Geloof en gedachtes over homo's

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

coby6
Majoor
Majoor
Berichten: 1536
Lid geworden op: 01 apr 2018 19:00

Re: Geloof en gedachtes over homo's

Berichtdoor coby6 » 04 aug 2018 12:54

JeeWee schreef:In plaats daarvan hebben ze het over 'andersgeaarden" alsof er iets mis is met mijn stroomvoorziening...

:D

Liekels
Mineur
Mineur
Berichten: 174
Lid geworden op: 25 jul 2018 17:09

Re: Geloof en gedachtes over homo's

Berichtdoor Liekels » 05 aug 2018 00:22

gravo schreef:Misschien kunnen we nog een wereld winnen door ook een topic te openen onder de titel: "Geloof en gedachtes van homo' s.

gravo


Dat zou mooi zijn als dat kon, irriteert het om erover te hebben? Ik respecteer andere meningen of ideeën. Ik heb alleen heel veel moeite met dit voor een ander te bepalen. Inmiddels duidelijk dat ik er anders tegen aan kijk dan wat in de bijbel staat. En ik wil een ander niet overtuigen over waar ik in geloof ik probeer alleen iedereen vrij die keuze te laten maken zonder deze persoon de rug toe te keren, want dat vind ik erg. Het is mooi als mensen voor elkaar opkomen zonder daar zelf iets mee te hoeven winnen.

Gebruikersavatar
Tante Pollewop
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3136
Lid geworden op: 08 aug 2005 17:05

Re: Geloof en gedachtes over homo's

Berichtdoor Tante Pollewop » 05 aug 2018 07:32

Chaya schreef:Nadav Schwartz is orthodox-joods en homo: 'God denkt dat het voor mij het beste is om homo te zijn'.

De orthodox-joodse homo-activist Nadav Schwartz (36) probeert zijn eigen weg te vinden in het leven. Vandaag is hij wel bij de Gay Parade in Amsterdam, maar hij vaart niet mee op een boot. Heel zuur, vindt hij. 'Dat kan niet omdat het sabbat is.'

Van de rabbijn leerde ik dat ho­mo­sek­su­a­li­teit iets is wat je kunt hebben, niet iets wat je bent.

https://www.trouw.nl/religie-en-filosof ... -~a4287a6d

De sabbatsrust is dus nog heilig.

Wat een goed artikel!
Er zijn veel parallellen met homo's die uit reformatorische gezinnen komen. Internet heeft ook voor hen veel betekend. Voor mij bijvoorbeeld waren de discussies over homoseksualiteit toen ik 16 was heel verhelderend.

Ik vind het vooral ontroerend dat zijn moeder zegt: "Hij redt de wereld."

Liekels
Mineur
Mineur
Berichten: 174
Lid geworden op: 25 jul 2018 17:09

Re: Geloof en gedachtes over homo's

Berichtdoor Liekels » 05 aug 2018 11:52

gravo schreef:Misschien kunnen we nog een wereld winnen door ook een topic te openen onder de titel: "Geloof en gedachtes van homo' s.

gravo


Oh excuses voor mijn onterechte felle reactie Gravo. Ik had niet goed gelezen, ik dacht dat je bedoelde dat ik met dit topic de wereld wilde redden, dat het cynisch was bedoeld... sorry hoor. Zou idd een mooi topic zijn.

Gebruikersavatar
gravo
Majoor
Majoor
Berichten: 2017
Lid geworden op: 12 jan 2009 23:20

Re: Geloof en gedachtes over homo's

Berichtdoor gravo » 05 aug 2018 13:27

Liekels schreef:Oh excuses voor mijn onterechte felle reactie Gravo. Ik had niet goed gelezen, ik dacht dat je bedoelde dat ik met dit topic de wereld wilde redden, dat het cynisch was bedoeld... sorry hoor. Zou idd een mooi topic zijn.

