Jezelf leeg voelen

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Jezelf leeg voelen

Berichtdoor Johan100 » 20 jul 2018 12:17

Wie tobt er niet weleens mee?
Ik denk iedereen weleens.
Je voelt jezelf leeg.
Wat heeft je bestaan voor zin?
Waarom ben ik hier op deze aarde?
Vinden ander me leuk, mag ik er zijn?
Je zoekt op internet, naar tips.
Je komt het woord somber tegen, depressie.
Je komt een site tegen die je adviezen geeft om je op te vullen.
Maar het duurt maar even en de leegte keert weer terug.
Het zijn allemaal tijdelijke remedies.

Wat is de diepste oorzaak van leegte? We zijn van nature God kwijt.
Wat kan ons ten diepste vervullen?
Dat is de Geest, de liefde van God.
Ik voel me ook weleens leeg, heel naar is dat.
Ik weet ook van de liefde van God en verlang daar bijna altijd naar.
Dan loop je over.
Het tilt je als het ware boven de zorgen van dit leven uit.


Wie voelt zich weleens leeg en wat doen we ermee?
Wie wil hier wat over kwijt?
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Jezelf leeg voelen

Berichtdoor Chaya » 20 jul 2018 15:00

Ik herken het helaas wel ja. Ik had te lang te veel op mijn bordje gehad en ik voelde me uitgeblust en leeg.
Gek genoeg zei de dokter dat juist mijn rugzakje te vol was. Iedereen had er van alles ingestopt, ik droeg het met me mee en er ging nooit eens iets uit. Ik moest NEE leren zeggen, dat was de oplossing.
Maar ik vreesde dat de mensen me dan niet meer aardig vonden, of lief, alsof mijn leven daarvan af moet hangen.
Ik moest een stukje over mezelf schrijven, toen ik lid werd van een vereniging.
Ik heb er uren op zitten kauwen, wat moest ik nu vertellen als alleen maar mijn burgelijke status?
Dat was wel een eyeopener en een soort kruispunt in mijn leven.
Ik was tot dan toe, de dochter van, de vrouw van, de moeder van, de buurvrouw, de vriendin van, geweest, maar wie ben ik nu werkelijk, zonder al dat?
Sommige mensen gaan dan een week in een klooster, dat heb ik niet gedaan. Het duurde ook wel iets langer, maar het is goed gekomen.

Je vraagt, wat doen we ermee? Goeie vraag, ik was zo leeg dat ik niet meer wist hoe ik God kon vragen om die leegte te vervullen. Zo moe was ik.
God was heel ver weg. Er kwam een lieve mevrouw uit onze gemeente een kopje koffie bij me drinken en ze zei:
Weet je, ik zat 2 jaar in een diepe depressie. Ik kon God niet meer ervaren, zo dik was het wolkendek boven me. Alles drukte zwaar op mij.
Ik voelde me niet meer verbonden met Hem. Maar ik begon me een soort ballon voor te stellen, die aan heel dun draadje naar die wolken ging, er doorheen. Ik zag die ballon niet meer, maar voelde wel het dunne draadje in mijn hand. Het zwiepte af en toe heen en weer door de stormen die over mijn leven raasden, maar ik hield dat tere draadje vast.
Ik vond het wel een mooi beeld.
Misschien kinderlijk, maar soms kom je niet meer verder dan dat.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
Teus
Majoor
Majoor
Berichten: 2406
Lid geworden op: 15 dec 2011 13:14

Re: Jezelf leeg voelen

Berichtdoor Teus » 22 jul 2018 14:03

Johan100 schreef:
Wie voelt zich weleens leeg en wat doen we ermee?
Wie wil hier wat over kwijt?


Ik voel me nooit meer leeg Johan.
Door in de verbinding, door de Heilige Geest, te blijven ervaar ik geen leeg leven. Wel begeef ik me vaak in een lege situatie.
Nooit God kwijt? Zul je je afvragen. Ja heel soms maar dat is geen leegte, dat is een onbeschrijflijk verlangen.

