Geloof en gedachtes over homo's

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Liekels
Mineur
Mineur
Berichten: 174
Lid geworden op: 25 jul 2018 17:09

Re: Geloof en gedachtes over homo's

Berichtdoor Liekels » 30 aug 2018 13:41

IlonkavanVliet schreef:Het is precies op deze manier die je beschrijft, het tolerant zijn, de liefde uitdragen tegenover een persoon, welke dan ook, hoe onze Heer Christus zou reageren. MAAR, met een heel groot verschil; dat Hij wel degelijk een onderscheid maakt tussen de PERSOON en de zonde. Het is wel degelijk een zonde om homoseksueel te zijn Leviticus 20:13 God houd van die persoon, maar doordat deze persoon dus zondig is kan deze niet bij God zijn.



Hoi Ilonka, helaas kan ik de gedachte niet veranderen wat je hier beschrijft. Wat ik wel wil aangeven is dat jullie zelf god niet zijn en dus ook niet hoeven te oordelen of iemand goed of slecht is, dat is niet aan jullie. Uit jouw reactie maak ik wel op dat jij dit ook niet doet en iedereen liefdevol behandelt. Dat is mooi en hoe het ook zou moeten/kunnen zijn. Dat je schrijft dat Hij wel onderscheid maakt en dat het een zonde zou zijn, moeten we dan ook maar aan Hem overlaten, vind je niet? Misschien is de interpretatie van hoe jij het geleerd hebt wel iets genunanceerder dan Hij het heeft bedoeld, wie zal het zeggen.

Omdat ik er te weinig over wist ben ik veel gaan lezen over het laatste oordeel, daar zijn ook best verschillende ideeën en theorieën over. Ik stuitte op een stukje dat ik even wil delen, ik zal de bron erbij vermelden, want het zijn mijn woorden uiteraard niet :-)
------------------------------------------------------------------------------------------
proeft in vers 44 verbazing bij de mensen die Jezus antwoorden: ‘Heere, wanneer hebben wij U hongerig gezien of dorstig of als een vreemdeling of naakt of ziek of in de gevangenis, en hebben U niet gediend?’ Want voor hun gevoel hebben ze Jezus wel gediend! Ze zijn zich van geen kwaad bewust… Maar het gaat God niet om je gevoel, om je intentie, om je woorden en je vroomheid, maar om je daden. Is te merken dat jij christen bent? De examenstof is bekend: Christen zijn is de ‘werken van barmhartigheid’ doen, zoals Jezus ze opsomt: hongerigen eten geven, dorstigen te drinken, vreemdelingen gastvrij onthalen, naakten kleden, zieken verzorgen, gevangenen bezoeken. En alles wat daar verder bij hoort om mensen in hun nood te helpen en nabij te zijn. Daarvoor ben je op aarde!

https://tderidder.wordpress.com/tag/laatste-oordeel/
----------------------------------------------------------------------------------------
Je hoeft naar mijn idee geen (die hard) christene te zijn om dit in te zien en naar te handelen, hoewel ik absoluut vind dat het hier en daar nog al eens vergeten wordt en mensen niet verder kijken dan hun eigen ervaring of belevingswereld. Als die wat ruimer genomen zou worden en meer geluisterd wordt naar hetgeen je niet kent dan kan men nog veel leren en dan is oordelen misschien niet nodig.

Liekels
Mineur
Mineur
Berichten: 174
Lid geworden op: 25 jul 2018 17:09

Re: Geloof en gedachtes over homo's

Berichtdoor Liekels » 20 sep 2018 22:47

Wat ik me ook nu af en toe afvraag....stel dat jezus nu terugkeert...en zegt dat hij het anders had bedoeld dan je geleerd is ...vanuit opvoeding of eigen interpretatie vanuit de bijbel. Dat hij juist bedoelde elkaar lief te hebben zoals Hij dat deed zelfs met degenen die tegen hem keerde. Zal jij dan....met alles wat je nu zo zeker weet en tegen alles in gaat omdat "het volgens jou zo is", zou jij hem dan omarmen??? Als hij zegt dat een broek dragen niet uitmaakt voor een meisje en dat hij een homoliefde vergeeft omdat de persoon goed van hart is.....
Ik denk......dat je hem niet omarmt....niet gelooft toch, want jij weet hoe het zit, dus Hij kan het niet zijn! Er zijn mensen die vanuit "een mooi hart" uit zichzelf al zoveel dingen doen die genoemd worden, maar bij hen van nature zelfsprekend zijn, die jou niet veroordelen om jouw geloof en het begrijpen omdat je zo bent opgevoed, maar zichzelf in de kerk niet kunnen vinden. Maar die mensen zijn het niet toch....die op de dag des oordeel goed terechtgekomen...jij wel, want wat jij zegt klopt...toch? De katholieken geloven ook dat ze gehaald worden en de overigen Christenen ook, toch liggen de meningen bij allen nogal uiteen. En daar zal vrede zijn, daar stoor je je dan niet meer aan iemand die anders denkt in geloof, eem broek draagt of iets anders waar jij je zo tegen verzet, of ga je er vanuit dat alleen jij daar met je eigen "gelovigen" zit, dat de rest het gewoon fout heeft gedaan? De ideeën over de dag des oordeels lopen zo uiteen......hoe wordt dat gezien door iemand die het allemaal zelf zo zeker weet? Ik heb geen idee, maar hoor het graag.

