Leef, bouw, wees een rentmeester, doe het goede, steek je handen uit, ontvlucht de werkelijkheid niet. Leef het leven dat je is gegeven en wees dankbaar voor die realiteit.
Virtual Reality, je kunt er verslaafd aan raken.

gravo

PS.
Met de eindtijd wordt de immer voor ons liggende tijd bedoeld. Het is de doeltijd, de tijd waar we op af gaan. Maar die tijd zal altijd voor ons liggen. Het is geen reële tijd, maar de tijd van het vooruitzicht, de tijd die over de dood heen reikt, de eindtijd is geloofstijd, tijd van de hoop, tijd van de liefde, eeuwige tijd. Die behoort niet tot onze tijd. Wie denkt dat er een letterlijke eindtijd te bereiken valt, leeft in een misverstand. En dat is gevaarlijk. Want die ziet, verblind door het materialisme van de letterlijkheid, zijn eigen dood niet eens aankomen.
Openbaring is een metafoor. Wie dat niet begrijpt en zijn halve leven puzzelt alsof het een cryptogram is of een geheime schatkaart, jaagt vreemd genoeg spoken achterna die niet bestaan. De werkelijke waarde van de verwachting gaat zo teloor. Men wil vat krijgen, beet hebben, in handen krijgen, maar als de handen dan dichtknijpen, omdat men bijvoorbeeld denkt dat Trump de vervulling is van het laatste Bijbelboek, of Israël, of (in het negatieve): gevolgen van klimaatverandering, of vaccinaties, of het Vaticaan, of Europa, of weet ik veel...dan spat de zeepbel al gauw weer uit elkaar. Er blijft namelijk niets over van de letterlijke duidingen.
Het enige dat telt is: het gelovig uitzien, het zalige verwachten. Daarop worden we afgerekend. De olie in onze lampen is namelijk een beeld van ons geloof: hoe meer olie we meenemen, hoe minder zeker wij zijn van het tijdstip waarop de bruidegom komt. De vijf wijze maagden wisten dat ze zouden moeten wachten. Ze hadden veel geloof nodig. Meer wisten ze niet. En inderdaad: de bruidegom vertoefde.
Die andere maagden, de dwaze, die hadden het heel precies gecalculeerd. Die wisten het zeker: dat duurt niet lang meer.
"Let op mijn woorden" sprak één van de dwaze meisjes pedant.
Het bleek een misrekening. Net zoals de berekeningen van al die apocalyptici met hun telraampjes steeds weer teleurstellen.


Een kenmerkend doorgeschoten Gravo-reactie.
Spiegeltje, spiegeltje aan de wand,
hoe staat het met mijn binnenkant?

Gebruikersavatar
mona
Majoor
Majoor
Berichten: 1990
Lid geworden op: 04 mei 2012 21:06

Re: RD stuk betreffende droogte

Berichtdoor mona » 31 jul 2018 13:25

hans0166 schreef:Deze soort zomers hebben we een aantal maal in een eeuw. Er is totaal geen regelmaat in te bespeuren, een ook geen toename vergeleken met afgelopen paar jaar, de zomer waren zelfs erg gemiddeld. En nee ik loochen de klimaatveranderingen niet, maar ze gaan zeker niet zoals hier nu door sommigen geetaleerd worden als bijbelse plaag.
Je spant god hiermee voor je eigen agenda/karretje.


Gaat het weer buiten God om?
Spiegeltje, spiegeltje aan de wand,
hoe staat het met mijn binnenkant?

Gebruikersavatar
gravo
Majoor
Majoor
Berichten: 2017
Lid geworden op: 12 jan 2009 23:20

Re: RD stuk betreffende droogte

Berichtdoor gravo » 31 jul 2018 14:24

Jesaja40 schreef:Een hele rare reactie Gravo.
U neemt zonder meer aan dat ik comfortabel achterover geleund zit te kijken naar een rampenscenario? Als overlevende van de Shoa weet ik drommels goed dat mijn leven ten einde loopt. Ik zit echt niet te wachten op een wereld die onleefbaar is voor mijn nageslacht. Toch gaat het wel die kant uit. Bouwen en bewaren van deze aarde is met de paplepel bij mij ingegoten. Ook het rentmeesterschap beoefen ik zo goed mogelijk uit.

