Wet en / of Evangelie

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4547
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Wet en / of Evangelie

Berichtdoor naamloos » 18 jul 2018 23:12

Johan100 schreef:Lees je je eigen posts niet dan? Ik heb het je al zo vaak proberen aan te geven.
Mijn posts schrijf ik doorgaans! :-({|=
En ik schrijf nooit wat jij suggereert, je bent helaas niet zo goed in begrijpend lezen.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23582
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Wet en / of Evangelie

Berichtdoor Marnix » 19 jul 2018 08:39

naamloos schreef:Dat idee heb ik helemaal niet, en dat haal ik ook helemaal niet uit de posts die ik lees.
Alleen Jezus alleen is de grond van het behoud, niets daarbuiten. Hij heeft alles verdient.
En in de Bijbel staat hoe je daar deel aan kunt krijgen, en daar hoort Rom 2 gelukkig ook bij.
Zij die alleen de wet in het hart/geweten hebben (Romeinen 2) kunnen ook niets vermengen want ze kennen het evangelie niet.
God heeft beloften verbonden aan geloof en aan met volharding het goede doen, maar geen van beide verdienen iets.


Probleem is dat we nog steeds in de Bijbel worden opgeroepen tot bekering, geloof en heiliging en als je dat hier noemt zijn er mensen die vervolgens roepen: Ohh dus je probeert het zelf te doen. Het is bij jou niet alleen Jezus maar een beetje van Jezus en de rest moet je zelf doen. En dat soort nonsens.

Ik zie het gevaar wat Johan beschrijft overigens ook wel, maar dan meer daar waar je eerst aan allerlei uiterlijke voorwaarden moet voldoen voordat je als volwaardig christen wordt gezien. Met een tattoo of met bepaalde kleding ben je echt niet welkom bij Hem.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: Wet en / of Evangelie

Berichtdoor Johan100 » 19 jul 2018 08:52

Lieve naamloos,

Het vermengen van wet en Evangelie komt in verschillende jasjes voor.
Als er voorwaarden gesteld worden om tot Christus te komen en je jezelf eerst op moet knappen en een bepaalde gestalte moet krijgen voor je mag komen dan wordt de wet verkeerd gebruikt.
Maar als je zegt dat je Christus kent en d.m.v. wettische heiligmaking jezelf 'heilig maakt' vermeng je wet en Evangelie ook.
De bedoeling van de wet is om te laten zien hoe zondig we zijn en de wet wijst op Christus, die de wet volkomen gehouden heeft.
Als we zondags de wet voor horen lezen en het 'gij zult niet...' klinkt en de Geest overtuigt ons van zonde, omdat niemand de wet kan houden, moet de Geest ons vervolgens op Christus wijzen die de wet volkomen gehouden heeft. Dan krijgen we een Borg nodig voor onze ziel.
Dan worden goddeloze zondige mensen gerechtvaardigd. Maar helaas, door verkeerde prediking gaan mensen zichzelf opknappen.

Maar ook in het stuk der dankbaarheid, na ontvangen genade, na wedergeboorte, hebben we nog een oud deel wat je pas kwijtraakt bij je dood.
Het oude deel is wel gekruisigd, maar nog niet voorgoed dood. Bij je dood ben je verlost van je oude deel, of zie jij dat anders?
Het nieuwe deel, dat wordt geleidt door de Geest. Daarom kan dat deel niet zondigen. Als we de Geest bedroeven en Hij trekt zich terug en je oude deel weer de overhand krijgt, dat oude deel dat zondigt wel. En dan moeten we onszelf niet vervolgens gaan opknappen om ons weer op te werken, nee we moeten weer bij Christus uit komen die de wet volkomen gehouden heeft, onze zonden belijden en weer om de krachtige werking van Zijn Geest vragen. Onze vrucht wordt uit Hem gevonden. Alles uit Hem, door Zijn Geest. ten alle tijde. Zonder hem kunnen wij niets doen.
We hebben dat bloed tot vergeving steeds weer nodig en het water tot reiniging.

