Het gezag en de onfeilbaarheid van de Bijbel: hoezo eigenlijk?

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

mohamed

Re: Het gezag en de onfeilbaarheid van de Bijbel: hoezo eigenlijk?

Berichtdoor mohamed » 07 jul 2018 10:18

hans0166 schreef:De Bijbel is niet onfeilbaar, het is een foute benaming voor iets wat wél waar is: Het Woord van God is onfeilbaar.
Dat het menselijke boekwerk daarmee gelijkgesteld is, is een grote dwaling die helaas door velen aangehangen wordt.
Wanneer je de onstaansgeschiedenis van de Canon en gesjoemel met politiek in de eerste eeuwen leest, wordt je een stuk voorzichtiger met sommige uitspraken.

Dit betekent overigens niet dat het Woord van God niet te vinden zou zijn in de Bijbel, dát is een ander onderwerp.

In grote lijnen ben ik het met je eens. Wat mij betreft is de Bijbel een verzameling van schriftelijke getuigenissen over het Woord van God, ingegeven door de Geest en opgeschreven en overgeleverd door mensen. En dat de schrijvers her en der tegenstrijdige verklaringen geven is geheel in lijn met Galaten 2 waar de ene apostel de andere berispt. Daaruit vloeit onvermijdelijke de conclusie dat de mensen onder invloed van de heilige Geest niet uitsluitend onfeilbaar waren.

De kerk is onfeilbaar - want God heeft Christus en de kerk samengebracht - en het boekwerk bevat fragmenten van die onfeilbaarheid. De drager is niet onfeilbaar, maar God wel. En God en de kerk zijn Eén.

mohamed

Re: Het gezag en de onfeilbaarheid van de Bijbel: hoezo eigenlijk?

Berichtdoor mohamed » 07 jul 2018 10:20

naamloos schreef:De kerk onfeilbaar? :shock: (hoezo eigenlijk?)

Omdat God Christus en de gemeente in de echt verbonden heeft en wat God heeft samengebracht scheidt geen mens.
naamloos schreef:Hier hoef ik geen seconde over te denken. Doe ik dat wel (en dat heb ik al lang gedaan hoor) dan wordt het er niet beter op!

Kennelijk heb je dan ook niet nagedacht over waarom Christus de Bruidegom genoemd wordt. Want de Bruidegom heeft de Bruid en alleen een onfeilbare maagd was goed genoeg voor hem. Deze maagd is uiteraard niet Maria!

BasLaaitjeer

Re: Het gezag en de onfeilbaarheid van de Bijbel: hoezo eigenlijk?

Berichtdoor BasLaaitjeer » 07 jul 2018 10:46

'Onfeilbare' maagd heb ik als zodanig nergens in de Bijbel kunnen vinden. Er staat wel in 2 Kor. 11:

2 Want met een ijver Gods waak ik over u, want ik heb u verbonden aan een man, om u als een reine maagd voor Christus te stellen.

Onfeilbaar: vrij van dwaling of vergissing.
Rein: in de Griekse grondtekst staat het woord 'hagnos'; Strong's G53 - free from ceremonial defilement, holy, sacred. Vertaald: vrij van ceremoniële verontreiniging, heilig.

Zijn deze twee begrippen in jouw beleving hetzelfde Mohamed?
Laatst gewijzigd door BasLaaitjeer op 07 jul 2018 10:57, 1 keer totaal gewijzigd.

mohamed

Re: Het gezag en de onfeilbaarheid van de Bijbel: hoezo eigenlijk?

Berichtdoor mohamed » 07 jul 2018 10:54

Het lijkt mij dat een reine maagd onfeilbaar is voor God maar voor de mens is niets onfeilbaar.

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: Het gezag en de onfeilbaarheid van de Bijbel: hoezo eigenlijk?