Blijkbaar zit het u erg dwars als ik de vinger bij de zere plek heb gelegd.


Wat mij dwars zit is dat je mutatis mutandis hetzelfde patroon volgt als die in de klaagzangen van de 3 musketiers dominees uit de openingspost. Ook jij relateert een paar weken droogte direct aan 1. zogenaamde "Bijbelse principes" waarin droogte direct verbonden wordt aan wat mensen doen of laten en aan 2. een onomkeerbaar(!) proces richting Openbaring 6:6. Je sluit je om die reden ook aan bij wat mona zegt.
Ik heb al eerder gewezen op de machtsaanspraak die subtiel kan meekomen met dergelijke negatieve zekerheden, die in jouw woorden ook nog een onomkeerbaar(!) zijn. Aan mensen die jouw woorden over het algemeen betrouwbaar achten laat je dan weinig ruimte om niet angstig of bezorgd te worden. Wellicht zullen ze aan je vragen: hoe kan ik nog aan deze onomkeerbare neergang ontkomen. Dan kun je heel erg je best doen om een uitweg te bieden, maar netto betekent het dat je hen afhankelijk hebt gemaakt.
Om aan de gevaren van fundamentalisme, apathie, inertie en de gevolgen van schijn-scenario's omtrent de eindtijd te ontkomen, heb ik me losgemaakt van alle letterlijke duidingen van beeldrijke Bijbelverhalen. Dit om te voorkomen dat ik ook maar ooit zou gaan zeggen dat ik weet hoe het zit, hoe het gaat en daarmee: hoe het moet. Ik beschouw de Bijbel, inclusief de beeldende beschrijvingen van alles wat ons te boven gaat, als geloofstaal. Zodra wij er een kloppende, rationele, letterlijke, tastbare en begrijpelijke duiding van geven van het soort: zo zit het dus, reduceer ik de verwachtingen die aan mijn geloof verbonden zijn tot kitscherige schijn-oplossingen die slechts tijdelijk kunnen bevredigen en niet het eeuwigheidskarakter bevatten die het Woord van God wél bevat.

Nog wat vragen die vanuit dit topic als vanzelf opkomen. Vragen ad absurdum uiteraard. Want dat is het gevolg van thema's als deze:

1. Hoe combineer jij overigens het door jou zo goed mogelijk uit te oefenen rentmeesterschap met het tevens door jou geconstateerde onomkeerbare proces van verval?
2. Hoeveel tijd heb je nog en heeft het nog zin om iets constructiefs te doen met je leven of sta je op het punt om het bijltje er bij neer te gooien?
3. Als de droogte in Nederland van God komt, heb jij dan wél een idee waarom God jou hier zo direct mee straft?
4. Het zal toch niet jouw zonde van onkerkelijkheid zijn?

ad 4.: Voor mij zelf weet ik het wel. Als ik mijn zonden wil opsommen, dan hoef ik alleen maar een paar jaar terug te bladeren op Refoweb om te lezen waar ik allemaal van beschuldigd word.
Geen wonder dat het droog is in Nederland, als er mensen als gravo wonen. Tistochverschrikkulluk!!

Heb ik het toch nog kloppend weten te maken voor de goegemeente.
Geen dank.

gravo
'Von Gott wissen wir nichts. Aber dies Nichtwissen ist Nichtwissen von Gott'
(Franz Rosenzweig, Der Stern der Erlösung)

Gebruikersavatar
gravo
Majoor
Majoor
Berichten: 2017
Lid geworden op: 12 jan 2009 23:20

Re: RD stuk betreffende droogte

Berichtdoor gravo » 31 jul 2018 14:25

mona schreef:Een kenmerkend doorgeschoten Gravo-reactie.

