Wet en / of Evangelie

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

BasLaaitjeer

Re: Wet en / of Evangelie

Berichtdoor BasLaaitjeer » 22 jul 2018 11:58

mohamed schreef:In Romeinen 3 heeft het woord 'niemand' betrekking op Israël naar het vlees en in Hebreeën 11 op Israël naar de geest.

Er staat in Romeinen 3: 10-12 niet 'geen enkele Israëliet'. Er staat 'niemand'.
In Hebreeën 11 komt het woord 'niemand' niet voor. Jakob wordt pas in vers 20 voor het eerst genoemd. Vóór Jakob was er nog geen sprake van Israël; die naam kreeg Jakob van God na zijn worsteling met Hem (Genesis 32:28). De geloofsgetuigen van Hebreeën 11: 1-19 zijn dus 'pre-Israël'.

Bij Romeinen 3: 11 staat een verwijzing naar Psalm 143:

2 Ga niet in het gericht met uw knecht, want niemand die leeft, is voor U rechtvaardig.

Bij Romeinen 3: 12 een verwijzing naar Psalm 14:

1 Voor de koorleider. Van David. De dwaas zegt in zijn hart: Er is geen God. Zij bedrijven gruwelijke en afschuwelijke misdaden, niemand is er, die goed doet.
2 De Here ziet neder uit de hemel op de mensenkinderen, om te zien, of er een verstandig is, een, die God zoekt.
3 Allen zijn zij afgeweken, tezamen ontaard; er is niemand die goed doet, zelfs niet een.

En bij dit laatste vers een verwijzing naar Prediker 7:

20 Want niemand op aarde is zo rechtvaardig, dat hij goed doet zonder te zondigen.

mohamed

Re: Wet en / of Evangelie

Berichtdoor mohamed » 22 jul 2018 22:30

BasLaaitjeer schreef:Er staat in Romeinen 3: 10-12 niet 'geen enkele Israëliet'. Er staat 'niemand'.
In Hebreeën 11 komt het woord 'niemand' niet voor. Jakob wordt pas in vers 20 voor het eerst genoemd. Vóór Jakob was er nog geen sprake van Israël; die naam kreeg Jakob van God na zijn worsteling met Hem (Genesis 32:28). De geloofsgetuigen van Hebreeën 11: 1-19 zijn dus 'pre-Israël'.

Ja, dus gaan die teksten niet over Israël naar het vlees. En in diezelfde Romeinenbrief staat dat die in het vlees zijn Gode niet kunnen behagen (Rom 8,8) waamee duidelijk geimpliceert wordt dat die naar de Geest zijn dat wél kunnen.
BasLaaitjeer schreef:Bij Romeinen 3: 11 staat een verwijzing naar Psalm 143:

2 Ga niet in het gericht met uw knecht, want niemand die leeft, is voor U rechtvaardig.

Bij Romeinen 3: 12 een verwijzing naar Psalm 14:

1 Voor de koorleider. Van David. De dwaas zegt in zijn hart: Er is geen God. Zij bedrijven gruwelijke en afschuwelijke misdaden, niemand is er, die goed doet.
2 De Here ziet neder uit de hemel op de mensenkinderen, om te zien, of er een verstandig is, een, die God zoekt.
3 Allen zijn zij afgeweken, tezamen ontaard; er is niemand die goed doet, zelfs niet een.

En bij dit laatste vers een verwijzing naar Prediker 7:

20 Want niemand op aarde is zo rechtvaardig, dat hij goed doet zonder te zondigen.

Het OT beschrijft de ontstaansgeschiedenis van Israël naar het vlees. En de psalmen worden nota bene toegeschreven aan de koning van de joden, dus is het duidelijk dat die teksten betrekking hebben op Israël naar het vlees dat Gode niet kan behagen.

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: Wet en / of Evangelie

Berichtdoor Johan100 » 23 jul 2018 12:46

naamloos schreef:
God dienen is recht en gerechtigheid doen, omzien naar de zwakken en eenzamen.
Maar doen we dat ook? Zeggen en weten op een forum, maar niet doen kan ook. Wel weten met je verstand, maar niet doen met de daad is een uiterst kwalijke zaak.
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: Wet en / of Evangelie

Berichtdoor Johan100 » 23 jul 2018 12:52

Laten we Romeinen 2:13-15 wat mij betreft nu rusten. Ik laat dat liever aan God.

