Kaartspel

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Gebruikersavatar
Teus
Majoor
Majoor
Berichten: 2406
Lid geworden op: 15 dec 2011 13:14

Re: Kaartspel

Berichtdoor Teus » 08 jul 2018 10:09

Ik zie het zo: Een spel is een spel maar hoe speel je het. Met welk doel en welk vermaak?
God heeft de mens verschillende talenten gegeven en het is mooi om te zien hoe Hij de verschillen in ons gebracht heeft. je kunt dat o.a zien in een gezelschapsspel, m.i. om het even welk spel.
Wanneer het om onze eer gaat, het boos worden als we verliezen of om het geld dan is het spelen van elk spel wat je doet fout.

Bepaalde groepen mensen moeten er een zwengel aan geven op de meest vindingrijke manier om menen dat het niet gespeeld mag worden.
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23540
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Kaartspel

Berichtdoor Marnix » 09 jul 2018 22:17

Verder, even op het oorspronkelijk onderwerp terugkomend heb je mijn vragen over je uitleg waarom je moeite hebt met kaartspelen en het als gokken ziet, nog steeds niet beantwoordt. Ik ga er dus maar van uit dat je het niet weet, anders had je al lang een antwoord gegeven. Waarmee de bewering dat kaarten bezwaarlijk is wat mij betreft van de baan is. Misschien heeft de topicstarter nog vragen over het onderwerp? Of een motivatie waarom kaartspellen zo slecht zijn?
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Liekels
Mineur
Mineur
Berichten: 174
Lid geworden op: 25 jul 2018 17:09

Re: Kaartspel

Berichtdoor Liekels » 02 okt 2018 22:34

Betreft het kaartspel is weer iets anders. Je moet wel ver gaan om een kaartspel zo te (willen) zien. Ik geloof niet dat iemand die gezellig potje kaart speelt met zijn kindjes deze gedachtes over de kaarten heeft en gelukkig ook maar. Ik speelde vroeger ook al thuis met mijn ouders kaartspelletjes en heb tot dit topic nog nooit iets bij de kaarten gedacht en na dit topic gelezen te hebben eigenlik nog niet. Is het echt nodig om zover terug te gaan en ook al een onschuldig kaarrspel af te keuren? Wordt het leven om zoveel uit te pluizen en af te keuren niet heel erg zuur?

lekkerbek
Luitenant
Luitenant
Berichten: 520
Lid geworden op: 10 mei 2012 09:28

Re: Kaartspel

Berichtdoor lekkerbek » 04 okt 2018 18:40

Valt wel mee hoor, er blijven zoveel leuke spelletjes over! Wat maakt het nu uit dat mensen ervoor kiezen om dit niet te doen? Ik heb het ook nog nooit gespeeld, ook totaal geen behoefte aan. Als mn nichtje komt dan duikt ze in de kast, haalt er tig spelletjes uit, en we gaan gezellig het ene spel na het andere doen. Ze heeft een x gevraagd waarom ik geen kaartspel had, heb ik uitgelegd, oké zei ze, maakt niet uit, er is genoeg! Prima toch?!

Yoshi

Re: Kaartspel

Berichtdoor Yoshi » 04 okt 2018 18:58

Voor de mensen die vroeger (of nu nog) Magic the gathering gespeeld hebben; https://magic.wizards.com/en/mtgarena

De beta van de nieuwe computergame is open. Werkt erg fijn en implementeert het kaartspel best goed en vlot digitaal.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23540
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Kaartspel

Berichtdoor Marnix » 09 okt 2018 06:54

Oeh das lang geleden. Ik stopte toen Tempest uitkwam ongeveer... :-) dat was in 1997...
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Liekels
Mineur
Mineur
Berichten: 174
Lid geworden op: 25 jul 2018 17:09

Re: Kaartspel

Berichtdoor Liekels » 09 okt 2018 19:56

lekkerbek schreef:Valt wel mee hoor, er blijven zoveel leuke spelletjes over! Wat maakt het nu uit dat mensen ervoor kiezen om dit niet te doen? Ik heb het ook nog nooit gespeeld, ook totaal geen behoefte aan. Als mn nichtje komt dan duikt ze in de kast, haalt er tig spelletjes uit, en we gaan gezellig het ene spel na het andere doen. Ze heeft een x gevraagd waarom ik geen kaartspel had, heb ik uitgelegd, oké zei ze, maakt niet uit, er is genoeg! Prima toch?!


Daar heb je ook gelijk in ja, spelletjes genoeg. Als je het niet speelt prima, maar als je het wel doet ook prima.

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Kaartspel

Berichtdoor StillAwake » 10 okt 2018 12:37

lekkerbek schreef:Valt wel mee hoor, er blijven zoveel leuke spelletjes over! Wat maakt het nu uit dat mensen ervoor kiezen om dit niet te doen? Ik heb het ook nog nooit gespeeld, ook totaal geen behoefte aan. Als mn nichtje komt dan duikt ze in de kast, haalt er tig spelletjes uit, en we gaan gezellig het ene spel na het andere doen. Ze heeft een x gevraagd waarom ik geen kaartspel had, heb ik uitgelegd, oké zei ze, maakt niet uit, er is genoeg! Prima toch?!