coby6
Majoor
Majoor
Berichten: 1536
Lid geworden op: 01 apr 2018 19:00

Re: Geloof en gedachtes over homo's

Berichtdoor coby6 » 21 sep 2018 01:24

Liekels schreef:Wat ik me ook nu af en toe afvraag....stel dat jezus nu terugkeert...en zegt dat hij het anders had bedoeld dan je geleerd is ...vanuit opvoeding of eigen interpretatie vanuit de bijbel. Dat hij juist bedoelde elkaar lief te hebben zoals Hij dat deed zelfs met degenen die tegen hem keerde. Zal jij dan....met alles wat je nu zo zeker weet en tegen alles in gaat omdat "het volgens jou zo is", zou jij hem dan omarmen??? Als hij zegt dat een broek dragen niet uitmaakt voor een meisje en dat hij een homoliefde vergeeft omdat de persoon goed van hart is.....
Ik denk......dat je hem niet omarmt....niet gelooft toch, want jij weet hoe het zit, dus Hij kan het niet zijn! Er zijn mensen die vanuit "een mooi hart" uit zichzelf al zoveel dingen doen die genoemd worden, maar bij hen van nature zelfsprekend zijn, die jou niet veroordelen om jouw geloof en het begrijpen omdat je zo bent opgevoed, maar zichzelf in de kerk niet kunnen vinden. Maar die mensen zijn het niet toch....die op de dag des oordeel goed terechtgekomen...jij wel, want wat jij zegt klopt...toch? De katholieken geloven ook dat ze gehaald worden en de overigen Christenen ook, toch liggen de meningen bij allen nogal uiteen. En daar zal vrede zijn, daar stoor je je dan niet meer aan iemand die anders denkt in geloof, eem broek draagt of iets anders waar jij je zo tegen verzet, of ga je er vanuit dat alleen jij daar met je eigen "gelovigen" zit, dat de rest het gewoon fout heeft gedaan? De ideeën over de dag des oordeels lopen zo uiteen......hoe wordt dat gezien door iemand die het allemaal zelf zo zeker weet? Ik heb geen idee, maar hoor het graag.

Als in het N.T. heel duidelijk staat dat Hij iets niet goed vindt, gaat Hij Zichzelf niet tegenspreken. Dit heeft niets met interpretatie te maken. Gierigheid, dronkenschap, vraatzucht, uitbarstingen van toorn, seks buiten het huwelijk etc. zelfde verhaal. Staat gewoon in het N.T. Heeft niets met leer of interpretatie of 'ik vind' te maken. God gaat nooit tegen Zijn eigen Woord in. Ja met voedselwetten en zo uit het O.T., maar dan staat er duidelijk in het N.T. dat we ons daar niet aan hoeven te houden.
Als Jezus nu terugkeert en tegen Zijn eigen Woord ingaat, dan is het niet Jezus, maar de antichrist. Gisteren nog zei iemand op Facebook tegen me dat Hij was teruggekomen als een Chinese vrouw. Daar hoef je nog niet eens gelovig voor te zijn of de Bijbel te hebben gelezen om te beseffen dat dat de grootst mogelijke kul is.

coby6
Majoor
Majoor
Berichten: 1536
Lid geworden op: 01 apr 2018 19:00

Re: Geloof en gedachtes over homo's

Berichtdoor coby6 » 21 sep 2018 01:37

God gaat nooit in tegen Zijn Eigen geschreven Woord.

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Geloof en gedachtes over homo's

Berichtdoor MoesTuin » 21 sep 2018 07:05

Liekels schreef:Wat ik me ook nu af en toe afvraag....stel dat jezus nu terugkeert...en zegt dat hij het anders had bedoeld dan je geleerd is ...vanuit opvoeding of eigen interpretatie vanuit de bijbel. Dat hij juist bedoelde elkaar lief te hebben zoals Hij dat deed zelfs met degenen die tegen hem keerde. Zal jij dan....met alles wat je nu zo zeker weet en tegen alles in gaat omdat "het volgens jou zo is", zou jij hem dan omarmen??? Als hij zegt dat een broek dragen niet uitmaakt voor een meisje en dat hij een homoliefde vergeeft omdat de persoon goed van hart is.....
Ik denk......dat je hem niet omarmt....niet gelooft toch, want jij weet hoe het zit, dus Hij kan het niet zijn! Er zijn mensen die vanuit "een mooi hart" uit zichzelf al zoveel dingen doen die genoemd worden, maar bij hen van nature zelfsprekend zijn, die jou niet veroordelen om jouw geloof en het begrijpen omdat je zo bent opgevoed, maar zichzelf in de kerk niet kunnen vinden. Maar die mensen zijn het niet toch....die op de dag des oordeel goed terechtgekomen...jij wel, want wat jij zegt klopt...toch? De katholieken geloven ook dat ze gehaald worden en de overigen Christenen ook, toch liggen de meningen bij allen nogal uiteen. En daar zal vrede zijn, daar stoor je je dan niet meer aan iemand die anders denkt in geloof, eem broek draagt of iets anders waar jij je zo tegen verzet, of ga je er vanuit dat alleen jij daar met je eigen "gelovigen" zit, dat de rest het gewoon fout heeft gedaan? De ideeën over de dag des oordeels lopen zo uiteen......hoe wordt dat gezien door iemand die het allemaal zelf zo zeker weet? Ik heb geen idee, maar hoor het graag.

