Mijn posts schrijf ik doorgaans!Johan100 schreef:Lees je je eigen posts niet dan? Ik heb het je al zo vaak proberen aan te geven.
En ik schrijf nooit wat jij suggereert, je bent helaas niet zo goed in begrijpend lezen.
Moderators: henkie, elbert, Moderafo's
Mijn posts schrijf ik doorgaans!Johan100 schreef:Lees je je eigen posts niet dan? Ik heb het je al zo vaak proberen aan te geven.
naamloos schreef:Dat idee heb ik helemaal niet, en dat haal ik ook helemaal niet uit de posts die ik lees.
Alleen Jezus alleen is de grond van het behoud, niets daarbuiten. Hij heeft alles verdient.
En in de Bijbel staat hoe je daar deel aan kunt krijgen, en daar hoort Rom 2 gelukkig ook bij.
Zij die alleen de wet in het hart/geweten hebben (Romeinen 2) kunnen ook niets vermengen want ze kennen het evangelie niet.
God heeft beloften verbonden aan geloof en aan met volharding het goede doen, maar geen van beide verdienen iets.
Johan100 schreef:Lieve naamloos,
Het vermengen van wet en Evangelie komt in verschillende jasjes voor.
Als er voorwaarden gesteld worden om tot Christus te komen en je jezelf eerst op moet knappen en een bepaalde gestalte moet krijgen voor je mag komen dan wordt de wet verkeerd gebruikt.
Maar als je zegt dat je Christus kent en d.m.v. wettische heiligmaking jezelf 'heilig maakt' vermeng je wet en Evangelie ook.
De bedoeling van de wet is om te laten zien hoe zondig we zijn en de wet wijst op Christus, die de wet volkomen gehouden heeft.
Als we zondags de wet voor horen lezen en het 'gij zult niet...' klinkt en de Geest overtuigt ons van zonde, omdat niemand de wet kan houden, moet de Geest ons vervolgens op Christus wijzen die de wet volkomen gehouden heeft. Dan krijgen we een Borg nodig voor onze ziel.
Dan worden goddeloze zondige mensen gerechtvaardigd. Maar helaas, door verkeerde prediking gaan mensen zichzelf opknappen.
Maar ook in het stuk der dankbaarheid, na ontvangen genade, na wedergeboorte, hebben we nog een oud deel wat je pas kwijtraakt bij je dood.
Het oude deel is wel gekruisigd, maar nog niet voorgoed dood. Bij je dood ben je verlost van je oude deel, of zie jij dat anders?
Het nieuwe deel, dat wordt geleidt door de Geest. Daarom kan dat deel niet zondigen. Als we de Geest bedroeven en Hij trekt zich terug en je oude deel weer de overhand krijgt, dat oude deel dat zondigt wel. En dan moeten we onszelf niet vervolgens gaan opknappen om ons weer op te werken, nee we moeten weer bij Christus uit komen die de wet volkomen gehouden heeft, onze zonden belijden en weer om de krachtige werking van Zijn Geest vragen. Onze vrucht wordt uit Hem gevonden. Alles uit Hem, door Zijn Geest. ten alle tijde. Zonder hem kunnen wij niets doen.
We hebben dat bloed tot vergeving steeds weer nodig en het water tot reiniging.
Ik zie het als een doorgaand werk; ellende, verlossing, dankbaarheid.
Marnix schreef:
Het is een lastig punt. Ja, we hebben telkens weer vergeving nodig. We worden pas zonder zonde nadat we gestorven zijn. Tegelijkertijd leert de Bijbel ook dat als we verlost zijn, onze oude mens met Hem is gekruisigd en gestorven (Romeinen 6:6-7) en we daarom dood zijn voor de zonde (Romeinen 6:10-11). Nee, dan moeten we niet onszelf opknappen... We worden geheiligd door Hem en zo ook opgeroepen tot een heilig leven. Dat is echter wel een opdracht die op actie vraagt, niet een vanuit onze oude mens maar vanuit onze nieuwe mens die leeft met Hem. Waar de Geest in woont en werkt.
BasLaaitjeer schreef:
Is het contrast trouwens niet tussen wet en/of genade?
BasLaaitjeer schreef:
De wet ligt toch in het evangelie besloten en het evangelie in de wet?
BasLaaitjeer schreef:
Kun je onderscheiden wanneer het je 'eigen wil' is als je in deze situatie 'met vrees en beven aan je eigen zaligheid werkt' en wanneer het God is die in jou (je wil be-)werkt?
Johan100 schreef:Het vermengen van wet en Evangelie komt in verschillende jasjes voor.
Als er voorwaarden gesteld worden om tot Christus te komen en je jezelf eerst op moet knappen en een bepaalde gestalte moet krijgen voor je mag komen dan wordt de wet verkeerd gebruikt.
Maar als je zegt dat je Christus kent en d.m.v. wettische heiligmaking jezelf 'heilig maakt' vermeng je wet en Evangelie ook.
