Geloof en gedachtes over homo's

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Yoshi

Re: Geloof en gedachtes over homo's

Berichtdoor Yoshi » 27 jul 2018 20:23

Speedy schreef:Nee, ik ga geen paarlen voor de zwijnen werpen. De anti houding staat bij voorbaat al vast.

Wat een zwaktebod. Jij komt met een verhaal, ik zie aan de hand van de door jou verstrekte informatie idd niet hoe dat positief zou moeten uitstralen op het refo gezin en wat de homoseksueel nou helemaal fout doet of waar die grenzen opzoekt. EN vervolgens kruip je in de slachtofferrol.

Speedy
Majoor
Majoor
Berichten: 2280
Lid geworden op: 30 jan 2003 16:20

Re: Geloof en gedachtes over homo's

Berichtdoor Speedy » 27 jul 2018 20:27

Yoshi schreef:Wat een zwaktebod. Jij komt met een verhaal, ik zie aan de hand van de door jou verstrekte informatie idd niet hoe dat positief zou moeten uitstralen op het refo gezin en wat de homoseksueel nou helemaal fout doet of waar die grenzen opzoekt. EN vervolgens kruip je in de slachtofferrol.

Hup weer een kwalificatie gaat lekker met je.

Inderdaad, jij leest iets met je eigen perceptie als niet positief en veroordeeld bij voorbaat al de ouders. En vervolgens krijg ik het etiket ‘kruip je in de slachtoffer rol’. En moet ik het jou nog uit gaan leggen ....
Mijn lijst van booswichten wordt elke dag, dat ik ouder word, kleiner en mijn register van dwazen steeds langer.

Yoshi

Re: Geloof en gedachtes over homo's

Berichtdoor Yoshi » 27 jul 2018 20:49

Speedy schreef:Hup weer een kwalificatie gaat lekker met je.

En hup, weer duik je weg voor enige inhoudelijke verduidelijking.
Inderdaad, jij leest iets met je eigen perceptie als niet positief en veroordeeld bij voorbaat al de ouders. En vervolgens krijg ik het etiket ‘kruip je in de slachtoffer rol’. En moet ik het jou nog uit gaan leggen ....

Ja. Zolang jij je voorbeeld niet verder uitwerkt wordt het negatieve beeld wat je geschetst hebt niet ongedaan gemaakt of ten positieve gebogen. Mijn perceptie is een product van jouw 2 schrijfsels mbt dit voorbeeld.

Memmem
Moderator
Berichten: 2720
Lid geworden op: 11 sep 2002 21:27

Re: Geloof en gedachtes over homo's

Berichtdoor Memmem » 27 jul 2018 23:50

Liekels schreef:Ik snap dat dit even niet duidelijk was. De discussie met een (jongere) vriendin ging over haar oom en hoe haar vader daarop reageerde. Mijn oom is toevallig ook homo, maar bij ons thuis is dat nooit een probleem of ter discussie gekomen. Maar snap wel je verwarring. Hoewel ik het idee dat iemand denkt dat ik dit verzonnen heb überhaupt nooit bij me opgekomen zou zijn. Zegt misschien iets meer over jou ( zoals de waard is, vertrouwd hij zijn gasten) ;-)

Als je al lang meeloopt op een forum kom je nogal eens wat tegen wat elkaar tegenspreekt. Verschillende topics over gevoelige kwesties zijn begonnen met mijn vriend/vriendin/bekende zegt/is/voelt iets en dan komt later dat het gewoon verzonnen is en dat er alleen gepost was om (negatieve) reacties te krijgen

Liekels
Mineur
Mineur
Berichten: 174
Lid geworden op: 25 jul 2018 17:09

Re: Geloof en gedachtes over homo's

Berichtdoor Liekels » 28 jul 2018 00:05

Speedy schreef:Nee, ik ga geen paarlen voor de zwijnen werpen. De anti houding staat bij voorbaat al vast.