Ik zie het als een doorgaand werk; ellende, verlossing, dankbaarheid.
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

BasLaaitjeer

Re: Wet en / of Evangelie

Berichtdoor BasLaaitjeer » 19 jul 2018 09:22

Filippenzen 2:

12 Daarom, mijn geliefden, zoals u altijd gehoorzaam geweest bent, niet alleen zoals in mijn aanwezigheid, maar nu veelmeer in mijn afwezigheid, werk aan uw eigen zaligheid met vrees en beven,
13 want het is God, Die in u werkt zowel het willen als het werken, naar Zijn welbehagen.

Kun je onderscheiden wanneer het je 'eigen wil' is als je in deze situatie 'met vrees en beven aan je eigen zaligheid werkt' en wanneer het God is die in jou (je wil be-)werkt?

Is het contrast trouwens niet tussen wet en/of genade? De wet ligt toch in het evangelie besloten en het evangelie in de wet?

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23582
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Wet en / of Evangelie

Berichtdoor Marnix » 19 jul 2018 09:37

Johan100 schreef:Lieve naamloos,

Het vermengen van wet en Evangelie komt in verschillende jasjes voor.
Als er voorwaarden gesteld worden om tot Christus te komen en je jezelf eerst op moet knappen en een bepaalde gestalte moet krijgen voor je mag komen dan wordt de wet verkeerd gebruikt.
Maar als je zegt dat je Christus kent en d.m.v. wettische heiligmaking jezelf 'heilig maakt' vermeng je wet en Evangelie ook.
De bedoeling van de wet is om te laten zien hoe zondig we zijn en de wet wijst op Christus, die de wet volkomen gehouden heeft.
Als we zondags de wet voor horen lezen en het 'gij zult niet...' klinkt en de Geest overtuigt ons van zonde, omdat niemand de wet kan houden, moet de Geest ons vervolgens op Christus wijzen die de wet volkomen gehouden heeft. Dan krijgen we een Borg nodig voor onze ziel.
Dan worden goddeloze zondige mensen gerechtvaardigd. Maar helaas, door verkeerde prediking gaan mensen zichzelf opknappen.


Ik ben zo vrij om ook maar even te reageren, ook al richt je je tot Naamloos. De heiliging vindt plaats na de verlossing (zie de HC). Heiliging komt voort uit de verlossing door Jezus Christus, waardoor Hij met Zijn Geest in je komt wonen en je verandert (en tegelijkertijd is het een actieve opdracht). Er ontstaat inderdaad een probleem als men de heiliging voor de verlossing gaat plaatsen, eerst veranderen om daarmee de verlossing te verdienen. De vraag bij prediking die je noemt is dus of die gericht is aan niet verlosten (zij moeten horen dat er geen verlossing is door eigen gedrag maar alleen door het offer van Christus) of aan verlosten (zij moeten horen dat ze verlost zijn en daarom worden geroepen tot een heilig leven). Ik denk dat dat wel eens door elkaar wordt gehaald, dat als in de prediking verlosten worden opgeroepen tot heiliging, anderen snel zeggen: De prediking zegt mensen daar dat ze zichzelf moeten opknappen.

Zo is ook de functie van de wet. In het slot van Galaten 3 lezen we dat de wet een tuchtmeester tot Christus was totdat het geloof is gekomen.

Maar ook in het stuk der dankbaarheid, na ontvangen genade, na wedergeboorte, hebben we nog een oud deel wat je pas kwijtraakt bij je dood.
Het oude deel is wel gekruisigd, maar nog niet voorgoed dood. Bij je dood ben je verlost van je oude deel, of zie jij dat anders?
Het nieuwe deel, dat wordt geleidt door de Geest. Daarom kan dat deel niet zondigen. Als we de Geest bedroeven en Hij trekt zich terug en je oude deel weer de overhand krijgt, dat oude deel dat zondigt wel. En dan moeten we onszelf niet vervolgens gaan opknappen om ons weer op te werken, nee we moeten weer bij Christus uit komen die de wet volkomen gehouden heeft, onze zonden belijden en weer om de krachtige werking van Zijn Geest vragen. Onze vrucht wordt uit Hem gevonden. Alles uit Hem, door Zijn Geest. ten alle tijde. Zonder hem kunnen wij niets doen.
We hebben dat bloed tot vergeving steeds weer nodig en het water tot reiniging.