De bedoeling van de wet is om te laten zien hoe zondig we zijn en de wet wijst op Christus, die de wet volkomen gehouden heeft.
Als we zondags de wet voor horen lezen en het 'gij zult niet...' klinkt en de Geest overtuigt ons van zonde, omdat niemand de wet kan houden, moet de Geest ons vervolgens op Christus wijzen die de wet volkomen gehouden heeft. Dan krijgen we een Borg nodig voor onze ziel.
Dan worden goddeloze zondige mensen gerechtvaardigd. Maar helaas, door verkeerde prediking gaan mensen zichzelf opknappen.
Johan100 schreef:Maar ook in het stuk der dankbaarheid, na ontvangen genade, na wedergeboorte, hebben we nog een oud deel wat je pas kwijtraakt bij je dood.
Het oude deel is wel gekruisigd, maar nog niet voorgoed dood. Bij je dood ben je verlost van je oude deel, of zie jij dat anders?
Het nieuwe deel, dat wordt geleidt door de Geest. Daarom kan dat deel niet zondigen. Als we de Geest bedroeven en Hij trekt zich terug en je oude deel weer de overhand krijgt, dat oude deel dat zondigt wel. En dan moeten we onszelf niet vervolgens gaan opknappen om ons weer op te werken, nee we moeten weer bij Christus uit komen die de wet volkomen gehouden heeft, onze zonden belijden en weer om de krachtige werking van Zijn Geest vragen. Onze vrucht wordt uit Hem gevonden. Alles uit Hem, door Zijn Geest. ten alle tijde. Zonder hem kunnen wij niets doen.
We hebben dat bloed tot vergeving steeds weer nodig en het water tot reiniging.
Johan100 schreef:Dank je Marnix, voor je reactie.
Of de oude mens nu al voorgoed gestorven is, daar zijn de meningen over verdeeld.
Hoe bedoelt de Bijbel dat?
Ik kan niet zeggen dat ik zonder zonde ben.
BasLaaitjeer schreef:Is het contrast trouwens niet tussen wet en/of genade?
Straf staat tegenover genade.Johan100 schreef:Zonde staat tegenover genade.
naamloos schreef:Straf staat tegenover genade.
Bij overtreding van de wet hoort straf Deut. 28.
En omdat niemand de wet houdt staan wet/straf tegenover genade.
Johan100 schreef:Lieve naamloos,
Het vermengen van wet en Evangelie komt in verschillende jasjes voor.
Als er voorwaarden gesteld worden om tot Christus te komen en je jezelf eerst op moet knappen en een bepaalde gestalte moet krijgen voor je mag komen dan wordt de wet verkeerd gebruikt.
Maar als je zegt dat je Christus kent en d.m.v. wettische heiligmaking jezelf 'heilig maakt' vermeng je wet en Evangelie ook.
De bedoeling van de wet is om te laten zien hoe zondig we zijn en de wet wijst op Christus, die de wet volkomen gehouden heeft.
Als we zondags de wet voor horen lezen en het 'gij zult niet...' klinkt en de Geest overtuigt ons van zonde, omdat niemand de wet kan houden, moet de Geest ons vervolgens op Christus wijzen die de wet volkomen gehouden heeft. Dan krijgen we een Borg nodig voor onze ziel.
Dan worden goddeloze zondige mensen gerechtvaardigd. Maar helaas, door verkeerde prediking gaan mensen zichzelf opknappen.
Maar ook in het stuk der dankbaarheid, na ontvangen genade, na wedergeboorte, hebben we nog een oud deel wat je pas kwijtraakt bij je dood.
Het oude deel is wel gekruisigd, maar nog niet voorgoed dood. Bij je dood ben je verlost van je oude deel, of zie jij dat anders?
Het nieuwe deel, dat wordt geleidt door de Geest. Daarom kan dat deel niet zondigen. Als we de Geest bedroeven en Hij trekt zich terug en je oude deel weer de overhand krijgt, dat oude deel dat zondigt wel. En dan moeten we onszelf niet vervolgens gaan opknappen om ons weer op te werken, nee we moeten weer bij Christus uit komen die de wet volkomen gehouden heeft, onze zonden belijden en weer om de krachtige werking van Zijn Geest vragen. Onze vrucht wordt uit Hem gevonden. Alles uit Hem, door Zijn Geest. ten alle tijde. Zonder hem kunnen wij niets doen.
We hebben dat bloed tot vergeving steeds weer nodig en het water tot reiniging.
Ik zie het als een doorgaand werk; ellende, verlossing, dankbaarheid.
naamloos schreef:Straf staat tegenover genade.
Bij overtreding van de wet hoort straf Deut. 28.
En omdat niemand de wet houdt staan wet/straf tegenover genade.
Johan100 schreef:Zonde staat tegenover genade.
naamloos schreef:Straf staat tegenover genade.
Bij overtreding van de wet hoort straf Deut. 28.
En omdat niemand de wet houdt staan wet/straf tegenover genade.
Terug naar “[Religie] - Open forum”
Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 43 gasten