Geloof en gedachtes over homo's

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Memmem
Moderator
Berichten: 2720
Lid geworden op: 11 sep 2002 21:27

Re: Geloof en gedachtes over homo's

Berichtdoor Memmem » 28 jul 2018 18:37

tulp schreef:Ik ben Memmen niet maar: ja dat idee heb ik wel.
Ik voel het al van je (o zo vriendelijke) eerste post afdruipen.
Misschien helpt het je om je te realiseren dat 'begrijpen' niet hetzelfde is als 'met elkaar eens zijn'.
En mogelijk, heel misschien, zou het ook nog zo kunnen zijn dat mensen goed over een standpunt nagedacht hebben én zich daarbij realiseren dat ze zelf makkelijk praten hebben, maar toch geen ander standpunt in kunnen/willen nemen.
Het getuigt van respect om dat te laten staan, denk ik.

(een arm om iemand die het moeilijk heeft heen slaan, heeft niet zozeer met geloof maar eerder met karakter te maken. In 'de kerk' zijn veel mensen die een arm om een ander heen slaan en er zijn ook veel mensen die dat niet doen. Net als buiten 'de kerk' dus eigenlijk)

Dit dus, had het niet beter kunnen verwoorden

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Geloof en gedachtes over homo's

Berichtdoor Marnix » 28 jul 2018 20:10

Johan100 schreef:Nee, dat geloof ik niet. Ik geloof niet dat hij liegt.

Over biseksueel gesproken..
Vlak dat ook maar niet. Veel mensen die biseksueel zijn hebben het psychisch ook moeilijk. Ik heb daar weleens een artikel over gelezen.
En stel je voor dat iemand biseksueel is en gelovig, wat een strijdt dat kan veroorzaken tegen zondige gevoelens. Lijkt me echt niet makkelijk.
God staat hierboven en kan dit allemaal wegnemen.
Daarom deel ik dat filmpje, om Gods genade te verheerlijken en mensen hoop te geven.



Klopt maar Hij neemt dit lang niet altijd weg. Niet als ziekte. Gelukkig gaat de hoop die Hij geeft veel dieper dan genezing van ziekte. Of veranderng van geaardheid. Dus hier heeft de gemiddelde homo niet zoveel aan. Die blijft gewoon ermee zitten.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: Geloof en gedachtes over homo's

Berichtdoor Johan100 » 28 jul 2018 20:28

Dat is jouw mening, maar mijn mening is dat God wonderen kan werken. Dat is mijn uitgangspunt.
Ik hoop dat er iemand geraakt wordt door die opname en tot God komt met zijn lasten.
Jouw instelling vind ik niet kloppen, je zegt ook niet ik ga niet meer evangeliseren want de meeste mensen willen toch niet.
Dat is geen goede instelling, de liefde moet ons drijven.
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Gebruikersavatar
Tante Pollewop
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3136
Lid geworden op: 08 aug 2005 17:05

Re: Geloof en gedachtes over homo's

Berichtdoor Tante Pollewop » 28 jul 2018 22:13

Misschien moet jij dan leren dat wonderen wonderen zijn, en wonderen zijn een uitzondering.

Overigens zegt de man in het filmpje helemaal niet dat hij geen homo meer is. Hij leeft met zijn vrouw en zegt zijn homoseksualiteit te parkeren.
Dat is iets anders dan 'verandering' of een wonder. Dat is gewoon zijn besluit hoe hij wil leven.
Andere homoseksuele mensen pakken dat anders aan.

Over de discussie tussen memmem en Topicstarter: memmem is moderator en kan dus in een paar klikken zien of TS een trol/dubbelaccount is. Waarom dan deze confrontatie in dit topic?

@Speedy: je komt met een situatie, maar zodra daar op gereageerd wordt zoals je verwacht trek je je gekwetst terug. Waarom noem je het dan überhaupt??

