RD stuk betreffende droogte

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: RD stuk betreffende droogte

Berichtdoor Marnix » 30 jul 2018 13:43

BasLaaitjeer schreef:Omdat Sander nog niet heeft gereageerd en ik het artikel meen te hebben gevonden:

https://www.rd.nl/kerk-religie/bij-bidden-om-regen-hoort-belijden-van-schuld-1.1503555

(https://www.rd.nl/zoeken?q=droogte)



Ah oke. Gelukkig zegt geen enkele predikant hardop dat de droogte een oordeel is. Het zou zo kunnen zijn, dat is het enige wat ik lees. Dat gebed om regen met schuldbelijdenis gepaard moet gaan snap ik niet helemaal. Is de droogte dan een straf voor de kerkleden omdat ze in zonde leven? Of een straf voor ongelovig Nederland? En moeten die hun schuld belijden voor wij om regen mogen bidden?
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

learsi
Majoor
Majoor
Berichten: 1518
Lid geworden op: 08 feb 2009 23:29

Re: RD stuk betreffende droogte

Berichtdoor learsi » 30 jul 2018 14:24

Lees wat er staat in Genesis 3:17-20.
Het aardrijk is vervloekt vanwege de zonde van de eerste mens.
hg
Learsi

GDK
Mineur
Mineur
Berichten: 243
Lid geworden op: 26 mar 2014 21:29

Re: RD stuk betreffende droogte

Berichtdoor GDK » 30 jul 2018 14:32

learsi schreef:Lees wat er staat in Genesis 3:17-20.
Het aardrijk is vervloekt vanwege de zonde van de eerste mens.
hg
Learsi


Eens. Lees ook bijv. Openbaring 16:
8 En de vierde engel goot zijn fiool uit op de zon; en haar is macht gegeven de mensen te verhitten door vuur.
9 En de mensen werden verhit met grote hitte, en lasterden den Naam Gods, Die macht heeft over deze plagen; en zij bekeerden zich niet, om Hem heerlijkheid te geven.
Vooruit met de geit!

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: RD stuk betreffende droogte

Berichtdoor Johan100 » 30 jul 2018 15:02

Mijns inziens kan het ook een zegen zijn dat God een poosje de regen inhoudt.
Hij ziet nog naar Nederland om. Hij roept ons als het ware toe. Kom toch naar Mij!
Een vader kastijdt zijn kinderen als ze iets fout doen. Omdat hij het goede met zijn kinderen voor heeft.
Het wordt zorgelijk als vader zijn kinderen maar aan hun lot over laat.
Afgelopen week weer drie keer regen. Wat een zegen.
Als God Zijn kandelaar, Zijn Woord en Geest wegneemt wordt het echt zorgelijk.
Je ziet hier de kerken krimpen en in Afrika groeien.
Is het dus niet veel zorgelijker als God zegt: Ga dan maar je gang allemaal? Als hij ons aan de hardheid/ het goeddunken van ons eigen hart overlaat?
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: RD stuk betreffende droogte

Berichtdoor Johan100 » 30 jul 2018 15:32

Sander64 schreef:
In het RD van zaterdag 28 Juli stond een stuk over de afgelopen droogte. 3 dominee's gaven hierover hun mening. Algemeen oordeel: De droogte is deels een oorzaak van de ontkerkelijking, en wij als Nederland moeten meer tijd investeren in het geloof, en onze zonden belijden.

Ik was nogal verbaasd over dit stuk. Als ontkerkelijking droogte tot gevolg heeft, wat moeten de bewoners van de derde wereldlanden wel niet op hun kerfstok hebben? Of alle aanslagen, oorlogen en rampen. Ik vind het bijna "oneerbiedig" om te stellen dat het gebrek aan berouw tonen tot gevolg heeft dat we een weekje geen regen hebben, terwijl er elders in de wereld zoveel leed en ellende is.