Dank. Een eerlijk en helder antwoord. Goed doordacht, inhoudelijk en leerzaam. Ja, leerzaam, dat is het.

gravo
'Von Gott wissen wir nichts. Aber dies Nichtwissen ist Nichtwissen von Gott'
(Franz Rosenzweig, Der Stern der Erlösung)

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: RD stuk betreffende droogte

Berichtdoor Chaya » 31 jul 2018 14:49

Gravo schreef:
ad 4.: Voor mij zelf weet ik het wel. Als ik mijn zonden wil opsommen, dan hoef ik alleen maar een paar jaar terug te bladeren op Refoweb om te lezen waar ik allemaal van beschuldigd word.
Geen wonder dat het droog is in Nederland, als er mensen als gravo wonen. [i]Tistochverschrikkulluk!!


Heb ik het toch nog kloppend weten te maken voor de goegemeente.
Geen dank.
Sarcasme is niet bepaald een vrucht van de Heilige Geest.
Maar geduld, zachtmoedigheid en verdraagzaamheid.
En voordat je jezelf nog verder slachtoffert, we zijn allemaal schuldig! Niet één uitgezonderd.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
Jesaja40
Kapitein
Kapitein
Berichten: 957
Lid geworden op: 27 jun 2017 10:38
Locatie: Het Gooi

Re: RD stuk betreffende droogte

Berichtdoor Jesaja40 » 31 jul 2018 15:35

Gravo citeert:
Heb ik het toch nog kloppend weten te maken voor de goegemeente.
Geen dank.

gravo


Dus toch de zere plek aangewezen Gravo anders zou uw reactie niet zo heftig zijn geweest.

Er is een hemelse Medicijnman Gravo, die weet heeft van ieder detail in uw leven, die uw hart kent. Maar die ook voor u heeft geleden aan het kruis. Laten dan maar vrij alle rampen die er geweest zijn en nog zullen komen over ons heen laten komen. Hij, onze Messias, weet wat wij allemaal nodig hebben. Ook als mensen u beschuldigen van alles en nog wat. Breng dat niet bij mensen, ook niet op het Refoweb, maar leg die neer bij de Eeuwige. Dat is de juiste plaats. Blijf geloven en vertrouwen en wees ervan overtuigd dat ook u door de moeite van het leven gedragen wordt. Geef niet zo fel af, daar bereikt u echt niets mee. Het gaat niet om de goegemeente tevreden te stellen.

Strijd en worstelingen kunt u lezen in de Bijbel, mijn familieboek. Dacht u werkelijk dat de pijn en de slagen die zij hebben geleden mij koud laat? Zij raken mij persoonlijk vanwege de banden die er zijn. Ook zij zijn op een geweldige wijze onderuitgegaan en toch, wij mogen bestaan, want het werk van de Eeuwige is nog niet af.
Ik kreeg niets waar ik om vroeg. Ik kreeg alles wat ik nodig had.

Gebruikersavatar
Cathy
Majoor
Majoor
Berichten: 1543
Lid geworden op: 13 sep 2002 17:18
Locatie: Krimpen aan den IJssel

Re: RD stuk betreffende droogte

Berichtdoor Cathy » 31 jul 2018 17:03

mona schreef:Een kenmerkend doorgeschoten Gravo-reactie.

Laat dat doorgeschoten er maar af. :D
Ik geniet altijd enorm van de bijdragen van Gravo. Zijn ironie/sarcasme is voor mij een verademing.
Samen bidden, samen zoeken,
naar het plan van onze Heer.

Gebruikersavatar
gravo
Majoor
Majoor
Berichten: 2017
Lid geworden op: 12 jan 2009 23:20

Re: RD stuk betreffende droogte

Berichtdoor gravo » 31 jul 2018 17:26

Lieve vrienden die het allen zo goed met mij voor hebt: er is niets mis met mijn geloof (wij gaan ten hemel in en erven koninkrijken).

Mijn zere plek is dat velen niet langer de werkelijkheid van Gods goedheid en genade, van liefde en geloof in hun leven ervaren, omdat hen niet aflatend wordt onderwezen dat de toekomst er een zal zijn van ellende, honger, geweld, doodslag, afval en een stervende wereld.
Zou dat het geloof van nieuwe generaties werken of versterken? Dit obsessieve visioen? Zo maken wij eigenhandig een einde aan onze godsdienst!

