Geloof en gedachtes over homo's

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Liekels
Mineur
Mineur
Berichten: 174
Lid geworden op: 25 jul 2018 17:09

Re: Geloof en gedachtes over homo's

Berichtdoor Liekels » 29 jul 2018 21:36

Tante Pollewop schreef:Wat een schrijnende verhalen.. :(


Ja vreselijk! En niet nodig als iedereen zelf doet waar hij/zij voor staat en een ander dat ook laat dan. Dan zijn deze mensonwaardige acties misschien niet nodig....

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3751
Lid geworden op: 24 aug 2008 15:23
Locatie: Aggenebbishausen
Contacteer:

Re: Geloof en gedachtes over homo's

Berichtdoor JeeWee » 30 jul 2018 17:11

Wat zou het verfrissend zijn als we elkaar eens wat minder de maat zouden nemen.
Cruciaal is de vraag hoe je verhouding met Gods is.
Is de liefde van en oor Jezus Christus het belangrijkste?

Dan geef je elkaar de ruimte.
Als iemand echt voor zichzelf gelooft dat God homorelaties afwijst, dan is dat toch iets waar een ander niet over mag oordelen.
En andersom is dat ook zo: ook als je het zelf niet begrijpt, dan is dat een keuze die de ander met God maakt.
Geloof ziet het onzichtbare, gelooft het ongelooflijke en ontvangt het onmogelijke...

Liekels
Mineur
Mineur
Berichten: 174
Lid geworden op: 25 jul 2018 17:09

Re: Geloof en gedachtes over homo's

Berichtdoor Liekels » 31 jul 2018 20:52

JeeWee schreef:Wat zou het verfrissend zijn als we elkaar eens wat minder de maat zouden nemen.
Cruciaal is de vraag hoe je verhouding met Gods is.
Is de liefde van en oor Jezus Christus het belangrijkste?

Dan geef je elkaar de ruimte.
Als iemand echt voor zichzelf gelooft dat God homorelaties afwijst, dan is dat toch iets waar een ander niet over mag oordelen.
En andersom is dat ook zo: ook als je het zelf niet begrijpt, dan is dat een keuze die de ander met God maakt.


Daar ben ik het mee eens. Elkaar de ruimte geven, als je homorelaties afwijst dan leef jezelf daarnaar met hetgeen waar jij voor staat. Maar geef de ander dan ook de ruimte om daar wel voor te kiezen. En keur dan ook een ander niet af. Blijf bij jezelf. Dit is toch ook wat jij bedoelt?

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Geloof en gedachtes over homo's

Berichtdoor Marnix » 31 jul 2018 22:38

Nee, de essentie die JeeWee benoemt is om bij Jezus Christus te blijven. Niet bij jezelf. Als mensen zich wat meer zouden afvragen wat Jezus zou doen ipv wat ze zelf vinden denk ik dat men heel anders zou reageren ten opzichte van mensen die anders denken dat hoe ze zelf zijn opgevoed. En dat geldt dan voor heel veel zaken, niet alleen voor homofilie. Nu zie je dat mensen heel afwijend zijn tegenover alles wat haaks staat op wat ze altijd hebben gehoord.... en dat was in de tijd van Jezus niet anders.

Misschien is dit nummer verhelderend voor je! Het is voor veel mensen aanstootgevend, helaas ook voor veel christenen. Maar het is de kern van het evangelie, Gods liefde voor zondaren die we allemaal zijn. En zo mogen we allemaal bij Hem komen en ons geliefd weten. Want Hij houdt van ons ondanks dat niemand dat verdient. Jammer dat sommigen denken dat ze door hun gedrag die liefde meer verdienen dan anderen.... maar dat is niet wat Jezus ons leert. Ik hoop dat je met al je vragen Hem zo mag leren kennen!




God of the moon and stars
God of the gay- and singles bars
God of the fragile hearts we are, I come to you
God of our history, god of the future that will be
What will you make of me, I come to you

God of the meek and mild,
God of the reckless and the wild
God of the unreconciled, I come to you
God of our life and death
God of our secrets unconfessed
God of our every breath, I come to you

God of the rich and poor
God of the princess and the whore
God of the ever open door, I come to you
God of the unborn child
God of the pure and undefiled
God of the pimp and paedophile, I come to you

God of the war and peace
God of the junkie and the priest
God of the greatest and the least, I come to you
God of the refugee
God of the prisoner and the free
God of our doubt and certainty, I come to you

God of our joy and grieve
God of the lawyer and the thief
God of our faith and unbelief, I come to you
God of the wounds we bear
God of the deepest dreams we share
God of our unspoken prayer, I come to you

God of a world that's lost
God of the lonely cross
God who has come to us, I come to you
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Liekels
Mineur
Mineur
Berichten: 174
Lid geworden op: 25 jul 2018 17:09

Re: Geloof en gedachtes over homo's

Berichtdoor Liekels » 31 jul 2018 23:08

Heel mooi nummer, ik kan niet anders zeggen!.......