Ik zie het als een doorgaand werk; ellende, verlossing, dankbaarheid.


Het is een lastig punt. Ja, we hebben telkens weer vergeving nodig. We worden pas zonder zonde nadat we gestorven zijn. Tegelijkertijd leert de Bijbel ook dat als we verlost zijn, onze oude mens met Hem is gekruisigd en gestorven (Romeinen 6:6-7) en we daarom dood zijn voor de zonde (Romeinen 6:10-11). Nee, dan moeten we niet onszelf opknappen... We worden geheiligd door Hem en zo ook opgeroepen tot een heilig leven. Dat is echter wel een opdracht die op actie vraagt, niet een vanuit onze oude mens maar vanuit onze nieuwe mens die leeft met Hem. Waar de Geest in woont en werkt.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: Wet en / of Evangelie

Berichtdoor Johan100 » 19 jul 2018 10:05

Marnix schreef:
Het is een lastig punt. Ja, we hebben telkens weer vergeving nodig. We worden pas zonder zonde nadat we gestorven zijn. Tegelijkertijd leert de Bijbel ook dat als we verlost zijn, onze oude mens met Hem is gekruisigd en gestorven (Romeinen 6:6-7) en we daarom dood zijn voor de zonde (Romeinen 6:10-11). Nee, dan moeten we niet onszelf opknappen... We worden geheiligd door Hem en zo ook opgeroepen tot een heilig leven. Dat is echter wel een opdracht die op actie vraagt, niet een vanuit onze oude mens maar vanuit onze nieuwe mens die leeft met Hem. Waar de Geest in woont en werkt.


Dank je Marnix, voor je reactie.
Of de oude mens nu al voorgoed gestorven is, daar zijn de meningen over verdeeld.
Hoe bedoelt de Bijbel dat?
Ik kan niet zeggen dat ik zonder zonde ben.

BasLaaitjeer schreef:
Is het contrast trouwens niet tussen wet en/of genade?

Zonde staat tegenover genade.
BasLaaitjeer schreef:
De wet ligt toch in het evangelie besloten en het evangelie in de wet?

Goeie!
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: Wet en / of Evangelie

Berichtdoor Johan100 » 19 jul 2018 10:41

BasLaaitjeer schreef:

Kun je onderscheiden wanneer het je 'eigen wil' is als je in deze situatie 'met vrees en beven aan je eigen zaligheid werkt' en wanneer het God is die in jou (je wil be-)werkt?



God werkt het door Zijn Woord. Er staat WANT het is God die in u werkt, beide het willen en het werken.

1 Korinthe 1:18 Want het woord des kruises is wel dengenen, die verloren gaan, dwaasheid; maar ons, die behouden worden, is het een kracht Gods;
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4547
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Wet en / of Evangelie

Berichtdoor naamloos » 19 jul 2018 10:46

Johan100 schreef:Het vermengen van wet en Evangelie komt in verschillende jasjes voor.
Als er voorwaarden gesteld worden om tot Christus te komen en je jezelf eerst op moet knappen en een bepaalde gestalte moet krijgen voor je mag komen dan wordt de wet verkeerd gebruikt.
Maar als je zegt dat je Christus kent en d.m.v. wettische heiligmaking jezelf 'heilig maakt' vermeng je wet en Evangelie ook.
De bedoeling van de wet is om te laten zien hoe zondig we zijn en de wet wijst op Christus, die de wet volkomen gehouden heeft.
Als we zondags de wet voor horen lezen en het 'gij zult niet...' klinkt en de Geest overtuigt ons van zonde, omdat niemand de wet kan houden, moet de Geest ons vervolgens op Christus wijzen die de wet volkomen gehouden heeft. Dan krijgen we een Borg nodig voor onze ziel.
Dan worden goddeloze zondige mensen gerechtvaardigd. Maar helaas, door verkeerde prediking gaan mensen zichzelf opknappen.