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Geloof en gedachtes over homo's

Berichtdoor Marnix » 28 jul 2018 23:20

Johan100 schreef:Dat is jouw mening, maar mijn mening is dat God wonderen kan werken. Dat is mijn uitgangspunt.
Ik hoop dat er iemand geraakt wordt door die opname en tot God komt met zijn lasten.
Jouw instelling vind ik niet kloppen, je zegt ook niet ik ga niet meer evangeliseren want de meeste mensen willen toch niet.
Dat is geen goede instelling, de liefde moet ons drijven.


Dan is ons uitgangspunt in ieder geval hetzelfde.

Ik hoop alleen dat je een zieke meer te vertellen hebt dat dat als hij bidt tot God, hij misschien wel wordt genezen omdat God wonderen kan doen en soms ook doet. En een homo idem dito. Als liefde je echt drijft, als Gods liefde je drijft, heb je meer te vertellen dan dat. Wat vertel je een zieke die heeft gebeden om genezing maar niet genezen is? Wat vertel je een homo die gewoon homo is gebleven over de liefe van God? En wat zouden ze jou erover kunnen leren?
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Liekels
Mineur
Mineur
Berichten: 174
Lid geworden op: 25 jul 2018 17:09

Re: Geloof en gedachtes over homo's

Berichtdoor Liekels » 29 jul 2018 09:35

Cicero schreef:Ik denk dat mensen waartegen je uitvaart het prima kunnen accepteren als iemand vanuit eigen overtuiging zegt dat hij of zij zich wil onthouden van relaties.
Ik denk dat mensen waartegen je uitvaart het ook prima kunnen accepteren als jij zegt de overtuiging te hebben dat mensen geen intieme relatie met mensen van hetzelfde geslacht mogen hebben.
Het punt waar het op vastloopt is dat men anderen een bepaalde levenswijze wil opdringen, op straffe van... Dus het gebrek aan tolerantie. Daarmee gepaard gaande een relativeren van het verloochenen van je diepste identiteit onder het mom van dat iedereen zichzelf wel op bepaalde punten verloochend.


Dit is idd precies het punt waar het vastloopt. Ik sluit me helemaal aan bij jouw tekst.

Liekels
Mineur
Mineur
Berichten: 174
Lid geworden op: 25 jul 2018 17:09

Re: Geloof en gedachtes over homo's

Berichtdoor Liekels » 29 jul 2018 10:06

Ik heb iig verschillende gedachtes hierover gelezen. Bedankt voor het posten. Er is dus wel degelijk tolerantie , maar tot de eigen voordeur. Dus in hoeverre is dat dan echt tolerantie vraag ik me af. In dit geval is tolerantie wel een betere woordkeuze dan acceptatie. Weet nu ook dat de groep die afkeurt steeds kleiner wordt en dat vind ik een mooie gedachte.

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: Geloof en gedachtes over homo's

Berichtdoor Johan100 » 29 jul 2018 10:38

Tante Pollewop schreef: wonderen wonderen zijn, en wonderen zijn een uitzondering.

Wedergeboorte is ook een wonder. Moeten we daar dan niet om vragen?

Tante Pollewop schreef:Overigens zegt de man in het filmpje helemaal niet dat hij geen homo meer is. Hij leeft met zijn vrouw en zegt zijn homoseksualiteit te parkeren.
Dat is iets anders dan 'verandering' of een wonder. Dat is gewoon zijn besluit hoe hij wil leven.

Gewoon zijn besluit? Nu kun je dat ineens wel gewoon besluiten en anders hoor ik altijd dat ze het zo moeilijk hebben en geen keuze hebben.
Wonderlijk.
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Gebruikersavatar
Tante Pollewop
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3136
Lid geworden op: 08 aug 2005 17:05

Re: Geloof en gedachtes over homo's

Berichtdoor Tante Pollewop » 29 jul 2018 10:58

Johan100 schreef:Gewoon zijn besluit? Nu kun je dat ineens wel gewoon besluiten en anders hoor ik altijd dat ze het zo moeilijk hebben en geen keuze hebben.
Wonderlijk.
Het is vooral wonderlijk dat je mijn woorden uit het verband haalt.

