Geloof en gedachtes over homo's

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Liekels
Mineur
Mineur
Berichten: 174
Lid geworden op: 25 jul 2018 17:09

Re: Geloof en gedachtes over homo's

Berichtdoor Liekels » 25 aug 2018 13:49

Niagara, ik vind je reactie ook mooi en je schrijft het recht uit je hart. Wat mij wel opvalt is dat wat je schrijft de enige waarheid is. En dat zou betekenen dat ik nu voor optie 2 kies wat betreft dit topic. Het enige (grote) verschil is dat ik homoseksuelen absoluut niet als zondaars zie. Dat ik niet aardig doe terwijl het mij kwetst. Ik kan me wel vinden in je tekst dat als je voor optie 2 kiest, terwijl het je eigenlijk wel kwetst, maar je wilt aardig zijn, dat dit je op den duur gaat opbreken en de relatie kan verstoren daardoor. Dat heb ik zelf ook wel gedaan op andere vlakken en daar ook weer van geleerd.

Ik denk overigens (ook al sta ik anders in het leven dan hoe jij hierboven beschrijft) dat als iedereen zo zou denken als je beschrijft, de wereld er mooier uitziet. Dat iedereen leeft naar zijn/haar overtuiging/geloof of geen geloof, maar evengoed met liefde voor de ander, ook al denkt of handelt deze persoon anders dan jijzelf. En dan bedoel ik niet dat je alles goed hoeft te keuren wat een ander doet of dat je niets mag zeggen. Juist door te delen wat jouw overtuiging is en de ander willen behoeden voor de gevolgen van de zonden waar jij in gelooft, wil je eigenlijk de ander alleen maar helpen. De kunst is denk ik om het voor jezelf te laten rusten als de ander er toch anders over denkt of handelt. Dan heb je gedaan wat je kon in volle overtuiging van hetgeen waar jij in gelooft. En dat is eigenlijk wat je hierboven ook aangeeft en naar mijn idee kunnen mensen op deze manier mooier met elkaar omgaan. Jouw waarheid en mijn waarheid zijn op sommige vlakken anders. Voor mij is er niet maar 1 waarheid, want die van jou is net zo overtuigend voor jezelf als die van mij voor mij is. En door niet alleen met mensen om te gaan die jouw overtuiging delen (en daar bedoel ik jou niet mee hoor, maar dat zie je soms wel gebeuren in christelijke kringen) maar ook met mensen die een andere overtuiging hebben dan jij en daar eens gedachtes mee wisselt, kan men misschien ook begrip voor elkaars gedachtes krijgen. En niet om elkaar te overtuigen wie gelijk heeft.

Ik vond de tekst hierboven heel mooi en duidelijk omschreven en dan zie ik ook dat we op veel vlakken ook hetzelfde denken ook al is onze basis overtuiging niet hetzelfde.

Liekels
Mineur
Mineur
Berichten: 174
Lid geworden op: 25 jul 2018 17:09

Re: Geloof en gedachtes over homo's

Berichtdoor Liekels » 25 aug 2018 14:02

Gravo, bedankt voor je reactie, tijdens het lezen over het extravagante gedrag dacht ik gelijk aan hetgene je daarna zelf al beschreef. Ik kan me dus helemaal vinden in hetgeen je schrijft. En in mijn bericht gaf ik net ook hetzelfde aan dat Niagara beschrijft dat er maar 1 waarheid is en dat homofilie dus per definitie zondig zou zijn. Ik had jouw tekst nog niet gelezen, maar vond het wel mooi dat we beiden dezelfde pijnpunten eruit pikten.

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Geloof en gedachtes over homo's

Berichtdoor MoesTuin » 25 aug 2018 21:21

Bij deze topic genaamd "Geloof en gedachtes over homo's" het volgende indringende geschreven door een dienaar Gods emeritus predikant P Gerrets met allereerst een citaat

"....en als God nu eens een hart heeft,
zoals wij....
Wat zou Hij dan verlangen
om bemind te worden
en zal Hij soms
toch ook wel even
eenzaam en ontmoedigd zijn
zoals wij...
Want als wij zelf zo verlangen
om bemind te worden
en geborgen te zijn
en als wij zelf uitzien
naar een hart
dat even
ook van ons wil zijn,
waarom God dan niet?
Gevormd naar zijn beeld en gelijkenis
kan Hij toch niet zó anders zijn
dan wij...

Geef mij, o goede God,
'n open en blijmoedig hart
waar Gij verblijf kunt houden
en alle mensen welkom zijn.
Een zachtmoedig hart...
waardoor niemand wordt veroordeeld.
Een hart
dat voor een zwakke
en vermoeide mens
(al is 't maar voor even)
't hart van God mag zijn.

