IlonkavanVliet schreef:Het is precies op deze manier die je beschrijft, het tolerant zijn, de liefde uitdragen tegenover een persoon, welke dan ook, hoe onze Heer Christus zou reageren. MAAR, met een heel groot verschil; dat Hij wel degelijk een onderscheid maakt tussen de PERSOON en de zonde. Het is wel degelijk een zonde om homoseksueel te zijn Leviticus 20:13 God houd van die persoon, maar doordat deze persoon dus zondig is kan deze niet bij God zijn.
Allemaal heel stellig. Maar zeg nu eens hetzelfde over iemand die jaloers is, gewelddadig, fraudeert, uit geldzucht handelt of een notoir liegbeest is. Dat zijn zonden die andere mensen verschrikkelijk veel kwaad doen enallerlei levens in maatschappelijk of persoonlijk opzicht totaal kunnen ontwrichten. En bovendien zijn het zonden die we in de beste, ook gelovige kringen aantreffen.
Maar die zijn eigenlijk nauwelijks onderwerp van dezelfde rigide beschuldigingen die homoseksuelen ten deel vallen. Zij krijgen constant de zwaarste bestraffingen te horen. Nu ook weer: deze persoon kan niet bij God zijn. En ik heb vaak verdergaande zaken gehoord: Het is een gruwel en ze gaan naar de hel.
Maar de "gewone" menselijke zonden, die iedereen in meerdere of mindere mate heeft, leiden nooit tot dergelijke rabiate reacties. Voor "gewoon" liegen, jaloers zijn, egoïstisch, geldzuchtig of eerzuchtig zijn is er gewoon altijd vergeving. Oké, het is allemaal niet goed, maar we zijn zondaars en Jezus vergeeft de zonden. Een hele lieve en doorsnee christelijke reactie, met veel gezellige invoelende Bijbelkringgesprekken. Ja, ik voel me ook tekortschieten, o ja, ik geef toe dat ik ook wel eens in de fout ga. De standaard reactie is dan altijd een arm om je schouder, begrip, christelijke hoop, gebed, meeleven, geduld en een eindeloos welkom omdat we weten en begrijpen wat je meemaakt, want "we maken het toch allemaal mee?", "niemand is toch een heilige?", en "je bent echt niet de enige hoor!"
Maar als het over homoseksualiteit gaat is er een harde, onverzettelijke, ongenadige houding met een bikkelhard eindoordeel. Daar is het gat van de deur. Homofiel is lief, maar homoseksueel is vies, vuig, zondig, bah, wegwezen nu.
We lijken nog makkelijker te kunnen omgaan met incest, verkrachting binnen het huwelijk, misbruik, seks voor het huwelijk of misschien zelfs onvermijdelijke abortussen, dan met een homostel in een liefdesnestje. Dat is pas echt satan en de hel op aarde, kennelijk.
Ik zie dat helemaal anders. Ik zou de grootte van de verschillende zondes in een heel andere volgorde zetten:
- Homoseksualiteit brengt niemand schade toe.
- Seksualiteit is een zo wezenlijk onderdeel van het leven dat het eenvoudig ondoenlijk en daarmee ook beschadigend is om dat van mensen af te nemen (door een verbod met sancties).
- Als je het al een zonde noemt, dan is het een zonde die zich voordoet op het moment dat er (als het goed is) ook liefde is. Waarmee de verschrikkelijkheid van de zonde in mijn ogen al behoorlijk terugloopt.
- Geaardheid is geen keuze, maar een gegeven. Dat zou ons huiverig moeten maken voor beschuldigingen die op grond daarvan gedaan worden.
- alle seks kan een duistere keerzijde hebben. Drift, machtsgebruik, gewelddadigheid, perversie zijn geen gevaren die exclusief aan homoseks verbonden zijn. Homoseks veroordelen puur omdat het homoseks is geeft dus geen pas.Als ik bovenstaande vergelijk met de ergerlijkheid, de gewelddadigheid, de liefdeloosheid en de ontwrichtende werking van andere zonden (zeg maar alle zonden tegen de 10 geboden), dan schat ik de "zonde" van homoseksualiteit nauwelijks in als een zonde.
Blijft over het argument dat God en de Bijbel de homoseksualiteit onomwonden en
rückslichtslos zouden afkeuren. Ook zonder dat daar enige verklaring of nuance bij gegeven hoeft te worden. Het is nu eenmaal zo. Dat argument zou dan de enige hoeksteen zijn om homoseksuelen zo hard en onbuigzaam te confronteren en aan te pakken.
Welnu, ik behoud me het recht voor om dit toch te relativeren tegen de achtergrond van de gehele Bijbelse boodschap die zich overigens ontwikkeld heeft gedurende de tijden waarin de Bijbelboeken zijn verschenen.
We leven niet meer in de tijd van de Richteren (ruwer materiaal kom je in de hele Bijbel niet tegen). Daarom neem ik sommige gebruiken, gewoonten en regels uit vervlogen tijden en culturen ook met een korrel zout. Met name de sociale afspraken en organisaties van die oude culturen lijkt in niets meer op hoe wij tegenwoordig leven. Daar geef ik geen waarde-oordeel over, ik constateer dat alleen maar.
De positie van vrouwen, kinderen, gehandicapten is onvoorstelbaar veel beter geworden dan die ooit in de oudheid geweest is. Christenen doen daar vrolijk en met overtuiging aan mee.
Daar hoort voor mij ook de positie van de anders-geaarde medemens bij. Homoseksualiteit wordt niet alleen geaccepteerd in onze samenleving, omdat onze samenleving zo'n oversekste, totaal op orgie en losbandigheid gerichte Sodom en Gomorra cultuur is geworden, maar heeft veel meer te maken met de bescherming, de vrijheid die we elk individu willen gunnen. Sociale dwang en autoritaire middelen passen daar niet meer in. Vinden we allemaal.
Hoeveel leed is er de homoseksuelen niet aangedaan in vroeger tijden? Dragen we daar ook geen morele verantwoordelijkheid voor? Zowel Joden als homoseksuelen moesten een ster dragen tijdens het nazi-regime.
De grote aangrijpende vraag waar God was bij de massale uitroeiing van Zijn Volk in WOII wordt wel gesteld bij het leed van de Joden, maar kennelijk is er geen of weinig gevoeligheid voor de vraag waarom homoseksuelen constant het kind van de rekening zijn, tot op de dag van vandaag. Dat zijn immers zondaars! Ja, we zijn allemaal wel zondaars, maar homoseksuelen, dat zijn pas écht zondaars!
O, wat een zelfbeklag, wanneer we ons realiseren dat het ook de christelijke theologie is geweest die de Joden de schuld heeft gegeven van alle kwaad in de wereld (als zijnde de Gods-moordenaars). Maar dat de homoseksuelen ook zo vaak vernietigd zijn omwille van puur hun geaardheid dankzij het wijdverspreide (ook theologische) idee dat zij gevaarlijk zijn en vijanden van God, dat leidt dan weer niet tot boete. Is dat niet hypocriet?
Laten we ons inhouden jegens homoseksuelen. Om hen en onszelf te behoeden voor ongelukken.
gravo