Jammer dat aan het inhoudelijke punt van mijn bijdragen zo weinig aandacht wordt geschonken. Dankbaar weet men weer niet hoe snel de pijlen op de vorm van mijn bijdrage moeten worden gericht, zonder in te gaan op mijn inhoudelijke bezwaren tegen de letterlijke Bijbellezingen en de kwalijke gevolgen daarvan.
Men behangt het gezicht maar al te graag met het stijfsel der fatsoenlijkheid, maar het verkrampte gelaat dat daardoor ontstaat is niet meer in staat om een levend en inhoudelijk gesprek te voeren.

Cynisme is een stijlfiguur die ik hanteer, zeker. Maar dat heeft een bedoeling. Om de bokken van de schapen te scheiden. Wie echt geïnteresseerd is, wie de kern van mijn observatie doorziet, praat door. De anderen maken zich er gemakkelijk vanaf, omdat zij zich alleen richten op het cynische en zo het punt zelf eenvoudig kunnen vermijden. Alles tot uw dienst. Maar het zij zo.

Hopelijk komen er betere tijden. Tijden waarin de waarheid en de wijsheid van het christelijk geloof niet langer worden afgemeten aan de mate waarin oorlogen, hongersnoden en catastrofale wereldrampen dreigen, maar aan de mate waarin de kwalen en benauwenissen van het leven worden overwonnen door de verlossing, de vreugde, de hoop en het geloof die ons alle genadig worden geschonken om Jezus wil.

Laat ik Hem maar citeren als troost aan allen die wél vanuit de vreugde van het geloof leven en zich opgejaagd voelen door de ronddolende handelaars in angst en dreiging:

"Vrees niet, Ik ben met u alle dagen tot aan de voleinding der wereld"

gravo

En dan nu een Wieksche Witte, want het is nog steeds warm. zon10
'Von Gott wissen wir nichts. Aber dies Nichtwissen ist Nichtwissen von Gott'
(Franz Rosenzweig, Der Stern der Erlösung)

Gebruikersavatar
Teus
Majoor
Majoor
Berichten: 2406
Lid geworden op: 15 dec 2011 13:14

Re: RD stuk betreffende droogte

Berichtdoor Teus » 31 jul 2018 17:46

Beste Sander,
Je zegt dat je uit een gelovig gezin komt, wat is de mening van het gezin waar je uit komt?

Ontkerkelijking is sowieso niet de oorzaak van de droogte. God heeft niets met alleen kerkgang, zolang we ons niet bekeren, iets doen zonder de Heilige Geest, vindt Hij het zinloos, zegt Hij in Zijn Woord.
Zou een kerkganger geen blaam treffen?
Misschien is juist de kerkgang, zonder geloof in Jezus Christus de reden van de droogte.
Het heeft God nooit alleen om de kerk gegaan, het gaat Hem er om dat je je bekeert en het geloof in Jezus Christus hebt en Hem oprecht lief heeft.


Ik heb zelf ook wel eens zo mijn gedachte over bepaalde zaken. Ik denk vaak “wat we zaaien, oogsten we” en dat is zeker een feit. Ik vond het wel bijzonder dat het in het begin hoofdzakelijk Nederland trof. De omringende landen hadden regelmatig regen.
Wat zaait Nederland dan? Denk ik bij mijzelf.
Als je een beetje nadenkt al heel wat.
Was Nederland niet een van de eerste betreft abortus?
Was het eerste homohuwelijk niet in Nederland?
Was de “laatste wil pil” niet in Nederland als eerste in opmars?
Was de opkomst van transgenders in Nederland niet een van de eerste?
Was het niet dat men in het buitenland wanneer men vloekte zei, “je vloekt als een Nederlander?
Hoe staat Nederland tegenover het Joodse volk?