Paulus kent en predikt Christus en zijn evangelie.
Vindt je dat hij wet en evangelie ook vermengd als hij zegt: Dit betekent niet dat ik de wet van God heb losgelaten, maar dat ik mij heb onderworpen aan de wet van ​Christus.
De wet van Christus (bijv. de bergrede) heeft de functie van opvoeden.
Na de geboorte van een kind komt de opvoeding, na de wedergeboorte is dat ook zo.

De wet van Mozes (oude verbond) is voorwaardelijk: zegen bij gehoorzaamheid, vloek bij ongehoorzaamheid. Deut. 28.
De wet van Christus hoort bij het nieuwe verbond.

Ikzelf (Paulus) sta niet onder de Joodse wet, maar toch heb ik me eraan onderworpen om hen die er wel onder staan te winnen. En voor hen die niet onder de Joodse wet staan, ben ik als iemand geworden die de wet niet heeft, om hen te winnen. Dit betekent niet dat ik de wet van God heb losgelaten, maar dat ik mij heb onderworpen aan de wet van ​Christus.

Johan100 schreef:Maar ook in het stuk der dankbaarheid, na ontvangen genade, na wedergeboorte, hebben we nog een oud deel wat je pas kwijtraakt bij je dood.
Het oude deel is wel gekruisigd, maar nog niet voorgoed dood. Bij je dood ben je verlost van je oude deel, of zie jij dat anders?
Het nieuwe deel, dat wordt geleidt door de Geest. Daarom kan dat deel niet zondigen. Als we de Geest bedroeven en Hij trekt zich terug en je oude deel weer de overhand krijgt, dat oude deel dat zondigt wel. En dan moeten we onszelf niet vervolgens gaan opknappen om ons weer op te werken, nee we moeten weer bij Christus uit komen die de wet volkomen gehouden heeft, onze zonden belijden en weer om de krachtige werking van Zijn Geest vragen. Onze vrucht wordt uit Hem gevonden. Alles uit Hem, door Zijn Geest. ten alle tijde. Zonder hem kunnen wij niets doen.
We hebben dat bloed tot vergeving steeds weer nodig en het water tot reiniging.

Ik zou zeggen dat het en én is. En wat je als eerste doet lijkt me ook een beetje afhankelijk van de situatie.
Als iemand net in een driftbui een ander heeft uitgescholden is het helemaal niet verkeerd om per direct je excuus te maken en je best doen om de verhouding weer te herstellen, en het daarna aan God te belijden. Ik ben daar niet krampachtig in.
Heiliging is geen voorwaarde om weer bij Hem terug te komen als je bent afgeweken, absoluut niet.
Maar net als in het natuurlijke is het doel van de opvoeding om te leren op eigen benen te staan, en dat is in het geestelijke ook zo.
Lees het verschil tussen kinderen jongelingen en ouderen: Ik schrijf u, lieve ​kinderen, want de ​zonden​ zijn u ​vergeven​ omwille van Zijn Naam. Ik schrijf u, vaders, omdat u Hem kent Die er vanaf het begin is. Ik schrijf u, jonge mannen, omdat u de boze hebt overwonnen. Ik schrijf u, ​kinderen, omdat u de Vader kent. Ik heb u geschreven, vaders, omdat u Hem kent Die er vanaf het begin is. Ik heb u geschreven, jonge mannen, omdat u sterk bent en het Woord van God in u blijft en u de boze hebt overwonnen.

En verder zoals ik gisteren in een ander topic zei: "Daarom, mijn geliefden, zoals u altijd gehoorzaam geweest bent, niet alleen zoals in mijn aanwezigheid, maar nu veelmeer in mijn afwezigheid, werk aan uw eigen zaligheid met vrees en beven, want het is God, Die in u werkt zowel het willen als het werken, naar Zijn welbehagen."
Als iemand aan zijn eigen zaligheid werkt dan mag je concluderen dat het God is die dat in je werkt. Precies wat ik eerder stelde over het geloof: als iemand zegt dat hij gelooft dan mag je concluderen en erkennen dat God dat in hem gewerkt heeft.
En ook: Hoe de Geest precies werkt wordt ons toch nooit helemaal duidelijk, dus kun je gewoon bij je eigen kennen en kunnen blijven.
Gewoon je verantwoordelijkheid nemen, en dan zie je vanzelf wel hoe je leven geleidt wordt. Hoe je hart en gedachten gevormd worden.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23582
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Wet en / of Evangelie

Berichtdoor Marnix » 19 jul 2018 10:51

Johan100 schreef:Dank je Marnix, voor je reactie.
Of de oude mens nu al voorgoed gestorven is, daar zijn de meningen over verdeeld.
Hoe bedoelt de Bijbel dat?
Ik kan niet zeggen dat ik zonder zonde ben.