Op zich prima, maar er zijn zo weinig spellen die je gemakkelijk met een paar vrienden vanuit je luie stoel rond een kampvuur kunt spelen.
Dan wordt er bij ons meestal geklaverjast, maar een niet-kaartspel lijkt me erg lastig worden in zo'n setting (en laat dat nou net de enige setting zijn waarin ik wel eens een spelletje speel...)
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23540
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Kaartspel

Berichtdoor Marnix » 10 okt 2018 13:17

Zelfde hier. Ik vind Klaverjassen ook een van de leukste spelletjes om te spelen. Leuker dan een hoop andere spelletjes.

En Lekkerbek, dan is het natuurlijk helemaal niet erg dan sommigen dat niet willen doen. Probleem is: ze doen het niet doen omdat ze vinden dat het fout is, wat ook niet erg is, maar als ze jou vervolgens wel een kaartspelletje zien spelen krijg jij ook te horen dat je fout bent. Tenminste, zo gaat het niet altijd maar wel regelmatig. En niet alleen met kaartspelletjes.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Kaartspel

Berichtdoor StillAwake » 10 okt 2018 13:30

Marnix schreef:Zelfde hier. Ik vind Klaverjassen ook een van de leukste spelletjes om te spelen. Leuker dan een hoop andere spelletjes.

Inderdaad (mits op zijn Rotterdams, met verplicht overtroeven ;-)
Marnix schreef:En Lekkerbek, dan is het natuurlijk helemaal niet erg dan sommigen dat niet willen doen. Probleem is: ze doen het niet doen omdat ze vinden dat het fout is, wat ook niet erg is, maar als ze jou vervolgens wel een kaartspelletje zien spelen krijg jij ook te horen dat je fout bent. Tenminste, zo gaat het niet altijd maar wel regelmatig. En niet alleen met kaartspelletjes.

Een zwager van ons is fel gekant tegen kaartspellen. Hij zal echter niemand er om veroordelen.
Wel speelt hij af en toe Uno. En het principiele verschil tussen Uno en het kaartspel "pesten" ontgaat me werkelijk totaal.
Als je hem echter vraagt wat het verschil is komt hij nooit verder dan "jij weet dat best".
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

lekkerbek
Luitenant
Luitenant
Berichten: 520
Lid geworden op: 10 mei 2012 09:28

Re: Kaartspel

Berichtdoor lekkerbek » 10 okt 2018 22:13

Ik ben opgevoed dat kaartspel niet hoort, maar zal nooit iemand zeggen dat hij of zij dit noet mag doen omdat ik best begrijp dat het met een andere intentie gespeeld wordt. Maar zelf wil ik t gewoon niet spelen omdat het me niet lekker zit, daar heeft de opvoeding mee te maken en ik vind dat prima.
Maar als je klaverjassen t leukste vindt dan heb je ligretto vast nog nooit gespeeld.......super gaaf spel!!!!

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23540
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Kaartspel

Berichtdoor Marnix » 10 okt 2018 22:43

Verschrikkelijk. 1x gedaan, mensen werden bloedfanatiek, begonnen te schreeuwen, met geweld kaarten op tafel te klappen etc. Ik had echt zoiets van: wat gebeurt hier. En heb meer toegekeken dan meegedaan. Sindsdien hou ik me afzijdig en mijdt het spel. :-)

StillAwake schreef:Inderdaad (mits op zijn Rotterdams, met verplicht overtroeven ;-)



Ik had het over normaal klaverjassen, niet dat rare aftreksel ervan. Verplicht overtroeven, verschrikkelijk. Wij spelen altijd Amsterdams. Op mijn sportclub in de derde helft soms kraken. Leuke variant. Maar ook dan op zn Amsterdams. Maar ja het is maar wat je gewend bent natuurlijk. Wij wonen dan ook dicht bij Amsterdam ;-)
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Kaartspel

Berichtdoor StillAwake » 11 okt 2018 07:34

lekkerbek schreef:Maar als je klaverjassen t leukste vindt dan heb je ligretto vast nog nooit gespeeld.......super gaaf spel!!!!

Het enige wat enigzins in de buurt komt is SkipBo, maar dat vereist dan weer een tafel.
En juist die is meestal niet beschikbaar als ik met mijn vrienden een spelletje speel...
Ligretto kan me dan weer wat minder bekoren...
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Kaartspel

Berichtdoor StillAwake » 11 okt 2018 07:39

Marnix schreef:Ik had het over normaal klaverjassen, niet dat rare aftreksel ervan. Verplicht overtroeven, verschrikkelijk. Wij spelen altijd Amsterdams. Op mijn sportclub in de derde helft soms kraken. Leuke variant. Maar ook dan op zn Amsterdams. Maar ja het is maar wat je gewend bent natuurlijk. Wij wonen dan ook dicht bij Amsterdam ;-)

Daar wordt het zo gemakkelijk van, dan kun je te gemakkelijk je kaart doorseinen.
Overigens denk ik dat jij momenteel dichter bij Rotterdam woont dan ik, en ik weer dichter bij Amsterdam dan bij Rotterdam.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23540
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Kaartspel

Berichtdoor Marnix » 11 okt 2018 09:03

Ja dat kan zijn. Rotterdam is een uur rijden. Amsterdam 20 minuutjes. Verder vind ik de verplicht-overtroeven-regel niet zoveel invloed op het spel hebben. Maar ik speel liever zonder. Ik vind het absurd dat je aan een zekere slag van je maat alsnog een troefkaart moet spenderen. :)
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 27 gasten