Broeder Titus
1 augustus 1976

(uit: Een monnik vertelt, Boekencentrum, 's Gravenhage, 1980).




Gisteren schreef ik over de anders geaarde mens.

Hoe reageerde ons hart?
Soms gastvrij.
Vaker: afwijzend.
God schiep geen homoseksuele Adam of een lesbische Eva.
Hij schiep Eva voor Adam.
Nog maar 3 hoofdstukken geschreven
en alles is mis.
De stem van satan met zijn valse beloften neemt de mens zó in,
dat hij en zij opstaan tegen God.
En niets is meer, zoals God het bedoeld had.
Broederhaat.
Broedermoord.
Polygamie.
Hemelbestormers.
Mensen gaan heersen over elkaar.
Agressie breekt los.
Opstand tegen God
En dan voor het eerst lezen we over genade.
'En Noach vond genade in de ogen van God'.
In een zondvloed verdrinkt de oude wereld,
behalve zij die in de ark zijn.
En toen de aarde droog viel, begon de geschiedenis opnieuw.
In de torenbouw van Babel weer dat uitgesproken verlangen God van de troon te stoten.
Wij weten zo goed hoe het hoort en niet hoort.
Messcherp hanteren we de Wet.
Genade kennen we niet.
Is ons hart wel eens even als Gods hart?
Is iedereen welkom?
Zij, die niet als wij zijn, zijn niet welkom.
Met wie Jezus eet, eten wij zeker niet.
In ons vrome, godsdienstige vlees heerst de Wet en zeker niet de Genade.
Wij sluiten onze voordeuren voor onze eigen kinderen, die andersgeaard zijn.
Onze schooldeuren.
Onze kerkdeuren.
Om als heiligen knus onder elkaar te zijn.
En iedere vrome is zijn of haar eigen afkomst vergeten.
Je kunt van God houden,
homo, lesbienne en transgender zijn,
en buitengesloten worden.

Want het zijn enge mensen.
Net als lichamelijk- en geestelijk gehandicapten.
Alcohol- en drugsverslaafden.

Titus spreekt ons aan:
Is ons hart (al is het maar voor even) het hart van God?

En als God ons meet met dezelfde meetlat als die wij hanteren?

Dan bleef er geen spaan van ons heel.
Want wij zijn zeer zuinig met genade.
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Gebruikersavatar
Tante Pollewop
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3136
Lid geworden op: 08 aug 2005 17:05

Re: Geloof en gedachtes over homo's

Berichtdoor Tante Pollewop » 27 aug 2018 21:52


Yoshi

Re: Geloof en gedachtes over homo's

Berichtdoor Yoshi » 27 aug 2018 22:03


Ontzettend erg. Vooral ook heel erg onnodig. Kinderen van 9 jaar horen te spelen en te leren en niet met seksualiteit bezig te zijn. Dat is iets voor later.

Liekels
Mineur
Mineur
Berichten: 174
Lid geworden op: 25 jul 2018 17:09

Re: Geloof en gedachtes over homo's

Berichtdoor Liekels » 27 aug 2018 22:32

Nou vreselijk en dit had niet te maken met christelijk of niet, het is een openbare school. Er zijn helaas ook nog genoeg niet christenen die het afkeuren (en ook christenen die het niet afkeuren). Ik zou ook denken dat een mannetje van 9 daar nog niet mee bezig is, maar zo zie je maar weer dat ieder mens anders is.
Het pesten op die leeftijd van andere kindjes is ook lastig over te oordelen, hoewel pesten natuurlijk nooit de bedoeling is, maar die andere kindjes kunnen nog helemaal niet weten wat het precies inhoud en vinden het waarschijnlijk vooral gek of raar. Misschien had zijn moeder hem kunnen beschermen door aan te geven dat dit nog een beetje vroeg was om te vertellen op school, dat de andere kindjes daar nog niet zo ver in waren als hij of het niet zouden begrijpen. Maar dat heeft ze misschien wel gedaan of was hij zo overtuigd dat ze het heeft laten gaan. Dit gebeuren had niemand kunnen inschatten of voorzien denk ik.