Maar door lief te zijn voor anderen die anders denken of handelen betekent niet dat je voor iets anders kiest of tegen HEM in gaat.. Je laat zien hoe groot je liefde is voor je medemens, dat je ondanks dat je vindt dat hij/zij de "verkeerde" weg bewandelt toch voor deze persoon, die daarmee jou of een ander niet schaadt, een warm hart toe kunt dragen. Dat zal in mijn ogen nooit afgekeurd worden en draagt bij aan een mooiere en tolerantere samenleving...

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Geloof en gedachtes over homo's

Berichtdoor Marnix » 31 jul 2018 23:45

Liekels schreef:Heel mooi nummer, ik kan niet anders zeggen!.......

Maar door lief te zijn voor anderen die anders denken of handelen betekent niet dat je voor iets anders kiest of tegen HEM in gaat.. Je laat zien hoe groot je liefde is voor je medemens, dat je ondanks dat je vindt dat hij/zij de "verkeerde" weg bewandelt toch voor deze persoon, die daarmee jou of een ander niet schaadt, een warm hart toe kunt dragen. Dat zal in mijn ogen nooit afgekeurd worden en draagt bij aan een mooiere en tolerantere samenleving...


Precies, mee eens. Hoewel je uit liefde voor je medemens ook wel eens iemand terecht kan wijzen, juist omdat je hem/haar een warm hart toedraagt. Een terechtwijzing kan ook juist het gevolg van liefde zijn. Maar dan zal die liefde voor de ander ook zichtbaar zijn in hoe je met hem/haar omgaat.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Liekels
Mineur
Mineur
Berichten: 174
Lid geworden op: 25 jul 2018 17:09

Re: Geloof en gedachtes over homo's

Berichtdoor Liekels » 31 jul 2018 23:55

Helemaal mee eens! Maar de kunst is als iemand (ondanks jouw bezwaren of waarschuwing) toch kiest voor zijn/haar pad diegene dan toch te blijven steunen of omarmen. Dat is de moeilijke weg, je afkeren, omdat een ander niet doet waar jij in gelooft dat is de makkelijke weg.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Geloof en gedachtes over homo's

Berichtdoor Marnix » 01 aug 2018 07:59

Klopt. Ik geloof niet dat de Bijbel leert dat als je kind bijvoorbeeld homoseksueel blijkt te zijn en iemand is daar bijbels gezien op tegen, dat je dan het contact met je kind moet verbreken. Of je zo iemand niet meer moet steunen. En ook niet als het een vriend of collega is. Liefde, niet alleen voor mensen die over dingen precies hetzelfde denken als jij, is een Bijbelse opdracht. Ook als je iemands gedrag afkeurt.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3751
Lid geworden op: 24 aug 2008 15:23
Locatie: Aggenebbishausen
Contacteer:

Re: Geloof en gedachtes over homo's

Berichtdoor JeeWee » 01 aug 2018 14:33

Wat ik veel bespeur, is grote verlegenheid.
Veel mensen weten erg eigenlijk heel weinig van, puur omdat men in de directe omgeving nauwelijks iemand kent die homo is.
De homo's die men kent, kent men meestal van tv en dat zijn dan meestal niet de 'standaardhomo's'.
Kijk in je eigen kerk om je heen en probeer 5 mensen te noemen die homo zijn.
Dat lukt vrijwel nooit. En als je er al één kent, heb je dan ooit met hem of haar gesproken, over wat hen beweegt?
Het is ook vaak de moeite van kerkenraden en predikanten: we kennen het alleen uit artikelen en boeken.
Daarom is een stichting als 'Hart van Homo's' vanuit de HGJB ook zo waardevol.

Toch denk ik dat het altijd de belangrijkste vraag voor homo's en hetero's is: Wat staat er tussen jou en God in?
Dat moet uit de weg.
Ik ken homo's die bewust kiezen voor een celibatair leven omdat zij vinden dat God hen geen ruimte geeft om een relatie aan te gaan.
Ik zal daar nooit een oordeel over uit spreken.
Maar ik ken ook homo's uit reformatorische kring die wel ruimte hebben om een relatie in liefde en trouw aan te gaan.
Ook daar wil ik noet over oordelen.
Cruciaal is of ze de stappen die zij zetten, de keuze die zij maken, samen met God maken.