Moede kom ik arm en naakt
Tot de God die Zalig maakt.
In geloof in de Heere Jezus Christus valt al het bovenstaande weg.
Al de zonden neemt Hij enkel in geloof op zich.
En al die menselijke bedachte regeltjes en wetjes die als een last op die mens drukken heeft zijn volstrekt nuttteloos en niet van belang omdat dit ten diepste ongeloof is omdat enkel de Heer Jezus de gehele Wet kan en heeft vervuld.

Laat je schuld niet belangrijker zijn dan Gods genade

Als ons hart ons veroordeeld, God is meer dan ons hart, want God is zo groot, dat Hij al verzoening deed voor dat iemand er om vroeg in Jezus, verzoening deed van alle zonden, ook die van gisteren en eergisteren.
ook al denken we dat we het wel kunnen vergeten, bid toch elke dag tot God, in oprechtheid en nederigheid, "Heere, vergeef mij mijn schulden, allemaal."

Want God is goed en gaarne vergevend en van grote goedertierenheid voor allen....ja Allen , die Hem aanroepen.
Dat is nu Gods Liefde ❤
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Liekels
Mineur
Mineur
Berichten: 174
Lid geworden op: 25 jul 2018 17:09

Re: Geloof en gedachtes over homo's

Berichtdoor Liekels » 21 sep 2018 08:03

Coboy6 ik bedoelde niet dat Hij tegen zijn eigen woorden ingaat. En wat doe je met de woorden, heb je naasten lief, help de mensen die het moeilijk hebben of het nu gevangenen zijn of mensen die "anders" zijn.

Liekels
Mineur
Mineur
Berichten: 174
Lid geworden op: 25 jul 2018 17:09

Re: Geloof en gedachtes over homo's

Berichtdoor Liekels » 21 sep 2018 08:06

Moestuin bedankt voor je reactie. Als iedereen er zo instaat, zou dit topic niet eens nodig zijn geweest, dat is mooi.

Gebruikersavatar
gravo
Majoor
Majoor
Berichten: 2017
Lid geworden op: 12 jan 2009 23:20

Re: Geloof en gedachtes over homo's

Berichtdoor gravo » 21 sep 2018 10:17

IlonkavanVliet schreef:Het is precies op deze manier die je beschrijft, het tolerant zijn, de liefde uitdragen tegenover een persoon, welke dan ook, hoe onze Heer Christus zou reageren. MAAR, met een heel groot verschil; dat Hij wel degelijk een onderscheid maakt tussen de PERSOON en de zonde. Het is wel degelijk een zonde om homoseksueel te zijn Leviticus 20:13 God houd van die persoon, maar doordat deze persoon dus zondig is kan deze niet bij God zijn.

Allemaal heel stellig. Maar zeg nu eens hetzelfde over iemand die jaloers is, gewelddadig, fraudeert, uit geldzucht handelt of een notoir liegbeest is. Dat zijn zonden die andere mensen verschrikkelijk veel kwaad doen enallerlei levens in maatschappelijk of persoonlijk opzicht totaal kunnen ontwrichten. En bovendien zijn het zonden die we in de beste, ook gelovige kringen aantreffen.
Maar die zijn eigenlijk nauwelijks onderwerp van dezelfde rigide beschuldigingen die homoseksuelen ten deel vallen. Zij krijgen constant de zwaarste bestraffingen te horen. Nu ook weer: deze persoon kan niet bij God zijn. En ik heb vaak verdergaande zaken gehoord: Het is een gruwel en ze gaan naar de hel.
Maar de "gewone" menselijke zonden, die iedereen in meerdere of mindere mate heeft, leiden nooit tot dergelijke rabiate reacties. Voor "gewoon" liegen, jaloers zijn, egoïstisch, geldzuchtig of eerzuchtig zijn is er gewoon altijd vergeving. Oké, het is allemaal niet goed, maar we zijn zondaars en Jezus vergeeft de zonden. Een hele lieve en doorsnee christelijke reactie, met veel gezellige invoelende Bijbelkringgesprekken. Ja, ik voel me ook tekortschieten, o ja, ik geef toe dat ik ook wel eens in de fout ga. De standaard reactie is dan altijd een arm om je schouder, begrip, christelijke hoop, gebed, meeleven, geduld en een eindeloos welkom omdat we weten en begrijpen wat je meemaakt, want "we maken het toch allemaal mee?", "niemand is toch een heilige?", en "je bent echt niet de enige hoor!"
Maar als het over homoseksualiteit gaat is er een harde, onverzettelijke, ongenadige houding met een bikkelhard eindoordeel. Daar is het gat van de deur. Homofiel is lief, maar homoseksueel is vies, vuig, zondig, bah, wegwezen nu.