Je hebt geen keuze om homo te zijn.
Homo's in de gereformeerde gezindte hebben het vooral moeilijk omdat hun vanuit heteronormativiteit, homofobie of geloofsovertuiging een celibatair leven of een leven met iemand van het andere geslacht wordt aangepraat.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Geloof en gedachtes over homo's

Berichtdoor Marnix » 29 jul 2018 12:08

Johan100 schreef:Wedergeboorte is ook een wonder. Moeten we daar dan niet om vragen?


Gewoon zijn besluit? Nu kun je dat ineens wel gewoon besluiten en anders hoor ik altijd dat ze het zo moeilijk hebben en geen keuze hebben.
Wonderlijk.


Misschien wil je mijn vragen nog even beantwoorden, je bent altijd geinteresseerd in de bevinding van anderen dus misschien kan je je eigen bevinding dan ook delen hier!

Een besluit kan je nemen maar dat kan nog wel heel moeilijk zijn. Stel, hetero zijn was fout, niemand trekt zich daar iets van aan maar jij had geen relatie mogen aangaan. Dat kan je zeker besluiten maar dat is wel heel moeilijk. Zeker als je dan een leuk meisje tegenkomt en verliefd wordt. Of besluiten om dan maar met een man te trouwen omdat men dat gewoon vindt. Dan weet je een beetje hoe lastig dat is. Nu is het andersom en sta jij aan de makkelijke kant en hebben anderen dat soort moeilijke keuzes te maken...
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

sjaqi
Mineur
Mineur
Berichten: 113
Lid geworden op: 17 sep 2014 01:16

Re: Geloof en gedachtes over homo's

Berichtdoor sjaqi » 29 jul 2018 18:52

Liekels schreef:Ik ben benieuwd naar de gedachtes hierover van anderen. Ik ga niet naar de kerk, leef en handel op de manier waar ik me in kan vinden en ben geloof op mijn manier.


In onderstaande quote lees ik dat je vragen hebt over de normen die het geloof geeft en of de handelswijze van je vriendin en haar familie daar mee strookt.
Tegelijk geef je zelf aan dat je wel gelovig bent maar dan op jou manier.
Volgens mij zit het hem in deze levenshouding dat jij je vriendin niet begrijpt en waar dus ook onderstaande vragen vandaan komen.

Jij bent jezelf tot norm. Een ander heeft de Bijbel tot norm.
Als je jezelf tot norm bent dan zul je jezelf afvragen, wat vind ik, hoe voel ik dat, hoe beleef ik dat, is dit logisch etc.

Is de Bijbel de hoogste norm dan is de vraag, wat staat er in de Bijbel? Achter die vraag zit de vraag, wat wil God?

Het is volgens mij heel belangrijk om deze twee normen niet met elkaar te verwarren.
Door onderstaande vragen te stellen ga je de twee normen naar mijn inzien wel verwarren. Ik lees in onderstaande quote vragen waarmee jij voor "het geloof" in gaat vullen hoe het moet zijn. Niet doen! Jij hebt je mening, prima, maar wil je weten hoe het zit in het geloof? Vraag dan wat de Bijbel over dit onderwerp zegt. Vervolgens is het ieders eigen verantwoordelijkheid wat je daarmee doet.

Liekels schreef: Gaat het geloof niet vooral in het lief zijn voor elkaar, niet oordelen en elkaar helpen, of is dit alleen als het in jouw straatje past of als jij je erin kunt herkennen. Als ik dit zo hoorde sla je de plank toch helemaal mis? Moet ook de kerk niet een beetje meer meegaan met de tijd van nu. Als een meisje van 16 zo wordt opgevoed geeft zij dit ook weer zo door aan haar kinderen terwijl het niet zo zwart/wit, goed/slecht gezien hoeft te worden.

Yoshi

Re: Geloof en gedachtes over homo's

Berichtdoor Yoshi » 29 jul 2018 19:28

https://www.omroepgelderland.nl/nieuws/ ... -Biblebelt

Hier wordt ik zo verdrietig van. Door het tot taboe te verklaren kom je enkel op veel grotere zonden uit.