Ik probeerde inderdaad het punt te maken dat je in dit soort gevallen eerst maar eens goed moet luisteren naar mensen, om precies te weten wat hen nu dwars zit, voordat je uitgebreid met elkaar OVER hen gaat praten.
Homo's hebben in christelijke kring daar vaak mee te maken. Er zijn een aantal Bijbelteksten die er op duiden dat je geen seks mag hebben met mensen van hetzelfde geslacht. Een eenvoudig citaat volstaat dan al om iedereen de mond te snoeren. Je hóeft eigenlijk niet te luisteren naar mensen die dit aangaat, want...simpel zat...de Bijbel geeft het antwoord al, voordat de vraag goed en wel gesteld is.

Maar dat is toch wat al te gemakkelijk, mijns inziens.

Er wordt dan snel voorbijgegaan aan het feit dat het percentage mensen met een andere geaardheid in christelijke kring precies hetzelfde is als daarbuiten. Oftewel: of er nu wel of niet over gesproken wordt, die problematiek is er. En naarmate het percentage kleiner lijkt te zijn, naar die mate is de problematiek juist groter. Want dan zijn er waarschijnlijk veel homofiele christenen die het niet kenbaar hebben gemaakt en er dus slechts in kleine kring of zelfs helemaal niet over spreken. Vaak uit angst voor de gevolgen. Velen durven het niet te erkennen voor zichzelf of voor anderen. Laat staan het te accepteren. Vaak leeft de gedachte ook dat het nog te veranderen is, dat het wel weg-ebt of zelfs dat het te genezen zou zijn. En dan wordt het zwijgen naarmate de tijd verstrijkt steeds pijnlijker.
Gecombineerd met het feit dat slechts een zeer klein aantal mensen bewust, vrijwillig en volhardend af kunnen zien van seksuele handelingen, moet de conclusie wel zijn, dat er veel frustratie is op dit vlak. De oplossing: wel homo zijn, maar het niet praktiseren is een onmogelijke eis.
Dan helpen de steeds herhaalde one-liners uit de Bijbel ook niet.

Je zult echt aandacht en tijd moeten geven aan mensen in christelijke kring die worden geconfronteerd met forse afwijzingen. Of ze nu wel of niet uit de kast hebben durven komen.
Zelf ben ik als christen in de loop der tijd genuanceerder aan gaan kijken tegen relaties van mensen van het gelijke geslacht. Om mensen te behoeden voor kille eenzaamheid of de onzekere onrust van bijvoorbeeld een geheime liefde of voor een orgiastische gay-scene, kies ik liever voor een pastorale toestemming om in trouw en liefde een duurzame relatie te kunnen onderhouden met een geliefde, ook als die van hetzelfde geslacht is.
Welkom blijvend in de bescherming en zorg van de christelijke gemeenschap. De relatie is misschien niet ideaal, maar dat zijn alle voorbeeld-huwelijken ook niet.
De beste remedie tegen onze directe verontwaardiging over seksuele zonden vind ik altijd Jezus' reactie: "Wie zonder zonde is, werpe de eerste steen".
Ik sta een beetje alleen met mijn liberale standpunt, zeker in orthodoxe gereformeerde of evangelische kring. Maar dat moet dan maar.

gravo

PS. @Liekels: zo fel vond ik je reactie overigens ook weer niet. Ik heb het hier wel zouter gegeten.
'Von Gott wissen wir nichts. Aber dies Nichtwissen ist Nichtwissen von Gott'
(Franz Rosenzweig, Der Stern der Erlösung)

Liekels
Mineur
Mineur
Berichten: 174
Lid geworden op: 25 jul 2018 17:09

Re: Geloof en gedachtes over homo's

Berichtdoor Liekels » 06 aug 2018 00:01

gravo schreef:Ik probeerde inderdaad het punt te maken dat je in dit soort gevallen eerst maar eens goed moet luisteren naar mensen, om precies te weten wat hen nu dwars zit, voordat je uitgebreid met elkaar OVER hen gaat praten.
Homo's hebben in christelijke kring daar vaak mee te maken. Er zijn een aantal Bijbelteksten die er op duiden dat je geen seks mag hebben met mensen van hetzelfde geslacht. Een eenvoudig citaat volstaat dan al om iedereen de mond te snoeren. Je hóeft eigenlijk niet te luisteren naar mensen die dit aangaat, want...simpel zat...de Bijbel geeft het antwoord al, voordat de vraag goed en wel gesteld is.

