Geloof en gedachtes over homo's

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Liekels
Mineur
Mineur
Berichten: 174
Lid geworden op: 25 jul 2018 17:09

Re: Geloof en gedachtes over homo's

Berichtdoor Liekels » 21 sep 2018 21:56

Waarom zijn alle reacties verwijderd die hierna gepost zijn?

Liekels
Mineur
Mineur
Berichten: 174
Lid geworden op: 25 jul 2018 17:09

Re: Geloof en gedachtes over homo's

Berichtdoor Liekels » 21 sep 2018 22:35

Ik heb namelijk niets ontvangen dat ik gestuurd heb tegen de regels, en de berichten van Coby6? Hoor het graag, want heb geen idee waarom dit nu niet gepost wordt.

coby6
Majoor
Majoor
Berichten: 1536
Lid geworden op: 01 apr 2018 19:00

Re: Geloof en gedachtes over homo's

Berichtdoor coby6 » 22 sep 2018 08:20

Liekels schreef:Waarom zijn alle reacties verwijderd die hierna gepost zijn?

Opruimbui van deze of gene. Ik zal er wel weer teveel persoonlijke info op hebben gegooid of het was off topic.
In ieder geval zie je met scheiden en hertrouwen tegenwoordig, in ieder geval in evangelische kerken, dat iedereen doet wat 'm goeddunkt. Er wordt niet goed over gepreekt en hulp is er vaak niet. Zoek het maar uit. Volgens mij is dat bij homo's ook. Als een kerk je niet kan of wil helpen, hoeven ze ook niet te oordelen.

Gebruikersavatar
Teus
Majoor
Majoor
Berichten: 2406
Lid geworden op: 15 dec 2011 13:14

Re: Geloof en gedachtes over homo's

Berichtdoor Teus » 22 sep 2018 11:40

Zeker, men moet ons homo's meer tolereren, beter is nog stimuleren.
Dat is toch normaal, het duurt jaren voordat we “uit de kast” komen, omdat we ons kapot schamen, dan mag je na zo'n moeilijke tijd toch wel tolerantie van andere verwachten?
Homo zijn is toch heel normaal, wanneer we uit die benauwde kast komen worden we direct belaagd, zelfs fysiek. Weet je hoe dat is, in die “kast”?

Het is nu immers een andere tijd, God moeten we dan ook maar met een korreltje zout nemen.
God is toch Liefde en het gaat toch om de liefde? Dan is het toch helemaal geen probleem homo te zijn? Als het om de liefde gaat is het toch automatisch goed?
Scheiden is ook geen probleem. Als ik een poosje een relatie heb met een andere vrouw vindt God dat ook wel goed want ik vind haar liever dan mijn huidige vrouw en gaan over een poosje bij elkaar wonen. Als de liefde bij die ander meer is kan ik toch beter bij haar zijn?
Ik, die jonge vrouw kan ook heel goed abortus uit laten voeren want als ik het niet doe verlaat mijn vriend me en is de liefde over. Dus wanneer ik de liefde met mijn vriend wil blijven delen moet ik het kind wel weg laten halen en omdat God ook liefde is, is dat geen probleem.

Allemaal doortrapte egoïsme?
We spreken zo makkelijk over de Liefde van God, daardoor vindt Hij het goed.
De Liefde van God aanroepen over het toestaan van homofilie zegt er al iets over dat het niet goed is. Iets van, dat God het goed moet vinden omdat het over liefde gaat en Hij ook liefde is. Als iets goed is hoeven we geen goedkeuring van God te hebben. Ik ben van mening dat je dan nog niet veel van de Liefde van God ervaren hebt.
Als je de Liefde van God ervaren hebt heb je ook Zijn Rechtvaardigheid, Betrouwbaarheid en Barmhartigheid ervaren.

We begrijpen het niet maar God is onmetelijk Lief en ook onmetelijk Betrouwbaar. In al Zijn eigenschappen is Hij onmetelijk.
Wij zijn een beetje lief en een beetje redelijk en een beetje beschaaft en ook een beetje sociaal. Het tegenovergestelde zijn we vaak ook, alles bij elkaar 100%.

