Wet en / of Evangelie

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: Wet en / of Evangelie

Berichtdoor Johan100 » 20 jul 2018 09:49

ereunao schreef:Ex. 20 en Deut.5 zijn net zo goed hoofdstukken uit Gods Woord als alle anderen. Daarom is er niets tegen als die op zijn tijd ook gelezen worden. Maar de plaats die de wetslezing in de liturgie inneemt spreekt boekdelen. Want hier zit de gedachte achter dat de n-testamentische gemeente hier nu zit als het ‘geestelijke Israël’. Het doet daarom vreemd aan als die Gemeente die belijdt met Chr. door de wet der wet gestorven te zijn haar eredienst begint zich de wet van Mozes voor te laten lezen

Want als wij nu door de dood van Christus van de wet vrijgemaakt en door Zijn opstanding een nieuw hemels leven deelachtig geworden zijn, zo kan de wet onmogelijk onze levensregel zijn. Het richtsnoer voor onze wandel moet in overeenstemming zijn met ons leven. Zijn wij in de toestand van de eerste Adam, dan is de wet ons richtsnoer, want zij is de levensregel voor de dood, omdat zij tot dode zondaars komt. Zijn wij echter in Christus geplant, dan kan de wet onmogelijk onze levensregel zijn, omdat wij niet meer dood, maar levend gemaakt zijn. Een levend gemaakte met Christus kan onmogelijk de levensregel van de dood tot richtsnoer voor zijn wandel aannemen. Is Christus ons leven, dan moet ook Christus Zelf onze levensregel zijn. Er is dan geen sprake van de wet, noch tot rechtvaardigmaking, noch als richtsnoer voor de wandel. Christus is het voorwerp van de beschouwing. Hij heeft de Vader volkomen verheerlijkt; in Hem vinden wij de werken voorbereid waarin wij moeten wandelen. Christus nu leeft in ons. En zoals het geloof in Christus dit leven doet ontstaan, zo is ook het geloof in Christus de kracht van dit leven. ‘En hetgeen ik nu in het vlees leef, dat leef ik door het geloof in de Zoon van God, die mij liefgehad heeft, en zichzelf voor mij overgegeven heeft’ (Gal.2:.20). Dezelfde Christus dus, die de Bron van het leven is, Die ons leven is, is ook het voorwerp van onze aanschouwing. De gelovige leeft niet door het zien op de wet, maar door het zien op Christus, en op Hem alleen. Door deze aanschouwing worden wij Hem ook in de wandel gelijkvormig. ‘Wij allen, met ongedekt aangezicht de heerlijkheid des Heeren als in een spiegel aanschouwende, worden naar hetzelfde Beeld in gedaante veranderd van heerlijkheid tot heerlijkheid, als van des Heeren Geest’ (2 Kor. 3:18).

Amen! Mooi verwoord! Dank je
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: Wet en / of Evangelie

Berichtdoor Johan100 » 20 jul 2018 10:11

Beste Bas, het is Zijn werk. Lees Efeze 2 maar:
4 Maar God, Die rijk is in barmhartigheid door Zijn grote liefde, waarmede Hij ons liefgehad heeft,
5 Ook toen wij dood waren door de misdaden, heeft ons levend gemaakt met Christus;
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

ereunao

Re: Wet en / of Evangelie

Berichtdoor ereunao » 20 jul 2018 10:29

naamloos:
Naamloos:
Maar er is nog een derde groep nl. zij die nooit van Jezus en zijn evangelie gehoord hebben.
Iets wat je niet kent kun je ook niet geloven of niet geloven, en daarom ben ik heel blij met Rom. 2: Die ieder vergelden zal naar zijn werken, namelijk hun die met volharding het goede doen en heerlijkheid, eer en onvergankelijkheid zoeken: het eeuwige leven. Hun echter die twistziek zijn en ongehoorzaam aan de waarheid, maar gehoorzaam aan de ongerechtigheid, zal gramschap en toorn vergolden worden.