Dat klopt. Als je mijn reactie goed leest zie je dat ik het "dood zijn voor de zonde, de oude mens gestorven" niet uitleg als "we doen geen zonde meer".
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4547
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Wet en / of Evangelie

Berichtdoor naamloos » 19 jul 2018 11:05

BasLaaitjeer schreef:Is het contrast trouwens niet tussen wet en/of genade?

Johan100 schreef:Zonde staat tegenover genade.
Straf staat tegenover genade.
Bij overtreding van de wet hoort straf Deut. 28.
En omdat niemand de wet houdt staan wet/straf tegenover genade.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: Wet en / of Evangelie

Berichtdoor Johan100 » 19 jul 2018 11:20

naamloos schreef:Straf staat tegenover genade.
Bij overtreding van de wet hoort straf Deut. 28.
En omdat niemand de wet houdt staan wet/straf tegenover genade.

Ik ga er geen woordspelletje van maken.
Dan zou ik ook kunnen zeggen, je hebt geen gelijk, want geen genade staat tegenover genade. Strikt gezien.
Theologisch gezien staat zonde tegenover genade, omdat we door genade een nieuw leven kunnen krijgen waarin we niet meer zondigen.
Tegenover die genade staat eeuwig zondigen.
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: Wet en / of Evangelie

Berichtdoor Johan100 » 19 jul 2018 11:25

Johan100 schreef:Lieve naamloos,

Het vermengen van wet en Evangelie komt in verschillende jasjes voor.
Als er voorwaarden gesteld worden om tot Christus te komen en je jezelf eerst op moet knappen en een bepaalde gestalte moet krijgen voor je mag komen dan wordt de wet verkeerd gebruikt.
Maar als je zegt dat je Christus kent en d.m.v. wettische heiligmaking jezelf 'heilig maakt' vermeng je wet en Evangelie ook.
De bedoeling van de wet is om te laten zien hoe zondig we zijn en de wet wijst op Christus, die de wet volkomen gehouden heeft.
Als we zondags de wet voor horen lezen en het 'gij zult niet...' klinkt en de Geest overtuigt ons van zonde, omdat niemand de wet kan houden, moet de Geest ons vervolgens op Christus wijzen die de wet volkomen gehouden heeft. Dan krijgen we een Borg nodig voor onze ziel.
Dan worden goddeloze zondige mensen gerechtvaardigd. Maar helaas, door verkeerde prediking gaan mensen zichzelf opknappen.

Maar ook in het stuk der dankbaarheid, na ontvangen genade, na wedergeboorte, hebben we nog een oud deel wat je pas kwijtraakt bij je dood.
Het oude deel is wel gekruisigd, maar nog niet voorgoed dood. Bij je dood ben je verlost van je oude deel, of zie jij dat anders?
Het nieuwe deel, dat wordt geleidt door de Geest. Daarom kan dat deel niet zondigen. Als we de Geest bedroeven en Hij trekt zich terug en je oude deel weer de overhand krijgt, dat oude deel dat zondigt wel. En dan moeten we onszelf niet vervolgens gaan opknappen om ons weer op te werken, nee we moeten weer bij Christus uit komen die de wet volkomen gehouden heeft, onze zonden belijden en weer om de krachtige werking van Zijn Geest vragen. Onze vrucht wordt uit Hem gevonden. Alles uit Hem, door Zijn Geest. ten alle tijde. Zonder hem kunnen wij niets doen.
We hebben dat bloed tot vergeving steeds weer nodig en het water tot reiniging.