Gods Liefde geeft ook Zijn Betrouwbaarheid weer. Als we Gods Liefde als goedkeuring voor onze daden aanwenden waarom wenden we niet zijn Betrouwbaarheid aan? Gaat het dan niet om onszelf? In Zijn Woord zegt God toch dat het een gruweldaad is en straft, waarom beroepen we ons dan niet op Zijn Betrouwbaarheid?

Het leed wat homo's aangedaan wordt is een even grote zonde, ook om de mensen zelf te veroordelen. Ze zijn niet slechter dan anderen maar de zonden, het is om het even welke, zijn te veroordelen wanneer in de Bijbel kenbaar gemaakt wordt dat het zonden is.

Om te zeggen dat homo,s anderen geen schade toebrengen is helemaal niet van belang, God wordt er verdriet mee aangedaan, dat telt.
De Bijbel is niet het uitgangspunt meer en uiteindelijk staan we toe wat satan voor elkaar krijgt.
Wanneer toleren we sex met dieren?
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

Gebruikersavatar
Race406
Majoor
Majoor
Berichten: 2096
Lid geworden op: 28 mar 2004 13:04
Locatie: Wierden
Contacteer:

Re: Geloof en gedachtes over homo's

Berichtdoor Race406 » 22 sep 2018 15:41

Teus schreef:Wanneer toleren we sex met dieren?
2 volwassen mannen of vrouwen zijn gelijkwaardig aan elkaar. Met een dier of een kind kun je geen gelijkwaardige relatie hebben.... Ongeacht wat je van homoseksualiteit vindt: het roepen van dingen over seks met dieren of kinderen als vergelijking met homoseksualiteit raakt kant noch wal...
Ik zie een poort wijd open staan... Die open poort leidt tot Gods Troon. GAAT DOOR! Laat NIETS (maar dan ook werkelijk niets of niemand!) u hinderen!

Gebruikersavatar
gravo
Majoor
Majoor
Berichten: 2017
Lid geworden op: 12 jan 2009 23:20

Re: Geloof en gedachtes over homo's

Berichtdoor gravo » 22 sep 2018 15:52

Teus,

Ik wil best op je post reageren, maar het zou helpen als je het iets zakelijker opschrijft. Nu wissel je cynisme, spot en suggestieve aantijgingen af met argumenten voor jouw visie op deze zaak en serieuze zorgen over deze zaak.
Ik vind het onderwerp té serieus om het in de rook van overdrijvingen te laten opgaan. En dat gebeurt wanneer je een aantal andere onderwerpen er met de haren bijsleept.

Wat mij betreft zou de discussie zich moeten toespitsen op het volgende punt:

Als een homo, die voor het overige van onbesproken gedrag is, als gelovig en meelevend lid van een een christelijke geloofsgemeenschap (kerk of gemeente) een relatie aangaat met iemand van hetzelfde geslacht, een relatie die klaarblijkelijk ook homoseksualiteit inhoudt, als zo iemand die relatie ook nog eens in trouw en liefde onderhoudt, moet zijn seksualiteit dan worden afgekeurd en welke gevolgen zou die afkeuring dan in praktische zin moeten hebben?

Ik vind het wel belangrijk dat we dus zowel de principiële als de praktische afweging maken. Want die beide polen leveren niet alleen spanning op, zoals we uit andere dilemma's weten, maar die beïnvloeden elkaar ook.

Alle andere onderwerpen die je aanhaalt (over huwelijkstrouw, scheiden, abortus of seks met dieren) zou ik, om dit punt helder te houden, even niet in deze discussie meenemen. Het verband tussen ons onderwerp en deze zaken zie ik ook niet.