Niet dat goede werken het eeuwige leven verdienen, dat doet het geloof evenmin.
Maar God heeft er toch beloften aan verbonden, eeuwig leven!
En dat alleen om het volbrachte werk van Jezus. [


Hier ben ik het v/h .mee eens, dit geluid heb ik hier nog niet eerder gehoord! Heidenen die de wet niet hebben maar nochtans betonen dat de wet in hun hart geschreven staat zijn wedergeboren. Van hun kant niet door het geloof, maar krachtens de eenzijdige toerekening Gods van de gerechtigheid van Christus. En daar komt het tenslotte op aan. Want ook bij de gelovigen gaat in orde deze toerekening aan het geloof vooraf. God rechtvaardigt niemand die niet rechtvaardig is. En als de rechtvaardiging in het geweten opgeklaard wordt dan wordt het ook in die orde beleefd. De Rechter rekent ons de gerechtigheid van Christus toe en de zondaar neemt die vervolgens door het geloof aan. In tijd is dat wel een zaak, maar in de heilsbeleving altijd in deze orde, niet andersom. H.gr. en een compliment voor naamloos. ereunao

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: Wet en / of Evangelie

Berichtdoor Johan100 » 20 jul 2018 10:46

Je geeft een compliment omdat het je aanspreekt (wensgedachte) maar dat maakt het nog niet waar.
Ik hoef geen gelijk te hebben hoor, hoe meer mensen zalig hoe liever het me is, maar ik ben niet overtuigd.
Ik lees Romeinen 2 anders.

Buiten Jezus is geen leven, Hij is de Weg en dat zal je ook in dit leven te weten komen wil het wel zijn.
Want de Helige Geest die van Christus en de Vader uitgaat doet je wedergeboren worden en Die verheerlijkt Christus in je leven.
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Dorpeling
Luitenant
Luitenant
Berichten: 682
Lid geworden op: 14 mei 2018 19:14

Re: Wet en / of Evangelie

Berichtdoor Dorpeling » 20 jul 2018 11:09

ereunao schreef:naamloos:


Heidenen die de wet niet hebben maar nochtans betonen dat de wet in hun hart geschreven staat zijn wedergeboren (...) H.gr. en een compliment voor naamloos. ereunao


Van mij geen compliment, sorry. Want als ik uit deze post bovenstaande ook op moet maken, dat je automatisch wedergeboren bent als de wet in je hart ingeschreven staat en je de werken maar doet, is dat geen compliment waard. Dat is nl een leugen, mijns inziens.

Ieder mens heeft een aangeboren Godsbesef, kijk maar naar de geschiedenis in Hand 17 van de lege plaats voor de onbekende God. Ook de meest afgelegen inboorlingen in de rimboe hebben een leegte in zich waardoor ze beseffen dat er meer is. Maar omdat ze niet weten wát dat is, hebben ze hun eigen afgoden en geesten maar gemaakt, om toch iets te hebben om in te geloven. Alle mensen hebben een leegte, die ze proberen te vullen met van alles en nog wat, maar het laat je leeg. Alleen God kan dat vullen, met Zichzelf.
We zijn geschapen om God te bedoelen, Hem te dienen en te eren. Maar dat doen we niet meer. En dat maakt een mens zo leeg.

Wedergeboorte gaat toch echt verder dan een gevoel van iets te missen en de werken wel te doen. Dat wordt zonder ons, in ons gewerkt. En van daaruit wordt onze wil veranderd, zodat wij gaan willen wat God wil. Dan zien we ook dat we Hem missen, en gaan we Hem zoeken. Echt niet eerder, want dat ligt niet in ons.

Als ieder mens de wedergeboorte al automatisch heeft omdat hij de wet in zijn hart heeft en de werken doet, waarom heeft Jezus dan zo'n lijdensweg af moeten leggen? Dan werd iedereen toch automatisch zalig? Als je je best maar doet..
Het gáát niet alleen om de wet, die kunnen we niet houden. Vanuit de wet zien we dat we zondaren zijn, maar de wet maakt niet zalig. En daarom heeft God Zijn Zoon gezonden, om ons te verlossen van de werken der wet, en zo Zijn Volk zalig te maken, uit genade alleen, door het geloof in Hem! Niet voorbijgaan aan dat geloof dus.
Zie het Lam Gods, Dat de zonde der wereld wegneemt! Joh. 1:29

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4547
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Wet en / of Evangelie

Berichtdoor naamloos » 20 jul 2018 12:33

Johan100 schreef:Je geeft een compliment omdat het je aanspreekt (wensgedachte) maar dat maakt het nog niet waar.
Ik hoef geen gelijk te hebben hoor, hoe meer mensen zalig hoe liever het me is, maar ik ben niet overtuigd.
Ik lees Romeinen 2 anders.
Natuurlijk mag jij gerust Romeinen 2 anders lezen, maar dat maakt het nog niet waar (wensgedachte) :lol:
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: Wet en / of Evangelie

Berichtdoor Johan100 » 20 jul 2018 12:39

Niet zo raar doen. Ik kan aantonen vanuit de Bijbel dat er geen leven is buiten Jezus.