We lijken nog makkelijker te kunnen omgaan met incest, verkrachting binnen het huwelijk, misbruik, seks voor het huwelijk of misschien zelfs onvermijdelijke abortussen, dan met een homostel in een liefdesnestje. Dat is pas echt satan en de hel op aarde, kennelijk.

Ik zie dat helemaal anders. Ik zou de grootte van de verschillende zondes in een heel andere volgorde zetten:

- Homoseksualiteit brengt niemand schade toe.
- Seksualiteit is een zo wezenlijk onderdeel van het leven dat het eenvoudig ondoenlijk en daarmee ook beschadigend is om dat van mensen af te nemen (door een verbod met sancties).
- Als je het al een zonde noemt, dan is het een zonde die zich voordoet op het moment dat er (als het goed is) ook liefde is. Waarmee de verschrikkelijkheid van de zonde in mijn ogen al behoorlijk terugloopt.
- Geaardheid is geen keuze, maar een gegeven. Dat zou ons huiverig moeten maken voor beschuldigingen die op grond daarvan gedaan worden.
- alle seks kan een duistere keerzijde hebben. Drift, machtsgebruik, gewelddadigheid, perversie zijn geen gevaren die exclusief aan homoseks verbonden zijn. Homoseks veroordelen puur omdat het homoseks is geeft dus geen pas.


Als ik bovenstaande vergelijk met de ergerlijkheid, de gewelddadigheid, de liefdeloosheid en de ontwrichtende werking van andere zonden (zeg maar alle zonden tegen de 10 geboden), dan schat ik de "zonde" van homoseksualiteit nauwelijks in als een zonde.

Blijft over het argument dat God en de Bijbel de homoseksualiteit onomwonden en rückslichtslos zouden afkeuren. Ook zonder dat daar enige verklaring of nuance bij gegeven hoeft te worden. Het is nu eenmaal zo. Dat argument zou dan de enige hoeksteen zijn om homoseksuelen zo hard en onbuigzaam te confronteren en aan te pakken.

Welnu, ik behoud me het recht voor om dit toch te relativeren tegen de achtergrond van de gehele Bijbelse boodschap die zich overigens ontwikkeld heeft gedurende de tijden waarin de Bijbelboeken zijn verschenen.
We leven niet meer in de tijd van de Richteren (ruwer materiaal kom je in de hele Bijbel niet tegen). Daarom neem ik sommige gebruiken, gewoonten en regels uit vervlogen tijden en culturen ook met een korrel zout. Met name de sociale afspraken en organisaties van die oude culturen lijkt in niets meer op hoe wij tegenwoordig leven. Daar geef ik geen waarde-oordeel over, ik constateer dat alleen maar.
De positie van vrouwen, kinderen, gehandicapten is onvoorstelbaar veel beter geworden dan die ooit in de oudheid geweest is. Christenen doen daar vrolijk en met overtuiging aan mee.
Daar hoort voor mij ook de positie van de anders-geaarde medemens bij. Homoseksualiteit wordt niet alleen geaccepteerd in onze samenleving, omdat onze samenleving zo'n oversekste, totaal op orgie en losbandigheid gerichte Sodom en Gomorra cultuur is geworden, maar heeft veel meer te maken met de bescherming, de vrijheid die we elk individu willen gunnen. Sociale dwang en autoritaire middelen passen daar niet meer in. Vinden we allemaal.

Hoeveel leed is er de homoseksuelen niet aangedaan in vroeger tijden? Dragen we daar ook geen morele verantwoordelijkheid voor? Zowel Joden als homoseksuelen moesten een ster dragen tijdens het nazi-regime.
De grote aangrijpende vraag waar God was bij de massale uitroeiing van Zijn Volk in WOII wordt wel gesteld bij het leed van de Joden, maar kennelijk is er geen of weinig gevoeligheid voor de vraag waarom homoseksuelen constant het kind van de rekening zijn, tot op de dag van vandaag. Dat zijn immers zondaars! Ja, we zijn allemaal wel zondaars, maar homoseksuelen, dat zijn pas écht zondaars!

O, wat een zelfbeklag, wanneer we ons realiseren dat het ook de christelijke theologie is geweest die de Joden de schuld heeft gegeven van alle kwaad in de wereld (als zijnde de Gods-moordenaars). Maar dat de homoseksuelen ook zo vaak vernietigd zijn omwille van puur hun geaardheid dankzij het wijdverspreide (ook theologische) idee dat zij gevaarlijk zijn en vijanden van God, dat leidt dan weer niet tot boete. Is dat niet hypocriet?