coby6
Majoor
Majoor
Berichten: 1536
Lid geworden op: 01 apr 2018 19:00

Re: Geloof en gedachtes over homo's

Berichtdoor coby6 » 27 aug 2018 23:03

Liekels schreef:Nou vreselijk en dit had niet te maken met christelijk of niet, het is een openbare school. Er zijn helaas ook nog genoeg niet christenen die het afkeuren (en ook christenen die het niet afkeuren). Ik zou ook denken dat een mannetje van 9 daar nog niet mee bezig is, maar zo zie je maar weer dat ieder mens anders is.
Het pesten op die leeftijd van andere kindjes is ook lastig over te oordelen, hoewel pesten natuurlijk nooit de bedoeling is, maar die andere kindjes kunnen nog helemaal niet weten wat het precies inhoud en vinden het waarschijnlijk vooral gek of raar. Misschien had zijn moeder hem kunnen beschermen door aan te geven dat dit nog een beetje vroeg was om te vertellen op school, dat de andere kindjes daar nog niet zo ver in waren als hij of het niet zouden begrijpen. Maar dat heeft ze misschien wel gedaan of was hij zo overtuigd dat ze het heeft laten gaan. Dit gebeuren had niemand kunnen inschatten of voorzien denk ik.

Daar in Amerika zijn sowieso pestende etters op die scholen waar niets aan gedaan wordt en veel zijn zo antihomo als het maar zijn kan. Dat zijn geen gewone plagende kindjes als ze zeggen ga maar zelfmoord plegen. Ik heb zoveel van die verhalen gehoord van mensen die daar zijn gepest op school. Gewoon in elkaar geramd en die leraren doen niks en het gaat jaren door. Daarom hebben ze ook dat ze af en toe de halve school neerschieten.

Gebruikersavatar
Tante Pollewop
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3136
Lid geworden op: 08 aug 2005 17:05

Re: Geloof en gedachtes over homo's

Berichtdoor Tante Pollewop » 28 aug 2018 12:33

Yoshi schreef:Ontzettend erg. Vooral ook heel erg onnodig. Kinderen van 9 jaar horen te spelen en te leren en niet met seksualiteit bezig te zijn. Dat is iets voor later.

Maar het gaat toch ook niet om seksualiteit? Op die leeftijd gaat het vaak over 'die is op die' etc. Ik kan me voorstellen dat in dit geval hetzelfde geldt.

Yoshi

Re: Geloof en gedachtes over homo's

Berichtdoor Yoshi » 28 aug 2018 16:27

Tante Pollewop schreef:Maar het gaat toch ook niet om seksualiteit? Op die leeftijd gaat het vaak over 'die is op die' etc. Ik kan me voorstellen dat in dit geval hetzelfde geldt.

Dat zou natuurlijk een mogelijkheid zijn.

Yoshi

Re: Geloof en gedachtes over homo's

Berichtdoor Yoshi » 28 aug 2018 16:30

Liekels schreef:Nou vreselijk en dit had niet te maken met christelijk of niet, het is een openbare school.

De meeste inwoners van de VS zijn christen en heel veel daarvan gaan ook gewoon nar openbare scholen. Lang niet elke christelijke ouder kan namelijk een dure privéschool betalen. Of het met christelijk te maken had of niet kunnen we dus niet zo stellen.
Er zijn helaas ook nog genoeg niet christenen die het afkeuren (en ook christenen die het niet afkeuren). Ik zou ook denken dat een mannetje van 9 daar nog niet mee bezig is, maar zo zie je maar weer dat ieder mens anders is.
Het pesten op die leeftijd van andere kindjes is ook lastig over te oordelen, hoewel pesten natuurlijk nooit de bedoeling is, maar die andere kindjes kunnen nog helemaal niet weten wat het precies inhoud en vinden het waarschijnlijk vooral gek of raar. Misschien had zijn moeder hem kunnen beschermen door aan te geven dat dit nog een beetje vroeg was om te vertellen op school, dat de andere kindjes daar nog niet zo ver in waren als hij of het niet zouden begrijpen. Maar dat heeft ze misschien wel gedaan of was hij zo overtuigd dat ze het heeft laten gaan. Dit gebeuren had niemand kunnen inschatten of voorzien denk ik.

Dat denk ik ook niet. Wat was er verder mis aan de situatie in de klas, op die school en met de emotionele toestand van het kind. Een gemiddeld kind maakt geen eind aan zijn leven na 4 dagen pesten op school.

Yoshi

Re: Geloof en gedachtes over homo's

Berichtdoor Yoshi » 28 aug 2018 16:35

coby6 schreef:Daar in Amerika zijn sowieso pestende etters op die scholen waar niets aan gedaan wordt en veel zijn zo antihomo als het maar zijn kan.