Ik heb eens een lezing gehoord over hoe landen omgaan en in de loop der tijd omgegaan zijn met het Joodse volk, Gods Oogappel en hoe God er op antwoordde. Hij strafte de landen die tegen de Joden waren en zegende degene die voor hen waren.

Sander, het is uiteindelijk omdat jij en ik gezondigd hebben.
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4541
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: RD stuk betreffende droogte

Berichtdoor naamloos » 31 jul 2018 17:54

gravo schreef:Jammer dat aan het inhoudelijke punt van mijn bijdragen zo weinig aandacht wordt geschonken. Dankbaar weet men weer niet hoe snel de pijlen op de vorm van mijn bijdrage moeten worden gericht, zonder in te gaan op mijn inhoudelijke bezwaren tegen de letterlijke Bijbellezingen en de kwalijke gevolgen daarvan.
Een stevige mening oke. Hoe je die verwoord, lekker zelf weten.
Maar de motieven die je hen die de profetieën letterlijk lezen in de schoenen schuift zijn schofterige leugens.
(Vorige week schold Mohamed hen nog uit voor antisemiet e.d.)
En joh, het gaat me er niet om of ik wel of niet met je eens ben, maar denk je dat ik dan nog zin heb om inhoudelijk te reageren? :neeschudden:
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Gebruikersavatar
gravo
Majoor
Majoor
Berichten: 2017
Lid geworden op: 12 jan 2009 23:20

Re: RD stuk betreffende droogte

Berichtdoor gravo » 31 jul 2018 18:27

naamloos schreef:Een stevige mening oke. Hoe je die verwoord, lekker zelf weten.
Maar de motieven die je hen die de profetieën letterlijk lezen in de schoenen schuift zijn schofterige leugens.
(Vorige week schold Mohamed hen nog uit voor antisemiet e.d.)
En joh, het gaat me er niet om of ik wel of niet met je eens ben, maar denk je dat ik dan nog zin heb om inhoudelijk te reageren? :neeschudden:

Probeer toch maar inhoudelijk te zijn. Wrijf mij geen antisemitisme aan (direct of indirect), want dat is niet aan de orde. Wat de motieven betreft van hen die de letterlijke Bijbellezing aanhangen, inderdaad ik denk dat die motieven niet deugen. Dat is niet zozeer een verwijt, maar een onvermijdelijke consequenties van de keuze om de letterlijke Bijbellezing leidend te laten zijn in deze tijd.

De gevoeligheid begrijp ik goed. Als reactie op de moderniteit is het fundamentalisme ontstaan. Zonder bijklank gaat dit woord eenvoudig terug op de door christenen geformuleerde Fundamentals.
Maar het was een reactie-beweging die weerstand wilde bieden tegen met name de groeiende wetenschappelijke kennis die beetje bij beetje de vroegere letterlijke lezing van de Bijbel (als verklaring voor alle natuurlijke verschijnselen) afbrak. We kennen de voorbeelden.
Maar men heeft twee fouten gemaakt.
1. Ten eerste ging men de wetenschappelijke kennis verdacht maken (ook vaak de wetenschappers zelf, hetgeen onder de gordel is) en de waarheid van die wetenschap stug ontkennen of proberen die te ondermijnen door tegen-onderzoek (hetgeen wel te prijzen is, want zo werkt wetenschap). Beide strategieën hebben niet gewerkt. Verdacht maken, daar scoor je alleen mee in eigen kring, de fundamentals van de wetenschappelijke stand van zaken zijn er nooit door ondersteboven gegaan en ook de intensieve zoektochten om Oerknal, Evolutie of andere bittere pillen te ontzenuwen zijn mislukt.
2. Ten tweede zocht men zijn heil in precies die methode die men bij de wetenschap afwees: men wilde harde feiten, concrete bewijzen, aantoonbare waarheid, onontkoombare data, maar nu niet van de natuurlijke verschijnselen, het terrein van de natuurwetenschappen, maar juist van de religieuze waarheden, hun eigen terrein. De Schepping, de Zondvloed, de Bijbel, de Opstanding, de wonderen, de Duivel, voor al die begrippen deed men net alsof die ontegenzeggelijk als waar konden worden aangemerkt via...de wetenschappelijke methode. En dat blijkt niet te kunnen.