Mijn standpunt is denk ik wel duidelijk. Hoewel ik homoseksualiteit en relaties tussen mensen van hetzelfde geslacht niet ideaal vind, zie ik toch geen reden om mensen die binnen het geloof homoseksualiteit praktiseren te veroordelen.
Dit omdat de Bijbel, vind ik, rijker en breder gelezen en begrepen moet worden dan slechts op grond van een aantal one-issue teksten over dit onderwerp.
Dit ook, omdat ik meen dat sommige Bijbelteksten ook een oude en voorbijgegane culturele stand van zaken herbergt, die wij onmogelijk meer in z'n totaliteit kunnen omarmen.
Maar dit ook, omdat voor mij de pastorale kant van de zaak (hier kijk ik vooral naar de praktische uitwerking van onze principiële stellingname) voorrang moet krijgen op de pure leerstelligheid van onze principes.

Met name rond het thema van de seksualiteit weten we dat wij allen op dit punt onze zwakheid hebben en dat een zeer streng opgelegde moraal op het gebied van seksualiteit in het verleden altijd tot grote ongelukken heeft geleid. Seks is iets natuurlijks, maar daarmee zeggen we ook: het is een drift, net als overlevingsinstinct. Dat instinctieve, natuurlijke karakter strijdt bijna altijd met geestelijke zaken.
Seksualiteit als zodanig kan een poort zijn tot veel kwaad. Maar dat geldt voor ons allen. Ik wil homoseksuelen niet harder vallen, dan ik mijzelf of anderen op dit punt wil vallen. Wij zitten in hetzelfde schuitje. Wat ziet gij de splinter in andermans oog.

gravo
'Von Gott wissen wir nichts. Aber dies Nichtwissen ist Nichtwissen von Gott'
(Franz Rosenzweig, Der Stern der Erlösung)

coby6
Majoor
Majoor
Berichten: 1536
Lid geworden op: 01 apr 2018 19:00

Re: Geloof en gedachtes over homo's

Berichtdoor coby6 » 22 sep 2018 22:51

-

Liekels
Mineur
Mineur
Berichten: 174
Lid geworden op: 25 jul 2018 17:09

Re: Geloof en gedachtes over homo's

Berichtdoor Liekels » 22 sep 2018 23:31

Teus schreef:Zeker, men moet ons homo's meer tolereren, beter is nog stimuleren.
Dat is toch normaal, het duurt jaren voordat we “uit de kast” komen, omdat we ons kapot schamen, dan mag je na zo'n moeilijke tijd toch wel tolerantie van andere verwachten?
Homo zijn is toch heel normaal, wanneer we uit die benauwde kast komen worden we direct belaagd, zelfs fysiek. Weet je hoe dat is, in die “kast”?

Het is nu immers een andere tijd, God moeten we dan ook maar met een korreltje zout nemen.
God is toch Liefde en het gaat toch om de liefde? Dan is het toch helemaal geen probleem homo te zijn? Als het om de liefde gaat is het toch automatisch goed?
Scheiden is ook geen probleem. Als ik een poosje een relatie heb met een andere vrouw vindt God dat ook wel goed want ik vind haar liever dan mijn huidige vrouw en gaan over een poosje bij elkaar wonen. Als de liefde bij die ander meer is kan ik toch beter bij haar zijn?
Ik, die jonge vrouw kan ook heel goed abortus uit laten voeren want als ik het niet doe verlaat mijn vriend me en is de liefde over. Dus wanneer ik de liefde met mijn vriend wil blijven delen moet ik het kind wel weg laten halen en omdat God ook liefde is, is dat geen probleem.

Allemaal doortrapte egoïsme?
We spreken zo makkelijk over de Liefde van God, daardoor vindt Hij het goed.
De Liefde van God aanroepen over het toestaan van homofilie zegt er al iets over dat het niet goed is. Iets van, dat God het goed moet vinden omdat het over liefde gaat en Hij ook liefde is. Als iets goed is hoeven we geen goedkeuring van God te hebben. Ik ben van mening dat je dan nog niet veel van de Liefde van God ervaren hebt.
Als je de Liefde van God ervaren hebt heb je ook Zijn Rechtvaardigheid, Betrouwbaarheid en Barmhartigheid ervaren.