Maar lieve Speedy als je nou eerlijk bent, is dat bij jou niet ook zo? Ben jij bereid om te denken over wat er geschreven wordt en wil jij nog iets leren of kun jij ons alleen in deze iets leren? Besef ajb dat je gedachtes hierover prima zijn, ten minste wat jou zelf betreft. Want in dit geval beslis jij wel wat goed of slecht is voor een ander, want zelf zit je niet in deze situatie ( tenminste daar ga ik van uit). Dat is alleen wat ik moeilijk te begrijpen vind. Wat ik bij jou terug zie is wat mijn vriendin ook zei....hoe denk je dat het voor mijn vader is. En jij hetzelfde over de familie van haar. Maar heb jij je ook proberen te verplaatsen in haar? Hoe moeilijk het moet zijn met deze visie te zijn opgevoed, maar toch jouw eigen weg kiezen, omdat je niet anders kunt. Hoe sterk moet je zijn om dat te doen in een kring waarin iedereen denkt zoals jij bijvoorbeeld? Heb je weleens daaraan gedacht?

Liekels
Mineur
Mineur
Berichten: 174
Lid geworden op: 25 jul 2018 17:09

Re: Geloof en gedachtes over homo's

Berichtdoor Liekels » 28 jul 2018 00:08

Memmem schreef:Als je al lang meeloopt op een forum kom je nogal eens wat tegen wat elkaar tegenspreekt. Verschillende topics over gevoelige kwesties zijn begonnen met mijn vriend/vriendin/bekende zegt/is/voelt iets en dan komt later dat het gewoon verzonnen is en dat er alleen gepost was om (negatieve) reacties te krijgen


Dat zal idd best, maar dat is niet het geval. En wat spreek ik dan tegen? Dasr ben ik me niet bewust van. Heb jij het idee dat ik dit post voor negatieve reacties? Ik wil het alleen zo graag begrijpen.

tulp
Sergeant
Sergeant
Berichten: 380
Lid geworden op: 30 apr 2006 14:42

Re: Geloof en gedachtes over homo's

Berichtdoor tulp » 28 jul 2018 11:31

Liekels schreef: Heb jij het idee dat ik dit post voor negatieve reacties? Ik wil het alleen zo graag begrijpen.


Ik ben Memmen niet maar: ja dat idee heb ik wel.
Ik voel het al van je (o zo vriendelijke) eerste post afdruipen.
Misschien helpt het je om je te realiseren dat 'begrijpen' niet hetzelfde is als 'met elkaar eens zijn'.
En mogelijk, heel misschien, zou het ook nog zo kunnen zijn dat mensen goed over een standpunt nagedacht hebben én zich daarbij realiseren dat ze zelf makkelijk praten hebben, maar toch geen ander standpunt in kunnen/willen nemen.
Het getuigt van respect om dat te laten staan, denk ik.

(een arm om iemand die het moeilijk heeft heen slaan, heeft niet zozeer met geloof maar eerder met karakter te maken. In 'de kerk' zijn veel mensen die een arm om een ander heen slaan en er zijn ook veel mensen die dat niet doen. Net als buiten 'de kerk' dus eigenlijk)

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: Geloof en gedachtes over homo's

Berichtdoor Johan100 » 28 jul 2018 13:14

Speedy schreef:Wil je wat leren of heb jij je keuzes al gemaakt?

Kern is dat acceptatie wordt opgedrongen als de enige zienswijze.


Dankje Speedy. Precies, daar lijkt het wel verdacht veel op.
Liekels schreef: Je kunt ook gewoon uit het dit forum stappen als je met andere gedachtes niet om kunt gaan, daar ben je vrij in hoor!