Zullen we ons eens richten op Galaten 2:19?
Het sterven aan de wet. We moeten sterven aan de wet. Wat houdt dit in?
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4541
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Wet en / of Evangelie

Berichtdoor naamloos » 24 jul 2018 07:41

Johan100 schreef:Maar doen we dat ook? Zeggen en weten op een forum, maar niet doen kan ook. Wel weten met je verstand, maar niet doen met de daad is een uiterst kwalijke zaak.
Daar gaat het nu niet over. En verder mag iedereen dat voor zichzelf invullen.
Johan100 schreef:Zullen we ons eens richten op Galaten 2:19?
Het sterven aan de wet. We moeten sterven aan de wet. Wat houdt dit in?
Ophouden om de wet als verdienmodel te beschouwen ''doe dat en gij zult leven.''
Wie in Christus is heeft de wet van Christus als opvoedregels, en die wet wordt door de Geest in het hart geschreven.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

BasLaaitjeer

Re: Wet en / of Evangelie

Berichtdoor BasLaaitjeer » 24 jul 2018 15:19

Johan100 schreef:Laten we Romeinen 2:13-15 wat mij betreft nu rusten. Ik laat dat liever aan God.

Zullen we ons eens richten op Galaten 2:19?
Het sterven aan de wet. We moeten sterven aan de wet. Wat houdt dit in?

Paulus schreef:2 Genade, barmhartigheid en vrede voor u vanwege God onze Vader en Christus Jezus onze Heer!
5 Het doel van het gebod is de liefde, die voortkomt uit een rein hart, een goed geweten en een ongeveinsd geloof.
6 Maar sommigen zijn afgeweken van deze weg en vervallen tot zinloos gepraat.
7 Zij willen leraars zijn van de wet, maar begrijpen niet eens wat zij zeggen noch datgene waarover zij zulke stellige uitspraken ten beste geven.
8 De wet is voortreffelijk, daarover zijn wij het eens, maar men moet haar op de juiste wijze hanteren
9 en bedenken, dat zij er niet is voor de rechtvaardigen, maar voor de mensen die zich aan God noch gebod storen, voor weerspannigen en zondaars, voor verachters en bespotters van al wat heilig is, vadermoorders en moedermoorders, doodslagers,
10 hoerenlopers, knapenschenders, ronselaars, leugenaars, meinedigen en al het andere dat strijdt met de gezonde leer,
11 die steunt op het roemrijk evangelie van de gelukzalige God, dat mij is toevertrouwd.

learsi
Majoor
Majoor
Berichten: 1518
Lid geworden op: 08 feb 2009 23:29

Re: Wet en / of Evangelie

Berichtdoor learsi » 24 jul 2018 20:51

Jesaja40 schreef:In de eerste hoofdstukken van de Romeinen brief richt Paulus zich primair tot de Messiasbelijdende Joden. Hij spreekt hen aan als degenen die onder de Thora zijn.Met die uitdrukking bedoelt hij het Huis van Israël. Zij weten en kennen de inhoud van de Thora.


Had dit draadje nog niet echt gelezen, daarom een wat vertraagde reactie.
Ik ga er van uit, dat u Rom.2:12 op het oog heeft. Mocht het niet zo zijn, dan hoor ik dat wel.
Daar spreekt Paulus over "hen die onder de wet zijn, zullen door de wet geoordeeld worden". Gezien wat hij in het volgende vers zegt, kan het m.i. niet over Messiasbelijdende Joden gaan, omdat uit vers 13 duidelijk wordt, dat het over Joden gaat "die wel onder de wet zijn, maar geen daders der wet zijn".
Paulus noemt hen die hij in vers 12 "onder de wet en door de wet geoordeeld worden", in vers 17 "zij die rusten op de wet en roemen in God", maar ook (genoemd in vers 23 en 24) "die op de wet roemen , God onteren door overtreding der wet". De context en het betoog van Paulus in acht genomen, lijkt het mij onwaarschijnlijk, dat het over Messiasbelijdende Joden gaat, of het moeten Messiasbelijdende Joden zijn, die op één of andere wijze geen juiste kijk hebben op wat "geloven in de Messias is" en in wezen de wet nog steeds boven(=onder de wet zijn) het geloof in de Messias plaatsen.
In mijn ogen is Paulus in de eerste hoofdstukken bezig, om aan te tonen, dat zowel de Jood "onder de wet"(=het Sinaiverbond) als de Heiden "zonder de wet" van nature enkel kunnen zondigen en dat als gevolg daarvan beiden verworpen zullen worden.