Laten we ons inhouden jegens homoseksuelen. Om hen en onszelf te behoeden voor ongelukken.

gravo
'Von Gott wissen wir nichts. Aber dies Nichtwissen ist Nichtwissen von Gott'
(Franz Rosenzweig, Der Stern der Erlösung)

Gebruikersavatar
Race406
Majoor
Majoor
Berichten: 2096
Lid geworden op: 28 mar 2004 13:04
Locatie: Wierden
Contacteer:

Re: Geloof en gedachtes over homo's

Berichtdoor Race406 » 21 sep 2018 11:00

gravo schreef:Allemaal heel stellig. Maar zeg nu eens hetzelfde over iemand die jaloers is, gewelddadig, fraudeert, uit geldzucht handelt of een notoir liegbeest is. Dat zijn zonden die andere mensen verschrikkelijk veel kwaad doen enallerlei levens in maatschappelijk of persoonlijk opzicht totaal kunnen ontwrichten. En bovendien zijn het zonden die we in de beste, ook gelovige kringen aantreffen.
Maar die zijn eigenlijk nauwelijks onderwerp van dezelfde rigide beschuldigingen die homoseksuelen ten deel vallen. Zij krijgen constant de zwaarste bestraffingen te horen. Nu ook weer: deze persoon kan niet bij God zijn. En ik heb vaak verdergaande zaken gehoord: Het is een gruwel en ze gaan naar de hel.
Maar de "gewone" menselijke zonden, die iedereen in meerdere of mindere mate heeft, leiden nooit tot dergelijke rabiate reacties. Voor "gewoon" liegen, jaloers zijn, egoïstisch, geldzuchtig of eerzuchtig zijn is er gewoon altijd vergeving. Oké, het is allemaal niet goed, maar we zijn zondaars en Jezus vergeeft de zonden. Een hele lieve en doorsnee christelijke reactie, met veel gezellige invoelende Bijbelkringgesprekken. Ja, ik voel me ook tekortschieten, o ja, ik geef toe dat ik ook wel eens in de fout ga. De standaard reactie is dan altijd een arm om je schouder, begrip, christelijke hoop, gebed, meeleven, geduld en een eindeloos welkom omdat we weten en begrijpen wat je meemaakt, want "we maken het toch allemaal mee?", "niemand is toch een heilige?", en "je bent echt niet de enige hoor!"
Maar als het over homoseksualiteit gaat is er een harde, onverzettelijke, ongenadige houding met een bikkelhard eindoordeel. Daar is het gat van de deur. Homofiel is lief, maar homoseksueel is vies, vuig, zondig, bah, wegwezen nu.

We lijken nog makkelijker te kunnen omgaan met incest, verkrachting binnen het huwelijk, misbruik, seks voor het huwelijk of misschien zelfs onvermijdelijke abortussen, dan met een homostel in een liefdesnestje. Dat is pas echt satan en de hel op aarde, kennelijk.

Ik zie dat helemaal anders. Ik zou de grootte van de verschillende zondes in een heel andere volgorde zetten:

- Homoseksualiteit brengt niemand schade toe.
- Seksualiteit is een zo wezenlijk onderdeel van het leven dat het eenvoudig ondoenlijk en daarmee ook beschadigend is om dat van mensen af te nemen (door een verbod met sancties).
- Als je het al een zonde noemt, dan is het een zonde die zich voordoet op het moment dat er (als het goed is) ook liefde is. Waarmee de verschrikkelijkheid van de zonde in mijn ogen al behoorlijk terugloopt.
- Geaardheid is geen keuze, maar een gegeven. Dat zou ons huiverig moeten maken voor beschuldigingen die op grond daarvan gedaan worden.
- alle seks kan een duistere keerzijde hebben. Drift, machtsgebruik, gewelddadigheid, perversie zijn geen gevaren die exclusief aan homoseks verbonden zijn. Homoseks veroordelen puur omdat het homoseks is geeft dus geen pas.


Als ik bovenstaande vergelijk met de ergerlijkheid, de gewelddadigheid, de liefdeloosheid en de ontwrichtende werking van andere zonden (zeg maar alle zonden tegen de 10 geboden), dan schat ik de "zonde" van homoseksualiteit nauwelijks in als een zonde.

Blijft over het argument dat God en de Bijbel de homoseksualiteit onomwonden en rückslichtslos zouden afkeuren. Ook zonder dat daar enige verklaring of nuance bij gegeven hoeft te worden. Het is nu eenmaal zo. Dat argument zou dan de enige hoeksteen zijn om homoseksuelen zo hard en onbuigzaam te confronteren en aan te pakken.

Welnu, ik behoud me het recht voor om dit toch te relativeren tegen de achtergrond van de gehele Bijbelse boodschap die zich overigens ontwikkeld heeft gedurende de tijden waarin de Bijbelboeken zijn verschenen.
We leven niet meer in de tijd van de Richteren (ruwer materiaal kom je in de hele Bijbel niet tegen). Daarom neem ik sommige gebruiken, gewoonten en regels uit vervlogen tijden en culturen ook met een korrel zout. Met name de sociale afspraken en organisaties van die oude culturen lijkt in niets meer op hoe wij tegenwoordig leven. Daar geef ik geen waarde-oordeel over, ik constateer dat alleen maar.
De positie van vrouwen, kinderen, gehandicapten is onvoorstelbaar veel beter geworden dan die ooit in de oudheid geweest is. Christenen doen daar vrolijk en met overtuiging aan mee.
Daar hoort voor mij ook de positie van de anders-geaarde medemens bij. Homoseksualiteit wordt niet alleen geaccepteerd in onze samenleving, omdat onze samenleving zo'n oversekste, totaal op orgie en losbandigheid gerichte Sodom en Gomorra cultuur is geworden, maar heeft veel meer te maken met de bescherming, de vrijheid die we elk individu willen gunnen. Sociale dwang en autoritaire middelen passen daar niet meer in. Vinden we allemaal.