We begrijpen het niet maar God is onmetelijk Lief en ook onmetelijk Betrouwbaar. In al Zijn eigenschappen is Hij onmetelijk.
Wij zijn een beetje lief en een beetje redelijk en een beetje beschaaft en ook een beetje sociaal. Het tegenovergestelde zijn we vaak ook, alles bij elkaar 100%.

Gods Liefde geeft ook Zijn Betrouwbaarheid weer. Als we Gods Liefde als goedkeuring voor onze daden aanwenden waarom wenden we niet zijn Betrouwbaarheid aan? Gaat het dan niet om onszelf? In Zijn Woord zegt God toch dat het een gruweldaad is en straft, waarom beroepen we ons dan niet op Zijn Betrouwbaarheid?

Het leed wat homo's aangedaan wordt is een even grote zonde, ook om de mensen zelf te veroordelen. Ze zijn niet slechter dan anderen maar de zonden, het is om het even welke, zijn te veroordelen wanneer in de Bijbel kenbaar gemaakt wordt dat het zonden is.

Om te zeggen dat homo,s anderen geen schade toebrengen is helemaal niet van belang, God wordt er verdriet mee aangedaan, dat telt.
De Bijbel is niet het uitgangspunt meer en uiteindelijk staan we toe wat satan voor elkaar krijgt.
Wanneer toleren we sex met dieren?


Goh Teus, jouw post is zeer duidelijk, wat ik me afvraag wat is jouw situatie? Getrouwd, kindjes? Ben ik benieuwd naar. Het is iig duidelijk dat je best cynisch bent. Ben je echt zo simpel dat je sex met dieren in dezelfde categorie vindt vallen? Met die laatste zin doe je toch afbreuk aan alles wat je daarvoor schrijft, want dat vergelijk je toch hopelijk niet met homosexueel zijn. Alles gaat om liefde toch, man en vrouw...zo hoort het. Misschien heeft god dan (en nu maak ik hier vast geen vrienden mee, of vindt men het te niet oké om uberhaupt nog op me reageren) maar misschien heeft hij dan toch een foutje in de schepping gemaakt. Want heeft iemand die gelukkig is met iemand van het zelfde geslacht niet net zoveel recht op liefde en geluk? Ga je dit echt vergelijken met sex met dieren? Als god daar verdrietig van wordt of dit af zou keuren is al rot genoeg. Maar wie ben jij om dat te beoordelen? Als jij je nou druk maakt om jouw zonden en waar je eventueel kunt verbeteren of doorgaan met hetgeen dat "goed" is dan heb je het vast al druk zat. En het oordeel is (gelukkig) uiteindelijk niet aan jou.

Gebruikersavatar
Teus
Majoor
Majoor
Berichten: 2406
Lid geworden op: 15 dec 2011 13:14

Re: Geloof en gedachtes over homo's

Berichtdoor Teus » 23 sep 2018 06:00

Liekels schreef:Goh Teus, jouw post is zeer duidelijk, wat ik me afvraag wat is jouw situatie? Getrouwd, kindjes? Ben ik benieuwd naar. Het is iig duidelijk dat je best cynisch bent. Ben je echt zo simpel dat je sex met dieren in dezelfde categorie vindt vallen? Met die laatste zin doe je toch afbreuk aan alles wat je daarvoor schrijft, want dat vergelijk je toch hopelijk niet met homosexueel zijn. Alles gaat om liefde toch, man en vrouw...zo hoort het. Misschien heeft god dan (en nu maak ik hier vast geen vrienden mee, of vindt men het te niet oké om uberhaupt nog op me reageren) maar misschien heeft hij dan toch een foutje in de schepping gemaakt. Want heeft iemand die gelukkig is met iemand van het zelfde geslacht niet net zoveel recht op liefde en geluk? Ga je dit echt vergelijken met sex met dieren? Als god daar verdrietig van wordt of dit af zou keuren is al rot genoeg. Maar wie ben jij om dat te beoordelen? Als jij je nou druk maakt om jouw zonden en waar je eventueel kunt verbeteren of doorgaan met hetgeen dat "goed" is dan heb je het vast al druk zat. En het oordeel is (gelukkig) uiteindelijk niet aan jou.