Maar dat is toch wat al te gemakkelijk, mijns inziens.

Er wordt dan snel voorbijgegaan aan het feit dat het percentage mensen met een andere geaardheid in christelijke kring precies hetzelfde is als daarbuiten. Oftewel: of er nu wel of niet over gesproken wordt, die problematiek is er. En naarmate het percentage kleiner lijkt te zijn, naar die mate is de problematiek juist groter. Want dan zijn er waarschijnlijk veel homofiele christenen die het niet kenbaar hebben gemaakt en er dus slechts in kleine kring of zelfs helemaal niet over spreken. Vaak uit angst voor de gevolgen. Velen durven het niet te erkennen voor zichzelf of voor anderen. Laat staan het te accepteren. Vaak leeft de gedachte ook dat het nog te veranderen is, dat het wel weg-ebt of zelfs dat het te genezen zou zijn. En dan wordt het zwijgen naarmate de tijd verstrijkt steeds pijnlijker.
Gecombineerd met het feit dat slechts een zeer klein aantal mensen bewust, vrijwillig en volhardend af kunnen zien van seksuele handelingen, moet de conclusie wel zijn, dat er veel frustratie is op dit vlak. De oplossing: wel homo zijn, maar het niet praktiseren is een onmogelijke eis.
Dan helpen de steeds herhaalde one-liners uit de Bijbel ook niet.

Je zult echt aandacht en tijd moeten geven aan mensen in christelijke kring die worden geconfronteerd met forse afwijzingen. Of ze nu wel of niet uit de kast hebben durven komen.
Zelf ben ik als christen in de loop der tijd genuanceerder aan gaan kijken tegen relaties van mensen van het gelijke geslacht. Om mensen te behoeden voor kille eenzaamheid of de onzekere onrust van bijvoorbeeld een geheime liefde of voor een orgiastische gay-scene, kies ik liever voor een pastorale toestemming om in trouw en liefde een duurzame relatie te kunnen onderhouden met een geliefde, ook als die van hetzelfde geslacht is.
Welkom blijvend in de bescherming en zorg van de christelijke gemeenschap. De relatie is misschien niet ideaal, maar dat zijn alle voorbeeld-huwelijken ook niet.
De beste remedie tegen onze directe verontwaardiging over seksuele zonden vind ik altijd Jezus' reactie: "Wie zonder zonde is, werpe de eerste steen".
Ik sta een beetje alleen met mijn liberale standpunt, zeker in orthodoxe gereformeerde of evangelische kring. Maar dat moet dan maar.

gravo

PS. @Liekels: zo fel vond ik je reactie overigens ook weer niet. Ik heb het hier wel zouter gegeten.


Nou ik had je bericht niet goed gelezen dus wilde toch even sorry zeggen. Mooi hoe jij erin staat. Hoop dat er mensen zijn die dit lezen en zien dat het ook genuanceerder gezien kan worden. Door het pertinent af te keuren durven mensen niet makkelijk ervoor uit te komen dat ze homo zijn, lijkt mij.

de passant
Sergeant
Sergeant
Berichten: 322
Lid geworden op: 15 okt 2014 12:16

Re: Geloof en gedachtes over homo's

Berichtdoor de passant » 06 aug 2018 12:36

JeeWee schreef:Ik geloof dat je daar helemaal gelijk in hebt.
Als homo heb ik inmiddels wel met heel veel predikanten gesproken en nooit een afwijzing gekregen.
Inderdaad: predikanten uit de rechter hoek: Ger.Gem., HHK, GB enz...
Wel steeds weer die verlegenheid: het woord homoseksueel krijgen ze vaak niet over de lippen.
In plaats daarvan hebben ze het over 'andersgeaarden" alsof er iets mis is met mijn stroomvoorziening...

