Geloof en gedachtes over homo's

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Geloof en gedachtes over homo's

Berichtdoor Marnix » 20 aug 2018 09:47

Johan100 schreef:God heeft man en vrouw voor elkaar geschapen en overal waar het anders gaat daar is een engel van satan aan het werk die zich voor doet als een engel van het licht.

Het kan voor een tijdje goed voelen, maar hij sleept iedereen de afgrond in die niet volgens Gods wil wil leven. Die niet echt wedergeboren is.


Tja, God heeft de man ook geschapen om zonder moeite en zweet de aarde te bewerken... en vrouwen om zonder moeite te bevallen... Om altijd te leven, zonder ziekte en moeite en ellende... Wat ook niet meer het geval is sinds de zondeval.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

GDK
Mineur
Mineur
Berichten: 243
Lid geworden op: 26 mar 2014 21:29

Re: Geloof en gedachtes over homo's

Berichtdoor GDK » 20 aug 2018 12:27

Marnix schreef:Wat ook niet meer het geval is sinds de zondeval.


Sinds de zondeval is het huwelijk een geknakte paradijsbloem. Daarover lees je al in het oude testament als het gaat om een echtscheiding. Een echtscheiding gaat lijnrecht tegen Gods bedoeling in. Maar om het leefbaar te houden zijn er wel regels opgesteld om te kunnen scheiden. Vanwege de hardheid van ons hart geeft de Heere die ruimte. Daarmee wordt de zonde dus niet goedgekeurd, maar wel gereguleerd. Vanuit eenzelfde gedachte kan er vanuit het orthodoxe standpunt ook ruimte worden geboden aan een homo-praxis, waarbij zonder het goed te keuren, ruimte wordt gegeven. Zo blijft het leven leefbaar en worden mensen niet bij Christus vandaan gejaagd.
Vooruit met de geit!

Gebruikersavatar
Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11376
Lid geworden op: 28 feb 2004 02:07
Locatie: Berkenwoude
Contacteer:

Re: Geloof en gedachtes over homo's

Berichtdoor Optimatus » 20 aug 2018 14:47

GDK schreef:Sinds de zondeval is het huwelijk een geknakte paradijsbloem. Daarover lees je al in het oude testament als het gaat om een echtscheiding. Een echtscheiding gaat lijnrecht tegen Gods bedoeling in. Maar om het leefbaar te houden zijn er wel regels opgesteld om te kunnen scheiden. Vanwege de hardheid van ons hart geeft de Heere die ruimte. Daarmee wordt de zonde dus niet goedgekeurd, maar wel gereguleerd. Vanuit eenzelfde gedachte kan er vanuit het orthodoxe standpunt ook ruimte worden geboden aan een homo-praxis, waarbij zonder het goed te keuren, ruimte wordt gegeven. Zo blijft het leven leefbaar en worden mensen niet bij Christus vandaan gejaagd.


Dit vind ik een heel vreemde redenering. In de Bijbel staat ook dat je niet mag "doodslaan", maar vervolgens komt er een hele trits aan overtredingen waar de doodstraf op staat. Dat vind ik al net zo merkwaardig als de regulering van echtscheiding.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Liekels
Mineur
Mineur
Berichten: 174
Lid geworden op: 25 jul 2018 17:09

Re: Geloof en gedachtes over homo's

Berichtdoor Liekels » 24 aug 2018 18:38



Ik had die tekst overigens niet geschreven, dat lijkt nu uit mijn bericht, ging mis met posten.

Liekels
Mineur
Mineur
Berichten: 174
Lid geworden op: 25 jul 2018 17:09

Re: Geloof en gedachtes over homo's

Berichtdoor Liekels » 24 aug 2018 18:45

Johan100 schreef:God heeft man en vrouw voor elkaar geschapen en overal waar het anders gaat daar is een engel van satan aan het werk die zich voor doet als een engel van het licht.

Het kan voor een tijdje goed voelen, maar hij sleept iedereen de afgrond in die niet volgens Gods wil wil leven. Die niet echt wedergeboren is.


Gelukkig dat jij dan niet met deze gevoelens van satan zit opgescheept, dan kun je opgelucht ademhalen en anderen aangeven wat goed of fout is. Als een ander ondanks "deze wijsheid" een andere keuze maakt, omdat hij/zij anders in het leven staat dan blijft deze keuze aan de persoon zelf. Of sta je daar anders tegenover?

Yoshi

Re: Geloof en gedachtes over homo's

Berichtdoor Yoshi » 24 aug 2018 18:50

Ik vind het altijd zo ontzettend treurig als christenen met satan moeten schermen om hun 'gelijk' te halen. Voor mede-christenen staat dat al belachelijk laat staan wat voor diep trieste indruk het achter zal laten op niet-christenen.
Laatst gewijzigd door Yoshi op 24 aug 2018 19:05, 1 keer totaal gewijzigd.