Berichtdoor Johan100 » 07 jul 2018 11:50

gewist.
Laatst gewijzigd door Johan100 op 07 jul 2018 12:06, 2 keer totaal gewijzigd.
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Gebruikersavatar
Cathy
Majoor
Majoor
Berichten: 1543
Lid geworden op: 13 sep 2002 17:18
Locatie: Krimpen aan den IJssel

Re: Het gezag en de onfeilbaarheid van de Bijbel: hoezo eigenlijk?

Berichtdoor Cathy » 07 jul 2018 12:01

naamloos schreef:Maar anderzijds is het ook een boek dat voor veel verdeeldheid en strijd heeft gezorgd en nog zorgt.
Een boek dat mensen (bij een bepaalde lezing) in een keurslijf wringt.
Een boek dat vrouwen discrimineert en achter stelt. Een boek wat voor veel mensen angstaanjagend was/is. (dreigen met straf, dood en hel)
Kortom, een boek dat een veelzijdige uitwerking had en heeft.

Je hebt daarin wel gelijk maar dat gaat m.i. over het gebruik van dat Boek. Het is door de eeuwen heen en wordt nog steeds misbruikt voor het eigen gelijk.

Lees het boek van historicus J. Slavenburg eens ''Valsheid in geschrifte."
Dan kun je je vraag nog een beetje uitbreiden. Niet alleen wie er heeft bepaalt welke boeken er in de Bijbel kwamen, maar dan komt ook de vraag boven wie er heeft bepaalt dat de inhoud van die boeken onfeilbaar is. :-k

Dat boek heb ik een aantal jaren geleden ook gelezen en ik was er niet van onder de indruk. De beste man schrijft niet altijd even wetenschappelijk en schrijft vooral voor eigen 'esoterische-tantes' parochie.

Hier
een meer kritische bespreking.
Samen bidden, samen zoeken,
naar het plan van onze Heer.

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: Het gezag en de onfeilbaarheid van de Bijbel: hoezo eigenlijk?

Berichtdoor Johan100 » 07 jul 2018 12:07

benefietdiner schreef:De Bijbel is niet het woord van God maar het woord van God staat wel in de Bijbel.

Dit moet je wel leren verstaan.

De bijbelschrijvers zijn ook mensen en die kunnen fouten schrijven, maar ondanks dat die mensen fouten geschreven hebben kun je toch het woord van God lezen in de Bijbel. In achterliggende geschiedenissen hebben de mensen dat ontdekt en beleefd.

Het is wel moeilijk om iemand te vinden die onafhankelijk iets over de Bijbel kan verklaren. Allen zijn we geïndoctrineerd door een bepaalde leer. De Bijbel vertalers van de Statenvertaling waren geïndoctrineerd door de gereformeerde leer. Als we onafhankelijk de Bijbel zouden lezen moet we de Bijbel in de oorspronkelijk talen lezen en dat wordt moeilijk.

Ik zou dan aanraden om de boeken van Flavius Josephus te kopen en te lezen, dat was de eerste geschiedschrijver…. om het zuiver te houden.

De Bijbel in de oorspronkelijke talen lezen zeg je, maar je zegt ook dat de Bijbelschrijvers fouten geschreven kunnen hebben.

Stel dat ik de originele handschriften vind van Paulus etc, zouden daar dan fouten in kunnen staan?

Hoe zie je 2 Timotheus 3 dan? En dat gij van kinds af de heilige Schriften geweten hebt, die u wijs kunnen maken tot zaligheid, door het geloof, hetwelk in Christus Jezus is. Al de Schrift is van God ingegeven, en is nuttig tot lering, tot wederlegging, tot verbetering, tot onderwijzing, die in de rechtvaardigheid is;

2 Petrus 1:21
Want de profetie is voortijds niet voortgebracht door de wil eens mensen, maar de heilige mensen Gods, van den Heiligen Geest gedreven zijnde, hebben ze gesproken.
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: Het gezag en de onfeilbaarheid van de Bijbel: hoezo eigenlijk?

Berichtdoor Johan100 » 07 jul 2018 12:08

Cathy schreef:
Hier
een meer kritische bespreking.
Je link werkt niet.
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.


Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: Het gezag en de onfeilbaarheid van de Bijbel: hoezo eigenlijk?

Berichtdoor Johan100 » 07 jul 2018 12:32

Dank Bas!
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: Het gezag en de onfeilbaarheid van de Bijbel: hoezo eigenlijk?

Berichtdoor Johan100 » 07 jul 2018 12:51

Heb je hier wat aan Bas?

Vooral op het gebied van de goddelijke inspiratie van de Schrift bewandelt Bavinck nieuwe wegen. Hij ontwikkelde de gedachte van de organische inspiratie van de Schrift, ten einde een betere aansluiting te krijgen bij de wetenschappelijke ontwikkelingen in de bijbelwetenschap.
https://www.importantia-publishing.nl/a ... escription

https://www.digibron.nl/search/detail/b ... ge-schrift
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

BasLaaitjeer

Re: Het gezag en de onfeilbaarheid van de Bijbel: hoezo eigenlijk?

Berichtdoor BasLaaitjeer » 07 jul 2018 13:05


Dat weet ik nog niet Johan maar bedankt voor de suggesties!

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: Het gezag en de onfeilbaarheid van de Bijbel: hoezo eigenlijk?

Berichtdoor Johan100 » 07 jul 2018 13:13

naamloos schreef:
Een boek dat vrouwen discrimineert en achter stelt.

Dat is jouw mening. Ik vind dat helemaal niet.
Je wilt alleen niet accepteren dat God eerst de man schiep en daarna de vrouw.
Zegt trouwens niets over de onfeilbaarheid.
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

ben db bd
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1264
Lid geworden op: 02 okt 2013 16:04

Re: Het gezag en de onfeilbaarheid van de Bijbel: hoezo eigenlijk?

Berichtdoor ben db bd » 07 jul 2018 13:19

Bas, m.i. is het aannemen van de Bijbel als onfeilbaar Woord van God een gok, welke zich later oneindig keer bewijst als getroffen.
Durf bij het aangaan van een gok het risico te lopen dat je volkomen op het ´verkeerde paard´ heb gewed. (dat hoort immers bij gokken).
Dat is niet reformatorisch en dus ook zwaar onvoldoende.
Maar voorts is er één gebed dat de Heere altijd verhoort, zei de Heere Jezus Zelf en dat is het gebed om verlichting met de Heilige Geest.
Allen hier op het forum erkennen wij dat onze vertalingen niet onfeilbaar zijn. Maar Gods boodschap, in de Bijbel vervat, door Gods Geest verlicht, is dat wel, zo is onze veelvuldige praktijkervaring.

coby6
Majoor
Majoor
Berichten: 1536
Lid geworden op: 01 apr 2018 19:00

Re: Het gezag en de onfeilbaarheid van de Bijbel: hoezo eigenlijk?

Berichtdoor coby6 » 07 jul 2018 13:25

hans0166 schreef:De Bijbel is niet onfeilbaar, het is een foute benaming voor iets wat wél waar is: Het Woord van God is onfeilbaar.
Dat het menselijke boekwerk daarmee gelijkgesteld is, is een grote dwaling die helaas door velen aangehangen wordt.
Wanneer je de onstaansgeschiedenis van de Canon en gesjoemel met politiek in de eerste eeuwen leest, wordt je een stuk voorzichtiger met sommige uitspraken.

Dit betekent overigens niet dat het Woord van God niet te vinden zou zijn in de Bijbel, dát is een ander onderwerp.

Ja. Ik dacht altijd dat God er wel voor zou zorgen dat we een perfecte Bijbel hadden. Zag een filmpje over de pyramides. Die zouden van voor de zondvloed zijn als je Noach etc. hun leeftijden optelt. Klopt dus helemaal niet. Er is bewust mee gesjoemeld. Ze hebben bij al die leeftijden een 1 weggehaald (in een andere versie staan die wel), zodat die oudste Melchisedek zou zijn ipv Jezus.


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: gravo en 24 gasten