Zoals je zelf schrijft is leeg voelen het gemis van God in ons leven. De open verbinding met God is er niet (meer).
Het heeft met geloven, dat is vertrouwen, te maken.
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

mohamed

Re: Jezelf leeg voelen

Berichtdoor mohamed » 22 jul 2018 22:43

Johan100 schreef:We zijn van nature God kwijt.

Wel, wij hebben de natuur niet gemaakt. Dus waarom leg je dat probleem bij de mens neer?

Yoshi

Re: Jezelf leeg voelen

Berichtdoor Yoshi » 23 jul 2018 06:56

Ik denk juist dat van nature de mens godsgericht is. Dat zien we eigenlijk in alle culturen, die ook onafhankelijk van elkaar godsdiensten hadden. Ik geen werkelijk geen enkele cultuur uit de menselijke geschiedenis die atheïstisch was.

mohamed

Re: Jezelf leeg voelen

Berichtdoor mohamed » 23 jul 2018 08:20

Eens Yoshi, het atheïsme is relatief nieuw. Daarom bevreemdt het mij ook dat refo's zeggen God kwijt te zijn terwijl ze elke dag uit de Bijbel lezen en voor het eten zegening vragen en dankzeggen. Tegen wie is dat dan gericht vraag je je af?

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: Jezelf leeg voelen

Berichtdoor Johan100 » 23 jul 2018 12:37

mohamed schreef:Wel, wij hebben de natuur niet gemaakt. Dus waarom leg je dat probleem bij de mens neer?

Het woordje nature slaat op sinds onze geboorte, sinds de zondeval zijn we God kwijt.
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Yoshi

Re: Jezelf leeg voelen

Berichtdoor Yoshi » 23 jul 2018 12:39

Johan100 schreef:Het woordje nature slaat op sinds onze geboorte, sinds de zondeval zijn we God kwijt.

Wat vreemd dan al die kerken. Die meer dan een miljard christenen. Als 'we' God kwijt waren dan zouden we allemaal atheïstisch zijn, zou de bijbel niet bestaan en zouden er al helemaal geen kerken zijn.

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: Jezelf leeg voelen

Berichtdoor Johan100 » 23 jul 2018 12:44

Teus schreef:Ik voel me nooit meer leeg Johan.
Door in de verbinding, door de Heilige Geest, te blijven ervaar ik geen leeg leven. Wel begeef ik me vaak in een lege situatie.
Nooit God kwijt? Zul je je afvragen. Ja heel soms maar dat is geen leegte, dat is een onbeschrijflijk verlangen.

Zoals je zelf schrijft is leeg voelen het gemis van God in ons leven. De open verbinding met God is er niet (meer).
Het heeft met geloven, dat is vertrouwen, te maken.


Dat is mooi, maar vreemd is het niet als je je weleens leeg voelt nadat je tot geloof bent gekomen.
Asaf klaagt ook dat hij God kwijt is, terwijl hij toch geloofde, toch?
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

mohamed

Re: Jezelf leeg voelen

Berichtdoor mohamed » 23 jul 2018 21:54

Yoshi schreef:Wat vreemd dan al die kerken. Die meer dan een miljard christenen. Als 'we' God kwijt waren dan zouden we allemaal atheïstisch zijn, zou de bijbel niet bestaan en zouden er al helemaal geen kerken zijn.

Volgens mij is Johan100 vooral de weg een beetje kwijt.

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: Jezelf leeg voelen

Berichtdoor Johan100 » 24 jul 2018 11:04

mohamed schreef:Volgens mij is Johan100 vooral de weg een beetje kwijt.

Waarom? Belijdenis gedaan hebben en lid van een kerk zijn wil niet zeggen dat je wederom geboren bent.
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

coby6
Majoor
Majoor
Berichten: 1536
Lid geworden op: 01 apr 2018 19:00

Re: Jezelf leeg voelen

Berichtdoor coby6 » 24 jul 2018 11:08

Yoshi schreef:Wat vreemd dan al die kerken. Die meer dan een miljard christenen. Als 'we' God kwijt waren dan zouden we allemaal atheïstisch zijn, zou de bijbel niet bestaan en zouden er al helemaal geen kerken zijn.