Dat mag je best weten, ik ben getrouwd en heb 4 kinderen en 10 kleinkinderen.
Mag ik weten wat jou nieuwsgierig maakt?

1. Kennelijk vindt jij homoseksualiteit “normaal” en sex met dieren bijzonder abnormaal. Om het zo maar even uit te drukken.
Ik vind homoseksualiteit abnormaal en sex met dieren bijzonder abnormaal.
Bij jou is het contrast groter dan bij mij. Daarom maakt de opmerking het voor jou bezwaarlijker. Bij God zijn ze beide even verwerpelijk.

2. Mijn vergelijk valt een beetje binnen het kader, het heeft niets met elkaar te maken. Ik had ook iets anders kunnen noemen. Het gaat om het feit dat er steeds meer getolereerd wordt. Dat we doen wat we zelf aangenaam vinden en met God geen rekening houden. Ja we houden wel rekening met God maar het moet wel in ons straatje passen.

3. Het gaat er niet om wat jij of ik ervan vinden het gaat er om wat God er van vindt.
Uit je reactie merk ik dat jij niet weet wat God er van vindt.

4. Nee het oordeel is niet aan mij, je hebt het denk ik niet goed gelezen want dat schreef ik al in de post.
Ze zijn niet slechter dan anderen maar de zonden, het is om het even welke, zijn te veroordelen wanneer in de Bijbel kenbaar gemaakt wordt dat het zonden is.
Laatst gewijzigd door Teus op 23 sep 2018 06:33, 1 keer totaal gewijzigd.
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

Gebruikersavatar
Teus
Majoor
Majoor
Berichten: 2406
Lid geworden op: 15 dec 2011 13:14

Re: Geloof en gedachtes over homo's

Berichtdoor Teus » 23 sep 2018 06:30

gravo schreef:Teus,

Wat mij betreft zou de discussie zich moeten toespitsen op het volgende punt:

Als een homo, die voor het overige van onbesproken gedrag is, als gelovig en meelevend lid van een een christelijke geloofsgemeenschap (kerk of gemeente) een relatie aangaat met iemand van hetzelfde geslacht, een relatie die klaarblijkelijk ook homoseksualiteit inhoudt, als zo iemand die relatie ook nog eens in trouw en liefde onderhoudt, moet zijn seksualiteit dan worden afgekeurd en welke gevolgen zou die afkeuring dan in praktische zin moeten hebben?


Prima Gravo, ik wil hier proberen antwoord op te geven maar ik vind het belangrijk en een vereiste om het eerst voor beide helder te krijgen wat geloven inhoud.

Ik ga er van uit dat een oprecht gelovige God vertrouwd, geloven is vertrouwen, en vertrouwen is leven in de verwachting dat het goed is wat God doet, ook al is het wat hij of zij niet verwacht of moeilijk of niet kan begrijpen. In het bijzonder het oprechte vertrouwen en zekerheid dat door de Genade van God en Jezus door Zijn bloed zijn of haar Heiland en Verlosser is. Ik ben me bewust dat een kind van God (een gelovige) tijden kent dat het geloof minder is. Ook ben ik van mening dat een gelovige verlangt te doen wat God van hem of haar wil. Dat “Vader, wat wilt U dat ik doen zal” niet alleen een dagelijks gebed is maar ook in de persoon leeft. Zeker gaat een ieder wel eens mank maar is als het goed is niet van blijvende aard.
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

Liekels
Mineur
Mineur
Berichten: 174
Lid geworden op: 25 jul 2018 17:09

Re: Geloof en gedachtes over homo's

Berichtdoor Liekels » 23 sep 2018 09:46

Teus schreef:Dat mag je best weten, ik ben getrouwd en heb 4 kinderen en 10 kleinkinderen.
Mag ik weten wat jou nieuwsgierig maakt?