Keer op keer wordt dat ondermijnd en dan waarschuw ik.
Ik ben zelfs al een keer voor een Christusmannetje uitgemaakt om deze rede.

Maar ik besef ook dat ik kan zaaien wat ik wil, als de Heere het hart niet omploegt em de Geest er niet in mee komt is het tevergeefs.

Maar ik kan die ene Naam die gegeven is onder de hemel waardoor wij zalig kunnen en moeten worden niet verzwijgen.
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4547
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Wet en / of Evangelie

Berichtdoor naamloos » 20 jul 2018 12:52

13 Niet de hoorders van de wet zijn immers ​rechtvaardig​ voor God, maar de daders van de wet zullen gerechtvaardigd worden.
14 Want wanneer heidenen, die de wet niet hebben, van nature doen wat de wet zegt, zijn zij, hoewel zij de wet niet hebben, zichzelf tot wet. 15 Zij tonen dat het werk van de wet geschreven is in hun ​hart. Daar getuigt ook hun geweten van, en hun gedachten onderling beschuldigen of ook verontschuldigen elkaar.

Er staat dat Hij een ieder vergelden zal naar zijn werken, Dat zij die met volharding het goede doen het eeuwige leven ontvangen.
Mensen die nog nooit van Jezus gehoord hebben, en door hun levenswandel bewijzen dat ze geloven in rechtvaardigheid, trouw, verdraagzaamheid, mededogen, liefde, vergeving .... geloven in zekere zin ook in Jezus; immers, Hij is liefde, rechtvaardig, trouw enz.
Geloven in iets of iemand vanuit je hart is wat anders dan geloven dat iets waar is.
Het eerste eerste is een levend geloof, waarvan de vrucht in het leven te zien is.
Het tweede is in zichzelf op op zichzelf niets meer dan een dood geloof.

Wedergeboorte komt van God, en dat kan hij evengoed werken in mensen die het evangelie niet kennen als in hen die het wel kennen. Hij kan het zelfs als door de dood heen werken.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4547
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Wet en / of Evangelie

Berichtdoor naamloos » 20 jul 2018 13:04

Johan100 schreef:Niet zo raar doen. Ik kan aantonen vanuit de Bijbel dat er geen leven is buiten Jezus.

Keer op keer wordt dat ondermijnd en dan waarschuw ik.
Niet zo raar doen. Keer op keer erken ik dat Jezus de bron en grond is van het eeuwige leven.
Hier gaat het erom hoe je daar deel aan kunt krijgen.
Jij schijnt bekering en geloof als een werk te zien omdat je dan zelf iets meebrengt.
Maar wanneer je jezelf bekeert erken je juist daarmee dat je fout zat, en als je Jezus aanneemt is een erkenning van je eigen onvermogen.
Johan100 schreef:Maar ik kan die ene Naam die gegeven is onder de hemel waardoor wij zalig kunnen en moeten worden niet verzwijgen.
Dat hoeft ook helemaal niet. Maar je kunt die Naam beter bekent maken aan mensen die Hem nog niet kennen.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Gebruikersavatar
Cathy
Majoor
Majoor
Berichten: 1543
Lid geworden op: 13 sep 2002 17:18
Locatie: Krimpen aan den IJssel

Re: Wet en / of Evangelie

Berichtdoor Cathy » 20 jul 2018 14:01

Johan100 schreef:Ik lees Romeinen 2 anders.

Hoe lees jij dat dan?
Ik denk dat Naamloos gelijk heeft.
Wanneer een inboorling, Indiaan of Inuit nooit van Jezus heeft gehoord maar wel met diep ontzag beseft dat er iets groters dan hem/haarzelf bestaat en daar ook naar handelt; dan voorziet Jezus offer daar ook in.
Zij kennen en doorzien Hem dan onbewust vanuit Zijn werken. (rom 1:19,20)
Als dat geen blijde boodschap is....
Samen bidden, samen zoeken,
naar het plan van onze Heer.

