Moderators: henkie, elbert, Moderafo's
elbert schreef:Ik geloof in een God die zelfs geen mus ter aarde laat vallen zonder Zijn toelating, ja zelfs geen haar (Matth. 10:29-31).
Ik geloof ook in een God die het gras van het veld bekleedt met bloemen als Hij dat wil (Matth. 6:30) en die de vogels van de hemel voedt (Matth. 6:26).
Zal die God, die voor planten en dieren zorgt, niet ook voor mij zorgen?
Ik heb een Vader in de hemel die geen onverschillige, machteloze toeschouwer is bij wat ik meemaak. Hij laat niets aan het toeval over en zorgt voor mij.
God laat het regenen over rechtvaardigen en onrechtvaardigen, dus daarin is geen verschil.
Het verschil zit hem in het feit dat de rechtvaardigen Iemand hebben die met hen is, zelfs in de meest moeilijke omstandigheden.
De onrechtvaardigen hebben niemand. Zij moeten het alleen zien te rooien.
Dat is mooi, want dan ben je het dus eens met "de theologisch dogmatische gereformeerde voorzienigheid van God zoals in Zondag 10 van de HC", die heel eenvoudig samen te vatten is in het zinnetje "We hebben een Vader die voor ons zorgt". Dat is Gods voorzienigheid.Veendam schreef:god zorgt voor mij, ja absoluut.
Ik neem aan dat je het verschil weet tussen Gods wil en Gods regering? God wil niet alles, maar regeert wel over alles. Zelfs de dingen die Hij niet wil, daarin en daarover regeert Hij.Veendam schreef:Maar ik ga er niet in mee dat bijvoorbeeld ook elke mus die afgeschoten wordt door een dierenbeul dood gaat op dat moment omdat het de wil van God is.
Heb je al eens een grasveld gezien zonder bloemen? Ik wel. Daaruit blijkt dat Hij ervoor zorgt dat niet altijd de bloemen in bloei staan of ook bloemen ontkiemen. Dat hoef je niet uit een vertaling te halen, dat kun je met je eigen ogen zien.Veendam schreef:Dat Hij het gras van het veld bekleedt met bloemen als Hij dat wil ? Als Hij dat wil staat er niet hoor. Ik weet niet uit werke vertaling je dat hebt.
Dus Zijn kinderen moeten er maar voor zorgen dat alles goed komt en Hij moet maar afwachten wat ervan komt? Want dat is wat je zegt hier. Nou, dan ziet het er niet best uit.Veendam schreef:God laat niets aan het toeval over, maar laat het over aan Zijn Kinderen, om de Wil van God te doen.
Ik heb ook een beetje moeite hoe er met dit dogma wordt omgegaan. Alsof God verantwoordelijk is voor alle kwaad.Veendam schreef:De theologisch dogmatische gereformeerde voorzienigheid van God zoals in Zondag 10 van de HC is niet Bijbels te onderbouwen.
Nu zullen jullie gelijk gaan schreeuwen, maar toon maar aan dat God ziekte geeft aan mensen om jou heen en wellicht als je zelf ziek bent waarom zou dat dan van God komen ?
Voorzienigheid wil volgens mij alleen zeggen dat God alles voorziet. Dat is nog geen zorgen, daar is actie voor vereist.elbert schreef:Dat is mooi, want dan ben je het dus eens met "de theologisch dogmatische gereformeerde voorzienigheid van God zoals in Zondag 10 van de HC", die heel eenvoudig samen te vatten is in het zinnetje "We hebben een Vader die voor ons zorgt". Dat is Gods voorzienigheid.
Ik neem aan dat je het verschil weet tussen Gods wil en Gods regering? God wil niet alles, maar regeert wel over alles. Zelfs de dingen die Hij niet wil, daarin en daarover regeert Hij.
Johan100 schreef:Voorzienigheid wil volgens mij alleen zeggen dat God alles voorziet. Dat is nog geen zorgen, daar is actie voor vereist.
Zorgen zit hem in regeren/besturen.
Oke, dankjewel GDK.GDK schreef:Volgens mij is de term voorzienigheid afgeleid van het bijbelse woordje voorzien, uit Genesis 22:8. God voorziet het offerlam. Voorzienigheid betekent volgens mij dat de Heere zich garant stelt voor ons tijdelijke en eeuwige heil. Op de berg des Heeren (Golgotha) zal het voorzien worden.
Terug naar “[Religie] - Open forum”
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 30 gasten