Kern van de gevoeligheid van degenen die zich op de Fundamentals beroepen is dat men deze ziet als het aller, allerlaatste bastion. Als de letterlijke lezing van de Bijbel sneuvelt, is alles verloren. Dan zijn Adam en Eva geen historische personen geweest, dan vinden we menselijke invloeden terug in de Bijbel (is het dan nog wel onfeilbaar en Gods Woord?), dan zijn de wonderen uit de Bijbelverhalen niet herhaalbaar, is Jezus Christus dan wel opgestaan?, bestaat er wel een hemel, een hel en het meest wezenlijke: wat dan met betrekking tot God?
Men vond en vindt dat alleen een letterlijke Bijbellezing dit alles als waarheid kan bewaren. Allen als het letterlijk waar is, is het betrouwbaar en geloofwaardig. Elk scheurtje, heeft men de idee, kan het hele bouwwerk doen ineenstorten. Als Jezus niet letterlijk, echt, historisch op het water heeft gelopen.....dan is alles voor de rest ook onzin, kun je de Bijbel weggooien, is het geloof onzin en houden we geen grond meer over.
Echt, ik begrijp de wanhoop van dit laatste bastion-gevoel goed.

Maar het is in mijn ogen een schijn-houvast. Deze methode is namelijk precies op dat gebaseerd wat we als gelovigen afwijzen. Namelijk dat we ons alleen aan God zouden kunnen toevertrouwen wanneer we alles kunnen overzien, alles kunnen checken, bewijzen hebben, zekerheid, garanties, data, certificaten van echtheid.

Om dezelfde reden vind ik dan ook dat de onstuitbare woordenstroom over het einde der tijden niet vruchtbaar is. Ook hier herken ik het patroon dat men concrete, aardse zaken perse wil kunnen aanwijzen die een heel bepaalde letterlijke duiding van profetische verhalen moet ondersteunen. Steeds weer laait er een hype op, die gerelateerd is aan een hedendaagse gebeurtenis. Nu wordt Trump weer gezien als de grote Vervuller die het vuurtje in het Midden-Oosten misschien mag aansteken, zodat de op de letterlijke lezing gebaseerde agenda van eindtijd-fundamentalisten zal worden gerealiseerd. Ik vind dat je dan verkeerde motieven hebt bij het Bijbel lezen en bij je exegese. Je eigen duiding wordt je eigen agenda en de gebeurtenissen zijn de noodzakelijke bewijsbare puzzelstukjes die jou en anderen moeten overtuigen. Elke keer krijg je van die "zie je nou wel" stukjes te lezen. Maar zalig is hij die niet gezien, maar geloofd heeft.

Nee, ons geloof is in de kern van de zaak een ergernis en een dwaasheid. Het is niet-voor-de-hand-liggend. Het is geen natuurlijke zaak. Het is geen gefundenes Fressen, niet een op denken en logica gebaseerde conclusie. Ach, ik heb er al veel over gepost.

Ik vind de letterlijke lezing zo gevaarlijk, omdat het houvasten aanbiedt die geen houvasten zijn. Des te groter zal de afwijzing en teleurstelling zijn bij mensen die dit door beginnen te krijgen.

Wij moeten de Bijbel leren lezen met geloofsogen. Wij moeten het tegen beter weten in, ondanks dat we de bewijzen niet hebben, gaan toepassen op ons leven.

Tot zover. Denk er op zijn minst eens over na.

gravo
Laatst gewijzigd door gravo op 31 jul 2018 19:21, 3 keer totaal gewijzigd.
'Von Gott wissen wir nichts. Aber dies Nichtwissen ist Nichtwissen von Gott'
(Franz Rosenzweig, Der Stern der Erlösung)

blijblij
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1124
Lid geworden op: 29 dec 2010 10:09

Re: RD stuk betreffende droogte

Berichtdoor blijblij » 31 jul 2018 18:49

Amen


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 25 gasten