Jezelf leeg voelen

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: Jezelf leeg voelen

Berichtdoor Johan100 » 29 jul 2018 10:41

Teus schreef:Je spreekt ook over 2 dingen “je leeg voelen” en “God kwijt”

Ik begrijp je punt niet zo. Als je God niet ervaart voel je je leeg. Alleen God kan ons vervullen en als Hij zich dan terugtrekt voel je je leeg.
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Gebruikersavatar
Teus
Majoor
Majoor
Berichten: 2406
Lid geworden op: 15 dec 2011 13:14

Re: Jezelf leeg voelen

Berichtdoor Teus » 29 jul 2018 11:26

Terus schreef:Ik begrijp je punt niet zo. Als je God niet ervaart voel je je leeg. Alleen God kan ons vervullen en als Hij zich dan terugtrekt voel je je leeg.

Johan100 schreef:Ik begrijp je punt niet zo. Als je God niet ervaart voel je je leeg. Alleen God kan ons vervullen en als Hij zich dan terugtrekt voel je je leeg.

Ik schreef het in een eerdere post, Als ik me, in mijn ervaring, leeg voel, mis ik Vader en dan overtreft het verlangen het lege gevoel. Of het vooruitzicht overtreft het lege gevoel, wat het meeste waard is.
Wellicht is het bij een ander niet zo, ik ervaar het zo.
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: Jezelf leeg voelen

Berichtdoor Johan100 » 29 jul 2018 11:42

Teus schreef:Ik schreef het in een eerdere post, Als ik me, in mijn ervaring, leeg voel, mis ik Vader en dan overtreft het verlangen het lege gevoel. Of het vooruitzicht overtreft het lege gevoel, wat het meeste waard is.
Wellicht is het bij een ander niet zo, ik ervaar het zo.

Ja, maar verlangen is geen vervulling. Verlangen naar iets ziet uit naar vervulling. Dat ben je vast met mee eens.
Een blij vooruitzicht kan je inderdaad strelen, maar dan voel je je dus niet leeg.
Ik heb echt weleens momenten dat ik me leeg voel en dan moet ik weer naar de Bron.
Zo houdt God me afhankelijk.
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Gebruikersavatar
Teus
Majoor
Majoor
Berichten: 2406
Lid geworden op: 15 dec 2011 13:14

Re: Jezelf leeg voelen

Berichtdoor Teus » 29 jul 2018 12:05

Johan100 schreef:Ja, maar verlangen is geen vervulling. Verlangen naar iets ziet uit naar vervulling. Dat ben je vast met mee eens.
Een blij vooruitzicht kan je inderdaad strelen, maar dan voel je je dus niet leeg.
Ik heb echt weleens momenten dat ik me leeg voel en dan moet ik weer naar de Bron.
Zo houdt God me afhankelijk.

Absoluut ben ik het daar mee eens.
Ik heb het wel eens gehad Johan dat ik God kwijt was. Het was alsof mijn strot dichtgeknepen werd, alsof ik stikte.
Had geen gevoel van leegte, "die cent van die multimiljonair" Ik was mijn hele Vermogen kwijt, God zelf. Verlangen naar vervulling was smeken totdat Hij terugkomt.
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

Predew
Verkenner
Verkenner
Berichten: 27
Lid geworden op: 29 aug 2018 18:35

Re: Jezelf leeg voelen

Berichtdoor Predew » 13 sep 2018 19:28

Chaya schreef:Ik herken het helaas wel ja. Ik had te lang te veel op mijn bordje gehad en ik voelde me uitgeblust en leeg.
Gek genoeg zei de dokter dat juist mijn rugzakje te vol was. Iedereen had er van alles ingestopt, ik droeg het met me mee en er ging nooit eens iets uit. Ik moest NEE leren zeggen, dat was de oplossing.
Maar ik vreesde dat de mensen me dan niet meer aardig vonden, of lief, alsof mijn leven daarvan af moet hangen.
Ik moest een stukje over mezelf schrijven, toen ik lid werd van een vereniging.
Ik heb er uren op zitten kauwen, wat moest ik nu vertellen als alleen maar mijn burgelijke status?
Dat was wel een eyeopener en een soort kruispunt in mijn leven.
Ik was tot dan toe, de dochter van, de vrouw van, de moeder van, de buurvrouw, de vriendin van, geweest, maar wie ben ik nu werkelijk, zonder al dat?
Sommige mensen gaan dan een week in een klooster, dat heb ik niet gedaan. Het duurde ook wel iets langer, maar het is goed gekomen.

Je vraagt, wat doen we ermee? Goeie vraag, ik was zo leeg dat ik niet meer wist hoe ik God kon vragen om die leegte te vervullen. Zo moe was ik.
God was heel ver weg. Er kwam een lieve mevrouw uit onze gemeente een kopje koffie bij me drinken en ze zei:
Weet je, ik zat 2 jaar in een diepe depressie. Ik kon God niet meer ervaren, zo dik was het wolkendek boven me. Alles drukte zwaar op mij.
Ik voelde me niet meer verbonden met Hem. Maar ik begon me een soort ballon voor te stellen, die aan heel dun draadje naar die wolken ging, er doorheen. Ik zag die ballon niet meer, maar voelde wel het dunne draadje in mijn hand. Het zwiepte af en toe heen en weer door de stormen die over mijn leven raasden, maar ik hield dat tere draadje vast.
Ik vond het wel een mooi beeld.
Misschien kinderlijk, maar soms kom je niet meer verder dan dat.




Beste Chaya,

Geweldig dat je dit wilde delen, ik herken mij hier ook een beetje in. (Alleen bij mij heeft het meer te maken met de dagelijkse drukte.)
Wat een prachtig beeldspraak over de ballon met het touwtje! Dit mag ik mooi meenemen.

Bedankt hiervoor!


Met een hartelijke groet,

Pres
2 Korinthe 12:9

Veendam
Majoor
Majoor
Berichten: 1510
Lid geworden op: 18 sep 2017 20:15

Re: Jezelf leeg voelen

Berichtdoor Veendam » 13 sep 2018 22:34

Als ik kijk naar Simson dan kwam de Gods Geest over hem.
Hij kon dat ook zelf bewerkstelligen door zich te schudden staat er zelfs in de Bijbel.
Maar dan een bepaald moment dan is hij zijn haar kwijt dus ook zijn kracht, en is de Geest van hem geweken en zegt hij nog wel: ik zal mij zelf heen en weer schudden en dan komt Gods Geest over mij en zal ik ..........

Simson VOELDE dus de Heilige Geest niet, want hij voelde ook niet dat Hij van hem geweken was.
Jezelf leeg VOELEN wil dus niet zeggen dat je leeg bent.
Je gevoelsleven dat is je ziel.
Dat is dus niet je geest die door de Heilige Geest is levend gemaakt.

Als iemand vol is van zichzelf en dan mislukt er wat behoorlijk dan kan ik mij voorstellen dat er dan een leeg gevoel ontstaat.
Maar dan nog is het voelen wat anders dan wat IS.


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 27 gasten