Geloof en gedachtes over homo's

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

de passant
Sergeant
Sergeant
Berichten: 322
Lid geworden op: 15 okt 2014 12:16

Re: Geloof en gedachtes over homo's

Berichtdoor de passant » 02 aug 2018 09:42

Marnix schreef:De vraag van Jeewee is: hoeveel mensen ken je in de kerk die homo zijn? Als dat voor de gemiddelde kerkganger heel laag is blijkt daaruit dat men er niet open over durft te zijn. Ook al geloof ik idd niet dat de gemiddelde OGG-predikant zo iemand gelijk de deur zou wijzen nee.

Bij ons 0(nul) homo,s en 0(nul) hetero,s! en ongeveer 1600 mensen waarvan ongeveer 785 mannen die en ongeveer 815 vrouwen die allemaal (proberen) God en hun medemens (proberen)lief (te) hebben! en iedereen is welkom!

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23540
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Geloof en gedachtes over homo's

Berichtdoor Marnix » 02 aug 2018 10:22

de passant schreef:Bij ons 0(nul) homo,s en 0(nul) hetero,s! en ongeveer 1600 mensen waarvan ongeveer 785 mannen die en ongeveer 815 vrouwen die allemaal (proberen) God en hun medemens (proberen)lief (te) hebben! en iedereen is welkom!


Maar zijn het er ook echt 0? Of zijn ze er wel maar durven ze dat in de kerk niet kenbaar te maken?
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Liekels
Mineur
Mineur
Berichten: 174
Lid geworden op: 25 jul 2018 17:09

Re: Geloof en gedachtes over homo's

Berichtdoor Liekels » 02 aug 2018 20:09

de passant schreef:Bij ons 0(nul) homo,s en 0(nul) hetero,s! en ongeveer 1600 mensen waarvan ongeveer 785 mannen die en ongeveer 815 vrouwen die allemaal (proberen) God en hun medemens (proberen)lief (te) hebben! en iedereen is welkom!


0 homo's en 0 hetro's? Of probeer je juist aan te geven dat het niet belangrijk is en iedereen welkom is?

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Geloof en gedachtes over homo's

Berichtdoor MoesTuin » 02 aug 2018 20:39

Liekels schreef:0 homo's en 0 hetro's? Of probeer je juist aan te geven dat het niet belangrijk is en iedereen welkom is?

tja.... bi seksueel schiet door mijn hoofd dan #-o
Maar Liekels, ik denk dat je laatste zin het zo bedoeld wordt :wink:
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

de passant
Sergeant
Sergeant
Berichten: 322
Lid geworden op: 15 okt 2014 12:16

Re: Geloof en gedachtes over homo's

Berichtdoor de passant » 02 aug 2018 23:03

Liekels schreef:0 homo's en 0 hetro's? Of probeer je juist aan te geven dat het niet belangrijk is en iedereen welkom is?

Je bent in de eerste plaats geen homo of hetero, maar gewoon een mens, en mensen kan je weer onder verdelen in mannen en vrouwen ( en eventueel kinderen , jongen en meisje) zo spreekt de Bijbel erover en naar mijn mening moeten wij er ook zo over praten.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23540
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Geloof en gedachtes over homo's

Berichtdoor Marnix » 03 aug 2018 08:21

de passant schreef:Je bent in de eerste plaats geen homo of hetero, maar gewoon een mens, en mensen kan je weer onder verdelen in mannen en vrouwen ( en eventueel kinderen , jongen en meisje) zo spreekt de Bijbel erover en naar mijn mening moeten wij er ook zo over praten.


Heel mooi. Maar als het goed is is de kerk ook een veilige plek waar je met elkaar meeleeft en over dit soort dingen kan praten. Juist als iedereen als volwaardig mens wordt gezien...
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Liekels
Mineur
Mineur
Berichten: 174
Lid geworden op: 25 jul 2018 17:09

Re: Geloof en gedachtes over homo's

Berichtdoor Liekels » 03 aug 2018 10:20

de passant schreef:Je bent in de eerste plaats geen homo of hetero, maar gewoon een mens, en mensen kan je weer onder verdelen in mannen en vrouwen ( en eventueel kinderen , jongen en meisje) zo spreekt de Bijbel erover en naar mijn mening moeten wij er ook zo over praten.


Dat is ook zo, maar dit forum ging nou eenmaal over homo's dus dan moeten we het het toch even benoemen denk ik.

Liekels
Mineur
Mineur
Berichten: 174
Lid geworden op: 25 jul 2018 17:09

Re: Geloof en gedachtes over homo's

Berichtdoor Liekels » 03 aug 2018 10:29

Even voor de duidelijkheid ik keur niet af als iemand anders denkt of handelt vanuit geloof of opvoeding of wat dan ook, iedereen kiest zijn eigen weg (of gods weg, zoals ik hier gelezen heb). Je kunt naar mijn idee alleen niet hetzelfde voor een ander bepalen. Iedereen is vrij om zijn/haar weg te kiezen. En als een ander niet jouw pad bewandelt (of die van god, voordat ik verkeerd begrepen word) is diegene niet fout of ontspoort. Als iedereen de weg zelf bewandelt waar hij/zij in gelooft en zich niet zo druk maakt om die van een ander, dan maak je jouw leven zelf ook iets makkelijker.

