RD stuk betreffende droogte

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: RD stuk betreffende droogte

Berichtdoor Chaya » 08 aug 2018 11:39

*Verwijderd i.v.m. off topic*
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Veendam
Majoor
Majoor
Berichten: 1510
Lid geworden op: 18 sep 2017 20:15

Re: RD stuk betreffende droogte

Berichtdoor Veendam » 08 aug 2018 11:39

elbert schreef:Ik geloof in een God die zelfs geen mus ter aarde laat vallen zonder Zijn toelating, ja zelfs geen haar (Matth. 10:29-31).
Ik geloof ook in een God die het gras van het veld bekleedt met bloemen als Hij dat wil (Matth. 6:30) en die de vogels van de hemel voedt (Matth. 6:26).
Zal die God, die voor planten en dieren zorgt, niet ook voor mij zorgen?
Ik heb een Vader in de hemel die geen onverschillige, machteloze toeschouwer is bij wat ik meemaak. Hij laat niets aan het toeval over en zorgt voor mij.
God laat het regenen over rechtvaardigen en onrechtvaardigen, dus daarin is geen verschil.
Het verschil zit hem in het feit dat de rechtvaardigen Iemand hebben die met hen is, zelfs in de meest moeilijke omstandigheden.
De onrechtvaardigen hebben niemand. Zij moeten het alleen zien te rooien.


god zorgt voor mij, ja absoluut. Maar ik ga er niet in mee dat bijvoorbeeld ook elke mus die afgeschoten wordt door een dierenbeul dood gaat op dat moment omdat het de wil van God is. Dat Hij het gras van het veld bekleedt met bloemen als Hij dat wil ? Als Hij dat wil staat er niet hoor. Ik weet niet uit werke vertaling je dat hebt.

God laat niets aan het toeval over, maar laat het over aan Zijn Kinderen, om de Wil van God te doen.

Veendam
Majoor
Majoor
Berichten: 1510
Lid geworden op: 18 sep 2017 20:15

Re: RD stuk betreffende droogte

Berichtdoor Veendam » 08 aug 2018 11:44

*Verwijderd i.v.m. off topic*

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4541
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: RD stuk betreffende droogte

Berichtdoor naamloos » 08 aug 2018 11:58

*Verwijderd i.v.m. off topic*
Laatst gewijzigd door naamloos op 08 aug 2018 12:09, 1 keer totaal gewijzigd.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8804
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: RD stuk betreffende droogte

Berichtdoor elbert » 08 aug 2018 12:01

Veendam schreef:god zorgt voor mij, ja absoluut.
Dat is mooi, want dan ben je het dus eens met "de theologisch dogmatische gereformeerde voorzienigheid van God zoals in Zondag 10 van de HC", die heel eenvoudig samen te vatten is in het zinnetje "We hebben een Vader die voor ons zorgt". Dat is Gods voorzienigheid.
Veendam schreef:Maar ik ga er niet in mee dat bijvoorbeeld ook elke mus die afgeschoten wordt door een dierenbeul dood gaat op dat moment omdat het de wil van God is.
Ik neem aan dat je het verschil weet tussen Gods wil en Gods regering? God wil niet alles, maar regeert wel over alles. Zelfs de dingen die Hij niet wil, daarin en daarover regeert Hij.
Veendam schreef:Dat Hij het gras van het veld bekleedt met bloemen als Hij dat wil ? Als Hij dat wil staat er niet hoor. Ik weet niet uit werke vertaling je dat hebt.
Heb je al eens een grasveld gezien zonder bloemen? Ik wel. Daaruit blijkt dat Hij ervoor zorgt dat niet altijd de bloemen in bloei staan of ook bloemen ontkiemen. Dat hoef je niet uit een vertaling te halen, dat kun je met je eigen ogen zien.
Veendam schreef:God laat niets aan het toeval over, maar laat het over aan Zijn Kinderen, om de Wil van God te doen.
Dus Zijn kinderen moeten er maar voor zorgen dat alles goed komt en Hij moet maar afwachten wat ervan komt? Want dat is wat je zegt hier. Nou, dan ziet het er niet best uit.
Maar dat geloof ik niet. God regeert dwars door alles (of beter: boven alles) heen, ook door het doen en laten van ons heen.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: RD stuk betreffende droogte