Liekels
Mineur
Mineur
Berichten: 174
Lid geworden op: 25 jul 2018 17:09

Re: Geloof en gedachtes over homo's

Berichtdoor Liekels » 24 aug 2018 18:53

Marnix schreef:Tja, God heeft de man ook geschapen om zonder moeite en zweet de aarde te bewerken... en vrouwen om zonder moeite te bevallen... Om altijd te leven, zonder ziekte en moeite en ellende... Wat ook niet meer het geval is sinds de zondeval.


Domme vraag misschien hoor, maar zou dat zonder de zondeval dat dan nu zo zijn geweest?

Liekels
Mineur
Mineur
Berichten: 174
Lid geworden op: 25 jul 2018 17:09

Re: Geloof en gedachtes over homo's

Berichtdoor Liekels » 24 aug 2018 19:04

Yoshi schreef:Ik vind het altijd zo ontzettend treurig als christenen met satan moeten schermen om hun 'gelijk' te halen. Voor mede-christenen staat dat al belachelijk laats taan wat voor diep trieste indruk het achter zal laten op niet-christenen.


Wat mij inderdaad triest maakt is, dat het mij heel angstig lijkt om met deze gedachtes
te moeten leven, zeker voor kinderen.

Yoshi

Re: Geloof en gedachtes over homo's

Berichtdoor Yoshi » 24 aug 2018 19:08

Liekels schreef:Wat mij inderdaad triest maakt is, dat het mij heel angstig lijkt om met deze gedachtes
te moeten leven, zeker voor kinderen.

Ja, hoe gelukkig je als homoseksueel in het leven staat heeft denk ik voor een groot deel met je opvoeding te maken. Als je ouders je groot brengen met hel en verdoemenis dan zal dat op je drukken. Ik kan me herinneren dat dat ook eens teruggekomen is in een onderzoek naar zelfmoord onder homoseksuelen.

Liekels
Mineur
Mineur
Berichten: 174
Lid geworden op: 25 jul 2018 17:09

Re: Geloof en gedachtes over homo's

Berichtdoor Liekels » 24 aug 2018 19:23

Yoshi schreef:Ja, hoe gelukkig je als homoseksueel in het leven staat heeft denk ik voor een groot deel met je opvoeding te maken. Als je ouders je groot brengen met hel en verdoemenis dan zal dat op je drukken. Ik kan me herinneren dat dat ook eens teruggekomen is in een onderzoek naar zelfmoord onder homoseksuelen.


Inderdaad, hoe bang moet je zijn als je met deze overtuiging opgevoed wordt en erachter komt dat je homoseksueel bent. En wat al eerder besproken werd hier, makkelijk om deze overtuiging te houden als je zelf hetro bent.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Geloof en gedachtes over homo's

Berichtdoor Marnix » 25 aug 2018 08:03

Liekels schreef:Domme vraag misschien hoor, maar zou dat zonder de zondeval dat dan nu zo zijn geweest?


Ja dat denk ik wel. Denk dat de wereld er sowieso heel anders uit zou zien...
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Niagara
Mineur
Mineur
Berichten: 224
Lid geworden op: 27 jun 2015 21:08

Re: Geloof en gedachtes over homo's

Berichtdoor Niagara » 25 aug 2018 09:52

Liekels schreef:Domme vraag misschien hoor, maar zou dat zonder de zondeval dat dan nu zo zijn geweest?


Jazeker, en God zal de aarde nieuw maken zodat het weer zo zal zijn. Daar is niet eens meer sprake van huwelijk, daar leeft iedereen in gemeenschap met God en verbonden met elkaar op een manier die nu nog niet mogelijk is vanwege de zonde. Dus mensen zullen daar niet meer zijn als ‘homo’ of ‘hetero’ etc.
Dit leven gaat voorbij, en als je in dit leven iets opoffert vanwege God (zoals het aangaan van een relatie) dan kan dat heel zwaar zijn, maar is het in perspectief van de eeuwigheid een stuk draaglijker. Mensen dwingen geen relatie aan te gaan als homo kan niet, dat is inderdaad ieders eigen keuze: wil je God volgen en jezelf verloochenen of niet?
Dat is de vraag die er voor ieder mens ligt, niet alleen voor homo’s. Ieder mens heeft terreinen die hij moeilijk vindt aan God over te geven, omdat de oude mens iets anders wil dan wat God wil. Denk bijvoorbeeld aan de rijke man in Mattheus 19:16-30.