Hoeveel leed is er de homoseksuelen niet aangedaan in vroeger tijden? Dragen we daar ook geen morele verantwoordelijkheid voor? Zowel Joden als homoseksuelen moesten een ster dragen tijdens het nazi-regime.
De grote aangrijpende vraag waar God was bij de massale uitroeiing van Zijn Volk in WOII wordt wel gesteld bij het leed van de Joden, maar kennelijk is er geen of weinig gevoeligheid voor de vraag waarom homoseksuelen constant het kind van de rekening zijn, tot op de dag van vandaag. Dat zijn immers zondaars! Ja, we zijn allemaal wel zondaars, maar homoseksuelen, dat zijn pas écht zondaars!

O, wat een zelfbeklag, wanneer we ons realiseren dat het ook de christelijke theologie is geweest die de Joden de schuld heeft gegeven van alle kwaad in de wereld (als zijnde de Gods-moordenaars). Maar dat de homoseksuelen ook zo vaak vernietigd zijn omwille van puur hun geaardheid dankzij het wijdverspreide (ook theologische) idee dat zij gevaarlijk zijn en vijanden van God, dat leidt dan weer niet tot boete. Is dat niet hypocriet?

Laten we ons inhouden jegens homoseksuelen. Om hen en onszelf te behoeden voor ongelukken.

gravo

Waarvan akte, waarde Gravo!!!!!!! =D>
Ik zie een poort wijd open staan... Die open poort leidt tot Gods Troon. GAAT DOOR! Laat NIETS (maar dan ook werkelijk niets of niemand!) u hinderen!

coby6
Majoor
Majoor
Berichten: 1536
Lid geworden op: 01 apr 2018 19:00

Re: Geloof en gedachtes over homo's

Berichtdoor coby6 » 21 sep 2018 11:31

gravo schreef:Allemaal heel stellig. Maar zeg nu eens hetzelfde over iemand die jaloers is, gewelddadig, fraudeert, uit geldzucht handelt of een notoir liegbeest is. Dat zijn zonden die andere mensen verschrikkelijk veel kwaad doen enallerlei levens in maatschappelijk of persoonlijk opzicht totaal kunnen ontwrichten. En bovendien zijn het zonden die we in de beste, ook gelovige kringen aantreffen.
Maar die zijn eigenlijk nauwelijks onderwerp van dezelfde rigide beschuldigingen die homoseksuelen ten deel vallen.

Klopt. Er is geen verschil. Raar dat als iemand als Veendam zegt: ben je rechtvaardig? en 'ik zondig niet meer', men boos wordt, maar gaat het om zoiets, dan wordt er vaak gezegd: stop met zondigen. Oh. Dat kon toch niet?
Hypocrisie kan ik ook niet tegen. Een Amerikaanse vader zou z'n zoon het huis uit kicken als ie homo was, zei ie. Ik zei: Oh. Ook als ie seks heeft met z'n vriendin voor het huwelijk? Nee natuurlijk niet. Dat is gewoon irritant hypocriet.
Laatst gewijzigd door coby6 op 21 sep 2018 12:37, 2 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Geloof en gedachtes over homo's

Berichtdoor MoesTuin » 21 sep 2018 12:03

Liekels schreef:Moestuin bedankt voor je reactie. Als iedereen er zo instaat, zou dit topic niet eens nodig zijn geweest, dat is mooi.

Reactie van Gravo hieronder is ook heel helder zie ik nu net :wink:
Wijlen ds Toornvliet (van radio Bloemendaal) zei tijdens zijn 45-jarig ambtsjubileum:
"Wáár zijn in deze kerk de homo's, de hoeren en drugsverslaafden?
Want als dié hier niet zijn, heb ik het verkeerd gedaan.
Dan moet ik opnieuw beginnen.
Op een sinaasappelkistje in Haarlem getuigen van Jezus".


Onder het bevrijdende, verlossende, reddende, helende evangelie horen ze er te zijn: de fatsoenlijke zondaren en de "opvallende" zondaren.
In de kerk allen die naar Jezus verlangen.
En dan is het verschrikkelijk als een homostel dat nog maar kort bezig is met het christelijk geloof en elke zondag naar de kerk gaat, op een zondag door een keurige mevrouw wordt aangesproken met: "Wij vinden het niet prettig dat uw soort mensen bij ons in de kerk komen".