hg
Learsi

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Wet en / of Evangelie

Berichtdoor MoesTuin » 26 jul 2018 12:10

Johan100 schreef:Nog even kort een opmerking op je openingspost.
Wet en Evangelie moeten we mijns inziens onderscheiden zien en niet vermengen.

Zie Romeinen 3:
19 Wij weten nu dat alles wat de wet zegt, zij dat spreekt tot hen die onder de wet zijn, opdat elke mond gestopt wordt en de hele wereld voor God verdoemelijk zij.
20 Daarom zal uit werken van de wet geen vlees voor Hem gerechtvaardigd worden. Door de wet is immers de kennis van zonde.

Het Evangelie houdt onder meer in dat Christus gekomen is om de wet volmaakt te houden en dat we alleen door het ware geloof in Hem behouden kunnen worden.

Ik heb het idee dat dit in veel kerken subtiel vermengd wordt en waar het niet de rechtvaardigverklaring van de goddeloze is, maar de rechtvaardigmaking van de opgeknapte zondaar. Ik zie dat echt als een zeer groot kwaad en subtiel bedrog en ben bang dat hierdoor vele mensen misleidt en bedrogen worden.


hoe meer we ons inspannen om goed te doen, hoe meer we tekort schieten.

Maar Romeinen 8:1-2 zegt:
"Zo is er dan nu geen veroordeling voor hen, die in Christus Jezus zijn.
Want de wet van de Geest des levens heeft u in Christus Jezus vrijgemaakt, van de wet der zonde en des doods."

Genade ontvangen we dagelijks.
Dat is wat de Bijbel leert.
Omdat we het cadeau van het offer van Christus aanvaardden, is onze relatie met de Here God een feit.
Voor elke zonde is ons vergeving geschonken.
We kregen een tweede kans om alles goed te maken.
De Here God ziet naar ons om.
Want de Here God hield van ons lang voor wij Hem liefhadden......
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

ereunao

Re: Wet en / of Evangelie

Berichtdoor ereunao » 26 jul 2018 18:07

Ik zie dat mijn bijdrage aan deze discussie om een voor mij duistere reden gewist is. Daarom plaats ik dit bericht nogmaals in een enigszins gewijzigde vorm:
Eerst maar een begripsbepaling:
Het Grieks kent voor de wet alleen het woord nomos. Maar in het Hebreeuws staat dit voor de Torah. En dat is een heel wat ruimer begrip. In engere zin worden hier de vijf boeken van Mozes mee bedoeld. En dan gaat het enerzijds over de wet die vervloekt die niet blijft in alles wat in dit boek geschreven is. Maar anderzijds bevat zij de levensregel voor Israël in het beloofde land en is gegeven om de zonde te beteugelen tot het beloofde zaad gekomen zou zijn.( Gal.3:19.) Zij is dan ook helemaal toegesneden op het leven van een agrarisch volk, de seizoenen en de oogst in het beloofde land. Maar dan gaat het nog steeds over het leven van het aardse volk van God. Die scheiding ( onderscheiding is wat anders) tussen de zedelijke, de ceremoniële en de burgerlijke wet van Israël is dan ook absoluut onbijbels. De Torah kan niet gebroken worden; zij geldt ons geheel of helemaal niet. In ruimere zin wordt onder de wet ook wel het hele O.T. verstaan. Want Joh.15:25 en 10:34 staat niet in de wet, maar in de psalmen.
Wat nu de relatie van de Gemeente als de hemelse bruid van dezelfde Messias met de wet betreft .Die is precies dezelfde als die van een weduwe die met een andere man trouwt tot die van haar 1e man. (Zie Rom.7.) Want Paulus past dit niet zo toe dat de wet dood is, maar dat die vrouw door haar huwelijk met die andere Man aan de wet gestorven is. Want Christus is naar Zijn mensheid wel onder de wet geworden, maar zij is met Hem verbonden in Zijn opstandingsleven en daarom net zo vrij van de wet als Hij. Dat is dus de betekenis van het ‘Ik ben met Christus gekruisigd en door de wet der wet gestorven opdat ik Gode leven zou’.Gal.2.