Dorpeling
Luitenant
Luitenant
Berichten: 682
Lid geworden op: 14 mei 2018 19:14

Re: Wet en / of Evangelie

Berichtdoor Dorpeling » 20 jul 2018 14:47

Cathy schreef:Wanneer een inboorling, Indiaan of Inuit nooit van Jezus heeft gehoord maar wel met diep ontzag beseft dat er iets groters dan hem/haarzelf bestaat en daar ook naar handelt; dan voorziet Jezus offer daar ook in.
Zij kennen en doorzien Hem dan onbewust vanuit Zijn werken. (rom 1:19,20)
Als dat geen blijde boodschap is....


Dan wou ik dat ik als inboorling geboren was.
Want dan hoorde ik er automatisch bij, hoef ik niet meer zo te zoeken en te kloppen en te bidden, want dan zou het vanzelf aan komen lopen.
Lekker makkelijk ook!

Dan snap ik ook niet waarom het evengelie gegeven is asl kracht Gods tot zaligheid. Want dan zou God beter Zijn evangelie niet moeten laten verkondigen, dan waren we allemaal 'inboorlingen' en hoefde Hij ook niemand te verdoemen....


Hoe onlogisch.
Onbewust God zoeken bestaat niet. Hoe moet je iemand zoeken die je niet eens kent? Waarom zou je dat uberhaupt doen?
Er bestaat ook geen onbewuste schuldvergeving. En dat is toch echt nodig, voordat we een kind van Hem genaamd mogen worden.
Zie het Lam Gods, Dat de zonde der wereld wegneemt! Joh. 1:29

Gebruikersavatar
gravo
Majoor
Majoor
Berichten: 2017
Lid geworden op: 12 jan 2009 23:20

Re: Wet en / of Evangelie

Berichtdoor gravo » 20 jul 2018 15:07

Dorpeling schreef:(...) Lekker makkelijk ook! Dan snap ik ook niet waarom het evengelie gegeven is asl kracht Gods tot zaligheid. Want dan zou God beter Zijn evangelie niet moeten laten verkondigen, dan waren we allemaal 'inboorlingen' en hoefde Hij ook niemand te verdoemen....
(...)


Hier ontstaat een misverstand. Volgens mij doelt Cathy op de situatie dat het Evangelie nou juist niet gegeven is. Mensen die de verkondiging van het Evangelie niet hebben ontvangen, worden niet op grond van de inhoud van dat Evangelie beoordeeld. Zij worden naar hun eigen wetten beoordeeld. Dat betekent dat het criterium voor hen eenvoudig hun eigen wet is. Zonder de komst van het Evangelie is de Wet (in dit geval: een lokale, plaatselijke wet) van kracht bij de beoordeling van onze daden.

Als het Evangelie echter is verkondigd (en dan bedoel ik niet dat er een keer een MAF-vliegtuigje is overgevlogen met een flyer voor een evangelisatie-bijeenkomst in het naburige dorp, maar dan bedoel ik een langdurige, intensief contact met de Bijbelse boodschap, die begrepen kan worden), als het Evangelie dus is verkondigd, dan geldt dat men wordt beoordeeld op de vraag of er geloof is gehecht aan dit Evangelie door zich toe te vertrouwen aan Jezus Christus, de Zoon van God.

En dát is geen werk der wet (geen gehoorzaamheid die wordt beloond), want het geloof staat tegenover de werken. Nee, geloven is van harte aannemen en voor waar houden wat in de verkondiging wordt aangeboden en beloofd. Wie gelooft is zalig. Of men nu ijverig gezocht heeft of niet, of men nu goed of slecht leeft. Zelfs de grootste der zondaren wordt de zonden vergeven en het eeuwige leven gegeven door het geloof. Dat is ook de reden dat zich in de slipstream van Jezus altijd zo'n bont gezelschap ophoudt. Hoog, laag, arm, rijk, Jood of Griek.