BasLaaitjeer schreef:Omdat Sander nog niet heeft gereageerd en ik het artikel meen te hebben gevonden:

https://www.rd.nl/kerk-religie/bij-bidden-om-regen-hoort-belijden-van-schuld-1.1503555

(https://www.rd.nl/zoeken?q=droogte)

Ik heb het artikel net gelezen, maar deze drie predikanten wordt door een interviewer hun mening gevraagd en zij geven die bescheiden.
Het is niet zoals Sander64 schetst.
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Gebruikersavatar
mona
Majoor
Majoor
Berichten: 1990
Lid geworden op: 04 mei 2012 21:06

Re: RD stuk betreffende droogte

Berichtdoor mona » 30 jul 2018 15:57

In ieder geval wordt ons wel weer even duidelijk gemaakt dat we geen regen kunnen maken, en dat we geen enkele invloed hebben om de buitentemperatuur per direct te laten dalen of stijgen.
Het is goed dat God ons dat weer eens laat beseffen.

en als we werkelijk Gods zegen willen ontvangen dan alleen in de weg van de verootmoediging.
Is de situatie in Nederland momenteel een zegen als je kijkt naar euthanasie, gayparade, abortus enz?
Wanneer is welvaart een zegen, en kan het ook een vloek worden?
Hoe beter we het hebben, hoe minder we God voor onze dagelijkse dingen nodig hebben.
Daarmee zeg ik niet dat we nu deze droogte als oordeel van God hebben ontvangen. Maar ik kan me niet voorstellen dat Christenen niet vragen: Heere wat wilt U hiermee zeggen? Wij zijn van U afhankelijk!

2 Kronieken 7:
13 Wanneer Ik de hemel sluit, zodat er geen regen valt, of wanneer Ik de sprinkhaan gebied om het land te verslinden, of wanneer Ik pest onder Mijn volk zend,
14 en Mijn volk, waarover Mijn Naam is uitgeroepen, in ootmoed buigt en bidt, en zij Mijn aangezicht zoeken, en zij zich bekeren van hun slechte wegen, dan zal Ík vanuit de hemel horen, hun zonden vergeven en hun land genezen.
15 Nu zullen Mijn ogen open zijn, en Mijn oren opmerkzaam zijn op het gebed van deze plaats.

Dit zei God tegen het volk Israel, maar we weten dat dit een Bijbels principe is.

coby6 schreef:God was heel boos op ons. Daarom hadden we het 2 hele dagen heet. Hij vindt ons aardiger dan de Amerikanen, want die krijgen altijd een hurricane als ze ook maar iets fout doen.

De waterschaarste en de misoogsten zijn al in volle gang, Coby. Wij hebben 30 ha mais, en kunnen nog beperkt beregenen, maar er zijn boeren die al wakker liggen, omdat dat niet zo makkelijk gaat... En de kans is groot dat er een gehéél beregeningsverbod komt, dan komt er geen enkel gewas meer tot volle groei. En onze koeien liggen ook te hijgen in de stal....
Oudere en zieke mensen en dieren hebben het erg moeilijk.... En het einde van de warmte en de droogte is voorlopig nog niet in zicht....
Spiegeltje, spiegeltje aan de wand,
hoe staat het met mijn binnenkant?

Gebruikersavatar
gravo
Majoor
Majoor
Berichten: 2017
Lid geworden op: 12 jan 2009 23:20

Re: RD stuk betreffende droogte

Berichtdoor gravo » 30 jul 2018 20:10

mona schreef:(...)
De waterschaarste en de misoogsten zijn al in volle gang, Coby. Wij hebben 30 ha mais, en kunnen nog beperkt beregenen, maar er zijn boeren die al wakker liggen, omdat dat niet zo makkelijk gaat... En de kans is groot dat er een gehéél beregeningsverbod komt, dan komt er geen enkel gewas meer tot volle groei. En onze koeien liggen ook te hijgen in de stal....
Oudere en zieke mensen en dieren hebben het erg moeilijk.... En het einde van de warmte en de droogte is voorlopig nog niet in zicht....