Juist helemaal niet vreemd. Als er geen leegte was zou niemand zoeken en leefden we ongeinteresseerd als een stel apen.

Gebruikersavatar
Teus
Majoor
Majoor
Berichten: 2406
Lid geworden op: 15 dec 2011 13:14

Re: Jezelf leeg voelen

Berichtdoor Teus » 26 jul 2018 21:37

Johan100 schreef:Dat is mooi, maar vreemd is het niet als je je weleens leeg voelt nadat je tot geloof bent gekomen.
Asaf klaagt ook dat hij God kwijt is, terwijl hij toch geloofde, toch?


Sorry voor de late reactie Johan, soms heb ik niet direct het juiste antwoord en ga ik te rade bij mijn Helper, Die antwoordt op Zijn tijd en wijze.

Het is inderdaad niet vreemd, vooral bij een jong-gelovige.
Maar m.i. is er een verschil tussen God kwijt en een leeg gevoel.
Het hangt er onder meer van af hoe je in het leven staat. Als je nog veel met de aardse dingen bezig bent, let op ik bedoel niet wereldse dingen, dan verwacht je ook min of meer resultaat van hetgeen je bezig bent. Als het resultaat dan niet is wat je verwachtte valt het tegen en heb je geen voldoening, het gevoel voor niets gedaan te hebben, je voelt je leeg.

Maar als je in de verwachting van Jezus' komst leeft kun je ook resultaten hebben die niet naar wens zijn maar zijn dan niet zo van belang, zij hebben veel minder of geen impact op je zijn. Je hebt altijd om naar iets veel mooiers uit te kijken. Als je mag weten en vooral beseffen dat je een geliefd kind van God bent wat heb je dan te verliezen, waarin kun je dan teleurgesteld zijn? Zeker, voor een korte tijd kan dat gebeuren maar we hebben toch iets waarin we nooit teleurgesteld raken?
Als je Jezus lief hebt, door Zijn Liefde, dan kijk je toch naar Hem uit? Wat er dan hier gebeurd is toch van veel minder belang?
Als je kind van God bent heb je de grootste rijkdom die er is, wat kan daar afbreuk aan doen?
Het komt in de verste verte niet overeen maar lijkt het een beetje op een multimiljonair die 1 cent moet missen.

God kwijt is heel wat anders.
God kwijtraken is alleen mogelijk wanneer je een relatie met Hem hebt.
Je kunt niet iets verliezen zonder dat je het ooit gehad hebt.
Als je Vader kwijt bent heeft het leven echt geen zin meer, dan is er niets meer waar je gedachten naar uit gaat, echt niets. Dan bedenk je hoe je Hem weer terug in je leven krijgt. Hij is er wel hoor, absoluut, maar je ervaart Hem niet meer, de Verbinding is compleet weg. De enige manier om Hem weer terug in je leven te ervaren is bidden, smeken. Wanneer Vader Zich dan weer laat ervaren kom Hij met een onbeschrijflijke Majesteit en Liefde. Hij geeft altijd meer dan dat je vraagt, dat is mijn Vader.
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: Jezelf leeg voelen

Berichtdoor Johan100 » 27 jul 2018 14:11

Teus schreef:Sorry voor de late reactie Johan, soms heb ik niet direct het juiste antwoord en ga ik te rade bij mijn Helper, Die antwoordt op Zijn tijd en wijze.

Het is inderdaad niet vreemd, vooral bij een jong-gelovige.
Maar m.i. is er een verschil tussen God kwijt en een leeg gevoel.
Het hangt er onder meer van af hoe je in het leven staat. Als je nog veel met de aardse dingen bezig bent, let op ik bedoel niet wereldse dingen, dan verwacht je ook min of meer resultaat van hetgeen je bezig bent. Als het resultaat dan niet is wat je verwachtte valt het tegen en heb je geen voldoening, het gevoel voor niets gedaan te hebben, je voelt je leeg.

