Kaartspel

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Pattertje
Verkenner
Verkenner
Berichten: 1
Lid geworden op: 13 feb 2015 13:28

Kaartspel

Berichtdoor Pattertje » 05 jul 2018 09:38

een tijdje geleden kwam ik hier een vraag tegen van een jongen over het kaartspel. Ik weet wel dat kaarten heel erg is. Maar de betekenis van de afbeeldingen die toen door een predikant werd verteld. Ben ik wel heel erg van geschrokken. Nu is in ieder christelijk gezin wel het spel rummicub. wat ook wel eens christelijk jokeren wordt genoemd. Daar komen ook 2 jokers in voor. Wij spelen dat spel gedurig en in 1 keer dacht ik, hebben die nu dezelfde betekenis als het kaartspel.

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Kaartspel

Berichtdoor Mortlach » 05 jul 2018 10:07

Je kunt ook overal wat achter zoeken. Zelfs als de geschiedenis van de afbeeldingen is zoals sommige extremen zeggen dat ze is, is er nog geen hond die daar tegenwoordig nog aandacht aan schenkt. Misschien wordt het eens tijd die Middeleeuwen achter ons te laten en gewoon te genieten van een leuk gezelschapsspel voor het hele gezin. Dan hoef je ook niet te klagen dat mensen allemaal te veel op hun telefoon of tablet zitten.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Yoshi

Re: Kaartspel

Berichtdoor Yoshi » 05 jul 2018 10:16

Wat is de betekenis van een kaartspel dan?

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Kaartspel

Berichtdoor Marnix » 05 jul 2018 10:23

Pattertje schreef:een tijdje geleden kwam ik hier een vraag tegen van een jongen over het kaartspel. Ik weet wel dat kaarten heel erg is. Maar de betekenis van de afbeeldingen die toen door een predikant werd verteld. Ben ik wel heel erg van geschrokken. Nu is in ieder christelijk gezin wel het spel rummicub. wat ook wel eens christelijk jokeren wordt genoemd. Daar komen ook 2 jokers in voor. Wij spelen dat spel gedurig en in 1 keer dacht ik, hebben die nu dezelfde betekenis als het kaartspel.


De betekenis van de afbeeldingen op het kaartspel zijn helemaal niet zo zeker. Waarschijnlijk komt het gewoon van een hierarchie van vroeger (Boer was lager dan een vrouw, een vrouw lager dan een heer etc) etc. Er is een gerucht dat het kaartspel is ontworpen door een heel slecht mens die er allerlei verkeerde dingen bij bedoelde, maar daar is weinig onderbouwing voor.
Waarschijnlijk waren christenen vroeger tegen kaarten omdat het veel in kroegen werd gespeeld en er ook om (veel) geld werd gespeeld. Wat heel wat anders is dan wanneer je thuis een spelletje speelt.... en dan krijg je al snel van dit soort verhalen om dingen zwart te maken en het afkeuren daarvan te onderbouwen. Voor de feiten zie bijv: https://en.wikipedia.org/wiki/Playing_card

De joker is veel nieuwer dan de rest van het kaartpel, bestaat nog maar ruim 100 jaar.... maar een joker of ook wel een nar was iemand die aan het hof een soort van de clown uithing. Grappen maken, rare dansjes etc.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Kaartspel

Berichtdoor MoesTuin » 05 jul 2018 10:25

Yoshi schreef:Wat is de betekenis van een kaartspel dan?

Dit.... https://youtu.be/gPDeLNL5doo
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Kaartspel

Berichtdoor Marnix » 05 jul 2018 10:26

Hier een mooi antwoord over het gebruik van kaartspelen als christen:

http://www.refoweb.nl/vragenrubriek/191 ... -patience/

Yoshi schreef:Wat is de betekenis van een kaartspel dan?


Vanwege deze fabels die felle tegenstanders de wereld in hebben gebracht:

http://www.christipedia.nl/Artikelen/K/Kaartspel
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Kaartspel

Berichtdoor Mortlach » 05 jul 2018 10:31

Marnix schreef:De joker is veel nieuwer dan de rest van het kaartpel, bestaat nog maar ruim 100 jaar.... maar een joker of ook wel een nar was iemand die aan het hof een soort van de clown uithing. Grappen maken, rare dansjes etc.