Maar goed voor de Nederlandse wijnboeren. Wat is Gods boodschap aan hen dan met die voor hen gunstige droogte?
Oftewel: brand je vingers toch niet aan dit soort simpele redeneringen. Ze zijn nooit algemeen geldig en daarmee dus snel afbreekbaar.

gravo
'Von Gott wissen wir nichts. Aber dies Nichtwissen ist Nichtwissen von Gott'
(Franz Rosenzweig, Der Stern der Erlösung)

Gebruikersavatar
hans0166
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1466
Lid geworden op: 28 dec 2012 15:30

Re: RD stuk betreffende droogte

Berichtdoor hans0166 » 30 jul 2018 20:38

mona schreef:Is de situatie in Nederland momenteel een zegen als je kijkt naar euthanasie, gayparade, abortus enz?


ja laten we die er ook nog even bijslepen..

mona schreef:Maar ik kan me niet voorstellen dat Christenen niet vragen: Heere wat wilt U hiermee zeggen? Wij zijn van U afhankelijk!


het weer is een systeem dat niet gestuurd word maar zichzelf stuurt, de Heer zegt hier niets mee. Als het iets zou betekenen zouden de christenen in Australie, Afrika en nog meer landen nooit meer van hun knieen afkomen het is daar nog veel heter dan die arme 35C die we hier hebben.

mona schreef:2 Kronieken 7:
13 Wanneer Ik de hemel sluit, zodat er geen regen valt, of wanneer Ik de sprinkhaan gebied om het land te verslinden, of wanneer Ik pest onder Mijn volk zend,
14 en Mijn volk, waarover Mijn Naam is uitgeroepen, in ootmoed buigt en bidt, en zij Mijn aangezicht zoeken, en zij zich bekeren van hun slechte wegen, dan zal Ík vanuit de hemel horen, hun zonden vergeven en hun land genezen.
15 Nu zullen Mijn ogen open zijn, en Mijn oren opmerkzaam zijn op het gebed van deze plaats.

Dit zei God tegen het volk Israel, maar we weten dat dit een Bijbels principe is.


Gelukkig zeg je het zelf al, Hij zegt het tegen zijn volk, niet nu tegen ons, en nee we weten niet dat dit een bijbels principe is. Vervangingsleer en vrije invulling. Ook weten we zo ondertussen dat de sprinkhanen komen als ze honger hebben, en de pest hebben we ook al aardig onder controle.


mona schreef:De waterschaarste en de misoogsten zijn al in volle gang, Coby. Wij hebben 30 ha mais, en kunnen nog beperkt beregenen, maar er zijn boeren die al wakker liggen, omdat dat niet zo makkelijk gaat... En de kans is groot dat er een gehéél beregeningsverbod komt, dan komt er geen enkel gewas meer tot volle groei. En onze koeien liggen ook te hijgen in de stal....
Oudere en zieke mensen en dieren hebben het erg moeilijk.... En het einde van de warmte en de droogte is voorlopig nog niet in zicht....


Jeremia kan er nog wat van leren.

BasLaaitjeer

Re: RD stuk betreffende droogte

Berichtdoor BasLaaitjeer » 30 jul 2018 20:42

hans0166 schreef:...
het weer is een systeem dat niet gestuurd word maar zichzelf stuurt, de Heer zegt hier niets mee. Als het iets zou betekenen zouden de christenen in Australie, Afrika en nog meer landen nooit meer van hun knieen afkomen het is daar nog veel heter dan die arme 35C die we hier hebben.
...

d:)b

coby6
Majoor
Majoor
Berichten: 1536
Lid geworden op: 01 apr 2018 19:00

Re: RD stuk betreffende droogte

Berichtdoor coby6 » 30 jul 2018 20:45

Het lijken me barensweeen. De schepping zucht. Ik niet want ik heb een ventilator.
Laatst gewijzigd door coby6 op 30 jul 2018 22:45, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: RD stuk betreffende droogte

Berichtdoor MoesTuin » 31 jul 2018 09:51

Nou...het is en wordt wel erg droog in dit topic...