1. Kennelijk vindt jij homoseksualiteit “normaal” en sex met dieren bijzonder abnormaal. Om het zo maar even uit te drukken.
Ik vind homoseksualiteit abnormaal en sex met dieren bijzonder abnormaal.
Bij jou is het contrast groter dan bij mij. Daarom maakt de opmerking het voor jou bezwaarlijker. Bij God zijn ze beide even verwerpelijk.

2. Mijn vergelijk valt een beetje binnen het kader, het heeft niets met elkaar te maken. Ik had ook iets anders kunnen noemen. Het gaat om het feit dat er steeds meer getolereerd wordt. Dat we doen wat we zelf aangenaam vinden en met God geen rekening houden. Ja we houden wel rekening met God maar het moet wel in ons straatje passen.

3. Het gaat er niet om wat jij of ik ervan vinden het gaat er om wat God er van vindt.
Uit je reactie merk ik dat jij niet weet wat God er van vindt.

4. Nee het oordeel is niet aan mij, je hebt het denk ik niet goed gelezen want dat schreef ik al in de post.
Ze zijn niet slechter dan anderen maar de zonden, het is om het even welke, zijn te veroordelen wanneer in de Bijbel kenbaar gemaakt wordt dat het zonden is.


Idd gelukkig is het oordeel niet aan jou. Ik weet inmiddels wat er in de bijbel staat over homosexualiteit, wat er in de bijbel staat over sex met dieren weet ik niet, maar kun jij vast citeren. Een dier kan zich niet verdedigen, dat is mishandeling. 2 homosexuelen maken de keuze samen. Eerder kwam ook al iemand met hetzelfde, maar dan over pedofielen, daar hoeft niet iemand tolerant in te worden want dat schaadt een kind!

Ik vroeg naar de situatie om een beeld te vormen, vandaar mijn vraag over getrouwd kindjes. Had eigenlijk met u moeten aanspreken ipv jij begrijp ik daaruit. We hoeven en gaan elkaar niet overtuigen van onze eigen overtuiging, dat hoeft ook niet.

tulp
Sergeant
Sergeant
Berichten: 380
Lid geworden op: 30 apr 2006 14:42

Re: Geloof en gedachtes over homo's

Berichtdoor tulp » 23 sep 2018 11:45

Teus schreef:
1. Kennelijk vindt jij homoseksualiteit “normaal” en sex met dieren bijzonder abnormaal. Om het zo maar even uit te drukken.
Ik vind homoseksualiteit abnormaal en sex met dieren bijzonder abnormaal.
Bij jou is het contrast groter dan bij mij. Daarom maakt de opmerking het voor jou bezwaarlijker. Bij God zijn ze beide even verwerpelijk.



Hier verbaas ik mij vaak over in discussies over homoseksualiteit: niet tegen een homo-relatie zijn is niet hetzelfde als homoseksualiteit 'normaal' vinden.
Als iemand zich een bril aan laat meten, wil dat ook niet zeggen dat hij bijziendheid 'normaal' vindt.

Gebruikersavatar
gravo
Majoor
Majoor
Berichten: 2017
Lid geworden op: 12 jan 2009 23:20

Re: Geloof en gedachtes over homo's

Berichtdoor gravo » 23 sep 2018 15:20

Teus schreef:Prima Gravo, ik wil hier proberen antwoord op te geven maar ik vind het belangrijk en een vereiste om het eerst voor beide helder te krijgen wat geloven inhoud.

Ik ga er van uit dat een oprecht gelovige God vertrouwd, geloven is vertrouwen, en vertrouwen is leven in de verwachting dat het goed is wat God doet, ook al is het wat hij of zij niet verwacht of moeilijk of niet kan begrijpen. In het bijzonder het oprechte vertrouwen en zekerheid dat door de Genade van God en Jezus door Zijn bloed zijn of haar Heiland en Verlosser is. Ik ben me bewust dat een kind van God (een gelovige) tijden kent dat het geloof minder is. Ook ben ik van mening dat een gelovige verlangt te doen wat God van hem of haar wil. Dat “Vader, wat wilt U dat ik doen zal” niet alleen een dagelijks gebed is maar ook in de persoon leeft. Zeker gaat een ieder wel eens mank maar is als het goed is niet van blijvende aard.