De nar had een cruciale rol aan middeleeuwse hoven, iets wat mensen vaak niet weten. Hij/zij was namelijk de ENIGE die zich niet aan de etiquette-regels hoefde te houden. In een milieu waar ALLES wordt beheerst door strenge etiquette-regels, is dat pure noodzaak omdat mensen anders helemaal doordraaien. Tegenwoordig ervaren we minder sociale afstand tussen de adel en de burgerij en zelfs de vorst is benaderbaar, maar dat was vroeger echt ondenkbaar. De nar was de enige persoon die de koning of koningin als mens kon behandelen.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Kaartspel

Berichtdoor StillAwake » 05 jul 2018 11:30

Pattertje schreef:een tijdje geleden kwam ik hier een vraag tegen van een jongen over het kaartspel. Ik weet wel dat kaarten heel erg is. Maar de betekenis van de afbeeldingen die toen door een predikant werd verteld. Ben ik wel heel erg van geschrokken. Nu is in ieder christelijk gezin wel het spel rummicub. wat ook wel eens christelijk jokeren wordt genoemd. Daar komen ook 2 jokers in voor. Wij spelen dat spel gedurig en in 1 keer dacht ik, hebben die nu dezelfde betekenis als het kaartspel.

Je kunt ook overal wat achter zoeken.
Persoonlijk heb ik meer moeite met het spel Uno dan met het echte kaartspel.
als je tegen kaarten bent maar het wel wilt doen een eigen versie maken om wel principieel te kunnen lijken, maar het niet te zijn maak je je echt ongeloofwaardig.

Persoonlijk heeft nog geen enkel anti-kaart argument mij kunnen weerhouden.
Het enige wat mij weerhoudt om te kaarten is dat je voor klaverjassen met zijn vieren moet zijn (wat zelden lukt), dat die vier het ook nog eens allemaal moeten beheersen (wat mijn echtgenote al niet doet) en dat alle andere kaarspellen werkelijk stomvervelend zijn.
Bijkomend voordeel is dat de blijkbaar nogal duistere joker bij klaverjassen niet gebruikt wordt ;-)
De joker in Rummikub is al helemaal gezocht, er is gewoon een steen die een lachend gezichtje heeft en op elke gewenste positie ingevuld kan worden.
Je kunt hem inderdaad joker noemen, maar hij staat helemaal los van de joker in het kaartspel.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Kaartspel

Berichtdoor Marnix » 05 jul 2018 12:24

Yoshi schreef:Hylarische. Zou zo een item in Monty Python kunnen zijn. Hier trapt toch werkelijk niemand in? Toch...


Blijkbaar wel. Er zijn v&a's op refoweb waar dit zo wordt overgenomen....
Laatst gewijzigd door Marnix op 05 jul 2018 12:56, 1 keer totaal gewijzigd.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Kaartspel

Berichtdoor Mortlach » 05 jul 2018 12:33

StillAwake schreef:Je kunt ook overal wat achter zoeken.
Persoonlijk heb ik meer moeite met het spel Uno dan met het echte kaartspel.
als je tegen kaarten bent maar het wel wilt doen een eigen versie maken om wel principieel te kunnen lijken, maar het niet te zijn maak je je echt ongeloofwaardig.

Persoonlijk heeft nog geen enkel anti-kaart argument mij kunnen weerhouden.
Het enige wat mij weerhoudt om te kaarten is dat je voor klaverjassen met zijn vieren moet zijn (wat zelden lukt), dat die vier het ook nog eens allemaal moeten beheersen (wat mijn echtgenote al niet doet) en dat alle andere kaarspellen werkelijk stomvervelend zijn.
Bijkomend voordeel is dat de blijkbaar nogal duistere joker bij klaverjassen niet gebruikt wordt ;-)
De joker in Rummikub is al helemaal gezocht, er is gewoon een steen die een lachend gezichtje heeft en op elke gewenste positie ingevuld kan worden.
Je kunt hem inderdaad joker noemen, maar hij staat helemaal los van de joker in het kaartspel.


Wat wij vroeger met het gezin veel deden, was Rikken. Dat was best leuk, als Addie oud genoeg is moeten we het haar ook maar eens leren. Verder hadden we een of andere Chinese kaartvariant van mah yong genaamd Mhing.