Zelfs de (mijn) postings verdampen :lol:

Maar wat is er mis mee als ik hier schrijf....lees Mattheus 6 eens....

Geestelijke regen wat zo nodig is in een dor en droog (kerkelijk) landschap is kennelijk een onbekend begrip, misschien eens een nieuw topic over openen als dit mag tenminste :-k
Laatst gewijzigd door MoesTuin op 31 jul 2018 09:52, 1 keer totaal gewijzigd.
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: RD stuk betreffende droogte

Berichtdoor Johan100 » 31 jul 2018 09:51

hans0166 schreef:ja laten we die er ook nog even bijslepen..
Als mona dat wil dan mag ze dat doen.
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Gebruikersavatar
Jesaja40
Kapitein
Kapitein
Berichten: 957
Lid geworden op: 27 jun 2017 10:38
Locatie: Het Gooi

Re: RD stuk betreffende droogte

Berichtdoor Jesaja40 » 31 jul 2018 10:16

Hans0166 citeert:

Jeremia kan er nog wat van leren.




De Bijbelse principes bestaan nog steeds al drukt de moderne mens die terzijde. Mona haalt zeer waardevolle zaken naar voren.

Lees 2 Petrus 3:3 Dit eerst wetende, dat in het laatste der dagen spotters komen zullen, die naar hun eigen begeerlijkheden zullen wandelen.

Maar blijkbaar is men nog steeds niet overtuigd dat er toch oorzaak en gevolg is.

Lees Jesaja 58:11 En de HEERE zal u geduriglijk leiden, en Hij zal uw ziel verzadigen in grote droogten, en uw beenderen vaardig maken; en gij zult zijn als een gewaterde hof, en als een springader der wateren, welker wateren niet ontbreken.

Deze woorden spreekt Jesaja uit naar mijn volksgenoten die wel terdege te maken hebben met de Bijbelse principes. Dat is geen Bijbels keurslijf, maar een ruimte die de Eeuwige geeft. Dit Bijbelse principe is niet exclusief voor Israël ook de volkeren mogen daarin delen.

Warme zomers zijn er altijd geweest, maar wat wij nu waarnemen wordt steeds extremer. De mens moet opnieuw beseffen dat hij afhankelijk is van de Eeuwige. Het raakt ons allen aan. Een misoogst is gewoon interen op de voorraad die nog aanwezig is. Er is gewoon iets ontregeld en kijk ik naar de afname van de bijenstand zal het steeds moeilijker worden.

Hoe men er ook tegenaan kijkt er is een proces gaande die richting Openbaring 6:6 gaat. Dat zijn geen klaagliederen, ook geen klaagzang maar een onomkeerbaar proces. Cynische mensen denken dat het niet zo is en kijken weg van een voorzegde toekomstige realiteit. Het zal wel niet met zo een vaart lopen denkt men, totdat hun kinderen of kleinkinderen zullen zeggen: er is niets meer...
Ik kreeg niets waar ik om vroeg. Ik kreeg alles wat ik nodig had.

Gebruikersavatar
gravo
Majoor
Majoor
Berichten: 2017
Lid geworden op: 12 jan 2009 23:20

Re: RD stuk betreffende droogte

Berichtdoor gravo » 31 jul 2018 12:20

Jesaja40 schreef:De Bijbelse principes bestaan nog steeds al drukt de moderne mens die terzijde. Mona haalt zeer waardevolle zaken naar voren.

Lees 2 Petrus 3:3 Dit eerst wetende, dat in het laatste der dagen spotters komen zullen, die naar hun eigen begeerlijkheden zullen wandelen.

Maar blijkbaar is men nog steeds niet overtuigd dat er toch oorzaak en gevolg is.