Rom. 10,13-14 (SV)

Want een iegelijk die den Naam des Heeren zal aanroepen, zal zalig worden. Hoe zullen zij dan Hem aanroepen in Welken zij niet geloofd hebben? En hoe zullen zij in Hem geloven van Welken zij niet gehoord hebben? En hoe zullen zij horen zonder die hun predikt?

gravo
'Von Gott wissen wir nichts. Aber dies Nichtwissen ist Nichtwissen von Gott'
(Franz Rosenzweig, Der Stern der Erlösung)

BasLaaitjeer

Re: Wet en / of Evangelie

Berichtdoor BasLaaitjeer » 20 jul 2018 15:27

Ik heb een idee! Laten we die inboorlingen, Inuït e.d. gaan verblijden met een langdurig evangelisatiebezoek! Zodat zij straks net zo eensgezind zijn als wij hier!
I.p.v. dat achterlijke in evenwicht met de natuur leven.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23582
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Wet en / of Evangelie

Berichtdoor Marnix » 20 jul 2018 16:04

Dorpeling schreef:Dan wou ik dat ik als inboorling geboren was.
Want dan hoorde ik er automatisch bij, hoef ik niet meer zo te zoeken en te kloppen en te bidden, want dan zou het vanzelf aan komen lopen.
Lekker makkelijk ook!

Dan snap ik ook niet waarom het evengelie gegeven is asl kracht Gods tot zaligheid. Want dan zou God beter Zijn evangelie niet moeten laten verkondigen, dan waren we allemaal 'inboorlingen' en hoefde Hij ook niemand te verdoemen....


Hoe onlogisch.
Onbewust God zoeken bestaat niet. Hoe moet je iemand zoeken die je niet eens kent? Waarom zou je dat uberhaupt doen?
Er bestaat ook geen onbewuste schuldvergeving. En dat is toch echt nodig, voordat we een kind van Hem genaamd mogen worden.


Lekker makkelijk? Jezus is naar mensen toegekomen, we hebben de Bijbel, een gemeente om ons heen. En dan klaag je dat je liever een van het evangelie onwetende inboorling was geweest? Ps Naamloos zegt nergens dat inboorlingen er automatisch bij horen.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: Wet en / of Evangelie

Berichtdoor Johan100 » 20 jul 2018 16:11

Cathy schreef:Hoe lees jij dat dan?
Enigszins een lastig stukje , maar met in mijn achter- en voorhoofd dat we zonder geloof God niet kunnen behagen, interpreteer ik het als volgt. De Bijbel spreekt zichzelf niet tegen. Ik zie dat waar het nu over gaat in Romeinen 2 de verzen 13 t/m 15 tussen haakjes staan, wellicht later toegevoegd. Ik weet niet of het in de grondtekst staat. Als we dit weglaten staat er :Want zovelen, als er zonder wet gezondigd hebben, zullen ook zonder wet verloren gaan; en zovelen, als er onder de wet gezondigd hebben, zullen door de wet geoordeeld worden; In den dag wanneer God de verborgene dingen der mensen zal oordelen door Jezus Christus, naar mijn Evangelie.

Degene die onder de wet of na het evangelie gehoord te hebben verloren zullen gaan, zullen zwaarder straf ontvangen dan mensen die er nooit van gehoord hebben en die van nature (door algemene genade) goede dingen doen. Zij zullen ook naar hun werken beoordeelt worden. Maar ook zij kunnen zonder geloof God niet behagen, maar worden wel beoordeeld op hun werken. Zij zullen minder straf ontvangen. Maar zonder heiligmaking, wedergeboorte, geloof kunnen we het Koninkrijk van God niet binnengaan.

Mattheus 24 zegt: En dit Evangelie des Koninkrijks zal in de gehele wereld gepredikt worden tot een getuigenis allen volken; en dan zal het einde komen.

Zoveel mogelijk mensen moeten er van weten, opdat ze geloven zullen en behouden mogen worden.

Degene die op de wet roemen, moeten die ook volkomen houden. Maar Paulus leert verder in Rom.3:10-20 dat niemand de wet volkomen houdt.
Er is niemand rechtvaardig, ook niet één.

Uit de werken der wet zal geen vlees gerechtvaardigd worden.
Alleen om niet door het geloof.

We kunnen dus niet zomaar even een betekenis geven aan een stukje wat tussen haakjes staat (Rom.2:13t/m15) zonder Paulus verdere betoog erbij te betrekken.
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 84 gasten