Het treurigste vind ik als er binnen een gemeenschap met twee maten gemeten wordt, dat mensen die op verschillende terreinen hun grootste uitdaging hebben liggen, verschillend behandeld worden. Als er op praktiserende homo’s heel fel gereageerd wordt maar met andere kwetsbaarheden veel liefdevoller omgegaan wordt, of bepaalde zonden die dichter bij het eigen hart komen gebagatelliseerd worden. Bij het omgaan met zowel eigen als elkaars zonden moeten liefde en waarheid hand in hand gaan. Als die twee uit elkaar getrokken worden krijg je harteloze waarheid of oneerlijke liefde. (Harteloze waarheid: afbrekende kritiek. Oneerlijke liefde: bijvoorbeeld een compliment dat niet waar is. Waarheid en liefde samen: opbouwende kritiek en complimenten die je kunt onderbouwen.)
Om om te gaan met mensen die te hard oordelen is de oplossing niet alle waarheid in de wind slaan en alleen lief doen. Liefde en waarheid staan alleen in het goede perspectief als ze samen zijn. Dus goed omgaan met mensen die zondigen, op wat voor manier ook, is wél eerlijk zijn over de zondigheid, maar tegelijk ook liefdevol in het aanhoren van iemands moeilijkheden om ertegen te vechten en hem/haar tot steun zijn. Je door waarheid ten volste bewust van je eigen zondigheid (al uit die zich misschien op andere terreinen) en de vergeving die je daarvoor hebt ontvangen door Jezus, kun je toch niet anders dan je medemens in waarheid liefhebben?

Haat de zonde, houd van de zondaar. Dat is wat Jezus deed, en Hij vraagt ons Zijn voorbeeld na te volgen. We mogen onze haat voor de zonde er nooit toe laten leiden ook de zondaar te haten. En andersom ook niet de liefde voor de zondaar laten leiden tot het goedpraten van zonde. Beide zie ik sterk gebeuren in discussies over en omgang met homo’s.
Als iemand bij je komt en zegt: ‘ik heb ... heel slecht gedaan, ik heb je ermee gekwetst, kun je me vergeven?’ Kun je drie antwoorden geven.
1. Ja dat heb je inderdaad gedaan, het is vreselijk en ik vergeef je niet.
2. Nee, dat is helemaal niet erg. Daar heb je geen vergeving voor nodig want het is niet erg.
3. Ja dat klopt, het is erg en heeft me pijn gedaan. Maar ik vergeef je, ik reken je het niet langer aan.

Optie 2 lijkt genadig. Maar ís het genadig? Als iemand berouw heeft en je ontkent dat het erg is, kun je hem ook niet de vergeving schenken die hij nodig heeft. Ook heb je kans dat, omdat je het niet echt erkend hebt maar er wel pijn van hebt, het diegene in je hart toch aanrekent en later in een ruzie die oude koe wel uit de sloot haalt.

Ik heb -tot mijn spijt- alle drie de mogelijkheden wel toegepast op mijn man. Optie drie is de enige die op lange termijn goed is voor je relatie. En niet alleen binnen huwelijken is dat zo, in alle relaties tussen mensen moet je leren vergeven en vergeving ontvangen. Als dat goed zit in je hart, wat Jezus je zeker zal geven als je je tot Hem om hulp wendt, dan heb je grond om goed met mensen om te gaan die worstelen met hun geaardheid of andere kwetsbaarheden. Zonder die balans beland je in populisme en extremisme.
Afbeelding

lekkerbek
Luitenant
Luitenant
Berichten: 520
Lid geworden op: 10 mei 2012 09:28

Re: Geloof en gedachtes over homo's

Berichtdoor lekkerbek » 25 aug 2018 09:59

Wat een mooie reactie Niagara!

coby6
Majoor
Majoor
Berichten: 1536
Lid geworden op: 01 apr 2018 19:00

Re: Geloof en gedachtes over homo's

Berichtdoor coby6 » 25 aug 2018 12:45

Niagara schreef:
Als iemand bij je komt en zegt: ‘ik heb ... heel slecht gedaan, ik heb je ermee gekwetst, kun je me vergeven?’ Kun je drie antwoorden geven.
1. Ja dat heb je inderdaad gedaan, het is vreselijk en ik vergeef je niet.
2. Nee, dat is helemaal niet erg. Daar heb je geen vergeving voor nodig want het is niet erg.
3. Ja dat klopt, het is erg en heeft me pijn gedaan. Maar ik vergeef je, ik reken je het niet langer aan.

4. heb ik ook weleens gezien. Een jongen zei tegen een ander: Sorry het spijt me. Wil je me vergeven?
Zegt ie: even wachten.
Na 5 of 10 minuten stilzwijgen: goed, ik vergeef je.
Aaaaaaargh.