Tegenwoordig doen we qua kaartspelletjes wel eens BloodBowl Team Manager wat erg leuk is, maar wat verder niks meer met normale speelkaarten te maken heeft. The Great Dalmuti is ook erg leuk maar daar heb je zo'n 7 spelers voor nodig. Als je die bij elkaar krijgt, is het wel geweldig!
Laatst gewijzigd door Mortlach op 05 jul 2018 13:03, 1 keer totaal gewijzigd.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: Kaartspel

Berichtdoor Johan100 » 05 jul 2018 12:34

Pattertje schreef:een tijdje geleden kwam ik hier een vraag tegen van een jongen over het kaartspel. Ik weet wel dat kaarten heel erg is. Maar de betekenis van de afbeeldingen die toen door een predikant werd verteld. Ben ik wel heel erg van geschrokken. Nu is in ieder christelijk gezin wel het spel rummicub. wat ook wel eens christelijk jokeren wordt genoemd. Daar komen ook 2 jokers in voor. Wij spelen dat spel gedurig en in 1 keer dacht ik, hebben die nu dezelfde betekenis als het kaartspel.

Ik begrijp de bezwaren tegen kaarten, dobbelen, gokken en loterijen wel, vanwege de voorzienigheid Gods. God leidt alles en bestuurt alles, het leven bestaat niet uit gokjes. Dat we ons maar geborgen weten bij Hem die alles leidt.

Tis denk ik maar net hoe je erin staat. Bij de verkiezing van een nieuwe apostel werd er ook geloot, maar in diepe afhankelijk van God in gebed en het vertrouwen dat Hij alles bestuurt. En het lot viel op Matthias.
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Kaartspel

Berichtdoor Marnix » 05 jul 2018 12:57

Johan100 schreef:Ik begrijp de bezwaren tegen kaarten, dobbelen, gokken en loterijen wel, vanwege de voorzienigheid Gods. God leidt alles en bestuurt alles, het leven bestaat niet uit gokjes. Dat we ons maar geborgen weten bij Hem die alles leidt.

Tis denk ik maar net hoe je erin staat. Bij de verkiezing van een nieuwe apostel werd er ook geloot, maar in diepe afhankelijk van God in gebed en het vertrouwen dat Hij alles bestuurt. En het lot viel op Matthias.


Wat heeft dat nou weer met kaarten te maken? Als ik een potje klaverjassen speel, wat ik geregeld doe, geloof ik daarmee toch niet minder in de voorzienigheid van God? Dan kan je toch geen enkel spel spelen, want je hebt altijd een kans om te winnen of te verliezen.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: Kaartspel

Berichtdoor Johan100 » 05 jul 2018 13:06

Die het vatte, vatte het! Die niet willen vatten, het zij zo.
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Kaartspel

Berichtdoor Marnix » 05 jul 2018 13:32

Johan100 schreef:Die het vatte, vatte het! Die niet willen vatten, het zij zo.


Dat is geen antwoord op mijn vraag. Je schetst een paradox tussen een kaartspel spelen en Gods voorzienigheid die ik niet snap. Ik vraag je of je dat uit wil leggen. Kan je dan echt niet met iets beters komen dan met "wie het vatten kan, vatte het?". Als je zulke stevige uitspraken doet, durf ze dan ook toe te lichten. Tenzij je zelf totaal geen Bijbelse onderbouwing voor je beweringen hebt, dan begrijp ik dat je je er met zo'n vage uitspraak van af probeert te maken.

Dus leg nou gewoon even uit: Hoe is het spelen van een spel met de kans om te winnen of te verliezen, in strijd met geloven in Gods voorzienigheid?
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Kaartspel

Berichtdoor Marnix » 05 jul 2018 13:49

Johan100 schreef:Die het vatte, vatte het. Die het niet willen vatten, het zij zo. :-({|=


Zonder onderbouwing valt er niets te vatten. Volgens mij weet je het zelf niet eens. Aan zulke opmerkingen heb je niks in een discussietopic. Ik heb wel eens eerder wat kritiek geuit op je discussiemanieren en hier is dat ook zo. Discussietechnisch gezien heeft het totaal geen zin om dingen te roepen zonder een Bijbelse onderbouwing daarvoor te geven en als mensen je daar dan vragen over stellen reageren met: als je het kan begrijpen, begrijp het. En anders: het zij zo. Het doel van het forum is op grond van de Bijbel met elkaar in gesprek te gaan en als je een bepaalde mening bent toegedaan, die vanuit daar ook uit te leggen... en niet zonder de Bijbel wat te roepen en vervolgens mensen voor de voeten te werpen dat ze het maar moeten snappen en anders niet.

Ik geloof dat een kaartspel helemaam geen afbreuk doet aan geloven in Gods voorzienigheid. Wie het vatten kan vatte het.... ;-)
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 28 gasten