In Nederland ook. We moeten niet zo veralgemeniseren. Ik heb als leerkracht op een Nederlandse basisschool een conflict gehad met de directrice omdat ze het pestprotocol wat ik in werking had gezet niet verder af wou werken. Kan je een mooie kast hebben met allerlei protocollen, als de directie het vertikt ivm slechte publiciteit dan ben je aardig beperkt als leerkracht.
Dat zijn geen gewone plagende kindjes als ze zeggen ga maar zelfmoord plegen.

Je wil niet weten wat er in Nederland allemaal gezegd en gedaan wordt op basisscholen. In de VS zal het echt niet heel anders zijn.
Ik heb zoveel van die verhalen gehoord van mensen die daar zijn gepest op school. Gewoon in elkaar geramd en die leraren doen niks en het gaat jaren door.

Ik heb het gehoord en ik heb het gezien. Hier gewoon in Nederland. Ga eens een kijkje nemen op een VMBO school in een willekeurige stad.
En ook in het basisonderwijs heb ik dingen meegemaakt waar de honden geen brood van lusten.
Daarom hebben ze ook dat ze af en toe de halve school neerschieten.

Dat heeft meerdere oorzaken de grootste is de liberale wapenwetgeving.

Liekels
Mineur
Mineur
Berichten: 174
Lid geworden op: 25 jul 2018 17:09

Re: Geloof en gedachtes over homo's

Berichtdoor Liekels » 28 aug 2018 16:37

Ik denk dat iedereen kan vaststellen dat deze gebeurtenis vreselijk is.

De discussie over wat er mis is met scholen is misschien een goed nieuw topic?!

coby6
Majoor
Majoor
Berichten: 1536
Lid geworden op: 01 apr 2018 19:00

Re: Geloof en gedachtes over homo's

Berichtdoor coby6 » 28 aug 2018 22:29

Yoshi schreef:In Nederland ook. We moeten niet zo veralgemeniseren. Ik heb als leerkracht op een Nederlandse basisschool een conflict gehad met de directrice omdat ze het pestprotocol wat ik in werking had gezet niet verder af wou werken. Kan je een mooie kast hebben met allerlei protocollen, als de directie het vertikt ivm slechte publiciteit dan ben je aardig beperkt als leerkracht.

Je wil niet weten wat er in Nederland allemaal gezegd en gedaan wordt op basisscholen. In de VS zal het echt niet heel anders zijn.

Ik heb het gehoord en ik heb het gezien. Hier gewoon in Nederland. Ga eens een kijkje nemen op een VMBO school in een willekeurige stad.
En ook in het basisonderwijs heb ik dingen meegemaakt waar de honden geen brood van lusten.

Dat heeft meerdere oorzaken de grootste is de liberale wapenwetgeving.

Ja het is hier ook in het nieuws geweest dat een jongen zelfmoord pleegde omdat ie gepest werd. Die scholen van mijn kinderen zijn wel goed, maar ik ken ze ook niet allemaal.

https://www.google.nl/amp/s/amp.busines ... ca-2013-10

Nearly 9 out of 10 LGBT youth reported being verbally harassed at school in the past year because of their sexual orientation

IlonkavanVliet
Verkenner
Verkenner
Berichten: 4
Lid geworden op: 29 aug 2018 13:25
Contacteer:

Re: Geloof en gedachtes over homo's

Berichtdoor IlonkavanVliet » 29 aug 2018 14:54

Het is precies op deze manier die je beschrijft, het tolerant zijn, de liefde uitdragen tegenover een persoon, welke dan ook, hoe onze Heer Christus zou reageren. MAAR, met een heel groot verschil; dat Hij wel degelijk een onderscheid maakt tussen de PERSOON en de zonde. Het is wel degelijk een zonde om homoseksueel te zijn Leviticus 20:13 God houd van die persoon, maar doordat deze persoon dus zondig is kan deze niet bij God zijn.

Gebruikersavatar
Tante Pollewop
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3136
Lid geworden op: 08 aug 2005 17:05

Re: Geloof en gedachtes over homo's

Berichtdoor Tante Pollewop » 29 aug 2018 15:23

IlonkavanVliet schreef:Het is precies op deze manier die je beschrijft, het tolerant zijn, de liefde uitdragen tegenover een persoon, welke dan ook, hoe onze Heer Christus zou reageren. MAAR, met een heel groot verschil; dat Hij wel degelijk een onderscheid maakt tussen de PERSOON en de zonde. Het is wel degelijk een zonde om homoseksueel te zijn Leviticus 20:13 God houd van die persoon, maar doordat deze persoon dus zondig is kan deze niet bij God zijn.

Nou, wanneer kom je me doden? [-X


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 28 gasten