Pardon?
Sloot Jezus mensen buiten?
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

coby6
Majoor
Majoor
Berichten: 1536
Lid geworden op: 01 apr 2018 19:00

Re: Geloof en gedachtes over homo's

Berichtdoor coby6 » 21 sep 2018 12:05

Liekels schreef:Coboy6 ik bedoelde niet dat Hij tegen zijn eigen woorden ingaat. En wat doe je met de woorden, heb je naasten lief, help de mensen die het moeilijk hebben of het nu gevangenen zijn of mensen die "anders" zijn.

Die kun je toch gewoon liefhebben. Als je gelooft dat God in de Bijbel zegt dat het niet goed is, net als heel veel andere dingen, hoef je nog niet iemand als een stuk vuil te behandelen. Maar meekletsen is niet liefhebben.
Niet 1 zei tegen mij toen ik aan een nieuwe relatie begon na een scheiding: kappen daarmee! Dat is zonde! Anders ga je naar de hel! Dat was nou liefde geweest, maar nee, ze waren heel genadig en lief. In de kerk: och wat een leuke jongen. Jullie moeten maar gaan trouwen.
Laatst gewijzigd door coby6 op 22 sep 2018 23:09, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Geloof en gedachtes over homo's

Berichtdoor MoesTuin » 21 sep 2018 12:09

gravo schreef:Allemaal heel stellig. Maar zeg nu eens hetzelfde over iemand die jaloers is, gewelddadig, fraudeert, uit geldzucht handelt of een notoir liegbeest is. Dat zijn zonden die andere mensen verschrikkelijk veel kwaad doen enallerlei levens in maatschappelijk of persoonlijk opzicht totaal kunnen ontwrichten. En bovendien zijn het zonden die we in de beste, ook gelovige kringen aantreffen.
Maar die zijn eigenlijk nauwelijks onderwerp van dezelfde rigide beschuldigingen die homoseksuelen ten deel vallen. Zij krijgen constant de zwaarste bestraffingen te horen. Nu ook weer: deze persoon kan niet bij God zijn. En ik heb vaak verdergaande zaken gehoord: Het is een gruwel en ze gaan naar de hel.
Maar de "gewone" menselijke zonden, die iedereen in meerdere of mindere mate heeft, leiden nooit tot dergelijke rabiate reacties. Voor "gewoon" liegen, jaloers zijn, egoïstisch, geldzuchtig of eerzuchtig zijn is er gewoon altijd vergeving. Oké, het is allemaal niet goed, maar we zijn zondaars en Jezus vergeeft de zonden. Een hele lieve en doorsnee christelijke reactie, met veel gezellige invoelende Bijbelkringgesprekken. Ja, ik voel me ook tekortschieten, o ja, ik geef toe dat ik ook wel eens in de fout ga. De standaard reactie is dan altijd een arm om je schouder, begrip, christelijke hoop, gebed, meeleven, geduld en een eindeloos welkom omdat we weten en begrijpen wat je meemaakt, want "we maken het toch allemaal mee?", "niemand is toch een heilige?", en "je bent echt niet de enige hoor!"
Maar als het over homoseksualiteit gaat is er een harde, onverzettelijke, ongenadige houding met een bikkelhard eindoordeel. Daar is het gat van de deur. Homofiel is lief, maar homoseksueel is vies, vuig, zondig, bah, wegwezen nu.

We lijken nog makkelijker te kunnen omgaan met incest, verkrachting binnen het huwelijk, misbruik, seks voor het huwelijk of misschien zelfs onvermijdelijke abortussen, dan met een homostel in een liefdesnestje. Dat is pas echt satan en de hel op aarde, kennelijk.

Ik zie dat helemaal anders. Ik zou de grootte van de verschillende zondes in een heel andere volgorde zetten:

- Homoseksualiteit brengt niemand schade toe.
- Seksualiteit is een zo wezenlijk onderdeel van het leven dat het eenvoudig ondoenlijk en daarmee ook beschadigend is om dat van mensen af te nemen (door een verbod met sancties).
- Als je het al een zonde noemt, dan is het een zonde die zich voordoet op het moment dat er (als het goed is) ook liefde is. Waarmee de verschrikkelijkheid van de zonde in mijn ogen al behoorlijk terugloopt.
- Geaardheid is geen keuze, maar een gegeven. Dat zou ons huiverig moeten maken voor beschuldigingen die op grond daarvan gedaan worden.
- alle seks kan een duistere keerzijde hebben. Drift, machtsgebruik, gewelddadigheid, perversie zijn geen gevaren die exclusief aan homoseks verbonden zijn. Homoseks veroordelen puur omdat het homoseks is geeft dus geen pas.


Als ik bovenstaande vergelijk met de ergerlijkheid, de gewelddadigheid, de liefdeloosheid en de ontwrichtende werking van andere zonden (zeg maar alle zonden tegen de 10 geboden), dan schat ik de "zonde" van homoseksualiteit nauwelijks in als een zonde.

Blijft over het argument dat God en de Bijbel de homoseksualiteit onomwonden en rückslichtslos zouden afkeuren. Ook zonder dat daar enige verklaring of nuance bij gegeven hoeft te worden. Het is nu eenmaal zo. Dat argument zou dan de enige hoeksteen zijn om homoseksuelen zo hard en onbuigzaam te confronteren en aan te pakken.