Geytenbeekje
Mineur
Mineur
Berichten: 228
Lid geworden op: 18 jan 2018 23:55

Re: Geloof en gedachtes over homo's

Berichtdoor Geytenbeekje » 03 aug 2018 10:42

Liekels schreef:Even voor de duidelijkheid ik keur niet af als iemand anders denkt of handelt vanuit geloof of opvoeding of wat dan ook, iedereen kiest zijn eigen weg (of gods weg, zoals ik hier gelezen heb). Je kunt naar mijn idee alleen niet hetzelfde voor een ander bepalen. Iedereen is vrij om zijn/haar weg te kiezen. En als een ander niet jouw pad bewandelt (of die van god, voordat ik verkeerd begrepen word) is diegene niet fout of ontspoort. Als iedereen de weg zelf bewandelt waar hij/zij in gelooft en zich niet zo druk maakt om die van een ander, dan maak je jouw leven zelf ook iets makkelijker.


Voor een christen geld dat Gods Weg de enige juiste weg is, hoe dat is daar zijn de meningen verdeeld over , ik ben van mening dat je enerzijds creatief kunt wezen anderzijds zelf onderzoeken wat de Bijbel zegt.

Liekels
Mineur
Mineur
Berichten: 174
Lid geworden op: 25 jul 2018 17:09

Re: Geloof en gedachtes over homo's

Berichtdoor Liekels » 03 aug 2018 10:51

Geytenbeekje schreef:Voor een christen geld dat Gods Weg de enige juiste weg is, hoe dat is daar zijn de meningen verdeeld over , ik ben van mening dat je enerzijds creatief kunt wezen anderzijds zelf onderzoeken wat de Bijbel zegt.


Dat klopt dat is voor hen de enige juiste weg en je kunt erover praten en iemand overtuigen van deze weg, maar als deze persoon toch een andere weg kiest dan kun je dat ook accepteren en deze persoon niet de rug toekeren. Want de ander vindt dit voor jou misschien ook niet de juiste weg, maar dat is niet belangrijk. Het gaat erom dat jezelf doet waar je in gelooft. Ik zag een mooie quote, "hoe weinig begrijpen we de weg van een ander, als we enkel vergelijken met ons eigen pad".

Geytenbeekje
Mineur
Mineur
Berichten: 228
Lid geworden op: 18 jan 2018 23:55

Re: Geloof en gedachtes over homo's

Berichtdoor Geytenbeekje » 03 aug 2018 10:53

Liekels schreef:Dat klopt dat is voor hen de enige juiste weg en je kunt erover praten en iemand overtuigen van deze weg, maar als deze persoon toch een andere weg kiest dan kun je dat ook accepteren en deze persoon niet de rug toekeren. Want de ander vindt dit voor jou misschien ook niet de juiste weg, maar dat is niet belangrijk. Het gaat erom dat jezelf doet waar je in gelooft. Ik zag een mooie quote, "hoe weinig begrijpen we de weg van een ander, als we enkel vergelijken met ons eigen pad".


Heb je helemaal gelijk in

Gebruikersavatar
gravo
Majoor
Majoor
Berichten: 2017
Lid geworden op: 12 jan 2009 23:20

Re: Geloof en gedachtes over homo's

Berichtdoor gravo » 03 aug 2018 18:37

Misschien kunnen we nog een wereld winnen door ook een topic te openen onder de titel: "Geloof en gedachtes van homo' s.

gravo
'Von Gott wissen wir nichts. Aber dies Nichtwissen ist Nichtwissen von Gott'
(Franz Rosenzweig, Der Stern der Erlösung)

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3751
Lid geworden op: 24 aug 2008 15:23
Locatie: Aggenebbishausen
Contacteer:

Re: Geloof en gedachtes over homo's

Berichtdoor JeeWee » 03 aug 2018 22:01

Geytenbeekje schreef:Ik denk dat je zelfs met dominees van de (Oud)Gereformeerde Gemeenten (In Nederland) Er over kan praten als je er lid bent en graag over wilt praten, het valt soms wel mee hoor met de zwaarmoedigheid van bepaalde mensen althans vind ik.

Ik geloof dat je daar helemaal gelijk in hebt.
Als homo heb ik inmiddels wel met heel veel predikanten gesproken en nooit een afwijzing gekregen.
Inderdaad: predikanten uit de rechter hoek: Ger.Gem., HHK, GB enz...
Wel steeds weer die verlegenheid: het woord homoseksueel krijgen ze vaak niet over de lippen.
In plaats daarvan hebben ze het over 'andersgeaarden" alsof er iets mis is met mijn stroomvoorziening...

Er is ook niet eens zoveel afwijzing. Maar toch kent bijna niemand homo's in de eigen gemeente.
Homo's zien de kerk niet als veilige plek, terwijl toch juist de kerk een veilige plek zou moeten zijn...
Geloof ziet het onzichtbare, gelooft het ongelooflijke en ontvangt het onmogelijke...

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Geloof en gedachtes over homo's

Berichtdoor Chaya » 04 aug 2018 12:46

Nadav Schwartz is orthodox-joods en homo: 'God denkt dat het voor mij het beste is om homo te zijn'.

De orthodox-joodse homo-activist Nadav Schwartz (36) probeert zijn eigen weg te vinden in het leven. Vandaag is hij wel bij de Gay Parade in Amsterdam, maar hij vaart niet mee op een boot. Heel zuur, vindt hij. 'Dat kan niet omdat het sabbat is.'

Van de rabbijn leerde ik dat ho­mo­sek­su­a­li­teit iets is wat je kunt hebben, niet iets wat je bent.

https://www.trouw.nl/religie-en-filosof ... -~a4287a6d

De sabbatsrust is dus nog heilig.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Yoshi

Re: Geloof en gedachtes over homo's

Berichtdoor Yoshi » 04 aug 2018 12:50

Dat laatste betwijfel ik. Hij is immers wel gewoon aanwezig en maakt gebruik van de faciliteiten die daarbij horen en waarvoor mensen aan het werk zijn. Hij had net zo goed op een boot kunnen staan.


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 23 gasten