Je draait m.i. de boel om. Zolang er medelijden komt en iedereen hetzelfde geluid laat horen loopt de discussie wel. Als er een tegengeluid komt ontspoort de discussie altijd. Daar kan men niet mee omgaan. Men wil alleen medelijden. En ik heb geloof ik echt wel heel veel invoelingsvermogen wat homo's betreft. Maar ik ga echt niet zeggen 'trouw maar lekker met een andere man en leef je maar uit, of trouw maar lekker met een andere man (als vrouw met een vrouw) en dat gaat samen met God dienen'. Ik begrijp het, maar hang een ander standpunt aan, dus dan moet je niet komen met 'stel je eens voor dat jij homo zou zijn'. Ik ben geen homo maar verloochen mezelf (door genade) op andere vlakken, uit liefde tot Jezus.
Klinkt jou misschien vreemd in de oren als je niet wedergeboren bent. Onze wil moet omgebogen worden en dan gaan we doen wat God wil. En ik weet dat als ik door het geloof de goede strijd strijdt eens de overwinning zal behalen en zonder zonde en met een verheerlijkt lichaam bij Jezus zal zijn. Dat kost zelfopoffering. Maar zonder strijd geen overwinning. Die strijd en overwinning gun ik jou ook en iedereen.
Natuurlijk moeten we met liefde omgaan met onze medemens, homo of niet. Juist daarom moeten we ook de Waarheid zeggen.
Zonder nieuwe geboorte van boven vandaan willen we niet wat God wil en zijn we ten diepste vijanden van God.
Gods Woord is anno 2018 echt niet veranderd. Jezus zegt: Wanneer gij Mij liefhebt, zult gij Mijn geboden bewaren.
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Gebruikersavatar
Cicero
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3394
Lid geworden op: 01 okt 2004 14:06
Locatie: Holland

Re: Geloof en gedachtes over homo's

Berichtdoor Cicero » 28 jul 2018 15:40

Johan100 schreef:Men wil alleen medelijden. En ik heb geloof ik echt wel heel veel invoelingsvermogen wat homo's betreft. Maar ik ga echt niet zeggen 'trouw maar lekker met een andere man en leef je maar uit, of trouw maar lekker met een andere man (als vrouw met een vrouw) en dat gaat samen met God dienen'. Ik begrijp het, maar hang een ander standpunt aan, dus dan moet je niet komen met 'stel je eens voor dat jij homo zou zijn'. Ik ben geen homo maar verloochen mezelf (door genade) op andere vlakken, uit liefde tot Jezus.

Ik denk dat mensen waartegen je uitvaart het prima kunnen accepteren als iemand vanuit eigen overtuiging zegt dat hij of zij zich wil onthouden van relaties.
Ik denk dat mensen waartegen je uitvaart het ook prima kunnen accepteren als jij zegt de overtuiging te hebben dat mensen geen intieme relatie met mensen van hetzelfde geslacht mogen hebben.
Het punt waar het op vastloopt is dat men anderen een bepaalde levenswijze wil opdringen, op straffe van... Dus het gebrek aan tolerantie. Daarmee gepaard gaande een relativeren van het verloochenen van je diepste identiteit onder het mom van dat iedereen zichzelf wel op bepaalde punten verloochend.

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: Geloof en gedachtes over homo's

Berichtdoor Johan100 » 28 jul 2018 17:52

Cicero schreef:Ik denk dat mensen waartegen je uitvaart het prima kunnen accepteren als iemand vanuit eigen overtuiging zegt dat hij of zij zich wil onthouden van relaties.
Ik denk dat mensen waartegen je uitvaart het ook prima kunnen accepteren als jij zegt de overtuiging te hebben dat mensen geen intieme relatie met mensen van hetzelfde geslacht mogen hebben.
Het punt waar het op vastloopt is dat men anderen een bepaalde levenswijze wil opdringen, op straffe van... Dus het gebrek aan tolerantie. Daarmee gepaard gaande een relativeren van het verloochenen van je diepste identiteit onder het mom van dat iedereen zichzelf wel op bepaalde punten verloochend.

Allereerst even een opmerking over het woord uitvaart. Uitvaren betekent woedend toespreken. En dat doe ik niet. Dat hoef ik jou niet uit te leggen toch? Ik vind het nogal vervelend dat je me dat zomaar in de schoenen schuift.

Dit gezegd hebbende komen we nu op het punt waar het volgens jou vastloopt. Wie is men? Op straffe van wat?
Kijk, hoe het daar bij hen in de familie gaat kan ik gewoonweg niet over oordelen. Topicstarter noemt familie erg gelovig.
Mijns inziens ben je gelovig of niet gelovig en bestaat er ook nog een verschil tussen gelovig zijn en religieus/godsdienstig.