Er is ook niet eens zoveel afwijzing. Maar toch kent bijna niemand homo's in de eigen gemeente.
Homo's zien de kerk niet als veilige plek, terwijl toch juist de kerk een veilige plek zou moeten zijn...

Op het eind van de vragenlijst van het 1vandaagopiniepanel werd de term "andersgeaardheid" gewoon gebruikt.
Ben trouwens blij in een gemeente te zitten waar eigenlijk maar 1 vraag belangrijk is , namelijk of je God lief hebt , de rest is bijzaak.

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Geloof en gedachtes over homo's

Berichtdoor Chaya » 07 aug 2018 13:21

Lapré verrast nog meer. Hij is beroepsmilitair. Dat is bijzonder. Schrijft een militair zulk soort boeken? Als je zo iemand al in het leger vindt, dan moet hij wel de geestelijk verzorger zijn. Dus niet. Ontregelend voor orthodoxe lezers is mogelijk dat Lapré in zijn boek zelf zegt dat hij homo is en een partner heeft. Omdat hij dat zelf enthousiast vermeldt, mag ik in deze bespreking daar even op ingaan.

Over de relatie tussen kerk en lhbt’ers, God en homoseksualiteit heeft hij eerder een boek geschreven (”De veilige kerk”, Heerenveen, 2017). In zijn nieuwe boek pleit Lapré opnieuw voor een kerk van stilte, rust én veiligheid. Het zou zomaar kunnen dat zijn nieuwe boek daar nog meer aan bijdraagt. Twee predikanten bevelen het van harte aan: de gereformeerde ds. Jos Douma en de evangelische ds. Wieger Sikkema. Ik constateer dat een relatie/huwelijk van homo’s ook in Bijbelgetrouwe kring steeds vaker en ook in alle openheid gewoon gevonden gaat worden. Lapré is er God dankbaar voor. Hierbij zullen de gedachten van lezers ongetwijfeld verschillende kanten op gaan.

https://www.rd.nl/boeken/op-weg-van-str ... -1.1505110
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
Tante Pollewop
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3136
Lid geworden op: 08 aug 2005 17:05

Re: Geloof en gedachtes over homo's

Berichtdoor Tante Pollewop » 08 aug 2018 09:45

Chaya schreef:Lapré verrast nog meer. Hij is beroepsmilitair. Dat is bijzonder. Schrijft een militair zulk soort boeken? Als je zo iemand al in het leger vindt, dan moet hij wel de geestelijk verzorger zijn. Dus niet. Ontregelend voor orthodoxe lezers is mogelijk dat Lapré in zijn boek zelf zegt dat hij homo is en een partner heeft. Omdat hij dat zelf enthousiast vermeldt, mag ik in deze bespreking daar even op ingaan.

Over de relatie tussen kerk en lhbt’ers, God en homoseksualiteit heeft hij eerder een boek geschreven (”De veilige kerk”, Heerenveen, 2017). In zijn nieuwe boek pleit Lapré opnieuw voor een kerk van stilte, rust én veiligheid. Het zou zomaar kunnen dat zijn nieuwe boek daar nog meer aan bijdraagt. Twee predikanten bevelen het van harte aan: de gereformeerde ds. Jos Douma en de evangelische ds. Wieger Sikkema. Ik constateer dat een relatie/huwelijk van homo’s ook in Bijbelgetrouwe kring steeds vaker en ook in alle openheid gewoon gevonden gaat worden. Lapré is er God dankbaar voor. Hierbij zullen de gedachten van lezers ongetwijfeld verschillende kanten op gaan.

https://www.rd.nl/boeken/op-weg-van-str ... -1.1505110

Heb jij het boekje gelezen, Chaya?

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Geloof en gedachtes over homo's

Berichtdoor Chaya » 08 aug 2018 09:49

Tante Pollewop schreef:Heb jij het boekje gelezen, Chaya?