Maar als je in de verwachting van Jezus' komst leeft kun je ook resultaten hebben die niet naar wens zijn maar zijn dan niet zo van belang, zij hebben veel minder of geen impact op je zijn. Je hebt altijd om naar iets veel mooiers uit te kijken. Als je mag weten en vooral beseffen dat je een geliefd kind van God bent wat heb je dan te verliezen, waarin kun je dan teleurgesteld zijn? Zeker, voor een korte tijd kan dat gebeuren maar we hebben toch iets waarin we nooit teleurgesteld raken?
Als je Jezus lief hebt, door Zijn Liefde, dan kijk je toch naar Hem uit? Wat er dan hier gebeurd is toch van veel minder belang?
Als je kind van God bent heb je de grootste rijkdom die er is, wat kan daar afbreuk aan doen?
Het komt in de verste verte niet overeen maar lijkt het een beetje op een multimiljonair die 1 cent moet missen.

God kwijt is heel wat anders.
God kwijtraken is alleen mogelijk wanneer je een relatie met Hem hebt.
Je kunt niet iets verliezen zonder dat je het ooit gehad hebt.
Als je Vader kwijt bent heeft het leven echt geen zin meer, dan is er niets meer waar je gedachten naar uit gaat, echt niets. Dan bedenk je hoe je Hem weer terug in je leven krijgt. Hij is er wel hoor, absoluut, maar je ervaart Hem niet meer, de Verbinding is compleet weg. De enige manier om Hem weer terug in je leven te ervaren is bidden, smeken. Wanneer Vader Zich dan weer laat ervaren kom Hij met een onbeschrijflijke Majesteit en Liefde. Hij geeft altijd meer dan dat je vraagt, dat is mijn Vader.

Geeft niet. Alsnog bedankt voor je reactie. Het gaat mij erom dat God Zijn lieflijk aangezicht voor een tijdje terug kan trekken, met voor Hem wijze bedoelingen. Dat zit hem niet in jong-gelovige of langer-gelovige.
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Gebruikersavatar
Teus
Majoor
Majoor
Berichten: 2406
Lid geworden op: 15 dec 2011 13:14

Re: Jezelf leeg voelen

Berichtdoor Teus » 29 jul 2018 09:49

Johan100 schreef:Geeft niet. Alsnog bedankt voor je reactie. Het gaat mij erom dat God Zijn lieflijk aangezicht voor een tijdje terug kan trekken, met voor Hem wijze bedoelingen. Dat zit hem niet in jong-gelovige of langer-gelovige.



Je spreekt ook over 2 dingen “je leeg voelen” en “God kwijt”
God heeft met elk van Zijn kinderen een persoonlijke bedoeling/plan, ieder kind krijgt een eigen bedeling omdat Hij weet wat we nodig hebben.

M.i.
Bij een jong-gelovige gebeurd het wel dat het in het vorige, nog wel verse, levenspatroon een beetje terug valt. Ongemerkt vaak om dat dat wellicht jaren zo geweest is. Hoe kom je daar achter dat het niet bevredigend is? Dat Geeft een leeg gevoel omdat God er niet in meegaat. Het zijn de lessen die we moeten leren.

Bij een langer-gelovige die ook vaker en dieper over God en het Evangelie spreekt kan ook een leeg gevoel zijn in een bepaalde omgeving. Zij hebben de drive om over Hun Vader te vertellen maar er is geen gelegenheid, zij willen het zelf opvullen met de kennis die ze zelf hebben maar wil God dat wel? Een langer-gelovige heeft ook geleerd afhankelijk van God te leven en kan God in zo'n situatie en misschien als het vaker gebeurd, Zich, voor ons gevoel, terugtrekken.

Of anders wanneer iemand zo veel en vaak over God spreekt. Geweldig druk doende mee is. Dan kan het zijn dat God zich terug trekt om te voorkomen niet afhankelijk van Hem te zijn en niet op zichzelf opereert.

Het kan ook dat God zich terug trekt om te laten zien dat je Hem nodig hebt in alle dingen. Of dat je Hem mist als Hij Zich voor een tijdje terug trekt. Om je als het ware te vragen “Hou je nu wel echt van Me, kun je nog zonder Mij?”
Dat verstevigd de relatie die God zo graag van ons wil.

God kan het ook om een voor ons onbekende reden doen.
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google Adsense [Bot] en 30 gasten