Over diepste identiteit gesproken, ik gun iedereen identiteit in Christus.

Nog een toevoeging; kille religie/godsdienst kan mensen afwijzen.
Geloof wat door de liefde werkende is praat de zonde niet goed, maar vangt iemand in eerste instantie als die uit de kast komt wel in liefde op.
Laatst gewijzigd door Johan100 op 28 jul 2018 18:07, 1 keer totaal gewijzigd.
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: Geloof en gedachtes over homo's

Berichtdoor Johan100 » 28 jul 2018 18:00

Marnix schreef:Prachtig... (hoewel hij waarschijnlijk gewoon biseksueel was)
Nee, dat geloof ik niet. Ik geloof niet dat hij liegt.

Over biseksueel gesproken..
Vlak dat ook maar niet. Veel mensen die biseksueel zijn hebben het psychisch ook moeilijk. Ik heb daar weleens een artikel over gelezen.
En stel je voor dat iemand biseksueel is en gelovig, wat een strijdt dat kan veroorzaken tegen zondige gevoelens. Lijkt me echt niet makkelijk.
God staat hierboven en kan dit allemaal wegnemen.
Daarom deel ik dat filmpje, om Gods genade te verheerlijken en mensen hoop te geven.
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Gebruikersavatar
mona
Majoor
Majoor
Berichten: 1990
Lid geworden op: 04 mei 2012 21:06

Re: Geloof en gedachtes over homo's

Berichtdoor mona » 28 jul 2018 18:24

Johan100 schreef:Ik kan dat filmpje niet meer vinden :x waar Arjen Baan iemand interviewt die van de overheersing van zijn homo-gevoelens afgekomen is en nu met een lieve vrouw getrouwd is.
Door genade heeft hij zich niet overgegeven aan de zonde van homoseksualiteit te bedrijven en met iemand te trouwen van zijn eigen geslacht.
Hij heeft zich op de Heere gewenteld en kwam van de overheersing van die gevoelens af en is nu met een vrouw getrouwd. Wat een genadige God hebben wij.

Als ik dat filmpje nog vind plaats ik het.


Bedoel je deze Johan:

https://www.youtube.com/watch?v=doN5WwfwNRY

https://www.youtube.com/watch?v=dDYIRDVV3hM

Het boek van Rosaria Butterfield is ook een duidelijk levensverhaal hoe een praktiserende lesbische vrouw tot geloof kwam, en uiteindelijk een man trouwde.
Laatst gewijzigd door mona op 28 jul 2018 18:26, 1 keer totaal gewijzigd.
Spiegeltje, spiegeltje aan de wand,
hoe staat het met mijn binnenkant?

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: Geloof en gedachtes over homo's

Berichtdoor Johan100 » 28 jul 2018 18:26


Ja klopt, dankje mona. Bas had die opname ook al gevonden.
Mooi hé?
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Gebruikersavatar
mona
Majoor
Majoor
Berichten: 1990
Lid geworden op: 04 mei 2012 21:06

Re: Geloof en gedachtes over homo's

Berichtdoor mona » 28 jul 2018 18:28

O sorry, had niet gezien dat Bas ze ook geplaatst had.
Ja, indrukwekkend om de leiding van de Heere te zien. In het boek van Rosaria Butterfield zie je dat ook heel duidelijk.
Spiegeltje, spiegeltje aan de wand,
hoe staat het met mijn binnenkant?

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: Geloof en gedachtes over homo's

Berichtdoor Johan100 » 28 jul 2018 18:32

mona schreef:O sorry, had niet gezien dat Bas ze ook geplaatst had.
Ja, indrukwekkend om de leiding van de Heere te zien. In het boek van Rosaria Butterfield zie je dat ook heel duidelijk.

Geeft niet hoor ;)
Zeker. Wat is de titel van dat boek?
Inmiddels gevonden. Een onwaarschijnlijke bekering. https://www.rd.nl/kerk-religie/rosaria- ... n-1.541106
Laatst gewijzigd door Johan100 op 28 jul 2018 18:38, 1 keer totaal gewijzigd.
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 20 gasten