En dan word ik wel eens verdrietig van mensen die anderen zo veroordelen en met bekende bijbelteksten aan komen zetten.
"We moeten hen toch waarschuwen" is dan het excuus.
Alsof al die teksten al niet heel vaak en diep dwars door homo's heen gegaan zijn.
Als oordelende mensen nou eens delende mensen zouden worden: deel de liefde die in Christus is: één Ding is nodig.
Geloof ziet het onzichtbare, gelooft het ongelooflijke en ontvangt het onmogelijke...

Liekels
Mineur
Mineur
Berichten: 174
Lid geworden op: 25 jul 2018 17:09

Re: Geloof en gedachtes over homo's

Berichtdoor Liekels » 01 aug 2018 15:07

Mooi geschreven! Daar sluit ik me graag bij aan.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Geloof en gedachtes over homo's

Berichtdoor Marnix » 01 aug 2018 21:23

JeeWee schreef:Wat ik veel bespeur, is grote verlegenheid.
Veel mensen weten erg eigenlijk heel weinig van, puur omdat men in de directe omgeving nauwelijks iemand kent die homo is.
De homo's die men kent, kent men meestal van tv en dat zijn dan meestal niet de 'standaardhomo's'.
Kijk in je eigen kerk om je heen en probeer 5 mensen te noemen die homo zijn.
Dat lukt vrijwel nooit. En als je er al één kent, heb je dan ooit met hem of haar gesproken, over wat hen beweegt?
Het is ook vaak de moeite van kerkenraden en predikanten: we kennen het alleen uit artikelen en boeken.
Daarom is een stichting als 'Hart van Homo's' vanuit de HGJB ook zo waardevol.



Klopt, tijd dat het bespreekbaar wordt, dan kan er gewoon een goed gesprek over gevoerd worden en ga je meer van ze begrijpen... ipv het taboe dat er nu op rust waardoor mensen het maar voor zich houden en zulke gesprekken dus nooit plaatsvinden. En het onbegrip blijft want hoe kan je er ooit iets van begrijpen als je niet met ze praat. Goed dat dat verandert maar het duurt veel te lang naar mijn mening.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Geytenbeekje
Mineur
Mineur
Berichten: 228
Lid geworden op: 18 jan 2018 23:55

Re: Geloof en gedachtes over homo's

Berichtdoor Geytenbeekje » 01 aug 2018 21:35

Marnix schreef:Klopt, tijd dat het bespreekbaar wordt, dan kan er gewoon een goed gesprek over gevoerd worden en ga je meer van ze begrijpen... ipv het taboe dat er nu op rust waardoor mensen het maar voor zich houden en zulke gesprekken dus nooit plaatsvinden. En het onbegrip blijft want hoe kan je er ooit iets van begrijpen als je niet met ze praat. Goed dat dat verandert maar het duurt veel te lang naar mijn mening.



Ik denk dat je zelfs met dominees van de (Oud)Gereformeerde Gemeenten (In Nederland) Er over kan praten als je er lid bent en graag over wilt praten, het valt soms wel mee hoor met de zwaarmoedigheid van bepaalde mensen althans vind ik.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Geloof en gedachtes over homo's

Berichtdoor Marnix » 01 aug 2018 21:39

Geytenbeekje schreef:Ik denk dat je zelfs met dominees van de (Oud)Gereformeerde Gemeenten (In Nederland) Er over kan praten als je er lid bent en graag over wilt praten, het valt soms wel mee hoor met de zwaarmoedigheid van bepaalde mensen althans vind ik.


De vraag van Jeewee is: hoeveel mensen ken je in de kerk die homo zijn? Als dat voor de gemiddelde kerkganger heel laag is blijkt daaruit dat men er niet open over durft te zijn. Ook al geloof ik idd niet dat de gemiddelde OGG-predikant zo iemand gelijk de deur zou wijzen nee.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Yoshi

Re: Geloof en gedachtes over homo's

Berichtdoor Yoshi » 01 aug 2018 21:46

In de vorige gemeente van mijn vrouw was de dominee lesbisch. Heb belijdenis catechisatie bij haar gevolgd. Prima dominee en mooie persoonlijkheid.

Geytenbeekje
Mineur
Mineur
Berichten: 228
Lid geworden op: 18 jan 2018 23:55

Re: Geloof en gedachtes over homo's

Berichtdoor Geytenbeekje » 02 aug 2018 09:26

Marnix schreef:De vraag van Jeewee is: hoeveel mensen ken je in de kerk die homo zijn? Als dat voor de gemiddelde kerkganger heel laag is blijkt daaruit dat men er niet open over durft te zijn. Ook al geloof ik idd niet dat de gemiddelde OGG-predikant zo iemand gelijk de deur zou wijzen nee.


Ook mannen en of vrouwen die getrouwd zijn kunnen het ook wezen (zonder dat ze het misschien doorhebben)


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 25 gasten

cron