Lees Jesaja 58:11 En de HEERE zal u geduriglijk leiden, en Hij zal uw ziel verzadigen in grote droogten, en uw beenderen vaardig maken; en gij zult zijn als een gewaterde hof, en als een springader der wateren, welker wateren niet ontbreken.

Deze woorden spreekt Jesaja uit naar mijn volksgenoten die wel terdege te maken hebben met de Bijbelse principes. Dat is geen Bijbels keurslijf, maar een ruimte die de Eeuwige geeft. Dit Bijbelse principe is niet exclusief voor Israël ook de volkeren mogen daarin delen.

Warme zomers zijn er altijd geweest, maar wat wij nu waarnemen wordt steeds extremer. De mens moet opnieuw beseffen dat hij afhankelijk is van de Eeuwige. Het raakt ons allen aan. Een misoogst is gewoon interen op de voorraad die nog aanwezig is. Er is gewoon iets ontregeld en kijk ik naar de afname van de bijenstand zal het steeds moeilijker worden.

Hoe men er ook tegenaan kijkt er is een proces gaande die richting Openbaring 6:6 gaat. Dat zijn geen klaagliederen, ook geen klaagzang maar een onomkeerbaar proces. Cynische mensen denken dat het niet zo is en kijken weg van een voorzegde toekomstige realiteit. Het zal wel niet met zo een vaart lopen denkt men, totdat hun kinderen of kleinkinderen zullen zeggen: er is niets meer...


De klimaat-problematiek is een gevolg van menselijk handelen. Die koppeling zou ik willen maken. Ten diepste krijgen we de rekening gepresenteerd van ons egoïstische gedrag. In die zin is het een religieus thema. Net zoals gevangenissen, veiligheidsmaatregelen, politie en instituten als rechtsspraak er ons aan herinneren dat er een kwaad in de mensheid schuilt.
Maar we moeten oppassen om een direct verband te leggen tussen omstandigheden en individuele of lokale mensen / gemeenschappen. Als iemand iets overkomt kun je hem ook niet verwijzen naar het feit dat de mens (nu eenmaal) in zonden ontvangen en geboren is. God laat het ook niet bij dergelijke algemene abstracte waarheden om Zich daarna onverschillig van mensen af te keren.
God laat de zon schijnen over bozen en goeden. Dat moet ons weerhouden van al te directe oorzaak-gevolg duidingen.

Om dezelfde reden moeten tragische gebeurtenissen ook niet vereenzelvigd worden met metabegrippen / abstracte, virtuele toekomstvisioenen als "de eindtijd" of "processen die richting Openbaring 6:6 gaande zijn". Daar proef ik veel te veel dat typische eindtijd-verkneukelen in waar ik zo'n hekel aan heb. Hoi, hoi, hoi, het gaat beginnen. Jongens.....hoera!...de ellende begint. Fijn. Prachtig. Hè, hè, eindelijk!

Lekker (gegarandeerd van de goede afloop voor jezelf) comfortabel op de eerste rij zitten om te zien hoe de hele wereld naar de kloten gaat.
Dat werk. Hopend op de catastrofe. Slingers, feest en bier, omdat ik de eintijdhorror vier. Dat is toch een soort van je eigen klaagliederen schrijven (en daarbij niet vermelden dat het eigenlijk, stiekem, een rondedansje is van vreugde om de teloorgang van alles wat leeft). Wat een godsdienst mensen. Wat een doods-cultus (zolang het anderen aangaat).
En ondertussen geen poot uitsteken natuurlijk. Want dat is het gevolg van dit denken. Al die ellende, hongersnood, overstromingen, armoede, oorlog, overbevolking....niets aan doen, want het past precies in het plaatje dat we hadden. We geven het een goddelijk zegel. God wil het. Openbaringen voorspelt het. Dus: afblijven, lekker laten gebeuren. D'r is toch niets mee aan te doen (schouder ophalen).