Gebruikersavatar
gravo
Majoor
Majoor
Berichten: 2017
Lid geworden op: 12 jan 2009 23:20

Re: Geloof en gedachtes over homo's

Berichtdoor gravo » 25 aug 2018 13:30

Niagara schreef:(...)
Als iemand bij je komt en zegt: ‘ik heb ... heel slecht gedaan, ik heb je ermee gekwetst, kun je me vergeven?’ Kun je drie antwoorden geven.
1. Ja dat heb je inderdaad gedaan, het is vreselijk en ik vergeef je niet.
2. Nee, dat is helemaal niet erg. Daar heb je geen vergeving voor nodig want het is niet erg.
3. Ja dat klopt, het is erg en heeft me pijn gedaan. Maar ik vergeef je, ik reken je het niet langer aan.
(...)


Ik lees bij Niagara een heel logisch betoog en ook de 3 genoemde opties lijken in de rede te liggen. Maar toch schuilt er een vooronderstelling in de redenering die naar mijn mening de logica ondergraaft. Sterker nog, die vooronderstelling is nu juist het springende punt in de discussies die christenen met elkaar over homoseksualiteit voeren.
De vooronderstelling is dat homoseksualiteit zondig is. Homofilie is nu vaak wel geaccepteerd als een niet te ontkennen werkelijkheid en de meeste christenen (denk en hoop ik althans) zullen instemmen met de gedachte dat homofilie een aangeboren zaak is en geen ziekte of verkeerde keuze, maar het praktiseren van de aantrekkingskracht voor mensen van hetzelfde geslacht wordt nog vaak in het rijtje van zware overtredingen geplaatst. Overtredingen, zo begrijp ik, waar je anderen mee kunt kwetsen en waar je dus vergeving voor dient te vragen (zie antwoord 3 van de Niagara-waterval).

Ik zou nu juist die vooronderstelling ter discussie willen stellen. Dat is naar mijn gevoel het enige werkelijk bepalende punt in het nu heersende debat.

Want als je die vooronderstelling als waarheid hanteert is er eigenlijk helemaal geen discussie. Want de logica die Niagara nu ten tonele voert, geldt namelijk voor elke misdaad. Voor elke daad die anderen kwetst, geweld aandoet of benadeelt. Zet je homoseksualiteit in het rijtje van leugen, geweld en diefstal dan kloppen punt 1,2 en 3 wel zo'n beetje. Maar ik vraag me af of dat terecht is.

Ik zie heus wel bezwaren tegen de gemiddeld uitgeleefde homoseksualiteit. Niet zelden is er sprake van wisselende contacten, van grensoverschrijdend gedrag, van ontrouw en meer dan gemiddelde lust en focus op lichamelijkheid. De gayscene heeft niet voor niets de naam van exorbitantie en losbandigheid. Er wordt daar zeker gezondigd. En die zonden keur ik niet goed.

Al is, ter verdediging, een deel van die uitbundige levensstijl ook verklaarbaar door de eeuwenlange verbanning, uitsluiting, vervolging en terechtstelling van homofielen door kerk en samenleving. Dan ontstaan er vanzelf eigenzinnige en "abnormale" subculturen, tot aan de dag van vandaag. We hebben de homoscene echt deels zelf in het leven geroepen door ze te veroordelen en ze te weren uit ons "normale" leven. Voorbeelden te over.

Maar het gaat mij om de situatie dat iemand een christelijk leven leeft, zonder ontrouw, monogaam, liefdevol, en in alle dingen onberispelijk, maar ook samenwoont / gehuwd is met een partner van hetzelfde geslacht.
Op zo'n moment geldt voor mij dat er gradaties zijn in zondig gedrag. Het ergste kwaad is het ontbreken van de liefde. Dat telt het zwaarste in de wet van het Koninkrijk Gods. En dat is precies wat er aanwezig is in een goede en hechte relatie. Die liefde overwint vele dingen voor mij. Ook de ongemakkelijkheid van homoseksualiteit. Ook voor mij geldt dat een verbond tussen man en vrouw de scheppingsorde op de best mogelijke wijze invult. Man en vrouw schiep Hij hen. Ook met het oog op de geslachten, de kinderen dus.
Maar voor mij plaatst die ongemakkelijkheid een homoseksuele relatie nog niet in het rijtje misdaden die anderen mensen zou kunnen kwetsen, laat staan dat er vergeving voor gevraagd zou moeten worden.

Dat is mijns inziens het fundamentele verschil in opvatting waarover nu in de kerken zo grondig wordt gesproken. De vooronderstelling dat homoseksualiteit een verwijtbare zonde is, en dat dat de waarheid is die we sowieso vast moeten houden, maakt een einde aan die discussie.

gravo
'Von Gott wissen wir nichts. Aber dies Nichtwissen ist Nichtwissen von Gott'
(Franz Rosenzweig, Der Stern der Erlösung)


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 26 gasten