Ik zie het als een doorgaand werk; ellende, verlossing, dankbaarheid.

En naamloos, waarom zeg je niet :AMEN: ALLES UIT CHRISTUS.
Niet omdat ik het zeg, maar omdat het zo is.

Nee, je gooit er weer een lap tekst tegenaan wat je al eerder gezegd hebt.
Voor mijn gevoel zit je trots je gigantisch in de weg en ben je continu aan het strijden.
Ik bid voor je!
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Gebruikersavatar
Arco
Majoor
Majoor
Berichten: 2237
Lid geworden op: 21 dec 2004 15:30
Locatie: Waddinxveen

Re: Wet en / of Evangelie

Berichtdoor Arco » 19 jul 2018 11:27

naamloos schreef:Straf staat tegenover genade.
Bij overtreding van de wet hoort straf Deut. 28.
En omdat niemand de wet houdt staan wet/straf tegenover genade.


Dat lijkt mij weer te simpel weergegeven, waarbij natuurlijk je uitgebreide bericht ook heb gelezen.

God heeft ons geschapen, zeer tof. Alleen wij hebben ervoor gekozen om Hem niet te gehoorzamen. Hij is rechtvaardig en duld geen ongehoorzaamheid. Aangezien de mens steeds naar eigen beoordeling gingen kijken naar goed of kwaad, heeft Hij de Torah gegeven. Torah betekent "onderwijzing" en "instructie". Op steen heeft Hij de basisregels gesteld, die wij kennen als de Tien Geboden, maar feitelijk worden aangeduid als de Tien Woorden.

Zonde, ongehoorzaamheid en overtreding kan God niet voor Zijn aangezicht verdragen, waardoor Hij direct na de eerste ongehoorzaamheid een belofte heeft gedaan om Iemand te sturen die de zonde, ongehoorzaamheid en overtreding kan wegdragen. Want Hij weet dat wij niet meer in staat zijn om ten volle gehoorzaam te zijn, en zelf de straf op de zonde te dragen.

Ondanks dat Christus gekomen is, is de Torah niet afgeschaft, zie Mat. 5. Hij heeft uit volle genade de mogelijkheid geboden dat wij onze straf kunnen overgeven. Alleen heeft Christus wel allerlei voorbeelden en instructies gegeven voor een geheiligd leven. De genade is wel gratis, maar niet voor niets. Daarom staat de wet, de Torah, niet tegenover genade. Maar door de wet weten wij wat zonde is, wat God niet wil, maar de straf voor ons is uit genade door Christus weggedragen.
"Vertrouw op de HEERE met heel je hart, en steun op je eigen inzicht niet." - Spr. 3:5

BasLaaitjeer

Re: Wet en / of Evangelie

Berichtdoor BasLaaitjeer » 19 jul 2018 11:29

Johan100 schreef:Zonde staat tegenover genade.

naamloos schreef:Straf staat tegenover genade.
Bij overtreding van de wet hoort straf Deut. 28.
En omdat niemand de wet houdt staan wet/straf tegenover genade.

Een poging:

Onder de wet:

Na zonde --> straf/oordeel.

Onder de genade:

Na zonde --> vergeving, na belijden van die zonde(n).

Gebruikersavatar
gravo
Majoor
Majoor
Berichten: 2017
Lid geworden op: 12 jan 2009 23:20

Re: Wet en / of Evangelie

Berichtdoor gravo » 19 jul 2018 11:33

De beste uitleg over de verhouding Wet en Evangelie vind ik in de preken van ds. L. Huisman (bij leven predikant van de Gereformeerde Gemeenten).
Er is een website waar veel preken van hem te lezen en te beluisteren zijn.

Wat dit thema betreft zou je de preek uit Gal. 3 (uit de bundel Wet en Evangelie) kunnen nalezen. Enigszins klassiek, maar nog steeds ongeëvenaard helder en scherp, vooral binnen de context van het kerkverband waarin hij predikant was.

HIER te vinden.

gravo
'Von Gott wissen wir nichts. Aber dies Nichtwissen ist Nichtwissen von Gott'
(Franz Rosenzweig, Der Stern der Erlösung)


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 67 gasten