Ben je dan christen? Nee, niet meer. Dan ben je volgeling van Jezus af, want je hebt de barmhartigheid verloochend. De 'zonde tegen de Heilige Geest' zou je dat in navolging van het verhaal van Ananias en Safira kunnen noemen. Net doen alsof je het goed meent, maar ondertussen.

Bereid je liever voor op je eigen dood, en doe wat je hand vindt om te doen in diensten van barmhartigheid, in plaats van koortsachtige hoge verwachtingen te koesteren over imaginaire abstracties zoals de eindtijd waarin je je eigen wereld zo graag ziet omkomen. Leef, bouw, wees een rentmeester, doe het goede, steek je handen uit, ontvlucht de werkelijkheid niet. Leef het leven dat je is gegeven en wees dankbaar voor die realiteit.
Virtual Reality, je kunt er verslaafd aan raken.

gravo

PS.
Met de eindtijd wordt de immer voor ons liggende tijd bedoeld. Het is de doeltijd, de tijd waar we op af gaan. Maar die tijd zal altijd voor ons liggen. Het is geen reële tijd, maar de tijd van het vooruitzicht, de tijd die over de dood heen reikt, de eindtijd is geloofstijd, tijd van de hoop, tijd van de liefde, eeuwige tijd. Die behoort niet tot onze tijd. Wie denkt dat er een letterlijke eindtijd te bereiken valt, leeft in een misverstand. En dat is gevaarlijk. Want die ziet, verblind door het materialisme van de letterlijkheid, zijn eigen dood niet eens aankomen.
Openbaring is een metafoor. Wie dat niet begrijpt en zijn halve leven puzzelt alsof het een cryptogram is of een geheime schatkaart, jaagt vreemd genoeg spoken achterna die niet bestaan. De werkelijke waarde van de verwachting gaat zo teloor. Men wil vat krijgen, beet hebben, in handen krijgen, maar als de handen dan dichtknijpen, omdat men bijvoorbeeld denkt dat Trump de vervulling is van het laatste Bijbelboek, of Israël, of (in het negatieve): gevolgen van klimaatverandering, of vaccinaties, of het Vaticaan, of Europa, of weet ik veel...dan spat de zeepbel al gauw weer uit elkaar. Er blijft namelijk niets over van de letterlijke duidingen.
Het enige dat telt is: het gelovig uitzien, het zalige verwachten. Daarop worden we afgerekend. De olie in onze lampen is namelijk een beeld van ons geloof: hoe meer olie we meenemen, hoe minder zeker wij zijn van het tijdstip waarop de bruidegom komt. De vijf wijze maagden wisten dat ze zouden moeten wachten. Ze hadden veel geloof nodig. Meer wisten ze niet. En inderdaad: de bruidegom vertoefde.
Die andere maagden, de dwaze, die hadden het heel precies gecalculeerd. Die wisten het zeker: dat duurt niet lang meer.
"Let op mijn woorden" sprak één van de dwaze meisjes pedant.
Het bleek een misrekening. Net zoals de berekeningen van al die apocalyptici met hun telraampjes steeds weer teleurstellen.
'Von Gott wissen wir nichts. Aber dies Nichtwissen ist Nichtwissen von Gott'
(Franz Rosenzweig, Der Stern der Erlösung)

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: RD stuk betreffende droogte

Berichtdoor Johan100 » 31 jul 2018 12:27

gravo schreef:De klimaat-problematiek is een gevolg van menselijk handelen. Die koppeling zou ik willen maken. Ten diepste krijgen we de rekening gepresenteerd van ons egoïstische gedrag.
En hoe zat het met hongersnoden en droogte in de oudheid/bijbelse geschiedenis?
Ook gevolgen van de zonde(val).

Ps; Eindtijd is de tijd tussen Jezus hemelvaart en Zijn wederkomst. Nu is het nog de (genade)tijd.
Off-topic, maar ik heb er niet veel woorden voor nodig.
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 27 gasten