Gebruikersavatar
Tante Pollewop
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3136
Lid geworden op: 08 aug 2005 17:05

Re: Geloof en gedachtes over homo's

Berichtdoor Tante Pollewop » 29 jul 2018 20:05

Yoshi schreef:https://www.omroepgelderland.nl/nieuws/2320871/Meeste-Gelderse-seksplekken-op-Biblebelt

Hier wordt ik zo verdrietig van. Door het tot taboe te verklaren kom je enkel op veel grotere zonden uit.

Wat een schrijnende verhalen.. :(

Liekels
Mineur
Mineur
Berichten: 174
Lid geworden op: 25 jul 2018 17:09

Re: Geloof en gedachtes over homo's

Berichtdoor Liekels » 29 jul 2018 21:02

sjaqi schreef:In onderstaande quote lees ik dat je vragen hebt over de normen die het geloof geeft en of de handelswijze van je vriendin en haar familie daar mee strookt.
Tegelijk geef je zelf aan dat je wel gelovig bent maar dan op jou manier.
Volgens mij zit het hem in deze levenshouding dat jij je vriendin niet begrijpt en waar dus ook onderstaande vragen vandaan komen.

Jij bent jezelf tot norm. Een ander heeft de Bijbel tot norm.
Als je jezelf tot norm bent dan zul je jezelf afvragen, wat vind ik, hoe voel ik dat, hoe beleef ik dat, is dit logisch etc.

Is de Bijbel de hoogste norm dan is de vraag, wat staat er in de Bijbel? Achter die vraag zit de vraag, wat wil God?

Het is volgens mij heel belangrijk om deze twee normen niet met elkaar te verwarren.
Door onderstaande vragen te stellen ga je de twee normen naar mijn inzien wel verwarren. Ik lees in onderstaande quote vragen waarmee jij voor "het geloof" in gaat vullen hoe het moet zijn. Niet doen! Jij hebt je mening, prima, maar wil je weten hoe het zit in het geloof? Vraag dan wat de Bijbel over dit onderwerp zegt. Vervolgens is het ieders eigen verantwoordelijkheid wat je daarmee doet.


Dat ben ik helemaal met je eens en het is nu voor mij heel duidelijk wat de bijbel erover zegt. En dat je daarnaar leeft en handelt ook, dat was ook niet iets waarover ik me verbaas, het is juist mooi om te geloven en te staan waar je voor je voor staat. Wat mij alleen raakt is dat iemand die "anders handelt of denkt" anders wordt behandeld (misschien niet door jou dat weet ik niet) en daardoor niet zichzelf kan zijn. Wat ik misschien een beetje omslachtig probeer te zeggen is dat dit dan besloten wordt voor een ander. Zelfs als het iemand zo naast is. Terwijl dat niets afdoet aan hetgeen jezelf voor staat en naar leeft. En ik snap echt dat als iemand zo dichtbij als je broer met de mededeling homo te zijn en daarvoor wil gaan super moeilijk is. Want het gaat tegen alles in waar jij in gelooft. En je wilt waarschuwen en alles wat je weet delen met hem zodat hij niet het foute pad kiest. Maar als hij ondanks dat toch zijn eigen weg kiest dan heb jezelf gedaan wat je kon. En dan is de rug toekeren toch niet de enige weg? Dit is waar dat gesprek met mijn vriendinnetje over ging.

Liekels
Mineur
Mineur
Berichten: 174
Lid geworden op: 25 jul 2018 17:09

Re: Geloof en gedachtes over homo's

Berichtdoor Liekels » 29 jul 2018 21:13

En natuurlijk ben ik de norm voor mijn gedachtes en waar ik vandaan kom en als de bijbel voor iemand de norm is zijn er toch ook nog eigen gedachtes? Of werkt dat niet zo? Mijn oom die homo is, is zelf erg gelovig en ook priester geweest. Hij heeft zelfs mijn broertje gedoopt.
Hij werkt nog steeds voor de kerk en heeft daar zijn eigen weg blijkbaar in gevonden. Zal het eens vragen aan hem, heb daar nooit zo over nagedacht.


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 19 gasten

cron