Toch is hiermee niet alles gezegd, want wij doen door het geloof de Torah niet teniet omdat de Torah in essentie rust in Godzelf die liefde is .Daarom wie de ander liefheeft vervult daarmee de Torah van de liefde. ( Rom.13:8)
Maar God gaat met Zijn volk om op een wijze die correspondeert met de stand van de heilsgeschiedenis. Daarom kon Hij deze liefde niet openbaren voordat Hij Zijn Zoon overgeven had in de dood en opgewekt tot onze rechtvaardiging ( Rom.4;25.) Want deze verlossing door de Messias zonder de wet heeft nochtans getuigenis van de wet en de profeten (Rom.3:21). Want de wet voorzag in een andere losser als het vermogen van de naaste te klein was om het in Adam verloren erfdeel van de zondaar terug te kopen zoals het boek Ruth daar een voorbeeld van geeft. (zie ook Jes.54:1 v.g.l.m. Gal.4:27.) Maar dit zijn de diepere, geestelijke lagen van de Schrift. Het gaat hier om het geestelijk verstaan van de Schrift en ik zeg dit uit de grond en beleving van mijn hart. Gr: ereunao.

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: Wet en / of Evangelie

Berichtdoor Johan100 » 28 jul 2018 15:00

Van ds. A. Simons (mooi verwoordt)
Hoe weet ik dat ik aan de wet gestorven ben? (Gal. 2:19). Iemand die door de wet aan de wet gestorven is, die is dood! Geestelijk gestorven aan alle hoop op zichzelf. Gestorven aan zijn verwachting om door het vlees gerechtvaardigd te worden (Gal. 2:16). Paulus zegt: die gestorven zijn die leve Gode! (Gal. 2:19). Wat een wonderlijk woord! Wat is er nog van een dode te verwachten? Niets meer. Zo iemand verwacht niets meer van zichzelf. Zo iemand belijdt; niet meer ik leef, maar Christus leeft in mij (Gal. 2:20). We moeten deze twee kanten van dezelfde zaak niet los van elkaar maken. Die gestorven zijn die leven! Nee, niet meer uit de mens, maar leven door het geloof uit Hem. Met Hem gestorven en met Hem begraven, maar ook met Hem opgewekt in een nieuw leven (Rom. 6:8/7:4).http://www.refoweb.nl/vragenrubriek/145 ... an-de-wet/
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

ereunao

Re: Wet en / of Evangelie

Berichtdoor ereunao » 28 jul 2018 20:10

johan100:
Van ds. A. Simons (mooi verwoordt)
Hoe weet ik dat ik aan de wet gestorven ben? (Gal. 2:19). Iemand die door de wet aan de wet gestorven is, die is dood! Geestelijk gestorven aan alle hoop op zichzelf. Gestorven aan zijn verwachting om door het vlees gerechtvaardigd te worden (Gal. 2:16). Paulus zegt: die gestorven zijn die leve Gode! (Gal. 2:19). Wat een wonderlijk woord! Wat is er nog van een dode te verwachten? Niets meer. Zo iemand verwacht niets meer van zichzelf. Zo iemand belijdt; niet meer ik leef, maar Christus leeft in mij (Gal. 2:20). We moeten deze twee kanten van dezelfde zaak niet los van elkaar maken. Die gestorven zijn die leven! Nee, niet meer uit de mens, maar leven door het geloof uit Hem. Met Hem gestorven en met Hem begraven, maar ook met Hem opgewekt in een nieuw leven (Rom. 6:8/7:4)


H.dank voor deze link, ben het er helemaal mee eens. Ik ken Arie Simons heel goed en al heel lang. Ik ben destijds nog bij zijn bev. en intrede in Goudswaard geweest. Maar wat ik hier mis is het in dit verband belangrijke verschil tussen de nomos en de Torah.h.gr: ereunao


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 20 gasten