Nee want ik las er nu voor het eerst over, in deze recensie. Maar ik zou het wel willen lezen ja.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
Tante Pollewop
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3136
Lid geworden op: 08 aug 2005 17:05

Re: Geloof en gedachtes over homo's

Berichtdoor Tante Pollewop » 08 aug 2018 11:06

Chaya schreef:Nee want ik las er nu voor het eerst over, in deze recensie. Maar ik zou het wel willen lezen ja.

Ik ben benieuwd, inderdaad ook naar aanleiding van deze recensie.

Liekels
Mineur
Mineur
Berichten: 174
Lid geworden op: 25 jul 2018 17:09

Re: Geloof en gedachtes over homo's

Berichtdoor Liekels » 19 aug 2018 21:37

Over de relatie tussen kerk en lhbt’ers, God en homoseksualiteit heeft hij eerder een boek geschreven (”De veilige kerk”, Heerenveen, 2017). In zijn nieuwe boek pleit Lapré opnieuw voor een kerk van stilte, rust én veiligheid. Het zou zomaar kunnen dat zijn nieuwe boek daar nog meer aan bijdraagt. Twee predikanten bevelen het van harte aan: de gereformeerde ds. Jos Douma en de evangelische ds. Wieger Sikkema. Ik constateer dat een relatie/huwelijk van homo’s ook in Bijbelgetrouwe kring steeds vaker en ook in alle openheid gewoon gevonden gaat worden. Lapré is er God dankbaar voor. Hierbij zullen de gedachten van lezers .

Nou dat klinkt hoopgevend, mooi om te lezen!

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Geloof en gedachtes over homo's

Berichtdoor Marnix » 20 aug 2018 07:50

Liekels schreef:Over de relatie tussen kerk en lhbt’ers, God en homoseksualiteit heeft hij eerder een boek geschreven (”De veilige kerk”, Heerenveen, 2017). In zijn nieuwe boek pleit Lapré opnieuw voor een kerk van stilte, rust én veiligheid. Het zou zomaar kunnen dat zijn nieuwe boek daar nog meer aan bijdraagt. Twee predikanten bevelen het van harte aan: de gereformeerde ds. Jos Douma en de evangelische ds. Wieger Sikkema. Ik constateer dat een relatie/huwelijk van homo’s ook in Bijbelgetrouwe kring steeds vaker en ook in alle openheid gewoon gevonden gaat worden. Lapré is er God dankbaar voor. Hierbij zullen de gedachten van lezers .

Nou dat klinkt hoopgevend, mooi om te lezen!


Er is hoop :)

https://www.wijdekerk.nl/wijde-kerken-op-de-kaart
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: Geloof en gedachtes over homo's

Berichtdoor Johan100 » 20 aug 2018 08:57

God heeft man en vrouw voor elkaar geschapen en overal waar het anders gaat daar is een engel van satan aan het werk die zich voor doet als een engel van het licht.

Het kan voor een tijdje goed voelen, maar hij sleept iedereen de afgrond in die niet volgens Gods wil wil leven. Die niet echt wedergeboren is.
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Gebruikersavatar
Tante Pollewop
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3136
Lid geworden op: 08 aug 2005 17:05

Re: Geloof en gedachtes over homo's

Berichtdoor Tante Pollewop » 20 aug 2018 09:30

Johan100 schreef:God heeft man en vrouw voor elkaar geschapen en overal waar het anders gaat daar is een engel van satan aan het werk die zich voor doet als een engel van het licht.

Het kan voor een tijdje goed voelen, maar hij sleept iedereen de afgrond in die niet volgens Gods wil wil leven. Die niet echt wedergeboren is.

Volgens mij zijn er vooral engelen van satan aan het werk waar een taboe in stand gehouden wordt. Waar actief relaties tussen familieleden verstoord worden. Waar veroordeling van je medemens hoog op de prioriteitenlijst staat. Waar mensen geen kennis willen maken, maar afstand creëren.

LHBT-mensen zijn door God geschapen en iedereen die anders beweert, is bezig te oordelen, anderen minder te achten dan zichzelf en bevordert verdeeldheid en onvrede.


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 26 gasten