Ik kan me prima vinden in de definitie van "geloven" zoals jij die bezigt.
Kun je ook nog aangeven op welke manier je dit verbindt met je standpunt inzake ons onderwerp 'homoseksualiteit"?
Naar aanleiding van deze definitie wil ik mijn vraagstelling nog wel iets aanscherpen: ik heb het over die gelovige homo, die gelooft volgens de bovenstaande definitie waar we het beiden nu over eens zijn.

gravo
'Von Gott wissen wir nichts. Aber dies Nichtwissen ist Nichtwissen von Gott'
(Franz Rosenzweig, Der Stern der Erlösung)

Gebruikersavatar
Teus
Majoor
Majoor
Berichten: 2406
Lid geworden op: 15 dec 2011 13:14

Re: Geloof en gedachtes over homo's

Berichtdoor Teus » 23 sep 2018 22:19

gravo schreef:Teus,


Wat mij betreft zou de discussie zich moeten toespitsen op het volgende punt:

Als een homo, die voor het overige van onbesproken gedrag is, als gelovig en meelevend lid van een een christelijke geloofsgemeenschap (kerk of gemeente) een relatie aangaat met iemand van hetzelfde geslacht, een relatie die klaarblijkelijk ook homoseksualiteit inhoudt, als zo iemand die relatie ook nog eens in trouw en liefde onderhoudt, moet zijn seksualiteit dan worden afgekeurd en welke gevolgen zou die afkeuring dan in praktische zin moeten hebben?


Kun je ook nog aangeven op welke manier je dit verbindt met je standpunt inzake ons onderwerp 'homoseksualiteit"?
gravo


Aanvankelijk ben van mening als je meelevend lid wordt en daarbij een belofte doet aangaande het gestelde van de gemeente of kerk moet je je daar aan houden. Wanneer zij niet dulden en dat vooraf kenbaar gemaakt hebben dat bepaalde zaken, zoals in dit geval homoseksualiteit niet getolereerd wordt, je daar ook aan houdt. Of het terecht is is een andere zaak, het feit ligt dat er geleefd wordt naar de regels die gesteld zijn bij een bepaald lidmaatschap. Dat is voor mij een reden om nooit aan een kerk als lid te verbinden. Een kind van God is Lid van De Gemeente van Jezus Christus. Maar dan moet je je ook aan het gestelde houden maar dat doe je uit liefde in de kracht van de Heilige Geest.

Ik ben van mening dat de homoseksualiteit zoals je het omschrijft afgekeurd moet worden.
Let wel, de homoseksualiteit, niet de persoon zelf.
Laten we voorop stellen dat een homo totaal niet slechter is dan een hetero. God houdt van de een niet meer of minder dan de ander en we hebben allemaal Gods Genade en Jezus' Bloed nodig.
Als we toch iets willen beoordelen vind ik homo,s heel vaak aardige en sympathieke mensen. Of dat het gevoel van mij dat voor deze mensen meebrengt weet ik niet maar ik ervaar het wel zo.

Homoseksualiteit kunnen we niet goedkeuren omdat God het ook niet goed keurt.
Dit vind ik een hele moeilijke, let wel, het gaat niet om de persoon.
Wanneer we nagaan wat het betekend een oprecht christen te zijn, waar we het beiden over eens zijn, hoe kan dan structureel je gedrag tegen Gods Wil zijn en dan toch dagelijks van God verwachten wat Hij wil dat je doen zal?
Dit vind ik oprecht de grootste moeilijkheid.