Welnu, ik behoud me het recht voor om dit toch te relativeren tegen de achtergrond van de gehele Bijbelse boodschap die zich overigens ontwikkeld heeft gedurende de tijden waarin de Bijbelboeken zijn verschenen.
We leven niet meer in de tijd van de Richteren (ruwer materiaal kom je in de hele Bijbel niet tegen). Daarom neem ik sommige gebruiken, gewoonten en regels uit vervlogen tijden en culturen ook met een korrel zout. Met name de sociale afspraken en organisaties van die oude culturen lijkt in niets meer op hoe wij tegenwoordig leven. Daar geef ik geen waarde-oordeel over, ik constateer dat alleen maar.
De positie van vrouwen, kinderen, gehandicapten is onvoorstelbaar veel beter geworden dan die ooit in de oudheid geweest is. Christenen doen daar vrolijk en met overtuiging aan mee.
Daar hoort voor mij ook de positie van de anders-geaarde medemens bij. Homoseksualiteit wordt niet alleen geaccepteerd in onze samenleving, omdat onze samenleving zo'n oversekste, totaal op orgie en losbandigheid gerichte Sodom en Gomorra cultuur is geworden, maar heeft veel meer te maken met de bescherming, de vrijheid die we elk individu willen gunnen. Sociale dwang en autoritaire middelen passen daar niet meer in. Vinden we allemaal.

Hoeveel leed is er de homoseksuelen niet aangedaan in vroeger tijden? Dragen we daar ook geen morele verantwoordelijkheid voor? Zowel Joden als homoseksuelen moesten een ster dragen tijdens het nazi-regime.
De grote aangrijpende vraag waar God was bij de massale uitroeiing van Zijn Volk in WOII wordt wel gesteld bij het leed van de Joden, maar kennelijk is er geen of weinig gevoeligheid voor de vraag waarom homoseksuelen constant het kind van de rekening zijn, tot op de dag van vandaag. Dat zijn immers zondaars! Ja, we zijn allemaal wel zondaars, maar homoseksuelen, dat zijn pas écht zondaars!

O, wat een zelfbeklag, wanneer we ons realiseren dat het ook de christelijke theologie is geweest die de Joden de schuld heeft gegeven van alle kwaad in de wereld (als zijnde de Gods-moordenaars). Maar dat de homoseksuelen ook zo vaak vernietigd zijn omwille van puur hun geaardheid dankzij het wijdverspreide (ook theologische) idee dat zij gevaarlijk zijn en vijanden van God, dat leidt dan weer niet tot boete. Is dat niet hypocriet?

Laten we ons inhouden jegens homoseksuelen. Om hen en onszelf te behoeden voor ongelukken.

gravo

Klopt helemaal!
Als je al de "normale" hetero seksuele relaties binnen kerkelijke gemeenten eens onder de loep zou houden dan kun je inderdaad je eigen ook afvragen of deze de bijbelse toets doorstaan.....
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Liekels
Mineur
Mineur
Berichten: 174
Lid geworden op: 25 jul 2018 17:09

Re: Geloof en gedachtes over homo's

Berichtdoor Liekels » 21 sep 2018 15:51

coby6 schreef:Die kun je toch gewoon liefhebben. Als je gelooft dat God in de Bijbel zegt dat het niet goed is, net als heel veel andere dingen, hoef je nog niet iemand als een stuk vuil te behandelen. Maar meekletsen is niet liefhebben. Oh God vindt het wel goed hoor. Dat zei m'n moeder toen ik samenwoonde, omdat ze hoopte dat ik niet zo dom was om te gaan trouwen halsoverkop, wat niet eens mocht, want ik was gescheiden zonder Bijbelse reden. Nou ja, het kwam uit een goed hart.
Niet 1 iemand was liefhebbend genoeg toen ik aan die relatie begon. Niet 1 voorganger was liefhebbend. Ik belde er een op. Bladiebla. Niet 1 zei: kappen daarmee! Dat is zonde! Anders ga je naar de hel! Dat was nou liefde geweest, maar nee, ze waren heel genadig en lief. In de kerk: och wat een leuke jongen. Jullie moeten maar gaan trouwen.


Heb je er wel eens over nagedacht dat die mensen dat misschien ook echt meenden wat ze zeiden want niet iedereen ziet dit als een weg naar de hel!

Liekels
Mineur
Mineur
Berichten: 174
Lid geworden op: 25 jul 2018 17:09

Re: Geloof en gedachtes over homo's

Berichtdoor Liekels » 21 sep 2018 15:58

Gravo, mooi en goed verwoord, ik sta er ook zo in. Dat is wat ik eerder schreef tollerantie tot de voordeur, andere zonde die men zelf soms heeftn wordt vergeven, maar buiten het eigen straatje, wat men zelf niet kent..hey..dat is heeeel anders, die zonde wordt nooit vergeven.....Idd super hypocriet! Met 2 maten meten om jezelf vrij te spreken.


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 31 gasten