Berichtdoor Chaya » 08 aug 2018 12:51

*Verwijderd i.v.m. off topic*
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: RD stuk betreffende droogte

Berichtdoor Johan100 » 08 aug 2018 16:28

Veendam schreef:De theologisch dogmatische gereformeerde voorzienigheid van God zoals in Zondag 10 van de HC is niet Bijbels te onderbouwen.
Nu zullen jullie gelijk gaan schreeuwen, maar toon maar aan dat God ziekte geeft aan mensen om jou heen en wellicht als je zelf ziek bent waarom zou dat dan van God komen ?
Ik heb ook een beetje moeite hoe er met dit dogma wordt omgegaan. Alsof God verantwoordelijk is voor alle kwaad.
Voorzienigheid betekend dat God alles voorziet. God is een alwetend wezen en weet van te voren wat er gaat gebeuren, daarom noemen wij hem God.
Niets overvalt hem. Maar het kwaad komt niet bij Hem vandaan. Anders kun je onmogelijk volhouden dat God een liefdevol wezen is.
Onder toelating laat Hij dingen gebeuren en dat is soms al moeilijk genoeg. Denk aan Job die geslagen werd door de duivel met allerlei plagen.
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: RD stuk betreffende droogte

Berichtdoor Johan100 » 08 aug 2018 16:38

elbert schreef:Dat is mooi, want dan ben je het dus eens met "de theologisch dogmatische gereformeerde voorzienigheid van God zoals in Zondag 10 van de HC", die heel eenvoudig samen te vatten is in het zinnetje "We hebben een Vader die voor ons zorgt". Dat is Gods voorzienigheid.
Ik neem aan dat je het verschil weet tussen Gods wil en Gods regering? God wil niet alles, maar regeert wel over alles. Zelfs de dingen die Hij niet wil, daarin en daarover regeert Hij.
Voorzienigheid wil volgens mij alleen zeggen dat God alles voorziet. Dat is nog geen zorgen, daar is actie voor vereist.
Zorgen zit hem in regeren/besturen.
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

GDK
Mineur
Mineur
Berichten: 243
Lid geworden op: 26 mar 2014 21:29

Re: RD stuk betreffende droogte

Berichtdoor GDK » 08 aug 2018 17:55

Johan100 schreef:Voorzienigheid wil volgens mij alleen zeggen dat God alles voorziet. Dat is nog geen zorgen, daar is actie voor vereist.
Zorgen zit hem in regeren/besturen.

Volgens mij is de term voorzienigheid afgeleid van het bijbelse woordje voorzien, uit Genesis 22:8. God voorziet het offerlam. Voorzienigheid betekent volgens mij dat de Heere zich garant stelt voor ons tijdelijke en eeuwige heil. Op de berg des Heeren (Golgotha) zal het voorzien worden.
Vooruit met de geit!

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: RD stuk betreffende droogte

Berichtdoor Johan100 » 08 aug 2018 18:05

GDK schreef:Volgens mij is de term voorzienigheid afgeleid van het bijbelse woordje voorzien, uit Genesis 22:8. God voorziet het offerlam. Voorzienigheid betekent volgens mij dat de Heere zich garant stelt voor ons tijdelijke en eeuwige heil. Op de berg des Heeren (Golgotha) zal het voorzien worden.
Oke, dankjewel GDK.
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Gebruikersavatar
gravo
Majoor
Majoor
Berichten: 2017
Lid geworden op: 12 jan 2009 23:20

Re: RD stuk betreffende droogte

Berichtdoor gravo » 10 aug 2018 11:22

Voorzienigheid houdt wel degelijk verband met handelen. De tekst uit Genesis luidt: " God zal Zichzelf een lam ten brandoffer voorzien". Hij zorgt er dus voor.

Voorzienigheid is dus, afgaande op deze tekst die dit begrip definiëert, iets anders dan alleen maar een vooruitziende blik, zoals in dit topic werd gesuggereerd.

gravo
'Von Gott wissen wir nichts. Aber dies Nichtwissen ist Nichtwissen von Gott'
(Franz Rosenzweig, Der Stern der Erlösung)


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot], Huisje_op_de_hei en 32 gasten