Hoe ik dit praktisch op zou lossen?
Ik heb daar veel gebed voor nodig Gravo, maar ik probeer in mijn woorden duidelijk te maken hoe ik het zie.
Ik spreek over een homo die geen belijdend lid is en ook niet christelijk maar een christen.
Wanneer bijvoorbeeld in de gemeente waar ik kerk een homo aanwezig zou zijn en ik weet dat hij of zij dat praktiserend is zou ik, als God het wil, een gesprek mee aangaan.
Hoe het gesprek gaat zou ik nu nog niet weten maar ik zou vragen hoe het leven staat en hoe de relatie met Jezus is, dat kan altijd. Verder zou ik zeggen “Vader hier ben ik” m.a.w laat U mij zeggen wat ik moet zeggen. Misschien is de tijd niet en moet ik mijn mond houden. Vragen hoe de persoon de homoseksualiteit ziet vanuit de Bijbel kan ook altijd wel.
Kortom, praten, God moet het doen, of Hij nu jou of mij gebruikt het maakt niet uit. M.i. is er voor mij verder niets op te lossen betreft de situatie, het homo zijn, op zich. God moet het doen, Hij wil het graag doen maar de desbetreffende persoon moet de verantwoording nemen. En het meest mooie is...God wil het direct vergeven, Hij wil het er niet eens meer over hebben.

Elk mens blijft verantwoordelijk voor zijn daden. De daden kunnen we veroordelen maar nooit koppelen aan de persoon zelf. Ik vindt het ook uiterst kwalijk een homo te weigeren uit een kerk, gelovig of niet gelovig.
De kans bestaat o.a. dat men de persoon onthoudt van wat God hem wil vertellen, beleven of doen ervaren. Het geldt overigens voor ieder mens hoor, om het even welke zonden. Als je meent dat een homo minder is stel je jezelf boven hen. Naar mijn mening is dat hetzelfde als homo zijn.
Wellicht is je vraag of ik een homo of homostel in huis zou nemen, ja absoluut doe ik dat maar ik tolereer niet dat ze aan elkaar zitten. Ik weiger sowieso niemand mijn huis te betreden, tenzij het ongevraagd is of de schoenen niet uit doen.
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

Liekels
Mineur
Mineur
Berichten: 174
Lid geworden op: 25 jul 2018 17:09

Re: Geloof en gedachtes over homo's

Berichtdoor Liekels » 25 sep 2018 17:20

Ik heb de film (waargebeurd) "come Sunday" bekeken op Netflix en was geraakt door deze film. Het gaf voor mij zo duidelijk de angst aan die (sommigen) Christenen hebben om naar "de hel" te gaan weer, dat ze niet eens willen of durven luisteren naar degene die ze daarvoor nog adoreerden nu deze persoon een andere visie voorlegde, waar hij zelf ook door in de war was geraakt.

Het gaf voor mij ook de hardheid weer van mensen en dit gebeurt niet in alleen in Christelijke kring, maar ook daarbuiten. Dat als je niet met de "kudde" meegaat, mensen soms zo makkelijk de rug naar je kunnen keren. Ongeacht dat men weet wie je bent en hoe je bent. Dat dit gelijk gezien wordt als een inzinking of "de weg kwijt" zijn, zonder te luisteren naar de persoon. Dat is m.i. echt de makkelijke, starre weg en dat vind ik persoonlijk moeilijk te bevatten.

Deze film gaf weer wat ik zelf ook niet goed kan rijmen als ik over " de liefhebbende God" hoor. De hel past niet bij het beeld dat Hij daar mensen (met misschien een mooi, warm hart) maar niet Christelijk denkend, omdat ze zo niet zijn opgevoed, misschien onwetend zijn heen zou sturen. Is het niet arrogant om zo te denken, dat jij meer recht zou hebben op een plek in de hemel, omdat je dit meekreeg uit je jeugd dan iemand die dit nooit heeft gehoord of heeft geleerd? Hoop dat iemand hier ook de film heeft gezien en benieuwd naar de reacties.

"Mensen nemen en overwegen verschillende zoektochten naar genoegdoening en geluk, dat ze (ineens even) niet op jouw weg (waar jij in gelooft) zitten, betekent niet dat ze de weg kwijt zijn"

Of zie ik dat niet goed?


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 33 gasten